اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

بس وصلت كندا و اخدت ال PR روح مطرح ماتحب و كارت الاقامة بيطلع بعد 3 اسابيع

اخي 'The Syrian'

هل أنت متأكد من هذه المعلومة

انا سمعتها بنفسي من وحدة في مكتب العمل في مونتريال

بس الواحد يفكر كثير :rolleyes:

هل لو عرفت CIC اني طلعت من كيبك

ممكن تعملي مشكلة

خصوصا اني ناوي اعمل سبونسرشب لزوجتي أول ما أوصل

رابط هذا التعليق

مش ملاحظين يا سادة إن المواضيع اللي بتتفتح للأسئلة عن كيبيك وحكاياتها زيادة حبتين؟!

وكأنها عيب إن يتم تضمين الأسئلة في أي توبيك آخر من بتوع كيبيك!

ولاّ أنا اللي بيتهيّألي؟!

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

عندك حق يا دكتور تهامى

وانا بطالب بضم موضوعات الكيبيك فى توبيك أو اتنين منعا لكثرة فتح الموضوعات

وربنا معاك

رابط هذا التعليق

السادة اعضاء الجدد اللي عاوز يقدم كيبيك يا ريت يقدم من نفسة بلاش محامي في المقابلة بتاعتي كانتها تنكد علي بسبب المحامي والزفت ويا ريت الاخوة الاعضاء يقولو علي الورق المطلوب في كل الحالات :

اعذب

متزوج

متزوج ويوجد اطفال

ارجو توضيح من لهم الخبرة ما الورق المطلوب با الظبط والدفع فين وباسم مين الدفع وعايزين نعرف كمان نوصل الملف اذاي سوريا بريد عادي ولا سريع ولا دولي ولا دي اتش ال ولا فيدكس الخخخخخخخخخخ

يعني عايزين نعرف كل شي لو امكن علشان كل واحد مقدم جديد لا ينخدع في المحامي اللي بياخد فلوس كتير انا عملت مقابلة واتني من الناس ياخدو خبرتي في النقطة دي هما بيكرهوا المحامي جدا جدا جدا وبيعلوقوا علي النقطة دي

ارجو من له خبرة با المشاركة ودي اول مشاركاتي موقع كيبيك للهجرة والورق المطلوب

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/fr

سلام

رابط هذا التعليق

بسيطة ان شاء الله

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

بالنسبه للي بيفكر انه ما يستقرش في كيبيك .. فيه شويه معلومات لازم تبقو عارفينها

في كيبيك هم بيصنفو المواطن هناك 3 أنواع

1- مواطن كيبيكواه

2- مواطن كندي

3- انترناشيونال يعني مش كندي خالص

طبعا التفريق ده مش معناه تفريق عنصري و لا كلام من ده ..بس هو فرق في الأمتيازات

يعني المواطن الكيبيكواه مثلا بيدفع أقل في الجامعه عن المواطن الكندي ... و حاجات من هذا القبيل..

طيب ايه اللي يخللي الواحد يحافظ علي الأمتياز بتاع انه مواطن كيبيكواه ؟

1- CSQ

2- اللاندينج لازم يبقي في كيبيك .. بس عشان خاطر proof of landing يبقي طالع من كيبيك .. مش أكتر

3- انك تقيم و تعيش في كيبيك

طيب بالنسبه لأول و تالت نقطه دول سهلين عشان كلنا معانا ال CSQ و أي حد ممكن يقيم في كيبيك .. لكن الفكره بقه في رقم 2 , يعني حتي لو عايز تعيش بره كيبيك حاول تعمل لاندينيج في كيبيك عشان تحتفظ بميزه كونك مواطن كيبكواه .. طبعا يا جماعه الكلام ده اللي مقدمين كيبيك مش بتوع الفيدرال

يا رب أكون وضحت النقطه ده .. عشان كل الناس بتسأل هل لازم نعيش و نعمل لاندينج في كيبيك و لا لأ ... زي ما وضحت ممكن تعمل لاندينج في أي حته بره كيبيك .. بس هتفقد ميزه انك مواطن كيبيكواه يعني لو احتاجتها في المستقبل

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر.....

