اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أصلها لا مؤاخذة بتفكر !!

Cleo

Recommended Posts

KWA كتب :

... و بعدين نوعيه زي العريس او الشاب ده لا اظن ان سبب رفضه كما قال...و لكن السبب الرئيسي انه لم يعجب بشكل العروسه  و نوعيه مثل هذه سواءالشاب او الفتاه لم ينضجوا النضج العقلي و الفكري لمعني زواج و مسئوليه و زوجه و زوج و غيرهما ...و بعدين الزواج اسمه و نصيب... 

على فكرة يا KWA الكلام ده أنا سمعته كتير من شباب فى مناقشات عامة من غير حتى ما يكون فيه عروسة محددة... يعنى قبل حتى ما يشوف الجثة.... يعنى ده بالنسبة لهم مبدأ عام... واحدة ماتكونش بتفكر....

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استاذ فواكه البحر

انا شفت بنات تافهين كتييييييير

انما بالشكل دا

لسا ما شفتش والله :D

اخر واحد اتقدملي كان معهد خدمة اجتماعية وانا دكتورة زي ما انتوا عارفين (عشان بس اللي قالوا ان الراجل مش عاوز واحدا مخها احسن منه)

دلوقتي الراجل اللي معاه فلوس بيفتكر انه خلالالالالالاص ملك لدنيا وما عليها...

والعريس للي قبله كان خريج تجارة لكنه معللللللللم في السووووق

يعني ما انيل من سيدي الا ستى... :twisted: :twisted:

وكلهم كانوا عاوزين دكتورة او مهندسة عشان معاهم شوية فلوس وعاوزين يكملوا "النقص" اللي عندهم اجتماعيا وعقليا بالزوجة

شبابنا اللي عايش في مصر دلوقتي بقى مجموعة عقد نفسية مكلكعة ميت كلكوعة وكلكوعة

يعني حاجا كدا تجيب غمامان نفس

البنت ممكن تقف قدام اهلها عشان تتجوز حبيبها

و الولد لا؟

البنت ممكن تموت نفسها شغل عشان الولد

وهوا كفايا عليه وظبقتين

اقولكم ايييييييييييييه

بصوا بقى

احنا وصلنا لمرحلة اننا زينا زيكم

احنا نبقى نتقدملكم ونخطبكم احسن

اقله ننقى واحد على مزاجنا

بالنسبالي انا عاوزا عريسي

يكون مقطووووووووووع من شجرة لا اب ولا ام "عشااااااااان انا مش ناقصا وجع دماااااااااغ"

ويكون بدون راي

يعني اقوله اخرج يخرج. نام ينام.... اتنيل اغسل المواعين يغسلها

انا برجع من لشغل مهدودة ومش رايقاله

ولما اتقدمله عاوزاه يتشيك ويحط روووووج ويجي يقدملي الحاجا الساقعة وهوا مكسووووووووف ووشه في الأرض :D

وانا تحت امرك يا جمييييييييل :wink: :wink: :wink:

من جنيه لمية الف

انا هلاقي نسب وجمال احسن من كدا :wink: :wink:

جننتوووووووووووونيييييييييييييييي :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

...

على فكرة يا KWA الكلام ده أنا سمعته كتير من شباب فى مناقشات عامة من غير حتى ما يكون فيه عروسة محددة... يعنى قبل حتى ما يشوف الجثة.... يعنى ده بالنسبة لهم مبدأ عام... واحدة ماتكونش بتفكر....

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخت الفاضله...انا هفترض معك جدلا ان هذا مبدأ عام للشباب الأن...رغم انني لست مقتنع....

و ايه الحال بالنسبه لمبدأ الفتيات ان وجد...معلهش لسؤالي انا لست متحيز و لكن اذا تناولنا مشكله نتناولها من جميع الجوانب ...حسب ما اعرف و الله اعلم اصبحت الماديات و القدره الماديه للعريس هي الأساس عند الكثير و لن اقول كل الفتيات ....و بعدين العاطفه و القبول ....ممكن ييجوا بعدين و ده ينطبق علي مستويات عقليه و فكريه مختلفه.....و ثقافيه بمستويات متفاوته....

