اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرجاء ممن عمل اجراءات الهجرة لكندا من الخليج الدخول

Recommended Posts

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال للاخوة الافاضل و بالذات من المقدمين فى الكويت

عند استخراج الفيش ( البصمات ) هل فيه ورق مرفق من ادارة الهجرة الكندية تقدمه لموظف البصمات؟

و لا ممكن اطلعه عادى بدون اى مشاكل؟ و بيتعمل فين؟

و شكرا لحضراتكم مقدما

تم تعديل بواسطة اسكندرية تانى

رابط هذا التعليق

استاذ طارق الله يكرمك كلمنا على كيفية عمل الفيش السعودى والمصرى؟

والله لو علموا قبيحَ سريرتي لأبيَ السلامَ عليِّا من يلقاني ولأعرضوا عني

وملوا صحبتي ولكن سترتَ معايبي وذنوبي

فلكَ الحمدُ والمدائِحُ كُلِها بخواطريِ وجوارحيِ ولسانيِ

رابط هذا التعليق

أولا صلي على رسول الله الموضوع ده عاوز 10كوبيات شاي .

ثانيا نتكلم في البداية ع الفيش السعودي خليني أكلمك ع السعودية وده هاينطبق عل جميع دول الخليج

انت بيجيلك خطاب من المفوضية العليا بيخاطب وزارة الخارجية السعودية بيطلب منهم عمل فيش للمذكورين وارقام جوازتهم كذا. انت سيادتك تاخد الخطاب ده وتروح ع الخارجية الصعودية لتصديق الورقة دي ثم تاخذها الى مركز الشرطة القريب منك ومعاك الجوازات+ الورقة المصدقة+ الاقامة+ المدام . وهناك بياخدوا البصمات ويعملوها في خلال اسبوع أو حسب المعرفة ممكن وانت واقف.

وبكدة خلص الفيش السعودي

الفيش المصري الحلقة الجاية

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

بالنسبة للفيش من الكويت

تروح السفارة الكندية

تاخد منهم نموذج الفيش مختوم من عندهم لك ولزوجتك وتدفع 25 دينار

تاخده وتروح انت والزوجة الى دائرة الهجرة في الفروانية

تعمل البصمات وخلال اسبوعين ترجع تاخده

.

رابط هذا التعليق

بالنسبة للفيش من الكويت

تروح السفارة الكندية

تاخد منهم نموذج الفيش مختوم من عندهم لك ولزوجتك وتدفع 25 دينار

تاخده وتروح انت والزوجة الى دائرة الهجرة في الفروانية

تعمل البصمات وخلال اسبوعين ترجع تاخده

الف شكر اخى الكريم wst:: :roseop:

رابط هذا التعليق

معليش ما ظبطش معايا

الموقع آهو:

www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/ESAP7023.pdf

بالتوفيق

أشكركم جميعا للتفاعل معايا الأخ البوستامي أنا لا أعرف مكتب هجرة هنا معتمد وده سبب توجيهي النداء لأن نبيل الصاحب كما اوضح الإخوة والأخوات قد الغي الترخيص بتاعه أرجو رجاء خاص اللي عارف مكتب هجرة أو حتى خاض التجربة من هنا يفيدنا وربنا يكرمه.

اما بالنسبة للشيك فشكرا للتوجيه اللي وجهه الأخ ليه وأنا فعلا تأكدت من العنوان من موقع لندن المشكلة انني اختلفت انا والأخت العزيزة نونا حول قيمة Fees انا اطلعت فعلا على موقع لندن ووجدت قيمتها 1040 لزوجي وليه 1040وللأطفال 150 تحت 18 سنة في حين دخلت على موقع الcicوجدت شيء مختلف ....عروستي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في الواقع موقع لندن خاص بالمقيمين في الخليج فقط فقلت يمكن المصروفات مختلفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكركمممممممم

اللهم هيء لنا من أمرنا رشدا واهدنا سواء السبيل آميييين

هل بالفعل نبيل الصاحب قد الغي الترخيص بتاعه؟ انا في بداية موضوع الهجرة و ساتعامل معة

رابط هذا التعليق

أولا صلي على رسول الله الموضوع ده عاوز 10كوبيات شاي .

ثانيا نتكلم في البداية ع الفيش السعودي خليني أكلمك ع السعودية وده هاينطبق عل جميع دول الخليج

انت بيجيلك خطاب من المفوضية العليا بيخاطب وزارة الخارجية السعودية بيطلب منهم عمل فيش للمذكورين وارقام جوازتهم كذا. انت سيادتك تاخد الخطاب ده وتروح ع الخارجية الصعودية لتصديق الورقة دي ثم تاخذها الى مركز الشرطة القريب منك ومعاك الجوازات+ الورقة المصدقة+ الاقامة+ المدام . وهناك بياخدوا البصمات ويعملوها في خلال اسبوع أو حسب المعرفة ممكن وانت واقف.

