اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرجاء ممن عمل اجراءات الهجرة لكندا من الخليج الدخول

Recommended Posts

على فكرة احنا عملنا الفيش المصري اليوم ( صحيفة الحالة الجنائية ) في القنصلية المصرية وبعدين الموظفة وهي بتديني الورقة علشان نكتب البيانات

قالت لنا نكتب البيانات باللغة العربية في الجهة اليمنى من الصحيفة وأمامها نكتبه باللغة الانجليزية في الجهة اليسرى

لأن الصحيفة مكتوب فيها البانات باللغتين زي جواز السفر الجديد

وقالت لنا علشان ما تحتاجوش تترجموها مرة تانية

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكرة احنا عملنا الفيش المصري اليوم ( صحيفة الحالة الجنائية ) في القنصلية المصرية وبعدين الموظفة وهي بتديني الورقة علشان نكتب البيانات

قالت لنا نكتب البيانات باللغة العربية في الجهة اليمنى من الصحيفة وأمامها نكتبه باللغة الانجليزية في الجهة اليسرى

لأن الصحيفة مكتوب فيها البانات باللغتين زي جواز السفر الجديد

وقالت لنا علشان ما تحتاجوش تترجموها مرة تانية

جديد الكلام ده عموما عمار يا مصر ( واحد صاحبي حاول يعمل شهادات الميلاد من القنصلية بالانجليزي قالولوا احنا بنعملها لكن فوت علينا بعد تلات شهور يامواطن علشان تستلمها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

الفيش الجديد فيه مكان لكتابه الاسم بالانجليزى بس لازم ح تحتاج تترجمه لسبب بسيط جدا:

الختم الغبى اللى بيقول لا توجد احكام جنائيه بالعربى بس فبالتالى مش ح يفرق كتير موضوع الاسم طالما النتجه لازم تترجم

رابط هذا التعليق

شكراجزيلا استاذ طارق والله يوفقك .

الله يبارك فيك اخي كابتشينو وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

ظهرت لدي مشكلة جديدة شنو رايكم

عندي وظيفتين و كنت بقدم على الوظيفة الثانية لكن قالولي مشكلتي بالاقامة ما ااقدر اقدم .... اقامتي على الوظيفة الاولانية ما ااقدر اقدم على الوظيفة الثانية هل هذي فعلا مشكلة ؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انا بقى اللي مشكلتي مشلكة

يا جماعة انا مقدم من 22-07 والشيك اتصرف 02-09 ولغاية دلوقتي معرفش ايه الوضع ولا حد قلي احنا حتى قفلنا باب التقديم اصلا لاننا اللي مسكنا الحزن الوطني ههه مقصدش يعني لا بجد والله ما اعرف له حتى مردوش ايوة ولا لا ولا اعرف ايه وضع الملف

ولو حد عند اي معلومه تفيدني ازاي اعرف وضع الملف هل اتوافق عليه ولا لا او اترفض او فيه مشكلة اعرف ازاي وانا من ساعة ما اقدمت وحتى مجليشي ايميل بيقولي ان الورق او الشيك استلمناه

ايه العمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مقدم من الكويت مكتب لندن

رابط هذا التعليق

حضرتك وظيفتك في اللستة ولا لأ؟؟

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

انا بقى اللي مشكلتي مشلكة

يا جماعة انا مقدم من 22-07 والشيك اتصرف 02-09 ولغاية دلوقتي معرفش ايه الوضع ولا حد قلي احنا حتى قفلنا باب التقديم اصلا لاننا اللي مسكنا الحزن الوطني ههه مقصدش يعني لا بجد والله ما اعرف له حتى مردوش ايوة ولا لا ولا اعرف ايه وضع الملف

ولو حد عند اي معلومه تفيدني ازاي اعرف وضع الملف هل اتوافق عليه ولا لا او اترفض او فيه مشكلة اعرف ازاي وانا من ساعة ما اقدمت وحتى مجليشي ايميل بيقولي ان الورق او الشيك استلمناه

ايه العمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مقدم من الكويت مكتب لندن

