اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا يوم بيوم

Recommended Posts

الأخ العزيز ياسر

أحب أقولك اني معجب جدا بطرقتك فى سرد الحوار اللي هيً بالطبع جذبت كل اللي حاول يبص عليها من بعيد

يعني حضرتك و الدكتور الشامي بالفعل عندكم مواهب أخرى غير الطب و الهندسة

ولاحظت حبكم الكبير لإخوانكم في المنتدى اللي أنا واحد منهم ورغبتكم في افادتنا

و شكرا على يومياتك الجميلة دي

رابط هذا التعليق

• الردود 183
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخ العزيز ياسر

أحب أقولك اني معجب جدا بطرقتك فى سرد الحوار اللي هيً بالطبع جذبت كل اللي حاول يبص عليها من بعيد

يعني حضرتك و الدكتور الشامي بالفعل عندكم مواهب أخرى غير الطب و الهندسة

ولاحظت حبكم الكبير لإخوانكم في المنتدى اللي أنا واحد منهم ورغبتكم في افادتنا

و شكرا على يومياتك الجميلة دي

تسلم أخى العزيز , أحنا مازلنا فى أنتظار الكتيبه الشاميه المباركه ليتكمل فرح السكندريه بمدينه تورنتو و يحكم الحصار على قهوه ليالى الشرق و أم كلثوم ... و الأطراف القاصيه و الدانيه و أسمع سلام بين شطين و ميه ...ياغاليين عليا ياأهل سكندريه .....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

أخويا ياسر

لوحضرتك عندك معلومات عن مهنة التدريس و المدرسين في تورونتو يا ريت تفيدنا بيها و لسيادتكم جزيل الشكر

شوف يا بوب..في تورونتو علشان رسمي تشتغل مدرس حتعمل ايكيفالنس..بعد كدة انت و نصيبك..انامابقفلهاش في و شك بس البلد دي بلد ورق و مابقبلوش ورق من خارج كندا حتي رخصة القيادة..فلو بعد الايكفالنس معاك اموال تقدر تعيش بيها و تعيش بيها اهلك و تعمل المعادلة و برده انت و نصيبك خير و بركة..الفلوس علي الاد و يدوبك يبقي نصيحة استثمر و قتك في مصر و اعملك كام شهادة من الجامدين في الكمبيوتر علشان الكورسات هنا غالية و تعالي كندا مطمن و ربنا حيسهلها اهو كلمة مني علي كلمتين من واحد تاني و الامور حتمشي اهم شئ و دي نصيحة لكل المهاجرين لكندا لازم تعرف انت جاي ليه و حتعمل ايه..يا اخواني كندا مش جواز سفر وبس دي ايام و سنين و محسوبة علينا .اتمني اني اكون افدتك يا بوب.عمر

رابط هذا التعليق

متشكر جدا يا عمدةو يا رب نتقابل هناك ان شاء الله

أنا تقريبا كنت بفكر في اللي انت قلتة بس المشكلة ان الكمبيوتر مجالة واسع و مش عارف اية الكورسات اللي ممكن آخدها و يكونوا محتاجينها

أنا معنديش مشكلة فى الدراسة من جديد بس لو حد من أهل الخبرة في كندا ممكن يوجهني

يعني آخد كورسات اية بالضبط تكون نادرة مثلاً أو يكون فرص العمل أكثر

و يا ترى اية المكان في مصر اللي ممكن يديني شهادة جامدة و يعترفوا بيها هناك

لكم مني جزيل الشكر

و متنساش تعزمني عندك يا عمدة أصلي ناوي أجيب المدام و العيال و نعمل كبسة عليك في تورونتو

رابط هذا التعليق

أنا تقريبا كنت بفكر في اللي انت قلتة بس المشكلة ان الكمبيوتر مجالة واسع و مش عارف اية الكورسات اللي ممكن آخدها و يكونوا محتاجينها

لكم مني جزيل الشكر

و متنساش تعزمني عندك يا عمدة أصلي ناوي أجيب المدام و العيال و نعمل كبسة عليك في تورونتو

اهلا و سهلا بيك ..ايلي ممكن يرد عليك في مواضيع كورسات الكمبيوتر هو المهندس ياسر علشان هوقديم في البلد ويعرف ايه نوع الكورسات ايلي ممكن تعملها.و بعد كدة تسأل في مصر و ايلي يسأل مايتوهشي.ان شاء الله خير.

