اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ملف كامل شامل عن المعيشة في السعودية

Recommended Posts

على فكره انا لسه مكالمه اهو وقالى ياخى انت لو عايز تشتغل نسبه يبقى مرتبك الاساسى 1000 والنسبه ليك 4% اما لو هتشتغل من غير نسبه يبقى مرتبك الاساسى 2500 ريال بس مش هيبقى ليك نسبه وعن تغير المهنه هناك قالى ماتحمل هم انا هدبرلك كل شىء

بس اعتراضى انا اصلا على حتة السائق الخاص لانها مش عايزه تطلع وبطبل البلدى هنا رحت عشان اعمل رخصه وبفلوس كمان قالولى الاول كومسيون طبى بعد 22 يوم وهيبقى بعد الكميسيون 10 ايام الاختبارات الاشارات والسواقه وخلاص وكل سنه وانت طيب يعنى نقول شهر من دلوقتى وطبعا المعلم هناك مستعجل يبقى نعمل ايه

قلتله يغيرلى الفيزا من اساسه بمهنة عامل نظافه وكان سؤالى كله هل هوه ينفع هناك ياخد الفيزا دى ولا لاء لانه شركة لسه صغيره بس ده كان سؤالى والانسه ضحى دخلتنى فى سكه تانيه خالص بس هى خايفه عشان فعلا المرتب يدوبك يجيب سجاير وكيسين عيش

وياريت تفيدونى افادكم الله

افهمك القصة اخي الكريم عشان تبقى الصورة واضحه عندك

الوضع هنا في السعوديه ان كل صاحب شركة من حقه يستخرج عدد معين من الفيز بناء على نشاط شركته .. ده للناس المحترمه الي عندها شغل بجد

استفاد من الوضع ده ناس مش محترمه بكل اسف بيكون واحد عواطلي اساسا يعني معندوش شهاده مثلا او ملوش شغل اصلا يشتغله .. فبيعمل ايه .. بيروح يأجر دكان او يفتح اوضه في ظهر البيت بتاعهم ويعمل عليه سجل تجاري .. السجل التجاري ده بقى بيسمح له ان هيجيب اثنين ثلاثه يشتغلوا عنده سخره في اي حاجه ان شاله يمسحوا عربيات مش مشكلة اهم يجيبوا فلوس ..ساعات المؤسسة الي اسمها مسمع عندك في مصر دي تيجي تلاقيها عباره عن اوضه بباب فيها مكتب وعليه تليفون والهندي بس قاعد يرد عليه .. ووظيفة البيه صاحب الشغل ايه ؟ رجل اعمال

الف ريال دي ياسيدي الفاضل هنا الناس المتوسطه الحال بتدفعها في زياره لمدينة الملاهي .. هي بالظبط المية وخمسين او الميتين جنيه في مصر

متقولش انا في مصر محتاج والالف بالنسبة لي كتير وايه رماك على المر .. بكررها للمرة المليون .. ده مش حل ده عقده وشنيطه كمان

عارف ليه

لان اسوا من النماذج السابقة دي كلها هو نموذج مبيكونش عنده حتى سجل تجاري وبيكون بس كل الي حيلته بطاقة شخصية تثبت جنسيته السعوديه .. ده من حقه يجيب سائق خاص بس وميقدرش يجيب اي مهنة تانيه .. وعليه اتوقع ان صاحبنا ده من هذا النوع

انا بقولك الكلام الي فوق ده كله ليه ؟ لان قانونا ممنوع نهائيا تغيير مسمى الوظيفة للي جاي على مهنة سائق خاص .. ممنوع بشكل قاطع مفيهاش بقى لا واسطه ولا محاولة ولا طرق من تحت الترابيزه .. كون الراجل قالك تعال بس وانا اغيرها لك فاعرف انه نصاب وهيطلع عينك وطلوع عين مشفتوش قبل كده عشان تقدر تتخيله من مكانك الي انت فيه

