اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي افضل المدن الجديدة ؟؟؟

Einstein

Recommended Posts

استاذ اينشتين انا سامع عن قرعه جديده يمكن تنزل قريبا وهتكون تابعه لمشروع ابني بيتك وبيكون المقدم فيها بسيط جدا والباقي بيتقسط على 7 سنين ولو نزلت ان شاء الله ابقى قدم فيها وممكن ربنا يوفقك بقطعة ارض مناسبه ليك

يا رب الحق اقدم في القرعة اللي هتيجي دي قبل ما اسافر :)

بمناسبة الاسعار

اللي وصلني ان الاسعار في مدينة برج العرب تبدأ من 70 الف جنيه

والاسعار في دمياط الجديدة تبدأ من 190 الف جنية للقطعة 189 متر

واي جديد هبلغكو ان شاء الله

يا باب أيا مقفول .. امتى الدخول؟

صبرت ياما واللى يصبر ينــــول

دقيت سنين والرد يرجعلى : مين؟؟

لو كنت عارف مين أنا؟ ... كنت أقول

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

• الردود 64
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

In My Humble Opinion

خساره وضع أي فلوس في مصر في أصل ثابت .... شقه ... أرض ... عربيه .... وديعه بنكيه .... أي حاجه

مصر تنزلها عشان تشوف أهلك يومين و تخلع

بس برضة ما يمنعش ان الواحد يفكر في مكان يرتاح فيه هنا،

الراحه في العيشه خارج مصر مش داخلها

عندما تتحسن الاحوال في مصر -

إنسى

التحسن له بوادر ... مؤشرات ... مقدمات

وجميعها يشير إلى العكس ..... حتى الأن....

رابط هذا التعليق

أؤيــد بشــده رأى الأستاذ ايهاب سالم فى أن وضع أى أصول ثابته بمصر يعتبر خســاره فالبلد فى طريقها للانهيــار التام الناتج من العشوائيــه فى كل شـــــئ ........ فأياً كان المكان الذى ستدفع فيه جزء ليس بقليـــل من تحويــشـــة العمر .... بل قد يكون هو كل تحويــــشـة العمر بالفعل ,,, فإن هذا لن يبعد عنك العشوائيه و الزحام و الفساد و الرشاوى المتفشى فى البلد فكل هذه المدن الجديده وإن بدت منظمه منسقه هادئه فهى فى النهايه جزء لا يتجزأ من الدوله الجائعه العشوائيه و لن يفيدك أن تسكن فى قصر فاخر - على سبيل المثال- و حولك الجياع و الظلم .... و الزحام والفســاد إلخ إلخ..............

فنصيحتى لك أستاذ أينشتاين و بعيدا عن كل الشعارات أن تستغل المبلغ الذى تنوى إهداره فى أراضى المزايدات العشوائيه و فى الأسعار الجنونيه لحديد حماده عزو و فى منافسات الأخوه المستثمرين العرب للمضاربه على المصريين الراغبين فى الحصول على نصيبهم فى العشوائيه... أقول نصيحتى لك أن تحاول بهذا المبلغ أن تقيم استثمار فى دوله قابله للهجره والسكان و متقدمه ومستعده للتقدم وتعرف قيمة الانسان وتخطيطها لا يتسم بالعشوائيه والوسايط و شيلنى وأشيلك .. .. وبهذا تضمن أنك ستقيم بها وتحيا بها حياة كريمه و تأتى مصر لزياره الأهل فى الأجازات طيــارى ..........ز و لك جزيل الشكر وآســـــــــــــــــــــــف للاطالـــــــــــــــــــــه ........

رابط هذا التعليق

أنا من سكان السادس من أكتوبر الجدد و أقولك أنها مدينة جميلة و ايضا شوارعها واسعة و مناطق هادئة و الخدمات لا تعد و لا تحصى و بالنسبة للأسعار هناك مواقع على النت لذلك لو حبيت بطلع لك كم موقع.

بالرغم من أني مع الأخ ايهاب و كان نفسي مشتريش حاجة في مصر لأني غير مقيم فيها بس أعمل أيه..كل الناس بتقول لازم يكون عندك بيت ثابت في مصر...

