اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرجاء ممن عمل اجراءات الهجرة لكندا من الخليج الدخول

Recommended Posts

على فكرة يام بلال في مكتب ترجمة في الرياض اسمة المعاجم ناحية تقاطع شارع العيا العام مع طريق الملك عبدة وانتي رايحة على بندة الليفي اخر شارع التخصصي. وفي مكتب تاني في الملز لو دورتي في المنتدي هتلاقي الكلام دة مكتوب بس مش فاكر فية. بالنسة للايلتس اي كتاب ايلتس ينفع كلهم بيدربوكي على الامتحانات والكتاب اللي فية كمية امتحانات اكتر يبقى افضل وكل ماجبتي كتب وحليتي امتحاناتها كل ما كان افضلك.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام حضرتك كويس بس ازاي هم قايلين نكتب عليه المستفيدReciever General of Canada

بالنسبة للأيلتس الكتاب لونه بنفسجي في اسود لو اتيسر هحاول احمل شكله لكن لو اتصلت بالمركز الثقافي في دبي اظن يكون متوفر عندهم والرجل قال في اكتر من كتاب للأيلتسوممكن تشتريه من المكتبات زلأن المركز بعيد اضطريت اشتري من مكتبة جرير

السؤال المهم جدا جدا جدا من يعرف مكتب ترجمة معتمد في الرياض يارب حد يرد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مزبوط لازم تكتبي Reciever General of Canada

بس انا كان قصدي انتي ما تكتبي اي شيء من نفسك البنك هو اللي بيعمل كل شيء

هو راح يسألك بإسم مين الشيك فبتقوليله الاسم Reciever General of Canada

وهو اللي بيكتبه وبيجهزه

وشكرا بخصوص الكتاب وراح اشتريه قريبا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ممكن اسأل بخصوص المبلغ اللي بيطلبوه للهجرة

انا بعرف انه مطلوب من الشخص الواحد بحدود 10000 دولار او اكتر شوي

وفي الطلب في خانة لازم تذكر فيها كم المبلغ المتوفر معك

انا كتبت في الطلب 15000 دولار

هل انا الآن فعلا مقيد انه يكون معاي 15000؟ ام انه بيكفي 10000 كحد ادنى؟

وهم لما بيتأكدوا من الموضوع يعني بيطلبوا مني كشف حساب؟

انا سمعت انه لازم افتح حساب في كندا واحول عليه المبلغ المطلوب وهو 10000 وبعدين اعطيهم كشف حساب من البنك في كندا

ام انه عادي لو كان البنك في البلد اللي انا بشتغل فيها؟

ولازم لما اسافر كندا يتأكدوا ان المبلغ معاي يعني لازم ادخله معاي على كندا ولا مش مهم؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكرك جدا يا استاذ سامح على عنوان المكتب أود أضيف لمعلومات حضرتك اسماء الماتب الآتية من موقع المبتعث وهو اظن سعودي :

مكتب موفق سعيد للترجمة..

مكتب المدني للترجمة..

مكتب بلال البلال للترجمة..

مكتب الفريح للترجمة..

مكتب المعاجم للترجمة..

هذي المكاتب والارقام عليكم منتدى المبتعث يمنع عرض الأرقام للأسف

الاسعار تقريبا 35 الى 40 للورقه الواحدة

الأستاذ سوبر على حسب ما اطلعتعلى ملف الهجرة الى كندا المكون من 169 صفحة ستجد المعلومات عن موضوع الشيك اما بالنسبة للمبلغ المتوفر فهو الحد الأدنى 10000يعني لو زاد خير وبركةالمهم لا ينقص وهو بيطالبوا بالشيك والتحويل في المراحل الأخيرة من اجراءات الهجرة.في الواقع انا كان كلامي عن الفلوس اللي بتدفع مع البيزيك ابليكسشنز يعني اول خطوة في الهجرة بعد بسم الله الرحمن الرحيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته

الاخت ام بلال اشكرك جدا جدا على ان وضعتى حجر الأساس فى هذا النقاش لانى كنت أبحث عنه بكل جهدى وانا مهندس مقيم فى الرياض ووجدت ان معظم المشاركات

