اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاسلام و الرق

الطفشان

Recommended Posts

أيه ده يا أخ سكوربيون و يا أخت أنصاف

انا عاملة موضوع الأنزلاق الغضروفي عشان حد يفيدني بمعلومة و لا عشان أنتو تعايروني بمرضي

أنا أنا شاء الله حخف ومش ححتاج حد يساعدني و لا يخدمني

يا رب أشفيني عشان محدش يشمت فيا

أعاير مين و أشمت في مين بس يا أفندم .... ده كلام حضرتك شخصيآ و الا لآ :

أصل انا بعض اصابتي بالديسك الدكتور قاللي يعني الحمد لله حالتي كويسة بس ماوطيش أتناول حاجة من الأرض

طيب في حد يعيش حياته من غير ما يوطي

فحسيت ان دي مهنة عظيمة جدا ان الواحد يساعد غيره

مهنة العبد أو الخدامة العظيمة اللي في الموضوع ده كله ايه .... يوطي بدل حضرتك .. و الا أنا فهمت غلط ؟؟؟؟ كل ما في الأمر ان سعادتك شلتي كلمة استعباد و حطيتي مكانها كلمة يساعد غيره ...

و ما دام حضرتك مبسوطة و ضميرك مستريح كده يبقي كله تمام .....

حاجة تانية علشان واضح ان فيه سؤ تفاهم جديد يتضاف علي لستة مواضيع حضرتك الثمينة :

انا عاملة موضوع الأنزلاق الغضروفي عشان حد يفيدني بمعلومة

معلومة ايه اللي حضرتك مستنياها من الزملاء .. اذا كان اللي قالوهلك الدكتور نفسه مالوش عتدك اي قيمة .. انا كنت فاكر ان حضرتك اللي بتدينا فكرة علاج جديد لعلاج الأنزلاق الغضروفي .. و لو كنت فاكر كويس حضرتك قولتي ان علاجه الشافي يتلخص ان الواحد يركب الناقة و يشرخ علي الصحرا يدور علي عطار يشتري منه كتاب لأبن سينا .....

مساء الخير يا فندم ... و ربنا يشفيكي .... من الأنزلاق الغضروفي ...

تم تعديل بواسطة Scorpion
إضافة إقتباس

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معليش يا أخت جويرية ... أنا مش الأخت "أنصاف" أنا الأخ أحمد سيف

لكن مش هوا ده الموضوع...

الموضوع هو الصدفة الغريبة اللي خلتك تفتحي أو تشاركي بحماس في موضوعين بيؤدوا لنفس الغاية وهي تبرير استخدام إنسان آخر لمساعدتك بدون مقابل مع إصابة حضرتك بانزلاق غضروفي

الحاجة دي أنا انتبهت لها (وأكيد معظم الأعضاء أنتبهوا لها أيضا) من أول مشاركة ليكي ... الأمر واضح وضوح الشمس ... طبعا من حقك تقولي رأيك في أي موضوع مهما كان شاذ ومستنكر ولكن مش من حقك تهيني ذكاء الأعضاء وتقعدي تكلمينا عن المبادئ والأهداف السامية لتبرير موضوع حقير مثل الاستعباد أو استغلال الأيتام، بينما إنتي بتهدفي من وراه لمصلحتك الشخصية

شوفي أنا كتبتلك إيه في بداية المناقشة:

أعتقد أن طرحك لموضوع الخادمات اليتيمات ودفاعك عن الرق له علاقة مباشرة ببحثك عمن يساعدك في المنزل بعد إصابتك بالانزلاق الغضروفي (شفاك الله منه)، لذا فأنا أدعو من يستطيع مساعدتك في البحث عن شغالة جيدة (على ألا تكون طفلة أو يتيمة أو عبده) أن يقوم بذلك فورا، وجزاكم الله خيرا

إنا مش شمتان فيكي والله بس نفسي لما تدافعي عن موقف معين تبقى الدوافع والأهداف بتاعتك واضحة ... وبلاش تدخلي الدين في الموضوع علشان ترهبي اللي قدامك

وياريت تبعدي شوية عن أسلوب "الغاية تبرر الوسيلة"، يعني علشان تلاقي واحد يوطي بدالك تقومي تحرمي إنسان من حريته أو يتيم من طفولته