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ممكن يا جماعه الايميل بتاعكم وتليفونكم عشان تساعدونى لو سمحت انا وموبيلى ورقمى xxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxx لان عايزك تساعدنى بالمعلوماااااات للاهميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

انا اسمى احمد مدحت وعايز اعمل هجره الى كيبك ومحتاج معلومات وحد سبق له الهجره او عنده معلومات قويه بالنسبه للهجره الى كيبك

زميلنا العزيز... المنتدى مفتوح لتبادل الخبرات بخصوص الهجرة ، وليس لتبادل الاتصالات والإيميلات.

بإمكانك تصفّح المنتدى والاستفادة بما فيه من مشاركات ، وطرح استفساراتك لو لم تجد إجاباتها بالفعل ، وسوف يقوم الأفاضل من الأعضاء بالإجابة عليها على المنتدى لتفيدك وتفيد غيرك.

أما أسلوب كتابة نفس المشاركة عدة مرّات ، وبعثرتها في عدة مواضيع... فهو أمر مرفوض تماماً ، ويؤسفني إبلاغك بأنه سيتم منعك من المشاركة أو إيقاف حسابك نهائياً لو تكررت!

تم تعديل بواسطة moheltohamy
حذف بيانات خاصة لا داعي لها.
رابط هذا التعليق

السادة اعضاء الجدد اللي عاوز يقدم كيبيك يا ريت يقدم من نفسة بلاش محامي في المقابلة بتاعتي كانتها تنكد علي بسبب المحامي والزفت ويا ريت الاخوة الاعضاء يقولو علي الورق المطلوب في كل الحالات :

اعذب

متزوج

متزوج ويوجد اطفال

ارجو توضيح من لهم الخبرة ما الورق المطلوب با الظبط والدفع فين وباسم مين الدفع وعايزين نعرف كمان نوصل الملف اذاي سوريا بريد عادي ولا سريع ولا دولي ولا دي اتش ال ولا فيدكس الخخخخخخخخخخ

يعني عايزين نعرف كل شي لو امكن علشان كل واحد مقدم جديد لا ينخدع في المحامي اللي بياخد فلوس كتير انا عملت مقابلة واتني من الناس ياخدو خبرتي في النقطة دي هما بيكرهوا المحامي جدا جدا جدا وبيعلوقوا علي النقطة دي

ارجو من له خبرة با المشاركة ودي اول مشاركاتي موقع كيبيك للهجرة والورق المطلوب

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/fr

سلام

السلام عليكم ورحمة الله وبركلته

دة اللينك بتاع كيف تهاجر بدون محامي كيبيك http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=70870

ودة اللينك بتاع الاوراق المطلوبة للهجرة كيبيك http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/f...-documents.html

ومتنسانوش بالدعوات احنا وكل الاخوة

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

إخواتي ... عايز أسألكوا حبة أسئلة ...

هارغي شوية ...

بس مش كتير ...

أراجع معاكوا الفايل و هاسألكوا على طريقة الدفع بتاعت سوريا دي بالنسبة لمصر ...

و إزاي بيكون الظرف اللي بابعت فيه ؟؟ و هل فيه Covering letter ولا حاجة ؟ ولا هما الورقتين كده و سلامو عليكوا ؟؟

المفروض علشان أقدم الفايل بتاع كيبك اللي هابعته على سوريا هاحط فيه الآتي :-

1- شهادة الميلاد (أصل)

2- أول أربع صفحات من الباسبور (صورة) بتعتمد ولا بتتختم ولا حاجة ؟؟؟؟

3-الشهادة الكرتون بتاعت درجات الخمس سنين في الكلية (أصل)

4-شهادة الثانوية العامة بالدرجات لكل المواد ... من أنهي إدارة تعليمية بتطلع دي ؟؟؟

5-شهادة الخبرة من الشركة .... أصل ولا صورة ؟؟؟ و هل لازم تعتمد من الخارجية زي ما سمعت ؟؟؟ و هل لو ده حقيقي منين أعتمدها ؟؟

6- الأبليكاشن بتاع كيبك_Application-selection-certificate

7-عقد احترام الإكتفاء الذاتي من الناحية المالية_Contract respecting financial self-sufficiency بيتهيألي مش لازم شهادة من البنك و الكلام ده زي الفيدرال ... التوقيع عالعقد ده كفاية ... مش كده ؟؟؟

8-مبلغ رسوم التقديم $ 390 _ دي بقى مُبهَمة جداً مش فاهملها ... هو الدفع إزاي ؟؟؟ كاتبين في الموقع وسائل ماعرفهاش

9-إقرار يجب التوقيع عليه بما يتعلق بمعايير التقيم الوظيفي و حاجات كده _ Declaration by a candidate in a profession governed by a professional order in Québec

10-السيرة الذاتية CV

11-شهادة من المركز الثقافي الفرنسي تفيد بإني من مستوى كذا في الفرنساوي ... أو تفيد بإني لسه بادرس في المركز ...