رابط هذا التعليق

أؤيــد بشــده رأى الأستاذ ايهاب سالم فى أن وضع أى أصول ثابته بمصر يعتبر خســاره فالبلد فى طريقها للانهيــار التام الناتج من العشوائيــه فى كل شـــــئ ........ فأياً كان المكان الذى ستدفع فيه جزء ليس بقليـــل من تحويــشـــة العمر .... بل قد يكون هو كل تحويــــشـة العمر بالفعل ,,, فإن هذا لن يبعد عنك العشوائيه و الزحام و الفساد و الرشاوى المتفشى فى البلد فكل هذه المدن الجديده وإن بدت منظمه منسقه هادئه فهى فى النهايه جزء لا يتجزأ من الدوله الجائعه العشوائيه و لن يفيدك أن تسكن فى قصر فاخر - على سبيل المثال- و حولك الجياع و الظلم .... و الزحام والفســاد إلخ إلخ..............

فنصيحتى لك أستاذ أينشتاين و بعيدا عن كل الشعارات أن تستغل المبلغ الذى تنوى إهداره فى أراضى المزايدات العشوائيه و فى الأسعار الجنونيه لحديد حماده عزو و فى منافسات الأخوه المستثمرين العرب للمضاربه على المصريين الراغبين فى الحصول على نصيبهم فى العشوائيه... أقول نصيحتى لك أن تحاول بهذا المبلغ أن تقيم استثمار فى دوله قابله للهجره والسكان و متقدمه ومستعده للتقدم وتعرف قيمة الانسان وتخطيطها لا يتسم بالعشوائيه والوسايط و شيلنى وأشيلك .. .. وبهذا تضمن أنك ستقيم بها وتحيا بها حياة كريمه و تأتى مصر لزياره الأهل فى الأجازات طيــارى ..........ز و لك جزيل الشكر وآســـــــــــــــــــــــف للاطالـــــــــــــــــــــه ........

ما كنت لاقولها افضل من ذلك

رابط هذا التعليق

وهو ده الحل فى نظرك,نهرب ونسيب أهلنا وناسنا,نهرب ولا حتى نحاول ولو لمره أننا نصحح العشوائيه ديه,نهرب لبلاد دائما هنكون فيها مغتربين لعوامل كتيره أقلهم اللغه والعادات,نهرب ونحاول نكبر بلاد غيرنا وندفع ضرايب عاليه لغيرنا بدل منحاول نصحح ولو جزء بسيط من العشوائيه الى أكيد لينا يد فيها سواء بهروبنا وسكوتنا أو بأشتراكنا فيها عمدا أولا,ندفع ضرايب فى بلاد ممكن تفيد أخوى وأخوك,أهلى وأهلك

لو فيه حد هنا فاهم أن الهجره هى شيك مفتوح للثراء وشباك ميتقفلش للنجاح يبقى غلطان,الهجره يعنى أطباء ومهندسين وغيرهم بيشتغلو سواقين وكناسين وبياعين بيتزا عشان يمشو أحوالهم ,الهجره يعنى حملة ماجستيرات بيشتغلو فى تنضيف المطاعم وغسل الصحون عشان قدرتهم على التعامل بلغه غير لغتهم الأم مش عاليه,أو حتى عشان عنده لكنه قويه أو عشان لون بشرتهم أو أسمهم

وبلاش كل ده ,هتنسى نفسك وأهلك هنا أو هناك هتفقدهم بس هنا أبنك هيشرب سجاير هيضرب بانجو هيعرف كام بنت لكن ممكن تجيبو ترنو علقه أو تربيه وتعدله إنما هناك إستحاله ترفع صوتك على أولادك,إستحاله تقدر تمنعه من حاجه عايز يعملها وتيجى تلاقى إبنك داخل عليك بصاحبه ولا صاحبته ولا بنتك جايلك شاربه ونازله من عربيه مليانه فى نص الليل

لو كان هو ده الحل يبقى أنت دخلت توبيك غلط,ده توبيك معمول عشان ناس عندها ذرة أمل ,عندها أحساس بالمسؤليه تجاه أهلها,ناس لسه بتفكر فى حلول مش هروب

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

وهو ده الحل فى نظرك,نهرب ونسيب أهلنا وناسنا,نهرب ولا حتى نحاول ولو لمره أننا نصحح العشوائيه ديه,نهرب لبلاد دائما هنكون فيها مغتربين لعوامل كتيره أقلهم اللغه والعادات,نهرب ونحاول نكبر بلاد غيرنا وندفع ضرايب عاليه لغيرنا بدل منحاول نصحح ولو جزء بسيط من العشوائيه الى أكيد لينا يد فيها سواء بهروبنا وسكوتنا أو بأشتراكنا فيها عمدا أولا,ندفع ضرايب فى بلاد ممكن تفيد أخوى وأخوك,أهلى وأهلك