من مصر فجزاكى الله خيرا

والشكر موصول للاخ سوبر سوبر والاخ سامح و عندى سؤال محيرنى حتى لا اطيل:

- هل يمكن اقدم الابليكيشن والشيك الان ثم ابدأ فى التدرب لامتحان الايلتس أم انه لازم احصل على الايلتس الاول علما بأن مستوايا متوسط فى اللغة الانجليزيه

او بمعنى اخر كم الوقت المستغرق بين تقديم الابليكيشن وامتحان الايلتس؟

- ماهو الحد الدنى لعدد السنوات الخبرة علما بأنى حديث التخرج ومتزوج حديثا اذا كنت اريد الهجرة بطريقة العماله الماهرة ؟

وجزاكم الله خيرا مقدما ومن كان فى حاجة اخيه كان الله فى حاجته

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل ربنا يكرمك والله انا بابحث لسه على حد مشي خطوات الهجرة حديثا ويكون لوحده بدون محامي وكل مافعلته اني قلت الخطوات اللي لسه هقوم بها وبناء على المعلومات اللي وصلت لي والفضل يرجع لله وحده ثم لهذا المنتدى المحترم اولا لازم يكون عندك خبرة اربع سنوات فأكثر والأفضل وده نصيحة اللي في المنتدى هنا وسبقونا بالهجرة ان يكون معاك خميرة محترمة يعني مبلغ مالي محترم هتصرف منه في الفترة الأولى هناك لأن المعيشة عالية جدا ثانيا لو حضرتك مهندس مدني او معماري هتحتاج معادلة لشهادتك قبل مايطلعلك ترخيص بالعمل في مجالك ولو مهندس كمبيوتر زي زوجي هتحتاج خبرة كندية يعني تشتغل شوية بارت تايم هناك لحد ما تاخد على جو الشغل هناك وبعدين تقدم في الشركات (ستجد تفاصيل هذا الموضوع بحذافيره في توبيك ملف الهجرة اللي 169 صفحة بإسم الأخ هادي )اما بالنسبة للأيلتس فحضرتك تذاكر كويس جدا جدا خلال فترة التقديم للأوراق لأن مدة صلاحية الشهادة 1سنة .الهجرة بتاخد من سنتين لأربعة على حسب ظروف كل واحد.حضرتك ترجع لموقع لندن الخاص بهجرة الخليج لكندا فئة العمال المهرة ورجال الأعمال عشان تحسب نقطك وحاول تتصفح الصفات على المنتدى الخاصة بكندا هتستفيد جدا

مع تحياتي اختكم ام بلال

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم وجزاكم الله خيرا كثيرا...انا متابع من فترة موضوع الهجرة واخيرا قررت والحمدلله قرار الهجرة والمعادلةوان اتشرف بأن انضم لرابطتكم الكريمة واستأذنكم في السؤال عن بعض النقاط وهي مهمة لناس كتير يشبهوا نفس حالتي وهي:مشكلة الخبرة والايليتس....... اولا:الخبرة:انا دفعة دور اول 2006 بكالوريوس صيدلة يعني بقي لي سنتين متخرج ومعايا شهادة خبرة بسنتين فقط وانا احتاج 4 سنين خبرة لتكملةالنقاط فهل عند ملئ الابليكاشن بتاع التلت ورقات دة اكتب 4 سنين علي اساس لما يبقي يطلبوا اثباتة اكون خلصت الاربع سنين خبرة ولا الاجراءات ممكن تخلص بسرعة قبل السنتين؟؟؟ او ممكن يقولوا ازاي انت متخرج من سنتين وكاتب خبرة اربع سنين؟؟؟؟ ....عفوا طولت عليكم لكن انا في حيرة مش عارف اقدم دلوقتي ولا انتظر...وكمان موضوع وظائف شهر 11 ...عموما ربنا يسهل يارب..........,وبالنسبةللايليتس ياجماعة: انا محتاج ال16 درجة عشان اكمل ال67نقطة طيب عشان اجيب درجة عالية كدة اجيب كورسات وكتب الايليتس واذاكر كدة مع نفسي ؟؟ولا لازم اخد كورسات في المعهد البريطاني ؟؟؟علما بأني صيدلي في الخليج واقرب مكان للعهدالبريطاني بالنسبة لي في الدمام فأرجوا الافادة في طريقة الكورسات وعددها والمواعيد والتكلفة المادية (ولو حد عندة عنوان او تلفون المعهد البريطاني اللي في الدمام او اي معلومات مفيدة عن الكتب التي تدرس او عن المعهد ياريت) وربنا يبارك لكم ويوفقكم دوما ...معلش كمان سؤال عن ال550 دولار كندي اللي هبعتهم مع الابليكاشن ابعتهم بحوالة عادي من اي بنك زي الراجحي مثلا زي ما بنبعت الفلوس لمصر علما باني مش ليا حساب في اي بنك انا بحول علي طول ...........واسف علي الاطالة ..........جزاكم الله خيرا.........وتقبلوا خالص الاحترام والتقدير......

