اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا مرعوبة ( حالتي وحشة بجد )

nora

Recommended Posts

انا بجد مرعوبة مش خيفة بس

انا كل ما افتكر ان بكرة ممكن تكون في حرب اني مش هقدر اشوف الدنيا تاني مش هشوف اخويا مش هشوف جوزي مش هشوف قرايبي .............الحرب انا خيفة انا عشت الفترة دي ابل كده في التسعينات بس كنت صغيرة مش فهمه اوي حجات كتير وكنت مع اهلى معرفش يعني اية خوف او قلق معرفش يعني اية فراق معرفش يعني اية ممكن يكون في ناس مش عرفه انت عايش ولا ميت خيفة خيفة اوي الرعب خلاص اتملك مني انا الاول كنت متمسكة لكن من شوية بتفرج على التلفزيون لقيت الاوضاع متطمنش الناس بتسافر افواج نزوح جماعي امريكان وبريطانين و هنود كل الناس سافرت انا خيفة

خيفة لما يحصل حرب هطمن الناس عني ازاي يترى ممكن ينسوني الناس ويفتكروا اني متت ولا حتى هكون سعتها مت بجد يا ترا اية الي هيحصل هلوسة

ممكن تقولوا كده .............

وداع ممكن تقولوا وصية اي حاجة بس انا خيفة

خيفة مش عرفة الوضع ده هيدوم اد اية ولا هيحصل ولا لاه مش عرفة

سعات بفتكر لما الحرب الي فاتت لما حصلت وكان بابا وماما بيكلموا اريبي ويطمنوهم علينا وبعد كده مفيش سعات كل وسائل الاتصال اتقطعت وانفصلنا عن العالم ده مش عن العالم بس ده عن بعض كمان

سعتها بقول لا موبيل ولا تلفون ولا نت اقدر اوصل فية لحد كلامي اعرفة اني عيشة ...................

عرفين انا بتكلم بجد وانا في حالة ربنا الي عالم بيها .......

عيزة اقولكم لو الحرب قامت انتم ناس زي العسل والله وكنت لما بكون مديقة افتح النت واعد اكتب ليكم و ادخل شلا خمس دقائق علشان اشوف تعليقتكم

حشيش ، شعنونة ، سلوى ، رجب ، سيد مرزوق ، دكترة ، كروسوفيد ، الطفشان ، داروين ، سي السيد و ابن مصر وغيرة خلي بلكم من المنتدي :!:

وطبعا اخويا داركر مش عرفة اقول اية .......... لية بس بدعى ربنا يجمعنا على خير حتى لو مفيش حرب

ولو حصل هو عارف انا اية الي جوايا ....................

ولو محصلش والنبي والنبي الغوا الموضوع ده علشان هيبقى منظري وحش موت :cry: :lol: :lol: :cry: :cry: ( كنت عمله نفسي اوية اوي في كلام في الممنوع )

وهتخدوها نقطة تتريقوا فيها عليا واني جبانة وكتبت وصيتي :shock: :shock: :shock:

انت اهلى وحبيت برضوا زي ما شركتوني في غربتي ووحدتي الي كنتم دايما تملوهالي من غير متعرفوا لاني هنا لوحدي وتقريبا بشتغل 18 ساعة في اليوم فدايما معاكم وبقرأ ليكم في وقت فراغي او لما بزهق او بحس اني وحيده وبعد احس اني بتكلم معاكم وبجري ورا حشيش وبحدفة بالطماطم و بدحك مع شعنونة وبتناقش مع ابن مصر وبندب حظي مع سيد مرزوق ، انا معرفش ناس كتير بس انا متخيلاكم ويمكن كتير هنا ميعرفنيش بس حبيت اقولكم حالتي النفسية الي خلاص بأية ميح خالص

انا مش عرفة اقول اية بس انا كل ما اكتب كلمه امسحها واقول لاه يابنتي بلاش كده هتتقلب وصية بس ارجع واقول سلام يا احلى جروب بكرة انا هكون موجوده لكن بعده معرفش بس سعتها والنبي والنبي يا مسؤولين الغوا الكلام ده :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

وا الا هرجع ليكم بأسم جديد وقول ان نورة راحت عملت حركة استشهادية :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ضد مين معرفش مش وقت سياسة اهو استشهاد وسلام :mad: :mad:

انا منكدت عليكم انا عيزة الغي الموضوع بس هغمض عيني وهدوس على سبميت ابل مرجع في كلامي والغية آل اية مش وخده بالي

داركر اخويا بلغتوا بالوصية بتعتي وهي اميل هبعتهولة وهو هيوصلة انشاء الله .............

