اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرجاء ممن عمل اجراءات الهجرة لكندا من الخليج الدخول

Recommended Posts

بعد اذن الإدارة ان يتم افراد الموضوع ده لوحده لأن معظم الداخلين على توبيك الهجرة من مصر ونحن نريد أن يتفاعل الإخوة المقيمين في الخليج معانا ويقولوا بالتفصيل كيف عملوا الإجراءات من هنا السعودية أو الخليج رنا يكرمكم لأني وجهت نداء ان حد من الإخوة أو الأخوات يرد عليه في توبيك الهجرة بدون محامي وارسلت لإخوة على الخاص وللأسف لم يردوا عليه قد يكونوا مشغولين اعانهم الله

-أول خطوة أبدأها أنا وهي الدخول على موقع مكتب لندن وهو للعمال المهرة وهناك فئات اخرى موضحة في الموقع

-تنزل الأبليكيشن من الموقع وتملى أول تلات ورقات اللي رقمهم iMM0008

موقع لندن :www.canada.org.uk

وتقوم باتباع تعليمات الأخت نونا ربنا يكرمها في الهجرة بدن محامي

-السؤال المهم اوجه لكم كيف يتم تحويل الفلوس ولأي جهة :roseop: :blink: :blink: :blink:

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا ام بلال

شفي مكتب هجرة في السعودية وريحي بالك

التقديم لوحدك يعني التوهان والاعتماد على المنتديات يعني تضارب الاراء , لان كل واحد له حالة خاصة

.

رابط هذا التعليق

السؤال المهم اوجه لكم كيف يتم تحويل الفلوس ولأي جهة

الجواب

أعملي draft بالمبلغ الصحيح بإسم the Receiver General for Canada من أي مكتب صرافه أو بنك وابعثيه مع الطلب في ظرف واحد كبير لسفارة كندا في لندن، العنوان موجود في السايت

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

معليش ما ظبطش معايا

الموقع آهو:

www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/ESAP7023.pdf

بالتوفيق

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

معليش ما ظبطش معايا

الموقع آهو:

بالتوفيق

أشكركم جميعا للتفاعل معايا الأخ البوستامي أنا لا أعرف مكتب هجرة هنا معتمد وده سبب توجيهي النداء لأن نبيل الصاحب كما اوضح الإخوة والأخوات قد الغي الترخيص بتاعه أرجو رجاء خاص اللي عارف مكتب هجرة أو حتى خاض التجربة من هنا يفيدنا وربنا يكرمه.

اما بالنسبة للشيك فشكرا للتوجيه اللي وجهه الأخ ليه وأنا فعلا تأكدت من العنوان من موقع لندن المشكلة انني اختلفت انا والأخت العزيزة نونا حول قيمة Fees انا اطلعت فعلا على موقع لندن ووجدت قيمتها 1040 لزوجي وليه 1040وللأطفال 150 تحت 18 سنة في حين دخلت على موقع الcicوجدت شيء مختلف ....عروستي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في الواقع موقع لندن خاص بالمقيمين في الخليج فقط فقلت يمكن المصروفات مختلفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكركمممممممم

اللهم هيء لنا من أمرنا رشدا واهدنا سواء السبيل آميييين

رابط هذا التعليق

معليش ما ظبطش معايا

الموقع آهو:

بالتوفيق

أشكركم جميعا للتفاعل معايا الأخ البوستامي أنا لا أعرف مكتب هجرة هنا معتمد وده سبب توجيهي النداء لأن نبيل الصاحب كما اوضح الإخوة والأخوات قد الغي الترخيص بتاعه أرجو رجاء خاص اللي عارف مكتب هجرة أو حتى خاض التجربة من هنا يفيدنا وربنا يكرمه.

اما بالنسبة للشيك فشكرا للتوجيه اللي وجهه الأخ ليه وأنا فعلا تأكدت من العنوان من موقع لندن المشكلة انني اختلفت انا والأخت العزيزة نونا حول قيمة Fees انا اطلعت فعلا على موقع لندن ووجدت قيمتها 1040 لزوجي وليه 1040وللأطفال 150 تحت 18 سنة في حين دخلت على موقع الcicوجدت شيء مختلف ....عروستي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في الواقع موقع لندن خاص بالمقيمين في الخليج فقط فقلت يمكن المصروفات مختلفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكركمممممممم

