اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

الى السيد MEroooo

بخصوص موضوع الشغل - بس كندا ده قصه كبيرة - يعنى ايه - الموضوع ده اكلمنا فيه كتير - هو للاسف كلام جادوللى صح - بس بص ده مش بس المشاكل الى حتقابلها هناك لا ده انت ممكن تلقى مستوى مصريين وعرب تعبان قوى عيشين معاك -

النصيحة الى اقولك عليها وهى معهم انت ممكن تلقى شغل من اول يوم -وخاصة اعتقد من الى سمعه روح البرتا من غير ماتفكر - اما لو محصلش فلازم تعرف ان البداية فى كندا ممكن وبقول ممكن تكون صعبه - انا من مشاكلى انا تعرفت على حبت مصريين فشله على راى مكسوف رايحين يعيشوا على الاعانات - ومستوى اجتماعى زبالة

بس ده ما يمنعش انى اتعرفت على كنديين محترمين وسعدونى كتير

take care and good luck

رابط هذا التعليق

الى السيد MEroooo

بخصوص موضوع الشغل - بس كندا ده قصه كبيرة - يعنى ايه - الموضوع ده اكلمنا فيه كتير - هو للاسف كلام جادوللى صح - بس بص ده مش بس المشاكل الى حتقابلها هناك لا ده انت ممكن تلقى مستوى مصريين وعرب تعبان قوى عيشين معاك -

النصيحة الى اقولك عليها وهى معهم انت ممكن تلقى شغل من اول يوم -وخاصة اعتقد من الى سمعه روح البرتا من غير ماتفكر - اما لو محصلش فلازم تعرف ان البداية فى كندا ممكن وبقول ممكن تكون صعبه - انا من مشاكلى انا تعرفت على حبت مصريين فشله على راى مكسوف رايحين يعيشوا على الاعانات - ومستوى اجتماعى زبالة

take care and good luck

اهلا بك يا بنك فلويد

انا عايز اتعرف بك و اعرف قصتك ايه مع كندا

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب يا جادوللى باشا وان شاء الله يتم لك كل اللى انت عايزه بإذن الله ويوفقك ربنا لكل خير ,

فيه استفسار بسيط من الاخوة الكيبكاوية , انا متجوز ولسه ماقدمتش وعايز اسافر الاول وبعدين ابعت للزوجة يعنى من الاخر مش هاقدر اوفر مبلغ الضمان الا لشخص واحد وبعدين كمان عشان انتو عارفين البهدله اللى فى الاول مش لازم تكون الاسرة كاملة فيها . فإزاى اقدم للهجرة واقول متجوز ولا لأ . بالله عليكم شوروا عليا

وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب يا جادوللى باشا وان شاء الله يتم لك كل اللى انت عايزه بإذن الله ويوفقك ربنا لكل خير ,

فيه استفسار بسيط من الاخوة الكيبكاوية , انا متجوز ولسه ماقدمتش وعايز اسافر الاول وبعدين ابعت للزوجة يعنى من الاخر مش هاقدر اوفر مبلغ الضمان الا لشخص واحد وبعدين كمان عشان انتو عارفين البهدله اللى فى الاول مش لازم تكون الاسرة كاملة فيها . فإزاى اقدم للهجرة واقول متجوز ولا لأ . بالله عليكم شوروا عليا

وجزاكم الله كل خير

مبلغ الضمان لكيبك 3000-4000 بس

رابط هذا التعليق

mezo salamo alaykom

hoa lsa mafish akhbar 3andak ya mezo

the last site modification said that all before 4 2006 received the letters

I think you may try to send a fax again, or call them again

المهندس احمد

الف شكر على نصيحتك وانا بالفعل كنت ناوى يوم الاحد ابعتلهم فاكس تانى ولكنى لاقيتهم ردوا على الميل بتاعى الاخير اليوم وقالولى متقلقش وانهم هيتصلوا بيا ويبعتولى الخطاب قريب وانا يمكن حالتى مختلفة عن باقى الاخوة لانى بالفعل كان متحدد ليا ميعاد مقابلة فى شهر مارس الى فات ولسوء حظى انهم بعتوه على مكان غلط فانا اعتبر مستنى ميعاد جديد غير الى ضاع عليا وربنا يكرم ان شاء الله انا بس كل الى بعمله معاهم انى شغال ضغط علشان ابقى فى الصورة معاهم وميضيعش الجواب تانى بس الغريب ان الى بعتلى الميل مكتب الهجرة الى فى مونتريال مش دمشق زى كل مرة مع انى بعت الميل على مكتب الهجرة بتاع دمشق والدليل كمان انهم بعتولى الميل النهاردة الجمعة لان مكتب سوريا النهاردة اجازة وده كان التوقيع بتاعهم الى فى اخر الرسالة

