اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ملف كامل شامل عن المعيشة في السعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

أرجو من الاخوة الأفاضل الاجابة علي الكام سؤال دول

وشكرا مقدما

1-كم متوسط الايجار الشهري في جدة لسكن عزاب في منطقة متوسطة

حي متوسط الرقي

2-كم متوسط الايجار الشهري في جدة لسكن عائلي (يؤجر لشهر واحد فقط) في حي راق ويكون مفروش 3 غرف و2 حمام

3-ماهي أفضل الملاهي والمتنزهات للأطفال

4-ماهي الشروط اللازمة لشراء سيارة تقسيط بدون دفعة مقدمة

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

• الردود 149
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

وشكرا مقدما

حي متوسط الرقي

2-كم متوسط الايجار الشهري في جدة لسكن عائلي (يؤجر لشهر واحد فقط) في حي راق ويكون مفروش 3 غرف و2 حمام

بالنسبة للسكن العائلى فى مكان كويس 3 غرفة بيكون فى حدود من 23 الى 30 الف ,, و2 غرفة من 18 الى 25 الف

,,افضل الملاهى اللى بتكون فى المولات زى ملاهى االاطفال اللى فى مجمع العرب ورد سى مول

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وشكرا مقدما

حي متوسط الرقي

بالنسبة للسكن العائلى فى مكان كويس 3 غرفة بيكون فى حدود من 23 الى 30 الف ,, و2 غرفة من 18 الى 25 الف

,,افضل الملاهى اللى بتكون فى المولات زى ملاهى االاطفال اللى فى مجمع العرب ورد سى مول

حد عنه فكرة عن أسعار الشقق فى الدمام (بالقرب من دوار الصدفة أو دوار التميمى)

وطني لو شُغلت بالخُلدِ عنه… نازعتني إليه بالخُلدِ نفسي

رابط هذا التعليق

ارخص طيران من مصر للرياض او القصيم

ايه ؟

حالياً

القاهرة - الرياض .... 1100 ج فقط الخطوط السعودية ون واي ... و 1700 للتذكرة السنوية القاهرة - الرياض - القاهرة لكن بدون إمكانية التغيير في موعد الرجوع ... و 2000 ج مع إمكانية التغيير

مصر للطيران 1300 ج القاهرة - الرياض

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

استفسار ياجماعه... عايز اعرف معلومات عن شركه سعد مبارك الدوسرى لمواد البناء فى الرياض بالتحديد فى السليل...هل هى شركه كويسه. ومعروفه. . . ياريت تساعدونى فى الحصول على معلومات..انا ان شاء الله سوف اشتغل فيها محاسب

ولكم منى كل الشكر والتقدير

تم تعديل بواسطة mohamedgedo
رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
  • بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . أنا محاسب مصرى خبرة سنتين وجالى عرض فيزا حرا على كفيل مصرى (مثتسمر مصرى)صاحب شركة سياحة بالمدينة المنورة وثمن الفيزا 16000 جنيه والاقامة على المدينة المنورة ومسمى الفيزا (عامل نظافة عامة)ومعايا عرض اخر فيزا حرا على كفيل سعودى صاحب مؤسسة مقاولات بجدة وثمن الفيزا 14000 جنيه والاقامة على جدة ومسمى الفيزا (عامل نظافة عامة)رجاء من فضلكم عايز اعرف المقارنة بين الفيزا من وجه نظركم وهل من السهل الواحد يحصل على شغل محاسب او مندوب رغم مسمى الفيزا حيث الفيزا على كفالة شركات وليست فردية وياريت اعرف طبيعة الرواتب لمهنة المحاسب او مندوب مبيعات فى جدة او فى المدينة المنورة مع العلم انى

حاصل على بكالريوس تجارة جامعة القاهرة شعبة محاسبة بتقدير عام جيد

حاصل على شهادة ICDL الدولية فى الكمبيوتر

حاصل على دبلومة فى المحاسبة الاكترونية جامعة القاهرة

حاصل على دبلومة فى التجارة الاكترونية والتسويق الاكترونى والاستراد والتصدير جامعة القاهرة

