اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

استاذ gadolly الى كلمنى النهاردة الصبح مكتب المحامى الى بتعامل معاة فى مصر مش مكتب الهجرة فى سوريا و بعدين سالتؤا عن الناس المقدما من نهاية 2006 و لم يصل جواب الإنترفيوا حتى الان فقال لى اكيد فى مشكلة فى البريد يمكن يكون جواب الإنترفيوا طاع فى البريد

رابط هذا التعليق

الضمان المادي تقريبا 5000 للاسرة في كيبك بس الفيدرال 20000

طيب لو بالنسبة لعازب؟؟

ولو اخدت الكورسات بمعهد القوات المسلحة.هايجرى اية؟؟

رابط هذا التعليق

الاخ احمد

ارحو منك النصيحة حيث انه لم يصلنى اى خطاب حتى الان هل لو اتصلت بيهم تانى ممكن اوصل معاهم لحاجة وكمان حاسس انى عاملهم دربكة لانى قلتلهم فى اخر تحديث انى عايش دلوقى فى دبى بس عنوانى على القاهرة وبعتلهم ميل انى مستعد اعمل المقابلة فى القاهرة او دمشق علشان مياخرونيش زيادة بس بردك مردوش ومش عارف اتصل بيهم تانى ولا اصبر شوية

انت لازم تكلمهم تاني, انا علي فكرة كلمتهم تاني و هم بيردوا عشان السفارة اخر لخبطة الايام دي و لازم تتابع ملفك

نصيحة لك لما تتكلم قول للي حترد عليك انك عايز نايلة عجلاني, دي ست متعاونة جدا جدا, و بتتكلم عربي كويس و حتساعدك و تقول لك علي كل المعلومات المطلوبة

امنة عليك لما تكلمها اسالها عن الملفات بتاعة شهر 12 2006 ادامها اد ايه, او هم شغالين في انه ملفات دلوقتي, اخر المعلومات انهم خلصوا 9 2006

رابط هذا التعليق

الى الاخ جادولى

انا متردد اكلمهم فى التليفون من 6 شهور بس شكلها كدا مبدهاش ولازم اكلمهم يوم الاحد القادم لان مكتب كيبك مش شغال السبت .. بس هو انت تعرف حد قدم من 12 2007 واتبعتلو انترفيو او فايل نمبر (عشان اعرف راسى من رجليا) .. وفعلا مكتب كيبك فى دمشق بقا يخلص بسرعه كدا الملفات لدرجة انه يتبعتلى انترفيو بعد مابعت الملف ب 8 شهور مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الى الاخ جادولى

انا متردد اكلمهم فى التليفون من 6 شهور بس شكلها كدا مبدهاش ولازم اكلمهم يوم الاحد القادم لان مكتب كيبك مش شغال السبت .. بس هو انت تعرف حد قدم من 12 2007 واتبعتلو انترفيو او فايل نمبر (عشان اعرف راسى من رجليا) .. وفعلا مكتب كيبك فى دمشق بقا يخلص بسرعه كدا الملفات لدرجة انه يتبعتلى انترفيو بعد مابعت الملف ب 8 شهور مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اول حاجة لازم تعرف ان كل الملفات من اول 1 2007 اتحولت علي موريال و اكيد الملف بتاعك معاهم, بس ده مش حيأثر علب اي حاجة بالنسبة للتعامل معاهم, يعني اي ورقة او فاكس او معلومة مع مكتب سوريا, بس هم حولوا الملفات عشان الشغل كتير و عايزين يخلصوا, الكلام ده عرفناه من الناس اللي كلمت السفارة و من جوابات الانترفيو اللي وصلت كانت جاية من موريال و محاميين الهجرة عرفوا المعلومات دي

تاني حاجة و ده المهم ان في ناس 2008 جالهم جوابات الانترفيو و دول في المكتب مع حمودي و نصار و ده معناه ان ملفك احتمال كبير يكون اتفتح, عشان كدة انا بقول لك كلم السفارة احسن

