اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا يوم بيوم

Recommended Posts

الأخ الفاضل ياسر ...كل المنتدي مايعرفش شخصك الكريم و يمكن انا الوحيد ايلي تشرفت بمقابلتك و عرفتك عن قرب و لمست فيك الصدق و حب فعل الخير و لا انكر مساعدتك لي انا شخصيا..النهاية ايلي ما يعرفك يجهلك .

الأخ العزيز عمر تورنتو , شكرا لتعقيبك , بس واضح أنى أنا حدت عن الهدف, أنا كان هدفى من الكتابه فى منتدى محترم زى ده هو التواصل مع أهلى و ناسى و تقديم ما أستطيع من نصيحه أو عون لأى عربى دفعته أمواج الحياه على الشواطىء الكنديه , بس لقيت الحكايه مش كده , لقيت انى بكتب مشاركه و ابررها فى 5 مشاركات بسبب أختلاف وجهات النظر , أنا لا قلت كندا وحشه و لاحلوه أنا كنت بكتب اللى بشوفه يوم بيوم , كل اللى تمسكت فى رأيى فيه هو ضرورة أرتباطنا الشديد ببعض ,ضرورة تشجيعنا لبعض و مساعدتنا لبعض بقدر المستطاع ......أصريت على انها الحل , يمكن علشان شفت ناس كتير من مجتمعاتنا العربيه هنا ناجحين ماديا ...لكن مش مبسوطين نفسيا ,خايفين على عيالهم و خايفين من الوحده فأثر ده فيا و دفعنى أكتر للأرتباط بالمجتمع العربى هنا ...يمكن أثرت فيا كتابات أخوه فى أخبار العرب و النهار عن وحدتهم لدرجه أن واحده من الأخوات هنا كتبت فى مقال بعنوان لاأحد ....بتوصف فيه حياتها الناجحه ماديا و لكن فى النهايه عندما تعود للبيت بعد نهار ناجح تجد على جهاز الرد على الرسائل دائما ...لاأحد ...المقال بيمثل شريحه كبيره من الناس هنا بسبب عدم تواصلهم و تزاورهم .....

معلهش الواحد بيتعلم من أخطائه , و الحمد لله ان الواحد عرف ناس هنا ليها أحترامها فى المجتمع اللى كانت عايشه فيه و كمان حيكون ليها تأثير فى المجتمع اللى جاياه ..... أفتكر انى ديه نهايه كويسه لليوميات اللى كان نفسى انهيها و أنا على المعاش بس يعنى ماهو مش فاضل كتير برضه كلها30 سنه فركة كعب .... و أشكر للجميع تعليقاتهم الطيبه و أعتذر عن أى لفظ أو تعبير أساء بدون قصد لأى حد ....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 183
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

[

الأخ العزيز عمر تورنتو , شكرا لتعقيبك , بس واضح أنى أنا حدت عن الهدف, أنا كان هدفى من الكتابه فى منتدى محترم زى ده هو التواصل مع أهلى و ناسى و تقديم ما أستطيع من نصيحه أو عون لأى عربى دفعته أمواج الحياه على الشواطىء الكنديه , بس لقيت الحكايه مش كده , لقيت انى بكتب مشاركه و ابررها فى 5 مشاركات بسبب أختلاف وجهات النظر , أنا لا قلت كندا وحشه و لاحلوه أنا كنت بكتب اللى بشوفه يوم بيوم , كل اللى تمسكت فى رأيى فيه هو ضرورة أرتباطنا الشديد ببعض ,ضرورة تشجيعنا لبعض و مساعدتنا لبعض بقدر المستطاع ......أصريت على انها الحل , يمكن علشان شفت ناس كتير من مجتمعاتنا العربيه هنا ناجحين ماديا ...لكن مش مبسوطين نفسيا ,خايفين على عيالهم و خايفين من الوحده فأثر ده فيا و دفعنى أكتر للأرتباط بالمجتمع العربى هنا ...يمكن أثرت فيا كتابات أخوه فى أخبار العرب و النهار عن وحدتهم لدرجه أن واحده من الأخوات هنا كتبت فى مقال بعنوان لاأحد ....بتوصف فيه حياتها الناجحه ماديا و لكن فى النهايه عندما تعود للبيت بعد نهار ناجح تجد على جهاز الرد على الرسائل دائما ...لاأحد ...المقال بيمثل شريحه كبيره من الناس هنا بسبب عدم تواصلهم و تزاورهم .....