كلامي يزعل ويقرف انا عارفه وكنت تتمنى ان الحقيقة غير كده بس صدقني بعدين هتعرف قيمه الكلام ده وتزعل دلوقت شويه وتنسى احسن ماتبكي العمر كله على وقت ضاع من عمرك ممكن يكسر فيك اشياء مش هتتصلح تاني ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• الردود 149
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكره انا لسه مكالمه اهو وقالى ياخى انت لو عايز تشتغل نسبه يبقى مرتبك الاساسى 1000 والنسبه ليك 4% اما لو هتشتغل من غير نسبه يبقى مرتبك الاساسى 2500 ريال بس مش هيبقى ليك نسبه وعن تغير المهنه هناك قالى ماتحمل هم انا هدبرلك كل شىء

بس اعتراضى انا اصلا على حتة السائق الخاص لانها مش عايزه تطلع وبطبل البلدى هنا رحت عشان اعمل رخصه وبفلوس كمان قالولى الاول كومسيون طبى بعد 22 يوم وهيبقى بعد الكميسيون 10 ايام الاختبارات الاشارات والسواقه وخلاص وكل سنه وانت طيب يعنى نقول شهر من دلوقتى وطبعا المعلم هناك مستعجل يبقى نعمل ايه

قلتله يغيرلى الفيزا من اساسه بمهنة عامل نظافه وكان سؤالى كله هل هوه ينفع هناك ياخد الفيزا دى ولا لاء لانه شركة لسه صغيره بس ده كان سؤالى والانسه ضحى دخلتنى فى سكه تانيه خالص بس هى خايفه عشان فعلا المرتب يدوبك يجيب سجاير وكيسين عيش

الوضع هنا في السعوديه ان كل صاحب شركة من حقه يستخرج عدد معين من الفيز بناء على نشاط شركته .. ده للناس المحترمه الي عندها شغل بجد

استفاد من الوضع ده ناس مش محترمه بكل اسف بيكون واحد عواطلي اساسا يعني معندوش شهاده مثلا او ملوش شغل اصلا يشتغله .. فبيعمل ايه .. بيروح يأجر دكان او يفتح اوضه في ظهر البيت بتاعهم ويعمل عليه سجل تجاري .. السجل التجاري ده بقى بيسمح له ان هيجيب اثنين ثلاثه يشتغلوا عنده سخره في اي حاجه ان شاله يمسحوا عربيات مش مشكلة اهم يجيبوا فلوس ..ساعات المؤسسة الي اسمها مسمع عندك في مصر دي تيجي تلاقيها عباره عن اوضه بباب فيها مكتب وعليه تليفون والهندي بس قاعد يرد عليه .. ووظيفة البيه صاحب الشغل ايه ؟ رجل اعمال

الف ريال دي ياسيدي الفاضل هنا الناس المتوسطه الحال بتدفعها في زياره لمدينة الملاهي .. هي بالظبط المية وخمسين او الميتين جنيه في مصر

متقولش انا في مصر محتاج والالف بالنسبة لي كتير وايه رماك على المر .. بكررها للمرة المليون .. ده مش حل ده عقده وشنيطه كمان

عارف ليه

لان اسوا من النماذج السابقة دي كلها هو نموذج مبيكونش عنده حتى سجل تجاري وبيكون بس كل الي حيلته بطاقة شخصية تثبت جنسيته السعوديه .. ده من حقه يجيب سائق خاص بس وميقدرش يجيب اي مهنة تانيه .. وعليه اتوقع ان صاحبنا ده من هذا النوع

انا بقولك الكلام الي فوق ده كله ليه ؟ لان قانونا ممنوع نهائيا تغيير مسمى الوظيفة للي جاي على مهنة سائق خاص .. ممنوع بشكل قاطع مفيهاش بقى لا واسطه ولا محاولة ولا طرق من تحت الترابيزه .. كون الراجل قالك تعال بس وانا اغيرها لك فاعرف انه نصاب وهيطلع عينك وطلوع عين مشفتوش قبل كده عشان تقدر تتخيله من مكانك الي انت فيه

كلامي يزعل ويقرف انا عارفه وكنت تتمنى ان الحقيقة غير كده بس صدقني بعدين هتعرف قيمه الكلام ده وتزعل دلوقت شويه وتنسى احسن ماتبكي العمر كله على وقت ضاع من عمرك ممكن يكسر فيك اشياء مش هتتصلح تاني ..

