اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

خدوا بالكم الرايتنج ما فيهوش انصاص

يا ستة يا سبعة

لا...أنا امتحنت أيلتس مرتين ، في الأولى جبت في الرايتنج 5.5 وفي الثانية 6.5

الأهلاوى صح .. ال writing كان زمان درجة كاملة مش بتتنصص .. لكن غيروا النظام و بقى فيه أنصاص

عاوزين الصراحة ؟؟؟

هيا مراكز مراكز

على الرغم من انه قانونا فيه حاجة اسمها انصاص ابتدائا من كام سنة كدة بس

الا ان بعض المصححين بالذات اللي في الخبر ماعندوش انصاص في الرايتنج في حين جدة كلها انصاص

يعني بمزاجهم تماما

يالا هايروحو من ربنا فين

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الله يفتحها عليك يا زناتي وين ما تروح

وربي يا الله ييسر امرك ويشرح صدرك ..ويجبر بخاطرك دنيا واخرة

ورب العالمين يفتحها عليك في كندا ويسكنك احلى مكان فيها...

المخامي اقترح اني اقدم التيف على اساس اضمن درجة ولا درجتين من البيسكز

انا يا دوب بديت اتعلم فرنسي من شهر .. و لحالي من الانترنت

شو رايكم اركز مجهودي كله على الايلتس؟؟ ولا احجز في التيف ..والطش فيه زي ما يقولون ؟؟

ربي يحفظ زناتي

يعطيك العافية

جزاكم الله خيرا يا اخت وفاء على دعائك وادعوا الله من كل قلبي انه يحققلك اللي تتمنيه ويكون فيه الخير

هو الفرنساوي لغة سهلة جدا جدا بس انا مابطيقهاش بصراحة

لو عندك وقت خلاص احجزي تيف بس بردة خليكي مع الايلتس ماحدش يضمن حاجة وانت خلاص قربتي من الاسكور المطلوب

لو ماعندكيش وقت يبقي الايلتس بس طبعا

ربنا يولع فيه بجاز والله

والله البكالوريوس كان اسهل

رابط هذا التعليق

شو رايكم اركز مجهودي كله على الايلتس؟؟ ولا احجز في التيف ..والطش فيه زي ما يقولون ؟؟

ربي يحفظ زناتي

يعطيك العافية

كنتي بتعرفي فرنسي من الاول؟

انا مطلوب مني في الايلتس 16 ومن قبل 6 اشهر فكرت اخد دورات فرنسي عشان اخفف نتيجة الايلتس عن طريق التيف

بس سألت هون وسألت بمكان تاني وحكولي طالما ما بعرف فرنسي من الاول معناته اركز على الايلتس وما اتشعب

لو عندك مباديء الفرنسي ممكن غير بس انا ولا حبة وكنت راح ابلش من الصفر

وبتعتمد من ايمتة مقدمة الطلب ومن وين

هو الواحد والله بحتار ومخه بكون متخربش فلازم يحط خطة يمشي عليها ويكون واثق منها ويكون قدها احسن ما يمشي بموضوع وبعدين يتراجع ويروح الوقت عالفاضي

طيب ايه نظام التيف ؟ الامتحان يعنى زى الايلتس كده قراءة وكتابة واسمتاع ومحادثة ولا ايه بالظبط

زالاخوة هنا كانو اتكلمو انك ممكن تجيب شهادة من المدرسة انك درست فرنساوى خلال دراستك وتاخد درجتين كحد اقصى

فى حد جرب الموضوع ده؟؟

ربنا يوفقكم ويوفقنا

رابط هذا التعليق

خدوا بالكم الرايتنج ما فيهوش انصاص

يا ستة يا سبعة

لا...أنا امتحنت أيلتس مرتين ، في الأولى جبت في الرايتنج 5.5 وفي الثانية 6.5

تمام والله بسطتني تاني يا اهلاوي

لان الموضوع ده كان مضايقني

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ربي يحفظ زناتي

يعطيك العافية

كنتي بتعرفي فرنسي من الاول؟

انا مطلوب مني في الايلتس 16 ومن قبل 6 اشهر فكرت اخد دورات فرنسي عشان اخفف نتيجة الايلتس عن طريق التيف