Renseignements

Service Immigration-Québec Ouest de Montréal, secteur aéroport

Ministère de l'Immigration et des Communautés culturelles

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

الف شكر على ردك يا باشمهندس احمد بس فى نقطة صغيرة وهى ان لو انا حاروح كيبك لوحدى الاول وبعدين ابعت للزوجة ايه اللى ممكن اعمله فى الحالة دى هل اقدم هجرة فردية ولا عائلية ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

sorry i wasn`t here the last two days to answer...

really i found your answer very tough especially i felt from your answer that u thought i`m not ready to work..no i`m ready...

but this must be in good way..

yes i will not leave my country to wash the dishes ..and if i had to it will not for long time..that is because i asked alot of my friends who live there and i had already found jobs like an assistant for the engineers helping them in their masters (through that i will learn more the language and dealing with people and finish my studies)

beside i`m exepecting to find a job in alberta in shaa alaah

any how i wanna say dear gadlyooo..may be your conditions were different when you start your life and what you can do ,,may i dont like to do..

it doesnt mean i had to wash the dishes to reach my goal my friend...

and dont forget we are engineers,,we had minds to think in proper ways to reach what we want...

any how thanks for your reponse

merooo

رابط هذا التعليق

الى السيد MEroooo

take care and good luck

thanks pink floyd

by the way i love this team very much especially their album division bills

any how..i know the life isn`t easy..i know i had to do things may be i dont like to do..

but my question was in the end i will find what i look for..

and there is 1000 different jobs ,not only washing the dishes..

thanks for yor logic soft answer..

it means alot to me

merooo

رابط هذا التعليق

SORRY..I MADE ABIG MISTAKE..I ALWAYSE FORGET WHEN IT COMES TO THE DATES...

I CHECKED MY FIRST LETTER WHICH TILL ME THAT MY DOSSIER HAD BEEN OPENED..

THE DATE WAS

JUILLET 2007

AND THE LETTER WHICH TOLD ME THE DATE OD THE INTERVIEW IN CAIRO

AOUT 2008

WISHING THESE DATES WILL HELP YOU..BUT I HAD A OPNION ,IF THERE IS ANY SOMETHING WRONG ..I`M SURE THAT THE CANDIEN EMBASSY WILL CALL AND TILL EVERY ONE WHAT IS WRONG WITH HIS FILE..

AND THANKS FOR YOUR HELP..

YOU SAID OTHER JOB...

LIKE WHAT..

BECAUSE I WILL NOT LEAVE CAOIRO TO DO AND WASH THE DISHES...

I MEAN THERE MUST BE A GOOD JOBS WITH GOOD SALARIES..

AND THANKS AGAIN FOR YOUR HELP

MEROOO

لا لازم تكون مستعد لاي شغل في المطاعم و المحلات و توزيع الجرائد, و غالبا بتكون في المطاعم

البداية هنا صعبة و مش لك لوحدك للكل, يعني لما توصل مش حتلاقي الشغل مستنيك, يا تقعد في البيت تستني و ده حيخليك متختلطش بالمجتمع و مش حتتعلم لغة, تقعد تقدم علي وظائف و تستني حد يرد عليك و يا عالم, و خد بالك انت اللغة مهما كانت جامدة فهي مش احسن من الناس اللي هنا, و تعليمك مهما كان جامد مش احسن من الخريجيين هنا و انت بتنافس مع كل دول و في ناس من اوروبا بارده بينافسوا علي وظيفتك

لو ناوي تدرس, المنح بتبقي علي القد و الدراسة الماستر سنتين و الدراسة مش زي مصر مع انك عارف الهندسة صعبة ازاي, الدراسة عايزة مجهود جامد و مش سهلة و اسألني انا في الهندسة و عارف,