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
الأخ الفاضل ربنا يكرمك والله انا بابحث لسه على حد مشي خطوات الهجرة حديثا ويكون لوحده بدون محامي وكل مافعلته اني قلت الخطوات اللي لسه هقوم بها وبناء على المعلومات اللي وصلت لي والفضل يرجع لله وحده ثم لهذا المنتدى المحترم اولا لازم يكون عندك خبرة اربع سنوات فأكثر والأفضل وده نصيحة اللي في المنتدى هنا وسبقونا بالهجرة ان يكون معاك خميرة محترمة يعني مبلغ مالي محترم هتصرف منه في الفترة الأولى هناك لأن المعيشة عالية جدا ثانيا لو حضرتك مهندس مدني او معماري هتحتاج معادلة لشهادتك قبل مايطلعلك ترخيص بالعمل في مجالك ولو مهندس كمبيوتر زي زوجي هتحتاج خبرة كندية يعني تشتغل شوية بارت تايم هناك لحد ما تاخد على جو الشغل هناك وبعدين تقدم في الشركات (ستجد تفاصيل هذا الموضوع بحذافيره في توبيك ملف الهجرة اللي 169 صفحة بإسم الأخ هادي )اما بالنسبة للأيلتس فحضرتك تذاكر كويس جدا جدا خلال فترة التقديم للأوراق لأن مدة صلاحية الشهادة 1سنة .الهجرة بتاخد من سنتين لأربعة على حسب ظروف كل واحد.حضرتك ترجع لموقع لندن الخاص بهجرة الخليج لكندا فئة العمال المهرة ورجال الأعمال عشان تحسب نقطك وحاول تتصفح الصفات على المنتدى الخاصة بكندا هتستفيد جدا

مع تحياتي اختكم ام بلال

السلام عليكم ورحمة الله

اولا بحب اشكر القائمين على هذا المنتدى الرائع و حابب اشكر الاخت ام بلال و نونا و الاخ هادي و ايهاب و صموئيل و كل من غفلت عن ذكر اسمائهم و اتمنى دوام التقدم للمنتدى و المشاركين فيه و في عندي استفسار بالنسبة للتقديم من الرياض بخصوص تصديق الاوراق و الشهادات , يعني انا شهادتي بالعربي ممكن اترجمها عند مترجم معتمد ولا لازم اجيبها من الجامعة مترجمة يا ريت الافادة بالنسبة للاوراق المطلوبة و طريقة تصديقها و شاكرا لكم جميعا و السلام عليكم :blush2:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
أنا قدمت من دبي، يوم 14/06/2008، مرت ثلاثة أشهر و مازلت منتظر رقم الملف.

