اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

الاخوة الكرام

تحية لكم جميعا , ووفقكم اللة

عندي استفسار ارجو من الاخوة افادتي بة....

وصلتني رسالة من السفارة الكندية بتاريخ 14/03/2009 تطلب فيهاشهادة نتيجة امتحان الايلتس اذا وجدت وكذلك اوراق كشف الراتب الشهري لمدة 3اشهر الماضية. وكذلك اشارو الى بضرورة ارسال شهادة تثبت تسجيلي لامتحان الايلتس القادم ,اذا لم اكن ممتحن فبعثت لهم اوراق الراتب وشهادة تسجيل من المركز البريطاني.

السؤال هو

1 / هل نتيجة امتحان الايلتس ترسل لهم سواء كانت ايجابية او سلبية ؟ خصوصا انهم عرفو موعد الامتحان.

2 / اذاكانت سلبية لا سمح اللة فهل لي الحق باعادة الامتحان اي هل يعطو فرصة اخرى...... اي هل يعلموني بان النقاط غير كافية او يترفض الملف مرة واحدة ,,,

ارجو الافادة ولكم مني ولموقعكم جزيل الشكر والامتنان

اخوكم ابو رقية

الاخ الفاضل

اولا مرحبا بك معنا في المنتدي

ثانيا....... علشان نرد علي حضرتك صح......لازم نعرف الاول ايه وضعك؟؟؟؟ بمعني

حضرتك مقدم امتي.....فيدرالي ولا كيبيك....

نظام جديد او قديم.......

لوحدك ولا مع محامي.......

هل حصلت علي النقاط المطلوبة ام لا.......

وضع ملفك ايه حاليا........

هل قدمت كل الاوراق المطلوبة ما عدي الاليتس.......

عندك قريب درجة اولي في كندا.....

الاليتس مطلوب في كل الحالات لاثبات اللغة..... يعني تعرف تقرأ وتتكلم كويس......

فيه ناس بيكونوا محققين الدرجات المطلوبة للهجرة...... ويبقي فقط ينجحوا في الاليتس

وناس بيكونوا عايزين سكور عالي علشان يرفع لهم الدرجات الخاصة بالهجرة.......

بالمختصر.... كل حالة مختلفة عن الاخري

بالنسبة لسؤال حضرتك...... ممكن تقدم تاني لامتحان اللاليتس.... وتالت..... لحد ما تحصل علي السكور المطلوب

هل حضرتك ارسلت لهم الريسيت الخاص بحجز الامتحان..... وما هو موعده؟؟

كل حالة في الهجرة لها وضعها الخاص..... لذلك برجاء كتابة حالة حضرتك حتي اليوم.....

حتي يتمكن اكبر عدد من الاعضاء في افادة حضرتك.

والدكتور قناوي له رأي في هذا الموضوع.... ان حضرتك تقدم وتحجز علي امتحان الاليتس اللي بعده.......لا قدر الله في حالة لم تحصل علي الاسكور المناسب........

ولا ترسل النتيجة لو كانت مش مرضية.... وترسل لهم ريسيت الحجز الجديد يكون ربنا سهل وذاكرت شوية

ممكن حضرتك تضع نفس سؤالك في توبيك الدكتور قناوي المثبت في الاعلي وهو سوف يرد عليك بنفسه ان شاء الله

وكذلك توبك الاستاذ زناتي....الخاص باللاليتس

وربنا يوفقك للخير

وان شاء الله تحصل علي السكور المطلوب

ا

اخي الكريم اشكرك على الاجابة على اسئلتي

وبالنسبة الى تساؤلاتك

انا مقدم من 2005 على الفدرالي وعن طريق محامي نقاطي وحسب ما جمعتها انا تقريبا 59 بضمنها 5درجات للقريب ومحتاج فقط 8درجات

وضع الملف الان ان بروسسز . في شهر 3/2008 بعثوالي الابديت وارسلت لهم كافة الوراق المطلوبة ما عدا الايلتس حيث في حينها (طلب الايلتس في حال وجودة) وتركت الامر الى عام كامل حيث طلب مني نتيجة الامتحان او مايثبت تسجيلي لاداء الامتحان.

فهل الوقت تاخر واحتمال يلغى المطلب ....

