اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

اخى الفاضل gadolly

ان شاء اللّه هانقدم الطلب باسم الزوجه لكن عندى استفسار حقيقى محيرنى ياريت لو حضرتك تقدر تفيدنا...الزوجة تعمل ف احدى الجهات الحكومية لكنها اجازة بدون مرتب منز فترة طويلة و طبعا بندفع احنا التأمينات وفى نفس الوقت تعمل فى شركة قطاع خاص.

احضرنا اليوم خطاب من العمل الحكومى ... حاجة مسخرة يكفى انهم لم يوافقو على توجية ال اى جهة اجنبية( ال اية قانونا غلط)و كمان كتبو انها الان اجازة و لا تعمل؟؟؟؟ قمة التعنت؟؟؟

على العكس تماما الخطاب الى اخدنا من عملها فى الشركة (المدير صاحبى)اكتب الى انت عيزة و هو يمضى لكن مافيش لها تتأمين عندة فى الشركة ....... سوألى هو اكتب فى الابليكشن الوظيفة الاولى بتاعة الحكومة و ليها رقم تأمينى و الا الوظيفة التانية و الا اتانية بس مع كتابة الرقم التأمينى الاول؟؟؟؟

اسف جدا لازعجككم

بالنسبة لكيبك مش فارقة الرقم التأميني و لا التأمينات. المهم شهادة الخبرة بس خليها مكتوبة علي ورقة من بتوع الشركة, يعني اسم الشركة و الرمز بتاعها او شعارها و طبعا رقم التليفون و العنوان يكون باين و الامضاء للمدير , و بلاش تعرض اوي في كتابة الخبرة يعني بلاش نخلي البحر طحينة عشان هم بيسألوا عن كل سطر مكتوب و لازم تكون بجد فاهمهز

بص يا باشا انت تقدم شهادة الخبرة بتاعة الحكومة لحد ما اخذت اجازة و بعد كدة تبدأ من الشركة التانية لحد دلوقتي, يعني في خانة الخبرة تكتب الوظيفتين من تاريخ البداية لحد تاريخ ما اخذت اجازة بالنسبة لشغل الحكومة و الوظيفة التانية من بدايتها يعني من بداية الاجازة لحد دلوقتي, المهم الامانة و عدم الكذب. ممكن كمان بالنسبة لوظيفة الحكومة تكتب ورقة بنفسك فيها التخصص و المهام اللي كانت بتعملها في الوظيفة و دبسها مع الشهادة من الحكومة و مش لازم تكون مختومة و لو سألوك قلهم ان الحكومة مش بتكتب كل حاجة في شهادة الخبرة عشان معتمدة علي ان المهام الوظيفية معروفة و انت وضحها لهم, المهم بارده مفيش كذب.

و بالتوفيق

يا باشا الف الف شكر و معلش سامحينى اتاخرت ف الرد عليك

اخوك ابو مريم :happy:

رابط هذا التعليق

انا سعيد جدا لاهتمامك

واشكرك علي سرعة الرد

انا لسه موجود في مصر في المنصوره

لاني مستني جواب تحديد معاد المقابله

انا لسه قدامي سنه علي الاقل علي موعد المقابله

لكن انا بسأل علشان يكون عندي صوره كامله ولما ربنا يوفقني اكون مقرر انا هاعمل ايه

انا عاوز اسالك كمان عن اشهر الشوارع والميادين في مدينة كيبيك واشهر المحلات واماكن

المتنزهات فيها.

اناشكلي طولت عليك. معلهش اعزرني الغريب اعمي ولو كان بصير

مقولتليش رقم تلفونك كام ؟

محمد فتحي

المشكلة ان التليفون مش متوافر, بس لو عايز حاجة نقولها علي المنتدي و عشان كمان الناس التانية تستفاد, لو حاجة خاصة ممكن علي الخاص

يا ريت كمان تضع تاريخ التقديم بتاعك و رقم الملف علي الجروب بتاع انتظار هجرة كيبك, انا علي فكرة مستني باردو جواب الانترفيو زيك و مقدم في سوريا بارده, انا هنا علي فيزا طالب

رابط هذا التعليق

انا فعلا وضعت رقم الملف بتاعي وتاريخ فتح الملف علي علي الجروب بتاع انتظار هجرة كيبك

بالمناسبة انت بتدرس ايه في كيبيك ؟

وانا عاوزك تشرحلي ايه هو دور

ORDRES PROFESSIONNELS du Québec

وهل ممكن اسجل فيها دلوقتي من مصر

وايه هي مصاريفها

واكون شاكر لو عرفتلي ايه الفرق بين الثلاث وظايف دول

COMPTABLES AGRÉÉS

COMPTABLES EN MANAGEMENT ACCRÉDITÉS

COMPTABLES GÉNÉRAUX LICENCIÉS

علي فكره انا محاسب وعندي خبره عشره سنين

انا عاوز اسالك كمان عن اشهر الشوارع والميادين في مدينة كيبيك واشهر المحلات واماكن

المتنزهات فيها.واسم المدرسه الخاصه الاسلاميه هناك .

