اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

Shed 7elak ya zanty basha I'm very

حذف الاقتباس لحذف الاصل

شكلك كدة بتلعب في 8 رايتنج :roseop::roseop: .

تم تعديل بواسطة Folana

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تجربتي الأولى مع الأيلتس

الفائدة من الموضوع :

التهيئة النفسية قبل الامتحان

التكتيك أثناء الامتحان

إذا كنت مهيأ نفسيا مع شوية تكتيك، ستحصل على الأقل على درجة إضافية في الامتحان، يعني بدل 5.5 يمكن 6.5، وبدون مبالغة يمكن تحصل على 7.0.

انا عندى ان شاء اللة الامتحان يوم السبت الجاى فى مركز الامتحان، الجامعة الاسترالية، قرية المعرفة، دبي

انتم السابقون...........ادعولى يا اخوانى فى الايلتس........ :roseop:

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

تجربتي الأولى مع الأيلتس

الفائدة من الموضوع :

التكتيك أثناء الامتحان

إذا كنت مهيأ نفسيا مع شوية تكتيك، ستحصل على الأقل على درجة إضافية في الامتحان، يعني بدل 5.5 يمكن 6.5، وبدون مبالغة يمكن تحصل على 7.0.

انا عندى ان شاء اللة الامتحان يوم السبت الجاى فى مركز الامتحان، الجامعة الاسترالية، قرية المعرفة، دبي

انتم السابقون...........ادعولى يا اخوانى فى الايلتس........ :roseop:

ربنا يوفقك يا أبو آدم ويسهلك طريقك

أنا داخل الامتحان في أبوظبي بعدك بشهرين تقريبا بعون الله

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ايه بي سي

انت مثلي الأعلى :roseop:

رسالتك ختمت اللي عملوه معايا بقية الاخوة الاعزاء في المنتدي فرد فرد من تشجيع وروح حلوة اوي

الى الأمام يا رومييييييييييييييييييييييييييييييييييل

ساوافيكم بالاخبار

السلام عليكم ورحمة الله

بجد ما شاء الله عليك يازناتي ، والله انا مارضتيش ارد من الاول لحسن تفتكر التقطيم بتاعي

انا طبعا حاسة باللي انتي بتقوله لاني مريت بيه مرتين قبل كدا لحد مجبت الاسكور في التالتة، وفعلا الspelling مهم جدا بس ارجع اقولك التوفيق من عند ربنا وكله بميعاد ، وتأكد ان دايما اللي ربنا كاتبهولنا هوا الخير لاننا منعرفش الخير لنفسنا فين. أستمر في الاستخارة وربنا يهديك للصواب.

ربنا يوفقكم جميعا 

رابط هذا التعليق

تجربتي الأولى مع الأيلتس

الفائدة من الموضوع :

التكتيك أثناء الامتحان

انتم السابقون...........ادعولى يا اخوانى فى الايلتس........ :wub:

ربنا يوفقك يا أبو آدم ويسهلك طريقك

أنا داخل الامتحان في أبوظبي بعدك بشهرين تقريبا بعون الله

اي يوم عندك الامتحان؟

انا عندي يوم 27/6 في المركز البريطاني في الشارقة

والموعد التاني يوم 23/7 في نفس المكان

ولسة مش مركز بالدراسة

مبارح كانت اول ساعة واليوم تاني ساعة بس في تقدم مبارح جبت 6 واليوم 6.5 وخلصت قبل الوقت ب 17 دقيقة :roseop:

والله يا خوفي تكون امتحانات كامبريدج اللي بندرس عليها عبارة عن دلع :lol:

رابط هذا التعليق

أنا امتحاني يوم 11/7 في فندق الشيراتون في أبوظبي ... وما حجزتش موعد ثاني

أنا خلصت كتابين من الست كتب بتوع كامبردج وناوي أبتدي في الثالث قريب ... الكتب كلها باستعيرها من مكتبة المعهد البترولي ... بصراحه ناس محترمين جدا والكتب عندهم جديده لنج :roseop:

بعد ما قريت الكلام اللي قاله زناتي حاسس فعلا إن امتحانات كامبريدج دلع ... مع إني والله ليا تجربه كويسه مع التويفل وجبت فيه 107 بس الظاهر الأيلتس أصعب