وبكدة خلص الفيش السعودي

الفيش المصري الحلقة الجاية

فين الحلقة الجايةيا طارق الفيش المصرى ارجوووووووووووووووووووووككككككك

رابط هذا التعليق

فين الحلقة الجايةيا طارق الفيش المصرى ارجوووووووووووووووووووووككككككك

أخواني أعتذر عن التأخير أولادي كان عنهم اختبارات

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

نخش ع الفيش المصري

اولا سيادتك تروح على السفارة المصرية في الرياض او في اي حتة وتروح للموظة وانت مبتسم وفي ايدك وردة ومعاك جوازك انت وزوجتك وطبعا المدام معاك( ايه الغ.....ده) وتقدم الوردة للموظفة ومعاهم 10 ريال لك وزيهم لزوجتك هاتعطيك نموذجين تعبيهم وتبدأ المدام الله يبارك فيها تفيشك انت والمدام ( اسف تبصمكم) اه نسيت خد معاك ازازة عطر علشان تنظف ايدك والا هتلاقي ملابسك باظت وخصوصا لو معاك اطفال زي حلاتي لما عبدالرحمن ابني كان عاوز يرضع ويصرخ الا دلوقتي ارضع والا اعمل لكم فضيحة هنا ما علينا......... وتختم الورق بختم السفارة وتبدأ مفاوضات المدام تحب نرسله لك في الحقيبة الدبلوماسية ولا تاخده انت وتخلصه على طول. بس على فكرة خلى بالك يا مواطن الحقيبة ممكن تضيع او تتأخر أو تتجمرك ويتأخر الجواز ويجيلك وهو منتهي وزنبك على جنبك انا بنصحك ومش قصدي اي حاجة تقوم اية تقوم تقول لها ابوس ايدك انا هاودية بنفسي على طيارتي الخاصة.

ايه ده كلام بجد. تاخد منها الفيشين وترسلهم على حد حبيبك في مصر ويفضل ان يكون عسكري في الشرطة وانت طالع كفاية اوي امين شرطة يروح بالفيش على الخارجية ( اكشاك الخارجية) مثلا امام جامع د مصطفي محمود وهذا التصديق لصالح وزارة الداخلية ثم ياخد الفيش ويروح على الداخلية يختمه تأكيد تصديق الخارجية ثم يذهب به الى مركز الشرطة التابع له وتنتظر النتيجة ثم تاخذ الفيش مرة اخري الى الخارجية لختمة تاني لصالح اي جهة اجنبية.

(السفارة ثم الخارجية ثم الداخلية ثم القسم ثم الخارجية تاني ثم الترجمة ثم الخارجية لختم الترجمة)

ثم تترجم الفيش وتوثقه زيه زي اي ورقة اخري

على رأي شعبولا بس خلاص

تم تعديل بواسطة tarekgomma

رابط هذا التعليق

بعد اذن الإدارة ان يتم افراد الموضوع ده لوحده لأن معظم الداخلين على توبيك الهجرة من مصر ونحن نريد أن يتفاعل الإخوة المقيمين في الخليج معانا ويقولوا بالتفصيل كيف عملوا الإجراءات من هنا السعودية أو الخليج رنا يكرمكم لأني وجهت نداء ان حد من الإخوة أو الأخوات يرد عليه في توبيك الهجرة بدون محامي وارسلت لإخوة على الخاص وللأسف لم يردوا عليه قد يكونوا مشغولين اعانهم الله

-أول خطوة أبدأها أنا وهي الدخول على موقع مكتب لندن وهو للعمال المهرة وهناك فئات اخرى موضحة في الموقع

-تنزل الأبليكيشن من الموقع وتملى أول تلات ورقات اللي رقمهم iMM0008

موقع لندن :www.canada.org.uk

وتقوم باتباع تعليمات الأخت نونا ربنا يكرمها في الهجرة بدن محامي

-السؤال المهم اوجه لكم كيف يتم تحويل الفلوس ولأي جهة :) :huh: :huh: :huh:

أختنا الفاضلة أم بلال السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البداية أود ان الفت انتباهك الى نقطة مهمة جدا لا تضيعي وقتك مع محامي ابدا لان ده سوف يزيد عليك عبء مادي لاداعي له كما ان المحامي قد يؤخر الورق لانه دايما بيقول لسة بحص الورق. انا مقدم لوحدي في 2006 والحمد لله اخدت التأشيرة ولي صديقين ماشي مع واحد منهم والامر والله سهل جدا انت ممكن تستفادي من خبرات الاخرين انا مشيت لحالى ولا كنت اعرف حد واعتمدت ع الله وحده.