معلهش الواحد بيتعلم من أخطائه , و الحمد لله ان الواحد عرف ناس هنا ليها أحترامها فى المجتمع اللى كانت عايشه فيه و كمان حيكون ليها تأثير فى المجتمع اللى جاياه ..... أفتكر انى ديه نهايه كويسه لليوميات اللى كان نفسى انهيها و أنا على المعاش بس يعنى ماهو مش فاضل كتير برضه كلها30 سنه فركة كعب .... و أشكر للجميع تعليقاتهم الطيبه و أعتذر عن أى لفظ أو تعبير أساء بدون قصد لأى حد ....

ارجو الاستمرار في كتابة اليوميات و ماتحرمناش من مواضيعك الهادفة التي اقسم انها صحيحة و مفيدة.اخي العزيز/ياسر *********** و القافلة تسير.حياك الله.

سبب التعديل: استخدام الفاظ لاتليق لوصف اعضاء مشاركين فى الموضوع

الادارة

رابط هذا التعليق

يمكن أثرت فيا كتابات أخوه فى أخبار العرب و النهار عن وحدتهم لدرجه أن واحده من الأخوات هنا كتبت فى مقال بعنوان لاأحد ....بتوصف فيه حياتها الناجحه ماديا و لكن فى النهايه عندما تعود للبيت بعد نهار ناجح تجد على جهاز الرد على الرسائل دائما ...لاأحد ...المقال بيمثل شريحه كبيره من الناس هنا بسبب عدم تواصلهم و تزاورهم .....

أخي العزيز ياسر /أبو عمار ...

السلام عليكم

أسأل الله أن تكون بخير أنت والعائلة الكريمة .. :roseop: :wub: :closedeyes:

الدين النصحية .. وديننا الأسلامي يحثنا على هذا الأمر ..بل قد يكون ركن مهم من أركان ديننا ..

أنت والله ياأخي من اللحظة الأولى كانت كل مشاركاتك ايجابية وأساسها نصيحة الأخوة في المنتدى ،ومشاركاتك الجميع يتابعها بأهتمام بالغ لأهمية المواضيع التي تهم الناس وحياتهم .... ولأهمية المعلومة المطروحة .... يأخي الناس تعبانة كثير ... كثير .

وفي شعور عام في المنطقة العربية لدى الناس بالغرق البطيئ أو الموت البطيئ و القرف والأحباط والأضطهاد ، وتحاول غالبية الناس بالبحث عن منقذ أو الأنتقال بالهجرة بعيد عن هنا بعد أن عز تحقيق الأمل وغياب فرص الحياة لتحقيق الذات ، وكلما يتجدد أمل نرى الأحباط والفشل هو يكون عنوان يغطي حياة الناس من جديد ..

فياأخي أنا أحيي فيك هذه الروح التي تفوح منها رائحة الأمل و الأنبعاث من جديد، وتجدد في نفوس الناس الأمل ونظرة متفائلة الى المستقبل ...

فياأخوتي لا لا تحرموا الناس من بريق الأمل ومن التفكير بحياة جديدة ، ولا تضعوا كل هذه الأحباطات بهذا الشكل الصارخ وبهذا الكم الهائل ... أرحموا الناس بموضوعية ... أعطوا الناس أمل .. أو على الأقل فرصة للحلم الجميل .. أنقلوا تجاربكم وتجارب الناس بشكل محايد كما يفعل كثير من أخوتنا الأعزاء هنا في المنتدى ، وأتركو القرار للناس كل يرى الصورة بطريقته ..