سلام انا هنكد تاني

سلام بجد المره دي

رابط هذا التعليق

• الردود 107
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

خيفة خيفة اوي الرعب خلاص اتملك مني

أختى العزيزة نورا

إنتى العربى عندك ضايع خالص...شوفى ياستى العبارة دى تتكتب كده:

(خايفة خايفة قوى الرعب خلاص اتملك منى)...ندخل بقه فى المفيد :shock: :shock: :shock: قرأت ديوان للأديب الشاعر (فزدق إبن بطة) يصف فيه حزنه لفراق الأهل والأصدقاء فيقول:

اللى خايف منه حصل

واللى بحبه ياناس وصل

حتوحشينا يانورا...سكتك خضرا...سأظل أبكيكى حتى ألقاكى...والأن الوداع :( :( :( :( :(...إحترس من القط :shock: :shock: :shock:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

من

أجمل المواضيع الصريحة التى قرأتها

والتى تمتلئ بالمشاعر الجياشة الصادقة من مصرية بسيطة فى مشاعرها فياضة فى احساسها وصادقة مع نفسها وغيرها ومحبة لأهلها وخلانها وأصحابها ومعارفها وبيئتها وبلدها فى ظل غربة موحشة بعيدا عن بيئتها الطبيعية وعادات بلدها الموروثة منذ آلاف السنين ومشاعر الحنين

ولكن

فليكن إيماننا بأن العمر واحد والرب واحد ولن يصيبنا إلا ماكتبه الله علينا

والله يحمى عباده من كل الشرور وهو المحيى والمميت ويأتينا الموت حتى لو كنا فى بروج محصنة

والحرب الظالمة التى تنويها وتهدد بها أمريكا على الشعب العراقى الشقيق ليست أول ولا آخر الحروب الغادرة مهما كانت قوة أمريكا فلنتذكر ونذكر قوة الله العلى الجبار القهار علينا وعلى أمريكا والكرة الأرضية كلها التى تمثل أقل من نملة بجانب قوة الخالق العادل الرحيم

وبسم الله الرحمن الرحيم الحى القيوم والذى بيده الموت والحياة والبعث

صدق الله العظيم

تحياتى

لكى ياإبنتنا العزيزة نورا ولزوجك العزيز والأهل الكرام

وسلمكى الله من كل الشرور

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

انشاء الله ترجعي تشاركينا وانت في احسن حال والخوف راح

اما اذا حصل وصدام هزم الامريكان وهم ولوا الادبار وهو لاحقهم في الكويت ففي الحاله ديه وريله اللي انت كتابتيه في كلام في الممنوع وهو سيعتبرك بطله قوميه ضد الحكام العرب اللي مش ولابد

وتبقي خرجتي من الحرب بطله قوميه

انشاء الله تعدي الامور علي خير اطمني

مع خالص تحياتي

رابط هذا التعليق

الأخ حشيش ..

انت مش ممكن بصراحة ..

أنا هاموت من الضحك .. مع إن الموضوع يضايق جدا ..

الله يسامحك ..

الأخت nora

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا ..

دعي أمرك لله و لا تقلقي يا أختي الفاضلة ..

و لا تحسبي أن أي شيء يمكن أن يؤذيكي بدون إذن الله ..

و بعدين ليه القلق .. صدام هينضرب لما يشبع ضرب ..

و لن يستطيع فعل شيء سوى محاولة الحفاظ على الكرسي بأي ثمن و لأطول وقت ممكن ..

المهم اخواننا اللي في العراق .

أنا خالتي عاشية في الكويت كمان و حالتها زي حالتك .. و رعب و كل حاجة ..

بس قلتلها نفس الكلام .. و قلتلها ما تخافيش .. إبنك في الحفظ و الصون ..و هانقسم التركة و آخر حلاوة .. :cry: :cry: :cry:

توكلي على الله و لا تقنطي ..

و قولي دائما

حسبي الله لا اله الا هو عليه توكلت و هو رب العرش العظيم ..

و إن شاء الله خير ..

ربنا يحفظ المسلمين من كل شر ..

آمين .

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

كتب براود

و لن يستطيع فعل شيء سوى محاولة الحفاظ على الكرسي بأي ثمن و لأطول وقت ممكن ..