ثانيا الخطوات بالترتيب

1- شوفي هل وظيفتك او الزوج متاحة ام لا

2- نزلي النماذج واكتبيها على الكمبيوتر (عبيهأ) ولا قلم اسود ولا أحمر) ثم اطبعيها وراجعيها كويس . انت ذكرت ان الواحد لازم يكون دقيق في المعلومات وده شيء طبيعي ومتوقع ان عندك ما يثبت تلك المعلومات.

3- تروحي لاي بنك غير بنك الراجحي وتطلبي عمل شيك على اي بنك في كندا ركزي اي بنك في كندا اما اسم المستفيد تكتبي زي ما تفضل الاخوان بس The Receiver General For Canada وتصوري الاوراق دي وترسليهم على العنوان المذكور الى كنـــــــــــدا وليس لنـــــدن حسب النظام الجديد. خلال فترة انتظارك رقم الملف تجهزي الأوراق التالية

ا- قسيمة الزواج من مصر طبعا حد يروح وزارة العدل في لاظوغلي ومعاه قسيمة الزواج ويطلب قسيمة الزواج بالانجليزي لهذه القسيمة ( لن يستغلرق الأمر 10 دقائق و13 جنية)

ب_شهادات الميلاد نفس الكلام من وزارة الصحة في لاظوغلي وهايخدهم وهو واقف بردووووووووووووووووووووو بكده انت جبت شهادات الميلاد والقسمة مترجمة بعدين خدي الأوراق دي لاكشاك الخارجية امام جامع د مصطفى محمود ووثقيهم ب 11 جنية للورقة

ج-شهادات التخرج والترانسكريبت من لكلية ثم الجامع ثم الخارجية بالترتيب كله يومين ثلاثة بالكتير ولن يكلف اكثر من 33 للورقة.

د- شهادات الخبرة من مصر ترجميعا من اي مكتب معتمد في مصر ولا توثقيها من الخارجية ( انا عملت كده)

هـ-شهادات الخبرة من السعودية ياليت تكتبيها على ورق عملك ويبقى رائع لوكتبتيها بالانجليزي وتختميها من عملك ثم تصدقيه من الغرفة التجارية لو عملك خاص لو حكومي توكلي ع الله وروحي ع الخارجية وصدقيها

و- ياليت تطلعي شهادة بتجديد عقدك ونفس الخطوات في الفقرة هـ

ي- طلعي من عملك خطاب توظيف يوضح الاسم الوظيفة(لازم زي الوظيفة المطروحة) سنة التعاقد-الراتب

بدون رقم-تعملي لك سيرة ذاتية مختصرة تفيد بالمهام التي تمارسينها خلال فترة تعاقدك( بمعنى متلبات الوظيفة والى طبيعي من واجبات الوظيفة المطروحة)خليكي ناصحة!!!!! اعتذر انا امزح

بدون رقم2- جهزي الاقامة بتاعتك وكذلك الزوج ترجميها على ولرق العمل وخلى الرئيس يوقع ويختم.

بدون رقم 3-تأشيرة دخولك البلد صوريها بردو

هـــــــــــــــــــــــذه كل الأوراق الى جهزتها وارفقتها في التحديث وفي بداية التقديم. الموضوع ســـــــــــــــــــــــــــهل جدا جدا جدا فين المحامي في الى انا قلته ليس له دور نهائي لما يطلبي منك الورقي جهزي الورق ده كله وارسليه لهم. واحب اقول شيء الناس دول لا يرفضوا ورق اذا كان الامر غير واضح او ناقص يطلبوا منك ارسال الورقة المطلوبة يعنى ملفك مش هايتقفل الا لما تفوت المدة الي هما مدينهالك علشان تجهزي ورق ما.

