اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أصلها لا مؤاخذة بتفكر !!

Cleo

Recommended Posts

لابد

للمرأة أن تفكر

بشرط أن لا تحجب فكر زوجها

وبشرط أن لا تكون مفكرة ثرثارة أو تتباهى بفكرها

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

.... المفروض الست تديي لجوزها بريستيجوه قدام الناس ... علشان كبريائه

صح يا لانسلوت على الأقل تديلوا البريستيج قدام الناس وتاخده منه تاني جوا البيت ... وبرضوا علشان كبرياؤة :)

يا رجال العالم أتحدوا الخطر قادم قادم قادم قادم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

.... المفروض الست تديي لجوزها بريستيجوه قدام الناس ... علشان كبريائه

صح يا لانسلوت على الأقل تديلوا البريستيج قدام الناس وتاخده منه تاني جوا البيت ... وبرضوا علشان كبرياؤة :)

:) :) :) :) :) :)

هتروحوا فين يا مساكين؟؟؟!!!!!!! و مدام هتتلكوا بماجدة الرومى ففيروز قبلها بكتيييييييير قالت الغضب الساطع آت

من كل طريق

بجياد الرهبة آت...

وسيهزم وجه القوة...سيهزم وجه القوة...

و باللحن برضو :) :) :)

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

الغضب الساطع آت 

من كل طريق 

بجياد الرهبة آت... 

وسيهزم وجه القوة...سيهزم وجه القوة...

و الله العظيم ضحكتوني جدا جدا ... و أنا كنت زهقان طهقان متضايق ......

و بعدين غضب إيه و خطر إيه اللي هيسطع و هيقدم .... هو فيه أكتر من اللي إحنا فيه .....

صح يا لانسلوت على الأقل تديلوا البريستيج قدام الناس وتاخده منه تاني جوا البيت ... وبرضوا علشان كبرياؤة

بتهزر حضرتك :) :) .... أنا كنت بأتكلم جد ... تخيل واحد شخصيته ضعيفة قدام مرأته – أو قدام الناس عموما - .. مش لما هي تنسب له الفضل في القرارات المهمة في البيت و توحي بيها علشان هو يتأخذها حتي لو كانت هي ديه أفكارها أساسا .... يبقي هي كده بتكسبه في صفها و لا لأ ... و تبقي بتقوي من شخصيته و تداري – بل تداوي – نقطة ضعف في شخصية جوزها ... مش ساعتها هيقربوا من بعض أكتر و لا أنا غلطان ....

و هو كمان لازم يعمل نفس الكلام لو الحال هو العكس .... يخلي مراته تعتمد علي نفسها ... ما تعتمدش عليه في كل حاجة علشان هو مش قاعد baby sitter جنبها ... و فيه زوجات بيكونوا كده كتير خاصة لو طول حياتهم جوه البيت و ماشفوش من الدنيا كتير ....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

d "]صح يا لانسلوت على الأقل تديلوا البريستيج قدام الناس وتاخده منه تاني جوا البيت ... وبرضوا علشان كبرياؤة

بتهزر حضرتك :lol: :) .... أنا كنت بأتكلم جد ... تخيل واحد شخصيته ضعيفة قدام مرأته – أو قدام الناس عموما - .. مش لما هي تنسب له الفضل في القرارات المهمة في البيت و توحي بيها علشان هو يتأخذها حتي لو كانت هي ديه أفكارها أساسا .... يبقي هي كده بتكسبه في صفها و لا لأ ... و تبقي بتقوي من شخصيته و تداري – بل تداوي – نقطة ضعف في شخصية جوزها ... مش ساعتها هيقربوا من بعض أكتر و لا أنا غلطان ....

و هو كمان لازم يعمل نفس الكلام لو الحال هو العكس .... يخلي مراته تعتمد علي نفسها ... ما تعتمدش عليه في كل حاجة علشان هو مش قاعد baby sitter جنبها ... و فيه زوجات بيكونوا كده كتير خاصة لو طول حياتهم جوه البيت و ماشفوش من الدنيا كتير ....

كلامك عين العقل يا لانس......

يعنى مش عيب إن الست تكون -لامؤاخذة- بتفكر... لكن برضه مايصحش تطلع البيه اللى قاعد جنبها ده زعزوعة قصب فى القعدة... واجب برضه تديله وضعه قدام الناس... لأن على رأيك برضه "الرجل الشرقى لا يرضى بغير أدوار البطولة" ....

