اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

الليسننج

بيتكلم عن متحف ومواعيد الزيارة واسعار التذاكر والخصومات للمجموعات وهكذا وده كان اسهل جزء فى الامتحان ككل

الجزء التانى طالبة وطالبة دخلو للمدرس بتاعهم فى الجامعة وحوار دار بينهم عن مشروعهم فى الكلية ووبرده شوية اسئلة

الجزء مش فاكره اوى من غبوته وزى ما قلت لكم مش عارف العيب فيا ولا ده غباء من الاخريين ...... كانك مشغل مسجل عالسريع

الريدينج مجموعة قطع طويلة جدا جدا جدا وكنت حاسس ان معظم الجلول Not Given

كان منهم قطعة عن الذهب فى استراليا واكتشافه وكده

الرايتنج زى بتاع اخونا كازا بالظبط

اول موضوع 150 كلمة عن المكتبة اللى عاوزين يبنو مكانها سوبر ماركت

تانى موضوع 250 كلمة عن ان فى ناس كتير بقت تاكل غذاء جاهز هل انت شايف ده كويس ولا لا وليه وهات امثلة وعيش بقى مع نفسك

بصراحة مالقتش كلام كتير فهبلت شوية

cr((: cr((: cr((: cr((:

اخوانى سلام عليكم، انا امتحنت نفس الامتحان دة بالظبط فى دبي فى جامعة ويلينجونج ، و برضو كان الاختلاف فى الاسبيكنج كان عن الطقس فى بلدك و اية الانشطة الى بتمارسها و علاقتها بالجو و درجة الحرارة

بالنسبة للامتحان :

ال Listening : اخر جزء فية كان صعب و كان الاستاذ الجامعى بيتكلم بسرعة أوى

الReading : مستوى اعلى و اصعب من كتب كامبردج و التعديل الجديد ان القطعة الثانية كانت عن عربية الشغل (البنزين ،الصيانة و البدلات) يعنى حاجة متعلقة بال شغل

الغريب ان كانت كمية ال true or false كبيرة و اتكرر مرتين و اللى انا خايف منة ان يكون مرة منهم True or False و الثانية Yes or NO .....عالعموم انا حليت كلة True or False و ربنا يستر.....

ربنا يوفقنا جميعاً ان شاء اللة

و

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مساء الخير يا اخوانى

من فترة كنت بسال عن any materials about the current changes in section 2

و الان انا بعيد استفسار ى

هل فى اى زميل عنده اى معلومات او passages للتمرين

منتظر راى سيادتكم

رابط هذا التعليق

والله دورت في كذا موقع مفيش اي حاجا جديده نازله للتغيرات دي

ربنا يسترها

طب الامتحنو كان رئيهم ايه فنوعية القطع الجديده دي

وانا كمان دورت كتير موش لاقي

بس الملاحظ ان كمية اسئلة ترو وفالس ونوت جيفن زادات جدا

كل اخوانا اللي امتحنوا قالوا كدة

وللاسف هو دة اصعب اسئلة الريدنج بلا منازع

يلية ترتيب العنواين على القطع

من الواضح انهم بيصعبوه كل شوية كنوع من تقليل اعداد المهاجرين بطريقة غير مباشرة وبردة بيستفيدوا ماديا

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

انا كمان امتحنت في cairo english school

المشكلة مكانتش في الامتحان و بس , المشكلة كانت في

1 _ المكان العجيب الي في قلب الصحراء الجرداء (طريق السويس)

2 _ التأخير اللي حصل منهم و ده خلي الناس تتوتر

3 _ محدش كان عارف معاد السبيكنج امتي

4 _ عدم التنظيم(ساعت التشيك كأني كنت في طابور جمعية)

5 _ الناس اللي راحت في الباصات طلع عنيها عشان تروح

انا عن نفسي كنت اول واحد دخل السبيكنج في روم 10 و كانت وحدة صعبة اوي و كنت لسه خارج من الرايتنج

يعني كان مغمي عليا تقريبا و ده احسن عشان الضرب في الميت حرام .