تقصد كرسى الحمام

لدولة الأشاوس

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

الاحت العزيزية نورة احتفظي بأكبر قدر من المعلبات الغذائية واحتفظي بقدر كبير من المياه وزجاجة كلور وقفلي الشبابيك كويس وضعي ورق لازق حول كل فتحات الشبابيك التي ممكن يكون فيها تسريب ضعي راديو ترانزوستور جنبك وافتحيه على قناة ام بي سي اف ام وقناع واقاي ضد الغازات وعند سماعك صفارة الانذار لمي اولادك في وسط الشقة وبعيد عن الشبابيك وقريب من باب الخروج واجلسيهم تحت طرابيزة والبسي الاقنعة وتأكدي انها تعمل قبل ان تلبسيها لابنتك وافتحي الراديو حتى تنتهي الغارة فإذا ابلغوكي بعدم الخروج لا تخرجي ولا تنسي ابدا قفل الكهرباء العمومية عن المنزل وانشاء الله هايكون خير ومتخفيش وعلى فكرة سوف تأتي تعليمات عن اماكن المخابي اذا كنتي في الشارع والاسلوب الامثل ركزي شوية مع هذه التعليمات لربما يكون فيها تعليمات جديدة تكون السبب في انقاذ حياة اي فرد من الاسرة او حتى من الجيران

وعلى فكرة انشاء الله ميكونش فيه مشاكل ابدا لان نسب استخدام القنابل الذرية ضعيف جدا وكذلك استخدام الاسلحة الكيماوية ضعيف جدا حتى الصواريخ ضعيفه ايضا والتعليمات دي فقط في اسوء الظروف

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

الأخت العزيزة نورا ، يقول تعالى : "الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب" . صدق الله العظيم .

إنتي مش جبانة ولا حاجة ، إنتي صريحة ، بس حاولي تتماسكي شوية عن كده ، وربنا ح يجيب العواقب سليمة ، وكنت أتمنى يكون عندي كلام أكتر أطمئنك بيه لكن كل اللي أقدر أقوله لك خليكي شجاعة علشان أولادك يستمدوا منك بعض القوة .

نسأل الله السلامة لك ولكل الأبرياء اللي مالهمش ذنب في قيام هذه الحرب الباطلة ، وما تخافيش ، اللي تخافي منه ما يجيش أحسن منه .

بس يا ريت تحاولي تدخلي المنتدى يومياً وما تقطعيش _ ما دام هذا ممكناً _ علشان نكون مطمئنين إنك إنتي وأسرتك بخير .

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخت الفاضله...في جميع المواقف التي مرت و تمر و سوف تمر في حياتي اجد نفسي اردد دائما ...انت تريد و انا أريد و الله يفعل ما يريد....عليك بالصلاه و ترديد سور القرأن التي تحفظيها حتي لو الفاتحه و انشاء الله سوف تكون العواقب سليمه....و طمنينا علي نفسك و الأخوه المصريين عند اتاحه الفرصه....الله ما لا أسألك رد القضاء و لكن اسألك اللطف فيه....

KWA

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

أعتقد أن الخوف الذي بداخلك ياأخت نورا هو الخوف من الموت لاأكثر وليس الحرب أوخلافه أرجو أن تتذكري دائما قول الحق سبحانه وتعالى ( كل نفس ذائقة الموت ) وقوله تعالى ( أينما تكونوا يدركم الموت )

والموت هو الحقيقة الوحيدة على ظهر الحياة التي يتساوي فيها الجميع

وكما قيل في الأثر : من لم يمت بالسيف مات بغيره وتعددت الأسباب والموت واحد .

طبعا شيئ جميل وليس سيئ أن يفكر الإنسان في الموت ولكن الأجمل أن يفكر في العمل الصالح استعدادا للموت ولما بعد الموت

معلهش أنا عارف إني ممكن أكون زودت عليك الأزمة بالكلمتين دول بس أنا شايف إن فيهم الشفا لحالتك

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

وسائل الوقاية من هجوم كيماوي أو بيولوجي

الأقنعة الواقية غير مفيدة

حيث إنه لا يمكن توقع مكان أو زمان حدوث هجوم كيماوي أو بيولوجي محتمل؛ لذا فإن الوقاية منها من أصعب ما يكون وتعتمد في الأساس على الاهتمام العام بالصحة؛ لأن مناعة الإنسان نفسه هي أول جهاز للدفاع يمتلكه. كما ينبغي الاهتمام بالنظافة الشخصية والعامة من أجل عدم ترك فرصة ملائمة لتكاثر الجراثيم. يجب أيضا الاهتمام بتغطية أية جروح جلدية بالشاش من أجل تقليل الفرصة لمواد جرثومية الدخول إلى الجسم عن طريقها.

وفي حالة ازدياد خطورة الهجوم البيولوجي أو الكيماوي يفضل ارتداء ملابس تغطي جميع أجزاء الجسم، وكلما زاد سمك الملابس كانت الوقاية أقوى. كما ينبغي الذهاب إلى الطبيب في الحال في حالة ظهور أية أعراض مرضية من أجل تلقّي العلاج اللازم، بالإضافة إلى الاهتمام بتناول التطعيمات التي توفرها السلطات الصحية ضد الأمراض المختلفة.