تقبل مني فائق الاحترام وشكرا لك

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخواني واحبائي رفقاء السلاح

بجد شكرا على دعواتكم وتواجدكم معايا واحد واحد علشان مانساش حد

مدام سمية شكرا على الورد الجميل والنهاردة فعلا كان يوم مورد الحمد لله :)

ليا عتاب بس على اصدقائي في المنتدي :)

عدد مرات التحميل للورد زيرو ؟؟؟ يعني الباشمهنسة تاعبة نفسها وعدد التحميل زيرو؟

انتي اللي غلطانة لو كنت قولتي ان الورد ملفوف في ورق امتحانات ايلتس كان زمان مرات التحميل بقت مليون :lol: :lol:

اخي وحبيبي الدكتور قناوي ااقدر ااقولك تعليقا على مشاركتك:

يثبت الله الذين امنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الاخرة ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء

:sad:

احكيلكم بأة

انا اول الممتحنين النهاردة والملحوظ ان ماكنش فيه قدام الممتحن الا 6 اسماء بس والمركز كان فاضيييييييييييي

ودة انعكس تماما على الممتحن

ريلاكس ومزاجه حلو ورايق وهو هواه نفس الممتحن اللي مسح بواحد صاحبي الارض اول امبارح

انا شفته جهزت القميص علشان مسح الارض بس سبحان الله

الراجل كان عنده انفصام في السخصية

قعدنا نهزر في الاول لان الريكودر اللي جايبة قد صباعين الايد وموش عارف يشغله وبعدين جاله تليفون انفض لانه ممنوع يسيبه موبايله مفتوح

الحركتين دول اللي هدوا اعصابي بصراحة

بعدها اسئلة عامة جدا

بتشتغل ايه

بتحب شغلك

شغلك صعب ؟

ممكن تغير شغلك في المستقبل ؟

اخر مرة خدت اجازة امتي ؟

كانت فين ؟

بتعرف تركب عجل ؟؟ قلتله وانط الحبل سعادتك ياباشا واعمل نوم العازب كمان :lol:

ليه الاطفال بتحب تركب عجل ؟؟

بيركبوا عجل في مصر كوسيلة مواصلات ؟؟ ( بيركبوا كل حاجة سعادتك زاحفة طائرة عايمة ولا بتفرق معانا )

التوبيك

ايه هي اكتر مرحلة في حياتك استمتعت بيها ؟؟

امتي وفين وكنت بتعمل فيها ايه ؟

ليه هيا اكتر مرحلة استمتعت بيها ؟

سيكشن 3

ايه رايك السن المناسب للشخص انه يكون مسئول عن نفسه ويسمحوله يسوق او يتجوز؟

وليه؟

رايك يزودوها والا يقللولها؟

طب في بلدكم بيتجوزو امتي ؟

ايه القرار المصيري في حياتك؟وليه ؟

كلمني عن الرحلات ؟ اخر مرة طلعت رحلة امتي وفين وليه؟

بس يا اخوانا هيا اسئلة كتيييييييييرة جدا

لكن لو الممتحن دمه خفيف بيتجاوب معاك هاتقدر ترد غير كدة لازم اعصابك تبقي في تلاجة

والحمد لله رب العالمين انا بقي في انتظار النتيجة

ولسة الجواب بتاع الفايل نامبر ضايع ومافيش جديد لكن مين يعرف جايز دة في مصلحتي ماحدش يعرف النتيجة فيها ايه

كدة انا خايف من الريدنج وزي مانتوا عارفين الليسننج صعب جدا تجيب الهاي

انا لسه تعبان

بكرة ان شاء الله ارد على بعض المداخلات لاخوانا

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

ان شاء الله خير واربعة هاي باذن الله يا باشمهندس

بالنسبة للورد انت عارف الصور الصغيرة واضحة وبدون تنزيل كماالورد كان لحضرتك مارضيناش نقطفه

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ان شاء الله خير واربعة هاي باذن الله يا باشمهندس

بالنسبة للورد انت عارف الصور الصغيرة واضحة وبدون تنزيل كماالورد كان لحضرتك مارضيناش نقطفه

علطول يا حبي ردودك جاهزة :sad:

على فكرة مفتقدك جدا

اصل انا لما شفت الورد ماكانش صور ..كان لنكات بس

وبعدين مدام سمية كانت بتمسي على الكل وباعته الورد للكل علشان نبتهج بالايلتس

انت قريت انا كاتب ايه في اللي حصللي في الامتحان والا لا ؟؟

تعرف اني قريت نصيحتك على الخاص ليلة الامتحان على الموبايل بتاعي لان الفندق الحرامية قالولي ساعة انترنت وايرليس تكلف 100 ريال قلت بلاها

هاخش اشوف الايميل من على الموبايل

دخلت لقيت رسالة من المحاورات قناوي بيمسي

قلت والله لازم اشوفها وفعلا نصيحة في محلها

يكفيني انك تفتكرني ليلة امتحاني دي عندي بالدنيا يا دكتور

بس نصيحة تانية من اخوك

عارف فرقة الصاعقة لما كنا في الجيش ال 3 شهور دي ؟؟ عارف لما يمرنك تمرين ويقولك قلل الزمن كل شوية ؟؟؟

نفس الكلام في الريدنج

لو سمحت باي شكل حاول تحل امتحانات الريدنج على ان زمنها 45 دقيقة بس

صدقني هاتفيدك

وخلاصة تجربتي في الرايتنج

اوعي تخاف وتتضايق وتقعد تندب حظك ان الموضوع موش فاميلير

هاتفقد تركيزك وتضيع وقت ودة اللي حصلي

ربنا يوفقك يا دكترة وهانتابع بعض اول باول

اخويا سيرجي الامتحان كان في برتش كاونسل الخبر في السعودية

الاخ ابو رقية

انت بتستلم نتيجة واحدة في ايدك

عاوز نسخة تانية او تالتة بتروح المركز اللي امتحنت فيه وتديهم العنوان واسمك زي الباسبور ورقم الفايل وهما يبعتوهالك على السفارة او الجامعه اللي انت عاوزها بس موش هايدوهالك في ايدك

فانا انصح انك تستلم النتيجة الاصلية في ايدك تخليها عندك لانك موش هاتاخد غيرها وتجهز ملفك وتبعته وتبعت معاه مايفيد انك بعت نسخة من نتيجة الايلتس عن طريق البريتش كونسل

لو لا قدر الله النتيجة وحشة تقدر تعيد في اي وقت طالما في امكانية للحجز

اما السفارة هاتقبل تمد والا لا الله اعلم

في حالتي الاولي لسعوهالي صرفة وقالولي فوت علينا بكرة يا سيد

الاخ ابو ادم

سكور باند اللي انت حطيتة موش مظبوط وهما كاتبين عليه رافلي يعني تقربيبي ولاحظ انه مافيش انصاص

اللينك اللي انا حطيته الصفحة اللي فاتت ادق

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

طيب يا شباب انا لسه ما قدمت على هجرة...بفكر اخد امتحان ال ietls قبل ما قدم مش ممكن لاننو الفترة صارت قليله لطلب الابديت من تاريخ الارسال الفورمس؟؟؟

تأكد من فترة صلاحية الامتحان

في ناس بيقولوا سنة وفي ناس سنتين

انا بعرف المدة سنة مش مش عارف اذا صح؟؟؟

الافضل تسمع رد اكيد من الشباب

بس انت ليش ما تقدم هجرة وبعدها الامتحان؟ معك 6 اشهر اقل شيء عشان ينطلب منك الامتحان

احجز للامتحان قبل طبعا لإنه بياخد وقت تقريبا شهرين

بنسبة 100% الامتحان صالح سنة للهجرة وسنتين للتعليم

بس سنة يعني تاريخ تقديمك للهجرة يكون في خلال سنة من تاريخ التقديم

رابط هذا التعليق

]الاستاذ الزناتي المحترم

تحية لك

ارجو منك توضيح او الترجمة الفنية لفقرة وردت في رسالة السفارة لي بتاريخ 09/03/2009 حيث قبل الفقرة هذة وفي نفس الرسالة طلب مني ارسال نتيجة الايلتس و توصيل الحجز على الامتحان القادم وكذلك كشف الراتب من الشركة لثلاث الاشهر الماضية ...... الفقرة هي

we will update your file but not acknowledge receipt of the documents.we will contactyou when it is necessary.