السماعة فصلت مني 4 ثواني بالظبط في الجزء التالت و ضيع عليا 4 اجابات عشان لحد ما ركزت الراجل فين كان فات جزء كبير

طبعا مكانش ينفع ارفع ايدي و اتكلم عشان الاودبو شغال دون انقطاع

الريدينج طبعا طبعا مشكلتو كانت الوقت

الرايتنج كان تقريبا معقول

السبيكنج بردو كان كويس بس انا و الممتحنة تقريبا كنا بنرخم علي بعض في الكلام, خصوصا لما سألتني هل السائق يجب ان يكون

بيعرف يسوق؟؟ههههه طب دي اقولها ايه؟؟

النهاية

الحمد لله الذي لا يحمد علي مكروه سواه .

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي كنت اول واحد دخل السبيكنج في روم 10 و كانت وحدة صعبة اوي و كنت لسه خارج من الرايتنج

السماعة فصلت مني 4 ثواني بالظبط في الجزء التالت و ضيع عليا 4 اجابات عشان لحد ما ركزت الراجل فين كان فات جزء كبير

السبيكنج بردو كان كويس بس انا و الممتحنة تقريبا كنا بنرخم علي بعض في الكلام, خصوصا لما سألتني هل السائق يجب ان يكون

النهاية

ايه يا صديقي الظروف دي ؟؟ ربنا يكون في عونك

حرام اللي حصل في الليسننج والمفروض كنت تشتكي ساعتها

ان شاء الله خير

رابط هذا التعليق

وانا مع زناتي المفروض لما تحصل حاجة زي دي ترفع ايدك لان ده حقك بس يالله مش هينفع خلاص دلوقتي .. اهم حاجة ان احنا الاربعة اللي امتحنا في نفس الوقت كنا كبش فدا الامتحان بتاع السيتم الجديد

زناتي انا كلمت احد المحامين عن موضوع الدرجات وقال حتى لو كنت معدي ال67 لازم يكون اقل درجة هي مودرات يعني ماينفعش تجيب بيزك وتقول انا كملت ال 67 فهل ده صحيح ؟؟ مكن تجيبه من موقع الهجرة انا تعبت وانا ادور بس مش لاقي وخايف ان المحامي بيكون بيألف وخلاص

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

Please check this

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

وانا مع زناتي المفروض لما تحصل حاجة زي دي ترفع ايدك لان ده حقك بس يالله مش هينفع خلاص دلوقتي .. اهم حاجة ان احنا الاربعة اللي امتحنا في نفس الوقت كنا كبش فدا الامتحان بتاع السيتم الجديد

زناتي انا كلمت احد المحامين عن موضوع الدرجات وقال حتى لو كنت معدي ال67 لازم يكون اقل درجة هي مودرات يعني ماينفعش تجيب بيزك وتقول انا كملت ال 67 فهل ده صحيح ؟؟ مكن تجيبه من موقع الهجرة انا تعبت وانا ادور بس مش لاقي وخايف ان المحامي بيكون بيألف وخلاص

انا ماعرفش جاب الكلام دة منين انا دورت على منيمم ريكواريمينت للغة مالقيتش

انت لو فرضنا مثلا انك جايب 67 نقطة من غير ولا نقطة في الايلتس يبقي خلاص انت موش محتاج تدخل ايلتس اصلا

الاساس هو 67 سنة على الاقل خبرة في ال 38 وظيفة

رابط هذا التعليق

النهاية

انا امتحنت فى نفس المكان وفعلا المكان غبى جدا وحصل تاخير والاسبكينج فى ناس كان ميعادها الساعة 8 باليل فى نفس المدرسة ...طيب طول كانو يروحو فين ال 7 ساعات خصوصا ان المكان صحراء جرداء بمعنى الكلمة؟؟؟؟

بس بالنسبة للاسبكينج كان كل واحد ليه ورقة على الديسك بتاعه بتحدد مكان الامتحان وموعده