كلام ضحى صح 200% بس كل الناس الى فى مصر بتراوضهم احلام السفر وفاكرين الموضوع زى زمان واول ما بيجوا بيحسوا بالموصيبه الى عملوها فى نفسهم فلو ضرورى تيجى يبقى احسن حاجه على 2500 ريال بدون نسبه لان موضوع النسبه ده مش مضمون وكمان الشغل اصلا الى انت جاى عليه مش مضمون الموضوع من اوله غلط بس اعمل حسابك انك جاى تدور على شغل دا لو سابك تدور

اللهم صلى على سيدنا محمد رضا نفسه اللهم صلى على سيدنا محمد زنه عرشه اللهم صلى على سيدنا محمد مداد كلماته

رابط هذا التعليق

عارف ليه

بجد بارك الله فيكي يا اختنا الفاضله

اخى العزيز ياريت فعلا تسمع كلام اختنا الفاضله والله ميه فى الميه لمصلحتك وفعلا الراجل دا كلامه مش ولابد

رابط هذا التعليق

ارجو من السادة الاعضاء الرد على هذا الاستفسار انا شغال مشرف معمارى فى مصر وجالى تأشيرة للعمل فى السعودية ولكن المكتب يطلب منى ان يكون مؤهلى دبلوم فنى انشاءات وانا حاصل على الثانوية العامة ولكن المهنة فى جواز السفر مشرف معمارى ولكن المكتب بيقول لازم المؤهل دبلوم فنى والا تكون التأشيرة عامل حد يفدنى

رابط هذا التعليق

والله يا شباب انا مزنوق مزنوق

مزنوق في الوقت جداااااااا المفروض اسافر خلال أيام للرياض ان شاء الله

والله علي عيني اسيبك يا مصر بس لولا ان اهلك اخرجوني منك ماخرجت !

المهم زي ماقلنا كلمتين أبرك من ايه .... ؟؟؟؟

مابحبش اشيل شنط وانا مسافر كأني معزل كده وبتاع بالعكس باحب امشي بهاند باج صغننة وخلاص وبالتالي مش عايز اخد حاجة من هنا (قال يعني فيه حاجة تتاخد) هههههههه

عايز أعرف اللابتوب ال mac يعمله كام في الرياض ؟

ايه الي المفروض حتما ولابد أخده معايا وانا مسافر السعودية ؟؟؟؟

بأفكر ماخدش لبس طبعا اللبس في السعودية مرطرط (شبرا وغيره) مش كده ولا ايه ؟

أعمل ايه ؟ الرياض هاتنور كمان كام يوم ان شاء الله خلوا بالكم :roseop:

مع الشكر :lol:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

طيب ممكن استفسار يا جماعه صغير ؟

انا معايا تاشيرة خروج وعوده لمده 6 اشهر .. فات منهم حوالى شهرين

وانا الوقتى محتاج انى اسافر تانى هل اقدر بفيزا جديده واعمل دبل فاقد للجواز ؟

وايه موضوع البصمه اللى عملته عندهم فى المطار ؟ هياثر ولا عادى ؟

وعلى فرض انى سافرت تانى بنفس التاشيرة اللى معايا على الكفيل القديم واشتغلت بره عند كفيل تانى وقعدت بالرياض سنه ولا اتنين وحبيت انزل مصر بتاشرة جديده بقى .. هل فى مشكله فى كده ؟ ولو نزلت بعد الفتره دى هنزل ازاى والتاشيرة والجواز على الكفيل القديم ؟

ههههههههه انا عارف سالت كتير واكيد فى ناس داخت بس اسئله بجد نفسى الاقى لها جواب صح واكيد

دومتم بود جميعا

رابط هذا التعليق

وعلى فرض انى سافرت تانى بنفس التاشيرة اللى معايا على الكفيل القديم واشتغلت بره عند كفيل تانى وقعدت بالرياض سنه ولا اتنين وحبيت انزل مصر بتاشرة جديده بقى .. هل فى مشكله فى كده ؟ ولو نزلت بعد الفتره دى هنزل ازاى والتاشيرة والجواز على الكفيل القديم ؟