عموما أنا مش محتاج من بند اللغة غير 6 نقاط علشان أكمل ال 67، علشان كده هادخل الامتحان بأعصاب هاديه

بالتوفيق للجميع

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أنا خلصت كتابين من الست كتب بتوع كامبردج وناوي أبتدي في الثالث قريب ... الكتب كلها باستعيرها من مكتبة المعهد البترولي ... بصراحه ناس محترمين جدا والكتب عندهم جديده لنج :roseop:

بعد ما قريت الكلام اللي قاله زناتي حاسس فعلا إن امتحانات كامبريدج دلع ... مع إني والله ليا تجربه كويسه مع التويفل وجبت فيه 107 بس الظاهر الأيلتس أصعب

عموما أنا مش محتاج من بند اللغة غير 6 نقاط علشان أكمل ال 67، علشان كده هادخل الامتحان بأعصاب هاديه

بالتوفيق للجميع

سؤال يا اخ احمد...انت اكيد حجزت من البريتش كونسول في ابو ظبي...متى حجزت؟ عاوز اعرف كم المدة علشان ناوي احجز عن قريب

رابط هذا التعليق

بالتوفيق للجميع

سؤال يا اخ احمد...انت اكيد حجزت من البريتش كونسول في ابو ظبي...متى حجزت؟ عاوز اعرف كم المدة علشان ناوي احجز عن قريب

أنا حجزت يوم الاثنين (أول أمس) من البريتش كونسول الموجود في برج الخالدية بشارع الكترا خلف مجمع المهيري ... وهوا بالمناسبة نفس المكان اللي بتقدم فيه على فيزا UK

لما حجزت كان امتحان 13 يونيو full والمتاح فقط 27 يونيو ... بس لإني مسافر في اليوم ده فحجزت في الامتحان اللي بعده ... عموما الأماكن بتخلص بسرعه خصوصا مع قرب انتهاء العام الدراسي فكل ما تقدّم في الحجز يكون أحسن

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا امتحاني راح يكون 30 -5 ان شالله في الشيراتون - ابوظبي

قريت فيالمنتدى انه في ناس يحجزون موعدين امتحان ويرسلون للسفارة الامتحان الاخير ؟؟

افكر اسويها .. امتحان 30 -5 وامتحان اخر ستة ..

بس حابة اتاكد انه ما فيها مشكلة .. انا لازم ارسل ورق الابديت على اخر خمسة فاذا ارسلتلهم حجز الامتحان ليوم 27/6 .. اقدر ارسل لهم نتيجة 30/5 لو جبت النتيجة المطلوبة ؟ ولا راح يصروا على استلام نتيجة 27/6 ؟

.((والله تفاجأنا من ورق لاابديت .. المهلة لنا اقل من 120 يوم ..))

الله يبارك فيكم وفي مساعدتكم

رابط هذا التعليق

انا امتحاني راح يكون 30 -5 ان شالله في الشيراتون - ابوظبي

قريت فيالمنتدى انه في ناس يحجزون موعدين امتحان ويرسلون للسفارة الامتحان الاخير ؟؟

افكر اسويها .. امتحان 30 -5 وامتحان اخر ستة ..

بس حابة اتاكد انه ما فيها مشكلة .. انا لازم ارسل ورق الابديت على اخر خمسة فاذا ارسلتلهم حجز الامتحان ليوم 27/6 .. اقدر ارسل لهم نتيجة 30/5 لو جبت النتيجة المطلوبة ؟ ولا راح يصروا على استلام نتيجة 27/6 ؟

.((والله تفاجأنا من ورق لاابديت .. المهلة لنا اقل من 120 يوم ..))