لو اتكلمت و الست كانت كويسة معاك, امانة عليك تسألها لو في اي اخبار عن 11 و 12 2006, دول ملفاتهم في مكتب سوريا و متحولتش عشان كدة لسة مستنيين الدور

رابط هذا التعليق

ocka يبقانا كدا استفسر عن ملفى 12 2007 - وملفات 11و 12 2006 وهرد عليك يوم الحد اقولك النتيجه .. وعلله يكون توقعك مظبوط وانهم بعتولى الفايل نمبر او جواب الانترفيو وموصليش..... وربنا يطمنك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو تفضلتم علي بالافادة في هذا الموضوع

قد تقدمت بطلب هجرة الى كيبك في شهر مارس و جاءني اشعار بفتح الملف و منحي رقماً في شهر يوليو و خلال الاسبوع الماضي تلقيت رسالة على الايميل تفيد بوجوب حضوري للقاء مستشار هجرة من قبل السفارة و هذه الخطوة لم اسمع عنها من قبل فعلى حد علمي المرحلة التالية ستكون لقاء السفير و ليس المستشار .... و قد طلب مني تاكيد حضوري خلال 35 و الا سيتم اغلاق الملف...

اتساءل عما سيدور في هذه المقابلة و نوعية الاسئلة التي ستطرح

و تقبلو جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

ocka يبقانا كدا استفسر عن ملفى 12 2007 - وملفات 11و 12 2006 وهرد عليك يوم الحد اقولك النتيجه .. وعلله يكون توقعك مظبوط وانهم بعتولى الفايل نمبر او جواب الانترفيو وموصليش..... وربنا يطمنك

بص قول لهم ان ليك صديق 10و12/2006 بس علشان مانتقلش عليهم محلينك انت الى تستفسر بالمره بس ابقى اسال بعد ماتسفسر عن رقمك ووضعك

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

انا سمعت انه ممكن تفتسر عن حالة ملف الهجرة بتاعك عن طريق موقع الهجرة الرسمي

www.cic.gc.ca/english

ممكن حد يشرحلنا هي الطريقة بليييز....

اضغط على الصورة التالية لزيارة أقوى مدونة شبابية عربية

رابط هذا التعليق

يمكن هناك عفوا خطا في الترجمة قنصل جنب COUNSALTANT :roseop:

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يمكن هناك عفوا خطا في الترجمة قنصل جنب COUNSALTANT :roseop:

اؤيد هذا الرأى بشدة

هو اكيد حدث التباس

رابط هذا التعليق

عفوا كان هناك خطا في الكتابةCONSUL يعني قنصل

CONSULTANT يعني مستشار

وشكرا المهم اكيد حدث التباس وخلاص واحتمال الو بالفرنساوي تكون مؤنث قنصل يعني قنصلة :roseop:

يا عم قصدي فرفش وعديها اللي يقابلك يقابلك

المهم تنجز معاه

هناك موضوع للدكتور ايمن كتب فيه تجربته في لقاء القنصلة كريستين وشكرا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

مكتب كندا فى سوريا بيحول المكالمات كلها على الانسر ماشن ومش عارف اكلمهم خالص بعد كذا محاولة ومبيردوش لا على ميل ولا فاكسات ولا جوابات محدش عنده حل

رابط هذا التعليق

الى الاخ جدولى

اقتراحك رفضوه فورا .. الناس دول عايزين يقتلونى.. انا بيعاملون كانى واحد من كوماندوز الجستابو (البوليس السرى النازى)

عايز يستجوبهم عشان كده مبيردوش .. بتصل بيهم بالتليفون والايمايل والفاكس قبل الاكل وبعده..ومبيردوش

مشغلين الانصارماشيين عشان يريحو دماغهم .. زى مايكون بيقولو لى دمغنا وجعانا .. اسكت بقا

وانت بتقول فى ناس قدمو بعدى واتبعتلهم جواب الانترفيو .. ونا مجليش حتى رقم الملف.. مع انى مش زنجى !!!!!!!! عشان يعملو معايا كده

.. وبعتلهم ملفى مش ناقصه خردله لدرجة انى باعت الاصول (زى ماقالو فى الموقع بتاعهم المبهرّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!) مش الصور..

