اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ملف كامل شامل عن المعيشة في السعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

أنا أسف ياجماعة أنى بستفسر عن موضوعي من خلال موضوع أخر ليس به صلة بس انا حاولت انى اكتب في قائمة مواضيع جديدة ولكن معرفتش وبكرر اسفي لثاني مرة وموضوعي هو كالاتي

أنا جايلي عقد عمل فني حاسب بمرتب 2250ريال شامل السكن والاجازة 21 يوم في السنة وكل اللي هتدفعة مصاريف مكتب السفريات في مصر وهستلم سيارة لان طبيعة عملي صيانة بالخارج في اماكن بعيدة ممكن تتعدا ال200 وال300كيلو مع العلم اني اماكن اقامتي هتبقي في احدي الاماكن التالية أبها او تبوك اوحائل أو الخبر ومدة العقد سنتين مع التجديد تنصحوني بأية جزاكم الله خيرا يعني المفروض يبقي في تأمين صحي أو بدل طبيعة عمل لاني معظمة سواقة بمسافات بعيدة دوام كامل ارجو منكم ان تقبلو موضوعي بصدر رحب جعلكم الله سندا وعونا لنا وجزاكم الله خيرا وياريت حد يرد عليا عشان مطلوب مني الرد علي الشركة في خلال اسبوع ربنا يوفقكم جمعيا في غربتكم

والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

• الردود 149
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اخوانا انا اسف انى خرجت عن الموضوع لكن انا مصرى ونزل فى الاهرام اعلان من اسبوع لشركه اسمها عجلان واخوانه الشركه دى طالبه مندوبين وعملت معاهم مقابله واتوفقت الحمد لله وعروضهم كويسه تامين طبى وعموله وحوافر والمهنه فى التاشيره اخصائى تسويق لكنهم ليهم طلب انى اوقع على شيك ارجو من الاخوه الموجودين بالسعوديه توجيهنا الى الصواب حيث اننا انا والمجموعه اللى نجحت فى المقابله متوقفين على رايكم

رابط هذا التعليق

دى اول مرة اسمع عن موضوع الشيك دة لو انا مش حامضى ابداااااااااااااااااااا

طيب ماسألتش لية و الشيك بكااااااااااااااااام

رابط هذا التعليق

لو مش هتمضى على الشيك يبقى الشركه مش عاوزاك والشيك بمبلغ 300 الف جنيه ولازم ضامن ليك من الدرجه الاولى او الثانيه هوه اللى يمضى عليك الشركه بتقول ان ده ضمان ليهم خوفا من ان المندوب يختلس ارجو من جميع الاخوه افادتنا باى معلومات وموقف الشركه ابه فى السعوديه

رابط هذا التعليق

لو مش هتمضى على الشيك يبقى الشركه مش عاوزاك والشيك بمبلغ 300 الف جنيه ولازم ضامن ليك من الدرجه الاولى او الثانيه هوه اللى يمضى عليك الشركه بتقول ان ده ضمان ليهم خوفا من ان المندوب يختلس ارجو من جميع الاخوه افادتنا باى معلومات وموقف الشركه ابه فى السعوديه

أخي الكريم

يعني ده لو إنت جاي تشتغل في قصر ملكي ... إوعى تعمل حاجه زي دي وشيك وكمبيالة وغسالة بالتقسيط

هذا تهريج وشيء مبتكر وغريب

أتفهم ان يُوضع شرط جزائي في عقد

إنما أمضي شيك على نفسي ويبقى صابعي تحت ناب الكفيل مدى الحياة ؟؟؟؟؟؟

والله لما تكون على رقبة الواحد

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا اخوانا انا اسف انى خرجت عن الموضوع لكن انا مصرى ونزل فى الاهرام اعلان من اسبوع لشركه اسمها عجلان واخوانه الشركه دى طالبه مندوبين وعملت معاهم مقابله واتوفقت الحمد لله وعروضهم كويسه تامين طبى وعموله وحوافر والمهنه فى التاشيره اخصائى تسويق لكنهم ليهم طلب انى اوقع على شيك ارجو من الاخوه الموجودين بالسعوديه توجيهنا الى الصواب حيث اننا انا والمجموعه اللى نجحت فى المقابله متوقفين على رايكم

اخى الكريم

موقف شركة عجلان سيىء اليومين عرفت عنهم بعض الاخبار بأنهم بيسرحوا العمالة بتاعتهم بالاضافة الى انهم بيخفضوا رواتب المحاسبين انا متاكد من تلك المعلومات خلى بالك على نفسك

