اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا يوم بيوم

Recommended Posts

الاستاز / ياسر موضوع شيق و مميز و مفيد وطريقة السرد للموضوع تشد القارئ للاستمرار فى القراءة.

على فكرة طريقة السرد بتفكرنا بقصة د . الشامى الى كندا.

جزاك الله كل خير :roseop::roseop::roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

• الردود 183
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:roseop:

:roseop: yassir

ما شاء الله اسلوب بديع ومعلومات قيمة جدا بارك الله فيك يا اخى الكريم

وبصراحة موضوع الولادة ده جه على الجرح علشان انا احتمال ( اذا شاء المولى ) انى اولد هناك فى الثلاث اشهر الاولى التى بدون تامين صحى ومش عارفة الموضوع ده هايكلف كام ؟

على العموم حمد لله على سلامة المدام ويتربى فى عزكو

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

ربنا ما يقصرلك قلم يا عم ياسر ولا يقصفلك سن

ولا يخلصلك حبر ولا ....

انت عارف بقى

جايلك جايلك

أنا والعيال وأمهم

عيشنا ياريس

إيه رأيك في حبه البهيصة اللي فاتوا

جميل جداً كل اللي فات

ما تتأخر أبداً

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

أخى العزيز yasir

السلام عليكم و رحمة الله

انت كمان طلعت أبو أسكندر زى حالاتى....عرفت بقى يا سى السيد ان اسكندرية أجدع ناس ...ربنا يبارك فيك يا أبو عمار....انا لسه راجع من عندك...و قريبا حنطب عليك.... ما تقلقش الجيش الشامى يتكون من 6 أفراد...من خير جنود الأرض....اعزمنا بس مرة و انت تشوف....حتندم...

خالص تحياتى

ملحوظة: أخى سى السيد....واخد بالى يا باشا....بس انت لك فى السى فوود....ولا بس فى السى السيد... :roseop:

الأخ العزيز و رافع رايه السكندريه من تورنتو للمنشيه أحلى تحيه

أسعدنى تعليقك و فى أنتظار الجيش الشامى فردا فردا لأحكام السيطره على مدينه تورنتو مخبيش عليك اللبنانيه متفوقين فى العدد و العده بس على مين , تشم بس نفسك و الجيش يرتاح و نديها 2 طن برجر مع 60 متر سجق سكندرى و يبدأالهجوم .....

تحياتى ليك و للعائله

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

الاستاز / ياسر موضوع شيق و مميز و مفيد وطريقة السرد للموضوع تشد القارئ للاستمرار فى القراءة.

على فكرة طريقة السرد بتفكرنا بقصة د . الشامى الى كندا.

جزاك الله كل خير :roseop::roseop::roseop::roseop:

الأخ العزيز المر ...أحلى تحيه

أخجلتم تواضعنا..... , ربنا يتقبل العمل و يرفع بيه عنه ما أثلقنا بيه ظهورنا من الذنوب . ربنا يعلم نيتى افادة كل عربى قرر الهجره من أجل مستقبل أفضل ليه و لأولاده .....ربنا يوفقنا جميعا ..

تحياتى ليك وللدكتور الشامى و سى السيد و مديح و أحمد عبده و أحمد أسكندريه تانى و كل أعضاؤ المنتدى الكرام

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

عظيم يا استاذ ياسر، و مدخلات حضرتك كلها بتفتح النفس و بحس و انا بقراها اني جعانة.

انا عندي اسئلة لحضرتك بس مش عايزة اقاطعك، لما تخلص حسألك ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

عنينا يا معلم ....يوم السبت كله يبلغ تمام عندك....

@ الحكايه كلها تلات أوض نوم و الأنتريه و السفره و الحاجه الى فى اللوكر.

اه ياضهرى .....أستنى أبو مروان لما ييجى ياعم العمر مش بعزقه.........

:roseop: ياسر / ابو عمار ..

ماشاء الله عليك ياأخي أيه العرض الجميل السلس .. وهذا الكم الهائل من المعلومات خلال السرد.. أيه الحلاوة دي كلها ...

والحمد لله على سلامة المدام ،ومبروك المولود الجديد يتربى بعزك ..

بس ياريت ياخوي توضحلنا ألي بيحصل الآن وهاي الأيام وبين الذكريات لأنه تلخبطت الأحداث مع بعض عندي .. مش عارف يمكن انا مش مركز رغم أنه صرت قارئ الموضوع عدة مرات ..

وبعدين ياخوي أنا والشباب ( أولادي ) أن شاء حاضرين ماتشليش هم .. :roseop:

نسأل الله يجمعنا معاكم ومع الأقارب قريباً في كندا ..