رابط هذا التعليق

لكم مني جزيل الشكر

الأخى العزيز , الواحد لابد يتوجه لاشكر لكل الناس الحلوه الى عرفوا بكلماتهم الرقيقه فى المنتدى يرجعوا أخى العزيز تورنتو و القريحه تشد و الأفاده للجميع ...

ليا أضافه متواضعه فى موضوع المدرسين ....زى ما انت عارف ان التدريس مش بس فى مدارس , فى معاهد , هيئات حكوميه , مؤسسات مساعده المهاجرين الجدد , المؤسسات الأسلاميه....و غيره كتير أوى ....الى أخويا تورنتو اتكلم عليه أنك تمشى السكه بشكل رسمى علشان يكون معاك رخصه ...لكن مثلا ليا صديق بيدرس فى أحد الCOLLAGES هنا و هو مهندس مش مدرس و بيدرس الكورسات الخاصه بما يسمى ال CONTINUE EDUCATION يعنى الناس الى زى حالتنا و لسه جى و عايز ياخد كورسات فى NETWORK ADMIN, CIVIL TECHNOLGY , CONTRACT ADMINSTRATION, و غيره من الكورسات اللى بيدرسوها مش مدرسين انما ممارسين للمهنه و دول بيشتغلو كونتراكت بنتهى بانتهاء الكورس أو مجموعة الكورسات .

لدرجه ان فى بعض الأحيان اللى بيدرس الكورس بيكون فنى ممارس زى مثلا http://www.centennialcollege.ca/ تلاقى مدرسه تويوتا فيها و هوندا اللى بيدوا الكورسات ميكانكيه عندهم ورش بره الكليه....و كتير من الكورسات اللى بيدرسوها ناس درست الكورس نفسه وده بيكون للى ليه عايز يبتدى فى الموضوع فى الهيئات المحتاجه لمتطوعين زى SKILLS FOR CHANGE و غيرها ....عندى شويه معلومات كمان انشاء الله أقولهلك فى كام مشاركه أحسن تزهق منى.....أحلى سلام

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الحلقه العشرون فى رحله البحث عن رخصه مزاوله المهنه للساده المهندسون

امتحانات المعادله...

peo.doc

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

أعزائى :

أود أن أعرف أين يمكن عمل معادلة الشهادات للمحاسبين لأنى مقدم على الهجرة لكيبك وأود عمل المعادلة قبل السفر لو أمكن وإذا كان هذا مستحيل فيكون أين فى كندا ؟ ؟

فى انتظار ردكم ،،،

رابط هذا التعليق

أخويا ياسر

لوحضرتك عندك معلومات عن مهنة التدريس و المدرسين في تورونتو يا ريت تفيدنا بيها و لسيادتكم جزيل الشكر

شوف يا بوب..في تورونتو علشان رسمي تشتغل مدرس حتعمل ايكيفالنس..بعد كدة انت و نصيبك..انامابقفلهاش في و شك بس البلد دي بلد ورق و مابقبلوش ورق من خارج كندا حتي رخصة القيادة..فلو بعد الايكفالنس معاك اموال تقدر تعيش بيها و تعيش بيها اهلك و تعمل المعادلة و برده انت و نصيبك خير و بركة..الفلوس علي الاد و يدوبك يبقي نصيحة استثمر و قتك في مصر و اعملك كام شهادة من الجامدين في الكمبيوتر علشان الكورسات هنا غالية و تعالي كندا مطمن و ربنا حيسهلها اهو كلمة مني علي كلمتين من واحد تاني و الامور حتمشي اهم شئ و دي نصيحة لكل المهاجرين لكندا لازم تعرف انت جاي ليه و حتعمل ايه..يا اخواني كندا مش جواز سفر وبس دي ايام و سنين و محسوبة علينا .اتمني اني اكون افدتك يا بوب.عمر