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

موقف شركة عجلان سيىء اليومين عرفت عنهم بعض الاخبار بأنهم بيسرحوا العمالة بتاعتهم بالاضافة الى انهم بيخفضوا رواتب المحاسبين انا متاكد من تلك المعلومات خلى بالك على نفسك

كلام صحيح 100% وانا اعرف مندوبين هناك مش مرتاحين خالص لأن الشركة بتتعامل مع المندوب ده على انه حرامى حتى يثبت العكس فبالتالى بتاخد عليك ضمانات قاسية (شيكات على بياض والحاجات دى)

تم تعديل بواسطة المخنوق دائما

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الساده الكرام

السلام عليكم

بعد المقابله الشخصيه بأسبوعين تم ارسال لى عرض عمل سكرتير تنفيذى بأحدى شركات المقاولات فى السعوديه مقابل 2200 ريال و يتم اضافه 25% بدل سكن و 10% بدل مواصلات و العمل تحت قانون العمل السعودى و الاجازه 30 مع تذكره طيران بعد سنتين لان مده العقد سنتين. علما بأننى لم اوقع على عقد عمل _فقط عرض عمل وتم ارساله بعد التوقيع للشركه

انا اجريت المقابله الشخصيه على وظيفه محاسب و جائنى عرض العمل سكرتير تنفيذى و هل السكرتير التنفيذى يستطيع استقدام زوجته ام لا؟ انا الان فى انتظار التأشيره فهل تلك الفرصه مناسبه؟

ارجو افادتى اكرمكم الله و تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

الساده الكرام

السلام عليكم

بعد المقابله الشخصيه بأسبوعين تم ارسال لى عرض عمل سكرتير تنفيذى بأحدى شركات المقاولات فى السعوديه مقابل 2200 ريال و يتم اضافه 25% بدل سكن و 10% بدل مواصلات و العمل تحت قانون العمل السعودى و الاجازه 30 مع تذكره طيران بعد سنتين لان مده العقد سنتين. علما بأننى لم اوقع على عقد عمل _فقط عرض عمل وتم ارساله بعد التوقيع للشركه

انا اجريت المقابله الشخصيه على وظيفه محاسب و جائنى عرض العمل سكرتير تنفيذى و هل السكرتير التنفيذى يستطيع استقدام زوجته ام لا؟ انا الان فى انتظار التأشيره فهل تلك الفرصه مناسبه؟

ارجو افادتى اكرمكم الله و تحياتى للجميع

انا مش عارفه هيرسلوا لك تاشيرة بمسمى وظيفة ايه وبالتالي ان كان ينفع تستقدم او لاه .. ولكن الي اعرفه ان الراتب ده ضعيف اوي انك تعيش بيه اسرة هنا .. لو كنت مش متزوج يبقى فرصة مش بطاله ممكن تفكر فيها خاصه لو خبرتك قليلة .. لكن لو متزوج صعب جدا تعيش بالمبلغ ده هنا 2400 ريال تقريبا .. خاصة وبدل السكن المتاح ( 6 الاف تقريبا ) على حد علمي ميجيبش لك شقة تصلح للسكن مع العائلة في اي مكان محترم او غير محترم وبالتالي هتضطر تدفع الفرق من راتبك الي مش مستحمل اصلا ..

رايي لو متزوج انك تستخير ثم ترفض العرض اما لو مش متزوج فاستخير ثم استشير وربنا يقدم لك مافيه الخير ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بعد اذنكو ياجماعة انا عندى سؤال مهم

بس معلش من البداية كده بعد اذنكوا ياريت محدش يقولى المعلومات ناقصة عشان هى دى المعلومات اللى عندى والله

اولا انا بكالوريوس تجارة 2009

و خالى شغال فى السعودية بقاله بتاع 20 سنة ومن فترة كده تقريبا فى نص شهر 9 جابلى شغل هناك

المهم عملت الانترفيو (كانت فى فندق فى القاهرة) والحمد لله سمعت ان الناس انبسطت منى اوى

واللى عمل معايا الانترفيو قالى ان الموضوع هيتاخر شوية لانى عندهم فى الشركة مبيعملوش غير فيزة محاسب(يعنى مفيش عامل والكلام ده)

ومن ساعتها والتليفونات شغالة مع خالى وعلطول بيبلغنى ان الموضوع ماشى تمام

دلوقتى انا جايلى فرصة فى البنك الاهلى ولو قبلتها يبقى لازم اكمل فيها عشان شكلنا ميبقاش وحش