وبعتلهم ضمن الورق نتيجة اختبار امتحان ال tef بتاع الفرنساوى .. ونتجية امتحان ال toiec بتاع الانجليزى ..

ونا واثق ان اجمالى درجاتى بتاعة كل المواصفات اللى هم محدننها اكبر من الحد الادنى اللى هما عايزينه.. طب لو رفضو ملفى ليه مبعتهوش مثلا

ولو ناقصه حاجه ليه مبعتوليش يعرفونى بالحاجه اللى ناقصه .. اصل بصراحه 8 شهور ونصف ونيبعتوليش حتى رقم الملف حاجه تقلق..

لدرجة انى بدقت اشك فعلا زى مابعض الكيبيكوا العرب بيقولو فى راديو كندا الدولى ان تركيزهم دلوقتى بقا ع الاوربيين

لو عندك حل للمشكلة دى قلها لى واكسب فينا ثواب

رابط هذا التعليق

الى الاخ جدولى

اقتراحك رفضوه فورا .. الناس دول عايزين يقتلونى.. انا بيعاملون كانى واحد من كوماندوز الجستابو (البوليس السرى النازى)

عايز يستجوبهم عشان كده مبيردوش .. بتصل بيهم بالتليفون والايمايل والفاكس قبل الاكل وبعده..ومبيردوش

مشغلين الانصارماشيين عشان يريحو دماغهم .. زى مايكون بيقولو لى دمغنا وجعانا .. اسكت بقا

وانت بتقول فى ناس قدمو بعدى واتبعتلهم جواب الانترفيو .. ونا مجليش حتى رقم الملف.. مع انى مش زنجى !!!!!!!! عشان يعملو معايا كده

.. وبعتلهم ملفى مش ناقصه خردله لدرجة انى باعت الاصول (زى ماقالو فى الموقع بتاعهم المبهرّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!) مش الصور..

وبعتلهم ضمن الورق نتيجة اختبار امتحان ال tef بتاع الفرنساوى .. ونتجية امتحان ال toiec بتاع الانجليزى ..

ونا واثق ان اجمالى درجاتى بتاعة كل المواصفات اللى هم محدننها اكبر من الحد الادنى اللى هما عايزينه.. طب لو رفضو ملفى ليه مبعتهوش مثلا

ولو ناقصه حاجه ليه مبعتوليش يعرفونى بالحاجه اللى ناقصه .. اصل بصراحه 8 شهور ونصف ونيبعتوليش حتى رقم الملف حاجه تقلق..

لدرجة انى بدقت اشك فعلا زى مابعض الكيبيكوا العرب بيقولو فى راديو كندا الدولى ان تركيزهم دلوقتى بقا ع الاوربيين

بص يا عم اولا مفيش حاجة اسمها يطنشوك, يعني بدال انت ملفك وصل دمشق يبقي مش حيضيع ان شاء الله

هو مكالمة السفارة رزلة شوية, انت لو اخدت بالك من الانسر ماشين لما ترد ممكن تضرب صفر و حترد عليك السكرتيرة و اطلب منها تحولك علي مكتب كيبك و كدة ممكن تكلمهم

تاني حاجة مين قالك ان تركيزهم علي اوروبا, انا بارده سمعت الكلام ده من ناس كتير بس بجد الكل بيتكلم من غير ما يفهم ولا يدور, اكتر بلد مداخلة مهاجرين لكيبك المغرب و وراها فرنسا و بعد كدة تونس, و دول كل واحدة مدخلة اكتر من 3000 في سنة 2007 و ممكن تقرأ الجداول علي الموقع الرسمي لكيبك, و عندك لبنان و ايران و الجزائر من اكتر 10 دول مداخلين مهاجرين لكيبك, اصل بصراحة دي الدول اللي عايزة تهاجر. يعني 5 من 10 من اكتر دول مدخلة مهاجرين دول مسلمة