أبو مروان

رابط هذا التعليق

العزيز ياسر

أرسل اليكم أحلى سلام وتحيه للأسرة السكندرية

ومبروك زيادة أعضاء الجالية المصرية بنت حلوة متربية

وشايلة معاها الجنسية الكندية

رابط هذا التعليق

عنينا يا معلم ....يوم السبت كله يبلغ تمام عندك....

@ الحكايه كلها تلات أوض نوم و الأنتريه و السفره و الحاجه الى فى اللوكر.

اه ياضهرى .....أستنى أبو مروان لما ييجى ياعم العمر مش بعزقه.........

:sad:

f((: ياسر / ابو عمار ..

wst::

ماشاء الله عليك ياأخي أيه العرض الجميل السلس .. وهذا الكم الهائل من المعلومات خلال السرد.. أيه الحلاوة دي كلها ...

والحمد لله على سلامة المدام ،ومبروك المولود الجديد يتربى بعزك ..

بس ياريت ياخوي توضحلنا ألي بيحصل الآن وهاي الأيام وبين الذكريات لأنه تلخبطت الأحداث مع بعض عندي .. مش عارف يمكن انا مش مركز رغم أنه صرت قارئ الموضوع عدة مرات ..

وبعدين ياخوي أنا والشباب ( أولادي ) أن شاء حاضرين ماتشليش هم .. :blush2:

نسأل الله يجمعنا معاكم ومع الأقارب قريباً في كندا ..

أبو مروان

ملاحظه حلو ه يا أبو مروان ....بس انا بحاول اتكلم فى مواضيع مفيش فيها أختلافات يعنى اللى كان بيحصل من 6 سنين هو اللى بيحصل دلوقتى ,علشان كده مش بتكلم فى مواضيع الفيزا و الأنتفيو و اللاندنج علشان الأجراءات بتختلف من سنه لسنه لكن السكن و الشغل و الولاده و الفسحه و الحياه الأجتماعيه ملاحظتش ان فيها اختلافات كتير من زمان لدوقتى ...لسه باروح لنفس الدكتور و الميكانيكى و الحلاق و نياجرا لسه فى مكانها ....لكن ملحوظه قيمه و ناخدها فى الأعتبار ....تسلم و فى انتظارك مع العائله ...كده مع جيش الكتيبه الشاميه الباك يارد مش حيكفى شكلها حنروح البارك ....... :roseop: :roseop: :roseop:

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

عظيم يا استاذ ياسر، و مدخلات حضرتك كلها بتفتح النفس و بحس و انا بقراها اني جعانة.

انا عندي اسئلة لحضرتك بس مش عايزة اقاطعك، لما تخلص حسألك ان شاء الله.

تسلمى يا أخت كوين بس الموضوع طويل دى حياه و فيها كل يوم جديد ....أسألى و ربنا يقدرنى و لاقيليك أجابه على الأسئله ....مش فى المقرر برضه و لا ايه.... :blush2:

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

:blush2:

وبصراحة موضوع الولادة ده جه على الجرح علشان انا احتمال ( اذا شاء المولى ) انى اولد هناك فى الثلاث اشهر الاولى التى بدون تامين صحى ومش عارفة الموضوع ده هايكلف كام ؟

تسلمى يا أخت دعء و متشليش أى هم , لو ربنا كرمك فى خلال فتره التلات شهور بتروحى مركز من مراكز اللى بيسموها community health Centre و هى متوفره أكتر فى الشرق زى تورنتو و سكاربو ...و الدكتوره بتتابع حالتك و لما بيقرب ميعاد الولاده بتحولك على المستشفى و مش بتكلف أى حاجه لا فى الولاده ولا المتابعه ....الا لو كنتى محتاجه لاخصائى ديه حتدفعى عليها كشف و ده لو كنتى لاقدر الله قلبك ضعيف أو أى مرض يحتاج أخصائى .....و لا تقلقى ربنا يكملك على خير.....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

اسجل متابعتي و اعجابي :blush2:

عشت يا أبو حميد

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك أخ ياسر علي المولودة الجديدة

تتربي في عزك ان شاء الله

ياتري سمتوها ايه ؟؟؟

:blush2: :roseop: :roseop:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

:)

wst:: yassir

:waf:

تسلمى يا أخت دعء و متشليش أى هم , لو ربنا كرمك فى خلال فتره التلات شهور بتروحى مركز من مراكز اللى بيسموها community health Centre و هى متوفره أكتر فى الشرق زى تورنتو و سكاربو ...و الدكتوره بتتابع حالتك و لما بيقرب ميعاد الولاده بتحولك على المستشفى و مش بتكلف أى حاجه لا فى الولاده ولا المتابعه ....الا لو كنتى محتاجه لاخصائى ديه حتدفعى عليها كشف و ده لو كنتى لاقدر الله قلبك ضعيف أو أى مرض يحتاج أخصائى .....و لا تقلقى ربنا يكملك على خير.....

