اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا مرعوبة ( حالتي وحشة بجد )

nora

Recommended Posts

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

بأه كده يعني انت اي بتبعتولنا الكلام ده كلة طب كفاية تراب شبعنا بجد

امبارح اضرب صاروخ على اكبر مجمع تجاري في الكويت

مش المشكلة في كده المشكلة انه لم يتم اطلاق صفارات الانذار :cry: :cry: :cry: :cry:

ومن المضحك جدا ان كل الشباب راحوا اتجمعوا واعدين يتفرجوا يضحكو

انا بجد بدأت اموت من الرعب :( :( :(

رابط هذا التعليق

• الردود 107
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا نورة يا بنتي

الصواريخ كانت على ايامنا احنا

لما ينزل على بلد يحرقها

مش صواريخ شم النسيم بتاعتكم دي

الله يرحم زمان وايام زمان كانت كلها بركه حتى في الصواريخ

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

انتى اللى يجيب بومبة من بتوع 10 صاغ بتاعت العيال و يفرقعها جنبك حيتفرج على فيلم هندى :D :D :cry:

اعصابك يا بنتى

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

:cry: :lol: :D :lol:

بجد ضحكتوني بس عيزة اقولكم حاجة انا عرفة ان اغلب الصواريخ بتطلع على مفيش :? :? :? بس تخيل لو واحد جة في الجون والجون ده كان بتنا :lol: :lol: :lol: :lol:

انا بهرج بس طبعا مفيش حد مش يخاف انه يموت وابقى كدابة لو قلت اني مش خيفة :roll: :roll:

بس ارجع واقول العمر واحد والرب واحد :shock: :shock:

ربنا يستر انشاء الله

بس الي لسة مقلقني فين سيد مرزوق :cry: :cry: :cry:

رابط هذا التعليق

شوفي يا نورا

دايما تجنبي اتجاه الصواريخ

طبعا الصواريخ الى ها تيجي من العراق ها تكون موجهة من الشمال او الشمال الغربي لو انتي في مدينة الكويت نفسه

قوة الصاروخ تنهار عندما يسقط واي حائط ممكن يكون ساتر لايقافه ويعتمد ذلك على نوعية الجدار نفسه سواء مسلح او طوب اسمنتي او عازل صناعي

المهم خلي بينك وبين اتجاه الشمال حائطين فلو انهار الحائط الاول مش ممكن ينهار الحائط الثاني

اما عن كمية النيران فثبتت اها ضعيفه جدا لان الصواريخ دي المفروض انها تحمل قنابل غازات سامة فقط ولكن العراق فعلا معندوش هذه التكنولوجيا حاليا او سابقا لانه استخدم الغازات بالطائرات لضرب حلبجة ولم يستعمل صواريخ

بس الاعلام سواء العراقي او الغربي مصور صدام انه اكبر ارهابي وجيشه كله اسلحة خطيرة ودمار شامل

ودا بنسمية رزق الهبل على المجانين

اما عن سيد مرزوق ممكن تشوفي فيلم البحث عن سيد مرزوق بتاع الحاج متولي (نور الشريف) يمكن يكون عنده

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

شكرا على النصائح يا ابو زيد والله نصايح اول مرة اسمع عنها

:oops: :wink: :razz: :lol:

بس حكاية ان صدام ممعهوش اسلحة دي مشكوك فيها :? :? :?

اما بخصوص سيد مرزوق فقد قررت ان اضع له اعلان في الجريده وفيه مكافئة مالية لليرشد عنه ويويل كل الويل لو مدلش علية والمتستر علية سيعاقب بالسجن :twisted: :twisted: :twisted:

:D :lol: :lol: :lol: :lol:

فينك يا مرزوووووووووووووق سبتني لوحدي لية :lol: :lol: :roll: :roll:

رابط هذا التعليق

بس حكاية ان صدام ممعهوش اسلحة دي مشكوك فيها    

صدقيني ممعهوش اسلحة ولو عنده مش ها يتردد في استعمالها

حتى ايام حرب الخليج الاولى لما كان بيبعت صواريخ على ايران كانت فاضية وكان ساعتها كل العالم بيساعدة حتى مصر كانت بتديله السلاح ومعاه خبراء لتشغيله

وبعد الحرب ما نتهت واحتل الكويت مقدرشي يستعمله من غير الخبراء المصريين واخذ يطلقه عشوائيا بدون تحديد اهداف في حرب الخليج الثانية

كان ممكن يستعمل هذه الاسلحة البدائية بنفس الاستخدام البدائي لما كان بيحارب ايران حرب الدرويش او ضرب قبائل الاكراد البشمارجه