لو فيه حد هنا فاهم أن الهجره هى شيك مفتوح للثراء وشباك ميتقفلش للنجاح يبقى غلطان,الهجره يعنى أطباء ومهندسين وغيرهم بيشتغلو سواقين وكناسين وبياعين بيتزا عشان يمشو أحوالهم ,الهجره يعنى حملة ماجستيرات بيشتغلو فى تنضيف المطاعم وغسل الصحون عشان قدرتهم على التعامل بلغه غير لغتهم الأم مش عاليه,أو حتى عشان عنده لكنه قويه أو عشان لون بشرتهم أو أسمهم

وبلاش كل ده ,هتنسى نفسك وأهلك هنا أو هناك هتفقدهم بس هنا أبنك هيشرب سجاير هيضرب بانجو هيعرف كام بنت لكن ممكن تجيبو ترنو علقه أو تربيه وتعدله إنما هناك إستحاله ترفع صوتك على أولادك,إستحاله تقدر تمنعه من حاجه عايز يعملها وتيجى تلاقى إبنك داخل عليك بصاحبه ولا صاحبته ولا بنتك جايلك شاربه ونازله من عربيه مليانه فى نص الليل

لو كان هو ده الحل يبقى أنت دخلت توبيك غلط,ده توبيك معمول عشان ناس عندها ذرة أمل ,عندها أحساس بالمسؤليه تجاه أهلها,ناس لسه بتفكر فى حلول مش هروب

شكرا للأستاذ زيـاد صاحب الرد..... ولكنى أريد أن تكون الردود بهدوء و بدون تعصب أو عصبيه أو شعارات.......

أولا أنا لم أقل لك أنى أدعو الناس للهجره أو ان هذا هو هدفى الاساسى أو دخلت موضوع غلط....الى آخر هجومك... ولكنى أقول أنه إذا كانت أسعار الأشياء لا تتناسب مع قيمتها الحقيقيه فمن غير المنطقى أن أضيع كل أموالى و أدفع قرابة المليون جنيه مصرى فى أرض بأحد المدن الجديده فى الصحراء ثم أدفع نصفهم أو أزيد منهم لبنائها ... و فى النهايه سيكون لدى منزلا فى حى ما أو مدينة ما ما زالت متصله بالقاهره الكبرى .... يعنى ما زلت مجبورا على السير مسافات طويله فى الزحام الخانق أنا و أسرتى من أجل العمل و الدراسه و.............. فأكون ساعتها اشتريت الشئ بأكثر من قيمته الحقيقيه... و ساهمت فى أن يستولى على أموالى شركات الحديد والاسمنت و سماسرة الأوفر و كلنا يعلم هذا...

ثانيا: هل تعتقد فعلا أنه فى حالة دفعنا الضرائب كامله مكمله فى بلادنا ..... سيستفيد من هذه الضرائب أنا و أنت و أخى و أخوك و الشعب أم أنها تذهب إلى مكان آخر مهما كانت قيمتها....

ثالثا: هل تعتقد أن الطريق و السبيل لمواجهة العشوائيه وزرع الأمل هو إهدار الملايين فى شراء الأرض وحديد التسليح؟؟؟؟ أم فى شراء متر الشقه بأربعة آلاف جنيه فى المدن الجديده؟؟؟؟؟؟

رابعا أرجو أن يكون للانسان الصبر لسماع وجهة نظر الآخر بلا اتهامات و لاهجوم وهذا موقع للمحاورات وكل عضو له الحق فى التعبير عن وجهة نظره دون الاساءه للآخرين أو السخريه من أرائهم أو اتهامهم بالهروب أو عدم الانتماء و ما شابه ذلك من تهم تعود البعض على الصاقها بمن لا يتفقون معهم فى الرأى

خامسا: شكرا لمداخلتك و أرجو أن تكون محاوراتنا ايجابيه دون هجوم مع احترامى الشديد لأراء الآخرين

رابط هذا التعليق

يا دكتور أنا محصلش منى هجوم على الأطلاق,ولا يصح منى أصلا الهجوم,أرجو منك توضيح النقط الى حضرتك شفتنى هاجمت فيها, وحضرتك بتقول الصبر,طيب يا دكتور فين صبرك أنت على,محصلش أنى أتهمتك بالهروب أو عدم الأنتماء,لو تلاحظ هتلاقى أنى أتكلمت بيصيغة أحنا,لأنى زى زيك,مش معقول هكون بهاجم أو بسخر من نفسى