اضم صوتي لصوت الاخ الفاضل تورونتو

الواحد لازم لازم لازم يحدد هدفه من الهجرة

فلوس يبقي بلاش اي بلد عربي افضل او حتي مصر علي فكرة الدرس الابتدائي

دلوقت فيمصر الساعة 50 جنيها بالتمام والكمال

عيشة سهلة مش موجودة هنا لازم تعب ودراسة علي شوية بهدلة

عيشة محترمة لازم تكون قدها من ناحية التعليم والجهد والتعب وبعد كده تحصد ما زرعت

طبعا ده راي الشخصي في موضوع الهجرة :wub: wst::

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

أخويا ياسر

طبعا ده راي الشخصي في موضوع الهجرة :roseop: :roseop:

ربنايجازيكي خير هو ده الكلام ..لازو تحدد الهدف و اول ماتوصل تجري عليه زى الطلقة..و ان كان حيبان. :closedeyes:

رابط هذا التعليق

الأخت دعاء....

أنا كلمت إنهاردة الRAMQ... سعادتك الحمل والولادة متغطيين في التلات شهور الأوائل... أول ما بتوصلي بتقدمي على كارت التأمين الصحي وهما بيدوكي جواب بتقدميه في الكشوفات وللمستشفى وده بيغني عن الكارت في الفترة دي...

كدة تبقى إتحلت من ناحية المصاريف...

نيجي بقى على المهم...

طبعاً موضوع إنك تيجي قبلها بشهر أو حتى شهرين ده مانصحكيش بيه ابداً... لأن زي ماقلتلك التدوير على دكتور كويس بياخد وقت... هيا الولادة لو طبيعية ومافيهاش مشاكل الدكتور مش بيفرق كتير... لكن لو قيصرية مثلاً فهنا طبعاً لازم تبقى واثقة في الدكتور و المستشفى لازم تكون كويسة علشان حتقعدي فيها أربع أيام على الأقل...

بالمناسبة ده موقع لطيف أوي بيديكي rating للدكاترة بتوع كندا كلهم وكمان المستشفيات إلى شغالين معاها، عناوينهم وأرقام تليفوناتهم...

http://ratemds.com/social/?q=node%2F28882&sid=60

موضوع إنك تولدي في مصر وبعدين تعملي للطفل ورق هجرة ده انا أفضله....

في حالتي زي ما قلتلك سافرنا وكانت بنتي عندها 4 شهور... يعني الإجراءات كلها تمت في حوالي 3 شهور... بس خلي بالك..على ايامي ورق الهجرة كله خد سنة ونص... دلوقتي أنا سامع إن الموضوع بياخد اربع سنين...فهل بقى بالتبعية إضافة مولود ممكن يكون بقى بياخد وقت أطول ده أنا مش متأكد منه.... وعلشان تبقى مطمنة إتصلي بالسفارة واسأليهم....

أنا كدة جبتلك المواضيع على بلاطة وإنتي دلوقتي عليكي تقرري وتشوفي إيه إلى يناسب ظروفك... وبالتوفيق إن شاء الله وتقومي بالسلامة وتيجوا بالسلامة... أو تيجوا بالسلامة وتقومي بالسلامة... وفي جميع الأحوال لو فيه اي حاجة ممكن نعملها من هنا قوليلي ولا تترددي...(حلوة لا تترددي دي؟)

أستأذنك ما ترديش عليا في هذا الموضوع وممكن ننقل الحوار في موضوع كل ما تريد معرفته... علشان الموضوع هنا مايتحولش لسؤال وإجابة ونسيب الأخ ياسر يكمل بأسلوبه الجميل موضوعه...

إلا صحيح يا أخ ياسر... ماينفعش تبعت شندوستين سجق بالبيوروليتور لأخوك وجدي...

وزود الطحاين وحياتك...

جوعتني يا شيخ...

وفتحت نفسي على الهجرة لكندا... :blink:

إسمحولي أعلق إتركوها تيجي وأحد منكم يعطيها رقم طبيب زوجته وبهذاأنتم تعرفوه وخليها تجرب حلاوة الولاده بالخارج سوف تعرفين مامعنا الإعتماد علي النفس أنت وزوجك ولا تحملي هم الثياب وأغراض كل متوفر وجميل أنا قدمت لأمريكا حامل في بنتى وإخواني في الدين دلوني علي طبيبهم وكانت ولادتي قيصريه و الغربه تصنع الرجال وتوكلنا علي لله وعلي أنفسنا أنا وزوجي وثلاثه عمليات قيصريه من أروع الولاداةولكن نصيحتي إنسي دلع البلاد وماما وحماتي هنا أنا وزوجي وأصحاب الخير والله الموفق وتهنأه كبيره للأخ ياسرونقولو له بورك لكما في الموهوب وشكرتم الواهب ورزقتم بره وبلغ أشده