هو غالبا انت الجواب بتاع الفايل نمبر ضاع و ده بيحصل كتير, انا حتي جواب الكلية لما اتبعتلي علي مصر البوسطجي ضيعه عشان كان مكتوب باسمي الاخير و انت عارف اننا في مصر بنتعامل باسم الاب مش باسم العيلة. انت اهم حاجة تحاول باي طريقة لحد ما تكلم السفارة, خد بالك مش بيردوا علي ايميل و لا فاكسات, بس تبعت فاكس عشان تضمن نفسك و تقول بياناتك و انك مستلمتش منهم حاجة لحد دلوقتي و بعدين تحاول تتكلم بالطريقة اللي قلتها لك

رابط هذا التعليق

انا كنت بشتغل في فرن عيش فينو وصاحب الفرن كان مأمن علية لمدة سنتين و حاليا انا في كلية الأداب قسم فرنسي سنة اولي ..وكنت بشتغل عامل في نادي الشمس و كانوا برده مأمنين عليا وعندي شهادة خبرة في السوفت ويير اختبار برامج وناوى اعمل كورسات

تانية..انا بتكلم فرنسي كويس لأن كانت اللغة الأولي عندي و اخذت كورسات مجانية لما كنت بشتغل في نادي الشمس لكن الأنجليزى تعبان عندي..ممكن اهاجر لو معايا 4000 يورو لغرض ادراسة..اتمن لكم الخير جميعا.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

الى الاخ جدولى

بص يا عم اولا مفيش حاجة اسمها يطنشوك, يعني بدال انت ملفك وصل دمشق يبقي مش حيضيع ان شاء الله

هو مكالمة السفارة رزلة شوية, انت لو اخدت بالك من الانسر ماشين لما ترد ممكن تضرب صفر و حترد عليك السكرتيرة و اطلب منها تحولك علي مكتب كيبك و كدة ممكن تكلمهم

تاني حاجة مين قالك ان تركيزهم علي اوروبا, انا بارده سمعت الكلام ده من ناس كتير بس بجد الكل بيتكلم من غير ما يفهم ولا يدور, اكتر بلد مداخلة مهاجرين لكيبك المغرب و وراها فرنسا و بعد كدة تونس, و دول كل واحدة مدخلة اكتر من 3000 في سنة 2007 و ممكن تقرأ الجداول علي الموقع الرسمي لكيبك, و عندك لبنان و ايران و الجزائر من اكتر 10 دول مداخلين مهاجرين لكيبك, اصل بصراحة دي الدول اللي عايزة تهاجر. يعني 5 من 10 من اكتر دول مدخلة مهاجرين دول مسلمة

هو غالبا انت الجواب بتاع الفايل نمبر ضاع و ده بيحصل كتير, انا حتي جواب الكلية لما اتبعتلي علي مصر البوسطجي ضيعه عشان كان مكتوب باسمي الاخير و انت عارف اننا في مصر بنتعامل باسم الاب مش باسم العيلة. انت اهم حاجة تحاول باي طريقة لحد ما تكلم السفارة, خد بالك مش بيردوا علي ايميل و لا فاكسات, بس تبعت فاكس عشان تضمن نفسك و تقول بياناتك و انك مستلمتش منهم حاجة لحد دلوقتي و بعدين تحاول تتكلم بالطريقة اللي قلتها لك

حتى لو ضربت الصفر بترد عليك السكرتيرة ولما تقولها عايز مكتب كيبك بتدخلك على الانسر ماشين تانى ومهما عملت بترجع الدايرة تلف تانى وكانك يا ابو زيد ماغزيت وحاولت ادوس على الصفر مرتين تلاتة وبردك ارجع للانسر ماشين لما حاجة تحرق الدم

رابط هذا التعليق

شكرا يا شباب عالردود السريعة و لكن حسب الرسالة " une conseillère ou un conseiller à l'immigration du Québec

و لو كانت حاجة جديدة يبفى ح كون اول مين يفيد الناس بالقصة ديه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...