بالنسبه لحوار الضرائب,أنا فعلا أعتقد أن لو أنا وأنت دفعنا وعملنا الى علينا حقنا فى ضرايبناهيرجعلنا ومش هختلف معاك فى نقطه الفساد,لكن هل الحل هو أننا نفسد( بفتح النون) أو نفسد(بضم النون) مع الفاسدين؟؟برضو ده ولا هجوم ولا سخريه,هل الحل هو أننا أنا وأنت وغيرنا الى بيفهموا وشايفين الأحوال البايظه أنهم يمشو بره البلد,تسميها هجره تسميها هروب فى الأخر هو أختيار أرادى بالابتعاد؟؟؟

سؤالك عن رأى فى مواجهة العشوائيه هرد عليه بنفس منطقك وهل حلها هو فى قتل الأمل بدل زرعه؟؟؟

ليه شراء حتة أرض وتعميرها حضرتك أعتبرته أهدار,على الرغم من أنه ممكن يكون العكس؟؟

أخيرا وليس آخرا,لم أهاجمك ولم أقصد ده خالص وبذكرك أن كل كلامى كان على صيغة الجمع,و لو حصل وطلعت كلمه منى أتفهت غلط فأرجوك تقبل أعتذارى

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

In My Humble Opinion

خساره وضع أي فلوس في مصر في أصل ثابت .... شقه ... أرض ... عربيه .... وديعه بنكيه .... أي حاجه

مصر تنزلها عشان تشوف أهلك يومين و تخلع

بس برضة ما يمنعش ان الواحد يفكر في مكان يرتاح فيه هنا،

الراحه في العيشه خارج مصر مش داخلها

عندما تتحسن الاحوال في مصر -

إنسى

التحسن له بوادر ... مؤشرات ... مقدمات

وجميعها يشير إلى العكس ..... حتى الأن....

اخي ايهاب سالم

رأيك له كامل التقدير و الاحترام :closedeyes:

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

دكتور فوزي

الف شكر علي افادتك المفصلة ونصيحتك الخالصة :closedeyes:

منذ قررت ان اشتري قطعة ارض هنا او علي الاقل شقة وانا في حيرة بالغة

وبعد اكتر من مشوار مع اكثر من سمسار وحيرتي وقلقي يزداد

فالاسعار فعلا تضاعفت في خلال العام السابق ، وما كان ب 100 الف اصبح ب200 الف ومع ذلك لا توجد حركة بيع وشراء

مع العلم ان القطعة ام 200 الف دي متسجلة في الجهاز ب 13 الف ولسه عليها 3 اقساط ب 13 الف وانها تم بيعها و شراؤها الي 3 او 4 مرات وكل تعاملات القطعة هتكون باسم صاحبها الاصلي الي ان يفتح باب التنازلات لتغيير ملكيتها

يعني الاسعار مولعة مع ان السوق واقف

طيب هل ده معناه ان سوق العقار فعلا وصل لاخره وانه ممكن ينهار في اي لحظة و خاصة بعد موسم الصيف الجاي ؟؟؟

الكلام ده سمعته من اكتر من واحد و موجود في اكتر من جريدة ولقيته كمان هنا في الموضوع ده

أسعار الاراضي والشقق في المدن الجديدة الى اين

؟

المبلغ اللي معايا فعلا هو تحويشة العمر و بعد الغربة في الخليج ، ومش من السهل عليه ابدا اني اغامر بيه

والنقطة اللي قولتها برضة مهمة جدا

ان فعلا مع ان شكل المدن الجديدة دي جميل جدا و شكلها منظمة

الا انها في النهاية جزء من النظام العشوائي والذي قد يتعرض للانهيار في المستقبل القريب

وفي نفس الوقت مش قادر اسيب الفلوس سايلة ، لان قيمتها الشرائية بتقل

وكمان الدولار عمال بينزف و نازل في الارض

والله حاجة تعكنن ،

وخر حاجة لما فكرت اني استثمر الفلوس في العقار بكندا ، برضه مش سهل ان بلد جديدة عليه ولسه مش عارف نظامها ايه احط فيها تحويشة العمر مرة واحدة ، علي الاقل قدامي سنة علي ما اعرف نظام البلد ايه

طب ايه العمل بقي في خلال السنة دي ؟؟!

يا جماعة ارجو المشورة

ولكم الشكر مقدما لاي نصيحة تشاركو بيها

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

أنا من سكان السادس من أكتوبر الجدد و أقولك أنها مدينة جميلة و ايضا شوارعها واسعة و مناطق هادئة و الخدمات لا تعد و لا تحصى و بالنسبة للأسعار هناك مواقع على النت لذلك لو حبيت بطلع لك كم موقع.

