اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أحنا أتنين زمايل واخدين نفس الليسانس أربع سنوات بس أنا ما أخدتش الصف السادس الأبتدائي وزميلي أخد هل الموضوع يفرق في درجات سنوات المؤهل للمقدمين لكيبيك؟ أرجوكم أفيدوني.

سؤال تني لو واحد معاه دبلوما لازم يجيب تفريدة الدرجات ولا كفايا الشهادة الأساسية وشكرا لكل الموجودين

رابط هذا التعليق

A. Spouse or common-law partner’s level of education

* Secondary school (high school) diploma or less: 0 points

* A one-year diploma, trade certificate, apprenticeship, or university degree and at least 12 years of full-time or full-time equivalent studies: 3 points

السلام عليكم ورحمة الله

الافاضل اعضاء المنتدى الكريم

الزوجة معاها شهادة بعد الثانوية العامة لمدة سنتين من معاهد الكوميونيكاشن للاتصالات

فهل نقدر نتحصل على ال3 درجات ولا مش بيعترفو بتلك الشهادة؟

لو عرفت تصدق الشهادة دي معناها مراتك 14 سنة تعليم يعني 4 نقط موش 3

المهم انها تكون شهادة معترف بيها من وزارة التعليم العالي المصرية ودوام كامل وتجيب ترانس كريبت بالمواد والتريمات الدراسية للمعهد

بالتوفيق

متشكر استاذ znaty على ردك جزاك الله خيرا

انا قمت بتحميل الشهادة فى الملفات المرفقة ياريت حضرتك تتطلع عليه وتقوللى هل تستحق ال 4 درجات ؟

علما بالاتى :-

هذة الشهادة تسمى (مـــصـــدقـــة) و مدة دراستها سنتين بعد ال ث ع و لاتعتبر موهل فوق متوسط و كمان الزوجة ابتدت فيها و هى بتعيد الصف الثالث بالكلية وذلك لانها مقيدة بكلية الاداب

اخر نقطة من حيث التوثيق فى الخارجية المصرية و مكتب التصديقات فممكن بحسب كلام مدير المعهد

اما عن التراسكريبت : فلا يمنح المعهد لانه مدرج بالمصدقة

تلك الشهادة على ورق من الكرتون بحجم الورق ال A3

ايضا بالنسبة للمعهد فيوجد نوع اخر من الشهادات الى تعتبر موهل ,وهى ايضا سنتين دراسة و تعتبر موهل ولكن ليست تلك المصدقة

رابط هذا التعليق

شكرا للجميع

باشمهندس زناتي

باشمهندسة سمية

د هشام بك

شكرا للجميع

الاخ الفاضل مرزق

الفيدرال يتميز بانه يعني اضمن شوية ما فيهوش مقابلة تقريبا ولو فيه مقابلة بتكون روتينية شوية مش قلق زي الكيبك

ثانيا الكيبك عاوزة فرنس وهو ياتي رقم 2 في مصر بعد الانجليزية

شكرا د قناوى على ردك السريع بس اللى انا شافه برده من ردود الاخوة الافاضل هنا ان كل ما واحد لم يحلفه الحظ فى الفيدرال سوء عدم قبول ملفه او عدم وجود وظيفته فى اللسته يكون الرد قدم كيبك؟ فدى حاجه خليتنى احس انهم بيقبلو اى حد وقبل كده فى حد قالى انك حتى لو مسافر كيبك مجرد انك وصلت كندا ممكن تعيش و تشتغل فى اى مكان فى كندا مش عارف الكلام دا مظبوط لا لأ

(محمد رزق)

Mohamed Rizk

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتو ممكن حد يساعد بالرد بسرعه

المكتب الجديد المركزى للهجره لكندا فيه له عنوانين اتنين

Mailing Address:

Citizenship and Immigration Canada

Federal Skilled Worker

Centralized Intake Office

P.O. BOX 7500

Sydney, NS, B1P 0A9

Canada

Courier Address:

Federal Skilled Worker

196 George Street

Sydney, NS, B1P 1J3

Canada

لو عاوز ابعت باراميكس اى عنوان هستخدمه وشكرا

Still alive

رابط هذا التعليق

* A one-year diploma, trade certificate, apprenticeship, or university degree and at least 12 years of full-time or full-time equivalent studies: 3 points