رابط هذا التعليق

[المشكلة انني اختلفت انا والأخت العزيزة نونا حول قيمة Fees انا اطلعت فعلا على موقع لندن ووجدت قيمتها 1040 لزوجي وليه 1040وللأطفال 150 تحت 18 سنة في حين دخلت على موقع الcicوجدت شيء مختلف ....عروستي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكركمممممممم

انتم الثنين صح/ الفرق ان مكتب لندن حاسب معاهم(Right of Permanent Residence Fee )RPRF

رابط هذا التعليق

انتم الثنين صح/ الفرق ان مكتب لندن حاسب معاهم(Right of Permanent Residence Fee )RPRF

اشكرك جدا على الرد الآن اتضح كل شيء

والآن سأضيف معلومات قيمة للمهاجرين من الرياض لكندا : اتصلت بالمركز الثقافي البريطانياللي اخدت رقمه من دليل الهاتف ووضح لي انه يمكن شراء كتاب الأيلتس من اي مكان ثم التقديم في المركز الثقافي البريطاني للإختبار اللي بيعملوه مرات عديدة في السنة بحوالي 750 ريال سعودي يعني تحدد الموعد اللي يناسبك ثم تختبر وفعلا لقينا الكتاب في مكتبة جرير اللي في شارع الإحساء في الملز بحوالي 300 ومعاه 3 سي دي وهو عبارة عن تدريبات على اختبارات الأيلتس الإستماع والمحادثة والقراءة والكتابة ونظرا لأن زوجي واجة مشكلة في الإستماع فقرر انه يبدأ من الصفر في الإنجليزي فاشترى مجموعة من السي دي تعلم الإنجليزي حتى الإحتراف عشان بعدها يذاكر كتاب وسي ديهات الأيلتس ورنا يسهل احنا لسة في البداية ومنتظرين حد ممن سبقنا بخبرته في الهجرة وارجو ان تكوت تجربة طازة يشارك معانا .نحن في الإنتظار ياريت الدكتور الشامي يدخل ويقول لنا تجربته لأنه على حسب مافهمت مقيم في جدة .

اللهم اهدنا سواء السبل وهيء لنا من امرنا رشدا آميييين

رابط هذا التعليق

الموضوع سهل يا أم بلال ومش محتاج تضيعي فلوسك على مكتب و لا غيره

أنا صيدلي مقيم في السعودية من 4 سنين و لسة مقدم ع الهجرة من شهرين

انتي طبعا عرفتي تنزلي الابليكيشن من الموقع cic وبعدين تطبعيها و تكتبي البيانات المطلوبة بقلم اسود أو ازرق و نصيحة خدتها من واحد مقدم من فترة انك تكتبي عنوان المراسلة على مصر و عنوان الاقامة بتاعتك في السعودية...قولتيلي ليه :wub:

علشان لو لا قدر الله سبتي السعودية في اي وقت ما يضيعش منك أي جواب تبعتهولك المفوضية من لندن و طبعا أكيد في حد في مصر يستقبلك الجوابات طول ما انتي في السعودية

طيب بعد ما تملي الطلب .. تروحي على البنك اللي ليكي حساب فيه في السعودية (مش أي بنك لأنهم مش بيوافقوا) و تقوليله يعملك شيك (draft) باسم the receiver general for Canada و المبلغ اللي هتحوليه يكون بالدولار الكندي ...ضروري :roseop:

المبلغ هو 550 دولار لكل فرد من عيلتك فوق 18 سنة والأطفال 150 دولار كندي للواحد

بعد كدة تخدي الشيك ( ما تنسيش تخلي معاكي كوبي من كل ورقة بتعمليها) وتحطيه مع الابليكيشن في ظرف كبير (ما نحاوليش تتني الورق ) وتبعتيه على عنوان المفوضية الكندية في لندن (أكيد معاكي العنوان)

أما بقية المبلغ اللي انتي كاتباه ده اسمه right of permanent residence fees وهو 490 دولار للفرد البالغ و الاطفال فري و الفلوس دي لسة ما بتندفعش دلوقتي.. ده بعد كدة لما يطلبوا منك بقية الاوراق

بعد كدة تقعدي تستني زي حالاتي :wub: :lol: و ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انتي طبعا عرفتي تنزلي الابليكيشن من الموقع cic وبعدين تطبعيها و تكتبي البيانات المطلوبة بقلم اسود أو ازرق