فهل استنى ولا ايه النظام (مع الملاحظة ان خالى مطمنى جدا وانا بثق فيه ثقة عمياء)

اسئلتى الضرورية بقى:

المعلومات اللى عندى ان الشركة بتعمل فى مجال البتروكيماويات

وهى من كبرى الشركات فى المجال ده بالسعودية

وهيكون شغلى ان شاء الله فى الخبر(مش عارف والله ده هو مقر الشركة ولا فرع)

وكمان قالى ان مستوى المرتبات فيها مرتفع جدا وانها شركة ضخمة جدا

سؤالى دلوقتى هل الفيزا (محاسب) ممكن تاخد كل الوقت ده (من نص 9)

ولو حد يعرف يتوقع اسم الشركة ( عشان مش عارف اسمها)

وبعدين لو جات الفيزا ايه الحد الادنى المطلوب من المرتب

مع الوضع فى الاعتبار انى :

بكالوريوس تجارة عين شمس (محاسبة) تقدير جيد

انجليش : ممتاز

كمبوتر: ممتاز

لم يسبق لى العمل فى اى حتة (لسه 2009)

عازب طبعا (لسه عندى 21 سنة يعنى مش هتجوز قبل 7 او 8 سنين)

اسف على الاطالة ياجماعة

واسف مرة تانية ان المعلومات مش كاملة

واكون شاكر لو الردود والاقتراحات تيجى بسرعة عشان لازم ارد على موضوع البنك الاهلى فى اقصى سرعة

رابط هذا التعليق

بس معلش من البداية كده بعد اذنكوا ياريت محدش يقولى المعلومات ناقصة عشان هى دى المعلومات اللى عندى والله

و خالى شغال فى السعودية بقاله بتاع 20 سنة ومن فترة كده تقريبا فى نص شهر 9 جابلى شغل هناك

المهم عملت الانترفيو (كانت فى فندق فى القاهرة) والحمد لله سمعت ان الناس انبسطت منى اوى

واللى عمل معايا الانترفيو قالى ان الموضوع هيتاخر شوية لانى عندهم فى الشركة مبيعملوش غير فيزة محاسب(يعنى مفيش عامل والكلام ده)

دلوقتى انا جايلى فرصة فى البنك الاهلى ولو قبلتها يبقى لازم اكمل فيها عشان شكلنا ميبقاش وحش

اسئلتى الضرورية بقى:

اسف على الاطالة ياجماعة

واكون شاكر لو الردود والاقتراحات تيجى بسرعة عشان لازم ارد على موضوع البنك الاهلى فى اقصى سرعة

علشان الناس تقدر تساعدك لازم تتوفر معلومات عن الراتب والبدلات واسم الشركه فى السعودية ولازم يعرفوا الراتب فى البنك وان كنت انا عن نفسى شايف ان الشغل فى البنك الأهلى له مستقبل مضمون حتى وان كان الراتب قليل بالمقارنه مع الرواتب هنا فى السعوديه لكن مش قليل باتلمقارنه مع الرواتب عندكم فى مصر

والله اعلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اولا احب ان اشكر اسرة المنتدى الرائع على قبولهم عضويتى لما لمستة فى المنتدى من قوة الموضوعات وتعددها وسرعة الرد وبالاخص موضوع المعيشة فى السعودية لانى استفدت منة كثيراااااااااا وشكرا للاطالة واللة الموفق

رابط هذا التعليق

اسئلتى الضرورية بقى:

اسف على الاطالة ياجماعة

علشان الناس تقدر تساعدك لازم تتوفر معلومات عن الراتب والبدلات واسم الشركه فى السعودية ولازم يعرفوا الراتب فى البنك وان كنت انا عن نفسى شايف ان الشغل فى البنك الأهلى له مستقبل مضمون حتى وان كان الراتب قليل بالمقارنه مع الرواتب هنا فى السعوديه لكن مش قليل باتلمقارنه مع الرواتب عندكم فى مصر

والله اعلم

اولا الف شكر لردك

بص هو المرتب فى السعوديةممكن يكون من 4 ل 5 الاف ريال(وانا لسه حديث التخرج)

ومرتب البنك الاهلى طبعا ممكن يكون 1000ج (ده توقع مش اكيد)

بس المشكلة انى عايز اتطمن ان فعلا الفيزا ممكن تاخد كل الوقت ده

رابط هذا التعليق

اسئلتى الضرورية بقى:

اسف على الاطالة ياجماعة

بغض النظر عن تحفظي على العمل في مجال البنوك فانا لو مكانك اخذ فرصة مصر لانك مهما قعدت في السعوديه مصيرك ترجع مصر بعد عمر طال او قصر ففكر من دلوقت هترجع تعمل ايه ؟ لو كنت دكتور طالع تحوش ثمن العياده او موظف حكومي واخد اجازه بدون مرتب وطالع تعمل قرشين وترجع تلاقي وظيفتك منتظراك كنت قلت لك توكل على الله وشد الرحال على السعودية .. لكن محاسب ولسه مش شغال في مصر يبقى عشان تطلع السعوديه تعمل حسابك تفضل عمرك كله فيها الا ان ياذن الله وميبقاش لك مكان وترجع تدور على شغل في مصر من اول وجديد ..

واخيرا لو انت تجارة عربي مش انجلش وحديث التخرج بدون خبرة ومعروض عليك راتب 5 الاف في السعوديه يبقى امسك بايدك واسنانك في فرصة مصر احسن لك وانسى عرض السعودية لان المثل بيقول (( لا تصدق ما لا يمكن ان يكون )) ..

ده رايي الشخصي على حد علمي وبالتاكيد فوق كل ذي علم عليم .. على كل حال الصواب الي شيفاه انك تستخير ثم تعرف خالك بموضوع الفرصة التانية دي برضه يجوز يكون له راي يحسم الموضوع ..

رابط هذا التعليق

اسئلتى الضرورية بقى:

اسف على الاطالة ياجماعة

بغض النظر عن تحفظي على العمل في مجال البنوك فانا لو مكانك اخذ فرصة مصر لانك مهما قعدت في السعوديه مصيرك ترجع مصر بعد عمر طال او قصر ففكر من دلوقت هترجع تعمل ايه ؟ لو كنت دكتور طالع تحوش ثمن العياده او موظف حكومي واخد اجازه بدون مرتب وطالع تعمل قرشين وترجع تلاقي وظيفتك منتظراك كنت قلت لك توكل على الله وشد الرحال على السعودية .. لكن محاسب ولسه مش شغال في مصر يبقى عشان تطلع السعوديه تعمل حسابك تفضل عمرك كله فيها الا ان ياذن الله وميبقاش لك مكان وترجع تدور على شغل في مصر من اول وجديد ..

واخيرا لو انت تجارة عربي مش انجلش وحديث التخرج بدون خبرة ومعروض عليك راتب 5 الاف في السعوديه يبقى امسك بايدك واسنانك في فرصة مصر احسن لك وانسى عرض السعودية لان المثل بيقول (( لا تصدق ما لا يمكن ان يكون )) ..

ده رايي الشخصي على حد علمي وبالتاكيد فوق كل ذي علم عليم .. على كل حال الصواب الي شيفاه انك تستخير ثم تعرف خالك بموضوع الفرصة التانية دي برضه يجوز يكون له راي يحسم الموضوع ..

طبعا متشكر جدا لردك يا اخت ضحى

بس انا مش فاهم قصدد حضرتك يعنى

يعنى موضوع المرتب ده كدبة ولا ايه بالظبط

انا اللى واصلى ان المرتب من 4 ل 5

وهو كده عشان الشركة دى مستوى مرتباتها مرتفع عشان هى شركة ضخمة

وبردو سؤالى هل فعلا الفيزا ممكن تاخد الوقت ده كله

رابط هذا التعليق

مقدرش ابدا اقول انه كذبه ولكن على حد علمي مرتبات المحاسبين حديثي التخرج بتتراوح مابين 1200 الى 2000 تقريبا .. فلما نقول ان الشركه دي شركه كبيرة وبتدي رواتب ( كبيرة ) فده مش لانها ـ الرواتب ـ كبيرة في حد ذاتها وانما ( نسبيا ) هي كذلك .. يعني لما تكون محاسب حديث التخرج بدون خبرة ولا ميزه نسبية في الشهاده او التقدير .. وتقبض في الشركه دي 3000 فبكده يبقى المرتب ( مقارنة بغيره لمن لهم نفس الظروف ) كبير فعلا ..

وعلى هذا فلما يعرض عليك راتب 4 الى 5 يبقى العرض ( خيالي ) ولاني اؤمن بالمثل القائل ان رأيت العرض رائع بدرجة ( لا تصدق ) .. فلا تصدقه ..