وساكت على نفسك لية لغاية دلوقتي يا راجل طالما الشيك اتحط في حسابهم يبقى اتأبلت وارسل اليك خطاب ال 120يوم علشان تجهز اوراقك لكن يبدو ان هذا الخطاب ضاع في البريد. انت فورا ترسل بريد لمكتب لندن وتعرفهم المشكلة هم هيردوا عليك ع طول ويقولولك هاتعمل اية. نفس الموضوع حصل مع احد اصدقائي. وهو ده الي عمله . الله ييسر لك أمرك

رابط هذا التعليق

الحقوني يا رجاله انا عملت غلطه كبيرة كتبت العنوان البوست اوفيس غلط

P.O.Box i wrote (P.O. Box 2371 Safat 13098) but the true is (P.O. Box 23751 Safat 13098 )

اعمل ايه انا في الكويت

رابط هذا التعليق

الحقوني يا رجاله انا عملت غلطه كبيرة كتبت العنوان البوست اوفيس غلط

P.O.Box i wrote (P.O. Box 2371 Safat 13098) but the true is (P.O. Box 23751 Safat 13098 )

اعمل ايه انا في الكويت

استاذي الفاضل راجع مكتب البريد الي انت تابع له ان لم تجده يبقى معنا ان الخطاب رد اليهم والي عليك في الحالة دي تراسل مكتب لندن وتقول لهم ان الخطاب ضاع وتصحح الخطأ الي حصل وربنا يسهل لك الحال

رابط هذا التعليق

مشكور على ردك الطيب يا طبي

بس انا حاطط الايميل بتاع ممكن يبعتوا الملف من غير ما يرسلولي اميل ولو اي

يبقى كده ممكن يكونوا بعتوا ومبعتوليشي ميل تمام ولا ايه ولو هراسل مكتب لندن ازاي نفس العنوان اللي بعت عليه ؟؟؟

ولا اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

مشكور على ردك الطيب يا طبي

بس انا حاطط الايميل بتاع ممكن يبعتوا الملف من غير ما يرسلولي اميل ولو اي

يبقى كده ممكن يكونوا بعتوا ومبعتوليشي ميل تمام ولا ايه ولو هراسل مكتب لندن ازاي نفس العنوان اللي بعت عليه ؟؟؟

ولا اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

أخي الكريم لندن لا تراسل بالبريد الالكتروني الا بعد الميديكال او القانون الجديد انت لازم تتصل عليهم فورا حتى لا تنتهي مدة 120يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوم لازم تراسلهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة tarekgomma

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المنتدى مطلوب مشورتكم

قدمت لمكتب لندن فى سبتمبر 2008 , و الآن وصلنى خطاب تقديم الأوراق ( 120 يوم ) و الأن درجاتى 66 درجة بدون الفرنساوى

و نظرا لضيق الوقت هل اعيد الآيلتس ام اقدم كورس بالمستوى الثالث من المعهد الثقافى الفرنسى .

برجاء المشـــــــــــورة

رابط هذا التعليق

أخي الكريم لندن لا تراسل بالبريد الالكتروني الا بعد الميديكال او القانون الجديد انت لازم تتصل عليهم فورا حتى لا تنتهي مدة 120يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوم لازم تراسلهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مشكور طارق على اهتمامك بس انا مش عارف اي عنوان ليهم غير اللي بعت عليه الملف

هل ممكن اراسلهم بالايميل ؟؟ليهم ايميل اراسلهم عليه يعني ؟؟ ولو فيه هوه ايه ؟؟

و120 يوم دول بعد ايه من تاريخ ايه يعني مثلا بعد الموافقة تقصد ؟ ولا من تاريخ استلامي للملف ؟؟

معلشي انا مش عارف اعمل ايه ورايح مكتب البريد النهارده وربك يعين ؟؟

مشكور وجزاك الله خير ا

رابط هذا التعليق

مشكور طارق على اهتمامك بس انا مش عارف اي عنوان ليهم غير اللي بعت عليه الملف

هل ممكن اراسلهم بالايميل ؟؟ليهم ايميل اراسلهم عليه يعني ؟؟ ولو فيه هوه ايه ؟؟

و120 يوم دول بعد ايه من تاريخ ايه يعني مثلا بعد الموافقة تقصد ؟ ولا من تاريخ استلامي للملف ؟؟