فمعني الكلام لازم تعمل حسابك علي مرمطة في اول سنين, و حتي لو اشتغلت يا باشا متتوقعش الشغل هنا زي مصر مهما كنت اشتغلت في البترول, الشغل مش سهل و عايز مجهود زهني عشان انت مهندس يعني مصمم و ده المسمي الوحيد للوظيفة, و كتير اوي بتكمل الشغل في البيت, و ممكن بارده الشركة تستغني عنك و تلاقي نفسك مضطر للشغلانات اللي اي كلام لحد ما تلاقي شغل تاني, يعني بلاش فكر الايدي الناعمة اني مش حسيب مصر عشان اتبهدل في كندا, و بعدين طول ما الشغل حلال فهو ولا عيب و لا حرام. و مفيش حد بيوصل هنا بالساهل, حتي الناس اللي جت علي شغل تعبوا اوي في اول حياتهم عشان يتأقلموا و ممكن كانوا يسيبوا الشغل بتاعهم او يستغنوا عنهم و يضطروا يعموا اي حاجة عشان يعيشوا.

دي هجرة يعني قرار صعب و حياة جديدة, فيها الكويس و فيها الوحش, لو قبلتها يبقي تقبلها زي ما هي بميزاتها و عيوبها و تكون مستعد لاي موقف يقابلك, و لو رفضتها تبقي تستحمل مصر بميزاتها و عيوبها, الكلام ده قاله واحد من اساتذتي قبل ما اسافر. مينفعش تشوف ايام صعبة هنا و تقول كانت مصر احسن, او تقول انا مهندس و مغسلش اطباق, لا حتغسل عشان تقدر تدفع الايجار و تلاقي تاكل, و حتغسل لحد ما تلاقي وظيفة كويسة في الهندسة, و حتغسل عشان مترجعش مصر و انت سايب شغلك , و حتغسل عشان ميجيش اليوم اللي تلاقي صحابك اللي وافقوا يغسلوا الاطباق لحد ما ربنا سهلها لهم في احسن المناصب و الوظائف و انت في مصر و حياتك صعبة و ساعتها حتقول يا رتني كنت استحملت شوية

و بعدين احمد ربنا ان في غسيل اطباق عشان تقدر تعيش لحد ما تلاقي الشغلانة اللي انت عايزها, مش احسن ما تقعد في البيت و تستلف او يتبعتلك فلوس من مصر و يا عالم لحد امتي لما ربنا يسهلها

و بعدين ماله غسيل الاطباق, دي كانت اول شغلانة ليا في امريكا لما كنت بروح و انا طالب في الهندسة, و دي عبرة مش بهزر ده بجد, انا دخلت امريكا سنة 96 و غسلت اطباق و دخلت كندا بعد 10 سنين 2006 طالب دكتوراة, و لما اشوف الناس اللي حياتهم انتهت بغسيل الاطباق و تنظيف الكلية اللي انا فيها افتكر ايام ما غسلت الاطباق و اتشجع اكتر علي المذاكرة-كان زمان دلوقتي بقيت قاعد اكلمكم بس- عشان متبقاش نهايتي كدة

really i found your answer very tough especially i felt from your answer that u thought i`m not ready to work..no i`m ready...

yes i will not leave my country to wash the dishes ..and if i had to it will not for long time..that is because i asked alot of my friends who live there and i had already found jobs like an assistant for the engineers helping them in their masters (through that i will learn more the language and dealing with people and finish my studies)

any how i wanna say dear gadlyooo..may be your conditions were different when you start your life and what you can do ,,may i dont like to do..

and dont forget we are engineers,,we had minds to think in proper ways to reach what we want...

merooo

رابط هذا التعليق

SORRY..I MADE ABIG MISTAKE..I ALWAYSE FORGET WHEN IT COMES TO THE DATES...

I CHECKED MY FIRST LETTER WHICH TILL ME THAT MY DOSSIER HAD BEEN OPENED..

THE DATE WAS

JUILLET 2007

AND THE LETTER WHICH TOLD ME THE DATE OD THE INTERVIEW IN CAIRO

AOUT 2008

WISHING THESE DATES WILL HELP YOU..BUT I HAD A OPNION ,IF THERE IS ANY SOMETHING WRONG ..I`M SURE THAT THE CANDIEN EMBASSY WILL CALL AND TILL EVERY ONE WHAT IS WRONG WITH HIS FILE..