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

إسمحولي أعلق إتركوها تيجي وأحد منكم يعطيها رقم طبيب زوجته وبهذاأنتم تعرفوه وخليها تجرب حلاوة الولاده بالخارج سوف تعرفين مامعنا الإعتماد علي النفس أنت وزوجك ولا تحملي هم الثياب وأغراض كل متوفر وجميل أنا قدمت لأمريكا حامل في بنتى وإخواني في الدين دلوني علي طبيبهم وكانت ولادتي قيصريه و الغربه تصنع الرجال وتوكلنا علي لله وعلي أنفسنا أنا وزوجي وثلاثه عمليات قيصريه من أروع الولاداةولكن نصيحتي إنسي دلع البلاد وماما وحماتي هنا أنا وزوجي وأصحاب الخير والله الموفق وتهنأه كبيره للأخ ياسرونقولو له بورك لكما في الموهوب وشكرتم الواهب ورزقتم بره وبلغ أشده

:blink:

اختى الفاضلة : om reham

شكرا جزيلا لك على اهتمامك وعلى نصيحتك الاخوية الصادقة

صحيح ما زلنا لم نقرر بعد ولكن الموضوع كله متوقف على موعد استلام الفيزا ان شاء الله وكله بامر الله

;)

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

الفاضلة أم ريهام....

كلامك صحيح بالنسبة لأمريكا مش لكندا... أمريكا بفلوسك تقدري تروحي للدكتور إلى إنتي عايزاه... الموضوع عرض وطلب... فالدكتور حيقبلك لأنك بالنسبة له زبون حيدفع ومافيش أزمة دكاترة في أمريكا... كيبك فيها عجز رهيب في الأطباء... الميعاد مع الدكتور بيتاخد قبلها بشهور... المستشفيات والعيادات زحمة جداً... والدكتور مابيخدش منك حاجة... الحكومة هيا إلي بتدفع... وبالتالي الدكتور بيبقى عنده quota.... أو عدد معين أو ساعات معينة من الشغل بيشتغلها... وإياكشي تولع بعد كدة...

الناس هنا في كيبك بينكتوا حتى وبيقولوا إن المفروض تحجزي مع دكتور النساء قبل مع تحملي... :lol:

مش معنى كدة إن الستات هنا مابيولدوش... وعلشان ماحدش يطلع يقول أنت بتكلكعها وأنت بتيأسنا وأنت شرايين اليأس... الموضوع محتاج وقت وتحضير وروقان... لكن 3 اسابيع قبل الولادة... مش كيبك...

أنا بس حبيت أوضح وربنا يسهل للجميع الأمور...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

متأسفه أنت أعلم بالبلاد عني أنا يجب أن أجيب الطفل الرابع هنا قبل الذهاب لكند لو كتب لنا الله وأتمناأن يرزقنا الله بالولداالصالح وأهلا بك ياأخت دعاء عندنا للولاده أرجو أن تساعدوني في سآلي عاملين علي(skilled workers quebec)وعمرنا علي certificat de selection كم يأخذو وقت علشان يرجعوا علينا

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

تسلمى يا أم ريهام , معاكى حق فى حكاية الغربه تصنع الرجال , بس برضه كندا غير أمريكا زى ما قال أخونا وجدى....النظام هنا بيطول ال process لحد ما تقابلى الدكتور...... بس نصيحه حلوه حكايه التليفون ..... أنا عن نفسى حأبعت للأخت دعاء رقم الدكتوره اللى ولدت زوجتى و لو انها فى تورنتو و ربك كريم.

