اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ملف كامل شامل عن المعيشة في السعودية

Recommended Posts

شكرا ليكى اختى الفاضله doha

بس بعد اذنك كنت عايز اعرف ايه تأثير قانون نقل الكفاله الجديد ده على اللى جاى فيزا حره..؟

وبعدين التعاقد ده جربت كام مقابله فيه واعلى مرتب سمعته كان 1800 وكان السعر اللى ماشى فى كل المقابلات غير كده 1500

ياترى لو حد فيزا حره يكون راتبه كام لو محاسب..؟فى المتوسط يعنى

انا معروض عليا فيز بمهنه عامل عادى بمبلغ 19500 جنيه (مش عارف ليه مش 19000 ولا 20000) دى مناسبه لو قررت اجى السعوديه..؟

معلشى اخر حتهلو اعرف حد مقيم وشغال فى السعوديه ممكن اطلب منه يجيبلى فيزا من هناك ولا دى بتكون صعبه عليه ..؟

استحملوا اسئلتى..وشكرا لردودكم

رابط هذا التعليق

• الردود 149
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس بعد اذنك كنت عايز اعرف ايه تأثير قانون نقل الكفاله الجديد ده على اللى جاى فيزا حره..؟

وبعدين التعاقد ده جربت كام مقابله فيه واعلى مرتب سمعته كان 1800 وكان السعر اللى ماشى فى كل المقابلات غير كده 1500

انا معروض عليا فيز بمهنه عامل عادى بمبلغ 19500 جنيه (مش عارف ليه مش 19000 ولا 20000) دى مناسبه لو قررت اجى السعوديه..؟

معلشى اخر حتهلو اعرف حد مقيم وشغال فى السعوديه ممكن اطلب منه يجيبلى فيزا من هناك ولا دى بتكون صعبه عليه ..؟

انا معنديش فكرة عن تداعيات القرار الجديد بس من خبرتي في السعوديه فكل حاجه هناك ( لها ناسها ) الي بيعرفوا يخلصوها لك .. مش عارفه القاعده دي تمشي برضه في حاله القرار الجديد ولا لاه بس اتوقع انها تمشي ..

بالنسبة لمتوسط رواتب المحاسبين كام فانا معنديش فكرة على وجه الدقة برضه بس كنت اسمع هنا في المنتدى انها من الفين الى ثلاثه ونص للمحاسب العادي الي معاهوش شهادات اجنبية او ماشابه . . ياريت تسأل اكتر برضه لان معلوماتي في الحته دي مش اكيده . .

الي اقدر افتي لك فيه بخصوص الناس الي تعرفهم مقيمين في السعوديه وممكن يجيبوا لك فيزا من هناك ..

اي قريب لك في السعوديه ممكن يفيدك في حاجه وحده بس انه يسال كل معارفه والناس الي حواليه عن ناس ( بتبيع فيز ) وانه يكون وسيط مابينك وبين الوسيط الي هيبيع لك الفيزا فقط لا غير ..

المصري طبعا مش من حقه يستقدم حد ولا لنا في السعوديه لوبي قوي او جهة ممكن تساعدك انك تلاقي وظيفة مثلا او تدلك حتى على مكان كويس تشتغل فيه .. الي يقدر قريبك يعمله لك بس انه ( يشاور ) لك على واحد عنده فيز ودي على فكره مش كل الناس تقدر تعملها لان لازم يكون له علاقات بفئة معينة من الناس هي الي بتبقى عارفه الوسطاء دول يعني مش اي قريب لك ممكن يقدر يجيب لك حد منهم او يعرفك طريقه .. من الآخر يعني لو طلبت من قريبك يشوف لك فيزا و( كبر ) او قالك معرفش فصدقه فعلا مش كل الناس بتعرف ..

واخيرا مهما قيل ان الواسطه مضمونه وان الفيزا موجوده فانت في الاول والآخر بتشتري ( سمك في مية ) يعني انت وحظك في النهايه وممكن على آخر لحظه يطلع الراجل نصاب .. بس اجمالا مشفتش حد اتنصب عليه في فيزا حرة هم بيتأخروا اوي ايوه وبيطلعوا عينك في الاول قبل ماتاخذ الفيزا .. وعينيك الاثنين وودانك ومناخيرك في الآخر بعد ماتسافر بس المهم ان بتيجي الفيزا وبتسافر وكل حاجه هي القصة الاهم مش كل ده وانما هل فعلا الفيزا الحرة بالمبلغ الي بيدفع فيها حل لمشكلتك ولا لاه .. وهل بعد ماتدفع ده كله هيتبقى لك من عائد شغلك ( ان اشتغلت ) مايغطي تكاليفك وثمن الفيزا ويستاهل تتغرب عشانه ؟