والحقيقة أنا مش شايف أي مبرر للتكبر اللي فيكي ... وأنا متأكد إن معظم الناس اللى في المنتدى ناس أفاضل متعلمين ومثقفين أكثر منك وماسكين وظائف أحسن منك و رغم كدا جايه تقوليلهم:

أيوة انا لازم اتصور نفسي في موضع السيد ، عشان عيلتي عيلة كبيرة و جدي كان راجل غني و معروف

لكن واحد أبوه كان عبد و جده كان عبد يبقي يزعل ليه من الكلام ده

بأمارة إيه ... إيه فايدة العيلة الكبيرة والجد الغني والمعروف إذا كانت نتيجتها نفسية تعبانه زي دي.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ألأستاذ أحمد سيف

هدي أعصابك شوية وبدون انفعال .. إنت قلت من حق كل واحد يقول رأيه حتى ولو كان شاذ أو مستنكر

لكن مش من حق اي عضو إنه يهين أويجرح عضو زميل وأنا متهيألي إن الإدارة هاتحذف الالسطر الأخير في المشاركة الأخيرة بتاعتك

اللي عاوز أقوله بالبلدي كده إن الموضوع من بدايته ما كانش قصدي أعمل استفتاء على مين يؤيد ومين يعترض...

لكن كان قصدي أفهم لماذا لم يحرم الإسلام الرق والرقيق رغم محاربة الإسلام له واقتراب القضاء عليه ....

وكذلك وجود آيات بالقرآن الكريم تحض على عتق الرقبة وتحرير الرقبة وفك الرقبة .... وآية أخرى بها العبد بالعبد

وهل وجود هذه الآيات يسمح أو يعني بأن العبودية ليست من المحرمات ولكنها من أبغض الحلال مثلاً كالطلاق؟؟

ولكن لم أفكر أن أشتري عبداً أبداً والله !!! :roseop: ....... لكن بأفكر إني أشتري جارية !!!!! :roseop: mfb:

ولم أصل إلى أي إجابة رغم المشاركات المتعددة والتي بدأت وانتهت بمهاجمة الموضوع

وعليه فقد اعتذرت عن طرح الموضوع وطلبت إغلاقه نظراً لما سبق

وبدأت أسأل أهل العلم ( أهل الذكر ) في أحد المساجد

خالص تحياتي وتقديري

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

المحترمة سمية صالح

واضح من مرورك إنك متابعة الموضوع من بدايته

شكراً على مشاركتك

وشكراً على الكلام الجامد جداً ده :roseop::roseop:

Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

و اقول تثبتي لنفسك علشان الواضح ان مافيش اي عضو بيوافقك علي الأفكار دي .. حتي الأخ الفاضل محمد زيدان صاحب الموضوع الأصلي اللي طرحه للنقاش قال انها أفكار عنصرية لا يدعو اليها و لكنها تستفزه ....

صدقني والله يأستاذ Scorpion

لا أدعو أبداً لهذه الافكار وأعلم جيداً أن القضاء على الاسترقاق هو التطور الطبيعي للاخلاقيات السامية

فأرجو أن تفهمني صحيحاً

ولكن الأخت جويرية على قدر ما قرأت ومن خلال الهجوم على الفكرة أدعي أني أفهم جزء من مقصدها

ألا وهو أنها لا تقصد استخدام الأيتام أو شراء العبد لكي تستعبدهم او تتلذذ بتعذيبهم وجلدهم بالسياط كما يُستشف من أراء بعض الزملاء

ولكنها ترى أنه بدلاً من عدم قدرة مثل هؤلاء على توفير سبل معيشة آدمية لهم أو وضعهم في مأوى لا يناسبهم ...

فما المانع من كفالتهم داخل البيوت ولهم فيها مستقر ومتاع ( أكل وملبس ورعاية صحية وتعليم وخلافه ) أيضاً وعليهم الخدمة والولاء

ولكنها سقطت في أنها لا تبغي منحهم فرصة للتعليم كباقي من بسنهم ... هذا بالنسبة للأيتام

أما بالنسبة للعبيد فلم أفهم وجهة نظرها كليةً

وليس معنى هذا أنني أقبل برأيها كاملاً ... ولا أرفضه مطلقاً

خالص تحياتي وتقديري

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : الباشمهندس ياسر

جزاك الله خيرا وبارك الله فيك

ولكن لي ملحوظة صغيرة

أقول إن من أوجد حكم التمتع بالجارية من غير زواج هو فقط من يطلب منه الدليل على إيجاد علاقة بين رجل وامرأة من غير زواج مع أن الله قال ( وخلق منها زوجها )