السلام عليكم ورحمة الله

الزوجة معاها شهادة بعد الثانوية العامة لمدة سنتين من معاهد الكوميونيكاشن للاتصالات

المهم انها تكون شهادة معترف بيها من وزارة التعليم العالي المصرية ودوام كامل وتجيب ترانس كريبت بالمواد والتريمات الدراسية للمعهد

بالتوفيق

انا قمت بتحميل الشهادة فى الملفات المرفقة ياريت حضرتك تتطلع عليه وتقوللى هل تستحق ال 4 درجات ؟

هذة الشهادة تسمى (مـــصـــدقـــة) و مدة دراستها سنتين بعد ال ث ع و لاتعتبر موهل فوق متوسط و كمان الزوجة ابتدت فيها و هى بتعيد الصف الثالث بالكلية وذلك لانها مقيدة بكلية الاداب

اخر نقطة من حيث التوثيق فى الخارجية المصرية و مكتب التصديقات فممكن بحسب كلام مدير المعهد

ايضا بالنسبة للمعهد فيوجد نوع اخر من الشهادات الى تعتبر موهل ,وهى ايضا سنتين دراسة و تعتبر موهل ولكن ليست تلك المصدقة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتو ممكن حد يساعد بالرد بسرعه

المكتب الجديد المركزى للهجره لكندا فيه له عنوانين اتنين

Mailing Address:

Federal Skilled Worker

P.O. BOX 7500

Sydney, NS, B1P 0A9

Canada

Courier Address:

Federal Skilled Worker

196 George Street

Sydney, NS, B1P 1J3

Canada

لو عاوز ابعت باراميكس اى عنوان هستخدمه وشكرا

Still alive

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بالتوفيق

بجد موش عارف :roseop:

شكلها دورة موش شهادة فوق متوسط

بس عليها اختام وزارة التعليم ودة كفاية

بس اللي انا متاكد منه مية المية انك لازم تثبت انها دراسة فول تايم سنتين علشان تاخد الاربع درجات

يعني عدد المحاضرات اسبوعيا ومدة الدراسة ضروري جدا

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بالتوفيق

بس اللي انا متاكد منه مية المية انك لازم تثبت انها دراسة فول تايم سنتين علشان تاخد الاربع درجات

شكرا يا استاذ زناتى

لو لاحظت حضرتك ان عدد الساعات فاضى و لما استفسرت عن الموضوع ده عرفت انى ممكن اضيف عدد الساعات

بس فى مشكلة ان عدد الساعات الواجب توافرها فى الشهادة بحسب تعليمات الهجرة هى 15 ساعة اسبوعى

وكمان المدام كانت بتدرس العدد ده فى الكلية

يعنى اعتقد انهم ممكن يحسبوها بارت تايم

طب لو ضفناها بايدينا ممكن يعرفو فى السفارة و لا ايه

حاول تساعدنى لاحسن انا حاسس ان مفيش حد غير سيادتك هو اللى بيشارك فى الرد على المستجدين اللى زيي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا عندي سنة خبرة في مجال تخصصي الطب بس كنت بعد التخرج في فترة بطالة اشتغلت مندوب مبيعات في شركة اعلاميات لمدة سنة ونصف ومادام ان الوقت ده مش حيتحسب في الخبرة لأنه مهنة مندوب مبيعات ليست في اللستة يبقى ايه أكتب ايه بدلها مع العلم ان صاحب الشركة طيب ومستعد يعطيني شهادة الخبرة التي أحتاجها.فأنا مش عارف أكتب ايه لأني لما بحثت في الموقع الرسمي وجدت كل المهن المطلوبة مدير برامج ومدير معلوميات وطبعا لو أعطيتهم شهادة باني مدير فعلطول هيعرفو الني كذاب ابن كذاب فيريت حد من الاخوة يرد علي أكتب ايه في خبرة السنة ونص لأني محتاج 17 نقطة في الخبرة بدل 15 لأنها فارقة معايا كتير.