استخير وربنا يعمل لك الي فيه الخير باذن الله ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اخوانى الاعزاء

ارجو الافادة العاجله فى موضوعى اللى هطرحه علي حضراتكم

انا خريج حاسبات ومعلومات و قدامى تاشيره الكترونى صيانه حاسبات و عايز انزل مصر و ارجع عليها مع العلم انى اول مره اسمع المسمى ده

سؤالى :

ازاى ممكن اطلع عليها من مصر التاشيره على جوزاى واغير للمهنه دى ازاى

و تانى حاجه المهنه دى ليها استقدام ولا هيعملوا مشكله معايه لما اى استقدم زوحتى

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اخوانى الاعزاء

ارجو الافادة العاجله فى موضوعى اللى هطرحه علي حضراتكم

انا خريج حاسبات ومعلومات و قدامى تاشيره الكترونى صيانه حاسبات و عايز انزل مصر و ارجع عليها مع العلم انى اول مره اسمع المسمى ده

سؤالى :

ازاى ممكن اطلع عليها من مصر التاشيره على جوزاى واغير للمهنه دى ازاى

و تانى حاجه المهنه دى ليها استقدام ولا هيعملوا مشكله معايه لما اى استقدم زوحتى

و جزاكم الله خيرا

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعمل جواز سفرك انك حاصل علي كدا وهتخد التاشيره عادي جدااااااااااااااااا لان المؤهل يناسب الوظيفه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا قرأت الموضوع ولفت نظرى سعر الفيزا انا بالصدفه عميل عند زوجى عارض 2 فيزا عامل معمارى سعر الفيزا 12000 مش 19000 بشرط يشتغل وهو على كافلته سنتين فى شغل بعيد عنه بس بعد السنتين لازم ينقل كفاله علشان هو يقدر يعمل استقدام تانى لغيره لكن الشغل هنا مش سهل تلاقيه وكمان مش مضمون انك تلاقى حد عايز نقل كفاله والله الموفق

اللهم صلى على سيدنا محمد رضا نفسه اللهم صلى على سيدنا محمد زنه عرشه اللهم صلى على سيدنا محمد مداد كلماته

رابط هذا التعليق

لو بنتي مش متأمن عليها تأمين صحي

فما تكلفة التطعيمات

ده لو حد عنده فكرة عن الموضوع ده

شكرا جزيلا

ببلاش

روح لأقرب وحده صحية حكومية في المنطقة اللي إنت ساكن فيها وخد معاك بطاقة التطعيمات وعقد الشقة اللي تثبت إنك من سكان الحي ده ... وكل التطعيمات مجانية .. بل بالعكس كمان أفضل من تطيعم المستشفى لأنهم متخصصون في ذلك وتطعيمات دايماً فريش ومش متخزنه زي اللي في المستشفى

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا شباب لو حد عندة فكرة عن تيماء او زارها او مقيم فيها اتمنى يدينى معلومات عنها وعن ظروف المعيشة

واسعار ايجار الشقق وطبيعة جوها وناسها ومدى توافر الخدمات فيها

حيث ان زوجتى تعاقدت مع جامعة تبوك فرع تيماء وبحثت كتير عن تيماء عرفت عنها شوية معلومات بسيطة

بس لا عرفت مكان الجامعة بالتحديد فين وكمان هل فيه شقق سكنية بالقرب من الجامعة

ياريت لو حد يعرف يدلنى يبقى ليه جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوكم خالد طبعا سعودي يشرفني الانضمام لمنتداكم والمساعده بأي استفسارات اكون قادرعليها...

رد جنيل لاني عشت في مصر خمس سنين وفعلا كنت محتا ج مساعدة اهل البلد خاصه لما كنت جديد..

اخي الكريم اللي يسأل تيماء:

طبعا انامن اهل القصيم ولكن عديت على تيماء كذا مره ..

تيما ء تعتبر مدينه صغيره جدا اقرب ماتكون قريه ...

المعيشه عاديه جدا زي اي مدينه في السعوديه بس طبعا تكون اسهل من المدن الكبار مثل الرياض وجده والقصيم وغيرها..

جامعة تبوك جامعه حديثة الانشاء وممكن زوجتك في فرع تيما اللي كان كلية تربيه للبنات ..

من رأيي راح تنبسطو وخاصه مصر هتكون قريبه لكم ...