لن تجد دليلا واحدا صريحا غير الأقوال الاحتمالية التي لا يقوى بها الاستدلال سوى أننا نقل ألينا أقوال من سبقونا ولم يروى أن الرسول اتخذ جارية أو جواري له بديلا عن الزواج

ولكن سأعطي لك بعض الأدلة في الرابط التالي

http://www.ahl-alquran.com/arabic/show_art...hp?main_id=1771

وأقول إنه من لم يستطع ان يتزوج الحرائر فليتزوج بالإماء

أما قولك (( و ليس الذكر كالانثى ))..كدليل فليس بدليل صويح في هذه المسألة

ألا ترى أن الصورة للإنسانسية أكرم بهذا ............ والله أعلم

لك جزيل الشكر لسعة صدرك

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : الباشمهندس ياسر

جزاك الله خيرا وبارك الله فيك

ولكن لي ملحوظة صغيرة

أقول إن من أوجد حكم التمتع بالجارية من غير زواج هو فقط من يطلب منه الدليل على إيجاد علاقة بين رجل وامرأة من غير زواج مع أن الله قال ( وخلق منها زوجها )

لن تجد دليلا واحدا صريحا غير الأقوال الاحتمالية التي لا يقوى بها الاستدلال سوى أننا نقل ألينا أقوال من سبقونا ولم يروى أن الرسول اتخذ جارية أو جواري له بديلا عن الزواج

ولكن سأعطي لك بعض الأدلة في الرابط التالي

http://www.ahl-alquran.com/arabic/show_art...hp?main_id=1771

وأقول إنه من لم يستطع ان يتزوج الحرائر فليتزوج بالإماء

أما قولك (( و ليس الذكر كالانثى ))..كدليل فليس بدليل صويح في هذه المسألة

ألا ترى أن الصورة للإنسانسية أكرم بهذا ............ والله أعلم

لك جزيل الشكر لسعة صدرك

اخى الفاضل السلام عليكم

سورة المؤمنون (( وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ

إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ))

هل لى ان اسألك عن تفسيرها اذا سمحت ؟؟

ثم هل لى ان اسالك عن مصطلح ام ولد؟؟

و اخيرا اسمح لى ان اطلب منك يا اخى العزيز دليلك على عدم صلاحية استنادى الى الايه ( و ليس الذكر كالانثى ) فى هذه المسألة

بارك الله فيك

و تقبل تحياتى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا أخواننا أن بدافع عن حقوق الرقيق مش ضدهم أن نفسي الرقيق يتمتعوا بالمعاملة المحترمة الكريمة اللي أدهالهم الأسلام

الرق موجود و الله يا جماعة

في مهن كتير هيا في حقيقتها رق بس متخفي تحت أسماء مستعارة ، في حجم تجارة و أستتثمارات بالمليارات بأسماء مختلفة و الحقيقة أن ده رق و ميختلفش عن النخاس و السوق اللي كان بيتباع فيه الجواري

اللي بطالب بيه ان بدل ما يبقي الرق غير مشروع يبقي مشروع ، بدل ما يبقي بدون ضوابط يبقي بضوابط ، بدل ما الرقيق بعد ما تنتهي صلاحيتهم يترموا في الزبالة كان من الأحسن ان هما يطبق عليهم أحكام التعامل مع الرقيق - في باب في الفقه أسمه أحكام الرق و العتق و حكم الرقيق عند الزواج و الطلاق

طبعا الأسلام بيحث علي حسن معاملة الرقيق ، بل جعل أن من أحكام الكفارات هيا عتق رقبة يبقي ديننا بيشجع الحرية مش الرق ، في حق للرقيق أسمه حق المكاتبة ده لو عايز يشتري حريته

مش بشجع الرق بس ده مفروض أنه واقع لأن بعد الحروب بيبقي فيه رقيق ، طيب ما هوه لو جيت للأسير و قلتله اقتلك و لا تكون رقيق أفضل حيفضل الرق أكيد

و بعدين الأسترقاق ده كان و سيلة من وسائل تمويل الحروب ، يعني المنتصر بياخد الغنايم اللي منها سلاح و فرس القتيل اللي موتته و منها الأسري وممكن يبقوا رقيق و بيتوزعوا علي المقاتلين و بياخدوا تمن بيعهم

طيب يا تري زمان كان ممكن يمولوا الحروب بطريقة أزاي غير كدة ولا كان فيه ميزانية للدولة تصرفها علي الجيش

و بعدين ما هوه العدو لو أنتصر برده ما حيعمل نفس الكلام ده و أسوء في الأسري برده

تم تعديل بواسطة جويرية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

لكن كان قصدي أفهم لماذا لم يحرم الإسلام الرق والرقيق رغم محاربة الإسلام له واقتراب القضاء عليه ....