بالمناسبه موضوع الولاده ده حصل من سنه و شويه أنا بكتب على قصص و حاجات حصلتلى و شفتها هنا يمكن تفيد حد بس يظهر الناس فهمت انها لسه حاصله فا هتك يا تهانى بس و الله تشكروا ....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

أخويا ياسر

رأى سليم يا أختى العزيزه , بس ليا أضافه متواضعه , يجرى حاجه فى خضم الجرى و التعليم علشان حياه أفضل لينا و أولادنا أن شويه مجهود صغير يروح لفايدة الأخوه فى الدين , يعنى مش لازم نتبى طفل من الى جايين كندا من البوسنه أو ارتيريا أو العراق ...بس نساعد فى ربطهم بينا زياره بس فى الويك اند يلعب مع ولادنا ....تبرع للهيئه اللى بترعاهم ....زيارات متبادله لجيرانك العرب انشا الله من غير مناسبه ...شويه بس من المجهود علشان نقرب من بعض كلنا ....معلش تعالوا على نفسكوا و سوقوا مسافه كبيره علشان تشوفوا بعض بس بتفرق و الله ....مش كل حاجه أنا و عيلتى ...مهما كانت كبيره مش بتغنى عن صحبة الخير .....

طبعا ده راي الشخصي في موضوع الهجرة wst:: wst::

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

طبعا ده راي الشخصي في موضوع الهجرة wst:: wst::

رأى سليم يا أختى العزيزه , بس ليا أضافه متواضعه , يجرى حاجه فى خضم الجرى و التعليم علشان حياه أفضل لينا و أولادنا أن شويه مجهود صغير يروح لفايدة الأخوه فى الدين , يعنى مش لازم نتبى طفل من الى جايين كندا من البوسنه أو ارتيريا أو العراق ...بس نساعد فى ربطهم بينا زياره بس فى الويك اند يلعب مع ولادنا ....تبرع للهيئه اللى بترعاهم ....زييارات متبادله لجيرانك العرب انشا الله من غير مناسبه ...شويه بس من المجهود علشان نقرب من بعض كلنا ....معلش تعالوا على نفسكوا و سوقوا مسافه كبيره علشان تشوفوا بعض بس بتفرق و الله ....مش كل حاجه أنا و عيلتى ...مهما كانت كبيره مش بتغنى عن صحبة الخير .....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

نرجع لليوميات مره تانيه , و الله وحشتنى الحكايه .....بس الحكايه النهارده حزينه معلهش , يوم حلو و يوم مش حلو أوى .....هى الدنيا كده فى كل مكان فيه ناس ....النهارده حضرت جنازه ...عارف موضوع محزن بس أهو يوم من أيام الغربه و لو ان الوجع بيبقى أكبر ...بس المهم الأستفاده ....

زى ماتكون جايب بازل و بتجمعه ....الميت من العربيه على الميل المخصوص للترولى بيزقوا 2 من العاملين فى المسجد لحد ماتوصل للقبله ....مافيش وسع ياجدع ....رجلك يا أستاز ...شويه ياعروسه ...يا ست يالى شايله العيل ....هدوء ....صمت ...هوينى ....أحترام ليوم صعب من أيام الغربه .....

بعد صلاه الضهر ....صلاه الجنازه ....بعدها يعلن الأمام عن مكان الدفن و طبعا بيتم الدفن فى صندوق خشب حسب القانون ......

تركن و تدخل لحد المدافن .....زمان كانت الناس بتحكم على المكان لو كان نضيف أو قزر من دورات المياه اللى فيه ....أنا أعتقد أن الحكم على حضاره دوله بيبتدى من هنا ....المقابر ... كأنك شايف حديث الرسول صلى الله عليه و سلم ماشى على قدمين ....مافيش الا حجره رخام مكتوب عليها معلومات عن المتوفى ...مفيش أى علامه تميزه عن اللى حواليه ....مساحه كافيه علشان تمشى بين القبور ....هدوء يتوجه بدعوه قديمه من عمر وجودنا على الأرض ...دعوه للتأمل ...حتى لحظات الخشوع والتأمل سرقت منا فى أوطانا العربيه السعيده .....