أما انهيال الكثير من الناس على شراء الأقنعة الواقية، فيقول الخبراء: إنه عمل غير مجد إلا في حالة حمل الإنسان للقناع الواقي 24 ساعة في اليوم من أجل الوقاية من حدوث هجوم كيماوي أو ارتدائه 24 ساعة في اليوم من أجل الوقاية من هجوم بيولوجي. كما أن الأقنعة الواقية لا بد أن تكون مناسبة لمقاس رأس الشخص؛ حيث إنها ليست مصممة بحيث تناسب جميع المقاسات. وذلك لأن القناع لا بد أن يكون ملامسا للوجه بحيث لا يسمح بمرور الهواء الخارجي إلا من خلال المرشح الخاص. كما أنه لا بد من التدريب على استخدامه، فيذكر أنه أثناء حرب الخليج قد تم توزيع الأقنعة الواقية على جميع سكان إسرائيل خوفا من هجوم بيولوجي أو كيماوي، إلا أن النتيجة كانت وفاة العديد من المواطنين بالاختناق بسبب سوء استخدام الأقنعة!!

وسائل التطهير من الأسلحة الكيماوية والبيولوجية

أما في حالة حدوث هجوم بأسلحة كيماوية أو بيولوجية بالفعل فأهم عنصر للتطهير الشخصي هو عنصر الوقت. فيجب الإسراع في خلال دقيقة واحدة من حدوث التلوّث بإزالة أكبر قدر ممكن من المادة الملوثة. ففي حالة حدوث الإصابة بمادة من تلك المواد لا بد من التخلص من الملابس الملوثة والبحث السريع عن مصدر للمياه. ومن المهم مراعاة خلع الملابس بحيث لا تلمس الأجزاء الملوثة أعضاء الجسم. يمكن تطهير الجسم أيضا ببودرة التلك talcum powder أو الدقيق أو الماء والصابون أو مواد مطهرة، خاصة مثل خليط من الجير المكلور chlorinated lime ، وأكسيد المجنيسيوم magnesium oxide، أو مثل فينوليت الصوديوم sodium phenolate، أو كريسوليت الصوديوم sodium cresolateفي محلول كحولي، أو بودرة البنتونايت bentonite (Fuller’s Earth)، أو برمنغانات البوتاسيوم potassium permangenate.

أما تطهير الأماكن والأشياء، ففي حالة المواد البيولوجية يجب غلي المياه وغسيل الأشياء بالماء والصابون وطبخ الأكل وتعرض الأشياء لأشعة الشمس وغسيل الأسطح جيدا بالكلور.

وفي حالة المواد الكيماوية، فعملية التطهير قد تكون صعبة؛ لأن تلك المواد قد تكون مصممة بحيث تمتصها الدهانات والبلاستيكات والمطاط فتنبث منها المادة الكيماوية على مدى زمني طويل, و بالتالي فإن المواد المستخدمة للتطهير لا بد أن تكون قابلة لاختراق طبقات الأشياء المختلفة.

أمثلة للمواد المطهرة للأسلحة الكيماوية هي هيدوكسيد الصوديوم sodium hydroxide المذاب في مذيب حيوي organic solvent، والذي بإمكانه تكسير أغلب أنواع الأسلحة الكيماوية، إلا أنها مادة أكّالة ينبغي الاحتراس في استخدامها، ومحلول الكلورامين chloramine solutions الفعال ضد الخردل والمواد الكيماوية، ومساحيق الغسيل الحاوية على مادة البربورات perboratesالمضافة إلى الماء أيضا فعالة إلى حد كبير في تطهير الأشياء الملوثة بأغلب أنواع الأسلحة الكيماوية.

أما تطهير الأراضي فيكون بتغطية التربة بطبقة من بودرة الجير المكلور، أو إزالة الطبقة الفوقية للتربة أو تغطية التربة الملوثة بطبقة إضافية من التربة النظيفة، خاصة إذا أضيف إليها بودرة مبيّضة.

بثرات ناتجة عن استخدام غاز الخردل

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

بصي يا اخت نورا

و الاخ سيد مرزوق و هوب و جولد (كلكم في الكويت على ما اذكر)

كون صدام يهاجم الكويت امر مستبعد جدا

ممكن يضرب كام صاروخ زي ما عمل سنة 91

و بعدين ممكن تمشي و تسيبي البلد، ان شالله بالاوتوبيس على الاردن مثلا

و بعدين لا راد لقضاء الله

و على فكرة موضوعك دة يمثل شئ للاسف مستحكم فينا يا عرب

كل وسائل الاعلام هنا بتتكلم عن ان العراقيين كانوا عايشين في انكار ان حرب حتحصل

و بعدين مرة واحدة امبارح بدأوا يفوقوا ان حيحصل حرب و بدأوا يشتروا اكل

و اظن نفس الفكرة تسري على الكويت ايضا

و السعودية كمان (الاخ محمد و حرمه)