وهناك معلومه في تبوك مرتغع ممكن عشرين كيلو عنها تجري الاتصالات بفودافون او موبينيل عادي لمصر لأن الالشكبه متفره هناك ...

واهم مافي الموضع ان مصر قريبه لك ونزول الاجازات يكون سهل ماديا وفي الوقت ايضا ...

بالتوفيق واسف عن اجارات الشقق لا اعلم ولكن حاول تاخذ اجار سنوي وانت اللي تقوم بالتأثيث هيكون ارخص بكثير اذا انت

مطول في البلد ...

تحياتي لكم..

رابط هذا التعليق

آآآآآآآآآآآآآآآآآآه من ساهر وسنينه السوده

منذ تطبيق نظام المرور " ساهر " .. وأنا أرى الضحايا يتساقطون أمامي يومياً ..

ضحايا الغرامات المرورية اللي تقطم الضهر يعني

أنا مع النظام وعلى عيني وراسي

لكن عرفني يا عم راسي من رجليه

والله العظيم يا جماعة الرياض بقت عامله زي مغارة علي بابا .. لا حد عارف لها هي من دي

يعني طُرق يُقال إن السرعة فيها 75 .. أعتقد زي طريق الملك عبد العزيز

وطرق تاني 90

وطرق أخرى 120

طب مين ده وديكهوت ودهواتي ؟

والله ما حد عارف

بس اللي بتعرفه دلوقت لما تشوف الفلاش زوووووووووووووووو .. لقطك .... وفجأة تلاقي رسالة نصية جت على موبيلك .. حاجه ظريفة كده ورسالة مفعمه بمشاعر الود والحب الصادق ويقول لك ... عليك 500 ريال مخالفة سرعة يا خفيف ولو أتأخرت شهر في غرامه تانية

طب حط لوحات ... أو إرشادات أو شربات أو فالنات ....

أبداً ...

اللوح القديمة زي اللي في الدايري الشرقي اللي بيودي على المطار زي ما هي 110 .. عارفينها

طب باقي البلد .. خصوصاً طريق التخصصي بالذات ؟ ... ولا الهوا

بس كل اللي عليهم إنهم راشقين العربيات بتاعت الرادار اللي لازم تاخد بالك منها

هي عربية فان تويوتا بيضا .. مظلله من جميع الجوانب إلا الخلف .... وبتقف على الرصيف وضهرها للشارع ... والقط يا معلم

أو بتقف على جنب الطريق ..

وفي كمان سيارات الشرطة السرية ههههههه .. ده بيظبط السرعة على 75 مثلاً ويمشي زيه زيك .. واللي يعدي من جنبه زيادة نص كيلو جرام .. بيتلقط

أنا بقيت اشوف أي فان دلوقت أركن وأنزل أسلم على السواق وأبوسه ... حتى لو كان فان قديم ومركب عمال .. أهو الأمر ما يسلمش وكلهم قرايب في قلب بعض

بجد .. أنا بقيت مرعوب ... وحاولت كذا مره أجرب أمشي على 75 .. فلقيت إني أحسن أركن العربية وأنزل أمشي على رجلي بقى اسرع وأضمن

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اضافة لكلامك يا سين سين

الناس اللى فى جدة وناوية كل يوم تطلع عالحرم تصلى التراويح تخلى بالها لان الطريق بيبقى كل يوم مترشق

وكمان تظبط ورق السيارات والتامينات والتامين ضد حوادث الغير عشان لو حصل حادثة او اى شئ

ونصيحتى كله يركن فى كدى وياخد باصات الحرم باتنين ريال

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

سي السيد !!!

أتمنى في كثير من الاوقات وخاصه وقت الذروه وانتا طالع من دوام ولا رايح دوامك انك تمشي عشرين

كفايه والله ...

من الزحمه ...

يعني لما تروح مشوار ضروري تكون الدنيا زحمه ولما يكون المشوار تشم هوا يكون الطريق مفتوح...

اتوقع تقدر تمشي مع الدائري الجنوبي والشرقي وهكذا ولكن وسط البلد وقت الذروه لما توصل

تكون مقروووف...

مع هذا القياده في الرياض ممتعه مقارنه مع انك تسوق في القاهره ..

تجيب العربيات من كل ناحيه مش عارف من فين ..

تحياتي لكم ...

وسعيد جدا بإنضمامي لكم ...