:wub:

:bro: yassir

شكرا جزيلا على ردك وربنا يطمنك

احنا ان شاء الله هجرتنا على مونتريال - كيبيك يا ترى المراكز دى موجودة هناك برده ؟

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

موضوع اكتر من ممتاز ومواقع جديدة وجميلة .

حضرتك اتكلمت عن السكن للقادم الجديد ياتري لو عندك مواقع خاصة بالايجار المؤقت ولو اي حاجة تفيد بيها اي ناس هتنزل تورنتو لاول مرة علي حسب خبرتك الشخصية.

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

:lol:

:lol: yassir

احنا ان شاء الله هجرتنا على مونتريال - كيبيك يا ترى المراكز دى موجودة هناك برده ؟

:lol:

الخت الكريمه دعاء,

لا شكر على واجب...الله فى عون العبد مادام العون فى عون أخيه , أنا معنديش تجربه بالنسبه لمونتريال علشان رحتها مرتين و زياره فقط لكن هناك أخ فاضل عضو فى المنتدى قريت كتير من مشاركاته القيمه و هو الأستاذ وجدى ( waqdi) ياريت يفيدك بخبرته فى هذا الموضوع و ممكن تبعتيله رساله على الخاص ...تحياتى ليكى و للأستاذ الفاضل وجدى

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

ربنا ما يقصرلك قلم يا عم ياسر ولا يقصفلك سن

ولا يخلصلك حبر ولا ....

انت عارف بقى

جايلك جايلك

أنا والعيال وأمهم

عيشنا ياريس

إيه رأيك في حبه البهيصة اللي فاتوا

جميل جداً كل اللي فات

ما تتأخر أبداً

هيصه مقبوله ياأخ محمد و تيجى بالسلامه و تنور كندا ....أحلى تحيه

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الأخت دعاء...

السلام عليكم ورحمة الله...

لو حضرتك ناوية على كيبك يبقى نصيحتي إنك تحاولي تيجي قبل موعد الولادة بخمسة أو ست شهور على الأقل تعالي وأولدي هنا...

أو تولدي في مصر بالسلامة وبعدين تتصلوا بالسفارة وتضيفوا المولود (وده مش حياخد وقت طويل) للهجرة... وبعدين تيجوا هنا بالسلامة ويكون البيبي شد حيله إن شاء الله... وعلى كل حال بما إنكوا ناويين على الإستقرار هنا فالأطفال حياخدوا الجنسية بعد 3 سنين... يعني مش فارقة...

على فكرة ده إلى إحنا عملناه لما جينا... بنتي إتولدت في مصر (مع إن كانت فيزا الهجرة وصلت)... وبعدين أضفناها والموضوع ما أخدش شهرين تلاتة لحاد ما الفيزا بتاعتها جت... وعملنا لاندينج وكان عندها 4 شهور....

أنا باقولك كدة علشان إحنا لسة ربنا رازقنا بطفل تاني من إسبوعين... ومرينا بكل مراحل الحمل والولادة هنا... ومش عايز أخضك بس الموضوع محتاج نفس طويل علشان تلاقي دكتور أو دكتورة كويسة ويرضي يقبلك... والأهم من كدة هو موضوع التأمين الصحي...

أنا طلعت في السريع على موقع الRAMQ ولقيت إن من ضمن الحالات الخاصة إلى بيتعملها إستثناء من موضوع ال3 شهور الأوائل هو الحمل... بس هما قالوا الحمل ما قالوش الولادة... لو حضرتك عندك معلومة مؤكدة إن مصاريف الولادة حتكون مغطاة في ال3 شهور دول يبقى ماشي... لو عايزاني أتأكدلك ممكن أحاول أتكلم بيهم هنا أسأل... لأن لو مش كدة يبقى الإحتمال التاني هو إنك حتدفعي من جيبك وبعدين الحكومة تردهالك بعد ال3 شهور...

لو مش كدة ولا كدة يبقى حتدفعي من جيبك وبس...

طبعاً حتسأليني طب المصاريف تبقى كام...

أقولك لو الولادة طبيعية ومافيهاش أي مشاكل لا قدر الله يبقى بنتكلم في 10000 دولار... ودي مصاريف المستشفى فقط علشان يومين الولادة... الولادة القيصرية زوديلك كمان خمسة أو عشر ألاف... لو فيه أي مشاكل لا قدر الله يبقى بنتكلم في 10000 دولار كل يوم زيادة في المستشفى... يعني لو مثلاً خمس أيام يبقى خمسين ألف... وكدة...

أنا حاسس إني كلكعتلك الدنيا بس صدقيني كله الموضوع أسهل وأيسر مما تتصوري بس تبقى عارفة راسك من رجلك....