مع العلم كل هذه الشهادات معتمدة من وزارة الخارجية والملحق الثقافى السعودى والقنصلية السعودية

أخوانى الاعضاء بالله عليكم لاتبخلوا عليا بالرد لانى عايز اخد قرار ومحتاج الافادة منكم

ياريت حد يفهمنى نظام الرواتب للمحاسب او مندوب المبيعات فى جدة او المدينة المنورة

ثانيا/ هل الشغل اللى سوف التحق به يستوجب نقل كفالة خصوصا لو نزلت شغل مندوب مبيعات فى اى شركة وهل يسمح لى بنقل الكفالة وانا لسه فى بداية الرحلة

ثالثا/ ايه المدة اللى مسموح لى بها لنقل الكفالة على شركة مثلا هشتغل فيها

ايه المدة اللى مسموح لى بها لتغيير المهنة مثلا الى اختصاصى تسويق او محاسب عام وكم تكون التكلفة حيث ان الكفيل موافق على تغيير المهنة. ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

أخوانى المغتربين بعد التحية لكم جميعا

انا محاسب مصرى مسافر جدة بفيزا حرة بمسمى عامل

اود ان اعرف منكم تكاليف استخراج الاقامة سنة او سنتين وتكاليف التأمين الطبى

وتكايف استخراج رخصة القيادة السعودية حيث معى الرخصة المصرية

وما المدة المسموح بها لتغيير المهنة من عامل الى محاسب عام او اختصاصى تسويق وكم تتكلف وكم تستغرق وقتا لتغييرها . ولكم جزيل الشكر والله المستعان

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
الطلاب المصريين بالخارج والاوراق المطلوبه لتأجيل التجنيد وإذن السفر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أسعد الله أيامكم بكل خير زملائي وأحبائي المصريين

طبعا جامعتنا فيها شباب مصريين كثير وأكيد بينزلو مصر كل فتره للأجازه او غيرها واحنا عارفين ان التجنيد إجباري في مصر ومطلوب منك تحدد موقفك التجنيدي لما تيجي تسافر

المهم

انا حبيت اوضح لكم الخطوات والاوراق المطلوبه منك عشان تأجل تجنيدك وتستخرج إذن سفر من إداره التجنيد وتسافر بالسلامه إن شاء الله بدون عطله

اول حاجه تفتح ملف في الاشراف العلمي بوزاره التعليم العالي ومكتبهم في مدينه نصر - حي السفارات بجوار شركه إنبي تـ / 0222769286

وعشان تفتح الملف هايطلبوا منك الاوراق دي :

1- إثبات قيد او إفاده من الجامعه وموثقه ومعتمده من الخارجيه السعوديه

2- الرقم الثلاثي العسكري ( او استخراجه بنموذج 6 جند من إداره التجنيد بحلميه الزيتون )

3- صوره شهاده الميلاد

4- صوره شهاده الثانويه العامه

5- صوره جواز السفر والبطاقه ( الرقم القومي )

6- صوره إقامه والدك في المملكه ( او شئ يثبت كفالتك في بلد الدراسه )

7- نموذج 6 جند ( من تجنيد حلميه الزيتون بالقاهره )

8- استماره الاشراف العلمي

بعدين تروح منطقه التجنيد بحلميه الزيتون ( مجمع خدمه المواطنين ) وتقدم على التأجيل الاول بعدين تقدم طلب لإذن السفر

وهايطلبو منك

1- الاستماره اللى أخذتها من الاشراف العلمي مختومه بختم النسر

2- صوره جواز السفر والبطاقه ( الرقم القومي )

3- واستماره من شباك 3 في المجمع

وعلطول يديك إذن السفر وانت واقف

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . أنا محاسب مصرى خبرة سنتين وجالى عرض فيزا حرا على كفيل مصرى (مثتسمر مصرى)صاحب شركة سياحة بالمدينة المنورة وثمن الفيزا 16000 جنيه والاقامة على المدينة المنورة ومسمى الفيزا (عامل نظافة عامة)ومعايا عرض اخر فيزا حرا على كفيل سعودى صاحب مؤسسة مقاولات بجدة وثمن الفيزا 14000 جنيه والاقامة على جدة ومسمى الفيزا (عامل نظافة عامة)رجاء من فضلكم عايز اعرف المقارنة بين الفيزا من وجه نظركم وهل من السهل الواحد يحصل على شغل محاسب او مندوب رغم مسمى الفيزا حيث الفيزا على كفالة شركات وليست فردية وياريت اعرف طبيعة الرواتب لمهنة المحاسب او مندوب مبيعات فى جدة او فى المدينة المنورة مع العلم انى

