اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

و الله يا ناجي انا اول مرة كنت اسمع عن القوائم دي زيك, انا اخذت المعلومات دي منه كوبي و باست

ممكن بارده تقول لنا تاريخ فتح ملفك و اول 3 ارقام كانو فيه, عشان الاحصائيات اللي بنعملها في قائمة انتظار هجرة كيبك, بتبقي مفيدة لنا و للي حيقدم بعدنا

اخونا العزيز / gadolly

اشكرك على محاوله المساعده وارجو عند علمك باْى جديد بالنسبه لموضوع القوائم تبلغنا بها على وجه السرعه .

احنا فتحنا الملف الخاص بكيبيك فى شهر اغسطس 2005 ورقم الملف فى حينه هو AD156وتم عمل المقابله كما اخبرتك من قبل وياريت لو عندك معلومات عن الفتره المتبقيه لحين عمل الفحص الطبى يبقى شىْ جميل .

سوْال تانى ومعلش انا عارف انى معطلك لو المدام تحب تعمل ماستر فى كيبيك ما المطلوب من الاوراق وكذلك من الشروط الواجب توافرها وهل يوجد سن معين للمتقدم وباقى المعلومات حول هذا الموضوع . ولك جزيل الشكر .

:closedeyes:

استاذ : ناجى المصرى

اسمحلى ارد عليك فى موضوع الوقت المتبقى من خلال تجربتى الشخصية

انا عملت المقابلة فى شهر 6 - 2007

وقدمت الفايل فيدرال فى شهر 9 - 2007

والى الان انا مازلت فى انتظار الكشف الطبى

انا حبيت بس ابلغك علشان ما تقلقش من اى تاخير او تكون متوقع حاجة قريب

واتمنى ان ربنا ييسر الامور للجميع

:blush2:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

و الله يا ناجي انا اول مرة كنت اسمع عن القوائم دي زيك, انا اخذت المعلومات دي منه كوبي و باست

ممكن بارده تقول لنا تاريخ فتح ملفك و اول 3 ارقام كانو فيه, عشان الاحصائيات اللي بنعملها في قائمة انتظار هجرة كيبك, بتبقي مفيدة لنا و للي حيقدم بعدنا

اخونا العزيز / gadolly

اشكرك على محاوله المساعده وارجو عند علمك باْى جديد بالنسبه لموضوع القوائم تبلغنا بها على وجه السرعه .

احنا فتحنا الملف الخاص بكيبيك فى شهر اغسطس 2005 ورقم الملف فى حينه هو AD156وتم عمل المقابله كما اخبرتك من قبل وياريت لو عندك معلومات عن الفتره المتبقيه لحين عمل الفحص الطبى يبقى شىْ جميل .

سوْال تانى ومعلش انا عارف انى معطلك لو المدام تحب تعمل ماستر فى كيبيك ما المطلوب من الاوراق وكذلك من الشروط الواجب توافرها وهل يوجد سن معين للمتقدم وباقى المعلومات حول هذا الموضوع . ولك جزيل الشكر .

:closedeyes:

استاذ : ناجى المصرى

اسمحلى ارد عليك فى موضوع الوقت المتبقى من خلال تجربتى الشخصية

انا عملت المقابلة فى شهر 6 - 2007

وقدمت الفايل فيدرال فى شهر 9 - 2007

والى الان انا مازلت فى انتظار الكشف الطبى

انا حبيت بس ابلغك علشان ما تقلقش من اى تاخير او تكون متوقع حاجة قريب

واتمنى ان ربنا ييسر الامور للجميع

:blush2:

اختنا دعاء

اشكرك على اهتمامك بالرد على الاستفسار الخاص بالوقت ولو فى اى اخبار من عندك اومن عندنا ياريت نعرفها علشان نستطيع عمل وقت تقريبى بالنسبه للوقت المتبقى ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

.