وأنا عامة ححاول بكرة إن شاء الله أتصل بالRegie علشان أعرف الوضع في حالتك يبقى إيه بالظبط....

وبعديها نبقى نقعد نحل....:lol:

تحياتي....

نسيت اقول للأخ ياسر موضوعك جميل واسلوبك أجمل... ربنا يوفقك ويبارك لك...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

أصحى .....أصحى ...

ياستى عايز انام شويه الحواوشى كاتم على نفسى

الدكتور أحمد بيقولك الموضوع ضنك و انا عندى عجز فى الميزانيه 200 دولار ...

منك لله يا أحمد ياعبده لازم تفكرها يعنى ....طيب هاتى الورقه مالها الميزانيه و رينى :

مصاريف العائله

تليفونين محمول و انترنت سرعه 100 عقده فى الموضوع 115

ملابس و مصاريف ترويش 320

لحوم حلال 50

أكل 400

تليفون البيت اللى مش بيبطل رن من الأعلانات 25

مكالمات خارجيه انشاء الله حاخصمها من هديه عيد الأم بتاعة حماتى60

خدمة البنك لزوم السحب و الأيداع و الضحك على الدقون 20

أجمالى مصاريف العائله الكريمه 990

مصاريف السكن

الأيجار أو القرض 1000

الصيانه 180

الكهرباء 90

تامين البيت 30

الغاز 120

الضرائب العقاريه 130

أجمالى مصاريف البيت 1550

السياره التمبكه

بنزين 190

تأمين بعد الثلاث اربع شهور اللى اضحك علينا فيه بمزاجنا 120

صيانه العربيه فى السنه 600 دولار 50

أجمالى مصاريف السياره النص لبه 360

الأجمالى 2,900.00

أطلع يا أحمد يا عبده بالميت دولار الى باقيه من التلات ألاف و اوعى تقولى الضرايب دانا عاملك مصروف السكن 1550 مش الف , بقى مصحينى من النوم و عجز و عيشه ضنك هيا بقت كده ....بتضرب الميت دولار و تقولى عجز و خليت الوليه أقتنعت ....ماشى يا عم أحمد بس لما تيجى هنا.. :roseop:

أنا عايز اوضح نقطه هنا علشان دقه المعلومه الحسبه على بيت 3 غرف و صاله فى حدود 1000 قدم مربع , ايجار أو شرا و يكون condo علشان كده التأمين بتاعه رخيص و استهلاك الغاز و الكهربا , طبعا لو شقه فى عماره ايجار حتكون الحسبه أرخص لاحيكون فيه غاز ولاكهرباء و لاصيانه و لاضرائب عقاريه ....و طبعا مصاريف البيت بتختلف من اسره لأسره لكن أنا حاولت أستخدم متوسطات .....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الأخوه المهنسون أعضاء المنتدى الكرام,

محسبوكم فاتته المحاضره التاليه بس أتصلت بيهم و قالولى حتتعاد فى أول يونيو .....جالى أسئله على البريد الخاص و هنا بخصوص المواضيع الرخصه و ال peo معلهش اجمعوا الأسئله مره واحده هنا و العبد لله حيحضر انشاء الله و نسألهم مره واحده.....

الأسئله اللى عندى من أبو مروان و خاصه بالمهندس الكميائى , مديح و خاصه بالمهندس المعمارى و الpeo و أخونا محمد أبو دقه و برضه خاصه بالمعمارى ....حد عنده أسئله أسألها فى المحاضره.....يلا ياجدعان أخوك مزنوق ....

P.Eng. Licence in Ontario: What, Why and How

Code:

S08-P.Eng.-S001

Event Type:

Workshop

Date/Time:

May 1, 2008

6:00 PM to 8:00 PM

TBA, Toronto

Instructor(s):

Ramadoss Srinivasan

Intended Audience:

This informative and interactive session is beneficial to all Engineering and Technical persons who are thinking of (or in the process) getting P.Eng. Licence in Ontario. Particularly useful to Foreign Trained Engineering professionals and Local university/college graduates who plan to obtain P.Eng. (Engineering Licence) in Ontario.

Description:

Engineering is a regulated profession in Ontario. To practise professional engineering, Engineering License issued by PEO (Professional Engineers Ontario) is required.

This interactive workshop will cover the following topics in detail:

* What is P.Eng.?

* About Regulatory Body (PEO) and Advocacy Body (OSPE)

* Benefits of becoming a P.Eng.

* Academic and Experience requirements

* Preparing Record of Experience for ERC (Experience Requirement committee) Interview

* How to prepare and face the ERC interview

* Reference requirement

* Personal Experience of the presenter (Ramadoss Srinivasan P.Eng.) in obtaining the P.Eng. License

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...