يعني هروب من الاحتمال لغاية ما ييجي قدامنا

على العموم خلوا بالكوا من نفسكم، و دعواتنا و قلوبنا معاكم و مع كل العراقيين اللي مالهمش ذنب

و ربنا يخلص العالم من الظلمة كلهم

امين

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

شوفي يا نورا أحنا جيران جنبك فى السعودية ، وبإذن الله بأكد لك أن مافيش حاجة هاتحصل عندوكم على الأطلاق وإذا بوش ركب دماغة وضرب العراق هاتبقى الحرب " وان سيد جيم " دول اكتر من 12 سنة حصار يا ماما على صالعراق يعني لو صدام عندوا صاروخين على كام قنبلة زمانهم سوسوا دلوقت ... فعلاً شعب العراق مسكين هو اللى هايكون ضحية .

أطمئني يا نورا إنتم فى امان لأن الكويت باعت القضية من زمان وبقت مستمرة أمريكية وبالتأكيد أمريكا مش هاتسمح بأى تهديد لهذه المستعمرة.

وزي ما الطفشان قال لو حسيتي بأى خطر أركبي العربية ونص ساعة تبقى عندنا هنا.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مش عارف أقول إيه ربنا يستر

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

وداع ممكن تقولوا وصية اي حاجة بس انا خيفة

خيفة مش عرفة الوضع ده هيدوم اد اية ولا هيحصل ولا لاه مش عرفة

سعات بفتكر لما الحرب الي فاتت لما حصلت وكان بابا وماما بيكلموا اريبي ويطمنوهم علينا وبعد كده مفيش سعات كل وسائل الاتصال اتقطعت وانفصلنا عن العالم ده مش عن العالم بس ده عن بعض كمان

سعتها بقول لا موبيل ولا تلفون ولا نت اقدر اوصل فية لحد كلامي اعرفة اني عيشة ...................

عرفين انا بتكلم بجد وانا في حالة ربنا الي عالم بيها .......

عيزة اقولكم لو الحرب قامت انتم ناس زي العسل والله وكنت لما بكون مديقة افتح النت واعد اكتب ليكم و ادخل شلا خمس دقائق علشان اشوف تعليقتكم

حشيش ، شعنونة ، سلوى ، رجب ، سيد مرزوق ، دكترة ، كروسوفيد ، الطفشان ، داروين ، سي السيد و ابن مصر وغيرة خلي بلكم من المنتدي :!:

وطبعا اخويا داركر مش عرفة اقول اية .......... لية بس بدعى ربنا يجمعنا على خير حتى لو مفيش حرب

ولو حصل هو عارف انا اية الي جوايا ....................

ولو محصلش والنبي والنبي الغوا الموضوع ده علشان هيبقى منظري وحش موت :) :) :lol: :) :lol: ( كنت عمله نفسي اوية اوي في كلام في الممنوع )

وهتخدوها نقطة تتريقوا فيها عليا واني جبانة وكتبت وصيتي :shock: :shock: :shock:

انت اهلى وحبيت برضوا زي ما شركتوني في غربتي ووحدتي الي كنتم دايما تملوهالي من غير متعرفوا لاني هنا لوحدي وتقريبا بشتغل 18 ساعة في اليوم فدايما معاكم وبقرأ ليكم في وقت فراغي او لما بزهق او بحس اني وحيده وبعد احس اني بتكلم معاكم وبجري ورا حشيش وبحدفة بالطماطم و بدحك مع شعنونة وبتناقش مع ابن مصر وبندب حظي مع سيد مرزوق ، انا معرفش ناس كتير بس انا متخيلاكم ويمكن كتير هنا ميعرفنيش بس حبيت اقولكم حالتي النفسية الي خلاص بأية ميح خالص

حرام عليكى يا بنتى و الله خلاص هعيط :cry: لكن هقولك إيه؟ ربنا يستر عليكى و علينا .

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

بما أنني في السعودية .. يعني قريب إلى حد ما من الأحداث ..

لكن أنا بانصح أصدقائي ..

خلي السيارة مليانة بنزين .. وخليك جاهز باستمرار ..

لو الموضوع بجد فيه خطورة .. أنصح الجميع بالمغادرة ..

الميزة في السعودية أنها كبيرة يعني إذا انتقلت إلى جده فأنت بعيد جداً عن الأحداث ..

ومع ذلك .. لا أعتقد أن الأمر خطير بالمرة على الناس اللي في السعودية ..