تحية لك ولاخوانى فى المنتدى وصلنى امس خطاب من مكتب لندن مرفق بة ايصال استلامهم لمبلغ رسوم التقديم ويفيد بانهم قد ارسلو ملفى الى نوفا سكوتيا وعلى ان انتظر خطاب منهم يفيد بالموافقة او الرفض وان اتبع تعليمتهم واذا لم يصلنى الخطاب خلال 4 شهور فعلى مراسلة مكتب لندن بذلك علما بانى طبيب وارسلت ملفى فى 30 اكتوبر 2008 سؤلى هو هل وصل لغيرى من من قدموا للندن من الخليج حول هذا التاريخ وما هى الخطوات المتوقعة بعد ذلك والمدة الزمنية المتوقعة

رابط هذا التعليق

انا مقدم من السعوديه يوم 22 اكتوبر ولغايه دلوقتى مفيش اي رد خالص

مش عارف ليه جايز عشان انا صيدلى ومش ف الليسته بس ليه مرجعوش الملف والفلوس؟؟؟

بصراحه الف علامه استفهام

Still alive

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

دلوقتى للعلم بس فيه 3 استفسارات عندى

1- البروف اوف فند مش لازم تحول الفلوس على كندا انت بتجيب ستاتمنت من البنك بتاعك مش لازم تحول المبلغ على كندا

2- تقديم الابلكيتشن التمهيدى فى كندا مش فى مكتب لندن و بعد الفايل نمبر بتقدم لمكتب لندن ؟

3- المبلغ المطلوب لاسرة 3 اشحاص 15000 دولار تقريبا للاسرة مش لكل شخص و لو شخصين 1300 دولار

برجاء مراجعة المعلومات للاهمية عشان ده الى انا فهمتو من الموضوع

و شكرا

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

1- البروف اوف فند مش لازم تحول الفلوس على كندا انت بتجيب ستاتمنت من البنك بتاعك مش لازم تحول المبلغ على كندا

2- تقديم الابلكيتشن التمهيدى فى كندا مش فى مكتب لندن و بعد الفايل نمبر بتقدم لمكتب لندن ؟

3- المبلغ المطلوب لاسرة 3 اشحاص 15000 دولار تقريبا للاسرة مش لكل شخص و لو شخصين 1300 دولار

و شكرا

السؤال واح واتنين صح

الثالث موش فاكر اوي بس اتاكد من الموقع

هو اتنين حوالي 13 الف وكسور

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

بعد اذن الإدارة ان يتم افراد الموضوع ده لوحده لأن معظم الداخلين على توبيك الهجرة من مصر ونحن نريد أن يتفاعل الإخوة المقيمين في الخليج معانا ويقولوا بالتفصيل كيف عملوا الإجراءات من هنا السعودية أو الخليج رنا يكرمكم لأني وجهت نداء ان حد من الإخوة أو الأخوات يرد عليه في توبيك الهجرة بدون محامي وارسلت لإخوة على الخاص وللأسف لم يردوا عليه قد يكونوا مشغولين اعانهم الله

-أول خطوة أبدأها أنا وهي الدخول على موقع مكتب لندن وهو للعمال المهرة وهناك فئات اخرى موضحة في الموقع

-تنزل الأبليكيشن من الموقع وتملى أول تلات ورقات اللي رقمهم iMM0008

موقع لندن :www.canada.org.uk

وتقوم باتباع تعليمات الأخت نونا ربنا يكرمها في الهجرة بدن محامي

-السؤال المهم اوجه لكم كيف يتم تحويل الفلوس ولأي جهة :rolleyes: :huh: :huh: :huh:

أختنا الفاضلة أم بلال السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البداية أود ان الفت انتباهك الى نقطة مهمة جدا لا تضيعي وقتك مع محامي ابدا لان ده سوف يزيد عليك عبء مادي لاداعي له كما ان المحامي قد يؤخر الورق لانه دايما بيقول لسة بحص الورق. انا مقدم لوحدي في 2006 والحمد لله اخدت التأشيرة ولي صديقين ماشي مع واحد منهم والامر والله سهل جدا انت ممكن تستفادي من خبرات الاخرين انا مشيت لحالى ولا كنت اعرف حد واعتمدت ع الله وحده.