ههههههههه انا عارف سالت كتير واكيد فى ناس داخت بس اسئله بجد نفسى الاقى لها جواب صح واكيد

دومتم بود جميعا

بص معانا هنا عضو فاضل اسمه سي السيد

دور على مشاركاته هتلاقيها مالية الباب وفي منها موضوع له مثبت في اول الباب ممكن تجيب منه عنوان بريده الخاص

انت ابعت له على الخاص بتساؤلك ده بالظبط كده كوبي وباست يعني متغيرش فيه حاجه

بس اكتب عنوان رسالتك انا عملت خروج وعوده وباصم وعاوز ارجع بتاشيرة جديده ينفع ولا مينفع

مفيش غيره سي السيد الشهير بسين سين وهو باذن الله عنده لك الجواب الشافي

بس متبقاش تنساني من الحلاوة

:lol:

تم تعديل بواسطة doha

رابط هذا التعليق

دومتم بود جميعا

دور على مشاركاته هتلاقيها مالية الباب وفي منها موضوع له مثبت في اول الباب ممكن تجيب منه عنوان بريده الخاص

بس اكتب عنوان رسالتك انا عملت خروج وعوده وباصم وعاوز ارجع بتاشيرة جديده ينفع ولا مينفع

بارك الله لكِ ضحى على سرعة الرد و الإفادة

خالص التحية

رابط هذا التعليق

دومتم بود جميعا

خالص التحية

طيب انا بعتذر بشده اخي الفاضل لما كتبت لحضرتك الرد السابق مكنتش واخده بالي من تاريخ عضويتك في المحاورات .. مكنتش اعرف انك عضو جديد معندكش فكره عن المواضيع الموجوده هنا

وان سؤالك تمت الاجابة عليه اكثر من مرة في المحاورات

انا بجد بعتذر لعدم انتباهي او لنقل ( قلة ذوقي ) لما لفت نظرك بطريقة ممكن تكون غير لائقة حيث انك عضو جديد

على كل حال انا باسف لو اقول لحضرتك ان تقريبا مش هينفع ترجع تاني طالما انك باصم ومعاك خروج وعوده وكان الحل انك تاخذ خروج نهائي وقدر الله وماشاء فعل

بس نصيحه برضه اعمل بحث في المنتدى هنا عن كلمه البصمه وكلمه خروج وعوده وهتلاقي تجارب ناس كتير بعضهم قال ينفع والبعض قال مينفعش بس الارجح انه للاسف مينفعش وان ممكن لاقدر الله يرجعوك من المطار

استخير برضه قبل كل شيء

ومعليش بعتذر مرة تانيه لو سببت لحضرتك اي ازعاج

رابط هذا التعليق

دومتم بود جميعا

:roseop:

خالص التحية

طيب انا بعتذر بشده اخي الفاضل لما كتبت لحضرتك الرد السابق مكنتش واخده بالي من تاريخ عضويتك في المحاورات .. مكنتش اعرف انك عضو جديد معندكش فكره عن المواضيع الموجوده هنا

وان سؤالك تمت الاجابة عليه اكثر من مرة في المحاورات

انا بجد بعتذر لعدم انتباهي او لنقل ( قلة ذوقي ) لما لفت نظرك بطريقة ممكن تكون غير لائقة حيث انك عضو جديد

على كل حال انا باسف لو اقول لحضرتك ان تقريبا مش هينفع ترجع تاني طالما انك باصم ومعاك خروج وعوده وكان الحل انك تاخذ خروج نهائي وقدر الله وماشاء فعل

بس نصيحه برضه اعمل بحث في المنتدى هنا عن كلمه البصمه وكلمه خروج وعوده وهتلاقي تجارب ناس كتير بعضهم قال ينفع والبعض قال مينفعش بس الارجح انه للاسف مينفعش وان ممكن لاقدر الله يرجعوك من المطار

استخير برضه قبل كل شيء

ومعليش بعتذر مرة تانيه لو سببت لحضرتك اي ازعاج

السلام عليكم ورحمه الله

الاخت الفاضلة ضحى

بالعكس والله انا اللى بشكرك على سرعه الرد والجواب التمام .. ما شاء الله

وفعلا انا بعت رساله الى الاخ الفاضل سيد وهو رد على برد كافى وشافى بارك الله له

وقالى برده ابحث عن المواضيع المثبتة والقديمة لان كل اسالتك اتجاوب عليها قبل كده ;)

يعنى بجد ونعم العون هنا فى المنتدى ربنا يبارك لكم يارب :wub:

خالص التحيه والود

رابط هذا التعليق

دومتم بود جميعا

بما أنك بصمت في السعودية ..