اسف على الاطالة و أرجو سرعة الرد.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بالتوفيق

شكرا يا استاذ زناتى

لو لاحظت حضرتك ان عدد الساعات فاضى و لما استفسرت عن الموضوع ده عرفت انى ممكن اضيف عدد الساعات

بس فى مشكلة ان عدد الساعات الواجب توافرها فى الشهادة بحسب تعليمات الهجرة هى 15 ساعة اسبوعى

وكمان المدام كانت بتدرس العدد ده فى الكلية

يعنى اعتقد انهم ممكن يحسبوها بارت تايم

طب لو ضفناها بايدينا ممكن يعرفو فى السفارة و لا ايه

حاول تساعدنى لاحسن انا حاسس ان مفيش حد غير سيادتك هو اللى بيشارك فى الرد على المستجدين اللى زيي

معلش يا صديقي النهاردة الخميس علشان كدة ردود الناس قليلة

وصاحب التوبيك في زنقة جامدة ما يعلم بيها غير الله ومحتاج دعاء كل الناس

والله العظيم مانا عارف ارد ااقولك اية :roseop:

موش بالع انا موضوع تكتب عدد الساعات بايدك دي

وبعدين اي معلومات مضروبة معناها رفض وعقوبة منع التقديم لمدة سنتين ولستة سودا وبلاوي

طب ماينفعش تهبط على مدير المعهد تخلة يكتب هو عدد الساعات ودة متهيالي من حقها يعني ويختم جنبها لو امكن

مع اعتقادي ان السفارة ولا هاتسال ولا هاتتنيل بس بصراحة ماقدرش اقولك اكتب حاجة بايدك في الشهادة لانها غلط

ومع كدة بردو نصيحتي انك تلعب على الايلتس على انك تجيب اربعة هاي سكور اضمن

ربنا يوفقك والصدق منجي

رابط هذا التعليق

والله الدكتور صاحب التوبيك ده راجل فاضل و انا عارف اللى عندة و انشاءالله ربنا حيكرمة

و بعدين مانتة فيك البركة برده يا بشمهندس, طب ده انت حليت عقد ناس يامه

طب انا قدمت واتقبلت بمجرد متابعتى لاحاديثكم من فترة مش طويلة و محتجتش اسال فى المرحلة الاولى

ربنا يكرمكم

اربعة هاى :roseop::roseop::roseop:

يا ريس انا محتاس فى اتنين فانت تقولللى اربعة

خللى بالك انا قارى التوبيك بتاعك بتاع الايلتس وراسى على البير وغطاه :lol:

بس انشاءالله انت تجيب 3هاى

ارجع لو موضوعى شويه

انا هبطت على الراجل ولسة راجع بس فى شوية كلام يخوف

بقوللك ده مششششش موهلل / يعنى ماينفعش اطلع بيه باسبور او يغير ورق حكومى , ده بالنسبة للوضع فى مصر لكن بالنسبة للهجرة و السفارة هل بياخدو باللى اتكتب؟ يعنى الفترة من الى و خلاص؟

االى بيطمن انها بتتصدق وكمان موضوع عدد الساعات ده ممكن يتساواه

----------------------

طبعا انا واجع قلبى و قلبك عشان الهاى دى هى اللى توصللنى لل67 مش تخلينى اعدى

على فكرة كمان انا جواب الابديت بتاعى فاضل فيه 3 اشهر ومعملتش حاجة فى الكابوس الازلى اللى انتعايزنى اجيب فيه هاى :sad:

تم تعديل بواسطة victorian
رابط هذا التعليق

والله الدكتور صاحب التوبيك ده راجل فاضل و انا عارف اللى عندة و انشاءالله ربنا حيكرمة

و بعدين مانتة فيك البركة برده يا بشمهندس, طب ده انت حليت عقد ناس يامه

طب انا قدمت واتقبلت بمجرد متابعتى لاحاديثكم من فترة مش طويلة و محتجتش اسال فى المرحلة الاولى

ربنا يكرمكم

اربعة هاى :roseop::roseop::roseop:

يا ريس انا محتاس فى اتنين فانت تقولللى اربعة

خللى بالك انا قارى التوبيك بتاعك بتاع الايلتس وراسى على البير وغطاه :lol:

بس انشاءالله انت تجيب 3هاى

ارجع لو موضوعى شويه

انا هبطت على الراجل ولسة راجع بس فى شوية كلام يخوف

بقوللك ده مششششش موهلل / يعنى ماينفعش اطلع بيه باسبور او يغير ورق حكومى , ده بالنسبة للوضع فى مصر لكن بالنسبة للهجرة و السفارة هل بياخدو باللى اتكتب؟ يعنى الفترة من الى و خلاص؟