اما ان يحارب امريكا او حتى اسرائيل بنفس طريقة صح يارجال وشغل القبائل الهمجية فهذا صعب جدا وليس له محل من الاعراب

الحرب محتاجة سلاح ورجال قادرين على استعمالها وصدام معندوش الاثنين

يبقى مفيش داعي للخوف ابدا

على فكرة يمكن سيد مرزوق حاليا في مهمة تغطيه صحفية للمعركة :o :o :o

رابط هذا التعليق

جرح 6 جنود أمريكيين في قاعدة الأديرع بالكويت

1603 (GMT+04:00) - 30/03/03

جنود أميركيون يستريحون في قاعدة العديري قبيل بدء مهام قتالية في العراق

مدينة الكويت، الكويت (CNN) -- أصيب 6 جنود أمريكيين بجراح، جراح أحدهم خطيرة، عندما صدم سائق سيارة نقل صغيرة مجموعة من الجنود الأمريكيين اصطفوا بالقرب من مخزن تجاري بقاعدة "الأديرع" العسكرية شمالي الكويت.

وبحسب تقارير مبدئية، فقد تم إطلاق زخات من الرصاص على المهاجم.

وبدأت القيادة المركزية الأمريكية تحقيقاً في الحادث الذي وقع تمام الساعة الواحدة ظهرا بالتوقيت المحلي، رفضت تقديم المزيد من التفاصيل حوله.

من جهتها، قالت الكويت على لسان مصدر عسكري كويتي إن الحادث الذي وقع في معسكر ‏الأديرع الأحد تسبب في إصابة جندي أمريكي، موضحا أن العربة التي ‏تسببت في الحادث كانت متواجدة داخل المعسكر.

وأضاف المصدر في تصريح لوكالة الأنباء الكويتية "كونا" أن الجندي المصاب يتلقى ‏العلاج اللازم في المستشفى الميداني في المعسكر، موضحا أن التحقيق مع سائق الحافلة مازال جاريا لمعرفة ملابسات الحادث.

وعلى صعيد آخر، أصدر وكيل وزارة الداخلية الكويتية الفريق ناصر أحمد العثمان ‏قرارا يقضي بالإفراج عن جميع العسكريين الكويتيين المحبوسين في السجن العسكري.

وأوضح البيان أن القرار يمثل رغبة من الوزارة في إتاحة الفرصة لجميع أعضاء قوة ‏الشرطة لخدمة الكويت.

http://arabic.cnn.com/2003/middle_east/3/3...rove/index.html

وسمعت في الراديو ان الشخص ده كان بيدخل هناك لانه بينقل للقوات الامريكية الاكل وكل ما يحتاجوا الية .

بس اصيب في هذا الحادث وهو الان في احد المستشفيات :neutral: :neutral:

بس الي عيزة اقوله والي اهم من ده كله انه مصري الي عمل كده

جدع بجد بجد :shock: :shock: :shock:

ربنا معاه يارب .....

بس انا خيفة ليكون الي في بالي لاه مش ممكن :oops: :razz: :lol: :D

معقول :? :?

رابط هذا التعليق

ربنا معاه يارب .....  

بس انا خيفة ليكون الي في بالي لاه مش ممكن      

معقول  

بقى خلتيه سواق سيارة نقل كمان

ليك ربنا يا سيد يا مرزوق :o :o :o :o

رابط هذا التعليق

:lol: :D :lol: :lol: :oops: :razz:

ده بس من خوفي والله ليكون اتهور بس :lol: :lol: :lol: الحمد لله عرفت اسمة اسمه لطفي البربري وعمره 31 سنة ربنا يكون في عونة دلوقتي هيبدأ التحقيق معاه ويشوفوا اذا كان قاصد ولا لاه :shock: :shock: :shock:

رابط هذا التعليق

نورا

تصدقي بالله..

من كتر ما اهلي فاتحين قناة الجزيرة وانا عمالة اشوف مناظر مفزعة واسمع اصوات الصواريخ والضرب والطيارات

ما بقتش عارفا انام؟

بقى بجد بجد عندي هلع؟

فعلا والله دي اقل كلمة توصف حالتي هـــــــــــلــــــــع

خصوصا كل ما اجي انام؟:(

كل ما اسمع صوت غريب تنتابني هواجس غريبة عجيبة

دا مرة كان فيه رعد

صحيت مرعووووووووبة من الصوت وفضلت يجي دقيقة مشلولة فعلا

عاوزا اتحرك ومن الرعب والتهيؤات مش قادرا...