مفيش ريسبشن و لا يحزنون ...ناس كتير بتأجر اورجنيزر علشان يرتبلها الأمور ديه لكن فى معظم بيوت المسلمين العزاء فى بيوتهم ....توصل البيت ...تلاقى على يمينك و انت داخل المصحف مقسم 30 جزء ....تاخدلك جزء و تقعد فى هدوء تقرا و تدعى للميت و موتى المسلمين ....امال فين القهوه الساده و الميكرفون اللى مسمع للمحافظه اللى جنبنا ....و الشارع الى يتقفل من أوله لأخره علشان جنازة سعادة الباشا .....و الجنازه اللى ماشيه عكس الأتجاه ....و الشحاتين اللى يتلموا حواليك فى المقابر ....و المقرأيين اللى يمعرفوش حاجه عن القراءه الصحيحيه و ليه مش سامع صوات ....و مفيش ستات زحمه ليه فى المطبخ علشان يسوا هبر اللحمه للى جايين يجاملو ا و...و....و...مفيش .....فيه دعاء ان ربنا يرحم موتانا جميعا و أحيائنا أيضا .....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

يا ترى المشكله فينا و لا فى كندا ....و الله ما نا فاتح بقى ....أنا معجب جدا بكتابات الأخت دى و علشان كده اليوم ده أبو عمار حيقرأ زيكوا ....ثوانى نحضر كبايه الشاى......وحجر المعسل ....و نفتح جرنان أخبار العرب.....

مذكرات مهاجرة- أه يا كندا!! بقلم /مادلين بدوي- نورث يورك- كندا

يبدو ان الخريف بدأ يستسلم في هدوء اذ ان ملامح الشتاء تبدو في الافق قوية ومتحدية.. ربنا يستر ويعدي الايام علينا جميعا بالسلامة والخير. في احد اركان المركز التجاري الكبير

هناك صالة للمأكولات المختلفة الاشكال والالوان والاصول.. محلات الهامبورجر المألوفة بجوار الاطباق الصينية التي يمتزج الحلو والمالح معا في معظمها.. ثم الاكل الشرقي ممتلأ في مطعم يوناني او عربي او ايراني وحتى الياباني موجود ثم البيتزا وكافتريات القهوة والحلوى. عالم واسع يفيض بالتنوع والحداثة وغرابة المعروض. فجأة استرعى انتباهي صراخ ام تنادي على ابنتها باللغة العربية..

دققت النظر فوجدت اسرة عربية على بعد مني وكل افرادها يتكلمون بصوت عال وفي وقت واحد والابنة تقف مذهولة وامها تشدها من شعرها امام الناس والاب يحاول عبثا تهدئة الموقف وسط دهشة الناس واشمئزازهم وانتقادهم. وقع الرعب على قلبي ولم ادري بنفسي الا وأنا اهرع الى حيث جلسوا وبادرتهم بالتحية وسألت عن الموضوع. لم ألق ترحيبا من الام أما الأب فقال: حضرتك قديمة في كندا ولا زينا جديدة على البلد؟ قلت: لا أنا من بدري هنا.. ممكن اسأل ليه الصراخ والشجار ده.. هنا الموضوعات دي غير مرغوب فيها.

قالت: ومين يعني اللي يعرفني او يهمني.. انا بربي ابنتي ومحدش له دعوة بي. قلت: التربية هنا مختلفة عن اسلوبنا واللي بتعمليه في البنت ده سوء معاملة يعاقب عليها. قالت: مين بقى اللي سيعاقبني.. دي بنتي وانا حرة فيها. لم تستمر المحاورة اكثر من ذلك لسبب بسيط ان رجل وزوجته احضرا رجل security معهما وقالا له هم دول الناس اللي بيضربوا اولادهم. البنت كانت تجلس تبكي في صمت عمرها لا يعدو الثانية عشر سنة بعدما لطمتها امها وشدتها من شعرها لأنها مشيت شوية بعيدا عن التربيزة الجالسة عليها مع والدها. اما الأخ وهو طفل لايتجاوز العاشرة فكان يجلس ملتصقا بالمائدة ومنكمشا على نفسه يمسك بيد والده وكأنه يستنجد به من ويلات غضب امه. طلب رجل حراسة المركز التجاري من العائلة ان تصطحبه للخارج على الاقل بعيدا عن اعين كل الجالسين في ساحة المأكولات ينظرون بعيون تتباين فيها المشاعر نحو هذه العائلة العربية.