انا حاسس اني طلبت حاجات كتيره منك لكن عندي يقين انك تستطيع تجاوب علي .

ولو في حاجه معندكش فكره عنها ارجو انك تسأل عليها اي حد عندك عشان تساعد اخوك

وفي الاخر انا بحبك في الله

محمد فتحي

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

Sorry for english cause i have no arabic keyboard now

Really i dont know about these jobs cause i am engineer so i am apart from your field.

site for islamic center in quebec city

http://www.cciq.org/newsite/index.php

site for the islamic school in quebe city

http://www.ecoledelexcellence.ca/

the fees are 2500 dollar for the first one and 2000 for the second, but most of moslems here join governmental schools and try to educate their childs arabic by their own or going one day in a week to an arabic class just to learn arabic

for the famous places in quebec, you still in the first way in immigration,why you want to kow this now :roseop: the way is still too long, but anyway incha ALLAH when i have time i will try to uploads some links for the places in quebec city that can be visisted

salam

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الغالي gadelly

انا والله في غاية السعاده لإهتمامك الشديد والسريع

وارجو ان اكون مسببتش تعب ليك

واشاء الله نتقابل قريب .

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الاستاز الكريم gadolly

اولا شكرا جزيلا علي تقديم المساعدة للاخوة الاعضاء . انا حاليا عايش في مصر بعمل في مجال الاستثمار و البورصة بقالي 3 سنين و كنت بفكر في الهجرة الي quebec انا اتحدث اللغة الانجليزية و الفرنسية و متخرج من تجارة انجليزي جامعة القاهرة و كنت بفكر في الهجرة الي quebec و كان لية كام سؤال من فضلك

1- لو انا عايز اشتغل بنفس المجال الانا بشتغل فية في مصر اية المطلوب ؟ هل لازم اعمل معادلة للشهادة المعايا ؟ و لو كان لازم معادلة المعادلة بتاخد اد اية وقت ؟

2-هل صحيح ان الابليكيشن لولاية quebec بتاخد 9 اشهر بس عشان القرار الهجرة يجيلك بالمقارنة federal republic اربع سنوات ؟

شكرا جزيلا علي المساعدو و اسف لو هتقل عليك في الأسئلة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

ارجو افادتي كيفية دفع المصاريف ?ارجو المساعده في اقرب وقت

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

شكرا علي الرد السريع

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ردا علي اسألة ابن سينا

لا يمكن متابعة الملف علي النت بالنسبة لمقدمي كيبك.

لا اعلم المبلغ اللازم عند الدخول لكيبك.

بالنسبة للمعيشة قبل ايجاد العمل, اذا استأجرت حجرة في سكن مشترك ستكلف حوالي 300 دولار و تحتاج الي حوالي 100 دولار للطعام و لكن بشرط الطهي بالمنزل و تبعد عن الطعام الجاهز.

ممكن تضع تاريخ ارسالك الملف و رقمه علي الملف "قائمة انتظار هجرة كيبك"و بهذة الطريقة نتعاون جميعا لمعرفة التطور في دراسة الملفات

انا مش عارف استعمل ازاي البريد الخاص. حد يفهمني يا جماعة :lol:

رابط هذا التعليق

اعزائى الكيبكاوية

اولا اعرفكم بنفسى

انا صيدلى مصرى مقدم على هجرة لكيبيك منذ سنة ونصف -فبراير 2007 ورقم الفايل جالى 4 مايو تحديدا- واعمل بالسعودية...........ومتابع للحوارت الرائعة للمصريين اللى ناويين يهاجروا وبيشدوا من ازر بعض على هذا الموقع الرائع........وان كانت ظروفى عملى وضيق وقتى لم يكن يسمح لى بالمشاركة فى الراء والافكار المطروحة .....ولكن ساتلافى ذلك مستقبلا ان شاء الله