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

بالنسبالي انا عاوزا عريسي

يكون مقطووووووووووع من شجرة لا اب ولا ام "عشااااااااان انا مش ناقصا وجع دماااااااااغ"

ويكون بدون راي

يعني اقوله اخرج يخرج. نام ينام.... اتنيل اغسل المواعين يغسلها

انا برجع من لشغل مهدودة ومش رايقاله

ولما اتقدمله عاوزاه يتشيك ويحط روووووج ويجي يقدملي الحاجا الساقعة وهوا مكسووووووووف ووشه في الأرض :D  

وانا تحت امرك يا جمييييييييل :wink:  :wink:  :wink:  

من جنيه  لمية الف

انا هلاقي نسب وجمال احسن من كدا :wink:  :wink:  

twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

شعنونه...انا جبت لبنتي 10 سنوات انسان الي في عيد ميلادها السابق ...لا بياكل و لا بيشرب و طول النهار عمال يغني و انت خارجه و داخله هير حب بك و توجيه بريموت كنترول...و قطع غياره متوفره...و الدفع مره واحده...مانت مستعده بقي

ايه رأيك ابعتلك انسان آلي..

KWA

رابط هذا التعليق

أعرف

سيدة فاضلة كانت فى منتهى الذكاء

ولكنها كانت كفيفة , وربما عوضها الله عن إعاقتها هذه

والله أعلم

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

الكثير منا شموع.. تحترق لتضيء للأخرين  

فيروا شعاعها عن بعد...  

ولكن..  

قلة من هم شموع فواحة.. تحترق.. فيراها القاصي والداني...ويتنشق نسيمها من لم يراها ابدا..

شعنونه

ايه الكلام الكبير ده...شموع و أهات و شعاع و ناس بتتحرق و ناس مش حاسه...هو النور كان مقطوع و لا كان فيه حريقه

KWA

رابط هذا التعليق

...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخت الفاضله...انا هفترض معك جدلا ان هذا مبدأ عام للشباب الأن...رغم انني لست مقتنع....

و ايه الحال بالنسبه لمبدأ الفتيات ان وجد...معلهش لسؤالي انا لست متحيز و لكن اذا تناولنا مشكله نتناولها من جميع الجوانب ...حسب ما اعرف و الله اعلم اصبحت الماديات و القدره الماديه للعريس هي الأساس عند الكثير و لن اقول كل الفتيات ....و بعدين العاطفه و القبول ....ممكن ييجوا بعدين و ده ينطبق علي مستويات عقليه و فكريه مختلفه.....و ثقافيه بمستويات متفاوته....

يا فندم مش ده موضوعنا خالص....أنا بتكلم على إن "التفكير" و العياذ بالله أصبح نقيصة و سبة فى جبين صاحبته......!!!!!!!

طب الناس يقولوا عليها إيه...... بتفكر؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أولاً ... أنا ساقول كلاماً قد لا يعجب الأخوات الفاضلات هنا في المنتدى ... 

فمع إقراري بالمستوى العقلي المبهر لمعظم الأخوات هنا في المنتدى ... و أنهن قد فقن بعض الرجال بإتزانهن ... و فكرهن .. و إهتمامهن بالقضايا الجادة ... 

إلا أن كلامي هنا ينسحب على الفتيات بصورة عامة ... و خاصة اللواتي هن من الأجيال الجديدة ... 

فنجد الفتاة من هذا الجيل تعتقد :

أنها عقلية لا مثيل لها بين الرجال .. و مثقفة ناهمة للقراءة ... إن هي قرأت إحدى روايات عبير حتى و إن لم تنهها ... ثم إنتقلت بعد ذلك لتقرأ ... بريد الأهرام و شكاويه ... ثم أكملت يومها الذي قضته في المكتبة بحل الكلمات المتقاطعة ...

و هي تعتقد أنها عالمة في الفلك و حركات النجوم و مداراتها ... لأنها تعرف أن برج الجدي يتوافق مع برج العذراء .. و إحتمال أن ينجح الزواج بينهما هو بنسبة ثمانين في المائة على الأقل ... و لأنها تحرص على قراءة حظك اليوم قبل أن تفتح عينيها في صباح كل يوم ...

و هي طباخة ماهرة .. لا يجروء أكبر شيف في أشهر الفنادق على مضاهاة طبخها ...  إن هي إستطاعت أن تقلي بيضتين ... دون أن يندمج صفارهما ببياضهما .. و قد تأخذ صورة تذكارية مع الطاسة التي بها البيضتين .. حتى و لو بدا شكل الطاسة و به البيضتين هكذا :shock: .. و عندما تنتبه إلى أن البياض قد حل محل الصفار ... تصر على أن الغلطة .. هي غلطة الدجاجة التي هزت نصفها الخلفي و هي تضع البيض ... فحل البياض محل الصفار في البيضة ...