هذا لايعني أن لاتقولوا الحقيقة كما هي .. بس أكتبوا تجارب الناس بكل سلبياتها أو أيجابياتها وأنصحوا ..

أخي ياسر بارك الله فيك وحياك على كل هذ الجهد الرائع جدا ..جدا ،وأسأل الله أن يجعله في ميزان حسناتك، وأن يفتح عليك أبواب رحمته، ويوفقكم ويسعدكم أنت والعائلة في الدنيا والآخرة ..

مع خالص التحية والتقدير..

أبو مروان

رابط هذا التعليق

بداية ، انا لم اذهب الى كندا ، ولم يحدث ان ذهبت الى انجلترا ، ولا ازعم اننى متخصص فى الشئون الامريكية ، ولكن ساروى القليل عما اعرفه عن حقوق الطفل فى الولايات المتحدة

الطفل ليس ملكا لوالديه ، ومايقدمه الآباء لاطفالهم ليس من باب الفضل بل من باب الواجبات المكلف بها الوالدين ، وفى المقابل يتميتع الولدين برعاية وتنشئة اطفالهم ، ومن يهمل او يسيئ معاملة الطفل ، وجب سحب التكليف منه ووضع الطفل تحت رعاية اسرة بديلة.

بالبلدى كده ماعندهمش اكسر للبنت ضلع يطلع لها اتنين ، او الاب والام احرار يربوا عيالهم بالطريقة اللى تعجبهم ، هناك حد ادنى فى معاملة الطفل ، ليس منها الضرب او الاهمال. وممكن نقول ان نفس القوانين تطبق حتى فى معاملة الحيوانات بدءا من القطة انتهاء بالحصان والبقرة.

لو عندك طفل ، فانت مسئول عن رعايته ، ومراقبته ومراقبة احتياجاته ، فمثلا انت مذنب لو تركت اطفال دون سن الحادية عشرة بالمنزل بدون شخص بالغ يرعاهم ، ويبدء الموضوع بالتحذير انتهاءا بنقلهم للعيش مع اسرة بديلة لان مثل هذا الفعل يعتبر احد انواع الاهمال.

ليس من المسموح ترك الاطفال يلعبون بدون ان يكونوا تحت مراقبة الاهل ، والا فهو نوع من الاهمال.

الضرب ... ضرب الاطفال واحدة من انواع المعاملة السيئة المنهى عنها ، وان كانت تمارس على نطاق ضيق وبعيدا عن الاعين ، فلا يستطيع اب او ام ان يجلد ابنه على مرأى ومسمع من جيرانه فيقولون " ابنه وهو حر فيه يربيه زى ماهو عايز " لو حدث هذا ستجد البوليس فى المكان خلال دقائق.

تتدرج عقوبة الطفل من حرمانه من لعبة يحبها انتهاءا بالاتصال بالشرطة لاثبات حالة عصيان الطفل ، مرورا بالعرض على طبيب نفسى ، والحرمان التدريجى من التحدث الى الطفل .... تركه وحيدا بغرفته ..... منعه من استخدام الراديوا والتليفزيون والكمبيوتر ، وحتى رفع السرير من الغرفة وتركه لينام على الارض.

والطريف ان الطفل يعلم هذا جيدا ، فمن الممكن ان تذهب فى زيارة اسرة فتجد الطفل جالسا فى زاوية الغرفة ، لايتحرك ، واذا خاطبته يرد باجابة مقتضبة انه فى حالة تذنيب لمدة ساعة او ساعتين وباقى له مدة كذا دقيقة.

سردت ماسبق توضيحا لما اورده الاستاذ jgeorge ، لابين ان النظام الامريكى فى حماية الحقوق ( على ارضها ) يعتبر مثال ، بغض النظر عن رؤيتنا لها من الناحية الدينية ، ويتساوى فى ذلك كل من هو مقيم على الارض الامريكية ، حتى لو كان مقيما غير شرعيا فهو يتساوى فى حقوقه كبشر ، ولا اريد ان يساء فهم كلامى ، ومقارنته بما يجرى خارج الاراضى الامريكية ، وهذا بالطبع لا ينفى تماما ان هناك تجاوزات فردية لايمكن تعميمها ، على الرغم من اننى تعرضت شخصيا لتمييز دينى ، ولكنها حالة واحدة مقابل مئات الحالات التى تمت معاملتى فيها كأنسان.

