اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

اخوانا الكرام.....................كل عام وانتم بخير

انا مهندس مدنى بالامارات وكان لى بعض التساؤلات البسيطة:

1- هل مطلوب ارسال شهادات التخرج فقط ام شهاده بالمواد التى تم دراساتها كل عام وتقديراتها؟

2- هل يتم الاكتفاء بختم هذه الشهادات السابق ذكرها من ادارة الجامعة ومكتب الخارجية بمصر ولا من سفارة مصر بالامارات والخارجية الاماراتية ايضا؟

3- هل شهادة الميلاد مطلوبة برده؟ وطبعا الرد على سؤالى رقم 2 هيعمم على جميع الشهادات.

تحياتى وفى انتظار اجابتكم القيمة...............اخوكم :roseop:

اخونا الفاضل...وحضرتك بالف خير ...

1-فى الاول بتبعت شهادات التخرج فقط وبعدين لما يدولك فايل نمبر بعدها ح يطلبوا الايديت ومن ضمنه بيطلبوا ال transcript اللى هو شهادة التقديرات

2-الامارات ملهاش دعوه بالموضوع التوثيق كما تفضلت انت من مصر

3- شهادة الميلاد مطلوبه لكل فرد من افراد الاسره

تحياتى وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كام سؤال كده عالسريع

مثلا لو قدمت دلوقتي بالباسبور الحالي بعدين غيرته (طبعا بسبب الباسبور الالكتروني الجديد), هل في مشكلة؟

لو قدمت دلوقتي على أساس 3 أفراد عائلة وبعدين مولود انضم للعيلة, ايه النظام ساعتها؟

لو الزوجه حامل, هل هيعفوها من الكشف الطبي اللي أعتقد انه لازم يتضمن أشعة على الصدر, وده طبعا ممنوع تعرض الحوامل له؟

عندي شهادة ايلتس صالحة بالسكور المطلوب لكن في النظام الأكاديمي, هل هيعتدو بيها؟ (مع الأخذ في الاعتبار انه الأكاديمي أصعب كتير من الجينيرال ترينينج)

أكيد بعض الأسئلة دي اتجاوب قبل كده, بس طبعا مستحيل أراجع ال210 صفحة عشان أوصل للإجابات.. يا ريت حد يساعدنا بإجابات على الأسئلة دي

محدش ناوي يرد عليا

طيب سؤالين كمان

بعد الحصول على الإقامة الدايمة, ايه أطول مدة ممكن نقضيها بره كندا من غير ما الإقامة تتلغي (أنا معرفش هيه ممكن تتلغي ولا لأ بس ده مجرد سؤال)

وبالنسية للتقديم دلوقتي من السعودية, أيهما أفضل, القاهرة ولا لندن؟

الاخ الفاضل اهلا وسهلا بيك ( لحين عودة صاحب القهوه )

1-ما فيش مشكله لو غيرت الباسبور وان كان الافضل انك تغيره ن دلوقتى.

2 لما ييجى الكشف الطبى ح نقولك تعمل ايه يعنى اخونا صعيدى من مونتيال كان فى نفس المشكله واهودلوقتى فى كندا ممكن نساله عمل ايه

3-المحامى اللى قدمت عن طريقه كان بيقولى جنرال فقط

4 ممكن بعد اللاندنج تقعد سنتين بره وفى ناس قالوا انهم قعدوا 3 سنين بس عند وصولك كندا ما ينفعش تخرج فى خلال السنتين او الالثلاث سنين الاوائل هدا على ما ادكر وبالتوفيق

شكرا على الإجابات بس بردو محتاج توضيح في نقطة انه مينفعش أخرج خلال أول سنتين أو تلاته. أعتقد الكلام ده مش منطقي شويه..

كارت الإقامة (PR) بيبقى مدته خمس سنين. شرط تجديده إنك تكون أقمت فى كندا على الأقل سنتين من الخمس سنيين دى، ممكن على فترات متفرقة، المهم مجموع الأيام جوة كندا يتعدى السنتين.

لو بعد إصدار كارت ال PR خرجت برة كندا لمدة 3 سنين، هاتضطر تقعد السنتين الباقيين كاملين فى كندا عشان تقدر تجدده.

بالنسبة لسؤالك عن لو جالك مولود بعد التقديم، فانت لازم تبلغهم بيه immediately.