مش حينفع إنك ترجع بتأشيرة جديدة وإنت معاك تأشيرة خرووج وعودة من كفيلك السابق إلا بعد مرور سنتين

أما إنك ترجع الرياض .. وتشتغل فترة .. وبعدين تاخد تأشيرة تانية وترجع عليها مفيش مشكلة بشرط إنك تكون مسافر من السعودية بتأشيرة خروج نهائي

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

دومتم بود جميعا

بما أنك بصمت في السعودية ..

مش حينفع إنك ترجع بتأشيرة جديدة وإنت معاك تأشيرة خرووج وعودة من كفيلك السابق إلا بعد مرور سنتين

أما إنك ترجع الرياض .. وتشتغل فترة .. وبعدين تاخد تأشيرة تانية وترجع عليها مفيش مشكلة بشرط إنك تكون مسافر من السعودية بتأشيرة خروج نهائي

تسلم اسد على الاهتمام والرد

بارك الله لك

رابط هذا التعليق

سؤال من فضلكم انا مشترك جديد وانا مدرس خبرتى 13 سنة

من فضلكم ما متوسط راتب المعلم فى المدارس الخاصة ؟

وهل يتم توفير سكن عائلى وتذاكر ؟

واى معلومات خاصة بالمدرسين من فضلكم

لانى معروض على عقد للعمل فى الرياض مدرسة خاصة

رابط هذا التعليق

سؤال من فضلكم انا مشترك جديد وانا مدرس خبرتى 13 سنة

من فضلكم ما متوسط راتب المعلم فى المدارس الخاصة ؟

وهل يتم توفير سكن عائلى وتذاكر ؟

واى معلومات خاصة بالمدرسين من فضلكم

لانى معروض على عقد للعمل فى الرياض مدرسة خاصة

انا زوجى مدرس فى الرياض فى مدرسة خاصه

ومعظم الرواتب هنا فى المدارس الخاصه بتكون قليله جدا

يعنى المتوسط 2000 ريال بالكتير

والمدرسه بتساهم بجزء من ايجار السكن مش كله

شوف الاول الراتب ولو المدرسه هتساهم فى الايجار هيكون بكام واهم حاجه المكان يكون كويس

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم يا اهل السعوديه

انا عندى شويه اسئله ..فى الفيزا الحره للسعوديه مهم المسمى بتاعها انا سالت فى المكاتب عن مهنه محاسب والكلام ده كله بيقول مفيش او الكلمه اللى كرهتها (اتسعودت)

تانى حاجه.هل فعلا بفرق راتب المحاسب اللى جاى من مصر على عقد معين عن اللى جاى فيزا حره؟وانهو احسن

ايه الفلوس اللى الكفيل بياخدها كل شهر دى ولا دى اشاعات؟

ايه المصاريف المطلوبه من اللى جاى فيزا حره علشان يعمل اقامه ولو فى اى حاجه تانيه؟

متوسط راتب المحاسب ؟ نعتبره جديث التخرج

خدوا وقتكم فى الرد باستفاضه مش مستعجللانى حاطط السعوديه خيار تانى

ودمتم بخير :blush2:

رابط هذا التعليق

اسف فى سؤال كنت نسيت اكتبه بس هو اصلا لسه محدش رد الحمد لله..المهم

ايه تأثير القانون الجديد بتاع نقل الكفاله بعد سنتين على الناس اللى جايه فيزا حره..؟

وياريت لو حد يدينا فكره عن اسعار الحره بمهن مختلف..وايه افضل المهن اللى ممكن اى حد يلاقيها بسهوله؟