وعلى فكرة صادفت اسر مصرية كثيرة جاءت للزيارة ، اى بفيزا للزيارة ، وقاموا بارسال اطفالهم للمدارس الامريكية التى تحصل على تمويلها المالى من دافع الضرائب الامريكى ، ولهم الآن أكثر من ثمان سنوات ، فقط لانهم اطفال لهم الحق فى التعلم ، بغض النظر عن جنسيتهم او وضعهم القانونى.

أرجو ان اكون قد نقلت صورة قريبة لمشاهداتى عن حقوق الطفل فى امريكا.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

نرجع تانى نشوفلنا كام يوم نكتبهم قبل الباب كله ما يتلغى , يمكن حد ينوبه معلومه مزنوق فيها و لا عايز يعرف الحياه فى كندا شكلها ايه قبل ياخد قراره و عسى الله سبحانه و تعالى يقرب بينا جميعا و يعين كل المهاجريين و يسعدهم فى المكان اللى أختاروا يكملوا مشوارهم فيه ....

موضوع اليوم فتحه صديق فى العمل رفع قضيه على الشركه متهما أياها بأجباره على الأستقاله و تساءلت لجهلى بالمصاريف القضائيه عن التكلفه اللى حيتكلفها من مصاريف التقاضى اللى اتعاب المحامى و خلافه ...ودار الحوار التالى...

* يعنى ازاى الشركه دفعتك للأستقاله ..

هما مدفعونيش ...أنا أخدت ايام مرضى كتير أكتر من المسموح بيه و كانت النتيجه مناقشه و كلام شديد اللهجه من HR فعلى أثره رحت منفعل و قدمت أستقالتى ...

* الله ...يعنى هما لم يرفدوك ...و كمان رافع قضيه ؟!

مهو انا كنت مش فى حاله سليمه تمكنى من الحكم الصحيح على الأمور و اتخاذ القرار المناسب ...

* ياسلام ...طبعا ده كلام المحامى و لا ايه ...مش موضوعنا..... المهم لو الواحد لاقدر الله أضطر لرفع قضيه ولا حاجه زى كده و معهوش فلوس يعمل ايه ....

حسب موضوع النزاع فى غالبيه الامور المحامين بيحصلوا على نسبه من التعويض و متدفعش حاجه لحد ما القضيه تخلص و حتى لو خسرتها مش بندفع حاجه لأن المحامين مبخدوش قضايا من هذا النوع الأ لما بيكونوا واثقين أنهم حيصلوا على حقهم ....لكن مواضيع الأسره و الحضانه و اللجوء السياسى فموضوعها مختلف لان فى الحالات دى ممكن تاخد legal Aid و ده بيتوقف على أشياء كثيره ...فى الأساس دخلك ....يعنى لو كان دخلك فى الشهر 601 و عندك طفل أو 1.075 و عندك طفلين وهكذا .... فتصبح مؤهلا للحصول على دعم حكومى لتدفع مصاريف المحامى بدون أى أختبارات

*أختبارات ايه ...

يعنى لو كان دخلك أعلى مما حددته الحكومه كتصنيف لذوى الدخل المنخفض فيتعملك تقييم يمكن تكون مؤهل لخدمه مجانيه و يمكن لأ فيشوفوا عندك بيت مثلا أو أى أصول فممكن تقترض بضمان هذه الأصول ....

* فيه اخت فى المنتدى عندنا بتدور على محامى تعمله توكيل علشان تحصل على تعويض... تفتكر ممكن تحصل على Legal Aid ...