بالرغم من أني مع الأخ ايهاب و كان نفسي مشتريش حاجة في مصر لأني غير مقيم فيها بس أعمل أيه..كل الناس بتقول لازم يكون عندك بيت ثابت في مصر...

اخي بو غريب

شكرا علي المشاركة ، انا فعلا فت 6 اكتوبر و عجبني او تنظيمها و شوارعها

و حسيت انها ممكن تمتد الي ما لا نهاية

وتخيل اني لاقيت تكاتك هناك :lol: ، مش عارف اتسربولها منين

لو عندك مواقع تعرفي الاسعار هناك دلوفتي يا ريت

اكون من الشاكرين

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

يا دكتور أنا محصلش منى هجوم على الأطلاق,ولا يصح منى أصلا الهجوم,أرجو منك توضيح النقط الى حضرتك شفتنى هاجمت فيها, وحضرتك بتقول الصبر,طيب يا دكتور فين صبرك أنت على,محصلش أنى أتهمتك بالهروب أو عدم الأنتماء,لو تلاحظ هتلاقى أنى أتكلمت بيصيغة أحنا,لأنى زى زيك,مش معقول هكون بهاجم أو بسخر من نفسى

بالنسبه لحوار الضرائب,أنا فعلا أعتقد أن لو أنا وأنت دفعنا وعملنا الى علينا حقنا فى ضرايبناهيرجعلنا ومش هختلف معاك فى نقطه الفساد,لكن هل الحل هو أننا نفسد( بفتح النون) أو نفسد(بضم النون) مع الفاسدين؟؟برضو ده ولا هجوم ولا سخريه,هل الحل هو أننا أنا وأنت وغيرنا الى بيفهموا وشايفين الأحوال البايظه أنهم يمشو بره البلد,تسميها هجره تسميها هروب فى الأخر هو أختيار أرادى بالابتعاد؟؟؟

سؤالك عن رأى فى مواجهة العشوائيه هرد عليه بنفس منطقك وهل حلها هو فى قتل الأمل بدل زرعه؟؟؟

ليه شراء حتة أرض وتعميرها حضرتك أعتبرته أهدار,على الرغم من أنه ممكن يكون العكس؟؟

أخيرا وليس آخرا,لم أهاجمك ولم أقصد ده خالص وبذكرك أن كل كلامى كان على صيغة الجمع,و لو حصل وطلعت كلمه منى أتفهت غلط فأرجوك تقبل أعتذارى

اخي زياد

احنا كلنا مصريين و اتربينا هنا ، ونفسنا مصر تكون احسن من كده

ولو الواحد كان عرف يشتغل في بلده كنا ليه بقي بنتغرب

انا دلوقتي بتكلم عن جدوي ان احط تحويشة عمري في استثمار امن ،

علشان لما ارجع تاني الاقي حاجة هنا

واامن حاجة هي العقارات

طيب ايه الحل لما تلاقي ان القطع في المدن الجديدة اللي هي اصلا معمولة للشباب و متوسطي الدخل اتوزعت علي الناس ب 30 الف جنيه و تيجي تشتري تلاقيها 200 - 400 الف جنيه

هل الوضع ده ممكن يخليك تحط تحويشة عمرك في الارض دي

ولا تفضل تسكن شهر الاجاوة بتاعتك في مفروش اضمنلك

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

والله يا اينشتين انا رأيي انك تحط فلوسك في اي عقار علشان تحافظ على القيمه الشرائيه لفلوسك انما لو سبتها كده قيمتها الشرائيه هتقل كتير جدا جدا

ومش صحيح ان العقار هينزل الفتره الجايه

اعتقد انه ممكن سعره يستقر شويه وينتهي الأزدياد الجنوني الي حاصل بقاله 3 سنين ده لكن ان سعر العقار يقل!!!!!!!!!!! لا اعتقد ان ده ممكن يحصل وخصوصا مع زيادة سعر الحديد والأسمنت والطوب وحتى الرمل

فأنا شايف انك تشتري حاجه في حدود امكانياتك الحاليه ولو حتى مكنتش الي انت بتحلم بيها

بدل ما تيجي بعد سنه تلاقي نفسك مش قادر تشتري الحاجه الي ممكن تشتريها دلوقتي وانها نفسها بقت اكتر من الي ممكن تحلم بيه وقتها!!!