حاصل على بكالريوس تجارة جامعة القاهرة شعبة محاسبة بتقدير عام جيد

حاصل على شهادة ICDL الدولية فى الكمبيوتر

حاصل على دبلومة فى المحاسبة الاكترونية جامعة القاهرة

حاصل على دبلومة فى التجارة الاكترونية والتسويق الاكترونى والاستراد والتصدير جامعة القاهرة

مع العلم كل هذه الشهادات معتمدة من وزارة الخارجية والملحق الثقافى السعودى والقنصلية السعودية

أخوانى الاعضاء بالله عليكم لاتبخلوا عليا بالرد لانى عايز اخد قرار ومحتاج الافادة منكم

ياريت حد يفهمنى نظام الرواتب للمحاسب او مندوب المبيعات فى جدة او المدينة المنورة

ثانيا/ هل الشغل اللى سوف التحق به يستوجب نقل كفالة خصوصا لو نزلت شغل مندوب مبيعات فى اى شركة وهل يسمح لى بنقل الكفالة وانا لسه فى بداية الرحلة

ثالثا/ ايه المدة اللى مسموح لى بها لنقل الكفالة على شركة مثلا هشتغل فيها

ايه المدة اللى مسموح لى بها لتغيير المهنة مثلا الى اختصاصى تسويق او محاسب عام وكم تكون التكلفة حيث ان الكفيل موافق على تغيير المهنة. ولكم جزيل الشكر

بص ياسيدى انا محاسب هنا بقالى سنتين

موضوع الرواتب بيعتمد على خبرتك وقدراتك

يعنى راتب المحاسب الجديد بيبدا من 2000 الى 10000 حسب قدراتك

نقل الكفالة لا يتم الا بعد مرور سنتين من دخولك السعودية

تغير المهنة ممكن بعد 3 شهور بس الموضوع دة صعب شوية والتكلفة بتبدا من 6000 ريال

ونصيحة لو لقيت تاشيرة محاسب باى تمن احسن من عامل لو مفيش هاتها واتوكل على اللة واستخير اولا

وحط معلومة فى دماغك (ماحدش بيقعد من غير شغل )

تم تعديل بواسطة kandella
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ارجو منكم مساعدتى انا جوزى جيلة عرض شغل لازم يشترى عربية وهيتعلم فيها السواقة فى الدمام اية نوع العربية اللى يشتريها ومنين وتكون بحوالى من 10 الى 20 الف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار بخصوص الزياره للوالدين

انا مهنتى مهندس مشروع بالدمام وعملت الطلب وحصلت على التأشيره فعلا ومده الاقامه شهر واحد

المهم بقا:انا عارف ان صلاحيه الورقه بتاعه التأشيره دى شهر هجرى من تاريخ صدورها بس عايز اعرف ايه صلاحيتها اول ماتتلزق ع الجوازات؟الطبيعى 90 يوم عشان تغادر الاراضى المصريه بس سمعت انهم قرب رمضان زى دلوقت كده بيدوا 30 يوم بس للمغادره وسمعت ان المكاتب كلها بتجيبها ب 30 يوم بس برضو وسمعت ان ساعات الخارجيه بتبعت للسفارات تلغى التاشيرات اللى عندها فى قت عمره رمضان والحج

ياريت ياجماعه اللى عندو خلفيه عن القصه دى يفيدنى عشان انا مظبط امورى انهم يلزقوا التاشيره ع الجوازت قبل رمضان كده يبقا معايا رمضان وشوال وزى القعده وييجوا قبل الحج على طول وممكن اجدد لهم كمان شهر على الشهر بتاعهم