بالنسبة لى انا رجعت امتحنت فى المركز الثقافى فى العجوزة وربنا يستر

رابط هذا التعليق

بالتوفيق ان شاء الله للجميع

وعجبتني قصة السماعات يا ريت لو يكون حظي مع سماعات

انا مرة سألت سؤال بس الظاهر محدش انتبه :roseop:

بالنسبة للسبيكنج يعني الواحد يجاوب عادي ويتكلم براحته ولا لازم جواب كامل للسؤال؟

يعني my name is ولا تقول اسمك وخلاص؟

ولو الواحد معندوش جواب على السؤال

يعني زي ما قال احد الاخوان انه سؤاله يتكلم عن موقف حصله اثناء السفر

لو معنديش اي موقف اعمل ايه؟ اقله معنديش اي موقف ولا اجيب اي موقف من عندي تأليف يعني؟

لو في موقف بجد الواحد بيتكلم وبياخد راحته بس لو تأليف اكيد حيرتبك فهل ممكن يتغير السؤال

رابط هذا التعليق

مرة زمان ( قبل ما اعرف الكينج قناوى و الباشا زناتى) روحت استفسر عن موضوع الهجرة مع واحد بيشتغل مع شركة محترمة للهجرة هنا فى اسكندرية ( بررزى)

الراجل ده قاللى نفس الكلام بتاع البيزيك ريكويرمنت بتاع اللغة و ذلك فى حالة الجوب اووفر

لانى سالته بالاتى

انا سكور 56 بدون انجليزى + 15 = 71 يعنى معدى الباس مارك و بالتالى مش محتاج درجات لغات

هنا كانت اجابة الراجل 4 انترميديات

تحياتى للجميع بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بالتوفيق ان شاء الله للجميع

وعجبتني قصة السماعات يا ريت لو يكون حظي مع سماعات

بالنسبة للسبيكنج يعني الواحد يجاوب عادي ويتكلم براحته ولا لازم جواب كامل للسؤال؟

مفروض تقول اسمك والناس بتنديك بايه لو فى اسم تانى حضرتك مشهور بيه.

رابط هذا التعليق

لا طبعا تقول ماى نيم از كذا

عشان ده امتحان انجليزى و المفروض محدش يتامرك و يقول مثلا

i wanna......

i gonna

etc

و كمان بيحاسبو على النطق الانجليزى لبعض الكلمات مش الامريكانى

و كمان فى الرايتنج الاسبلنج الانجليزى مش الامريكانى

رابط هذا التعليق

كاباتشينو ومصري متشكر عالاجابة

هوة اكيد مش حقول wanna وغيره :roseop:

يعني حتكلم بالفصحى بس الاجابة الكاملة دي مش حلوة يعني ماي نيم از فلان

مخلاص فلان وبس :roseop:

رابط هذا التعليق

هوة اكيد مش حقول wanna وغيره :roseop:

مخلاص فلان وبس :roseop:

يعنى كل مشكلتك فى الايلتس تتلخص فى هتقول اسمك ازاى __ بصراحة حضرتك دماغك رايقة اوى

اومال هتعمل ايه فى الرايدنج يا مسكين ولو لو قالت لك كلمنى عن الشفافية ولا العولمة

رابط هذا التعليق

ملاحظات علي امتحان 9/5 جده

الحضور في الميعاد. بدا الامتحان بالثانيه 9 ص

الليسنانج القطعه الخاصه بالمطار والطيران حقيقي صعبه وخصوصا لما كان بيتخيل ايه الي هيحصل لصناعه الطيران في المستقبل ولازم تختار تخيلاته من بين 10 اختيارات والتخيلات اصلا تشد وتشل انتباهك علشان تفهمها وتضيع الي بعده.