انا بكلمك عن تجربه واقعيه فعلا وبجد

انا لما اشتريت قطعة الأرض بتاعت التجمع الخامس في القاهره الجديده كانت وقتها ب 120 الف وكان اخويا معاه المبلغ ده وفضلت اتحايل عليه انه ياخد حته جنبي وخصوصا ان القطعه الملاصقه ليا كانت معروضه بنفس السعر لكنه قال لي لأ مش ده الي بحلم بيه انا عاوز ارض فيلا وتكون مساحتها اكبر من كده !!!!!!!!!!

النهارده وبعد ما الأرض بتاعتي وصل تمنها ل400الف واصبح ال120 الف بتوعه ميجبوش شقه 80م في مدينة نصر ندم اكبر ندم انه مأخدش معايا

فكر كويس وربنا معاك

رابط هذا التعليق

المبلغ اللي معايا فعلا هو تحويشة العمر و بعد الغربة في الخليج ، ومش من السهل عليه ابدا اني اغامر بيه

والنقطة اللي قولتها برضة مهمة جدا

ان فعلا مع ان شكل المدن الجديدة دي جميل جدا و شكلها منظمة

الا انها في النهاية جزء من النظام العشوائي والذي قد يتعرض للانهيار في المستقبل القريب

وخر حاجة لما فكرت اني استثمر الفلوس في العقار بكندا ، برضه مش سهل ان بلد جديدة عليه ولسه مش عارف نظامها ايه احط فيها تحويشة العمر مرة واحدة ، علي الاقل قدامي سنة علي ما اعرف نظام البلد ايه

ابعد عن مصر

مصر مش دولة مؤسسات و سيادة قانون عشان تحط فيها تحويشة عمرك

ومش محتاج تدرس كندا عشان تشتري فيها عقار

انت مش هتفتح مشروع تجاري

تعال خد معايا بيت جديد في المشروع ده

The best selling community in the Greater Toronto Area for the last 5 years

Hawthorne Village

واتفرج على البيوت و حلاوتها فيديو هنا

Model Homes

شوف شكل البيت يفتح النفس ازاي

ودي صور الناس و هما واقفين طوابير عشان يلحقوا بيت

لا تستثمر فلوسك في مصر

المستقبل غير مبشر خالص

كلام د / فوزي المسبق احسن تعبير

عن الحال في مصر

لا تعطي تحويشة عمرك لحرامية البلد

انت حر

رابط هذا التعليق

الأستاز زياد انا لما اشتريت الأرض اتعاملت مع مكتب عقارات محترم جدا وموجود في التجمع الخامس واسمه نواره وفيه واحد هناك اسمه اشرف نواره هو الي اشترينا عن طريقه وبعدها حب واحد صاحبنا يشتري قطعه جنبنا فوصلناه بأشرف واتعامل معاه وهو يعرفني كويس بس انت قله انك جايله من طرف هشام عباس الي موجود في عمان وهو هيخدمك كويس ان شاء الله وده رقم موبايله

0102213850

رابط هذا التعليق

مش عارف يا إيهاب أنت بتضحك على الناس ليه,كندا إيه الى حلم وبيوت إيه الى الناس بتشتريها,البيوت ديه أتمانها كام ,مستعد أتحداك أن مكنش البيت ده تمنه أكتر من ربع مليون دولار مرتاح( أنا متأكد أنه أكتر),المهاجر هيشترى بيت تمنه يتعدى مليون مصرى مرتاح إزاى,هتاخد قرض ربوى وتقعد تدفع لمده تلاتين سنه,يا أخوانا لو فيه حد فاكر أن الهجره حلم يشوف الويب سايت ده (http://www.notcanada.com/) ده موقع عن حلم الهجره لكندا,الحلم الخرافى,أول متدخل هيشتغل فيديو من قناه كنديه,جايب صيدلى,جراح ,وكام مهاجر بيلعنو اليوم الى راحو فيه كندا

تم تعديل بواسطة ziad

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت في كينج مريوط من يومين و سئلت عاي الاراضي هناك الموضوع هناك منيل بنيله خالص غالبية الاراضي هناك وضع يد و سعر المتر 50-55 جنيه طبعا ذي مقولت و ضع يد و املاك الدوله شدا حلها و وقفا التسجبل تماما فالناس مرعوبه و بيرمواا الارض لكن الاراضي المسجله سعر المتر 130-180 شايفين ايه يا جماعه الواحد يجازف و يشتري ب 50-55

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...