12- بيتهيألي كده خلاص ... هما دول كل الورق ... كفاية كده عليهم ... ولا لسه فيه حاجة نسيتها ؟؟؟

فاضل بقه موضوع الوضع في مظروف شكله إيه ؟؟؟

و أكتب عليه عنوان مكتب سوريا اللي في الموقع بتاعهم ... و أبعت بالبريد المسجل ولا بريد سريع ولا عادي ؟؟

هو الورق بيتطبق في الفايل عادي ؟؟ ولا لازم يكون مفرود ؟

معلش يا جماعة صدعتكوا ... بس أنا فعلاً شاكر ليكم جداً على تعاونكم الجميل و الكريم دايماً في المنتدى الجميل ده ... و مش هانساكوا طبعاً في الدُّ عا ... رمضان كريم

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رد عليَّ دكتور تامر أحمد و الدكتور جادوللي مشكورين معلِّقين على الكلام ...

نقطة نقطة بالترتيب بتاعك

1 ماشى

2 مبتتختمش

3ماشى

4 ولا ليها اى لازمة.. راجع الموقع الرسمى لكيبك

5 لازم اصل.. ولازم تعتمدها .. تعتمدها فى اى مكتب من مكاتب الخارجية.. فيه فى رمسيس

6ماشى

7 التوقيع عالعقد كفاية

8 تروح البنك وتقول عايز اعمل شيك بنكى bank draft باسم وزير مالية كيبك (متكتبش اسم الوزير نفسة) بمبلغ 390 دولار

9 وقع عليه

10 -11 -12 ماشى

'ممكن حد يقولى الورق بتاعى دا تمام ولا غلط

-شهادة الميلاد (أصل)

2- أول أربع صفحات من الباسبور (صورة)

بيان نجاح الكليه والشهاده المؤقته ولا لازم الشهادة الكرتون بتاعت درجات 4 سنوات الكليه اللى اعرفو انها مش مهمه صح ؟

بيان بدجات الثانويه العامه والاعداديه

شهادة الخبرة

الأبليكاشن بتاع كيبك_

عقد احترام الإكتفاء الذاتي من الناحية المالية

مبلغ رسوم التقديم $ 390

-شهادة من المركز اللى بتعلم اللغه فيه

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

الأخوة أعضاء المنتدى

أنا مقابلتى 12/10 القادم فى ابوظبى - أعيش فى الكويت ( يعنى ما فيش اى مجال لا لنادية فلافل ولامسيو عصام ولا حتى الأستاذ قمحاوى بتاع نحو الأمية )

بحاول مع نفسى فى الفرنساوى بس المشكلة ان ما حدش كلمنى فرنساوى قبل كدة ومتخوف من هول الصدمة . أرجو النصيحة فى ظل الظروف بتاعتى

كما ارجو معرفة اى رابط لملخص كتاب Apprendre le Quebec

لعل فيه الخلاصة الوافية لأنى بشتغل نفسى اشتغالات مجرمة من ساعة ما عرفت ان لازم يكون عندى معلومات كتير عن كيبك - من ساعتها شغال على الويكيبديا وأفلام من هذا القبيل

أرجو من أهل الخبرة مدنا بكل نصيحة ممكنة وسيكون فى ميزان حسناتكم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الأخوة أعضاء المنتدى

أنا مقابلتى 12/10 القادم فى ابوظبى - أعيش فى الكويت ( يعنى ما فيش اى مجال لا لنادية فلافل ولامسيو عصام ولا حتى الأستاذ قمحاوى بتاع نحو الأمية )

بحاول مع نفسى فى الفرنساوى بس المشكلة ان ما حدش كلمنى فرنساوى قبل كدة ومتخوف من هول الصدمة . أرجو النصيحة فى ظل الظروف بتاعتى