بالنسبة لدرجة اللغة فانت عشان تضمنها لازم تاخد الايلتس جنرال مش أكاديمى، سيبك من موضوع الاكاديمى اصعب والكلام ده، لو قدمت اى حاجة غير المطلوب، مش هاتضمن النقط الخاصة باللغة.

موضوع مكتب القاهرة أحسن ولا لندن، كان فى النظام القديم لندن أحسن لأن ال processing time فيها كان أقل من القاهرة، بس مش عارف الوضع فى النظام الجديد دلوقتى إيه.

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

لو الزوجه حامل, هل هيعفوها من الكشف الطبي اللي أعتقد انه لازم يتضمن أشعة على الصدر, وده طبعا ممنوع تعرض الحوامل له؟

ما بيعفوهاش من الكشف الطبي ولا من الاشعه لكن ممكن يأجلوه لبعد الولادة

بالنسبة لي انا تزوجت في مصر بعد اللاندنج

وقعدت فترة بره كندا انا وزوجتي

ولما قررت ارجع كندا واعمل سبونسرشب لمراتي اكتشفنا الحمل :roseop:

احسن حاجة فكرت فيها اني اسيبها في مصر لحد ما تولد

بعد كده ان شاء الله هانزل اعملها اجراءات الفحص الطبي لها وللمولود + الفيش والتشبيه

فيه حل تاني انه بعد الشهر الثالث للحمل تعمل الاشعه باستعمال واقي من الاشعه لحماية الجنين

(على مسؤلية الام ومانصحش بيه)

ولو حظك كويس الفيزا هتوصلك قبل الولادة وتسافروا وتولد في كندا

ولو حظك مش قوي المدام هتولد قبل ماتوصل الفيزا وتضطر تضيف المولود وتعمله كشف طبي

رابط هذا التعليق

عزيزى د. قناوى

كل سنة و انت طيب و جميع من فى المنتدى بالف صحة و سلامة و يا رب عيد الأضحى يكون فتحة الخير على الجميع

احب اعرفك اننى لى صديقة قد ارسلت الطلب بتاريخ 30/9 ووصلها الرد من شركة الشحن بوصول الطلب الى نوفا سكوتيا بعدها بستة ايام و هى مقدمة بالفيزا و لم

يحدث اى تعاملات على الكارت حتى الآن . وقد قمت انا ايضا بارسال طلبى يوم 30 / 10 ووصلنى ميل من شركة الشحن انه وصل يوم 4 /11 الى نوفا سكوتيا وايضا عند

الكشف على الفيزا لم اجد اى تعاملات على الكارت.

فهل هذا طبيعى ؟ و ماهى المدة المفترض ان لا نقلق فيها ؟ و هل هناك طريقة للاستفسار منهم , فصديقتى قلقة و لا تعرف ماذا تفعل و باى شخص تتصل ؟

الف شكر لك و لك مننا جميعا الف سنة و انت طيب و بخير.

ياريت يا جماعة حد يرد علينا لأننا قلقين. و عيد سعيد على الجميع .

رابط هذا التعليق

عزيزى د. قناوى

كل سنة و انت طيب و جميع من فى المنتدى بالف صحة و سلامة و يا رب عيد الأضحى يكون فتحة الخير على الجميع

احب اعرفك اننى لى صديقة قد ارسلت الطلب بتاريخ 30/9 ووصلها الرد من شركة الشحن بوصول الطلب الى نوفا سكوتيا بعدها بستة ايام و هى مقدمة بالفيزا و لم

يحدث اى تعاملات على الكارت حتى الآن . وقد قمت انا ايضا بارسال طلبى يوم 30 / 10 ووصلنى ميل من شركة الشحن انه وصل يوم 4 /11 الى نوفا سكوتيا وايضا عند

الكشف على الفيزا لم اجد اى تعاملات على الكارت.

فهل هذا طبيعى ؟ و ماهى المدة المفترض ان لا نقلق فيها ؟ و هل هناك طريقة للاستفسار منهم , فصديقتى قلقة و لا تعرف ماذا تفعل و باى شخص تتصل ؟

الف شكر لك و لك مننا جميعا الف سنة و انت طيب و بخير.

ياريت يا جماعة حد يرد علينا لأننا قلقين. و عيد سعيد على الجميع .

معظم كروت الائتمان الصادرة من مصر لا تسمح بالتعامل عليها بغير الطرق الالكترونية, زي مثلا الخصم عن طريق التليفون أو البريد.