مِِِِِِِِِِِِِِِِش بدون رقم خالص: الفيش والتشبية من السعودية ومصر ده لو حدة قصة بس كويس انك في الرياض هايخلص ع طول

الله ييسر لك امرك وبعدين احنا مبأناش نسمع دعاءك ليه

اشكرك جدا يا طارق على المعلومات المفيدة واتمنى ان تشرح لى بوضوح كيف احصل على شهادات خبرة من وزارة الصحة السعودية وانا لا زلت على راس العمل هل يكفى قرارر تجديد العقد او شهادة على راس العمل موثقة ام توجد اوراق اخرى وهل تكفى شهاداتى الاصلية الموثقة من كلية الطب بعد ترجمتها من مكتب معتمد ام يجب التقدم بطلب شهادات من الكلية وما هو الترنسكربت؟ واسف للاطالة ولكنك صاحب تجربة واللة يكون فى عونك مادمت فى عون الاخرين

أخي الدكتور العزيز

نتكلم اولا عن الترانسكريبت وهو بيان بالدرجات طوال فترة دراستك بكلية الطب ويكفي الشهادة الي انت ذكرتها بس ترجمها ووثقها لو مفيش مشكلة معاك اما لوحبيت تريح نفسك طلع واحدة جديدة مترجمة من الجامعة علشان تخلص من موال الترجمة ومعتمد ولا مش....

ثانيا حضرتك بتجيب خطاب يفيد انك تعمل في المستشفي الفلانية بمهام كذا من عام كذا وتختمه وياليت تكون بالنجليزي بردو وطبعا لو حكومة توثقها من الخارجية كما ذكرت . وانا تحت أمر الجميع

تعقيبا على الكلام

بالنسبة للمقدم من الكويت شهادة الميلاد بعد الترجمة هل يجب ان توثق من الخارجية الكويتية بجانب الى شهادتي الدراسية انا طلعتها بالانجليزي امس و صدقتها من الكلية هل يجب ان اوثقها من الخارجية

ثانيا اي صفحة من الجواز اللي لازم اصوره و ابعته مع الابليكيشن اللي فيه الصورة والاسم وتاريخ اصدار الجواز ومكانه فقط

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

بالنسبة للابليكيشن في ورقة هما طالبين اسامي بالعربي و البرنامج عندي مابيكتبش عربي ممكن بعد ما اطبعها اكتبهم بخط الايد ؟؟ كان في موضوع بس مش لاقيه احد الاخوان كان ساءل لو كان مكان التاريخ يجب ان يكتب مزال مستمر ... اكتبها ازاي و البرنامج لايقبل الى الارقام في خانة التواريخ اكتبها كمان بالايد ؟

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

بالنسبة للابليكيشن في ورقة هما طالبين اسامي بالعربي و البرنامج عندي مابيكتبش عربي ممكن بعد ما اطبعها اكتبهم بخط الايد ؟؟ كان في موضوع بس مش لاقيه احد الاخوان كان ساءل لو كان مكان التاريخ يجب ان يكتب مزال مستمر ... اكتبها ازاي و البرنامج لايقبل الى الارقام في خانة التواريخ اكتبها كمان بالايد ؟

اسمع يا سيدي

استخدم اكروبات 7 و6 بروفيشنال واحد منهم يسمح لك بالحفظ والثاني يسمح لك بالكتابة بالعربي مش قادر احدد بالظبط وسلم لي على بيل جيتس.

انت اكتب في التاريخ التاني تاريخ ارسالك للطلب وبالتالي يكون معناه انك مازلت ع رأس العمل حلوة رأس دي.

وسمعني سلام عظيمة يا مصر

رابط هذا التعليق

اسمع يا سيدي

استخدم اكروبات 7 و6 بروفيشنال واحد منهم يسمح لك بالحفظ والثاني يسمح لك بالكتابة بالعربي مش قادر احدد بالظبط وسلم لي على بيل جيتس.

انت اكتب في التاريخ التاني تاريخ ارسالك للطلب وبالتالي يكون معناه انك مازلت ع رأس العمل حلوة رأس دي.

وسمعني سلام عظيمة يا مصر

الف شكر ياشقيق

و بلادي بلادي بلادي لكي حبي و فؤادي :roseop:

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا نازل مصر قريب ومقدم هجرة من السعودية.. وعاوز اعمل الفيش من مصر .. فى حد عنده معلومات ازاى يتعمل وهل بيتوثق ولا لا

وبالنسبة لشهادة الثانوية ازاى اجيب نسخة منها

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

<br />السلام عليكم<br /><br />انا نازل مصر قريب ومقدم هجرة من السعودية.. وعاوز اعمل الفيش من مصر .. فى حد عنده معلومات ازاى يتعمل وهل بيتوثق ولا لا<br />وبالنسبة لشهادة الثانوية ازاى اجيب نسخة منها<br /><br />شكرا جزيلا<br />
<br /><br /><br />

استاذ كابتشبنو بالنسبة لسؤال حضرتك على الفيش قصدك الفيش السعودى لو كان كدا فلازم تعملة هنا فبل ماترجع مصر وطبعا خطوات الفيش السعودى موضحة فى توبيك لوحدها من فترة لو حضرتك مش عارف الخطوات اقولهالك