ثانيا الخطوات بالترتيب

1- شوفي هل وظيفتك او الزوج متاحة ام لا

2- نزلي النماذج واكتبيها على الكمبيوتر (عبيهأ) ولا قلم اسود ولا أحمر) ثم اطبعيها وراجعيها كويس . انت ذكرت ان الواحد لازم يكون دقيق في المعلومات وده شيء طبيعي ومتوقع ان عندك ما يثبت تلك المعلومات.

3- تروحي لاي بنك غير بنك الراجحي وتطلبي عمل شيك على اي بنك في كندا ركزي اي بنك في كندا اما اسم المستفيد تكتبي زي ما تفضل الاخوان بس The Receiver General For Canada وتصوري الاوراق دي وترسليهم على العنوان المذكور الى كنـــــــــــدا وليس لنـــــدن حسب النظام الجديد. خلال فترة انتظارك رقم الملف تجهزي الأوراق التالية

ا- قسيمة الزواج من مصر طبعا حد يروح وزارة العدل في لاظوغلي ومعاه قسيمة الزواج ويطلب قسيمة الزواج بالانجليزي لهذه القسيمة ( لن يستغلرق الأمر 10 دقائق و13 جنية)

ب_شهادات الميلاد نفس الكلام من وزارة الصحة في لاظوغلي وهايخدهم وهو واقف بردووووووووووووووووووووو بكده انت جبت شهادات الميلاد والقسمة مترجمة بعدين خدي الأوراق دي لاكشاك الخارجية امام جامع د مصطفى محمود ووثقيهم ب 11 جنية للورقة

ج-شهادات التخرج والترانسكريبت من لكلية ثم الجامع ثم الخارجية بالترتيب كله يومين ثلاثة بالكتير ولن يكلف اكثر من 33 للورقة.

د- شهادات الخبرة من مصر ترجميعا من اي مكتب معتمد في مصر ولا توثقيها من الخارجية ( انا عملت كده)

هـ-شهادات الخبرة من السعودية ياليت تكتبيها على ورق عملك ويبقى رائع لوكتبتيها بالانجليزي وتختميها من عملك ثم تصدقيه من الغرفة التجارية لو عملك خاص لو حكومي توكلي ع الله وروحي ع الخارجية وصدقيها

و- ياليت تطلعي شهادة بتجديد عقدك ونفس الخطوات في الفقرة هـ

ي- طلعي من عملك خطاب توظيف يوضح الاسم الوظيفة(لازم زي الوظيفة المطروحة) سنة التعاقد-الراتب

بدون رقم-تعملي لك سيرة ذاتية مختصرة تفيد بالمهام التي تمارسينها خلال فترة تعاقدك( بمعنى متلبات الوظيفة والى طبيعي من واجبات الوظيفة المطروحة)خليكي ناصحة!!!!! اعتذر انا امزح

بدون رقم2- جهزي الاقامة بتاعتك وكذلك الزوج ترجميها على ولرق العمل وخلى الرئيس يوقع ويختم.

بدون رقم 3-تأشيرة دخولك البلد صوريها بردو

هـــــــــــــــــــــــذه كل الأوراق الى جهزتها وارفقتها في التحديث وفي بداية التقديم. الموضوع ســـــــــــــــــــــــــــهل جدا جدا جدا فين المحامي في الى انا قلته ليس له دور نهائي لما يطلبي منك الورقي جهزي الورق ده كله وارسليه لهم. واحب اقول شيء الناس دول لا يرفضوا ورق اذا كان الامر غير واضح او ناقص يطلبوا منك ارسال الورقة المطلوبة يعنى ملفك مش هايتقفل الا لما تفوت المدة الي هما مدينهالك علشان تجهزي ورق ما.