ممكن ...لو المحامى أفتراضى ....ممكن تحصل على مساعده أفتراضيه ..... :blink: :lol: :lol: و يجعله عامر

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

شكرا لمحاولة افادة الناس بما لديك من معلومات

جزاك الله خير

و هما بقى ناويين يلغوا الباب ليه ؟؟؟

تحياتى و كل عام و سيادتكم بخير .. عيد سعيد ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ايوة كدة يابو اليسر ارجع وكمل مواضيعك الشديدة بتاعة زمان. تسجيل متابعة ياباشا.

المهم هنا الراجل كسب القضية ولا لسة.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

النهارده ان شاء الله عايز اصلح تكييف العربيه , ياه بقالى كتير مجتش المنطقه دى من ايام ماكنت لسه واصل كندا جديد و بدور على عربيه و عندك واحد فلاش باك سكر بره.

أركب الحنطور و اتحنطر …..مش عارف ليه الأغنيه دى لازقه فى دماغى ليه و انا باخد المترو ..ما علينا نركب المترو لحد محطه واردن …السماعات فى ودانى و ال mp3 محمل اغانى الشيخ امام و بأقرأ فى جريده مترو و هى جريده يوميه مجانيه مفيش فيها أخبار مهمه بس اهو تاخد فكره و انت راكب المترو.......أيوه ياسيدى وصلنا متخفش و انت نازل لو حد من العيال اتاخر فى واحد مسئول قفل الباب مش حايقفل الا لما يتاكد ان كله فى السليم و حتلاتى الخريطه الى فيها محطات المترو فوق الباب و لو حبيت خريطه فيها ارقام الاوتوبيس ممكن تاخدها من شباك التزاكر. وصلنا لمحطه واردن ...ما دمت جوه ال TTC مش حتدفع الا مره واحده و انت داخل من المترو اول مره و بعدين من محطة المترو تاخد اوتوبيس و ترجع بيه و تاخد المترو رايح جى و لا تدفع حاجه المهم انك جوه النظام مطلعتش من الباب . أخدت الاوتوبيس و زى مانت عارف الأوتوبيس مش بيقف فى كل محطه بيقف لما بيكون فيه ناس على المحطه أو حد بيرن الجرس الى فى العمود أو يشد الحبل الى وراك ....شد وحياة والدك علشان نازل المحطه الى جايه ......محدش سأل يعنى رايح فين ....

مقلتلكم حاشترى عربيه نص نص ..... طيب ليه متشترى جديده حتى بالقسط .... علشان لسه جديد فى البلد و لما بتكون جديد و لسه مطلع رخصه جديد بتدفع تامين عالى.

و ايه بس لازمته التامين ....ما هو هنا لازم علشان تسوق يكون معاك رخصه من رخص القياده الى مترتبه من أول G2 لحد A و كمان يكون معاك تامين مش لازم على عربيتك بس لل THIRD PARTY امال لو لا قدر الله عملت حادثه حتمتسك فى خناقه و هو يزعق لا الكلام ده مش هنا ....التامين يدفعله ازا كنت غلطان و بعد كده يغلى الى بتدفعوا كل شهر.

وصلنا للديلر ....استنى ياعم ايه الى وداك للديلر ....مقلتلك انا لسه جديد , الديلر عنده ييجى 300 عربيه و موجود فى اماكن كتير و انت ماشى فى الشارع تلاقى طابور عربيات و عليها يفط باسعارها و كمان القسط الشهرى اذا كنت مش ناوى تدفع على مره واحده . طيب و اشمعنى جيت هنا . ياسيدى اصل الشارع ده فيه ييجى 5 ولا 6 ديلرز ييجى ممكن مشى اروح لواحد تانى ....و انت ايش عرفك ....مهو فيه مجله مجانيه فيها 99 فى الميه من الديلرز اسمها Autotrader -http://www.autotrader.ca/default.aspx و كمان فيه http://www.automart.ca/ , منها نسخ حسب نوع العربيات ...يعنى جزء الصالون , جزء للترك , جزء لل SUV و غيره حتلاقيها فى معظم محطات المترو و كمان فى بلازات كتير.و ادى ياسبدى شوية مواقع للديلرز.