ولكن لى استفساران ارجو ان يكن لدي اى من حضراتكم اجابة عنها

كيف لى انا اتابع حالة الملف الخاص بى على النت......لان الاخوة المشاركين فى المناقشات يذكرون الموقع الخاص بكندا الفيدرالية والتى يمكنك من خلالها ان تدخل رقم الملف لتعرف مدى التقدم فى وضعه..........اما كيبيك فلا اعلم؟

ثانيا هل من الضرورى ان يكون معى ورقة تثبت من االبنك ان لى رصيد عشرة الاف دولار عند وصولى كندا بعد استلام الفيزا -كما هو الحال للمقدمين من البداية على كندا الفيدرالية وليس كيبيك-.......ام ان الورقة التى قدمتها مع بداية فتح الملف بنفس المعنى كافية

وشكرا مقدما

ابن سينا

يوم قلت آه .. سمعوني قالوا فَسَدْ

ده كان جدع قلبه حديد .....واتحسد

رديت على اللايمين أنا وقلت .. آآآآه

لو تعرفوا معنى زئير .......... الأسد

عجبي !!

رابط هذا التعليق

مساء الخير

يا جماعة انا محتار اقدم كيبك و لا الفيدرال ؟

انا درست الفرنساوى فى المركز الثقافى باالسكندرية فى 2002 و استمريت لد المستوى الخامس فى خلال 6 اشهر و دخلت امتحان الdelf a 1 , ثم ذهبت لمكتب المستشار وهيب يوسسف فى 2003 و ماكانش ينفع فى الوقت ده الواد يقدم لوحده

المهم جالى احباط بسبب الاهتمام بمبلغ ال 30000 ج و ان الموضوع بسيط

بصراحة احبطت و خفت الموضوع يكون نصب

انا لى 2 اقرب بكيبك "خال" و عندهم بيزنس جامد هناك

و مستواى فى الانجلش متوسط ... يعنى انا كنت ناوى اذاكر الايلتس علشان اجيب 7+7+5+5 ولا داعى للفرنساوى

علشان ادخل فيدرال و بعدين اروح كيبك و استقر فيها ....يعنى لفة طويلة

"بس معلش سامحونى انا قلت خلينى فى المضمون علشان انا خايف من مقابلة الفرنش

ف انا الحقيقة مش عارف ...استانف الفرنش و اجيب المستوى التاسع اقدم بيه كيبك ولا اذاكر الايلتس ... انا الحقيقة محتار و محتاج مساعدتكم ..... يمكن من 3 سنين لو كان عندى المنتدى الرائع ده لكنت فى كيبك

اسسسسسف للاطالـــــــــــــــــــــــــة

لكن انا محتاج فعلا للمساعدة

المصـــــــــرى

رابط هذا التعليق

مساء الخير

انا درست الفرنساوى فى المركز الثقافى باالسكندرية فى 2002 و استمريت لد المستوى الخامس فى خلال 6 اشهر و دخلت امتحان الdelf a 1 , ثم ذهبت لمكتب المستشار وهيب يوسسف فى 2003 و ماكانش ينفع فى الوقت ده الواد يقدم لوحده

و مستواى فى الانجلش متوسط ... يعنى انا كنت ناوى اذاكر الايلتس علشان اجيب 7+7+5+5 ولا داعى للفرنساوى

ف انا الحقيقة مش عارف ...استانف الفرنش و اجيب المستوى التاسع اقدم بيه كيبك ولا اذاكر الايلتس ... انا الحقيقة محتار و محتاج مساعدتكم ..... يمكن من 3 سنين لو كان عندى المنتدى الرائع ده لكنت فى كيبك

المصـــــــــرى

رابط هذا التعليق

مساء الخير

المصـــــــــرى

يا باشا واحدة واحدة علينا و براحة

اولا اللغة مهمةطبعا بس مش كل حاجة, يعني الخبرة و مجال الدراسة بيدو نقط كتيرة جدا, و كمان النظام الجديد بتاع الفيدرال كل حاجة واقفة لحد نوفمبر و مش عارفين حيطلبوا انه تخصصات.

كمان خالك هناك يعني لك ميزة في موريال. انا رأيي توكل علي الله و قدم موريال, خدلك كمان 5 قرصات فرنساوي مع نادين في المركز و ان شاء الله تتظبط اوي, و بعدين يعني هي المقابلة بالفرنساوي طبعا بس الموضوع مش تعجيز اوي, يعني انا اعرف ناس مش جامدين اوي في اللغة و بيعدو.