رابط هذا التعليق

التعديلات الجديدة علي التقييم الخاص بكيبك

الاولاد: بقي كل عيل ب 4 نقط لو سنه تحت 12 و نقطتين لو سنه فوق 12 بحد اقصي 8 نقط

الصديق: النقطة المضافة لو لك صديق في كيبك اتلغت

نراجع التقييم تاني

الخبرة من 1-9 نقاط ل 6 شهور الي 48 شهر خبرة

السن: 1-18 نقطة و لو سنك اصغر من 35 بتاخدهم كلهم, و بتتحسب وقت تقديم الملف

الدراسة: ماستر و دكتوراه 13 نقطة و البكالوريوس 11

اللغة: الفرنساوي المستوي 1و2 بياخدوا 1 واحدة , 3و4 2 نقطة, 5و6 4 نقط, 7و8 6 نقط,9و10و11و12 8 نقط

النقط دي بالنسبة للتحدث و الفهم

الانجليزي:1-4 نقطة واحدة, 5-8 2 نقطة, 9-12 3 نقاط

يعني واحد مستوي 7 في الفهم للفرنساوي و مستوي 5 في التحدث, يجيب 6+4 = 10

الزوجة:السن: 3 نقط لو اقل من 35

الخبرة: 1 نقطة لاي سنين

الشهادة: 2و3 للبكالوريوس و الماستر

الضمان المادي: نقطة واحدة, و هو كدة كدة لازم يتقدم

لو عديت 53 عازب , 60 متجوز, يطلوبوك للمقابلة

10 نقط للتأقلم و معرفة كيبك و التحمس في يد الممتحن

عشان تنجح العازب 59 و المتزوج 68

رابط هذا التعليق

يا عم جادولي انت مش بس تنفع مستشار انت كمان تنفع" شيخ حاره "

طبعا انت فاهم انا اقصد ايه

المهم في سؤال تاني

انا كنت شغال محاسب لمده عشر سنين وهي دي سنين الخبره الي قدمتها في طلب الهجره

لكن انا دلوقتي غيرت الشغل بتاعي الي اخصائي حاسب آلي من خمس شهور

هل المطلوب مني اني اقدم للسفاره اني غيرت الشغل بتاعي ولا استني ليوم المقابله واعرفهم

وطبعا انا متأمن علي طول المده دي في الوظيفتين

وايه انسب رد لو سالوني انت غيرت شغلك ليه ؟

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

اولا انا مش فاهم قصدك ايه بشيخ الحارة

طبعا الخبرة محسوبة لكل الفترة, يعني حاسب الي ممكن تبعت الايام دي الخبرة بس احسن خليها لما تكمل 6 شهور تبقي اشيك

ممكن تقول ان مجال الكمبيوتر مفيد جدا و خاصة انك محاسب و دلوقتي كل الحسابات بقت علي الداتا بيز, يعني مفيد انك يبقي لك خبرة في الحاسب الالي و دة يقوي فرصتك في الشغل في كيبك

رابط هذا التعليق

طبعا الخبرة محسوبة لكل الفترة, يعني حاسب الي ممكن تبعت الايام دي الخبرة بس احسن خليها لما تكمل 6 شهور تبقي اشيك

ممكن تقول ان مجال الكمبيوتر مفيد جدا و خاصة انك محاسب و دلوقتي كل الحسابات بقت علي الداتا بيز, يعني مفيد انك يبقي لك خبرة في الحاسب الالي و دة يقوي فرصتك في الشغل في كيبك

الاخوة الاعزاء السلام عليكمورحمة الله وبركاته

اولا بناء على طلب الاخ جادولى فى الاستفسار عن بعض اشياء فى الانترفيو

من خلال الخبرة المتواضعة هى ان مدام (كريستين هو ) وهى القنصل المسئول عن المقابلة امراة شديدة الذكاء

اولا افهم هى ماذا تريد وجاوب فلو فهمت ولم تجاوب لانك لاتعرف الاجابة اهم من تجاوب فى ناحية تانى خالص

اولا هى لاتعرف مستواك فسوف تتحدث معاك بسرعة اولا اعطى نفسك فرصة لان تفهم منها لانك لو فهمت منها وجاوبت مكسر تاخذ 8 نقط فى الفرنساوى

افرض ان السرعة كانت عالية عليك اطلب منها ان تكون بطيئة معك وهى مجرد ان وجدتك مش فاهم وطبعا احنا المصريين لما مابنفهمشى بيبان على عينينا حيث تلاحظ ان اللى مش فاهم فمه يفتح مثل الخروف وعينه تبرق زى الحداية وانا نفسى حصلت لى وانا باحب اهزر معاكم لان والله مافى اسهل من المفابلة بس للواثق من نفسة لان فيه درجة مخفية للثقة تضاف فى بند التاقلم ليه ماتخدهاش