لكن في الكويت .. ربنا يستر .. لكن يمكن لأي شخص أن يصل إلى الحدود مع السعودية بقصد الفرار في وقت قصير جداً من أي مكان في الكويت ..

وأي حد في الكويت يجب أن يكون على أهبة الإستعداد للمغادرة فوراً..

وإلى الأخت نورا ...

ربنا معاكي .. وجمدي قلبك ..

وخليكي على اتصال بالمنتدى إذا احتجتي أي مشورة أو نصيحة ..

أنا شخصياً حضرت حرب 1967 في بورسعيد

وحرب الإستنزاف في بدايتها في بورسعيد

وحرب 1973

وحرب الخليج الثانية كنت في الخليج

وآدي اللي جاية .. وانا في الخليج

ماتخافيش

عمر الشقي بقي

قل لن يصيبنا إلا ماكتب الله لنا

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

اولا عيزة اصحح بعض المعلومات عندكم

1. انا كتبة كتابي فقط ومعنديش اطفال

2. انا عيشة مع بابا وماما هنا في الكويت

3. ودي اهم نقطة انا لما قلت اني خيفة مكنتش خيفة من الموت (بس قولي مين الي مش خايف من الموت )

دلوقتي هرد على واحد واحد

أولا حشيش

انا نفسي افهم انا عملت اية يعني ليك بتصطادلي الاخطاء يعني سبت كل الكلام الكبير ده والي لفت انت انتباهك اني مكنتش كتبة الالف :shock: :shock: :shock: واية سكتك خضرا دي هو انا مشية زراعي يبني انا في صحراء قاحلة :lol: :cry: :lol: :lol: واية حبيبي يا ناس وصل انا مش عرفة بجد بتجيب الهتفات دي منين :twisted:

بس انا هقولك انا عرفة ان خايفة بتتكتب كده بس انا كنت بكتب امبارح وانا متدايقة وكانت تخاريف ابل النوم مش اكتر لدرجة اني اول لما صحيت قلت انا كنت بحلم ان انا كتبت حاجة في المنتدي اسمها انا مرعوبة ورحت دخلت ولقتها وسعتها اتكسفت اوي اوييي :) :lol: :) :)

الاستاذ رجب شكرا جدا ليك بجد وعلى شعورك الطيب وبكرر اقولكم لو فكرين انا كنت دائما بقول اية لسيد مرزوق ( العمر واحد والرب واحد ) وانا عرفة كده كويس والي مكتوب على الجبين لازم تشوفة العين

كل ده بس ده ميمنعش ان ممكن في لحظة تحس بضعف انا ده الي حسيتة وانا بشوف النشرة بتاعة ابوظبي امبارح بليل والناس مشية في المطار والحدود الكويتية ( رويشد) والصبية والتوزيع العسكري للقوات الامريكية والي رعبني موت لما المزيعة قالت انة خلال ساعات هيتمنع التصوير من على الحدود علشان سعتها هيكونوا بيستعدوا للضربة والجندي الامريكي طلع وقال انا كل الي اقدر اقول اننا خلاص على ابواب الحرب واحنا استعدينا واخدنا مواقعنا ومنتظرين لحظة الصفر للانطلاق .

وشوف بأه حصلي اية لما شفت على القناه العربية خطة الحرب والاستعداد الامني الي ممكن يتخذة المدنين في حالة انطلاق الكيماوي

يعني لو ممتش من الحرب هتموت من الرعب

بجد دي حرب أعصاب لا كيماوي ولا قنابل .....

ناديم

شكرا على احساسك الطيب ويارب افضل معاكم وممشيش من اساسه او منقطعش لاسباب خارجة عن ارادتي يارب واية انت عايزه توديني في دهية اروح اوريهم اني سياسية يا دي المصيبة ده صدام متقوليش لية حاجة تانية :lol: :lol: :lol: :lol: .

الأخ مسلم

شكرا على شعورك بجد بس انا معنديش تركه علشان تتوزع فالناس مش هتفتكرني خالص عرفت بأه انا زعلانة لية :cry: :cry: :cry:

الاخ محمد ابو زيد

انا مش هقولك اني معملتش اي حاجة لاستعداد الحرب خالص لا اكل ولا شرب وفرتة ولا حتى كمامات ولا افلت اوض ولا اي حاجة عادي سيبنها على ربنا بس لو الحرب امت بأه هنموت من الجوع :lol: :lol: :lol:

elbana

انا مش هقول غير انا لحد دلوقتي متمسكه بجد بس دي كانت حالة من الهلع للي شفتة في التلفزيون بس والله .