و هي خبيرة في الشئون السياسية ... لإنها نظرت إلى " صحباتها " ... ( جمع صاحبة ) .. نظرة ثاقبة ... لا تخلو من دهاء و قد كادت أن تغلق إحدى عينيها .. و أبقت على الأخرى مفتوحة مع رفع حاجبها .. و قد إعتقدت أنها أول من توقع أن أمريكا ستضرب العراق ... رغم أن الضربة قد بدأت بالفعل منذ ثلاث ساعات مضت ...

و هي رياضية .. حريصة على رشاقتها  و صحتها البدنية ... لأنها إشترت " ترايننج " منذ ثلاث سنوات .. و وضعته في دولاب الملابس .. على وعد بأن ترتديه يوماً و تمارس هواية الجري به ... تلك الرياضة التي تعشقها منذ الصغر ... رغم أن مشاكل الحياة تقف حائلاً بينها و بين ممارستها ...

و هي خبيرة في شئون الزراعة و محاصيلها .. لأنها تستطيع التفريق بين الملوخية الخضراء و الملوخية الناشفة... بحاسة اللمس المرهفة عندها ... حتى قبل طبخهما .. و لأنها تستطيع أن تفرق بين المانجة و فص الثوم بمجرد أن تقرب أنفها من كليهما ...

و هي خبيرة في الموسيقى و فنونها ... لأنها تحتفظ بأول شريط أنتجه عدوية ... و لأنها تخفي بين صفحات كتاب التاريخ صورة نادرة لعمرو دياب و هو في اللفة ....

و الرجل العاقل هو الذي يستطيع أن يقنع فتاته بأنها كل هؤلاء .. و أن الدنيا لم تبتسم له .. إلا عندما تبسمت له هي ....

كلامك و ان كان فيه شئ من الصحه الا انه مبالغ فيه , و انا بيتهيألى ان السبب فى التافهة اللى فيها الشباب (مش البنات بس)بسبب التربيه الخاطئه من الاهل قوللى كده مين بيجاول يقرأ لاطفاله كل يوم قبل النوم , فى مدارسنا هل بيشجعوا الاطفال على القرأه , انا اعتقد ان الموضوع كبير و له جوانب عديده.

وما من يوم أرتجي فيه راحهٌ *** فأجده ألا بكيتُ على أمسي

رابط هذا التعليق

و أنا مش عايز واحدة تكون بتفكر......!!!!!!!

:) :cry: :lol:

مشكلة شبابنا أنه مش متعود على التفكير للأسف ، فمـن تسلط الأهل فى البيت الى مناهج دراسيه متخلفه تشجع فقط على الحفظ و لا تعطى فرصه للبحث و أستخلاص النتائج و لا للتفكير ، فبالأكيد ستكون المحصله شباب فاضى من جـوه مهما كانت الشهاده الجامعيه اللى حصل عليها ، و بالتالى هو مش عايز واحده تصحى فيه الجثه الهامده اللى موجوده داخل الجمجمه .

يا أخت كليو أوعى تكونى أنت كمان لا مؤاخـــــذه بتفكــرى .

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

أمير كتب :

يا أخت كليو أوعى تكونى أنت كمان لا مؤاخـــــذه بتفكــرى

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

اقبل توووبتىىىىىى يااااااااااااا رب......!!!!!!!! :( :( :(

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

د . شانا

قولتى : اقولكم ايييييييييييييه

بصوا بقى

احنا وصلنا لمرحلة اننا زينا زيكم

احنا نبقى نتقدملكم ونخطبكم احسن

اقله ننقى واحد على مزاجنا

اهو انا وصلت للحالة ده ،،، لان الفلوس جعلت عدم التكافؤ موجود بكثرة ال معاه فلوس بيتقدم وفاكر ان ده كل المطلوب هيقدر بفلوسه يتجوز ال عايزها ،، فلذلك انا اتمنى ان اعطى بنتى لواحد يعرف ربنا مش لازم يكون غنى ابدا يقدروا يعيشوا وخلاص المهم يصونها ويحفظها فمن خوفى على بنتى اتمنى ان اخطب لها انا لكن لا خبره فى ذلك ...