لما تسال سؤال ومافهمتوش ابتسم واطلب منها الاعادة وكأن ماحصلشى حاجة وبلاش فتح البققققققققققققققققق

وهكذا

بفرض انك لم تفهم شىء خالص بعد السؤال الثالث مثلا وهى عمال تجيب لك السؤال باليمين والشمال وبرضه الاخ زعلان ومابيحبش يجاوب ساعتها كلمها بالانجليزى وساعتها بس هتروح قالبة معاك انجليزى هتفاجا انها بلبنط برضه فى الانجليزى اعرف الجزء اللى انت مش فاهمه وساعتها بس جاوب لها بالفرنساوى فتفهم من سعادتك انك لجات للغة الثانية علشان تفهم السؤال وانت برضة قوى فى الفرنساوى وبتجاوب عليها فى الفرنساوى

انا اعرف صاحبى والله العظبم جاوب كل الاسئلة بالانجليزى وقالت له هنبقى نبعث له ونجح

لو اى واحد انه بيتكلم الفرنساوى بطلاقة يبقى بيضحك على نفسه لكن

انا كان مستواى معقول يعنى افهم لحد ما وعندى حصيلة كلمات ممكن اجاوب بها على معظم الاسئلة

انا كنت معدى المستوى التاسع ومخلص الدلف اِA1 A2 بالاضافى الى محادثة 1 + 2 وانا مش مقياس ممكن اكون انا كنت محبكها شويتين لكن فيه ناس كانت مخلصة الخامس والسادس وعدت

المهم اولا التوفيق هو توفيق الله الله مطلع على كل واحد ومابيضيعشى تعب حد واعلمو ان هدة الامراة كويسة جداجدا

اخيرا وليس باخر لااريد الى شىء الا دعوة لى بصلاح الحال سواء بالسر او العلنى ويارب كل من قرا رسالتى هذا يكون ناجح باذن الله

شوفوا ازاى انا بادعى لكم فين دعواتكم بقى

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

اولا ربنا يبارك لك يا ايمن علي المعلومات الحلوة دي

انا بارده مستوي تاسع في الفرنساوي و لحد دلوقتي و بعد سنتين في كيبك لسه بفتح بقي و ببرق عيني لما حد يكلمني. بس انت بجد طمنتني اوي لما قلت اني ممكن اطلب منها تعيد السؤال تاني و تالت, و ان شاء الله من كتر اعادة السؤال مرة القط الارسال بتاعها و استقبله, بس الخوف الموجة اللي ببس عليها (اللهجة بتاعتي) هي متعرفش تلقطها و تبقي تشويش بالنسبة لها.

الخبر الحلو بارده انك قلت ممكن نقلب انجليزي لو الدنيا ضلمت اوي.

الف شكر يا باشا انك نورت التوبك ده

رابط هذا التعليق

استاذgadolly إنت لما نزلت التعديلات الجديدة بتاعت كيبك انا حسيت بتوتر لانى حاولت اجمع نقاط و لم احصل ال53 فانا مهندس كهربا باور هندسة القاهرة دفعة 2006 و عندى يدوب 25 سنة و خبرتى مش كبيرة قوى إشتغلت فى مصنع كمهندس صيانة سنةو حاليا شغال كمهندس موقع مكملتش اربع شهور و إنشاء الله حكمل فى دبى بردة كمهندس موقع و خلصت يدوب مستويين فى المركز الثقافى فى مصر و إنشاء الله حكمل لسة قدامى وقت و فى الإنجليزى ممتاز بس مش عارف المحامى ضحك عليا و لا إى لانة قال لى حسن الفرنساوى و قدم فى كيبك و خلصت كل الاوراق و قال لى حنكلمك بعد سبع شهور علشان تعرف رقم الفايل نمبر بس انا قيمت نفسى و لم احصل على 53 و انا قلقان جدااا

رابط هذا التعليق

ما احنا قلنا ان في 10 نقط مع الموظف يوم الانترفيو, يعني لو جبت منهم 7 نقط تعدي ان شاء الله

و بعدين انت لسة لك سنة علي المقابلة و ده حيزود النقط بتاعة الخبرة

رابط هذا التعليق

ما احنا قلنا ان في 10 نقط مع الموظف يوم الانترفيو, يعني لو جبت منهم 7 نقط تعدي ان شاء الله