KWA

اني مؤمنه بالله عز وجل والحمد لله بقرأ القرآن بس الت اوصل ليكم كلمة ابل ما يحصل حاجة تمنعني من المشاركة

kokowawa1979

الحمد لله انا متأكده اني مش خيفة من الموت في حد ذاته انا خيفة من الفراق نفسة انا عرفة ان الموت رحمة للي بيموت لكن الي فضل عايش برضوا ممكن سعات تفكر هيكون اية شعورة لما تموت ( بعيد الشر عن الكل ) فأنا قلت انا خيفة من ان حد يكون مش عارف انا فين ولا عيشة ولا لاه مقلتش اني خيفة اموت واسبهم انا قلت انا مش عرفة ازا كان ممكن سعتها هقدر اوصلهم اني موجوده

يعني لو ركزت هتلاقي اني فرضا اني هفضل عيشة مش هموت طبعا ده في الاول قدر ممكن اموت دلوقتي من غير حرب كمان .

الاستاذ طفشان

رأيك سليم مليون المية والدليل اني لسة هنا في الكويت :shock: :shock:

سي السيد

طيب الي العنوان ولا هي عزمت مركبية ولا قصدك اني اروح السعودية مشرده :cry: :lol: :lol:

متقلقش انا عندي صحاب كتير هناك وقرايب في السعودية بهرج

اما داركر .......

اخويا متخفش انشاء الله خير انت نفذت بجلدك من زمان وعايش في استرليا عايز اية تاني الدور والباقى على الي ماشي في طريق مجهول :cool: :cool: :cool: او لابس نظارة سوداء

شكرا ليكم كلكم بجد.

رابط هذا التعليق

ياطفلتى الصغيرة/نورا

لسة حالا شايفة كلامك .......ومتخيلة اللى انتى فيه.

//قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا//

كلنا يانورا فى حالة رعب .....لوقامت حرب حقيقى ....صدقينى مش

حايبقى فى العراق والكويت بس...

احنا هنا فى حالة تهديد برضه

وناس بتهدد بالانتقام بوضع قنابل فى كل حته بسبب ...القرارات

الهوجاء...

ومش عارفه ليه ...رغم كل اللى سمعته وكل اللى شفته.

عندى احساس ان كل حاجة حاتعدى على خير //من ناحية الحرب//

بس من ناحية ان البلاد العربيه خلاص ضاعت .....فهى ضاعت ....ضاعت.

والحقيقه هى ضاعت من زمان .

قلت لنفسى قبل كدة وقلتلكم ...انا حاسه ان اميركا عملت مع العراق

زى ما مساعدى التوريرو بيعملوا مع الثور....ده تشبيهى انا....

يحضروا الثور وييجى التوريرو يحاوره شويه ...والثور تعبان من كترة الرماح

اللى فى ظهره ....فيكون سهل الاجهاز عليه....ولكن لو الثور فيه بقية من قوة ....بينتقم من التوريرو شر انتقام .

يعنى جوعوا العراق وزلوهم 10 سنين وبرضه عاوزين يقضوا عليهم

وهم الان لايشكلوا اى خطر ....خلاص...مفيش اسلحه دمار شامل ...مفيش ده ....مفيش ده ...

خايفه؟

خافى يا ابنتى .....من خاف سلم .

الاخوة الافاضل قالوا لك تعملى ايه .

اللى فى نصيبنا حانشوفه .

محدش يعرف ....اصول اللعبة ......غير المحترفين .

احنا متفرجين ....للاسف

كلنا معك ....وانت معنا ....وقبلنا ....ربنا معانا كلنا

اقرئى القرآن....وسوف تشعرين بالراحة النفسية العميقة

سلامى ياصغيرتى.....لاتقلقى....فان الله معنا

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

يا حبيبة قلبي يا نور...

تعالى

عاوزا امسك ايديكي واحضنك جاااااااااااااامد جدااااااا

واديكي قبلة على جبينك كمان...

:)

بصي يا حبيبة قلبي

انا مش ها اطمنك بس ها اقولك كلام واقعي جدا و والله كله حصل

بصي يا فندم

الكويتين جبنا جداااا

ودافعين كويييييس قوي لآمريكا عشان تحميهم

وصدقيني مش ها يقدر صدام يعمل حاجا خالص ناحيتهم

عشان امريك لافاه داير ما يدور فصدقيني ما فيش اي حاجا بس الموضوع كله عقدة من الحرب القديمة ف لكل خايف يشوف للي شفه

وصدقيني لو كان في كيماوي او اي هباب كان اولى بيه يستعمله المرة اللي فاتت..

فكله رعب في رعب

يعني تهويل وبس

ايام الحرب القديمة احنا كنا في الرياض وفيه 3 صوريخ انضربوا علينا او اكتر في الرياض

وو والله العظيم واحد منهم كان جنب بيتنا بكام كيلوا لدرجة انه من الوت بس البيت اترج

كن مرعوبين جدا

لكن وقتها فعلا... ما خفناش

عشان في حاجا اسمها ربنا الحامي..