http://www.brennanpontiac.com/

http://www.carmax.com/

http://www.courtesychevolds.com/en/index.spy

http://www.humberview.com/

http://www.gorrudsautogroup.com/dcm/home.html

http://mcalpineford.dealerconnection.com/?lang=en

http://www.northyorkchev.gmcanada.com/cgi-...596〈=en

http://oaklandfordlincoln.dealerconnection.com/?lang=en

http://www.ontariocarstore.com/

http://gm.ca/gm/

كفايه أسئله بقى سيبنى اتفرج على العربيا ت.......... و بعدين نجيب أمريكانى؟ طب ده بلاعة بنزين... طيب نجيب يابانى ....الصيانه بتاعته غاليه علشان الميكانيكيه بتوع اليابانى معظمهم خريجه معاهد هنا و خاصه معهد سنتنيال ...خلينا فى الامريكانى واسعه و موتور 3.5 و ياسيدى البنزين غالى بس الصيانه ارخص .

طيب حنفاصل مع الراجل ...طبعا يعنى ينزلها 200 و لا 300 ماشى ياعم حلال عليك.

رايح فين بس و الأجراءات ....اجراءات ايه امال انا جى للديلر ليه هو بيعمل كل حاجه , المطلون شهادتين الأولى EMMISON TEST و ده اختبار البيئه و انت ماشى تلاقى اى ورشه عامل علامه DRIVE CLEAN يعمل الشهاده ديه....

زى مين يعنى

يا أخى انت مش عارف أى حاجه ...زى MIDAS أو CANADIAN TIRE بس حاسب ....الأتنين ماشين بالورقه و القلم يعنى أغلى ناس .خلينا فى الى قد ايدنا عندك مثلا TIRE DEPOT و مجموعه طويله من الورش الصغيره فى شارع دانفورث مع واردن .

و الشهاده التانيه ان العربيه تبقى CERTIFIED و ديه زى فى مصر أمن و متانه و برضه نفس المكان يعملهالك و يقولك العربيه محتاجه كذا علشان تبقى CERTIFIED و بالتليفون يجيب الحاجه المطلوبه . أنما انت خاوتنى ليه ما الديلر حيعملك الشهادتين دول .

أمال النمر ياعم حانجيبها منين . أنا عايز نمر عليها اسمى ....و النبى تتلهى تكونش سايق مرسيدس النمر المخصوصه تدفع لها حوالى 20 دولار زياده. خد بالك مش حاتاخد النمر الا و معاك التامين . سيب بقى الديلر يا حلو يركب النمر و يجيب لك الشهادتين و تيجي تستلمها كمان كام يوم و يلا نشوف موضوع التامين

نحمد الله علي عودتك سالما لبيتك و اتمني ان تكون معين و سند للأخوة المقبلين علي الهجرة .عيد سعيد.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

….. بدات ترتب نفسك على المتابعه و الولاده.

@ هى بتابع عن دكتوره صينيه …

بلا صينيه بلا حله سيبك من عده المطبخ دى و عليك و على الدكتوره مرحرحه المستريحه بتاعة شارع ايلسمير

@ اشمعنى يعنى ما أى دكتوره و السلام…

ياسيدى لأ….. الدكتوره مرحرحه هى اللى حتولدها و لو حتى حتولد الساعه 2 بالليل حتيجى المستشفى لكن لو رحت عند أى دكتور و لا دكتوره مش حييجى.... حيولدها اى دكتور نبتشى فى ليلتها.

….عليك وعلى الدكتوره مرحرحه المستريحه …

@ هى اللى ولدت زوجتك؟

لأ ياسيدى بعملها دعايه علشان واخد منها اوفر …..تولدلى عيل و التانى بنص التمن …مصيبه للواد يطلع لابوه…

يعنى انا لسة مخلصة مسلسل د. الشامى و بعده مسلسل د. التهامى ........ اقوم اشبك فى مسلسل استاذ ياسر

و اقعد اضحك لوحدى :lol: ........ مش معقول كدة!!