أقترح تتأكدو من البنك المصدر للبطاقة إذا كان الكارت يقبل الخصم من خلال الأمر البريدي زي اللي حاصل معاكم

رابط هذا التعليق

شكرا للاستاذ ياسر على الرد , و سوف اتأكد من البنك غدا ان شاء الله ولكن فى حالة عدم صلاحية الكروت للخصم عن طريق البريد فماذا نفعل و هل سوف يكون علينا

ارسال الأوراق مرة اخرى , انا بتكلم بصيغة الجمع لأن معى صديقتى فى كل الخطوات ؟

وهل من المفترض فى مثل هذة الحالة ان تقوم السفارة فى نوفا سكوتيا بابلاغنا بان الكارت غير صالح ام يعتبروه ك ان لم يكن و يرفض الطلب ؟

ويا ريت حد يكون ارسل عن طريق الكريدت كارت يفيدنا فى هذه المشكلة ؟

و لكم كل الشكر و التحية.

رابط هذا التعليق

اخوانا الكرام.....................كل عام وانتم بخير

انا مهندس مدنى بالامارات وكان لى بعض التساؤلات البسيطة:

1- هل مطلوب ارسال شهادات التخرج فقط ام شهاده بالمواد التى تم دراساتها كل عام وتقديراتها؟

2- هل يتم الاكتفاء بختم هذه الشهادات السابق ذكرها من ادارة الجامعة ومكتب الخارجية بمصر ولا من سفارة مصر بالامارات والخارجية الاماراتية ايضا؟

3- هل شهادة الميلاد مطلوبة برده؟ وطبعا الرد على سؤالى رقم 2 هيعمم على جميع الشهادات.

تحياتى وفى انتظار اجابتكم القيمة...............اخوكم ;)

اخونا الفاضل...وحضرتك بالف خير ...

1-فى الاول بتبعت شهادات التخرج فقط وبعدين لما يدولك فايل نمبر بعدها ح يطلبوا الايديت ومن ضمنه بيطلبوا ال transcript اللى هو شهادة التقديرات

2-الامارات ملهاش دعوه بالموضوع التوثيق كما تفضلت انت من مصر

3- شهادة الميلاد مطلوبه لكل فرد من افراد الاسره

تحياتى وبالتوفيق

الاخت صفاء...اتمنى مكنش غلطت فى الاسم او النوع :roseop:

شكرا على ردك السريع اوى...

كان لى سؤال سريع اخر (لزوم السقاعة الزياده) wst:: wst::

لما عملت التقييم الشخصى ولقتنى محتاج اجيب 15 فى طلاقة الانجليزى.......معنى كده تقسمتها على (الاستماع ، المحادثة، الكتابة، القراءة) بتبقى ازاى؟؟؟

وكل عيد وانتو من اللحمة شبعانين...........

م .ايمن مصطفى

رابط هذا التعليق

سؤال تانى...........يا هو هو انت مبتشبعش اسأله!!!!! wst:: md2:

بالنسبة الى بيان الدرجات والمواد التى تم دراستها فى الكلية...هل يتم استخراجها وختمها من ادراة الجامعة والخارجية ويتم ارسالها بعد ذلك بمعرفتى على مكتب الفيزا؟؟ ولا الكلية نفسها هى اللى بتعته على مكتب الفيزا؟؟؟معلهش اصل واحد لخبطنى.....الله يسامحه بقه....

ولا ايه اللى بيتم فى ذلك الموضوع؟؟؟؟

;) :roseop: wst::

رابط هذا التعليق

كل سنة وكل اللى فى المنتدى بخير

سلام كبير للدكتور قناوى ومهندس زناتى

ادعو لي احنا رايحين نقدم الورق فى السفارة يوم الخميس الجاى -- استر يا رب ;)

أم أنس

أم أنس

رابط هذا التعليق

سؤال تانى...........يا هو هو انت مبتشبعش اسأله!!!!! wst:: md2:

بالنسبة الى بيان الدرجات والمواد التى تم دراستها فى الكلية...هل يتم استخراجها وختمها من ادراة الجامعة والخارجية ويتم ارسالها بعد ذلك بمعرفتى على مكتب الفيزا؟؟ ولا الكلية نفسها هى اللى بتعته على مكتب الفيزا؟؟؟معلهش اصل واحد لخبطنى.....الله يسامحه بقه....