وشكرا..انا مستنى الردود

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا اهل السعوديه

انا عندى شويه اسئله ..فى الفيزا الحره للسعوديه مهم المسمى بتاعها انا سالت فى المكاتب عن مهنه محاسب والكلام ده كله بيقول مفيش او الكلمه اللى كرهتها (اتسعودت)

تانى حاجه.هل فعلا بفرق راتب المحاسب اللى جاى من مصر على عقد معين عن اللى جاى فيزا حره؟وانهو احسن

ايه الفلوس اللى الكفيل بياخدها كل شهر دى ولا دى اشاعات؟

ايه المصاريف المطلوبه من اللى جاى فيزا حره علشان يعمل اقامه ولو فى اى حاجه تانيه؟

متوسط راتب المحاسب ؟ نعتبره جديث التخرج

خدوا وقتكم فى الرد باستفاضه مش مستعجللانى حاطط السعوديه خيار تانى

ودمتم بخير :roseop:

التعاقد نوعين .. اما السعودي يجي ياخذك من مصر بنفسه وعلى فيزا خاصه بيه على اساس هتشتغل فعلا معاه وده الناس بتسميه عقد او انك تتفق مع سعودي يعمل لك استقدام على انك هتشتغل عنده بس الحقيقة انك جاي تدور بنفسك في السعوديه ودي بيسموها فيزا حرة ..

معظم الوقت بتفرق المحاسب الي جاي بفيزا حرة عن الي جاي بعقد فيفترض انك في الفيزا الحرة بتاخذ راتب اعلى على اساس انك مش مغصوب تشتغل مع الشركه ولو معرضتش عليك راتب كويس هتسيبها وتشوف غيرها بينما العقد انت متقدرش تشتغل مع حد غير الي مضيت معاه العقد فياخذك ( عمياني ) .. بس برضه لو عندك فكرة عن الرواتب وعندك مميزات من خبرة وغيره هتقدر تفاوض مع الشركه الي جايه تمضي معاك عقد وممكن تلاقي عقد كويس براتب هو نفسه فيما لو سافرت بنفسك السعوديه على فيزا حرة ودورت هناك

برضه في نقطه مهمه جدا ان مبلغ الفيزا مش رخيص ولو حسبتها احيانا هتلاقيها هي هي يعني الفرق الي هيطلع لك في الراتب من الفيزا الحرة هيروح في تسديد ثمنها فاحيانا بيكون العقد افضل ..

الفلوس الي بياخذها الكفيل حقيقة مش خيال امال يعني هو هيطلع لك فيزا لوجه الله ؟ في ناس عايشه بالمعنى الحرفي للكلمه على ( السبوبه ) دي سواء بقى كانوا افراد بتستقدم باسمها ناس او موظفين مهمتهم تسهيل استخراج اوراق الاستقدام للناس دي بعينها وتزنيقها على ناس تانيه عشان يضمنوا ان الفيزا يبقى لها سعر في السوق . . مستحيل حد هيجيبك على كفالته بدون مقابل وبما انه جايبك عشان يسترزق من وراك فكون على ثقة انه مهما كان ابن ناس ومهما كان بيخاف ربنا فهو هياخذ منك هياخذ هو بيبص للحكايه دي كأنها مصدر دخل ليه فمش هيتكسف او يتردد انه يقولك هات بالظبط زي سباك جاي يصلح لك في البيت ممكن يقولك متخلي لكن مش ممكن ابدا هيسيب لك اجرة ايده ..

الفيز انواع بعضها بيسمح لك باستقدام اسرتك فيما بعد وبعضها ميسمحش وبناء عليه بيختلف سعر الفيزا ويتراوح من 9 او عشره الاف ريال الى عشرين على حسب نوع الوظيفة .. السائق الخاص مبيزيدش سعرها عن عشرة الاف على اساس ان دي اسوأ فيزا ومش ممكن لو اتنططت او قلبت قرد حتى انك تغيرها او تجيب اسرتك والفيز الثانية زي فني كذا او عامل كذا دي سعرها في حدود 10 الى 15 على حسب كام وسيط داخل في النص فكل واحد طبعا لازم هينوبه من الحب جانب .. واخيرا عندك المحاسب او الصيدلي ودي غالية وسعرها من 17 الى عشرين الف ريال تقريبا ..

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...