الله يبارك فيكم وفي مساعدتكم

ممكن حضرتك ترسل لهم الاوراق كلها مع مصل الامتحان

وبعد لما النتيجة تطلع... بالتوفيق ان شاء الله....ترسل النتيجة

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

باشمهندس زناتى,

حضرتك رفعت فى التوبيك ده كتب كتير

و انا محتاج منك ترشحللى كتابين و لاتلاتة للريدينج و الرايتنج غير سلسلة الكامبردج

عشان السلسلة دى انا حرقتها بالكامل مرتين فى الامتحان اللى فات و انا محتاج ماتيريالز جديدة و المعرووض كتير و للاسف معنديش الوقت لفحص و اخيار الافيد

شكرا

رابط هذا التعليق

باشمهندس زناتى,

حضرتك رفعت فى التوبيك ده كتب كتير

و انا محتاج منك ترشحللى كتابين و لاتلاتة للريدينج و الرايتنج غير سلسلة الكامبردج

عشان السلسلة دى انا حرقتها بالكامل مرتين فى الامتحان اللى فات و انا محتاج ماتيريالز جديدة و المعرووض كتير و للاسف معنديش الوقت لفحص و اخيار الافيد

شكرا

ارشحلك 3 كتب :

preparing to ielts الجزء الاول ريدنج ورايتنج جنرال موجود صفحة 11 مشاركة 156

preparing to ielts الجزء الثاني 5 امتحانات جنرال كامله موجودة هنا :

/http://www.BLOCKED35/download/51610091a4af67df

ودة 10 امتحانات جنرال كتاب ممتاز ومستواه صعب كمان اصعب من كتب كامبريدج بمراحل

http://BLOCKED2/files/56160502/IELTSHELPNOW.rar

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

ممكن الرقم السري اخي زيناتي؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخواني الكرام

سؤالي الاول

هل ممكن الاستفسارمن السفارة الكندية المعنية بملف الهجرة عن عدد النقاط المتبقية الواجب الحصول عليها لاكمال ال67 . بما معناة ممكن انا حاسب لي 58 نقطة وهم بحسابهم 57 .

سؤالي الثاني

هل هنالك اجتهادات خاصة من وزارة الهجرة لقبول الملفات في حالة وصول النقاط الى 66 .

سؤالي الثالث

هل ممكن مخاطبة السفارة لاعلامي ما المدة المتبقية المسموحة لي لاداء الامتحان القادم

في حالة الفشل في الامتحان الحالي , او الافضل السكوت وارسال وصل تسجيل اخر ..مع نتيجة الامتحان الحالي التي ينتظروها .

والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

رابط هذا التعليق

اخواني قد حانت اللحظة امتحاني بكرة وانا الحمدلله مكتش عندي الوقت الكافي اني ادرس غير ساعة كل يوم او حتى نص ساعة يعني مرة ليسينج يوم ريدنج ويوم رايتنج المهم

ممكن تقولولي بالنسبة للسبيكنج ايه الوضع في الامتحان يعني هنعمل ايه بالتفصيل الممل لان في حد قال لي اني بمسك ورقة ولازم مقلبهاش لحد مايقولولي وحاجات كدة

يعني عايز اللستة بتاعت الحجات اللي اعملها و الحجات اللي معملهاش

كمان اخد ايه معايا قلم رصاص ولا قلم حبر هل ممكن ادخل معايا ورق فاضي اكتب عليه اي معلومات ولا ممنوع هل ممكن اشخبط على ورقة الامتحان ولا ممنوع

طيب اول ما امتحن اعتقد همتحن ليسيننج هل بعد ما اخلص اقوم ولا هستنة على شان على طول الامتحان اللي وراه ؟؟ مش عارف ليه طول الفترة دي حاطط في بطني بطيخة صيفة وبقول معلش ما تتوترش لو حصل اي حاجة هعيد الامتحان وتخيلوا اليوم صحيت الساعة 4 الفجر خفت يروح عليا امتحان بتاع بكرة :rolleyes: دعاوتكوا معانا يامسهل

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخواني الكرام

سؤالي الاول

هل ممكن الاستفسارمن السفارة الكندية المعنية بملف الهجرة عن عدد النقاط المتبقية الواجب الحصول عليها لاكمال ال67 . بما معناة ممكن انا حاسب لي 58 نقطة وهم بحسابهم 57 .

والله يا بو رقية انا مش عارف يعنى ايه انت مش عارف كونك 57 او 58 او غيرة..؟!!