رجاء الاتي

1. طباعه الطلب وملاءه باليد عاي اساس انه مسوده

1. قراءه كل ما كتبه الدكتور قناوي وماما نونا

إضغط هنا لزيارة موقعي

1. كتابه الطلب وانت علي النت وطباعته

1. عمل الشيك كما قال الفاضل ramisam

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشكله الفعليه فى المنتدى هى فتور الهمم

بمعنى

ناس محترمين جدا هنا وربنا يجازيهم خير ومحدش بيتأخر بمعلومه او بمساعده لاخ ليه لسه بيبدأ فى المشوار

ولكن

بيتعمل موضوع مثلا للصيادله الراغبين فى الهجره لكندا

وتبدأ الناس تتحمس

وبعد كده تدور ع الموضوع تلاقيه فى الصفحه العشرتاشر ومحدش بيشارك فيه او بيرد فيه على حد !!!!

يارب يبقى الموضوع دا للراغبين فى الهجره من الخليج استثناء والناس تساعد بعض

انا تقريبا ليا نفس الظروف صيدلى مصرى مقيم بالمملكه و استفدت جدا من استفسارات الاخت ام بلال والردود عليها

وفى صيدلى مصرى كمان نبهنى لموضوع شهادات الخبره وقالى ان هنا ممكن ميرضوش يدوهانى

وبعد ما كنت خلاص هقدم ورقى ابتدبت اراجع نفسى شويه واٍسأل عن شهادات الخبره

والحمد لله عرفت انهم بيدوهالنا هنا فى الشركه لما ننزل نهائى

وبكده هبدأ المشوار والله المستعان

ياريت الموضوع دا يفضل للرد على الاستفسارات للناس المقدمه ع الهجره من الخليج وخصوصا السعوديه

وانا هبدأ باول استفسار

انا اشتغلت فمصر فى الحكومه لمده شهور وبعدين اخدت اجازه بدون مرتب ,, واشتغلت فشركه ادويه كمندوب دعايه طبيه

ولقيت فرصه سفر جيده الى حد ما فجيت على محموعه صيدليات هنا فى السعوديه

لما جيت اعمل شهاده الخبره عشان اسافر بيها للمملكه ,, مكتب السفر قالى متجبش سيره الحكومه خالص

وفعلا عملت شهاده انى اشتغلت فى صيدليه خاصه من تاريخ مزاوله المهنه لحد قبل سفرى بيومين

والشهاده دى موثقه فى الشهر العقارى والقنصليه السعوديه و الخارجيه المصريه

دلوقتى وانا بملى الابليكيشن هكتب ايه ؟؟

خصوصا ان ليا رقم تأمين من الشغل الحكومى ولما انزل ان شاء الله ناوى اجدد اجازتى و ادفع التأمينات اللى عليا

شكرا

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشكله الفعليه فى المنتدى هى فتور الهمم

بمعنى

ناس محترمين جدا هنا وربنا يجازيهم خير ومحدش بيتأخر بمعلومه او بمساعده لاخ ليه لسه بيبدأ فى المشوار

ولكن

بيتعمل موضوع مثلا للصيادله الراغبين فى الهجره لكندا

وتبدأ الناس تتحمس

وبعد كده تدور ع الموضوع تلاقيه فى الصفحه العشرتاشر ومحدش بيشارك فيه او بيرد فيه على حد !!!!

يارب يبقى الموضوع دا للراغبين فى الهجره من الخليج استثناء والناس تساعد بعض

انا تقريبا ليا نفس الظروف صيدلى مصرى مقيم بالمملكه و استفدت جدا من استفسارات الاخت ام بلال والردود عليها

وفى صيدلى مصرى كمان نبهنى لموضوع شهادات الخبره وقالى ان هنا ممكن ميرضوش يدوهانى

وبعد ما كنت خلاص هقدم ورقى ابتدبت اراجع نفسى شويه واٍسأل عن شهادات الخبره

والحمد لله عرفت انهم بيدوهالنا هنا فى الشركه لما ننزل نهائى

وبكده هبدأ المشوار والله المستعان

ياريت الموضوع دا يفضل للرد على الاستفسارات للناس المقدمه ع الهجره من الخليج وخصوصا السعوديه

وانا هبدأ باول استفسار

انا اشتغلت فمصر فى الحكومه لمده شهور وبعدين اخدت اجازه بدون مرتب ,, واشتغلت فشركه ادويه كمندوب دعايه طبيه