امكانياتك ممتازه لا انكر ذلك لكن للاسف ( السوق ) لا يقدر مثل هذه الامكانيات بدون خبرة او شيء يجبره على اختيارك انت بالذات من بين الالاف الي لهم نفس الامكانيات .. ولو قلنا ان خالك بوساطاته وعلاقاته قدر يخليهم يختاروك انت بالذات من بينهم فمش هنقدر نقول انه هيجبرهم بطريقة او اخرى انهم يدفعوا لك راتب اكبر من المعتاد بكثير بدون مايكون في مقابل يستحق هذا الراتب .. الفلوس مفيهاش على حد علمي مجاملات ..

كما قلت لك سابقا ده رايي الشخصي جدا وربما الواقع غير ذلك وياريت الاخوة الي عندهم فكرة عن رواتب المحاسبين بالظبط يفيدوك اكتر في الحكايه دي لاني مهما كان مش ( شغاله في السوق ) ويجوز الدنيا تغيرت والاسعار تبدلت وانا معنديش فكرة فبرضه اسمع لآخرين افضل بخصوص الحكاية دي بالذات ولكن اجمالا رايي هو مااطمئن اليه ( شخصيا ) وعصفور في اليد دائما خير من عشرة على الشجرة خاصه ان كان العشرة دول اقرب للخيال منهم الى الواقع ..

وربنا يصلح لك الحال ويقدم لك مافيه الخير ..

رابط هذا التعليق

مقدرش ابدا اقول انه كذبه ولكن على حد علمي مرتبات المحاسبين حديثي التخرج بتتراوح مابين 1200 الى 2000 تقريبا .. فلما نقول ان الشركه دي شركه كبيرة وبتدي رواتب ( كبيرة ) فده مش لانها ـ الرواتب ـ كبيرة في حد ذاتها وانما ( نسبيا ) هي كذلك .. يعني لما تكون محاسب حديث التخرج بدون خبرة ولا ميزه نسبية في الشهاده او التقدير .. وتقبض في الشركه دي 3000 فبكده يبقى المرتب ( مقارنة بغيره لمن لهم نفس الظروف ) كبير فعلا ..

وعلى هذا فلما يعرض عليك راتب 4 الى 5 يبقى العرض ( خيالي ) ولاني اؤمن بالمثل القائل ان رأيت العرض رائع بدرجة ( لا تصدق ) .. فلا تصدقه ..

امكانياتك ممتازه لا انكر ذلك لكن للاسف ( السوق ) لا يقدر مثل هذه الامكانيات بدون خبرة او شيء يجبره على اختيارك انت بالذات من بين الالاف الي لهم نفس الامكانيات .. ولو قلنا ان خالك بوساطاته وعلاقاته قدر يخليهم يختاروك انت بالذات من بينهم فمش هنقدر نقول انه هيجبرهم بطريقة او اخرى انهم يدفعوا لك راتب اكبر من المعتاد بكثير بدون مايكون في مقابل يستحق هذا الراتب .. الفلوس مفيهاش على حد علمي مجاملات ..

كما قلت لك سابقا ده رايي الشخصي جدا وربما الواقع غير ذلك وياريت الاخوة الي عندهم فكرة عن رواتب المحاسبين بالظبط يفيدوك اكتر في الحكايه دي لاني مهما كان مش ( شغاله في السوق ) ويجوز الدنيا تغيرت والاسعار تبدلت وانا معنديش فكرة فبرضه اسمع لآخرين افضل بخصوص الحكاية دي بالذات ولكن اجمالا رايي هو مااطمئن اليه ( شخصيا ) وعصفور في اليد دائما خير من عشرة على الشجرة خاصه ان كان العشرة دول اقرب للخيال منهم الى الواقع ..

وربنا يصلح لك الحال ويقدم لك مافيه الخير ..

طبعا الف شكر لرد حضرتك

ولكن خلاص سيبنا من موضوع المرتب ده( عشان شكله ياما سمع غلط يااما اشتغلنى)

دلوقتى اللى عايز اعرفه الفيزا اللى المهنة فيها محاسب ممكن يعملوهافى اد ايه

عشان اعرف مثلا هلى وقت استخراجها عدى ولا لسة

رابط هذا التعليق

اتوقع انها تكون شركة سابك (http://www.sabic.com) .

أو شركة ينساب(http://www.yansab.com.sa) . وعلى فكره ينساب تتبع سابك

وفى شركة تالته اسمها سبكيم (http://www.sipchem.com)

وبالتوفيق ان شاء الله

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

اتوقع انها تكون شركة سابك . أو شركة ينساب

وبالتوفيق ان شاء الله

والله ياريت انا اسمع ان سابك شركة ممتازة فعلا

ولكن هل عندهم فرع فى الخبر

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...