لملمت المرأة حاجياتها وهي تحرض زوجها على التملص من الحارس او على الاقل الوقوف في وجهه ولكنه لم يلتفت اليها بل امسك بالولد والبنت ومشى وراء الرجل. نظرت لي بوجه مقلوب ويبدو الغضب عليها. قالت: تعالي يااختي معانا بقى لو عايزة تساعدينا نشوف ايه الغرائب اللي بتحصل في البلد دي؟ مشيت بجوارها وراء الاب واولاده والحارس في المقدمة يتكلم في التلفون الخاص ولم نكد نصل الى باب الـ mall حتى فوجئنا بصوت عربتي بوليس يبادرننا بالسرينة المعتادة ووقفا امامنا ثم ادخلا الزوج والاولاد والزوجة الى داخل العربة. اما العربة الثانية فقد خرج منها سائقها ضابط الشرطة الكندية وسألني عن اسمي وعنواني بصفتي الشاهدة الكبرى على ماحدث وبعدها مشوا واختفوا عن عيوني. رجعت للمنزل وانا مذهولة مما حدث لا أكاد اصدق نفسي.. لماذا لم اتدخل لانقذهم ولكن هل سيكون لكلامي اهمية. من الواضح انهم عائلة جديدة تماما في كندا. فكيف لم يخبرهم احد بالقوانين هنا؟ لعلهم لايعرفون احدا.. حتى لو القنصلية الكندية تعطي كتيبات للمهاجرين بكل شيء هنا... الحقوق والواجبات.. المزايا الاجتماعية يقابلها الالتزامات السلوكية.. ثم نسخة من قائمة حقوق الانسان. وآه من هذه القائمة.. من يمسكها فقد امسك النار بيده.. لا لا دول ما ينفعوش يعيشوا في كندا. وتطبيقها في هذه البلاد متسع وخطير وشائك..

مرت الايام ونسيت تماما موقف هذه العائلة وماحدث منها ولها حتى فوجئت بمكالمة غريبة. كان المتكلم رجلا من البوليس يسأل عني ولما اجبته بالايجاب، طلب مني في أدب الحضور الى مركز الشرطة واعطاني عنوانه. ذهبت اجر رجلا بعد اخرى وشتى التساؤلات تطوف بذهني.. ولكنني اخيرا قرنتها بمشكلة العائلة هياها.. ترى ماذا حدث لهم ومانهاية حكايتهم؟ رجل البوليس واخر معه كانا يجلسان وراء حاجز عندما دخلت وابتدرتهم بالتحية ثم قررت اسمي. وجدتهما يخرجا من ركنهما ويجلسان الى ترابيزة ثم سألاني عن معرفتي بتلك العائلة فقلت انا لااعرفهم شخصيا ولكن اللغة والوطن الاصلي والتقاليد هي التي تجمعنا. فسألاني لماذا تضرب الام الابنة وقلت ان هذا شيء معتاد في بلادنا لاعيب فيه واولادها من حقها تعاملهم كما تريد.. نظرا الى بعضهما البعض ومن ورائهما كان هناك من يكتب كل مانقول في شبه محضر ثم أخذا مني كل المعلومات التي تتعلق بطرق تعامل الآباء والأبناء لدينا وفي النهاية وقعت على المحضر ثم سألتهم ان يعطوني عنوان هذه العائلة.. فأعطوه لي وقالوا.. اذهبي لرؤيتهم قبل النهاية! زنت كلمة النهاية في اذني وقرع لها قلبي..ترى مامعنى ذلك؟ من اول تلفون قابلني اتصلت بهذه العائلة..

رد الاب ولما عرفته بنفسي رجاني الحضور اليهم بسرعة لان النهاية قربت.. ياللعجب. في الشقة الصغيرة الغير منظمة.. ذات العفش القديم..المبعثر وبين لعب الاولاد وحاجيات الام والملابس وشنط السفر المفتوحة علىالارض بحث لي الاب عن مقعد وقادني اليه.. الزوجة تجلس على الكنبة شعثة الشعر زائغة العينين لاتكاد تنطق بكلمة وحالتها يرثى لها. جلست صامتة لفترة ثم سألت الأب عن الأولاد.. فليس لهم صوت.. هم نائمين؟ بدأ الأب يروي ماحدث والدموع تترقرق في عينيه ولكنها لا تنزل منهما وقد كبر في العمر عشر سنوات يبدو وجهه قاتما واجما وحزن الدنيا كلها على ملامحه. واسترعى انتباهي انهما مازالا بنفس الملابس التي رأيتهم بها في المركز التجاري وبقايا اكل وعيش ناشف على المائدة واكواب ماء فارغة وكل مافي الشقة ورائحتها تدل على الكرب والكآبة..بل على الموت. صرخت وأنا أسأله عن الأولاد حصل لهم ايه؟