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

فيه حاجا اسمها نصيب

دا غير ان موضوع اخطب لبنتك دا يجرح كبرياء بنت حضرتك

الزواج عمره ما كان رحمة ولا راحة

ممكن يكون مقبرة

سيبها لنصيبها

واللي مكتوب لها ها تشوفه

مادام بتدرس او تشتغل وتشوف ناس وناس يشوفوها يبقى خلاص

انما لو محبوسة في لبيت 24 ساعا

ممكن اصدق حضرتك في الكلام دا

يا ناس احنا بشر برضه.. :(

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

الزواج عمره ما كان رحمة ولا راحة

ممكن يكون مقبرة

مادام بتدرس او تشتغل وتشوف ناس وناس يشوفوها يبقى خلاص

يا ناس احنا بشر برضه.. :(

عزيزتى شعنونة:

إسمحيلى أضم صوتى لصوتك و إن كنت قد قمت بإجراء بعض التعديل فى كلامك و سلميلى على هانى شنودة :) :D :D

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

المرأة

التى لا تفكر لا تساوى شيئا

ولابد للمرأة أن تفكر فى الأزياء والطبيخ والجديد فى السوق وغيره

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

المرأة 

التى لا تفكر لا تساوى شيئا 

ولابد للمرأة أن تفكر فى الأزياء والطبيخ والجديد فى السوق وغيره

:) :oops:

الله غايتنا....الرسول قدوتنا ......القرآن دستورنا ......الجهاد سبيلنا ............الموت في سبيل الله اسمى امانينا.

رابط هذا التعليق

مامعنى.......المراة التى لاتفكر لاتساوى شيئا

ولابد للمرأة ان تفكر فى الازياء والطبيخ والجديد فى السوق وغيره.

هل هو ....مبدأ

قبلة......وصفعة ؟

لست ادرى عن اى نوعية من النساء.....تتحدثون؟

كليو العزيزة.

ربنا مش حايقبل توبتك.....فى دى بالذات.

لاتتوبى ياعزيزتى...ولاتتنازلى....عن التاج الذى يزين جبينك.

حتى لو اعتبروكى ....شاذة.

فلكل قاعدة.....شواذ.

احتمال .....قلة.....اثرت فى الزمن الردىء

علمت اولادها....وبناتها....الهيافة

وفاقد الشىء لا يعطيه.

لكن .......كل ......بنات الناس //الطبيعية//

بيفكروا....وبيفكروا صح.....وصح جدا

وعلى فكرة......ممكن.....//لو فيه حريه//

بنت تتناقش مع ....اكبر عقل فى البلد

وتطلعه .....غلط.

ويعتذر ...على الملأ....ويعترف انها هى الصح.

بس الكلام ده بيحصل هنا.....مش هناك

المرأة ياسادتى......بتفكر.....وعلى رأى كليو......ولامؤاخذة

سلامى

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

كثير

من النساء تفكر

وكنت أعرف سيدة فاضلة كانت تفكر

ولكنها توفيت .. رحمها الله

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

كثير  

من النساء تفكر

وكنت أعرف سيدة فاضلة كانت تفكر

و لكنها توفيت ..  رحمها الله

و هل عرفت سبب الوفاة ؟

سيتوصل المصريون إلى حلول لمشاكلهم ...عندما يكفون عن النظر إليها

بعيون أمريكية

يقاد للسجن من سب الزعيم .. ومن سـب الإله فإن النـاس أحـرار

يخاطبني السفيه بكل قبح *** وآسف أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة وأزيـد حلما **** كعود زاده الاحراق طيبا

رابط هذا التعليق

كتبت سلوى

مامعنى.......المراة التى لاتفكر لاتساوى شيئا

الأخت الفاضلة سلوى

المعنى

أن المرأة التى لا تفكر لا تساوى شيئا فى عالم النساء

لأن الله تعالى عهد لها بمسؤوليات جسام

وأن المرأة التى لا تفكر لا تصلح زوجة أو أم تربى أجيال

وصار نظاما لحكم مصر

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

إسمحوا لي أن أدلي برأيي في هذا الموضوع المحزن فعلا ....

أنا أتفق مع شيكو المصري .... الولد أو الراجل – الشرقي عموما – ما يحبش الست تبقي هي البريمو ... خاصة من ناحيتين .... الفلوس و التفكير .... لو مراتي بتصرف عليا تبقي مصيبة ... و في النقطة ديه الرجالة الأجانب بتفقوا مع الشرقيين ... و النقطة التانية هي التفكير ... لازم يكون الراجل قائد المسيرة و هو الأمر الناهي في البيت ... و يا سلام لو المدام ملهاش في حاجة غير الطبيخ و العيال ... يبقي عز الطلب ....

و الكلام في المواضيع الكبيرة زي السياسة .. بيعكس إن البنت ديه مثقفة .. يعني هتقرف البيه في كل حاجة و تحتج ة تعترض و يبقي ليها رأي ... يبقي يأخدها من قاصرها و يشوف واحدة تانية أحسن ....

طبعا كل ده تخلف ... لكن يمكن هو لما يلاقي واحدة علي مزاجه ... يجي هو علي مزاجها ... و ربنا يهني سعيد بسعيدة ...