و بعدين انت لسة لك سنة علي المقابلة و ده حيزود النقط بتاعة الخبرة

ربنا يوفقك ان شاء الله يااخى جادولى

الا قول لى اسمك الحقيقى ايه

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

بس ياجماعه ماتستحلوهاش وتتكلموا بالانجليزي على طول لان فى واحد عمل كده اخد رفض محترم .هى فى الاساس مقاطعه فرنساوي ومتعصبين له ممكن ناخد حتة انجليزي لانقاذ موقف موقف لكن مش على طول اتفقنا

برده فى واحد اترفض علشان حب يعمل نفسه ذكي دخل عليها وقال لها انا دماغي مصدعه وبتوجعنى وعايزين نخلص بسرعه

ال يعني هايصعب عليها وهو مركز قوى بس الصداع الى مخليه مش قادر يشتغل مش فايق برده اترفضنا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء السلام عليكمورحمة الله وبركاته

اولا بناء على طلب الاخ جادولى فى الاستفسار عن بعض اشياء فى الانترفيو

من خلال الخبرة المتواضعة هى ان مدام (كريستين هو ) وهى القنصل المسئول عن المقابلة امراة شديدة الذكاء

اولا افهم هى ماذا تريد وجاوب فلو فهمت ولم تجاوب لانك لاتعرف الاجابة اهم من تجاوب فى ناحية تانى خالص

اولا هى لاتعرف مستواك فسوف تتحدث معاك بسرعة اولا اعطى نفسك فرصة لان تفهم منها لانك لو فهمت منها وجاوبت مكسر تاخذ 8 نقط فى الفرنساوى

افرض ان السرعة كانت عالية عليك اطلب منها ان تكون بطيئة معك وهى مجرد ان وجدتك مش فاهم وطبعا احنا المصريين لما مابنفهمشى بيبان على عينينا حيث تلاحظ ان اللى مش فاهم فمه يفتح مثل الخروف وعينه تبرق زى الحداية وانا نفسى حصلت لى وانا باحب اهزر معاكم لان والله مافى اسهل من المفابلة بس للواثق من نفسة لان فيه درجة مخفية للثقة تضاف فى بند التاقلم ليه ماتخدهاش

لما تسال سؤال ومافهمتوش ابتسم واطلب منها الاعادة وكأن ماحصلشى حاجة وبلاش فتح البققققققققققققققققق

وهكذا

بفرض انك لم تفهم شىء خالص بعد السؤال الثالث مثلا وهى عمال تجيب لك السؤال باليمين والشمال وبرضه الاخ زعلان ومابيحبش يجاوب ساعتها كلمها بالانجليزى وساعتها بس هتروح قالبة معاك انجليزى هتفاجا انها بلبنط برضه فى الانجليزى اعرف الجزء اللى انت مش فاهمه وساعتها بس جاوب لها بالفرنساوى فتفهم من سعادتك انك لجات للغة الثانية علشان تفهم السؤال وانت برضة قوى فى الفرنساوى وبتجاوب عليها فى الفرنساوى

انا اعرف صاحبى والله العظبم جاوب كل الاسئلة بالانجليزى وقالت له هنبقى نبعث له ونجح

لو اى واحد انه بيتكلم الفرنساوى بطلاقة يبقى بيضحك على نفسه لكن

انا كان مستواى معقول يعنى افهم لحد ما وعندى حصيلة كلمات ممكن اجاوب بها على معظم الاسئلة

انا كنت معدى المستوى التاسع ومخلص الدلف اِA1 A2 بالاضافى الى محادثة 1 + 2 وانا مش مقياس ممكن اكون انا كنت محبكها شويتين لكن فيه ناس كانت مخلصة الخامس والسادس وعدت

المهم اولا التوفيق هو توفيق الله الله مطلع على كل واحد ومابيضيعشى تعب حد واعلمو ان هدة الامراة كويسة جداجدا

اخيرا وليس باخر لااريد الى شىء الا دعوة لى بصلاح الحال سواء بالسر او العلنى ويارب كل من قرا رسالتى هذا يكون ناجح باذن الله

شوفوا ازاى انا بادعى لكم فين دعواتكم بقى

والله يا د ايمن انا بدعيلك من قل قلبي انه يوفقك ويتتمم لك علي خير

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

وربنا يوفقك ان شاء الله انت والاخ احمد (جادولى)