فعايز اعرف عشان لو 30 يوم يبقا مش هيلحقوا الحج

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل أرجو منكم إتباع هذا الرابط الخاص بموضوعي على المنتدي ومحاولة الإجابة عن تساؤلاتي لعل يكون الخير على يدكم وجزاكك الله خيراً

0

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار بخصوص الزياره للوالدين

انا مهنتى مهندس مشروع بالدمام وعملت الطلب وحصلت على التأشيره فعلا ومده الاقامه شهر واحد

المهم بقا:انا عارف ان صلاحيه الورقه بتاعه التأشيره دى شهر هجرى من تاريخ صدورها بس عايز اعرف ايه صلاحيتها اول ماتتلزق ع الجوازات؟الطبيعى 90 يوم عشان تغادر الاراضى المصريه بس سمعت انهم قرب رمضان زى دلوقت كده بيدوا 30 يوم بس للمغادره وسمعت ان المكاتب كلها بتجيبها ب 30 يوم بس برضو وسمعت ان ساعات الخارجيه بتبعت للسفارات تلغى التاشيرات اللى عندها فى قت عمره رمضان والحج

ياريت ياجماعه اللى عندو خلفيه عن القصه دى يفيدنى عشان انا مظبط امورى انهم يلزقوا التاشيره ع الجوازت قبل رمضان كده يبقا معايا رمضان وشوال وزى القعده وييجوا قبل الحج على طول وممكن اجدد لهم كمان شهر على الشهر بتاعهم

فعايز اعرف عشان لو 30 يوم يبقا مش هيلحقوا الحج

جزاكم الله خيرا

ايه ياجماعه المساله دى فى اكتر من موضوع ومحدش رد عليا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

يوجد سكن عزاب بمدينه الخبر مشاركه مع اتنين مهندسين ومطلوب شخص تالت على شارع البيبسى للتفاصيل برجاء الاتصال :0544129135

الشقه عباره عن تلات غرف وصاله ومطبخ وحمام

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مهندس شغال فى مجموعه سعد بالخبر بقالى سنتين ونص تقريبا وواخد سكن عزاب بمدينه الخبر مشاركه ومطلوب شخص تالت على شارع البيبسى اكيد معروفه المنطقه دى .بصراحه الشقه لقطه ومش عايز اسيبها بس للاسف التالت معانا مشى وهتبقا غاليه على اتنين بس.لو حد عايز سكن شير راقى ونضيف ورخيص ياريت تكلمنى للتفاصيل برجاء الاتصال :0544129135 الشقه عباره عن تلات غرف وصاله ومطبخ وحمام انا شاكر ليكم جداااا والدال على الخير كفاعله

نصيب الفرد فى السنه 7500 ريال والدفع كل ست شهور

يعنى 620 ريال فى الشهر

م/محمود نصر

سعد للتجاره والمقاولات

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمه الله

انامغترب جديد ان شاء الله بالدمام واريد اعرف المطاعم المصريه هنا او اى مطعم بيقدم وجبات مصريه لانى متبهدل من يوم ما وصلت

افيدونى بالله عليكم اى مطعم بالفيصليه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله

انامغترب جديد ان شاء الله بالدمام واريد اعرف المطاعم المصريه هنا او اى مطعم بيقدم وجبات مصريه لانى متبهدل من يوم ما وصلت

افيدونى بالله عليكم اى مطعم بالفيصليه

أهلا بيك

ممكن تتفق مع مطعم عادي (مش مطعم أكلات سريعة) على أصناف معينة و بمبلغ شهري يبعتلك وجبات الغداء بصفة يومية

أقرب شارع لك بمثل هذه المطاعم هو شارع المزارع (28) اللي فيه مستشفى الدمام المركزي (البرج الطبي)

كمان فيه مطعم مشويات كويس فيه اسمه مشوار أنا شخصيا بفضله عن مطاعم تانية و هو على شارع المزارع في حي الجلوية أمام مستوصف السلام

لا أظن هناك مطاعم بحي الفيصلية لأنه لسه حي جديد و أغلبيته استراحات و فيلات

تم تعديل بواسطة طبيبة بالخارج

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...