في صوت غائر تكاد الكلمات تخرج من فمه في شبه حشرجة اخبرني ان البوليس احالهما الى السجن ليلة ثم من ثاني يوم حضرت اليهما سيدة مع رجل البوليس واخبرتهم انهم في خلال اسبوع واحد ستجد عائلة تحتضن اولادهما وستحضر ثانية لاخذهما الى عائلتهما الجديدة.. بل ان هنالك احتمال كبير ان يذهب كل منهما الى عائلة مختلفة واما الوالدين فقد طلبا منهما التحضير للسفر اذا لم يرضى القانون هنا فهما غير مرغوب فيهما في كندا. عندئذ انفجرت الام في بكاء مرير عصر قلبي وهي تنادي على اولادها.. والأب يهدئ من ثائرتها ويرجوها عدم الصراخ بصوت عالي لأن الجيران يلاحظونهما. طلبت من الرجل ضرورة الذهاب الى محامي وان هناك مساعدين قانونيين مجانا للنظر في مثل حالته. الام تلطم وجهها وتبكي في حرقة تنادي اسماء اولادها. هرعت بسيارتي الى الى مكاتب المعونة Legal Aid وشرحت للمحامي هناك ما حدث وحالة الوالدين وانهما يستعدان للعودة والتنازل عن الهجرة خالص لو اعادوا لهما اولادهما. اتصل المحامي بالمختصة في مصلحة الشئون الاجتماعية والتي دلته على على مركز واسم الاخصائية التي بيدها ملف الحالة..

اتصل الرجل بالمركز ثم بالاخصائية واخبرها انه سيعرض الحالة على المحكمة وحتى الحكم لابد من اعادة الاولاد الى اهلهم حتى يقرر القاضي الحكم النهائي شفقة بالاب والام.. وحذرها لو فقدت عقلها فسوف يكون من حق الاب مقاضاة الحكومة ومقاضاتها هي شخصيا. كانت مناورة بارعة من المحامي.. بل مخاطرة كان يمكن الا تحرك في الامر شيئا.. فالاخصائية تدرك جيدا ان مافعلته هو تطبيق لقوانين البلاد ولكن يبدو انها جديدة علىالميدان او قد يكون قلبها رحيما..أو أن هذا تدخل الله العادل بعباده فلطف بهما.. لااحد يعرف كيف الحقيقة ولكن ما اعرفه هو ان سهم المحامي اصاب من الاخصائية مقتلا.. وخشيت على نفسها ومركزها فاخبرته بانها ستعيد الاولاد الى والديهما اذ انهما يلاقيان العذاب والالم لبعدهمأ عنهما وقد اشتكت اسرتهما الجديدة لها منهما ويبدو انهما رغم كل شيء ورغم قسوة الام وضعف الاب عن حمايتهما الا انهما ملتصقين بهما وهما يرفضان البتة التعامل مع الاسرة الجديدة ويزدريان بكل الاوامر ويقابلان محاولات الجميع معهم بالعصيان والتمرد. شكرت المحامي بعمق وهرعت الى شقة الوالدين لازف لهما الاخبار. في اليوم الثاني حضرا الاولاد عائدين الى احضان والديهما واقسمت لهما الام الا تقسو البتة عليهما ثانية

وفي خلال اسبوع علمت ان الوالد ذهب لمصلحة الهجرة وطلب العودة الى بلاده مع اسرته.. اما الهجرة فسوف تؤجل الى تاريخ لاحق.. او لاتاريخ خالص.. لقد حضر من اجل مستقبل اولاده ولكنهما فقدهما في اول شهر له في كندا فما معنى الحياة في مثل هذا البلد.. وكيف يضمن الا يتكرر ذلك على اي صورة في المستقبل؟؟ حزموا شنطهم وشدوا رحالهم وتركوا الارض الموعودة الى ارض السلامة.. ارض وطنهم الغالي.. حمدت الله كثيرا على هذه النهاية.. فليس كل واحد يصلح للهجرة او يتحمل مشوارها ويرضخ لقوانينها.. وآه يا كندا. والى اللقاء في العدد القادم. مادلين بدوي- نورث يورك- كندا

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...