هل معنى هذا ان الابديت (التحديث ) لم يتم بعد . واذا كان هذا صحيح فمتى يتم وكيف يتم اعلامي

ارجو اجابتي وانا شاكر لك ولجهودكم في هذا الموقع .

اخوكم ابو رقية[/size

رابط هذا التعليق

]الاستاذ الزناتي المحترم

تحية لك

ارجو منك توضيح او الترجمة الفنية لفقرة وردت في رسالة السفارة لي بتاريخ 09/03/2009 حيث قبل الفقرة هذة وفي نفس الرسالة طلب مني ارسال نتيجة الايلتس و توصيل الحجز على الامتحان القادم وكذلك كشف الراتب من الشركة لثلاث الاشهر الماضية ...... الفقرة هي

we will update your file but not acknowledge receipt of the documents.we will contactyou when it is necessary.

هل معنى هذا ان الابديت (التحديث ) لم يتم بعد . واذا كان هذا صحيح فمتى يتم وكيف يتم اعلامي

اخوكم ابو رقية[/size

انا اللي فهمته انهم هايطلبوا منك ابدايت بعدين لما يحتاجوا بس موش هايبعتولك وصل استلام الوثائق

دة معني الجملة بس المعني ككل غامض لاننا موش عارفين بقية الخطاب كان فيه ايه بالنص

الغموض سببه ان النظام القديم بيطلب الايلتس مع الابدايت فمنين طلب ايلتس ومنين هايطلب تاني ابدايت ؟؟

ماعلينا موش هاغير من الوضع شيئ انت بس ابعت اللي بيقولوا عليه من غير تاخير لانهم موش بيدوا فرصة تانية ولا تالته

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

]الاستاذ الزناتي المحترم

تحية لك

اخوكم ابو رقية[/size

انا اللي فهمته انهم هايطلبوا منك ابدايت بعدين لما يحتاجوا بس موش هايبعتولك وصل استلام الوثائق

دة معني الجملة بس المعني ككل غامض لاننا موش عارفين بقية الخطاب كان فيه ايه بالنص

الغموض سببه ان النظام القديم بيطلب الايلتس مع الابدايت فمنين طلب ايلتس ومنين هايطلب تاني ابدايت ؟؟

ماعلينا موش هاغير من الوضع شيئ انت بس ابعت اللي بيقولوا عليه من غير تاخير لانهم موش بيدوا فرصة تانية ولا تالته

بالتوفيق

اشكرك اخي

وان شاء اللة التوفيق للجمبع

رابط هذا التعليق

صباح الخير.... انا حليا قاعد ادرس انجليزي بشكل عام قبل دراسة التحضيرية للايلتس....انا سجل بمعهد و بصراحة لم استفد كثيرا افضل طريقة self study

لو عندكم اي نصيحة ياريت تفيدوني.....شكرا

رابط هذا التعليق

إخواني و أخواتي,

أرجو الإفادة بالتالي, إن أمكن:

1- طبقا لماقاله الاستاذ زناتي عن امتحانه فأنا أرى أن امتحان ال Reading تغير بشكل ملحوظ و ليس كماهو في كتب الكامبريدج 3 مواضيع فقط!

كما أعتقد أن هناك تغيير إضافي سيحصل مع بداية شهر مايو فيما يتعلق بال Reading أيضاَ.

2- بالنسبة لموضوع الكتابة ال Writing كم عدد الاشكال المحتملة لشكل المقالة الثانية؟. أسأل هذا السؤال لإن بصراحة شايف في اختلافات بالكتب اللي بين ايدينا. فمثلا, كتاب ال Insight يقول بوجود شكل واحد في حين كتاب Target Band 7 يقول بوجود ثلاثة أشكال محتملة.

3- هل يعتبر التقليب في ورقة الامتحان و خاصة الاستماع ممنوع؟ إذا نعم, هل حصلت حادثة طرد أو صفر لأي حالة فعلت ذلك حسب خبرتكم.

و تقبلوا فائق التقدير,

تم تعديل بواسطة damanhooryyy
رابط هذا التعليق

إخواني و أخواتي,

أرجو الإفادة بالتالي, إن أمكن:

1- طبقا لماقاله الاستاذ زناتي عن امتحانه فأنا أرى أن امتحان ال Reading تغير بشكل ملحوظ و ليس كماهو في كتب الكامبريدج 3 مواضيع فقط!