ثانيا بالنسبة لشهادة الثانوية دى حضرتك لما ترجع مصر تروح الادارة العامة للامتحانات اللى فى المنيرة جنب وزارة التربية والتعليم وتدفع الرسوم وتطلعها بالدرجات وياريت حضرتك تقولهم يطلعوهالك انجليزى علشان متحتاجشى تترجمها بعد كدا بس تقولهم قبل ميطلعوها عربى واى خدمة انا تحت امرك

رابط هذا التعليق

<br />السلام عليكم<br /><br />انا نازل مصر قريب ومقدم هجرة من السعودية.. وعاوز اعمل الفيش من مصر .. فى حد عنده معلومات ازاى يتعمل وهل بيتوثق ولا لا<br />وبالنسبة لشهادة الثانوية ازاى اجيب نسخة منها<br /><br />شكرا جزيلا<br />
<br /><br /><br />

استاذ كابتشبنو بالنسبة لسؤال حضرتك على الفيش قصدك الفيش السعودى لو كان كدا فلازم تعملة هنا فبل ماترجع مصر وطبعا خطوات الفيش السعودى موضحة فى توبيك لوحدها من فترة لو حضرتك مش عارف الخطوات اقولهالك

ثانيا بالنسبة لشهادة الثانوية دى حضرتك لما ترجع مصر تروح الادارة العامة للامتحانات اللى فى المنيرة جنب وزارة التربية والتعليم وتدفع الرسوم وتطلعها بالدرجات وياريت حضرتك تقولهم يطلعوهالك انجليزى علشان متحتاجشى تترجمها بعد كدا بس تقولهم قبل ميطلعوها عربى واى خدمة انا تحت امرك

شكرا جزيلا استاذة ايناس .

انا اقصد الفيش المصرى .. هل الفيش ييحتاج ترجمة او توثيق... وازاى بيتعمل

ارق المنى.

رابط هذا التعليق

<br />
<br /><br /><br /><br />استاذ كابتشبنو بالنسبة لسؤال حضرتك على الفيش قصدك الفيش السعودى لو كان كدا فلازم تعملة هنا فبل ماترجع مصر وطبعا خطوات الفيش السعودى موضحة فى توبيك لوحدها من فترة لو حضرتك مش عارف الخطوات اقولهالك<br />ثانيا بالنسبة لشهادة الثانوية دى حضرتك لما ترجع مصر تروح الادارة العامة للامتحانات اللى فى المنيرة جنب وزارة التربية والتعليم وتدفع الرسوم وتطلعها بالدرجات وياريت حضرتك تقولهم يطلعوهالك انجليزى علشان متحتاجشى تترجمها بعد كدا بس تقولهم قبل ميطلعوها عربى واى خدمة انا تحت امرك<br />
<br />شكرا جزيلا استاذة ايناس .<br />انا اقصد الفيش المصرى .. هل الفيش ييحتاج ترجمة او توثيق... وازاى بيتعمل<br /><br />ارق المنى.<br />
<br /><br /><br />

خطوات الفيش المصرى الاستاذ طارق موضحها فى اول الصفحة بالنسبة ليك حيبقى محتاج ترجمة وتوثيق على مااعتقد واسال اهل الخبرة اللى قدموة برضة لاننا مشينا نفس الخطوات السابقة اللى وضحها الاستاذ طارق

رابط هذا التعليق

[شكرا جزيلا استاذة ايناس .

انا اقصد الفيش المصرى .. هل الفيش ييحتاج ترجمة او توثيق... وازاى بيتعمل

ارق المنى.

اخي الكريم كابتشينو

لازم ترجمة الفيش المصري . انت سعادتك بعد ختم الفيش من الخارجية لصالح كندا( يعني بعد ماتكون خلصته من الداخلية) تروح ع مكتب ترجمة في مصر بس معتمد ثم توثق الترجمة دي من الخارجية المصرية ايضا. انا بالنسبة لحالتي. كانت الامور مختلفة تماما. انا طبعا ارسلت الفيشات كلها بدون ترجمة ولندن رجعتهم قبل ما ينتهوا بعشر ايام لترجمتهم. طبعا الوقت كان ضيق ترجمتهم في مكتب في الدمام ثم صدقت عليهم من الغرفة التجارية ولما رحت الخارجية رفضوا يختموا المصري حاولت مرتين تاني لغاية لما وافق الراجل شكلي صعبت عليه او ربنا كان ميسر الامر لنا. والله ييسر لنا الامر جميعا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...