انا باقول يا هادى فى المسلسل بتاعك يا استاذ ياسر و هاحاول اجتهد برضه زى ما عملت فى المسلسلين اللى قبل كدة :lol:

بس حبيت اسجل اعجابى من صفحة 2 :roseop:

رابط هذا التعليق

ايهههههههههه ده ايده؟؟؟؟

المسلسل خلاص كده؟؟؟

يا باشمهندس ياسر .......... يا استاذ ياسر..........................

طب بتكتب فين دلوقتى؟؟؟؟

ده انا استبشرت خير و حضرتك بتقول عايزين نعمل تجمع و نساعد بعض ...... و لما شفت اللينك بتاع جروب النيل .....قلت المصريين اهمه

بقى كده يا فندم بعد ما تهيأت نفسيا ان فيه 86 صفحة زى د. الشامى و لا 51 صفحة زى د. التهامى......الاقى الموضوع يخلص كده ...اذ فجأتن....

ما كانش العشم ابدا...

و شكلى كده هابتدى انظم وقفة احتجاجيه .......[/size] :roseop: :lol: :lol: :roseop::roseop::roseop::roseop: :wub:

رابط هذا التعليق

ايهههههههههه ده ايده؟؟؟؟

المسلسل خلاص كده؟؟؟

طب بتكتب فين دلوقتى؟؟؟؟

ده انا استبشرت خير و حضرتك بتقول عايزين نعمل تجمع و نساعد بعض ...... و لما شفت اللينك بتاع جروب النيل .....قلت المصريين اهمه

بقى كده يا فندم بعد ما تهيأت نفسيا ان فيه 86 صفحة زى د. الشامى و لا 51 صفحة زى د. التهامى......الاقى الموضوع يخلص كده ...اذ فجأتن....

ما كانش العشم ابدا...

و شكلى كده هابتدى انظم وقفة احتجاجيه .......[/size] :roseop: :lol: :lol: :roseop::roseop::roseop::roseop: :wub:

الله ينور عليكي والله يانيو كمر. والله الراجل دة احنا خسرناة. ربنا يرجعهولنا بالسلامة.

سوال كدة برضة عل الماشي هو حضرتك مقدمة من بدري ولا لسة مقدمتيش؟

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

ايهههههههههه ده ايده؟؟؟؟

المسلسل خلاص كده؟؟؟

طب بتكتب فين دلوقتى؟؟؟؟

ما كانش العشم ابدا...

و شكلى كده هابتدى انظم وقفة احتجاجيه .......[/size] :blush2: :scooter: :beee: :beee: :cry1: :cry1: :sad: wst::

الله ينور عليكي والله يانيو كمر. والله الراجل دة احنا خسرناة. ربنا يرجعهولنا بالسلامة.

مرسى على الرد يا استاذ سامح

بس يا ريت الاستاذ ياسر يرجع ويقول هاتنزل المره دى ( وش عبد الفتاح القصرى ...... على رأى الدكتور التهامى)

ان شاء الله هاقدم الاسبوع ده و كنت لسه فى زيارة سريعه لمحامى الهجرة ( طبيب سابقا) د. قناوى لسوءاله

عن بعض الاسئله ( ربنا يكرمه ..... ويكرمكوا كلكوا علشان الروح الحلوه دى)

و ان شاء الله اللى فيه الخير يقدمه ربنا ..... لينا كلنا...... امين

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
ايهههههههههه ده ايده؟؟؟؟

المسلسل خلاص كده؟؟؟

طب بتكتب فين دلوقتى؟؟؟؟

ما كانش العشم ابدا...

