اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا يوم بيوم

Recommended Posts

• الردود 183
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصراحه قصه مرعبه jdw:: تخلي الواحد يفكر ألف مره i*: :egyflag:

أيوه بس قصه ....واحده مش 1000 حاله , يا أختى العزيزه ....مش المقصود نترعب و نخاف ...المقصود بس نفكر فى الفرق بين احنا جايين منين و احنا فين دلوقتى ...نجهز نفسنا ...مش جايز احنا اللى غلط فى اللى أتربينا عليه .....على الأقل نعرف و نقرأ ...زمان كان الناس بتيجى على عماها دلوقتى ناس كتير بتحكى ...بتكتب .....زى ما قلت قبل كده ...مش بنقول كنجا وحشه و لا حلو ...بنقول الى بيحصل و نفكر و نحلل .....و ربنا يسهل للجميع ...

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

بصراحه قصه مرعبه i*: تخلي الواحد يفكر ألف مره :sad: :egyflag:

أيوه بس قصه ....واحده مش 1000 حاله , يا أختى العزيزه ....مش المقصود نترعب و نخاف ...المقصود بس نفكر فى الفرق بين احنا جايين منين و احنا فين دلوقتى ...نجهز نفسنا ...مش جايز احنا اللى غلط فى اللى أتربينا عليه .....على الأقل نعرف و نقرأ ...زمان كان الناس بتيجى على عماها دلوقتى ناس كتير بتحكى ...بتكتب .....زى ما قلت قبل كده ...مش بنقول كنجا وحشه و لا حلو ...بنقول الى بيحصل و نفكر و نحلل .....و ربنا يسهل للجميع ...

jdw::

:sad: yassir

الحقيقة كان لازم احييك على ردك على الاخت ( بنت مصر ) عين العقل والله

يا ريت الناس كلها تقدر الفايدة الكبيرة لوجود منتدى يحتوى كل هذا العدد من المصريين الاصلا فعلا واللى عايزين يفيدوا اخوانهم بكم معلومات لا يستهان به حول الحياه فى المجتمع الكندى والذى اكيد يختلف عن مجتمعاتنا العربية ونحاول نفكر شوية فى كل الكلام اللى بيتقال ونحلله من جميع الجوانب وليس من جانب واحد فقط ونحاول كمان جميعا الاتسام بالموضوعية سواء اللى بيكتب او اللى بيقرا

احييك مرة اخرى اخى الكريم واشكرك على جميع مشاركاتك السابقة والقادمة ايضا وبارك الله فيك وفى

اسرتك الكريمة

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا أخ ياسر انك طمنتنا شويه , بس بجد أنا منكرش ان القصه دي هزتني

و خصوصا انها كانت تاني مره أسمع فيها أن الحكومه الكنديه لديها الحق فعلا في أخذ

الأطفال من الاهل عند الاساءه اليهم وكانت القصه الاولى قد روتها لي صديقتي الكنديه

وكان الكلام ده قريب جدا و برضوا الاهل أوموا محامي لاسترداد الطفله بعد أن أبلغت مدرستها

في المدرسه أن البنت قالت أن أمها ضربتها في البيت فمنعوا الام من أخذها من المدرسه

في اليوم التالي مباشره و علمت الام أنهم وضعوا البنت في دار للاطفال لحين أن تاتي أسره

وتتبناها . أنا مش بخوف حد كلنا في مركب واحده بس فعلا لازم نأخذ حذرنا تمام و كمان نوعي

أطفالنا كويس أوي....ومش معنا كده ان كل الي في كندا يعني أولادهم اتاخدوا منهم أكيد دي حالات

فرديه و ربنا يسترها مع الجميع....

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

مشكور اخي العزيز ياسر علي طرح هذه الحكاية

ومشكور اكتر علي تعليقك علي الاخت بني مصر

وهكذا يكون الحوار الراقي المفيد

وجزاك الله كل خير :rolleyes:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الأطفال من الاهل عند الاساءه اليهم وكانت القصه الاولى قد روتها لي صديقتي الكنديه

وكان الكلام ده قريب جدا و برضوا الاهل أوموا محامي لاسترداد الطفله بعد أن أبلغت مدرستها

في المدرسه أن البنت قالت أن أمها ضربتها في البيت فمنعوا الام من أخذها من المدرسه

في اليوم التالي مباشره و علمت الام أنهم وضعوا البنت في دار للاطفال لحين أن تاتي أسره

وتتبناها . أنا مش بخوف حد كلنا في مركب واحده بس فعلا لازم نأخذ حذرنا تمام و كمان نوعي

أطفالنا كويس أوي....ومش معنا كده ان كل الي في كندا يعني أولادهم اتاخدوا منهم أكيد دي حالات