بس سألت هون وسألت بمكان تاني وحكولي طالما ما بعرف فرنسي من الاول معناته اركز على الايلتس وما اتشعب

لو عندك مباديء الفرنسي ممكن غير بس انا ولا حبة وكنت راح ابلش من الصفر

وبتعتمد من ايمتة مقدمة الطلب ومن وين

هو الواحد والله بحتار ومخه بكون متخربش فلازم يحط خطة يمشي عليها ويكون واثق منها ويكون قدها احسن ما يمشي بموضوع وبعدين يتراجع ويروح الوقت عالفاضي

طيب ايه نظام التيف ؟ الامتحان يعنى زى الايلتس كده قراءة وكتابة واسمتاع ومحادثة ولا ايه بالظبط

زالاخوة هنا كانو اتكلمو انك ممكن تجيب شهادة من المدرسة انك درست فرنساوى خلال دراستك وتاخد درجتين كحد اقصى

فى حد جرب الموضوع ده؟؟

ربنا يوفقكم ويوفقنا

والله للاسف معنديش اي معلومات عن التيف

طيب اشمعنا الفرنساوي تجيب شهادة من المدرسة وتاخد درجات؟

انا مدرستش فرنسي ولا بأي مرحلة دراسية

بس الانجليزي 12 سنة مدرسة فيها انجليزي مفيش عليهم درجات؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال الله يخليكم

في القراءة في اسئلة بتكون لازم تختار اجابتين مع بعض

يعني الفقرة A تختار ايه المناسب معها من الجمل التالية ولازم تختار جملتين فلو جاوبت وحدة صح والتانية غلط بنشطب كل السؤال؟ ولا بنحسب درجة وحدة وفي حال جاوبت التنتين بتنحسب تنتين؟

انا خايف التنتين يكونوا مرتبطات مع بعض واي وحدة غلط بتلغي التانية ولو كانت صح!

واظن ان الاستماع فيه نفس الشيء

كنت يعني بجرب مجرد تجربة وبحاول ادرس :roseop:

وجبت 25 في اول محاولة للقراءة يعني 6 وخلصت قبل الساعة بخمس دقائق والمفروض عندي فرق 6 درجات علشان احصل 7 يعني فرق كبير :blush2: نخصم منهم درجتين بدل ازعاج الشباب في السكن يعني 4 درجات فرق فلو كان القراءة كدة اكيد الاستماع الفرق حيكون اكبر

يعني لازم كندا؟ wst::

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال الله يخليكم

يعني الفقرة A تختار ايه المناسب معها من الجمل التالية ولازم تختار جملتين فلو جاوبت وحدة صح والتانية غلط بنشطب كل السؤال؟ ولا بنحسب درجة وحدة وفي حال جاوبت التنتين بتنحسب تنتين؟

وجبت 25 في اول محاولة للقراءة يعني 6 وخلصت قبل الساعة بخمس دقائق والمفروض عندي فرق 6 درجات علشان احصل 7 يعني فرق كبير :blush2: نخصم منهم درجتين بدل ازعاج الشباب في السكن يعني 4 درجات فرق فلو كان القراءة كدة اكيد الاستماع الفرق حيكون اكبر

هوا ايه الكتاب اللي بتدرس منه ... والدرجه دي جبتها في الأكاديميك ولا الجينرال

أعتقد إن كل سؤال عليه خمس درجه ... يعني 40 سؤال عليهم 8 درجات ... واللي ما يجاوبش ولا سؤال بيجيب 1 ... واللي بيجاوب كل الأسئلة صح بيجيب 1+8=9

يعني علشان تجيب 7 لازم تجاوب 30 سؤال صح من الأربعين

طبعا لو السؤال فيه اجابتين وغلطت في واحده درجة السؤال كلها بتتشطب ... ولو عملت غلطة إملائية أو نحوية الدرجه كلها بتروح ... ونفس الشئ لو جاوبت بعدد كلمات أكثر أو أقل من المطلوب