ولقيت فرصه سفر جيده الى حد ما فجيت على محموعه صيدليات هنا فى السعوديه

لما جيت اعمل شهاده الخبره عشان اسافر بيها للمملكه ,, مكتب السفر قالى متجبش سيره الحكومه خالص

وفعلا عملت شهاده انى اشتغلت فى صيدليه خاصه من تاريخ مزاوله المهنه لحد قبل سفرى بيومين

والشهاده دى موثقه فى الشهر العقارى والقنصليه السعوديه و الخارجيه المصريه

دلوقتى وانا بملى الابليكيشن هكتب ايه ؟؟

خصوصا ان ليا رقم تأمين من الشغل الحكومى ولما انزل ان شاء الله ناوى اجدد اجازتى و ادفع التأمينات اللى عليا

شكرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أود ألفت نظر حضرتك ان اي شيء من البيانات لابد ان تثبتها بأوراق رسمية لأنهم لن يقتنعوا الا بما سيتم اثباته واحذر ان تحكي شيء لم يحدث او

تذكر لهم معلومات متضاربة مما سيؤدي الى اعتقادهم انك شخص كذاب وبالتالي سيؤدي لرفض طلبك

وشكرا

اشكر كل من ساهم بكلمة تتمم هذا الموضوع وربنا يرزقنا بحد كمل الموضوع لحد الآخر

رابط هذا التعليق

بصصي يا ام بلال انا كنت في الرياض سنة 2006 وقدمت من هناك مع محامية كندية عايشة في كندا. عرفتها عن طريق النت. وهي لسة معايا لحد دلوقتي وانا عملت ابديت لبياناتي ومستني الميديكال. وهي معايا زي الفل من اكتر من سنتين. والويب سايت بتاعها اهوwww.canada-law.com خشي علية وراسليها لو عاوزة. وسعرها وقتها كان ممتاز انا معرفش هي دلوقتي بتاخد كام بس هي ثقة والحمد لله.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

الموضوع سهل يا أم بلال ومش محتاج تضيعي فلوسك على مكتب و لا غيره

أنا صيدلي مقيم في السعودية من 4 سنين و لسة مقدم ع الهجرة من شهرين

انتي طبعا عرفتي تنزلي الابليكيشن من الموقع cic وبعدين تطبعيها و تكتبي البيانات المطلوبة بقلم اسود أو ازرق و نصيحة خدتها من واحد مقدم من فترة انك تكتبي عنوان المراسلة على مصر و عنوان الاقامة بتاعتك في السعودية...قولتيلي ليه fty::

علشان لو لا قدر الله سبتي السعودية في اي وقت ما يضيعش منك أي جواب تبعتهولك المفوضية من لندن و طبعا أكيد في حد في مصر يستقبلك الجوابات طول ما انتي في السعودية

طيب بعد ما تملي الطلب .. تروحي على البنك اللي ليكي حساب فيه في السعودية (مش أي بنك لأنهم مش بيوافقوا) و تقوليله يعملك شيك (draft) باسم the receiver general for Canada و المبلغ اللي هتحوليه يكون بالدولار الكندي ...ضروري :buba:

المبلغ هو 550 دولار لكل فرد من عيلتك فوق 18 سنة والأطفال 150 دولار كندي للواحد

بعد كدة تخدي الشيك ( ما تنسيش تخلي معاكي كوبي من كل ورقة بتعمليها) وتحطيه مع الابليكيشن في ظرف كبير (ما نحاوليش تتني الورق ) وتبعتيه على عنوان المفوضية الكندية في لندن (أكيد معاكي العنوان)

أما بقية المبلغ اللي انتي كاتباه ده اسمه right of permanent residence fees وهو 490 دولار للفرد البالغ و الاطفال فري و الفلوس دي لسة ما بتندفعش دلوقتي.. ده بعد كدة لما يطلبوا منك بقية الاوراق

بعد كدة تقعدي تستني زي حالاتي :rolleyes: :lol: و ربنا يوفقك

جزاك الله خيرا وربنا يكرمك لي سؤال لو سمحت انا عارفة الجهة المستفيدة من الشيك :Reciever General for Canada

وان المرسل اليه هو المفوضية العليا في لندن ولكننننننننننننننننن

مكتوب في الشيك البيانات التالية يجب تعبئتها:

اسم البنك: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المستفيد من الشيك:Reciever General ofCanada