رابط هذا التعليق

اللغة مهمةطبعا بس مش كل حاجة, يعني الخبرة و مجال الدراسة بيدو نقط كتيرة جدا, و كمان النظام الجديد بتاع الفيدرال كل حاجة واقفة لحد نوفمبر و مش عارفين حيطلبوا انه تخصصات.

كمان خالك هناك يعني لك ميزة في موريال. انا رأيي توكل علي الله و قدم موريال, خدلك كمان 5 قرصات فرنساوي مع نادين في المركز و ان شاء الله تتظبط اوي, و بعدين يعني هي المقابلة بالفرنساوي طبعا بس الموضوع مش تعجيز اوي, يعني انا اعرف ناس مش جامدين اوي في اللغة و بيعدو.

الف شكر يا استاذ gadolly على اهتمامك وردك

طيب حضرتك بالنسبة لللغة و اثباتاتها ., هل الواحد يقدر يقدم بنتيجة كورسات المركز الفرنسى (المستوى التاسع) و لا لازم امتحان tef ؟

كمان حضرتك بالنسبة للشهادة و مجال العمل ..., ف انا محاسب بشركة الكهرباء و بكالوريوس تجارة

لما دورت على المهام الفعليةلعملى فى الشركة كمحاسب بقطاع التكاليف(بالنسبة ل noc بتاع الفيدرال ) وجدت اختلاف كبير .....,,فما هى فرصتى الفعلية لكيبك على ضوء المعلومات ديه

و شكرا لاهتمامك و الله يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

أخي الفاضل,لدي سؤأل بسيط,وهو عن (فيزا الطالب)هل تتم أسرع من التقديم للهجرة وكم المدة التقريبية لإجرات فيزا الطالب

شكرا مسبقا

الصادق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

أخي الفاضل,لدي سؤأل بسيط,وهو عن (فيزا الطالب)هل تتم أسرع من التقديم للهجرة وكم المدة التقريبية لإجرات فيزا الطالب

شكرا مسبقا

الصادق

alaykom alsalam wi rahmat ALLAHo wi barakat

Student visa takes only 6-8 weeks, but you have to find a university to accept you first, as well as you have to prove your financial situation when applying to the visa.

رابط هذا التعليق

my brother

actually i don't know how to THANK you for all the efforts u made to answer my questions and all the other members questions :blush2:

WISH you THE BEEST and GOD support you :lol:

sorry for bothering you but i have also a couple questions

my 1st Q is about the language, my ENGLISH language is OKAY,BUT i don't know any thhing about the frence language the Question is can i survive with my EngLISH till i lEARn the frence!?!?and how long it takes to learn the frence

the 2nd Q is about the job,i mean is it easy to find a normal job and what is the average of the wages

thanks alot an appreciate every thing

al sadig

رابط هذا التعليق

my brother

actually i don't know how to THANK you for all the efforts u made to answer my questions and all the other members questions :roseop:

WISH you THE BEEST and GOD support you :roseop:

sorry for bothering you but i have also a couple questions

my 1st Q is about the language, my ENGLISH language is OKAY,BUT i don't know any thhing about the frence language the Question is can i survive with my EngLISH till i lEARn the frence!?!?and how long it takes to learn the frence

the 2nd Q is about the job,i mean is it easy to find a normal job and what is the average of the wages

thanks alot an appreciate every thing

al sadig

I have many firends don't know french at all and life is going well with them. For studying it depends on the domain, if it is in the engineering domain I think ou can follow up the classes because the scientific expressions is the same for the english and french, for other domains, i can't tell you, , but I think you know your domain of study well.

For learning french, you can start taking courses in the french center, they are fast courses and very effective, if you take intensif courses that means every level is in one month, in six months you will reach a very good level, but take care you have to work hard with your own after the course, i mean that you have to try to read the news letter and listen to the radio and try to go to the mediatech in the center to get many stories in french and you can get some cassettes and movies also.

For work here I think it is not hard to find a job beside the study, but again it depends on the domain of your study, if you are in the engineering domain, it will be some hard to equalize between work and study, again i dont know how work is needed for your domain.

The best way is trying to get a scholarship for master or phd from any college here, this will make you get the student visa very easy, but note that you are not allowed to apply for immigration if you are studnet except if you are in the last year of study. so for master you will apply after a year and for phd you have to wait 2 years till you will be able to apply.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...