يعني لازم تكون الإجابة صحيحة 100% علشان تاخذ الدرجه

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال الله يخليكم

هوا ايه الكتاب اللي بتدرس منه ... والدرجه دي جبتها في الأكاديميك ولا الجينرال

أعتقد إن كل سؤال عليه خمس درجه ... يعني 40 سؤال عليهم 8 درجات ... واللي ما يجاوبش ولا سؤال بيجيب 1 ... واللي بيجاوب كل الأسئلة صح بيجيب 1+8=9

يعني علشان تجيب 7 لازم تجاوب 30 سؤال صح من الأربعين

طبعا لو السؤال فيه اجابتين وغلطت في واحده درجة السؤال كلها بتتشطب ... ولو عملت غلطة إملائية أو نحوية الدرجه كلها بتروح ... ونفس الشئ لو جاوبت بعدد كلمات أكثر أو أقل من المطلوب

يعني لازم تكون الإجابة صحيحة 100% علشان تاخذ الدرجه

الكتاب هو رقم 2 من كتب كامبريدج

انا عندي ال 6 كتب وحدرس منهم وبس

اللي جربته جينيرال

وانا اعتمدت على الدرجات اللي مرة حطها احد الاخوان في الموقع التالي

http://www.ielts-test-practice.com/ielts-band-scores.html

24,25,26,27=6

28,29,30=6.5

31,32,33=7

رابط هذا التعليق

الأستاذ زناتي, الأخوة و الأخوات الاعضاء المحترمين

يعطيكم العافية على المجهود الكبير اللي بتتعبه انت و بقية الأعضاء الكرام. بخصوص درجات الايلتس أقل لك "لا تحزن" كما قالها الشيخ عائض القرني في عنوان كتابه الرائع.

أنا كلي أمل أن تعيد الامتحان و تحصل على الدرجة المطلوبة. الأيلتس عقبة أمام الجميع و خاصة اللي ناقصه درجات كثيرة. المحاولة الثانية مطلوبة بكل تأكيد والله يوفقك و يوفق كل واحد مقدم على الايلتس.

عندي سؤالين إذا ممكن:

1- في القراءة(جينيرال) الاسئلة من النوع (صح-خطأ- لم ترد) تتكرر بشكل كبير جدا في أكثر من مقطع و سؤالي:

أني لم أجد منطقية معينة للتفريق بين خطأ و لم ترد.

كلما أحاول أن أتبع طريقتهم بالإجابة أتفاجأ بأني لا أزال أخطأ بالرغم من أن التحليل المنطقي يثبت أن إجابتهم النموذجية ممكن أن تكون خاطئة!!!!

هل من الأعضاء متمكننين بهذا الجزء يساعدوني على حله بطريقة صحيحة و خاصة الامتحان لا يحتمل كثير من الأخطاء اذا اردت الحصول على درجة عالية.

2- لم أجد في كتب كامبريدج الستة إلا كتاب رقم 5 يحتوي على جينيرال reading. هل أنا منزل نسخ قديمة ولا فعلا القراءة كلها أكاديمك بالاجزاء؟؟ أفيدوني و إذا ممكن الروابط. جزاكم الله خير.

و تقبلوا فائق التقدير,

تم تعديل بواسطة damanhooryyy
رابط هذا التعليق

والله أنا شايف إن الـ Band Scores اللي انت ذكرته منطقي أكثر من اللي أنا اقترحته واللي كان مجرد تخمين ... بدليل إن أغلبية الناس بتجيب ما بين 5 و 7 وعدد قليل جدا بيجيب 8 أو 8 ونص

أنا أيضا باستخدم نفس الكتب و غالبا في الكتابه والاستماع بجيب ما بين 32 و 36 يعني 7 الى 7 ونص إن شاء الله ... طبعا ده لو الامتحان الحقيقي زي اللي موجود في الكتاب

أنا متوقع 6 الى 6.5 في التحدث وزيهم في الكتابة ... وبكده إن شاء الله أقدر أجيب 2 هاي واثنين موديست يعني 12 درجه

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اخواني احمد سيف وسوبر باستمتع والله بمشاراكتكم wst::