الريدينج سهل ما عدا قطعه شابين بيبحثوا عن الذهب وحقيقي كان صعب ايجاد عناوين للبراجرافات

الرايتينج مفيش اسهل من كده خطاب لمسئول عن انشاء سوبرماركت مكان مكتبه. وموضوع الاكل في البيت والاكل الجاهز

السبيكينج مفيش منه مشاكل لكن منقدرش كيف يتم التقييم.

ملحوظه هامه : الليسينانج من كاسيت جيد. ولا يوجد سماعات واعتقد ان التدريب يفضل يكون بنفس الطريقه

في انتظار النتيجه وربنا يرزق.

رابط هذا التعليق

النهاية

ايه يا صديقي الظروف دي ؟؟ ربنا يكون في عونك

حرام اللي حصل في الليسننج والمفروض كنت تشتكي ساعتها

ان شاء الله خير

اكيد خير انشاء الله بس انا مكنش ينفع ارفع ايدي عشان اكيد كان هيضيع عليه اجابات اكتر خصوصا ان المراقبين مكنوش متعاونين بالدرجة الي تخليني اثق بيهم,

يعني كانت اقل واجب هتقولي احنا عملنا تست علي السماعات و ملناش فيه!!!!

رابط هذا التعليق

هوة اكيد مش حقول wanna وغيره :lol:

مخلاص فلان وبس :lol:

يعنى كل مشكلتك فى الايلتس تتلخص فى هتقول اسمك ازاى __ بصراحة حضرتك دماغك رايقة اوى

اومال هتعمل ايه فى الرايدنج يا مسكين ولو لو قالت لك كلمنى عن الشفافية ولا العولمة

كاباتشينو انا مش قصدي الاسم وبس

انا ذكرت الاسم كمثال

الظاهر اني مش عارف اوصل الفكرة

وانا قلت في السابق اني لما رحت احدى معاهد اللغة عشان اعمل تحديد مستوى قالتلي انا حسألك وانت تجاوب جواب كامل

الجواب الكامل يعني زي ما كنا بناخد في المدرسة اساسيات اللغة

يعني how old are you?

i'm 30 years old

مش تختصر وتقول 30 وخلاص او i'm 30

وباقي الاسئلة لازم تجاوبها على نفس الطريقة what do you like لازم تبدأ الاجابة i like وتكمل

مع العلم ان كتير من الاسئلة ممكن تجاوبها بشكل سريع يعني زي كإنك بتتكلم عادي

هوة دة كان قصدي وانت عارف الواحد قبل الامتحان بيكون حاسس ان الامتحان شبح وعايز يعرف كل حاجة :D

انا بس كنت بقول قصدي ايه خلاص مش بسأل :roseop:

رابط هذا التعليق

هوة اكيد مش حقول wanna وغيره :lol:

مخلاص فلان وبس :lol:

كاباتشينو انا مش قصدي الاسم وبس

انا ذكرت الاسم كمثال

الظاهر اني مش عارف اوصل الفكرة

وانا قلت في السابق اني لما رحت احدى معاهد اللغة عشان اعمل تحديد مستوى قالتلي انا حسألك وانت تجاوب جواب كامل

الجواب الكامل يعني زي ما كنا بناخد في المدرسة اساسيات اللغة

يعني how old are you?

i'm 30 years old

مش تختصر وتقول 30 وخلاص او i'm 30

وباقي الاسئلة لازم تجاوبها على نفس الطريقة what do you like لازم تبدأ الاجابة i like وتكمل

مع العلم ان كتير من الاسئلة ممكن تجاوبها بشكل سريع يعني زي كإنك بتتكلم عادي

هوة دة كان قصدي وانت عارف الواحد قبل الامتحان بيكون حاسس ان الامتحان شبح وعايز يعرف كل حاجة :D

انا بس كنت بقول قصدي ايه خلاص مش بسأل :roseop:

ملاحظة ذكية جدا وسؤال مهم

اذا كانوا بيحاسبونا على الكابيتا ليتر في الاسماء والاماكن في الليسننج يبقي اكيد بيحاسبونا على الفورم التقليدي في اجابة السبيكنج

احييك يا سوبر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...