شفتى بقى أنتى بتذاكرى دروسك كويس ازاى ....بتسألى و تقرأى و تعرفى ....هو ده المطلوب ....المطلوب هو النتورك ...لازم نقف مع بعض و اللى شاف و عرف شيء يهم أهله و ناسه يقول ...مش أنا وقعت خليهم كمان يقعوا .....أول مره نزلت فيها المطار فى تورنتو بعد 09/11 بفتره بسيطه و طلبت من أحد العمال مساعدتى فى الحصول على فكه علشان عربيه الشنط (معلش أيامنا كان بالعمله دلوقتى بالكريديت كارد ...الدنيا اتطورت ) و رحب جدا و هو بيكلمنى لمح والدتى و هى بتقرب منى ....بصلى من فوق لتحت و سابنى و مشى ....ساعتها مفهمتش هو عمل كده ليه و لاكان فيه منتدى و لا يحزنون ....بعد كده لما عشت هنا عرفت الحجاب تأثيره ايه على بعض الناس ..... المهم نفهم الناس و الوضع اللى جايينه ....حلو ..وحش ..بتختلف من شخص لشخص ....لكن المهم بالنسبه لينا ثواب مساعدة الأخريين .....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

القانون ده موجود لحمايه الأطفال والأم الي في القصه دي كانت غلطانه..................وللأسف الحكومه رجعت لهم اطفالهم من قبل معالجه عقليه الأم الي أكيد مريضه. وأكيد حتضربهم تاني في مصر.

القصه دي زي واحد راح كندا وسرق بنك ولما قفشوا عليه قاللك سيبوني ,انا أسيب البلد........سرقه البنوك جريمه في مصر وفي كندا وضرب الأطفال غلط (احتمال يكون جريمه كمان) في مصر وجريمه في كندا.

أما عن القصه الي أنتي حكيتها فهيا مش صحيحه قوي.........وفعلآ لو طفله أشتكيت أن أمها ضربتها المدرسه بتضر تبلغ الحكومه علشان يحققو في الموضوع لاكن لو ماكنش عندهم دليل واضح ميقدروش ياخدو الطفله منهم ولو بيستمرو في الثحقيق.

لاكن لو لقو أيد البنت وارمه ولا في جرح أو حاجه تدل علي الضرب بيخدو البنت علي طول لحمايتها ويقعدوها مؤقتا مع عاءله ثانيه لغايه ما المحكمه تقرر.

تم تعديل بواسطة Automatic
رابط هذا التعليق

المشكلة فى اختلاف العقليات الضرب طريقة بقت قديمة وعادة سيئة

وشكرا للاخ ياسر على القصة المحزنة جدا

جزاك اللة خيرا

و الله يا اخ جبار ما كان قصدى تكون محزنه أنا مرضتش أتدخل فى النص خالص و لا أضيف أى حاجه تخفف من وقعه ... ...معلهش المهم الفايده و تسلم على دعوتك.... وعد اليوم اللى جاى من اليوميات يكون سعيد ....اضحك مقدما .... :rolleyes:

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

مشكور اخي العزيز ياسر علي طرح هذه الحكاية

ومشكور اكتر علي تعليقك علي الاخت بني مصر

وهكذا يكون الحوار الراقي المفيد

وجزاك الله كل خير :rolleyes:

تسلمى أختى سميه , محدش يخاف ياجدعان , الحكاوى فوايدها أن الناس تعرف ....و على أم أبو عمار ...الغريب أعمى ....ربنا يجعلنا دليلك و نحط بس فى الحصاله شويه حسنات ...لأحسن الحصاله فاضيه خالص و المشوار طويل ....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ ياسر على القصة، فعلا محزنة و لكن مفيدة، سلوكياتنا السئية فعلا لازم تتغير علشان نقدر نعيش في كندا،مش بس في موضوع الاولاد و لكن في حاجات تانية كتير زي مثلا مخالفة قواعد المرور اللي بتعتبر عادي جدا في بلادنا بتعتبر حاجة كبيرة جدا في كندا و لازم نجبر نفسنا على الالتزام.

بس يا رب نقدر دايما نحافظ على الحاجات الكويسة فينا و ما تقدرش كندا تغيرها ابدا، زي الدين و الأخلاق.

ممكن تعمل لينا يوم سعيد كده عن مهاجر وصل كندا و بيعمل لاندج في اسبوع و راجع بلده تاني، مثلا احسن طيران من مصر ، و احسن مكان (فندق أو موتيل) يسكن فيه، و ايه الأماكن اللي لازم يزورها. ده في حالة ان يكون عند حضرتك وقت طبعا.

شكرا مقدما.