يا ريس الدرجات اللى بتطالب بيها لازم تثبت باوراق رسمية معتمدة و بعدين الحسبة مش صعبة كل واحد عارف اللى ليه واللى علية

يا ريت تبعت التققييم و الكل هنا حيشاركك بمعلومات اكيدةسؤالي الثاني

هل هنالك اجتهادات خاصة من وزارة الهجرة لقبول الملفات في حالة وصول النقاط الى 66 .

انا كمان 66 حاليا و القاعدة انهم بيرفضو ال 66 الا اذا وجدوا حضرتك قادر تثببت نفسك اقتصاديا

لكن انت لو لعبت ع الحتة دى ممكن اوى احتمال الرفض يكون عالى جدا

يا ريت تراجع ال op6 سيكشن 11.3

سؤالي الثالث

هل ممكن مخاطبة السفارة لاعلامي ما المدة المتبقية المسموحة لي لاداء الامتحان القادم

في حالة الفشل في الامتحان الحالي , او الافضل السكوت وارسال وصل تسجيل اخر ..مع نتيجة الامتحان الحالي التي ينتظروها .

لو حضرتك اديته النتيجة حيعتمدوها على طول طبعا حضرتك تقدم الايصال

و يارايت تراجع الحته دى فى التوبيك ده بتاع المهندس زناتى وكمان عند مدام سمية و كمان الدكتور قناوى فى التوبيك بتاعة كان رد على فى النقطة دى تحديدا هو كمان

على فكرة اوعى باى شكل تحط نتيجتين ايلتس وتقول حياخدو الاحسن حتى لو كان الاقدم

لا هما بياخدو الاحدث مهما كانت النتيجة فى غير صالح الابلكانت

يعنى تصبر على انتائج اللى عندك وتحط الاحسن

انا نفسى كنت بافكر احط الايلتس 10 ومعاة الايصال وطبعا ده خطا شنيع نبهننى ليه الزناتى

انا عايز اشارك باللى اعرفه بس انا الحقيقة مش عارف حضرتك قدمت ولا لسة او فى مرحلة الابديت ولالسة بتفكر ...؟

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

ياباشا انا متشكر على سرعة ردك

preparing to ielts الجزء الثاني 5 امتحانات جنرال كامله موجودة هنا :

/http://www.BLOCKED35/download/51610091a4af67df

بس بالنسبة للينك ده مش شغال

وانا عملت على الكتاب ده سيرش فى اماكن كتير و برده معرفتش انزلو

يا ريت لو تقدر ترفعه على الرابيدشير يبقى كتر الف خيرك

رابط هذا التعليق

ارجو الرد

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

اخواني قد حانت اللحظة امتحاني بكرة وانا الحمدلله مكتش عندي الوقت الكافي اني ادرس غير ساعة كل يوم او حتى نص ساعة يعني مرة ليسينج يوم ريدنج ويوم رايتنج المهم

ممكن تقولولي بالنسبة للسبيكنج ايه الوضع في الامتحان يعني هنعمل ايه بالتفصيل الممل لان في حد قال لي اني بمسك ورقة ولازم مقلبهاش لحد مايقولولي وحاجات كدة

يعني عايز اللستة بتاعت الحجات اللي اعملها و الحجات اللي معملهاش

كمان اخد ايه معايا قلم رصاص ولا قلم حبر هل ممكن ادخل معايا ورق فاضي اكتب عليه اي معلومات ولا ممنوع هل ممكن اشخبط على ورقة الامتحان ولا ممنوع

طيب اول ما امتحن اعتقد همتحن ليسيننج هل بعد ما اخلص اقوم ولا هستنة على شان على طول الامتحان اللي وراه ؟؟ مش عارف ليه طول الفترة دي حاطط في بطني بطيخة صيفة وبقول معلش ما تتوترش لو حصل اي حاجة هعيد الامتحان وتخيلوا اليوم صحيت الساعة 4 الفجر خفت يروح عليا امتحان بتاع بكرة :rolleyes: وايه هي اقل درجة بيطلبوها في كندا هل هي 5 في كل جزء ؟؟ يعني مودوريت ؟؟ دعاوتكوا معانا يامسهل

مستني حد يعبرني :roseop:

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...