ولا ايه اللى بيتم فى ذلك الموضوع؟؟؟؟

;) :roseop: wst::

اخونا الفاضل شهادة بيان الدرجات حضرتك اللى بتاخدها وبترسلها مع اوراق الايديت ...بالنسبه لسؤال الايلتس اخونا باشمهندس زناتى (الله يوفقه فى رحلته)..شرح كل حاجه لوحضرتك تقدر تدخل توبيك ...اخوانا اللى بيزاكروا ايلتس ...ح تلاقى فيه كل حاجه ...وبالتوفيق ...

رابط هذا التعليق

شكرا للاستاذ ياسر على الرد , و سوف اتأكد من البنك غدا ان شاء الله ولكن فى حالة عدم صلاحية الكروت للخصم عن طريق البريد فماذا نفعل و هل سوف يكون علينا

وهل من المفترض فى مثل هذة الحالة ان تقوم السفارة فى نوفا سكوتيا بابلاغنا بان الكارت غير صالح ام يعتبروه ك ان لم يكن و يرفض الطلب ؟

و لكم كل الشكر و التحية.

انا شخصيا دفعت اون لاين هنا http://www.cic.gc.ca/english/information/fees/index.asp و الفلوس اتسحبت على طول و طبعت الريسييت . بصراحة معرفش حاجة عن موضوع الخصم عن طريق البريد ده؟؟؟؟؟ ;)

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

و لكم كل الشكر و التحية.

انا شخصيا دفعت اون لاين هنا http://www.cic.gc.ca/english/information/fees/index.asp و الفلوس اتسحبت على طول و طبعت الريسييت . بصراحة معرفش حاجة عن موضوع الخصم عن طريق البريد ده؟؟؟؟؟ ;)

معلش سؤال بس لـadamdec

هوه انتي بتقدمي من جوه كندا ولا بره؟؟؟؟ لأنه واضح من اللينك اللي بعتيها ان الدفع اونلاين بيكون للناس اللي جوه كندا, أما الناس اللي بره كندا ليهم طرق تانية للدفع, إما بتحويل (شيك) أو بكارت ائتمان عن طريق أمر بريدي..

اللينك ده كمان بيوضح مين اللي ممكن يدفعو أونلاين ومفيش فيهم Federal Skilled Worker

https://services3.cic.gc.ca/epayweb/Applica...2083E1?list=imm

ممكن بس توضحيلنا أكتر ازاي دفعتي أونلاين؟

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

انا بصراحة اتلخبت ,الموضوع ده لسه جديد و ناس كتير مش عارفة تعمل ايه فيه؟؟ يمكن اكون انا فهمت غلط.

انا دورت على اللينك الى كان فى الخبر اول لما نزل فى 8 سبتمبر بس مش عارفة اجيبوه تانى. حسب الى فهمتوه ان ال فيدرال سكياد وركر بس من حقهم يدفعوا أون لاين غير الى عندهم عقد عمل او عايشين فى كندا.

فى جميع الاحوال يستحسن ان مدام تهانى تعمل زى ما حضرتك قولت, و ده اكيد حيبقى أأمن.

تعقيب:

عملت ريسرتش سريع و فعلا احنا مش بندفع اون لاين بس ممكن ندفع بالكرديت كارد عن طريق ال(payment fee form (IMM 5620 الى هو الأمر البريدى

دلوقتى حد يعرف اطلب refund ازاى؟؟؟؟

انا دفعت بس لسة مبعتش الفايل كنت حبعتوه بكرة ;)

تم تعديل بواسطة adamdec

-Carole Tabron

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

انا اسفة جدا اذا كان فى حد دفع اونلاين عشان انا قولت كده قبل كده بجد بجد متاسفة بس انا كنت متأكده من ناس تانية عملوا ذى و دفعوا اونلاين بس واضح ان الفايل رجعلهم و طلبوا ارساله مرة اخرى بالطريقة الصحيحة و المفروض حايتعملهم ريفند

تم تعديل بواسطة adamdec

-Carole Tabron

- Milton Berle

- Theresa Bloomingdale

- Andrew A. Rooney

- Mark Twain

-George Sand

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة وكل سنة وانتم طيبين

الحقيقة انا ليا استفسارات كتيرة لدكتور الشامى ولاى حد شايف انه ممكن يفيدنى فى القرار بتاع السفر بتاعى ان شاء الله