واديني بقالي 3 ايام بنام بمهدءات...:(

بقينا في الهوااااااااااا سواااااااااااااااا

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

والله انت بتقولي كده امال انا اقول اية :cry: :cry: :cry:

عرفة انا من كتر الخوف وانا دخلة انام بتشهد لاني مش ضمنه اني ممكن اصحى تاني :shock: :shock: :shock:

اما حكاية الصفارات فدلوقتي الواحد مبقاش يتهزلها كتير لان اكبر حدث مانطلقتش في صفارات فأيه الفايده :? :?

خليكم انتم المتفائلين انتم بعيد :mad: :mad: بس صحيح انت بتخافي من الاصوات لية انتي مش في مصر :shock: :shock:

ولا انتم مخبين عني حاجة

رابط هذا التعليق

نورا يا صغيرتى

جمدى قلبك ...باذن الله مش حايحصل حاجه

بس انتى صلى وافتكرى دائما ان ربنا معاكى ...ومع كل المظلومين فى الحرب دى ....اللى ملناش فيها ....لاناقة ولا جمل ....

والمظلوم بس هم...الشعوب

طيب انا بنام احلم ...ان صدام وبوش وبلير ....وشوية تانيين

ماتوا بقنبلة واحدة

حتى الاحلام بقت سياسية

بوظوا لنا جهاز الارسال بتاعنا

كل ده من التشويش

خليكى جدعة كدة ....امال انتى مندوبة لنا فى الكويت ازاى؟

هانت

وقريب جدا باذن الله ...كل التهريج ده ينتهى

ربنا معاكم

سلامى

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

والله انت بتقولي كده امال انا اقول اية  :oops:  :lol:  :lol: 

عرفة انا من كتر الخوف وانا دخلة انام بتشهد لاني مش ضمنه اني ممكن اصحى تاني  :shock:  :shock:  :shock: 

اما حكاية الصفارات فدلوقتي الواحد مبقاش يتهزلها كتير لان اكبر حدث مانطلقتش في صفارات فأيه الفايده :?  :? 

خليكم انتم المتفائلين انتم بعيد  :mad:  :mad: بس صحيح انت بتخافي من الاصوات لية انتي مش في مصر  :shock:  :shock: 

ولا انتم مخبين عني حاجة

والله انت بتقولي كده امال انا اقول اية  :lol:  :lol:  :lol: 

عرفة انا من كتر الخوف وانا دخلة انام بتشهد لاني مش ضمنه اني ممكن اصحى تاني  :shock:  :shock:  :shock: 

اما حكاية الصفارات فدلوقتي الواحد مبقاش يتهزلها كتير لان اكبر حدث مانطلقتش في صفارات فأيه الفايده :?  :? 

خليكم انتم المتفائلين انتم بعيد  :mad:  :mad: بس صحيح انت بتخافي من الاصوات لية انتي مش في مصر  :shock:  :shock: 

ولا انتم مخبين عني حاجة

متقلقيش يا نورا يا بنتى إنتى بتتكلمى فى إيه؟إحنا بعون الله محدش يقدر يهوب نحيتنا إحنا و لله الحمد لا عندنا أسلحة نووية و لا كيماويةو لا بناكل أكلات هندية و لا شوفنا المهيأة و لا المسحب ولا نعرف حاجة عن الأسلحة الجرثومية . :oops: :oops: :oops:

أما الأخت شعنونة فبصراحة بالشكل ده هتدى فكرة وحشة عننا للأمريكان و تخليهم يفتكروا إن بنات مصر كلهم قلبهم خفيف كده و مش بعيد تطلع فى دماغهم و ييجوا يحتلونا فى أقرب وقت بس مين ؟؟ هاهاهاهاها :mad: إحنا رجالة و هنقف وقفة رجالة :twisted: :twisted: و الأرض لو عطشانة هنرويها بدمانا :twisted: :twisted: بس إبقوا قولولى قبلها عشان ألحق أخد ساتر :( :lol: :oops: :( .

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

crossfield

متقلقيش يا نورا يا بنتى إنتى بتتكلمى فى إيه؟إحنا بعون الله محدش يقدر يهوب نحيتنا إحنا و لله الحمد لا عندنا أسلحة نووية و لا كيماويةو لا بناكل أكلات هندية و لا شوفنا المهيأة و لا المسحب ولا نعرف حاجة عن الأسلحة الجرثومية . 

اسمها المهياوة :D :oops:

بس بجد الاكل الهندي حلو مش وحش وكمان الاكل الصيني انا عن نفسي كنت دايما باكل في مطعم صيني في المول الي اتفجر الاسبوع الي فات مش عرفة هروح اكل فين تاني بعد كده :? :?