لكن ده طبعا مش معناه إن البنت المثقفة عيب و لا حرام ... ده يا ريت الواحد يلاقي واحدة زي ديه ... بس هم فين... تلات أرباع البنات اللي بأشوفهم من الشاكلة اللي قال عليها سي فوود ....

لكن تبقي نقطة ... مش لازم البنت علشان هي ليها رأي ممكن يكون مخالف لرأي الراجل ... تقوم تهاجر بيه قدام الناس ... و تطلعه شكله وحش قدام الناس ... لأن الناس ليها نظرتها القاصرة ... اللي بتقول إن المدام ممشياه علي مزاجها و هي اللي بتأمر و تنهي في البيت ... و كلام فاضي زي ده .... المفروض الست تديي لجوزها بريسيجوه قدام الناس ... علشان كبريائه ... و إنتوا الكبار يعني ... خدونا علي قد عقلنا .... لأن الراجل زي ما قالت ماجدة الرومي في أغنيتها الشهيرة (كن صديقي) ....

"غير أن الشرقي ... غير أن الشرقي ...

لا لا .. لا يرضي ...

لا لا .. لا يرضي ...

لا يرضي بدور ...

بدور غير ...

غير أدوار البطولـــــــــــة ......"

و باللحن كمان .... :wink: :wink:

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تعددت الطقوس الرمضانية وتنوعت العادات الثقافية التى ينتظرها الأشخاص فى شغف على اللقاء الذى يتجدد كل عام وتعتبعرض المقال كاملاً
    • 30
      دزدار أثناء أدائها اليمين القانونية بعد تعيينها وزيرة أمام رئيس النمسا هاينز فيشر فيينا – رويترز قال وزير خارجية النمسا، سباستيان كورتس، الجمعة، إنه يريد منع الموظفات في المؤسسات المدنية، بمن في ذلك المدرسات من ارتداء الحجاب. ويعمل كورتس – الذي ينتمي لحزب الشعب النمساوي المسيحي المحافظ – على إعداد مشروع قانون بهذا الشأن مع منى دزدار وهي وزيرة دولة من الحزب الديمقراطي الاجتماعي النمساوي شريك حزب كورتس في الائتلاف، وهي مسلمة ذات أصول فلسطينية. وفي حالة موافقة البرلمان على هذا القانون سي
    • 20
      السلام عليكم انا واحد من كتير من الناس الي بتفكر لماتنزل مصر بعد الغربة حتعمل ايه وبدور على مشروع ناجح بس المشكلة انا مش عارف منين البداية يعني انه الواحد ممكن يبتد ي بمشروع وهوا بالغربة ولما المشروع يوقف على رجليه ينزل نهائي فياريت لو حد عنده مشروع يقول عمل ايه ولو حد عنده فكرة يوقلها يعني انا كنت بفكر بمزرعة حيوانات ودواجن بس طبعا بالتدريج يعني الأرض وبعدين تظبيطها وبعدين زراعتها وهكذا
    • 12
      اعتقد ان الاغلبية استغربوا هذا العنوان لكن بعد ما قرأت هذه القصة خطر على بالي هذا السؤال واتمنى من الجميع قراءة هذه القصة قبل الاجابة عن هذا السؤال. تبدأ القصة في زاوية قصية .. وبعيدا عن أعين الإعلام ... حيث كان الجزار يحد سكينه ويجهز كلاليبه ... في تلك اللحظة كانت الخراف في الزريبة تعيش وتاكل وتشرب وكأنها قد جاءت الى تلك الزريبة بضمان الخلود. دخل الجزار فجأة الى وسط الزريبة فأدركت "الخرفان" بحسها الفطري أن الموت قادم لامحالة. وقع الاختيار على احد الخراف ..وأمسك الجزار بقرنيه يسحبه الى خارج الز
    • 10
      لن أناقش هنا قانون زرع الأعضاء من عدمه ، إلا أن مؤيدي القانون ، مع احترامي للصنف الأول منهم فقط ، انقسموا إلى صنفين ، الصنف الأول يستمد موقفه مما يراه صالح المصريين ، وهذا الصنف أختلف معه وأحترمه ، والصنف الثاني يعلق لك الشماعة الجديدة : السعودية وإيران .. لماذا لا نطبق القانون طالما السعودية وإيران طبقته؟ ولماذا لا نطبق أي قانون طالما أن السعودية وإيران طبقته؟ ولماذا لا نفعل كل ما تفعله السعودية وإيران؟ أو نقتدي حرفياً بكل فتاوى السعودية وإيران؟ واللي ناقص كمان نصلي حسب التوقيت المحلي للسع
  • أضف...