خلاص... نديله هو "الشهرة" و نلم احنا ال"إيراد" :) :) :)

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

يعنى مش عيب إن الست تكون -لامؤاخذة- بتفكر... لكن برضه مايصحش تطلع البيه اللى قاعد جنبها ده زعزوعة قصب فى القعدة... واجب برضه تديله وضعه قدام الناس... لأن على رأيك برضه "الرجل الشرقى لا يرضى بغير أدوار البطولة" .... 

خلاص... نديله هو "الشهرة" و نلم احنا ال"إيراد"   

فعلا

كلام واقعى وبيحصل فى كثير من البيوت المصرية

وخاصة بعد خمسة عشر أو عشرين سنة من الزواج

ويبتدى الزوج يسلم رقبته للزوجة وفى المقابل تكبره

وتعلى من شأنه

أمام الغير

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

الفارق بين الأجيال الحالية والأجيال السابقة هو الفارق بين الأمهات حاليا والأمهات زمان !!! فعلى الرغم من أن أمهات الجيل الحالي هن من الأمهات اللاتي وصلوا إلى مرحلة مرموقة من التعليم الجامعي في أغلبه يعني المفروض إن التفكير متطور عن الماضي إلا أن هذا التعليم للأسف نرى نتيجته السلبيه واضحة وضوح الشمس على الجيل الحالي من الشباب الذي وللأسف أيضا يشعرك في ثقافته أنه لم يتجاوز خريج الكتاب ( بضم الكاف وتشديد التاء ) الفترة التي تسبق الإبتدائية ( KG2 حاليا :lol: :cry: )ولم يقدم شيئ لبلده سوى ندب الحظوظ على عدم وجود فرصة عمل !!!!! لتفضيله الجلوس على القهاوي عن البحث عن فرصة عمل بعيدا عن الحكومة ‍‍

على العكس من أمهات زمان الذين لم يبلغوا درجات من العلم قد تصل بمعظمهن على الإبتدائية ومع ذلك كانت تدبر بيتها بطريقة يعجز عنها جهابذة هذه الأيام المتعلمات والحاصلات على الدكتوراه وأنشأن جيل عظيم هو جيل آباءنا ومن بعدهم

فتفكير أمهات زمان كان ينصب على كيفية المحافظة على كيان الأسرة وهذا هو الأهم بينما أمهات الجيل الحالي ماتفرقش عندهن كتير !!

المحافظة على البريستيج وطبعا يوجد أمهات فاضلات كثيرات في الجيل الحالي لكنهن نقطة وسط محيط

وأنا أفضل أن تكون السيدة متعلمة ومثقفة ولكن بطريقة تفكير ستات زمان ووقتها سيكون لنا شأنا آخر لأن :

الأم مدرسة إذا أعددتها أعددت شعبا طيب الأعراق

الدكتور رجب كتب :

فعلا 

كلام واقعى وبيحصل فى كثير من البيوت المصرية 

وخاصة بعد خمسة عشر أو عشرين سنة من الزواج 

ويبتدى الزوج يسلم رقبته للزوجة

هو مش بيسلم رقبته للزوجة علشان هو سلم النمر :cry: :D لكن زي مانت عارف يادكتور رجب بيكون الراجل في السن دي ( بعد 20 سنة من الزواج - يعتي وصل بين 50 و55 سنة) بيمر بمرحلة المراهقة الثانية ( المراهقة المتأخرة) ويحاول يعمل نفسه روميو :D :lol: ويصبغ شعره ويمضغ اللبان ويعيش في الدور ويحاول يقنع نفسه إنه مازال شباب والستات بتجري وراه ويحاول يكون مسالم في البيت ( لزوم التمويه :lol: :lol: ) علشان يبعد الشك عنه :lol: :lol:

ودي رسالة تحذير لكل واحدة زوجها يحصل له تغيير ويكون مسالم في البيت بعد ماكان نافش ريشه زي الديك الرومي :lol: :lol: :lol:

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

خلاص... نديله هو "الشهرة" و نلم احنا ال"إيراد"

إتفقنا .... :lol: :D :D

يا جماعة ده داخل برضه في ناحية إرضاء الطرف الأخر .... لو كل واحد من الطرفين بيدور علي إرضاء الطرف الأخر ... و بأكد إن الطرفين - مش طرف واحد – يكونوا بيدورا علي سعادة و إرضاء الطرف الأخر ... و علي الطرف الأخر أن يقدر هذه المحاولات ... لو كل إتنين عملوا كده .... كتير أوي من المشاكل – من وجهة نظري المتواضعة – هتتحل .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

ودي رسالة تحذير لكل واحدة زوجها يحصل له تغيير ويكون مسالم في البيت بعد ماكان نافش ريشه زي الديك الرومي  :lol:  :D  :D