دمنهوري

دكتور قناوي يا ريت تكون متابعني

شوفوا يا اخوانا خلاصة اللي فهمته من تجربتي مع الايلتس

انا حليت كل امتحانات كامبريدج وتقريبا كل كتب الامتحانات اللي نزلتها في التوبيك ( ودة اللي خلاني خلاص موش قادر اعيد ولا ازيد )

وااقل درجة جبتها في الليسننج كانت 32 صح يعني 7 وكتير قوي فوق 34 يعني 7.5 ومرتين تلاتة 40 تخيلوا ؟؟؟؟

وجبت 6

عارفين ليه ؟؟

مع ان امتحاني الفعلي كان اسهل بكتييييييييييييير من اللي حليتهم قبل كدة وكنت تقريبا متاكد من كل اجابة باكتبها بدون مبالغة

اومال ازاي ؟؟

من الواضح ان الناس دي معندهاش اي تفهم او تساهل في التعليم

يعني بيتلكك موش بيختبر مهارتك في السمع

يعني مثلا كلمة book

ولو فرضنا ان السؤال كان بيقول ايه الوسيلة اللي كان بيستخدمها فلان علشان يجيب المعلومة

فلان كان ماسك كتاب معين بذاته بس السؤال كان بيتكلم عن حاجة عامة

يعني الاجابة المفروض تكون a book

لو انت كتبت بوك بس ومع انه المصحح متاكد انك بتسمع كويس الا انه علطول وبدم بارد غلط

مثلا لو انت كتبت freind بدلا من friend

مع انك بدلت حرفين متحركين مكان بعض موش غلطة كبيرة يعني بس علطول غلط

لو اضفت the على كلمة كان السؤال عنها لا يحتاجها خلاص موش هايرحمك

مع انك سامع 100 %

يعني لا يختبر سمعك ولكن بيتلكك على الدقة

دمنهوري

سؤال صح وغلط ولم ترد مالوش غير تكنيك واحد

صح يبقي المعلومة وردت بالحرف الواحد

غلط لو المعلومة ذكرت بالحرف الواحد بشكل مخالف حتى لو انها بديهية انها غلط مقارنة بعبارة اخري ذكرت في القطعه

لم ترد لو المعلومة لم تذكر صراحة وبوضوح وبالحرف الواحد حتى لو كانت منطقية صح او منطقية غلط

اعصر مخك مع التلات حالات وحتى لو عملت كدة فهي ترجع في الاخر لمخ البأف اللي حاطط الامتحان بس انت بتعمل اللي عليك

كتب كامبريدج ال 6 فيهم جنرال بس للاسف النسخ اللي حملناهم من النت مافيهومش

لذلك انا اشتريت النسخ الاصلية لكتاب 5 و6 وكان عندي اصلا 1 و 2 و 3

اربعة بس اللي خدته من النت

نصيحة كمان

نفس تكنيك التعليم في الليسننج هو هواه في الريدنج

فماترحمش نفسك وانت بتصحح لي نفسك

انا عمري ماجبت اقل من 32 ليسننج او ريدنج وادي النتيجة 6.5 و 6

الكتابة نفس المنطق بس اضف الى ذلك الحالة المزاجية للبأف اللي بيعلم

السبيكنج حسبي الله ونعم الوكيل انا فعلا اتظلمت فيه بسبب عنصرية الممتحن

انا باخد كورس سبيكنج بقالي 4 شهور

خدته في اي بي يعني لوحدي مع مدرس بريطاني

كل اسبوع 3 حصص تخيلوا

في الامتحان كنت هادي ومبتسم اتكلمت براحتي في كل المواضيع وبعد الامتحان الراجل قفل الكاسيت و وختم الامتحان وقعد يدردش معايا عني وعن افكاري ومستقبلي وقالي انا باتمنالك كل خير في مستقبلك

انا قلت ده هيديني 9 والا اقولك علشان الكسوف هايديني 8

انا ادورت من هنا وقام لاطعني 6 ..6 اقلام ععلى سهوة

طب كان يخليهم 6,5 كانت هاتقف في زور ام...مشيها زوره

المهم

الخلاصة

معايير التعليم عندهم تفرق عن المعايير اللي في دماغنا احنا

يعني لو في امتحان رياضيات وانت بتكتب نفرض ان كذا يساوي كذا

جيت كتبت نقرض يعني نقطة زيادة على حرف الفاء

ممكن مدرس الرياضة يحسبهالك غلط ؟؟؟؟؟

هما بيعملوا كدة

اسف على الاطالة كامتين كانوا تاعبينني شوية :roseop:

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

اخونا العزيز زناتى ,

اخونا عشان ساعدتنا كلنا بكلام موزون ومسؤل و عزيز علينا عشان انت كنت بترد على الناس بعكس الناس اللى عارفة المعلومة كويس وبخلانة بيها على الخلق

عمموما, انا طبعا اتضايقتلك (و ربنا يعلم) مش عشان التيجة لا عشان توقيتها البايخ و انا عارف اد ايه انت شديت على نفسك وبيتك وشغللك

لكن بالنسبة للنتيجة فده حال الايلتس و كمان الاسكور ده اسكور عالى بالنسبة لواحد شغال سيلف استدى بدون بروفيشينال انستركتور

طب نتكلم شويه فى المفيد

مشكلة الايلتس يا صاحبى بتتلخص فى كلمة واحدة الريييييييدنج و على فكرة ده مش كلامى لا

ده كلام كل الخلق اللى عندهم تجربة حقيقية مش سمعمو عن الايلتس وهما قاعدين ع القهوة

و انت الحمد لله جبت الاسكور العالى ده 6.5 يعنى لو انت شديت عليه تانى حتعرف تجيبة ويمكن كمان ازيد

بالنسبة للليسيننج فلازم تعرف ان الاجابة اللى بتعترف بيها صحيحة لازم تكون خالية من اخطاء الاسبلنج و كمان مكتوبة بمراعاة الكابيتال و السمووول (الجنسيات -البلاد -المدن -اسماء الاشخاص الخ)

وكمان بعض حروف الجر لو مش موجودة فبيشيلو بالنصف درجة

الرايتنج مشكلته معاك غالبا كان فى الاسبلنج لانى حسيت انك فاهم الاستركتشر بتاع كتابة الليتير و الايسساى

يعنى انا راىى انك تاخد اجازة يومين من الانجليزى وتحجز امتحان تانى وتحاول تشوف مدرس كويس عندك

وانشاء الله حتظبط

والله انت لو كنت فى اسكندرية لكنت ظبطتتك تمام فى موضوع الايلتس ده فى وقت قياسى

استعين بالله وابدا من جديد وافتكر ان فرصة جواب الابديت دى بتيجى لناس مجاهدة مقدمة من 2004

يعنى فداها مرتين ايلتس

حاجة تانية

سيبك من موضوع استراليا موقتا لحد متخلص اللى انت فيه ومتشتتش نفسك

لسة فى محاولة تانية

ولاحياة مع الياس و لاياس ....الخ هو انت مش مصرىىىىىى ولا ايه...؟

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

الاخ دمنهوري

الصراحة انا مش متمكن من الموضوع بس زي ما قال اخونا الزناتي

المعلومة الصح بتكون مذكورة وغالبا واضحة

والغلط بتكون مذكورة بس بشكل غلط

التي لم ترد فالمعلومة بتكون مش مذكورة

هية صحيح في خربشة بين الغلط والغير مذكور بس شوية تركيز وبتصير تميز بينهم

اللي لم ترد زي انه مثلا يكونوا سائلين ان تكلفة الكتاب الفلاني 30$

وهم ذاكرين معلومات عن الكتاب بس السعر مش مذكور وممكن رقم ال 30$ يكون مذكور بس على حاجة تانية

الجينيرال عندي موجود في الكتب 1 و 2 و 3 و 5

اتوقع كفاية

زناتي

كلامك مضبوط همة بيحددولك الرد مثلا لا يزيد عن ثلاث كلمات ولو زدت كلمة حتى لو كان the فالجواب غلط