AND THANKS FOR YOUR HELP..

YOU SAID OTHER JOB...

LIKE WHAT..

BECAUSE I WILL NOT LEAVE CAOIRO TO DO AND WASH THE DISHES...

I MEAN THERE MUST BE A GOOD JOBS WITH GOOD SALARIES..

AND THANKS AGAIN FOR YOUR HELP

MEROOO

لا لازم تكون مستعد لاي شغل في المطاعم و المحلات و توزيع الجرائد, و غالبا بتكون في المطاعم

البداية هنا صعبة و مش لك لوحدك للكل, يعني لما توصل مش حتلاقي الشغل مستنيك, يا تقعد في البيت تستني و ده حيخليك متختلطش بالمجتمع و مش حتتعلم لغة, تقعد تقدم علي وظائف و تستني حد يرد عليك و يا عالم, و خد بالك انت اللغة مهما كانت جامدة فهي مش احسن من الناس اللي هنا, و تعليمك مهما كان جامد مش احسن من الخريجيين هنا و انت بتنافس مع كل دول و في ناس من اوروبا بارده بينافسوا علي وظيفتك

لو ناوي تدرس, المنح بتبقي علي القد و الدراسة الماستر سنتين و الدراسة مش زي مصر مع انك عارف الهندسة صعبة ازاي, الدراسة عايزة مجهود جامد و مش سهلة و اسألني انا في الهندسة و عارف,

فمعني الكلام لازم تعمل حسابك علي مرمطة في اول سنين, و حتي لو اشتغلت يا باشا متتوقعش الشغل هنا زي مصر مهما كنت اشتغلت في البترول, الشغل مش سهل و عايز مجهود زهني عشان انت مهندس يعني مصمم و ده المسمي الوحيد للوظيفة, و كتير اوي بتكمل الشغل في البيت, و ممكن بارده الشركة تستغني عنك و تلاقي نفسك مضطر للشغلانات اللي اي كلام لحد ما تلاقي شغل تاني, يعني بلاش فكر الايدي الناعمة اني مش حسيب مصر عشان اتبهدل في كندا, و بعدين طول ما الشغل حلال فهو ولا عيب و لا حرام. و مفيش حد بيوصل هنا بالساهل, حتي الناس اللي جت علي شغل تعبوا اوي في اول حياتهم عشان يتأقلموا و ممكن كانوا يسيبوا الشغل بتاعهم او يستغنوا عنهم و يضطروا يعموا اي حاجة عشان يعيشوا.

دي هجرة يعني قرار صعب و حياة جديدة, فيها الكويس و فيها الوحش, لو قبلتها يبقي تقبلها زي ما هي بميزاتها و عيوبها و تكون مستعد لاي موقف يقابلك, و لو رفضتها تبقي تستحمل مصر بميزاتها و عيوبها, الكلام ده قاله واحد من اساتذتي قبل ما اسافر. مينفعش تشوف ايام صعبة هنا و تقول كانت مصر احسن, او تقول انا مهندس و مغسلش اطباق, لا حتغسل عشان تقدر تدفع الايجار و تلاقي تاكل, و حتغسل لحد ما تلاقي وظيفة كويسة في الهندسة, و حتغسل عشان مترجعش مصر و انت سايب شغلك , و حتغسل عشان ميجيش اليوم اللي تلاقي صحابك اللي وافقوا يغسلوا الاطباق لحد ما ربنا سهلها لهم في احسن المناصب و الوظائف و انت في مصر و حياتك صعبة و ساعتها حتقول يا رتني كنت استحملت شوية

و بعدين احمد ربنا ان في غسيل اطباق عشان تقدر تعيش لحد ما تلاقي الشغلانة اللي انت عايزها, مش احسن ما تقعد في البيت و تستلف او يتبعتلك فلوس من مصر و يا عالم لحد امتي لما ربنا يسهلها