انا دلوقتي احسن من نحية الخوف من الحرب بس مكتأبة من حاجات تنية يلة يارب يعديها على خير :( :(

رابط هذا التعليق

ياله يا ست نورة وزارة الدفاع المصرية بنت في الكويت نظام امون للدفاع الجوي ودا افضل من بتريوت لانه بيصتاد صواريخ سيلكورم منخفضه الطيران وايضا لو فيه صاروخ كروز تايه ولا حاجة على طول يستطادوه والنظام دا مأخوذ من نظام روسي كان خروشوف بيقول عنه في السينات انه ممكن يستطاد الذباب مكن الجو ايضا

رابط هذا التعليق

جبت الكلام ده منين وحصل فين انا اول مرة اسمع عنه

من الفضائية الكويتية

رابط هذا التعليق

الأخت نورا .. اتمنى ان تكون اسباب رعبك قد زالت ..

و ياريت توصفيلنا كيف عرف الكويتيون باخبار سقوط صدام .. و كيف تناولوها و ردود افعالهم

و لك الشكر

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      ايوة انا خائفة و مرعوبة بعد ان خرج الامر عن السيطرة و الاطار الشخصى كنت انا الوحيدة من عائلتى التى ترى العوالم الاخرى لكن الان اصبح كل فرد له تجربة معهم ابنى و ابنتى ابى و امى اولاد اعمامى اعرف انهم معى فى كل بيت انتقل اليه لكن الان هم ايضا فى بيت ابى و بكثرة و ساكمل
    • 6
      انضميت للمنتدى منذ 10 سنوات تقريباً واابتعدت عن الكتابة مدة بسيطة حوالى عشر سنوات برضو ولكن قررت العودة للكتابة مرة أخرى وفى انتظار تعليقاتكم سنة وحشة يا أبيح عدت 2012 وعدى معها قطار فى أسيوط على أولادنا... كانت سنة ظريفة وأيامها لذيذة... إلهى يارب لا تعودها أيام. فى ألفين واتناشر مبارك أخد 25 سنة مع إنه واخد مننا تلاتين وماقلولناش يبقالكوا خمسة ... فى ألفين واتناشر وقفنا طابور الديموقراطية اللى أطول من نهر المسيسيبى واتبادلنا التهانى على مجلس الشعب المنتخب ومن كتر التهانى حلته .. تهانى.
    • 387
      السلام عليكم و رحمة الله أنا ماشي في إجراءات الهجرة و بصراحة يا جماعة مالاقيتش لغاية دلوقتي واحد أعطي صورة إيجابية مشرقة وكل اللي سمعته دلوقتي هي صورة قاتمة جدا اللي جاله كساح من الصقيع و اللى لم يجد ثمن تذكرة العودة بعد البهدلة و اللي راح اشتغل شيال واللي أولاده نسيوا الدين حتي الأطباء و المهندسين و هم خيرة شباب العرب راحو اتبهدلوا هناك و أصبح الناجح منهم أقصي أمله هو الحصول علي الجنسية فقط لاغير و بعدين يافاكيك هل كندا عاملة موضوع الهجرة فقط لاستخدام الكفاءات العربية لتغطية أعمال لاي
    • 11
      قرر وزير الصحة الجبلي نقل مستشفي العباسية للامراض النفسية و العصبية من العباسية الي مدينة بدر يوم الاحد الماضي كنت في زيارة للمستشفي علي فكرة المستشفي من الداخل نظيفة وجميلة وانظف بكتير من مستشفيات حكومية تانية ووجدت منشورات للتضامن مع عدم نقل المستشفي يقوم العاملين بتوزيعها وعمل حملة للتضامن معهم لوقف تنفيذ القرار الجبلي هذا رجل الاعمال الذي هبط ببرشط علي الصحة لو قلت صباح الخير يقولك بكام هذا الاسلوب انتقل الي من هو ادني منه في المستوي الاداري .... فاذا تحدثت عن اي شئ يخص الصحة والنظام
    • 6
      اخبارك ايه يا رجالة و ستات المحاورات من الأخر ليكم وحشة بس الأنشغال بس بجد يمكن دة الموقع اللي بادخله غير المواقع المسئول عنها و كل ما القي واحد له في السياسة و الثقافة ابعته عليكوا على طول و اعتقد في منهم ناس كتير بدو ينسجمو هنا المهم اخباركم ايه و اخبار كصص حشيش ايه و الأهلوي س س و الأستاذ الزمالكوي الكبير محمد ابو اليزيد اللي اتخميت فيه و افتكرت شاب في سننا و طلع رجل كبير كلكم كدة على بعضكم انا طبعاً فاكر كل الأسامي بس معتقدش ان حد منهم ممكن يكون فكرني :angry: يلة بقى علشان الدمعة هتفر من
  • أضف...