صدقني الايلتس ليس مقياس للغة بالنسبة للهجرة يعني والله ظلم

ممكن يكون مقياس للدراسة بس الهجرة لأ ما عدا المحادثة يعني لو يعملوها مقابلة وخلاص يشوفوا مستوى الواحد والمهم انه يفهم ويفهم الناس مش المهم انه يتكلم عن حدث رياضي او عن حفلة حضرها يعني ممكن ميخطرش على بالي حاجة بسرعة واتكركب ومعرفش احكي فهل يعني اني مبعرفش احكي؟ اكيد لأ ومش مهم من اولها افهم عدة لهجات باللغة الانجليزية لإنهم بيقولوا في الاستماع لازم تستعد انك حتسمع عدة لهجات فلازم تركز :closedeyes:

وانت افرقت معاك على نص علامة فهل يعني خلاص مبتعرفش انجليزي

بس هوة خلاص نظام النقاط الغبي

احمد سيف

ما شاء الله عليك ان شاء الله في الامتحان بتجيب اعلى واعلى يا رب

رابط هذا التعليق

كلامك مظبوط يا زناتي

هما فعلاً تصحيحهم غبي جدا جدا ، ولو انت غلط في حرف أو نسيت ال s بتاعت الجمع ، أو حطيت the بدل a أو العكس بيشطبلك الإجابة كلها ويعتبرها غلط

أسئلة yes - no - not given أغبي أسئلة في الريدنج، وفعلاً تبقى YES لو الكلام جاي صريح في القطعة ، و NO لو العكس تماماً - عكس صريح من غير اجتهاد أو فذلكة أو تشغيل مخ ، لا كده ولا كده تبقى NOT GIVEN

وفي الأول والآخر حسب دماغ اللي حاطط الامتحان...

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

بارك الله فيكم يا اخواننا

يا ريت تاخذون بالكم انه الاستماع لما تتدربون عليه .. ما يكون من خلال الهيد فون

لازم تسمعونه من غير سماعات اثناء التدريب

بالنسبة للكتب .. اذا جنرال او اكاديميك ... فامتحان الاستماع مشترك .. يعني ادرسوا الاستماع من الاكاديميك بعد

بالتوفيق جميعا ..والى الان محتارة اا اسجل التيف ولا لا .. لانه حرام غالي .. واخاف ادخل واخذ صفر درجة

دعواتكم جميعا ..بحفظ الله

رابط هذا التعليق

تجربتي الأولى مع الأيلتس

الفائدة من الموضوع :

التهيئة النفسية قبل الامتحان

التكتيك أثناء الامتحان

بلغة الأرقام، إذا كنت مهيأ نفسيا مع شوية تكتيك، ستحصل على الأقل على درجة إضافية في الامتحان، يعني بدل 5.5 يمكن 6.5، وبدون مبالغة يمكن تحصل على 7.0.

اليوم قبل الامتحان:

· تدربت على الكتابة الصحيحة spelling لأكثر الكلمات استخداماً

(جمعت في الفترة السابقة حوالي 150 كلمة، لا يخلو خطاب أو مقالة منها، جمعتها من حوالي 100 خطاب ومقالة، مثال على ذلك:

Unfortunately, Sincerely, Faithfully, Encourage, Experiences, Opinion, Knowledge, Responsibility. Opportunities, Conclusion, و summarize )

نصيحة لله ، إذا كنت تواجه مشكلة في كتابة هذه الكلمات تريث قليلا قبل الدخول للامتحان

شي ندمت عليه، أنصحكم بفعله:

· احضر مسجل، ادخل في غرفة واقفل الباب عليك، اعمل فيها مجنون ، أو اطلع إلى أي حديقة عامة واستخدم خاصية التسجيل في الموبايل وتكلم مع نفسك في المواضيع المتوقعة في اختبار المحادثة ( الرياضة، الموسيقى، السفر، المتاحف، ......). ثم اعد الاستماع لصوتك، ثم حاول تصحيح الأخطاء. هذا الطريقة تساعد في التعود على المحادثة، وستخرج كل حصيلة الكلمات عندك.