كما ارجو معرفة اى رابط لملخص كتاب Apprendre le Quebec

لعل فيه الخلاصة الوافية لأنى بشتغل نفسى اشتغالات مجرمة من ساعة ما عرفت ان لازم يكون عندى معلومات كتير عن كيبك - من ساعتها شغال على الويكيبديا وأفلام من هذا القبيل

أرجو من أهل الخبرة مدنا بكل نصيحة ممكنة وسيكون فى ميزان حسناتكم ان شاء الله

هون على نفسك يا استاذ ansalim

رابط كتاب apprendre le Quebec دة

http://www.apprendrelequebec.gouv.qc.ca/

بس انا عايز اقولك حاجة دة دليل عملى بيشرح خطواتك فى الهجرة مثلا الاستعداد للسفر -حجز السكن- الشغل- يعنى مشاكلك هناك تحلها ازاى دة تطبعه وتاخده معاك المقابلة عشان يتحسبلك انك بتشوف الوسائل اللى تساعدك على التكيف

جنب طبعا معلومات عن مهنتك وشروط ممارستها فى كيبك وظروف سوق العمل فيها

اما المعلومات اللى عن كيبك يكفى جدا المعلومات اللى على موقع الحكومة الرسمى

تعمل تلخيص بسيط كدة

السكان-المساحة-الموقع-النظام الاقتصادى-النظام السياسى- عددالمناطق- الطقس- اسم رئيس الوزراء-الاحزاب السياسية -الديمقراطية ودورها -العاصمة اسئلة من هذا القبيل

ولو حد من الاخوة عنده ماتريال جاهزة او متجمعة باسلوب سهل ياريت يديها للاستاذ ansalim

ورمضان كريم  

رابط هذا التعليق

أنا سمعت ان فيه حد من الأعضاء عامل تلخيص للكتاب نفسه وياريت فعلا يا جماعة لو فيه حاجة جاهزة عند حد من الأعضاء

زى ما قال الأستاذ السيد منير يدلنى على طريقها

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم ،أنا عاوز مساعدة

أنا أدمت للكيبك وعوز أعرف إذا شهادتي عايزة مساعدة وكماً طبيعة العمل لممكن أجدها في كيبك وشكراً لكم

الشهادات:

Licence en economie (USJ liban)

Maitrize en economie(USJ Liban)

MBA international business (France)

CIA passed part 1 and 2 still 3&4 (how much CIA can help in Quebec?)

الخبرات:

4 years senior credit officer(bank industry)

3 years senior internal auditor (bank industry)

تم تعديل بواسطة ashaa
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

Thanks Mr.Magdolly for all of your contributions

I’m a very realistic man and usually I plan then I do ,I wanted to give you a figure of what I’m thinking about before applying for an immigration to quebec.

First im a computer and info system graduate with a very good grade (sadat academy) and I have 10 years plus experience in software engineering and web apps you can say that I hold bunch of mcse,mcdba,ciw…even overseas diplomas but not masters or phds.

In addition to toefl-ibt decent score that I happened to have im currently in huitieme niveau en cfcc and im doing OK with French …

Now my plan is ..if I assume that I’ve dispatched my app tomorrow along with all of my docs knowing that I’m still single and then..one year or more they will contact me for an interview and lets say that Allah kareem and I had my first csq…*My question is if I landed in quebec or montreal and they gave me my PR let’s say within couple of weeks after arrival…what I’ll be having by this time lets say(5000-10000$)…

I’m planning to start my master at mcgill university or equivalent asap…but tuition needed two things: (As a quebec student)

1-PR or quebec residency evidence … should be no problem with it

2-proof of civilization..OMG ..how come I’m neither a Canadian nor a Quebecoise

http://www.mcgill.ca/africa/go/permcode-citizen-resident/

Assuming that im wrong and that I’ll be treated as Canadian-quebec once I step into quebec …so,my annual payment will be around 3500$... and for 2 years (7000$) that’s almost all of my money…are they going to support me using welfare (500-1000$) monthly so they will cover my apartment rent which will be no less than(500-800$)a month …*I mean they are not gonna ask me why you are not working during the next 2 years …and I feel that I can’t live without at least 1000$ support so I can only pay my tuition (as quebec student) and my monthly needs(food and hang outs) ONLY

Note: I hate welfare but I need it only for 2 years…study loan has interest rate which is from my POV(rebba w 7aram qat3an)…

Appreciate your help

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...