و بعدين ماله غسيل الاطباق, دي كانت اول شغلانة ليا في امريكا لما كنت بروح و انا طالب في الهندسة, و دي عبرة مش بهزر ده بجد, انا دخلت امريكا سنة 96 و غسلت اطباق و دخلت كندا بعد 10 سنين 2006 طالب دكتوراة, و لما اشوف الناس اللي حياتهم انتهت بغسيل الاطباق و تنظيف الكلية اللي انا فيها افتكر ايام ما غسلت الاطباق و اتشجع اكتر علي المذاكرة-كان زمان دلوقتي بقيت قاعد اكلمكم بس- عشان متبقاش نهايتي كدة

merooo

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا عندي تساؤل غايه في الاهميه .......... ارجو اي حد عندو معلومه اكيده ياريت يفدني باسرع وقت الله يخلكم

السؤال هو:

انا صيدلي ولسه معنديش خبره الاربع سننوات اللي مطلوبه

سمعت ان الخبره ومجالها ممكن تبقى في اي حاجه حتى لو مش في مجالك انا استغربت من النقطه ديه

فسالت تاني قالي ان ممكن تقدم ورقك انك صيدلي وزي الفل لكن ممكن برده ابعت شهادات الخبره الاربعه سنوات في اي شغلانه

ممكن ولا لا؟؟؟ حقيقي الكلام ده ولا لا؟؟

رابط هذا التعليق

:roseop:

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

اخ gadolly لدي بضعة أسئلة إذا تكرمت

هل انت في جامعة لافال لإني أريد أن اسألك عن مستواها الأكاديمي وهل معترف بها عالميا,؟؟؟؟؟؟وأيضا هل لديك فكرة عن الطب ما إذا كان بي الإنجليزي أو الفرنسي,؟؟؟إذا ما تعرف الطب ممكن تقولي بشكل عام الدراسة فيها إنجليزي ولا فرنسي ؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاك الله عني كل خير وشكرا مقدما

بسم الله الرحمن الرحيم

انا نجمو ..مقدم هجرة لكيبك و مستني ميعاد الأنترفيو الشهر الجاي

دي اول مشاركة ليا في المنتدي بعد ما قعدت فترة في التصفح والتعرف علي الأعضاء

طبعا بعد فترة من التصفح زهقت و قلت كفاية بقة فرجة وخش اعمل حاجة

ساعد و تفاعل مع الناس ولقيت في المنتدي الرائع دة مجموعة من النماذج الرائعة و النجوم اللي بتنور الطريق للناس

وبتساعد بكل انسانية وضمير ومشاعر حب للأخرين و ربنا يكرمهم جميعا و يديهم علي قد نيتهم طبعا مش محتاج اقول ان الاخ العزيز جادوللي واحد منهم وفي كمان طبعا د الشامي و جبار سينج و كناني و غيرهم كتير............ :blink:

دول يا جماعة فاكهة المنتدي!!!!! :wub:

مش عارف ليه طولت كدة في المقدمة يمكن علشان اول مرة اخش وعاوز ما حسش اني داخل علي الناس بصدري

بس هي عامة مقدمة كانت في راي لا بد منها علشان اعرف اناس بيه و بموقفي للي عايز اي مساعدة

اقدر اعملها .. طبعا انا نفسي عايز مساعدة بس مفيش مانع ان احنا نتبادل خبراتنا اكيد هنكون نافعين لبعض

وانا بقي خصوصا عاوز خدمة من الأخ جادوللي بلدياتي الأسكندراني الجميل انا ياعم جادوللي من اسكندرية بقوللك

من كليوباترا و من فترة عايش في سموحة بس بشتغل في القاهرة حاليا و في انتظار الأنتر فيو

ممكن اطلب منك خدمة يا تري؟ بالنسبة عاوز اعرف معلومات عن الدراسات الخاصة بالتصميم الجرافيكي بما انك

بتدرس في جامعة لافال (Art visual et Cummunications graphique)دكتوراه او ماستر او اي حاجة تانية

اي معلومات عن طبيعة الدراسة والمصاريف و عدد السنوات و ما تقوليش ادخل علي الويب سايت بتاعهم لأنه مكعبل

ومعقد انا عايز معلومات مبسطة.... معلش ياجادوللي يا خويا انا مش بتقرنن عليك دة بس عشم

و خاصة اني شفت بنفسي مشاركاتك وعطاءك و حرصك علي خدمة الناس معلش حتة استغلال صغننة كدة علاماشي :lol: :roseop:

وانا برضو ممكن ابقي زمل ليك في الجامعة وكمان جيران...ز عموما ربنا يكرم الجميع و يجعله عامر ......