انا من مصر طبعا ومهندسة مدنى ومعايا دبلوما فى ادارة المشروعات وبستعد اخد الماجستير ان شاء الله كمان كام شهر(ولونى عارفى طبعا قيمتهم فى كندا :rolleyes: ) ما علينا المهم وبعد ما سمعت بموضوع المعادلة اللى بياخدله كام سنة ده فكرت انى ابتدى اعمل اى خطوة ايجابية ناحية الموضوع بتاع السفر بس الحقيقة انا تايهة مش عارفة ابتدى منين ده بالاضافة انى اصلا ما عنديش اقارب فى كندا او حد ممكن يفيدنى فى الموضوع ده يعنى انا وقعت وانتم استلقتونى كده بالبلدى

انا بفكر بشكل مبدئى انى ابتدى ابعت السى فى بتاعى لمواقع التوظيف فى كندا مثلا لاى وظيفة ادارية مثلا او اى وظيفة تكون ملائمة لبنت علشان اخد عقد او عرض عمل اقدر بيه اطلب تصريح عمل لانى بصراحة مش سهل افكر انى اسافر وبعدين اشوف الدنيا هناك اخبارها ايه فهل انا كده صح ولا ايه وهل ممكن انى يجيلى عرض كده وانا لسه ما عملتش اى ورق او اى حاجة وبالنسبة للتريننج اللى المفروض يتاخد هناك قبل بداية الشغل ظروفه ايه وبالمرة بقى ايه الشغل المناسب للبنات هناك ؟انا سمعت مرة من حد حاجة خاصة بشغل السيكيورتى للبنات وان كويس والريت مش بطال فانتم ايه رايكم؟

والا المفروض انى امشى فى موضوع الهجرة ده مباشرة مع العلم بانى هاحتاج برضه عرض عمل عشان ارفع الدرجات شويه لان اختكم ميح فى الفرنساوى

ياريت لو حد يفيدنى وتكون اجاباته منظمة لانى عندى اسئلة متلتلة ويارب ما تزهقوش منى وبالذات د الشامى

رابط هذا التعليق

عيد سعيد علي الجميع

الاخ الفاضل د ايهاب طاهر حضرتك مانع استقبال الرسائل لذا لزم التنويه

ابعت لي ايميلك ارد عليك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

كل عام والجميع بخير....ما الفرق بين ال reference no. وال file no .....واى منهما يستخدم عند ارسال اى شىء للسفارة هما يعوزوها بعد ارسال اوراق الابديت...وشكرا

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

يا دكترة انا دلوقتى بعت الورق للسفارة من اسبوع زى مانت عارف....دلوقتى هايبعتولى الfile no ولا ايه اللى هيحصل بالضبط...ولو هايبعتوه هيكون بالايميل زى نوفا سكوتيا ولا بالبريد وكم من الوقت يستغرق ذلك...وشكرا يا مريسة

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

يا دكترة انا دلوقتى بعت الورق للسفارة من اسبوع زى مانت عارف....دلوقتى هايبعتولى الfile no ولا ايه اللى هيحصل بالضبط...ولو هايبعتوه هيكون بالايميل زى نوفا سكوتيا ولا بالبريد وكم من الوقت يستغرق ذلك...وشكرا يا مريسة

اهلا دكتور

الاول خد السؤال ده

انت بعت بالفيزا ولا حوالة بنكية ؟

ثانيا خلال من اسبوعين الي اربعة يتم ارسال خطاب اما بريديا وفي الغالب اي ميل برقم جديد وتنسي القديم وسيكون الرقم الجديد هو رقم تعاملك مع السفارة

وفيه هيقولولك ديباجة لقد وصلنا طلبك يوم كذا واذا لم تتلق تعليمات خلال 6 شهور اتصل بنا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

انا اسفة جدا اذا كان فى حد دفع اونلاين عشان انا قولت كده قبل كده بجد بجد متاسفة بس انا كنت متأكده من ناس تانية عملوا ذى و دفعوا اونلاين بس واضح ان الفايل رجعلهم و طلبوا ارساله مرة اخرى بالطريقة الصحيحة و المفروض حايتعملهم ريفند

يعنى يا جماعة كدة بقى الطلب هيترفض ولا ايه ؟ انا قلقت اكثر فماذا افعل ؟ و هل الدكاترة قناوى و زناتى عندهم اية حلول للمشكلة ؟

عفوا اعذرونى فانا اتلخبط جدا جدا.

مع جزيل شكرى للسادة اللذين قامو بالرد على .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...