االى بيطمن انها بتتصدق وكمان موضوع عدد الساعات ده ممكن يتساواه

----------------------

طبعا انا واجع قلبى و قلبك عشان الهاى دى هى اللى توصللنى لل67 مش تخلينى اعدى

على فكرة كمان انا جواب الابديت بتاعى فاضل فيه 3 اشهر ومعملتش حاجة فى الكابوس الازلى اللى انتعايزنى اجيب فيه هاى :sad:

بس خلااااااااص اهو انت جبت الخلاصة

موضوع الكلام في شهادة المدام ولا هايقدم ولا هايأخر

احنا هانقدمها وخلاص كدة كدة مافيش في ايدينا حاجة نعملها

لكن الحاجة الوحيدة اللي في ايدك هي الايلتس

العب عالمضمون وشهرين مذاكرة باجتهاد هايعملوا فرق اكيد

انا قلبي حاسس انهم هايحسبوها سنتين دراسة بعد ثانوي ويدوك 4 درجات مع ان مخي عارف انها موش مؤهل دي حاجة عاملة زي الكورس بس عليها النسر وان شاء الله النسر دة هايبيض 4 نقط

بس علشان خاطري العب على 4 هاي وخليك في المضمون

رابط هذا التعليق

اعادة ايلتس ب 2 هاى مش كتير

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

والله الدكتور صاحب التوبيك ده راجل فاضل و انا عارف اللى :cry:

بس خلااااااااص اهو انت جبت الخلاصة

موضوع الكلام في شهادة المدام ولا هايقدم ولا هايأخر

احنا هانقدمها وخلاص كدة كدة مافيش في ايدينا حاجة نعملها

لكن الحاجة الوحيدة اللي في ايدك هي الايلتس

العب عالمضمون وشهرين مذاكرة باجتهاد هايعملوا فرق اكيد

انا قلبي حاسس انهم هايحسبوها سنتين دراسة بعد ثانوي ويدوك 4 درجات مع ان مخي عارف انها موش مؤهل دي حاجة عاملة زي الكورس بس عليها النسر وان شاء الله النسر دة هايبيض 4 نقط

بس علشان خاطري العب على 4 هاي وخليك في المضمون

صح كده مفيش كلام فوق ده

كده لازم نعيد عشان التاكيد لاحسن يعتبروها بارت تايم

متشكرين يا باشمهندس وربنا يكرمك فى ورقك الاسبوع الجاى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا عندي سنة خبرة في مجال تخصصي physiotherapy بس كنت بعد التخرج في فترة بطالة اشتغلت مندوب مبيعات في شركة اعلاميات لمدة سنة ونصف ومادام ان الوقت ده مش حيتحسب في الخبرة لأنه مهنة مندوب مبيعات ليست في اللستة يبقى أكتب ايه بدلها مع العلم ان صاحب الشركة طيب ومستعد يعطيني شهادة الخبرة التي أحتاجها.فأنا مش عارف أكتب ايه لأني لما بحثت في الموقع الرسمي وجدت كل المهن المطلوبة مدير برامج ومدير معلوميات وطبعا لو أعطيتهم شهادة باني مدير فعلطول هيعرفو اني كذاب ابن كذاب فيريت حد من الاخوة يرد علي أكتب ايه في خبرة السنة ونص لأني محتاج 17 نقطة في الخبرة بدل 15 لأنها فارقة معايا كتير.

اسف على الاطالة و أرجو سرعة الرد.

رابط هذا التعليق

اخى البشمهندس زناتى

ياريت تطمنا على الفيل نمبر بتاعك وطبعا على درجات الامتحان بكرة انا حاولت اجيب النتيجة من النت من الوصلة الى مديلهنا بس مفيش حاجة حتى الان

والله لو علموا قبيحَ سريرتي لأبيَ السلامَ عليِّا من يلقاني ولأعرضوا عني

وملوا صحبتي ولكن سترتَ معايبي وذنوبي

فلكَ الحمدُ والمدائِحُ كُلِها بخواطريِ وجوارحيِ ولسانيِ

رابط هذا التعليق

اخى البشمهندس زناتى

ياريت تطمنا على الفيل نمبر بتاعك وطبعا على درجات الامتحان بكرة انا حاولت اجيب النتيجة من النت من الوصلة الى مديلهنا بس مفيش حاجة حتى الان

ما انا قاعد ادوس ريفريش اهو مافيش فايدة :wub:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...