سلامي ليك ولأخواننا في كيبك

رابط هذا التعليق

بيتهيألي إن مش معقول إن إخواتنا اللي مقدمين عالفيدرال يسيبوا إخواتنا اللي عايزين يقدموا على كيبك كده من غير ما يساعدوهم في التقديم يعني ... :roseop:

إحنا كمان عايزين شرح مفصَّل مبسَّط لكل ما هو ضروري لاجتياز المراحل الأولى التي تعقب عملية إتخاذ القرار بخصوص الهجرة نحو كيبك :blink:

هما عايزين إيه في الأول يا إخواننا ؟؟؟؟ :roseop:

ياللا ... عايزين نبدأ صراع الآراء فيما يتعلق بالمستندات المطلوبة في الأول ... و منين نجيبها ... و الإجراءات واحدة واحدة ...

و هاندعي ليكوا ... مش هاننسى الجمايل ... :wub:

و كل سنة و إنتوا طيبين ...

رابط هذا التعليق

و انا معاك هدعلهم بس حد من اللى قدم لكيبك يقول بالتفصيل الممل ايه اللى عمله خطوة خطوة و يحط الابليكشن و كل سؤال برقمه يشرحةو يقول لنا نجاوب عليه ازاى ............... انا قدمت فيدرال علشان كده قدرت اعمل كده فى التوبيك التانى بتاعت الهجرة بدون محامى اللى فتحه الدكتور قناوى ................ لكنى معرفش للاسف شىء عن التقديم لكيبك ............... فمنكم نستفيد علشان بعد الف شر لو بعد الشر ورقى بعد الشر ما قبلشى بعد مليون شر او حدث اى شىء فى فيدرال بعد الشر برضه يبقى ساعتها امرى الى الله هضطر انقل على كيبك بعد بليون شر :roseop:)

رمضان كريم واضح كده انك قرات التوبيك التانى و اتأثرت به بدليل التوبيك ده يبقى انت فى رقبتك امانة ( دعاء )

رابط هذا التعليق

ممكن اطلب منك خدمة يا تري؟ بالنسبة عاوز اعرف معلومات عن الدراسات الخاصة بالتصميم الجرافيكي بما انك

بتدرس في جامعة لافال (Art visual et Cummunications graphique)دكتوراه او ماستر او اي حاجة تانية

اي معلومات عن طبيعة الدراسة والمصاريف و عدد السنوات و ما تقوليش ادخل علي الويب سايت بتاعهم لأنه مكعبل

ومعقد انا عايز معلومات مبسطة.... معلش ياجادوللي يا خويا انا مش بتقرنن عليك دة بس عشم

و خاصة اني شفت بنفسي مشاركاتك وعطاءك و حرصك علي خدمة الناس معلش حتة استغلال صغننة كدة علاماشي wst:: :ninja:

وانا برضو ممكن ابقي زمل ليك في الجامعة وكمان جيران...ز عموما ربنا يكرم الجميع و يجعله عامر ......

سلامي ليك ولأخواننا في كيبك

يا عم انا اللي كنت حعمله بارده اني ادخل علي السيت بتاع الجامعة و ادور, و انا كمان عملت لنفسي كدة, كل حاجة هنا علي النت و مفيش حاجة اسمها ادور جوة الكلية

بتيقي في حالات خاصة زي لو تعرف حد, بس بجد انا معرفش حد في القسم بتاعك, بس ان شاء الله لو اتكعبلت في حد زي ما حصل مع الدكتور ايمن حقولك علي طول

علي فكرة يا دكتور ايمن , السي في بتاعتك وصلت و الدكتور شافها, هو في نفس المجال, بس كان بيحسبك جي بعثة من مصر, بس الصورة وضحتله,

رابط هذا التعليق

يا عم انا اللي كنت حعمله بارده اني ادخل علي السيت بتاع الجامعة و ادور, و انا كمان عملت لنفسي كدة, كل حاجة هنا علي النت و مفيش حاجة اسمها ادور جوة الكلية

بتيقي في حالات خاصة زي لو تعرف حد, بس بجد انا معرفش حد في القسم بتاعك, بس ان شاء الله لو اتكعبلت في حد زي ما حصل مع الدكتور ايمن حقولك علي طول