و شكلى كده هابتدى انظم وقفة احتجاجيه .......[/size] :unsure: :roseop: :lol: :sad: :lol: :lol: :lol: :lol:

مرسى على الرد يا استاذ سامح

بس يا ريت الاستاذ ياسر يرجع ويقول هاتنزل المره دى ( وش عبد الفتاح القصرى ...... على رأى الدكتور التهامى)

ان شاء الله هاقدم الاسبوع ده و كنت لسه فى زيارة سريعه لمحامى الهجرة ( طبيب سابقا) د. قناوى لسوءاله

عن بعض الاسئله ( ربنا يكرمه ..... ويكرمكوا كلكوا علشان الروح الحلوه دى)

و ان شاء الله اللى فيه الخير يقدمه ربنا ..... لينا كلنا...... امين

الزائره الجديده

ايه اخبارك....

قدمت ولا لسه

قولي لنا اخر التطورات؟

يا اخوانا من ساعه ما الباشمهندس ياسر نقيب المهندسين في كندا اعتزل الكتابه......ومواضيعه القيمه اخذت في التواري للخلف

المواضيع ده مهمه ومطلوب تثبيتها للافادة

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الزائره الجديده

ايه اخبارك....

قدمت ولا لسه

قولي لنا اخر التطورات؟

يا اخوانا من ساعه ما الباشمهندس ياسر نقيب المهندسين في كندا اعتزل الكتابه......ومواضيعه القيمه اخذت في التواري للخلف

سميه هانم

مرسى لاهتمامك و سؤالك .......

انا قدمت فعلا اخر شهر نوفمبر قبل الليسته بيومين :sad:

و لحد دلوقتى مافيش اى اخبار

ربنا يعمل اللى فيه الخير

اما بخصوص المهندس ياسر......فانا كمان باضم صوتى لصوتك

و باقول ياريت .....يرجع يفيد الناس تانى

ربنا يهدينا جميعا

رابط هذا التعليق

ياسر مشغول جدا اليومين دول ياريت ماتبخلوش عليه بالدعاء ان ربنا ييسر له اموره ويجعل له من امره رشدا...

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

ربنا يقك كربه و ييسر له أمره و يصلح حاله و احنا معاه ،

الأخت الفاضلة نيو كمر حضرتك فيدرالي و لا كيبيك ؟؟؟؟

أنا مقدمة فيدرال قبل الليستة بأسبوع بالضبط ،

ربنا يقدر اللي فيه الخير للكل

رابط هذا التعليق

الزائره الجديده

ايه اخبارك....

قدمت ولا لسه

قولي لنا اخر التطورات؟

سميه هانم

مرسى لاهتمامك و سؤالك .......

انا قدمت فعلا اخر شهر نوفمبر قبل الليسته بيومين :unsure:

و لحد دلوقتى مافيش اى اخبار

ربنا يعمل اللى فيه الخير

اما بخصوص المهندس ياسر......فانا كمان باضم صوتى لصوتك

و باقول ياريت .....يرجع يفيد الناس تانى

ربنا يهدينا جميعا

ما تقلاقيش .. ان شاء يبعتوا لكم قريب.....

المهم ابدءوا جهزوا اوراقكم من دلوقت علشان الوقت ما يسرقكم

بالتوفيق ان شاء الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة نيو كمر حضرتك فيدرالي و لا كيبيك ؟؟؟؟

أنا مقدمة فيدرال قبل الليستة بأسبوع بالضبط ،

ربنا يقدر اللي فيه الخير للكل

ام بلال

ازاى حالك..... ان شاء الله خير

أنا كمان مقدمه فيدرال قبل الليست يوم 25 نوفمبر

ربنا كريم....ييسر لنا اللى فيه الخير

رابط هذا التعليق

شكرا لمحاولة افادة الناس بما لديك من معلومات

جزاك الله خير

و هما بقى ناويين يلغوا الباب ليه ؟؟؟

تحياتى و كل عام و سيادتكم بخير .. عيد سعيد ان شاء الله

يا جماعة ماحدش يعرف اخبار مدام نونا....من وقت مانزلة لستة الو ظائف مش باينة...الظاهر انها مشغولة في هجرة كيبيك....يلا ربنا يوفقها في خطتها الجد يدة

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...