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
السلام عليكم ورحمة الله

دي أول مشاركة ليا في المنتدى و كان عندي استفسار عن عرض عمل و مش عارف أفتح موضوع جديد عشان كدة ضفت الاستفسار ده هنا

العرض اللي جايلي كما يلي :

الوظيفة : Senior Software Developer

الخبرة : 5 سنوات

المرتب : 9500 RS شاملة مرتب أساسي + انتقالات + بدل سكن

مميزات أخرى : تأمين صحي لي و للأسرة + تذكرة سفر ليا و للزوجة و طفلين كل سنة

أنا حاليا متزوج و ليس عندي أطفال

هل العرض ده يعتبر كويس بالنسبة لتكاليف الحياة في الرياض

ايه هيا تكاليف الحياة لفردين في الرياض أنا وزوجتي من حيث سكن و أكل ومصاريف الحياة عامة

شكرا مقدما

العقد كويس ولو كانت كمان الفيزا بمهنه كويسه هايبقي هايل

السكن ممكن 1500 الاكل بصوره معقوله لشخصين من 1500 الي 2000 انتقالات هاتجيب سياره في حدود عشر الاف وهاتصرف عليها متوسط 150 الي 200 شهري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

دي أول مشاركة ليا في المنتدى و كان عندي استفسار عن عرض عمل و مش عارف أفتح موضوع جديد عشان كدة ضفت الاستفسار ده هنا

العرض اللي جايلي كما يلي :

الوظيفة : Senior Software Developer

الخبرة : 5 سنوات

المرتب : 9500 RS شاملة مرتب أساسي + انتقالات + بدل سكن

مميزات أخرى : تأمين صحي لي و للأسرة + تذكرة سفر ليا و للزوجة و طفلين كل سنة

أنا حاليا متزوج و ليس عندي أطفال

هل العرض ده يعتبر كويس بالنسبة لتكاليف الحياة في الرياض

ايه هيا تكاليف الحياة لفردين في الرياض أنا وزوجتي من حيث سكن و أكل ومصاريف الحياة عامة

شكرا مقدما

العقد كويس ولو كانت كمان الفيزا بمهنه كويسه هايبقي هايل

السكن ممكن 1500 الاكل بصوره معقوله لشخصين من 1500 الي 2000 انتقالات هاتجيب سياره في حدود عشر الاف وهاتصرف عليها متوسط 150 الي 200 شهري

انا عايز افهم استاذ امير المجروح اداني تقييم سالب ليه علي المداخله دي

انا مش معترض بس افهم يعني

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا مهندس مدنى حديث التخرج قد تلقيت عرض من احدى مكاتب التصميم بالرياض وهذه تفاصيل العرض:

- الراتب 4000 ريال

- بدل سكن راتب شهرين

- سياره

واريد من سيادتكم ان اعرف ...... هل هذا الراتب مناسب ام ماذا؟

وهل يسمح هذا الراتب بتوفير ظروف معيشة مقبولةعلما بأنى اعزب ؟

واريد ان اعلم .. هل هناك اى ملاحظات يجب على ان انتبه لها سواء خاصة بالعرض نفسه او بالعقد ؟

وشكرا جزيلا.

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

انا مهندس مدنى حديث التخرج قد تلقيت عرض من احدى مكاتب التصميم بالرياض وهذه تفاصيل العرض:

- الراتب 4000 ريال

- بدل سكن راتب شهرين

- سياره

واريد من سيادتكم ان اعرف ...... هل هذا الراتب مناسب ام ماذا؟

وهل يسمح هذا الراتب بتوفير ظروف معيشة مقبولةعلما بأنى اعزب ؟

واريد ان اعلم .. هل هناك اى ملاحظات يجب على ان انتبه لها سواء خاصة بالعرض نفسه او بالعقد ؟

وشكرا جزيلا.

الراتب مناسب جدا

لكن بدل السكن لازم يكون 3 شهور

وتذكره سنويه مع اجازه

وطبعا التامين الصحي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

انا ان شاء الله هجيب زوجتى على أول شهر فبراير 2011

حد عنده فكره عن أسعار السكن فى الدمام بالقرب من شارع 18 و دوار الصدفة او التميمى

عشان تكون قريبة من شغلى حتى لو غرفة و صالة

وطني لو شُغلت بالخُلدِ عنه… نازعتني إليه بالخُلدِ نفسي

رابط هذا التعليق

استفسار ياجماعه... عايز اعرف معلومات عن شركه سعد مبارك الدوسرى لمواد البناء فى الرياض...هل هى شركه كويسه. ومعروفه. وفين مكانها فى الرياض. . ياريت تساعدونى فى الحصول على معلومات..انا ان شاء الله سوف اشتغل فيها محاسب

ولكم منى كل الشكر والتقدير

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...