مِِِِِِِِِِِِِِِِش بدون رقم خالص: الفيش والتشبية من السعودية ومصر ده لو حدة قصة بس كويس انك في الرياض هايخلص ع طول

الله ييسر لك امرك وبعدين احنا مبأناش نسمع دعاءك ليه

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

بعد اذن الإدارة ان يتم افراد الموضوع ده لوحده لأن معظم الداخلين على توبيك الهجرة من مصر ونحن نريد أن يتفاعل الإخوة المقيمين في الخليج معانا ويقولوا بالتفصيل كيف عملوا الإجراءات من هنا السعودية أو الخليج رنا يكرمكم لأني وجهت نداء ان حد من الإخوة أو الأخوات يرد عليه في توبيك الهجرة بدون محامي وارسلت لإخوة على الخاص وللأسف لم يردوا عليه قد يكونوا مشغولين اعانهم الله

-أول خطوة أبدأها أنا وهي الدخول على موقع مكتب لندن وهو للعمال المهرة وهناك فئات اخرى موضحة في الموقع

-السؤال المهم اوجه لكم كيف يتم تحويل الفلوس ولأي جهة :rolleyes: :huh: :huh: :huh:

في البداية أود ان الفت انتباهك الى نقطة مهمة جدا لا تضيعي وقتك مع محامي ابدا لان ده سوف يزيد عليك عبء مادي لاداعي له كما ان المحامي قد يؤخر الورق لانه دايما بيقول لسة بحص الورق. انا مقدم لوحدي في 2006 والحمد لله اخدت التأشيرة ولي صديقين ماشي مع واحد منهم والامر والله سهل جدا انت ممكن تستفادي من خبرات الاخرين انا مشيت لحالى ولا كنت اعرف حد واعتمدت ع الله وحده.

ثانيا الخطوات بالترتيب

2- نزلي النماذج واكتبيها على الكمبيوتر (عبيهأ) ولا قلم اسود ولا أحمر) ثم اطبعيها وراجعيها كويس . انت ذكرت ان الواحد لازم يكون دقيق في المعلومات وده شيء طبيعي ومتوقع ان عندك ما يثبت تلك المعلومات.

3- تروحي لاي بنك غير بنك الراجحي وتطلبي عمل شيك على اي بنك في كندا ركزي اي بنك في كندا اما اسم المستفيد تكتبي زي ما تفضل الاخوان بس The Receiver General For Canada وتصوري الاوراق دي وترسليهم على العنوان المذكور الى كنـــــــــــدا وليس لنـــــدن حسب النظام الجديد. خلال فترة انتظارك رقم الملف تجهزي الأوراق التالية

ا- قسيمة الزواج من مصر طبعا حد يروح وزارة العدل في لاظوغلي ومعاه قسيمة الزواج ويطلب قسيمة الزواج بالانجليزي لهذه القسيمة ( لن يستغلرق الأمر 10 دقائق و13 جنية)

ب_شهادات الميلاد نفس الكلام من وزارة الصحة في لاظوغلي وهايخدهم وهو واقف بردووووووووووووووووووووو بكده انت جبت شهادات الميلاد والقسمة مترجمة بعدين خدي الأوراق دي لاكشاك الخارجية امام جامع د مصطفى محمود ووثقيهم ب 11 جنية للورقة

ج-شهادات التخرج والترانسكريبت من لكلية ثم الجامع ثم الخارجية بالترتيب كله يومين ثلاثة بالكتير ولن يكلف اكثر من 33 للورقة.

د- شهادات الخبرة من مصر ترجميعا من اي مكتب معتمد في مصر ولا توثقيها من الخارجية ( انا عملت كده)

هـ-شهادات الخبرة من السعودية ياليت تكتبيها على ورق عملك ويبقى رائع لوكتبتيها بالانجليزي وتختميها من عملك ثم تصدقيه من الغرفة التجارية لو عملك خاص لو حكومي توكلي ع الله وروحي ع الخارجية وصدقيها

ي- طلعي من عملك خطاب توظيف يوضح الاسم الوظيفة(لازم زي الوظيفة المطروحة) سنة التعاقد-الراتب

بدون رقم-تعملي لك سيرة ذاتية مختصرة تفيد بالمهام التي تمارسينها خلال فترة تعاقدك( بمعنى متلبات الوظيفة والى طبيعي من واجبات الوظيفة المطروحة)خليكي ناصحة!!!!! اعتذر انا امزح

بدون رقم2- جهزي الاقامة بتاعتك وكذلك الزوج ترجميها على ولرق العمل وخلى الرئيس يوقع ويختم.