(إذا كنت لا تجد الفرصة لتحدث مع آخرين باللغة الانجليزية ولا حتى مع نفسك، فكيف سيكون حالك عند المحادثة!!!............ اللهم ثبتنا عند السؤال)

· إذا استطعت أن تقوم بهذه الأشياء قبل يومين من الامتحان يكون أفضل

· اليوم قبل الامتحان غير البرنامج تماماً، وحاول ممارسة أي نشاطات أخرى بعيداّ عن جو الامتحان، أما إذا كان لابد من ذلك، أفعل نفس الأشياء السابقة ولكن على خفيف.

· تجنب السهر، تجنب السهر، تجنب السهر، سيؤثر عليك تأثير سلبي خلال الامتحان

يوم الامتحان:

سأقوم بسرد الأحداث حسب تسلسلها الزمني، مع إضافة ملاحظات في حال تطلب الأمر.

7:00

وصلت إلى مركز الامتحان، الجامعة الاسترالية، قرية المعرفة، دبي.

توالى وصول الوفود، عرب، هنود، صنين، فلبينين، أفارقة، ايرانين، إماراتيين، رجال، نساء، شباب، صبايا، ........ كل خلق الله، 100 ممتحن أو أكثر

8:00

خرج على الجمع اثنين فليبينيات أو ما شابه، ونزلوا فينا إرشادات، ممنوع، ممنوع، ممنوع، أهم ما في الموضوع انو تضع جميع أغراضك! في الغرفة المجاورة، حتى الأقلام لن تحملها معك ما عدا بطاقة الهوية، واذكر هنا لن تقبل الإ البطاقة التي استخدمتها في التسجيل

8:10

انتقلنا إلى الصالة الخارجية وتم رصنا في صفوف طويلة، الأكاديمي لوحدهم والجنرال لوحدهم، وهذه مرحلة مهمة إذ يجب التسجيل قبل الجزء الأول من الامتحان ( استماع، قراءة، كتابة) ، وهناك تسجيل آخر قبل نصف ساعة من امتحان المحادثة.

سيقوم موظف بمراجعة بطاقة الهوية والتأكد من الأسماء مكتوبة بصورة صحيحة، تأكد بنفسك، (أنا وجدت اسمي مكتوب خطاُ)، ستجد في الكشف عاملين " اسكان" لي صورتك.

بعد إلانتها من التسجيل سيقوم المسجل بإعطائك ورقة صغيرة فيا رقم القاعة.

8:30

مشيت على قاعة الامتحان، وجد واحد واقف في باب القاعة، بتأكد من هويتك، وبرشدك الى مقعدك داخل القاعة، على الطاولة وجدت ورقة مثبتة فيها صورتي، اسمي ، رقمي جلوسي، رمز اللغة الأمة، وعلامة G تدل على أنني جنرال

8:50

بدأ المشرف على الامتحان بقراءة الإرشادات العامة، ثم قام بتجربة الصوت، أجاب الجميع بأن الصوت تمام.

السماعات معلقة على السقف.

تم توزيع ورقة الأسئلة وورقة الإجابة

ورقة الأسئلة مقلوبة لا يسمح بفتحها

تعطى وقت لكتابة بياناتك على الورقة (سيقوم المشرف بتوضيح كيفية كتابة هذه المعلومات)

9:00

بدأ الامتحان بنفس طريقة الكتب الستة لكامبرديج

قليل من التوتر افقدني إجابات سهلة في أول الامتحان، ثم من بعد ذلك تمالكت نسفي

اتبعت خطة قراءة الأسئلة قبل إكمال المتحدث شرح طريقة الامتحان وإعطاء نموذج لسؤال

أحيانا يعطي المتحدث إجابة ثم يتراجع عنها ويعطي إجابة أخرى. فقدت سؤال في هذه الخدعة

على العموم التوتر كان السبب الرئيسي في فقد كثير من الإجابات.

10:00

القراءة:

كان صعبة والمواضيع طويلة جداً

11:00

الكتابة:

الموضوع الأول: رسالة إلى شخص وجد حقيبتك المفقودة، اشكر هذا الشخص واذكر ظروف ومكان فقدانك للحقيبة

الموضوع الثاني: رأيك في أن يعيش الإنسان وحيداً، هل تختلف أم تتفق واذكر المحاسن والمساوي

6:00 مساء

المحادثة

الجزء الأول

بعد التعريف الأول والأسئلة العامة، بدأت الأسئلة في مواضيع متعددة، المتاحف، هل تحبها، هل تقوم بزيارتها، ما فائدتها.