كما أعتقد أن هناك تغيير إضافي سيحصل مع بداية شهر مايو فيما يتعلق بال Reading أيضاَ.

حضرتك الكلام ده كان زمان, هما فعلا 3 سيكشن للجنرال لاكن دائما 5 قطع و احيانا 7 قطع لاكن نظام 3 سيكشن= 3قطع بنظام 14/14/13 ده اكاديميك دى حاجة

الحاجة التانية ان من اول مايو يعنى 9 مايو حيغيروا فى سيكشن 2 و الكلام حيكون خاص التوظيف او الهجرة مش الدراسة الاوفرسيز.2-

بالنسبة لموضوع الكتابة ال Writing كم عدد الاشكال المحتملة لشكل المقالة الثانية؟. أسأل هذا السؤال لإن بصراحة شايف في اختلافات بالكتب اللي بين ايدينا. فمثلا, كتاب ال Insight يقول بوجود شكل واحد في حين كتاب Target Band 7 يقول بوجود ثلاثة أشكال محتملة.

يعنى ايه شكلين او تالاته ..., ياريت توضح عشان الرايتنج ده عشرة طويلة 5 شهور ف ازاى يطلعلة فى اوجة انا معرفهاش ده حتى يبقى عيب :lol:

3- هل يعتبر التقليب في ورقة الامتحان و خاصة الاستماع ممنوع؟ إذا نعم, هل حصلت حادثة طرد أو صفر لأي حالة فعلت ذلك حسب خبرتكم.

فى الامتحان الاعصاب بتكون مشدودة و المفروض منك انك تجمع اعصابك و تركيز اوى فى البداية قبل الامتحان وخصوصا لو دى اول مرة ايلتس

يعنى من الاخر انت مش حيكون عندك دماغ تقلب

بس فى حاجة حلوة بخصوص التقليب هية ان حضرتك بتمتحن ال3 امتحانات وانت قاعد بدون برييك و بالتالى وده وارد انك تهيس فى الاسبيلنج بتاع الليسيننج وده طبيعى عشان التوتر فى الحالة دى ممكن تقابلك الكلمة فى قطع الرييدنج و تاخد الاسبلنج منها

على فكرة ...و الكلام ده من واقع تجارب وخبرات شخصية الواحد استفاد فعلا منها

و تقبلوا فائق التقدير,

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

عزيزي دمنهوري ومصري

سريعا كدة

امتحان الريدنج ماتغيرش ولا حاجة لسة التغيير في مايو وموش كبير يعني موش هايفرق

بس اللي حصل معانا كان غلاسة متعمدة لانه جاب القطع عدد كلماتها اكبر من المتوقع ومعظمها مركز وتقيل

الرايتنج

لا طبعا فيه انواع موش نوع واحد

يعني مثلا لما يسالك ويقولك دو يو اجري اور ديس اجري ويز

معناها ارجمنت ايساي

يعني القطعة كلها تمشي في اتجاه واحد لاما موافق لاما معارض وتثبت بالامثلة وجهة نظرك

يعني المقالة تمشي:

انتردكشن ( وفيها وجهة نظرك )

براجرافين يدعموا وجهة نظرك

كونكليوشن يلخص اللي فات

لكن لو قالكو ديسكس او ايه العيوب والمميزات او اشرح او وضح

معناها الرايين المتضادين لازم تتكلم عنهم

انترودكشن

براجراف مع

براجراف ضد

كونكليوشن مع رايك الشخصي لو طلب منك

وهكذا

انما موش فاهم يعني ايه التقليب في ورقة الامتحان ؟؟

يعني تقلب في ورقة الاسئلة ؟؟؟ ماتقلب انت حر

هما كدة كدة بياخدوا منك ورقة الاسئلة مع الاجابة بعد كل سيكشن وبعدين مافيش راحة صريحة بس لو الناس دخلت الحمام بيستنوا لما الناس كلها ترجع وبعدين يوزعوا ورق الاجابة والاسئلة بتاع الجزء اللي بعده بس ممنوع تفتح ورقة الاسئلة الا لما الوقت يبدا ويقولوا افتج ورقة الاسئلة

ساعتها تقلب فيها تعملها قراطيس لب براحتك باه

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

أخواني الاستاذ مصري و الأستاذ زناتي,

أنا أقصد بالتقليب, هل ممكن الواحد يستفيد من كم ثانية قبل بدء اختبار الاستماع و يشوف بعض الاسئلة اللي بالصفحات بسرعة؟

تسلم ايديكم على هالإجابات الرائعة.