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ ياسر على القصة، فعلا محزنة و لكن مفيدة، سلوكياتنا السئية فعلا لازم تتغير علشان نقدر نعيش في كندا،مش بس في موضوع الاولاد و لكن في حاجات تانية كتير زي مثلا مخالفة قواعد المرور اللي بتعتبر عادي جدا في بلادنا بتعتبر حاجة كبيرة جدا في كندا و لازم نجبر نفسنا على الالتزام.

بس يا رب نقدر دايما نحافظ على الحاجات الكويسة فينا و ما تقدرش كندا تغيرها ابدا، زي الدين و الأخلاق.

ممكن تعمل لينا يوم سعيد كده عن مهاجر وصل كندا و بيعمل لاندج في اسبوع و راجع بلده تاني، مثلا احسن طيران من مصر ، و احسن مكان (فندق أو موتيل) يسكن فيه، و ايه الأماكن اللي لازم يزورها. ده في حالة ان يكون عند حضرتك وقت طبعا.

شكرا مقدما.

ياستى تسلمى , موضوع اللى جاى يعمل لاندنج و راجع على طول لسه من 10 أيام حاصل لأتنين من الأصدقاء واحد من مصر و بيعمل فى السعوديه و التانى من الجزائر و بيعمل فى سلطنة عمان و الأتنين مروا بنفس الظروف ...الفرق ان واحد مراته حامل و فاضلها أسبوع و تولد ....انا عارف ازاى مولدتش فى الطياره فى الرحله الطويله دى............ :)

أخونا الى من مصر معهوش عيال علشان كده نزل فى موتيل ....غالبية الموتلات هنا زى بعضها مش بتفرق أى حاجه ....هو كان نازل فى

http://www.montecarloinns.com/

اخر حلاوه و رخيص بس أدخلى على http://www.411.ca/ حتلاقى موتيلات بالشوال ....يالا خلى الفقير يسكن ... :roseop:

المهم انه يكون قريب من احتياجاتك ....يعنى ميبقاش ليكى أقاريب أو معارف فى تورنتو و تنزلى فى مسيساجا و لا الداون تاون ....حيتشحططوا سواقه وراكى ....و كمان ياحبذا يعنى لو قريب من بلازا علشان طبعا حتقضيها أكل بره كل يوم و لاأنتى جايبه حلل معاكى بقى و جايه تطشى ملوخيه هنا ..... :lol:

المهم انك فى اللاندنج جايه تعملى شويه أوراق علشان كده لو الفتره أطول من أسبوعين حتلحقى تسلتميها لكن لو الفتره أقصر لازم تكونى مرتبه مين حيستلمهالك و يبعتهالك و حتكونى محتاجه عنوان حد علشان تروح عليه الجوابات....

هما شويه كروت بسيطه مش شغلانه

- الPR كارت الأقامه الدائمه و ده بقى اوتاميك وانت بتنهى اجراءات الدخول فى المطار ...المهم العنوان الى حيجيلك عليه ...

- ال SIN و بتقدمى عليه فى الأماكن ديه , بيجيلك فى ظرف أسبوع.....

http://www1.servicecanada.gc.ca/en/gateway...live/menu.shtml

CHECKING ACCOUNT فى أى بنك عندك أشهر بنوك

https://www.scotiabank.com/

http://www4.bmo.com/

http://www.tdcanadatrust.com/

http://www.rbc.com/

روحى أى فرع قريبلك .... و فى ساعتها بيديك كارت مؤقت لل ATM و بعدين يجيلك الكارت الدائم فى البريد ....

-أما رخصة السواقه فتجيبيلك الكتاب ده .....و فنجان قهوه من تيم هورتون و لا ستار بكس ....و تعملى زى شكرى سرحان فى شباب امرأه و هو بيحفظ ألفيه بن مالك ........ :lol:

http://www.mto.gov.on.ca/english/pubs/drivhand/carvan.htm

و بعدين تقدمى عليها فى أى من الأماكن التاليه

http://www.drivetest.ca/en/loc/Dec.aspx

و يكون معاكى المستندات الأتيه.

http://www.mto.gov.on.ca/english/dandv/dri...tion1.5.0.shtml

و ادى أنواع الرخص يمكن تحبى تطلعى رخصة أوتوبيس ولاحاجه محدنش عارف .... :lol:

http://www.mto.gov.on.ca/english/dandv/dri...tion1.2.0.shtml

-كارت التأمين الصحى ...و ده طبعا فى مقاطعة أونتاريو الباسله لازم تستنى 3 شهور علشان يطلعلك بس عموما أماكن المكاتب اهيه

http://www.gov.on.ca/ont/portal/!ut/p/...d=STEL02_186323

أخونا المصرى عمل ده كله فى ظرف 10 أيام ,عمل نفسه سائح و عاش مع الجايد ده

http://www.torontotourism.com/VisitorGuide/

و طبقنا 2 حواوشى مع صينيه بسبوسه أورديحى من غير قشطه ...معلش خليها علينا المره دى و بلغ فرار الى المملكه ....أما اخونا الجزائرى الى مراته خيولد خيولد ....فحكايته حكايه ......