الحاجا الأخيرة يا جميلة

لو كان في امل في اصابة الكويتين كنتي لقيتيهم كلهم سافروا وجم على مصر او طلعوا اوروربا

لكن معلوماتي ان كلهم لسا في الكويت

يبقى الوضع تمام

والحكومة كعت تمام :wink:

بطلي تبقى جبانا ي بنت انتي والا جوووووزك وحشك وبتدلعي علينا.. :lol:

والله مش بطمنك

بس صدقيني كله فلام..:)

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

الاخت نورا .........

كان الله فى عونك....

لا تخافى يا اختاه......فكلنا فى الهم عرب.....

كان الله فى عوننا جميعا ....

لا

==================================

كل شيىء لابد ان يكون بسيط ولكن ليس ابسط....من اقوال اينشتين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      ايوة انا خائفة و مرعوبة بعد ان خرج الامر عن السيطرة و الاطار الشخصى كنت انا الوحيدة من عائلتى التى ترى العوالم الاخرى لكن الان اصبح كل فرد له تجربة معهم ابنى و ابنتى ابى و امى اولاد اعمامى اعرف انهم معى فى كل بيت انتقل اليه لكن الان هم ايضا فى بيت ابى و بكثرة و ساكمل
    • 6
      انضميت للمنتدى منذ 10 سنوات تقريباً واابتعدت عن الكتابة مدة بسيطة حوالى عشر سنوات برضو ولكن قررت العودة للكتابة مرة أخرى وفى انتظار تعليقاتكم سنة وحشة يا أبيح عدت 2012 وعدى معها قطار فى أسيوط على أولادنا... كانت سنة ظريفة وأيامها لذيذة... إلهى يارب لا تعودها أيام. فى ألفين واتناشر مبارك أخد 25 سنة مع إنه واخد مننا تلاتين وماقلولناش يبقالكوا خمسة ... فى ألفين واتناشر وقفنا طابور الديموقراطية اللى أطول من نهر المسيسيبى واتبادلنا التهانى على مجلس الشعب المنتخب ومن كتر التهانى حلته .. تهانى.
    • 387
      السلام عليكم و رحمة الله أنا ماشي في إجراءات الهجرة و بصراحة يا جماعة مالاقيتش لغاية دلوقتي واحد أعطي صورة إيجابية مشرقة وكل اللي سمعته دلوقتي هي صورة قاتمة جدا اللي جاله كساح من الصقيع و اللى لم يجد ثمن تذكرة العودة بعد البهدلة و اللي راح اشتغل شيال واللي أولاده نسيوا الدين حتي الأطباء و المهندسين و هم خيرة شباب العرب راحو اتبهدلوا هناك و أصبح الناجح منهم أقصي أمله هو الحصول علي الجنسية فقط لاغير و بعدين يافاكيك هل كندا عاملة موضوع الهجرة فقط لاستخدام الكفاءات العربية لتغطية أعمال لاي
    • 11
      قرر وزير الصحة الجبلي نقل مستشفي العباسية للامراض النفسية و العصبية من العباسية الي مدينة بدر يوم الاحد الماضي كنت في زيارة للمستشفي علي فكرة المستشفي من الداخل نظيفة وجميلة وانظف بكتير من مستشفيات حكومية تانية ووجدت منشورات للتضامن مع عدم نقل المستشفي يقوم العاملين بتوزيعها وعمل حملة للتضامن معهم لوقف تنفيذ القرار الجبلي هذا رجل الاعمال الذي هبط ببرشط علي الصحة لو قلت صباح الخير يقولك بكام هذا الاسلوب انتقل الي من هو ادني منه في المستوي الاداري .... فاذا تحدثت عن اي شئ يخص الصحة والنظام
    • 6
      اخبارك ايه يا رجالة و ستات المحاورات من الأخر ليكم وحشة بس الأنشغال بس بجد يمكن دة الموقع اللي بادخله غير المواقع المسئول عنها و كل ما القي واحد له في السياسة و الثقافة ابعته عليكوا على طول و اعتقد في منهم ناس كتير بدو ينسجمو هنا المهم اخباركم ايه و اخبار كصص حشيش ايه و الأهلوي س س و الأستاذ الزمالكوي الكبير محمد ابو اليزيد اللي اتخميت فيه و افتكرت شاب في سننا و طلع رجل كبير كلكم كدة على بعضكم انا طبعاً فاكر كل الأسامي بس معتقدش ان حد منهم ممكن يكون فكرني :angry: يلة بقى علشان الدمعة هتفر من
  • أضف...