الموسيقى، هل تحبها، أنواعها، هل تؤيد تدريسها في المدارس.

الجزء الثاني:

تحدث لمدة دقيقتين بدون توقف عن التصوير و عن صورة أثرت فيك

الجزء الثالث:

أسئلة تفصيلية عن التصوير:

متى تلتقط الصور

أفضل أوقات اليوم لأخذ الصور

هل تؤيد التصوير الرقمي أم العادي

رأيك في تعديل الصور ببرامج الكمبيوتر

هل الصورة تكون جميلة لوضوحها أم لمناسبتها حتى وان لم تكن واضحة

................

ظهرت نتيجة الامتحان:

6 استماع

5 قراءة

6 كتابة

6 محادثة

التقييم الكلي 6

لكم الشكر، وأسف للتأخير والإطالة

رابط هذا التعليق

بارك الله فيك ايه بي سي

شرح وافي رجعلي ذكريات مريرة :closedeyes:

طب الاسكور دة يكفي معاك ؟

كدة 8 درجات هجرة

لان الريدنج مودرات 5 موش 5.5

رابط هذا التعليق

بارك الله فيك ايه بي سي

شرح وافي رجعلي ذكريات مريرة :roseop:

طب الاسكور دة يكفي معاك ؟

كدة 8 درجات هجرة

لان الريدنج مودرات 5 موش 5.5

أولاً شكراً على ردك السريع،

طبعاً أنا متابع موضوعك من الأول، وأعلم جيداً شعورك وإحساسك الآن، لأنو أنا وأنت في نفس المركب

على العموم أنا محتاج إلى 14 درجة حتى أكمل الـ 67 المطلوبة،

ولكن لم يكن هناك أمامي أي خيار آخر، لان الوقت كان ضيق جداً، وأنا طبعاً أرسلت الورق في الأول بدون نتيجة الأيلتس وطلبت منهم أعطائي فرصة حتى تظهر النتيجة وكان رسلت ليهم وصل التسجيل (قد تكون المعلومة دي مهمة بالنسبة لك).

وظهرت نتيجة الامتحان بهذا الشكل والحمد لله أولاً وأخيراً، وأرسلوا لي خطاب أخر طلبوا فيه نتيجة الأيلتس الأصلية والشهادة الثانوية وعقد العمل لأخر شركتين كنت بعمل فيهم وأعطوني فرصة شهر.

وكاتبين في الخطاب عايزين نتيجة الأيلتس حسب التاريخ المكتوب في الخطاب الكان طلبت فيه إعطائي فرصة لإرسال النتيجة (المعلومة دي برضو مهمة ليك)

أنا رسلت الأوراق الجديدة المطلوبة ورسلت نتيجة الأيلتس كما هي، ولا اعتقد أن أمامي أي خيار آخر سوى انتظار قدري المحتوم بالرفض، إلا أن تحصل معجزة.

ولكن راضي عن نفسي إلى درجة كبيرة، لأني سعيت سعي جاد بخصوص الأيلتس خاصة وموضع الهجرة عامة.

وأنا الآن استجمع في جميع قواي من أجل المحاولة الثانية للأيلتس، والمحاولة الثانية لموضوع الهجرة بكامله من الأول بعد الرفض المتوقع.

وانت ليك فضل كبير بعد الله في الدرجات الأنا حصل عليها، بمجهودك الجبار في هذا المنتدى، ويوماً ما ستفرح بالدرجة العالية في الأيلتس وساذكرك بهذا ، لان الله لا يضيع أجر العاملين.

وشعاري دائما

Don't give up

Never too late

ولك حبي.

رابط هذا التعليق

ايه بي سي

انت مثلي الأعلى :roseop:

رسالتك ختمت اللي عملوه معايا بقية الاخوة الاعزاء في المنتدي فرد فرد من تشجيع وروح حلوة اوي

الى الأمام يا رومييييييييييييييييييييييييييييييييييل

ساوافيكم بالاخبار

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...