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

يا ترى المشكله فينا و لا فى كندا

سلام عليكم أريدأن أعلم لماذا نتعب من تطبيق دين الإسلامي كقنون كندمثل إحترام المرأه و إعطاء حقوقها وحنانناعلي أولادنا ومصادقتهم وعدم ضربهم وإهانتهم أمام الناس أرجو أن نتعلم ونربي أنفسنا في بلاد الغرب.أمس قدم صديق من كندوبقي يذم ويذم في كند ومع أنها منحته الحريه والعمل وليس عمل عادي بسنس وبيتين ومال ومع هذا يسب ويذم هل هذا جحود أم نكران الجميل لنكن ناس شكرين . إن أنت متكبر فكن شكور لله سبحانه وتعالي أنه ترك كند أمامك لتعرفه بالتعب والألم والنجاح والفشل ونقول الحمد لله .أرجوكم عندي سآلين الأول هل الحجاب عائق لقبولنا في الهجره والسآل الثاني أنا عاملين علي(skilled workers quebec)وعمرنا علي certificat de selection كم يأخذو وقت علشان يرجعوا علينا

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

وعلي فكره نفس الكلم بيحصل في العنف بين الأزواج.

لو واحده أشتكت أن جوزها بس ضربها ولا شدها ولا زقها...... حيحبسوه فورآ ويحققوا في الموضوع و يبعتوه تاني يوم علي نيابه/محكمه.

والزوجه متقدرش تتنازل ولا ثقدر توقف التحقيق.

رابط هذا التعليق

لو واحده أشتكت أن جوزها بس ضربها ولا شدها ولا زقها...... حيحبسوه فورآ ويحققوا في الموضوع و يبعتوه تاني يوم علي نيابه/محكمه.

المسلمين المحترمين اللى مبيصفوش الناس بالغباء محدش فيهم بيضرب زوجته , العون الأساسى ليه فى غربته ......الحاجات ديه بتحصل فى مجتمعات البيض الكفره.....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

المسلمين المحترمين اللى مبيصفوش الناس بالغباء محدش فيهم بيضرب زوجته , العون الأساسى ليه فى غربته ......الحاجات ديه بتحصل فى مجتمعات البيض الكفره.....

أنا مش فاهم أنتو أيه حكايتكم بالبيض والسود ودلوقتي كمان الكفره! أيه النظام بالظبط؟

انتا تقصد أن المسلمين فكندا هم بس الي مبيضربوش زوجاتهم ولا كل المسلمين في العالم كله؟

طب المصريين الي عايشين في مصر وبيضربو زوجاتهم دول كفره؟

وعمومآ آنا متهمتش حد بأي حاجه........لا مسلم ولا كافر :) دي كانت معلومه عامه زي معلومتك عن ضرب الأطفال و من رأيي المعلومتين دول المفروض يشجعوا الناس علي الهجره ويحببوهم في كندا لأن ده دليل علي أن كندا بتحافظ وبتحمي حقوق المرأه والأطفال.

تم تعديل بواسطة Automatic
رابط هذا التعليق

أنا مش فاهم أنتو أيه حكايتكم بالبيض والسود ودلوقتي كمان الكفره! أيه النظام بالظبط؟

انتا تقصد أن المسلمين فكندا هم بس الي مبيضربوش زوجاتهم ولا كل المسلمين في العالم كله؟

طب المصريين الي عايشين في مصر وبيضربو زوجاتهم دول كفره؟

وعمومآ آنا متهمتش حد بأي حاجه........لا مسلم ولا كافر :) دي كانت معلومه عامه زي معلومتك عن ضرب الأطفال و من رأيي المعلومتين دول المفروض يشجعوا الناس علي الهجره ويحببوهم في كندا لأن ده دليل علي أن كندا بتحافظ وبتحمي حقوق المرأه والأطفال.

في كندا و الدول المتقدمة الراجل مايضربش مراته.طب نفترض الزوجة ضربت جوزها في كندا حيحصل ايه للزوجة؟
رابط هذا التعليق

العزيز ياسر باشا

أسجل شكري على المعلومات الخاصة ب P.ENG واللي وضحت الصورة فيها تمام وعلى المعلومات الحياتية الحلوة وإن كان فيها أخبار محزنة ونقول ما دايم إلا وجه الدايم ... وحدووووووووووووووووووووووه :closedeyes:

طيب من واقع خبرتك ليا أقارب عايشين في GTA وأنا محتار لما أجي كندا إن شاء الله أروح جنبهم ولا البرتا حيث في واحد نصحني بيها هو لبناني كندي اتعرفت عليه ايام ما كنت في الكويت وعيلته عايشة هناك في البرتا

ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...