المبلغ : 550للكبار ة150 للصغار ماعلينا

الخاتة الأولى بقى هكتب فيها ايه؟؟؟؟ :roseop: :roseop: :roseop:

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا وربنا يكرمك لي سؤال لو سمحت انا عارفة الجهة المستفيدة من الشيك :Reciever General for Canada

وان المرسل اليه هو المفوضية العليا في لندن ولكننننننننننننننننن

مكتوب في الشيك البيانات التالية يجب تعبئتها:

اسم البنك: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المستفيد من الشيك:Reciever General ofCanada

المبلغ : 550للكبار ة150 للصغار ماعلينا

الخاتة الأولى بقى هكتب فيها ايه؟؟؟؟ :lol: :blink: :blink:

ام بلال المفروض انتي ما تكتبي اي شيء على الشيك

انا عملت زي ما قالوا الاخوان

قدمت من دبي ورحت على البنك اللي فاتح عنده حساب واعطوني الشيك بقيمة 550 دولار كندي وهم اللي كتبوا عليه يعني انا ما بكتب ولا شيء وبعته مع الطلب

انا اولها كنت خايف اكون عامل خطأ معين وخصوصا اني ما كنت بعرف اي شيء عن الهجرة بس الحمد لله مشت الامور تمام

وحبيت اسألك عن كتاب الالتس

شو اسمه بالزبط؟ وشو لونه؟

خايف اشتري الكتاب يكون في عدة نوعيات واشتري النوع المش مطلوب :happy:

رابط هذا التعليق

ام بلال المفروض انتي ما تكتبي اي شيء على الشيك

انا عملت زي ما قالوا الاخوان

قدمت من دبي ورحت على البنك اللي فاتح عنده حساب واعطوني الشيك بقيمة 550 دولار كندي وهم اللي كتبوا عليه يعني انا ما بكتب ولا شيء وبعته مع الطلب

انا اولها كنت خايف اكون عامل خطأ معين وخصوصا اني ما كنت بعرف اي شيء عن الهجرة بس الحمد لله مشت الامور تمام

وحبيت اسألك عن كتاب الالتس

شو اسمه بالزبط؟ وشو لونه؟

خايف اشتري الكتاب يكون في عدة نوعيات واشتري النوع المش مطلوب :happy:

[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام حضرتك كويس بس ازاي هم قايلين نكتب عليه المستفيدReciever General of Canada

بالنسبة للأيلتس الكتاب لونه بنفسجي في اسود لو اتيسر هحاول احمل شكله لكن لو اتصلت بالمركز الثقافي في دبي اظن يكون متوفر عندهم والرجل قال في اكتر من كتاب للأيلتسوممكن تشتريه من المكتبات زلأن المركز بعيد اضطريت اشتري من مكتبة جرير

السؤال المهم جدا جدا جدا من يعرف مكتب ترجمة معتمد في الرياض يارب حد يرد

رابط هذا التعليق

الأخت أم بلال .. ما دام موضوع الشيك عامل مشكلة كبيرة بالنسبة لك يبقى نصيحتي من الآخر تروحي توكلي محامي ... لإن التقديم ده أسهل مرحلة في الموضوع

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بصصي يا ام بلال انا كنت في الرياض سنة 2006 وقدمت من هناك مع محامية كندية عايشة في كندا. عرفتها عن طريق النت. وهي لسة معايا لحد دلوقتي وانا عملت ابديت لبياناتي ومستني الميديكال. وهي معايا زي الفل من اكتر من سنتين. والويب سايت بتاعها اهوwww.canada-law.com خشي علية وراسليها لو عاوزة. وسعرها وقتها كان ممتاز انا معرفش هي دلوقتي بتاخد كام بس هي ثقة والحمد لله.

الأخ الفاضل جزاك الله كل خير انت ومن ساهم بأي معلومةفي الموضوع ده كويس انك ذكرت اسم المحامية عشان الخدع والمقلب عن طريق النت منتشرة جدا المهم بصراحة انا هدفي الأساسي من الهجرة تعليم ولادي وزي مانت عارف الموضوع ده بيستنزف فلوس اد ايه عشان كده الإخوة اللي هاجروا بدون محامي في المنتدى هنا شجعوني انا وزوجي ان نقدم بأنفسنا وربنا يسهل خاصة واننا ناويين ندخلهم مداري اسلامية وربنا يرزقنا برزقهم

ربنا يوفقك ويوفقنا لما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...