هـــــــــــــــــــــــذه كل الأوراق الى جهزتها وارفقتها في التحديث وفي بداية التقديم. الموضوع ســـــــــــــــــــــــــــهل جدا جدا جدا فين المحامي في الى انا قلته ليس له دور نهائي لما يطلبي منك الورقي جهزي الورق ده كله وارسليه لهم. واحب اقول شيء الناس دول لا يرفضوا ورق اذا كان الامر غير واضح او ناقص يطلبوا منك ارسال الورقة المطلوبة يعنى ملفك مش هايتقفل الا لما تفوت المدة الي هما مدينهالك علشان تجهزي ورق ما.

مِِِِِِِِِِِِِِِِش بدون رقم خالص: الفيش والتشبية من السعودية ومصر ده لو حدة قصة بس كويس انك في الرياض هايخلص ع طول

اشكرك جدا يا طارق على المعلومات المفيدة واتمنى ان تشرح لى بوضوح كيف احصل على شهادات خبرة من وزارة الصحة السعودية وانا لا زلت على راس العمل هل يكفى قرارر تجديد العقد او شهادة على راس العمل موثقة ام توجد اوراق اخرى وهل تكفى شهاداتى الاصلية الموثقة من كلية الطب بعد ترجمتها من مكتب معتمد ام يجب التقدم بطلب شهادات من الكلية وما هو الترنسكربت؟ واسف للاطالة ولكنك صاحب تجربة واللة يكون فى عونك مادمت فى عون الاخرين

رابط هذا التعليق

ثانيا الخطوات بالترتيب

اشكرك جدا يا طارق على المعلومات المفيدة واتمنى ان تشرح لى بوضوح كيف احصل على شهادات خبرة من وزارة الصحة السعودية وانا لا زلت على راس العمل هل يكفى قرارر تجديد العقد او شهادة على راس العمل موثقة ام توجد اوراق اخرى وهل تكفى شهاداتى الاصلية الموثقة من كلية الطب بعد ترجمتها من مكتب معتمد ام يجب التقدم بطلب شهادات من الكلية وما هو الترنسكربت؟ واسف للاطالة ولكنك صاحب تجربة واللة يكون فى عونك مادمت فى عون الاخرين

أخي الدكتور العزيز

نتكلم اولا عن الترانسكريبت وهو بيان بالدرجات طوال فترة دراستك بكلية الطب ويكفي الشهادة الي انت ذكرتها بس ترجمها ووثقها لو مفيش مشكلة معاك اما لوحبيت تريح نفسك طلع واحدة جديدة مترجمة من الجامعة علشان تخلص من موال الترجمة ومعتمد ولا مش....

ثانيا حضرتك بتجيب خطاب يفيد انك تعمل في المستشفي الفلانية بمهام كذا من عام كذا وتختمه وياليت تكون بالنجليزي بردو وطبعا لو حكومة توثقها من الخارجية كما ذكرت . وانا تحت أمر الجميع

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

و شكرا

السؤال واح واتنين صح

الثالث موش فاكر اوي بس اتاكد من الموقع

هو اتنين حوالي 13 الف وكسور

اخي انتبة

المبلغ المطلول لاسرة مكونة من 3 افراد هو 16225 دولار كندي موش 15 الف زي ماقلت

راجع الجدول هنا

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/funds.asp

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

طب فيه هنا سوال بيطرح نفسه

لو واحد هيقدم و اسرته عبارة عن الام + طفل او طفلة

المفروض المبلغ ده بيحدد عدد افراد الاسرة المصاحبة و لا + مقدم الطلب؟

رابط هذا التعليق

طب فيه هنا سوال بيطرح نفسه

لو واحد هيقدم و اسرته عبارة عن الام + طفل او طفلة

المفروض المبلغ ده بيحدد عدد افراد الاسرة المصاحبة و لا + مقدم الطلب؟

مقدم الطلب من ضمن العدد بالنسبة لحالتك انتم ما شاء الله 4 شوف المطلوب كام لاربعة اشخاص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...