علي فكرة يا دكتور ايمن , السي في بتاعتك وصلت و الدكتور شافها, هو في نفس المجال, بس كان بيحسبك جي بعثة من مصر, بس الصورة وضحتله,

ايه الردود السريعة دي يا عم حادولي..... بس والله انا مبسوط انك رديت عليا و بالسرعة دي هو انت معاك لاب توب و ماشي بيه في الشارع ؟.... اه انا نسيت تلاقيك في البيت الساعة كانت تجيلها 11 بالليل عندكم اصل انا ضابط ساعة الموبايل علي توقيت مونريال من دلوقتي ما تقولش ليه!!!! تفاؤل

عموما يا صاح اشكرك شكر كبير علي اهتمامك و دي حاجة مش غريبة عليك ربنا يوفقك ويرضي عنك ويباركلك في زوجتك و اولادك؟

بس المرة دي هاسألك سؤال مش محتاج نت ... ايه رأيك؟!!

اخبار الزملاء الدارسين معاك ايه و ازاي بتتواصل معهم و في صعوبة في كدة؟ وهل هما حبوبين و متعاونين؟ وايه مستواك وصطيهم

يعني رافع راسنا و مشرفنا؟ اكيد انا عارف انك بتبذل كل جهدك بس انا حبيت اتعرف علي اجواء الدراسة وهل الواحد ممكن يصد ولا لأ؟ انا طبعا مش عاوز اكسف نفسي و اضيع سمعة البلد اللي ذي البرابنط؟؟؟

يعني الزملاء و الدكاترة كويسين كدة و حنينين علي الطلبة الغلابة زي حلاتنا؟ ولا بيعملو حركات مصراوي من عينة هو انت جاي تسرق مجهودي و تاخد كل حاجة عالجاهز؟؟؟ طبعا انا عارف ان كل واحد لازم يعمل اللي عليه بعد الاعتماد علي ربنا.... انا بس عاوز اتعرف علي طبيعة المكان و الدراسة و التعامل مع الزملا و الدكاترة لأن الواحد اكيد رايح لبيئة غريبة عنه و اكيد محتاج يتاقلم علشان يعمل حاجة مفيدة؟ وخد عندك سؤال تاني ... قصدي عاشر معلش انا تقلت عليك انا والله مش رزل بس بحاول استفاد و اكيد افيد غيري خاصة ان\نا عارف ان ما حدش سأٍلك الأسئلة العميقة بتاعتي دي.... اه نسيت السؤال هو انت بتشتغل مع الدراسة و لو كدة بتوفق بينها وبين الشغل ازاي؟

بس كفاية كدة يارخم اسئلة حط في عينك حصوة ملح...... خلاص سيب الكيببببووووورد...........

شكرا يا جادولي يا اخي .... انتم السابقون ونحن اللاحقون ....واسال الله ان يوفقنا لما يحب و يرضي

رابط هذا التعليق

التوبيك بتاعك يا نونَّا بصراحة أنا مش عارف أقولك إيه ... ماقدرش أقول غير ربنا يوفقك و يباركلك يا رب ... و إن شاء الله مش هاتهوبي ناحية كيبك و الكلام الفاضي ده (بعد مليار شر wst:: ) إحنا كلنا هنا عمالين ندعيلك ... :ninja:

رابط هذا التعليق

التوبيك بتاعك يا نونَّا بصراحة أنا مش عارف أقولك إيه ... ماقدرش أقول غير ربنا يوفقك و يباركلك يا رب ... و إن شاء الله مش هاتهوبي ناحية كيبك و الكلام الفاضي ده (بعد مليار شر wst:: ) إحنا كلنا هنا عمالين ندعيلك ... :ninja:

الله يخليك

شكرا جزيلا

و ربنا يوفقنا جميعا

و شكرا للدعاء و ان شاء الله خطوة بخطوة معا الى الوصول لكندا

رابط هذا التعليق

اول الغيث قطر ثم ينهمر

ده الرابط الرسمي لموقع الهجرة الكيبكاوي ان شاء الله بالانجليزي

هامخمخ فيه وافهم ويمكن افيد

الموقع الرسمي للهجرة لكيبك

وشكرا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

وهذه صفحة التقييم الذاتي

http://www.form.services.micc.gouv.qc.ca/e...languageCode=en

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...