دمتم بخير,

تم تعديل بواسطة damanhooryyy
رابط هذا التعليق

أخواني الاستاذ مصري و الأستاذ زناتي,

أنا أقصد بالتقليب, هل ممكن الواحد يستفيد من كم ثانية قبل بدء اختبار الاستماع و يشوف بعض الاسئلة اللي بالصفحات بسرعة؟

تسلم ايديكم على هالإجابات الرائعة.

دمتم بخير,

جاوبتك انا على الحتة دي

لا ممنوع

بس مافيش حاجة اسمها طرد والا زيرو

انا كان في لجنتي واد هندي غتيت كان مزاجه الحركة دي

لما خلى المراقبة البريطانية هاتشرشحلوا بالبلدي بتاعنا

هما بصفة عامة ناس ذوق ذوق ذوق الحقيقة :blink:

رابط هذا التعليق

عزيزي دمنهوري ومصريالرايتنج

معناها ارجمنت ايساي

يعني القطعة كلها تمشي في اتجاه واحد لاما موافق لاما معارض وتثبت بالامثلة وجهة نظرك

يعني المقالة تمشي:

كونكليوشن يلخص اللي فات

انترودكشن

براجراف مع

براجراف ضد

وهكذا

صح الكلام ده يا ريس

هما فعلا نوعين للessay

argumentative

exposetary

على فكرة انا ب امشى الاثنين ارجومينت

لان خلى بالك .., فى حوالى درجتين من اصل 9 على task1 +2 بتعتمد اساسا على التناسق و الترتيب فى البراجرافات

عموما ..., انا كتبت المداخلة دى امبارح لما كنت مخلص الامتحان 21/2 يعنى 70 يوم بدون انجليزى لاكن النهاردة الصبح استلمت جواب الابديت و قلبى انقبض لما رجعت افكر تانى ف اعادة الايلتس و تقديمة فى خلال مهلة 3.5 شهور

فعلا مش عارف اسيطر على اعصابى خصوصا انى مش فاضى خالص

(لعن الله الايلتس و التيف اللى دوخونى عشان نقطة واحدة)

كان الله فى عونى و عون الجميع

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

عزيزي دمنهوري ومصريالرايتنج

معناها ارجمنت ايساي

يعني المقالة تمشي:

كونكليوشن يلخص اللي فات

انترودكشن

براجراف مع

براجراف ضد

وهكذا

صح الكلام ده يا ريس

هما فعلا نوعين للessay

argumentative

exposetary

على فكرة انا ب امشى الاثنين ارجومينت

لان خلى بالك .., فى حوالى درجتين من اصل 9 على task1 +2 بتعتمد اساسا على التناسق و الترتيب فى البراجرافات

عموما ..., انا كتبت المداخلة دى امبارح لما كنت مخلص الامتحان 21/2 يعنى 70 يوم بدون انجليزى لاكن النهاردة الصبح استلمت جواب الابديت و قلبى انقبض لما رجعت افكر تانى ف اعادة الايلتس و تقديمة فى خلال مهلة 3.5 شهور

فعلا مش عارف اسيطر على اعصابى خصوصا انى مش فاضى خالص

(لعن الله الايلتس و التيف اللى دوخونى عشان نقطة واحدة)

كان الله فى عونى و عون الجميع

دة اسمه وجع بطن

بس علشان خطري شيل موضوع المهلة الزمنية من دماغك خاااااااااااااالص

الايلتس اعصاب لا اكثر

ربنا يوفقك ان شاء الله يا صديقي

رابط هذا التعليق

يا اخي يا زنايتي ......

ربي معاك وربي يوفقك ويوفق جميع الاخوة بالنضال .......

وارجو من اللة تعالى ان ينجحك وان نسمع الاخبار الطيبة باذن السميع المجيب......

والسلام عليكم .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...