معلشي انا مش عارف اعمل ايه ورايح مكتب البريد النهارده وربك يعين ؟؟

مشكور وجزاك الله خير ا

re-london-im-enquiry@international.gc.ca

راسل ع العنوان ده وانسى كلامي ع 120 يوم لان ده لا ينطبق عليك

رابط هذا التعليق

ظهرت لدي مشكلة جديدة شنو رايكم

عندي وظيفتين و كنت بقدم على الوظيفة الثانية لكن قالولي مشكلتي بالاقامة ما ااقدر اقدم .... اقامتي على الوظيفة الاولانية ما ااقدر اقدم على الوظيفة الثانية هل هذي فعلا مشكلة ؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

يروح بالفيش على الخارجية ( اكشاك الخارجية) مثلا امام جامع د مصطفي محمود وهذا التصديق لصالح وزارة الداخلية ثم ياخد الفيش ويروح على الداخلية يختمه تأكيد تصديق الخارجية ثم يذهب به الى مركز الشرطة التابع له وتنتظر النتيجة ثم تاخذ الفيش مرة اخري الى الخارجية لختمة تاني لصالح اي جهة اجنبية.

(السفارة ثم الخارجية ثم الداخلية ثم القسم ثم الخارجية تاني ثم الترجمة ثم الخارجية لختم الترجمة)

استاذ طارق

اكشاك الخارجية اللي (كانت) في ش جامعة الدول..... اتنقلت ش عرابي بعد الشبراوي بمحطه

واصبحت في مكان مغلق مكييف بالارقام وحاجة ممتازة

بس علشان الناس ماتروحش تدور ما يلقوش حاجة.

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

يروح بالفيش على الخارجية ( اكشاك الخارجية) مثلا امام جامع د مصطفي محمود وهذا التصديق لصالح وزارة الداخلية ثم ياخد الفيش ويروح على الداخلية يختمه تأكيد تصديق الخارجية ثم يذهب به الى مركز الشرطة التابع له وتنتظر النتيجة ثم تاخذ الفيش مرة اخري الى الخارجية لختمة تاني لصالح اي جهة اجنبية.

(السفارة ثم الخارجية ثم الداخلية ثم القسم ثم الخارجية تاني ثم الترجمة ثم الخارجية لختم الترجمة)

استاذ طارق

اكشاك الخارجية اللي (كانت) في ش جامعة الدول..... اتنقلت ش عرابي بعد الشبراوي بمحطه

واصبحت في مكان مغلق مكييف بالارقام وحاجة ممتازة

بس علشان الناس ماتروحش تدور ما يلقوش حاجة.

ليه تحرجينا كده يا باشمهندسة انا اخر مرة وثقت في الاكشاك دي من 11 سنة واجراءات الهجرة خلصها لي واحد صاحبي. ربنا امر بالستر

تم تعديل بواسطة tarekgomma

رابط هذا التعليق

مساء الخير يااستاذ طارق

لو سمحت بالنسبة لترجمة الفيش هو فية مكتب معتمد لدى الخارجية ترجمتو فية ولا اى مكتب ترجمة واذا كان فية مكتب معتمد ياريت حضرتك تقولى علية وعنوانة لوسمحت لاننا ترجمنا الفيش فى مكتب عادى بس موثقناهوش لسة من الخارجية فلو كدا نلحق نعمل الخطوة دى بسرعة قبل مانبعتة لسفارة ابو ظبى اللة يخليك ترد على ضرورى بسرعة

والف شكر

رابط هذا التعليق

مساء الخير يااستاذ طارق

لو سمحت بالنسبة لترجمة الفيش هو فية مكتب معتمد لدى الخارجية ترجمتو فية ولا اى مكتب ترجمة واذا كان فية مكتب معتمد ياريت حضرتك تقولى علية وعنوانة لوسمحت لاننا ترجمنا الفيش فى مكتب عادى بس موثقناهوش لسة من الخارجية فلو كدا نلحق نعمل الخطوة دى بسرعة قبل مانبعتة لسفارة ابو ظبى اللة يخليك ترد على ضرورى بسرعة

والف شكر

استاذة ايناس انا رديت ع الخاص بتاع حضرتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...