شكراً أخ كوكو واوا على هذه النصيحة الغالية و نعدك العمل بها فور ظهور الأعراض المذكورة؛حول

:D :oops: :oops:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

كتب كوكواوا

هو مش بيسلم رقبته للزوجة علشان هو سلم النمر لكن زي مانت عارف يادكتور رجب بيكون الراجل في السن دي ( بعد 20 سنة من الزواج - يعتي وصل بين 50 و55 سنة) بيمر بمرحلة المراهقة الثانية ( المراهقة المتأخرة) ويحاول يعمل نفسه روميو ويصبغ شعره ويمضغ اللبان ويعيش في الدور ويحاول يقنع نفسه إنه مازال شباب والستات بتجري وراه ويحاول يكون مسالم في البيت ( لزوم التمويه ) علشان يبعد الشك عنه   

ودي رسالة تحذير لكل واحدة زوجها يحصل له تغيير ويكون مسالم في البيت بعد ماكان نافش ريشه زي الديك الرومي   

ياعم

أنا ماليش دعوة

أنا مش قدك

عاوزين نمشى جنب الحيط ونربى العيال

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تعددت الطقوس الرمضانية وتنوعت العادات الثقافية التى ينتظرها الأشخاص فى شغف على اللقاء الذى يتجدد كل عام وتعتبعرض المقال كاملاً
    • 30
      دزدار أثناء أدائها اليمين القانونية بعد تعيينها وزيرة أمام رئيس النمسا هاينز فيشر فيينا – رويترز قال وزير خارجية النمسا، سباستيان كورتس، الجمعة، إنه يريد منع الموظفات في المؤسسات المدنية، بمن في ذلك المدرسات من ارتداء الحجاب. ويعمل كورتس – الذي ينتمي لحزب الشعب النمساوي المسيحي المحافظ – على إعداد مشروع قانون بهذا الشأن مع منى دزدار وهي وزيرة دولة من الحزب الديمقراطي الاجتماعي النمساوي شريك حزب كورتس في الائتلاف، وهي مسلمة ذات أصول فلسطينية. وفي حالة موافقة البرلمان على هذا القانون سي
    • 20
      السلام عليكم انا واحد من كتير من الناس الي بتفكر لماتنزل مصر بعد الغربة حتعمل ايه وبدور على مشروع ناجح بس المشكلة انا مش عارف منين البداية يعني انه الواحد ممكن يبتد ي بمشروع وهوا بالغربة ولما المشروع يوقف على رجليه ينزل نهائي فياريت لو حد عنده مشروع يقول عمل ايه ولو حد عنده فكرة يوقلها يعني انا كنت بفكر بمزرعة حيوانات ودواجن بس طبعا بالتدريج يعني الأرض وبعدين تظبيطها وبعدين زراعتها وهكذا
    • 12
      اعتقد ان الاغلبية استغربوا هذا العنوان لكن بعد ما قرأت هذه القصة خطر على بالي هذا السؤال واتمنى من الجميع قراءة هذه القصة قبل الاجابة عن هذا السؤال. تبدأ القصة في زاوية قصية .. وبعيدا عن أعين الإعلام ... حيث كان الجزار يحد سكينه ويجهز كلاليبه ... في تلك اللحظة كانت الخراف في الزريبة تعيش وتاكل وتشرب وكأنها قد جاءت الى تلك الزريبة بضمان الخلود. دخل الجزار فجأة الى وسط الزريبة فأدركت "الخرفان" بحسها الفطري أن الموت قادم لامحالة. وقع الاختيار على احد الخراف ..وأمسك الجزار بقرنيه يسحبه الى خارج الز
    • 10
      لن أناقش هنا قانون زرع الأعضاء من عدمه ، إلا أن مؤيدي القانون ، مع احترامي للصنف الأول منهم فقط ، انقسموا إلى صنفين ، الصنف الأول يستمد موقفه مما يراه صالح المصريين ، وهذا الصنف أختلف معه وأحترمه ، والصنف الثاني يعلق لك الشماعة الجديدة : السعودية وإيران .. لماذا لا نطبق القانون طالما السعودية وإيران طبقته؟ ولماذا لا نطبق أي قانون طالما أن السعودية وإيران طبقته؟ ولماذا لا نفعل كل ما تفعله السعودية وإيران؟ أو نقتدي حرفياً بكل فتاوى السعودية وإيران؟ واللي ناقص كمان نصلي حسب التوقيت المحلي للسع
  • أضف...