رابط هذا التعليق

وربنا يوفقك ان شاء الله انت والاخ احمد (جادولى)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ويوفقك انت وكل من صاحب المنتدى ومن دخل وساهم بمعلومة كانت فى عون اخيه

اخوكم ايمن كامل

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

رابط هذا التعليق

أنا قريت الموضوع و بصراحة جميل جدا . و انا فى حيرة زيكم و استفدت كتير من البيانات اللى فى الموضوع

انا مع رنيم برده فى سفارة دمشق فتحت الملف بتاريخ 10 - 2005 و لسه مجاليش الانترفيو

و بصراحة انا فى الفرنساوى بطيخة و المحامى عايزنى اخد دلف b2 برده . انا خدت دروس كتير فى الفرنساوى و لسه بذاكر بس مش عارفة مينفعش الواحد يتكلم انجليزى ؟

انا بحضر لى الايلتس عشان مطلوب منى فى الجامعة للماستر بامريكا و النجليزى بتاعى كويس اوى . ماخدش عليه درجات خالص ؟

و سؤال كمان ينفع الواحد ياجل الانترفيو لحد ميمتحن الفرنساوى لان الامتحان سالت عليه فى المركز الفرنسى هيكون فى شهر 11 اللى جاى و كمان عايزة اقدم شوية اوراق تقوى موقفى ممكن ابعتها على الايميل و لا لازم البريد.

رابط هذا التعليق

أنا قريت الموضوع و بصراحة جميل جدا . و انا فى حيرة زيكم و استفدت كتير من البيانات اللى فى الموضوع

انا مع رنيم برده فى سفارة دمشق فتحت الملف بتاريخ 10 - 2005 و لسه مجاليش الانترفيو

و بصراحة انا فى الفرنساوى بطيخة و المحامى عايزنى اخد دلف b2 برده . انا خدت دروس كتير فى الفرنساوى و لسه بذاكر بس مش عارفة مينفعش الواحد يتكلم انجليزى ؟

انا بحضر لى الايلتس عشان مطلوب منى فى الجامعة للماستر بامريكا و النجليزى بتاعى كويس اوى . ماخدش عليه درجات خالص ؟

و سؤال كمان ينفع الواحد ياجل الانترفيو لحد ميمتحن الفرنساوى لان الامتحان سالت عليه فى المركز الفرنسى هيكون فى شهر 11 اللى جاى و كمان عايزة اقدم شوية اوراق تقوى موقفى ممكن ابعتها على الايميل و لا لازم البريد.

تاريخ تقديم الملف بيقول انك لازم يكون جه دورك فى الانترفيو اتصلى بيهم فى السفارة فى سوريا لان انا حصلى كدة وبالنسبة للفرنساوى ليه واحد صاحبى مكانش يعرف فرنساوى اصلا وفى المقابلة ادوله مهلة سنة يتعلم بس الكلام ده من اربع سنين واحسن وسيلة اتصال بيهم الفاكسات لا اي ميل نافع ولا بريد نافع وانا لما اتصلت بيهم كلمتهم انجليزى ولاقيتهم محدثين ملفلى لاخر فاكس بعته

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

again the site for the radio-canada where you can hear the radio from quebec with the quebecois accent

http://www.radio-canada.ca/audio-video/pop...ct/premiere.asx

note if you can't understand, dont have a shock, i am here from 2 years and i can't understand :roseop:

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا عمدتنا في كيبيك

معلش انا اتاخرت عليك شويه بس كنت بحاول اعرف رقم الملف بتاع الاثنين الي اتحددلهم المقابله في سوريا في شهر 11/2008

لكن معرفتش اجيب منهم الرقم رغم انهم في نفس المكتب معايا

انت عارف برده ان مش كل الناس متعاونين :roseop:

لكن الي عرفته ان واحد فيهم صيدلي واتاني مهندس "ابسط يا عم"

ولما سالت صاحب المكتب قال ان في ناس هتطلع علي المعاش عندهم في خلال السنه الجايه

وعلشان كده هم عملو ا موعد مقابله اضافي في سوريا واختاروا مجموعه من التخصصات اللي

هم محتاجينها بسرعه

انا بيني وبينك الكلام ده مش داخل دماغي !!

وتبقي عمده بحق وحقيقي لو عرفتلنا الي اصل الخبر ده

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...