وكذلك وجود آيات بالقرآن الكريم تحض على عتق الرقبة وتحرير الرقبة وفك الرقبة .... وآية أخرى بها العبد بالعبد

وهل وجود هذه الآيات يسمح أو يعني بأن العبودية ليست من المحرمات ولكنها من أبغض الحلال مثلاً كالطلاق؟؟

ولكن لم أفكر أن أشتري عبداً أبداً والله !!! :happy: ....... لكن بأفكر إني أشتري جارية !!!!! ;) ;)

ولم أصل إلى أي إجابة رغم المشاركات المتعددة والتي بدأت وانتهت بمهاجمة الموضوع

وعليه فقد اعتذرت عن طرح الموضوع وطلبت إغلاقه نظراً لما سبق

وبدأت أسأل أهل العلم ( أهل الذكر ) في أحد المساجد

خالص تحياتي وتقديري

الأخ الفاضل Muhammad Zidan

الموضوع له علاقة بتطور الحياة الطبيعي و تغير ظروف الحياة فمثلا من قطعت يده كيف يتم وضوءه و غسل اليدين الى المرافق أحد فروض الوضوء ؟؟؟؟؟؟ سقط الحكم عنه كذلك هناك أحكام للأستجمار فهل تعتبر ذلك ( طالما وجدت أحكام للأستجمار بالسنة النبوية ) فرضا و نضع جمرات و حصوات في الحمام لزوم الأستجمار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أعمال العقل و البحث دائما عن مقاصد التشريع تحل كثير من معضلات الجمود و التخلف الذي تعاني منه الأمة

أذا كان هناك رغبة في مناقشة عودة نظام الرق و العبودية و أحكامهما فنادوا بعودة الأستجمار و أعيدوا مناقشة أحكامه و نشوف هانضع كام حصوة و كام حجر في كل حمام .

تقبل تحياتي .

تم تعديل بواسطة سهران

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

الموضوع له علاقة بتطور الحياة الطبيعي و تغير ظروف الحياة فمثلا من قطعت يده كيف يتم وضوءه و غسل اليدين الى المرافق أحد فروض الوضوء ؟؟؟؟؟؟ سقط الحكم عنه كذلك هناك أحكام للأستجمار فهل تعتبر ذلك ( طالما وجدت أحكام للأستجمار بالسنة النبوية ) فرضا و نضع جمرات و حصوات في الحمام لزوم الأستجمار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أعمال العقل و البحث دائما عن مقاصد التشريع تحل كثير من معضلات الجمود و التخلف الذي تعاني منه الأمة

أذا كان هناك رغبة في مناقشة عودة نظام الرق و العبودية و أحكامهما فنادوا بعودة الأستجمار و أعيدوا مناقشة أحكامه و نشوف هانضع كام حصوة و كام حجر في كل حمام .

تقبل تحياتي .

الأستاذ المحترم سهران

لم أرغب في مناقشة عودة نظام الرق والعبودية .... ولكني أردت مناقشة احكام الرق والعبودية ... وأعتقد أن هناك فرق

وارجوك راجع مشاركاتي وبداية طرحي للموضوع

أما عن موضوع الاستجمار .. فقد قرات فيه العديد من المناقشات وهذه إحدى أفضل الإجابات عن الاستفسار في هذا الموضوع

أيها أفضل الاستنجاء أم الاستجمار

عند وجود الماء ، هل يصح الاستجمار بالحجر أو بالمنديل ، وإذا كان يصح ذلك فما الدليل ؟ وأيهما أفضل الاستنجاء أو الاستجمار ؟ .

الحمد لله

يصح الاستجمار بالحجر أو المنديل ، ولو كان الماء موجودا ، بلا خلاف بين العلماء .

والدليل على صحة الاستجمار بالأحجار ونحوها ما رواه البخاري (159) ومسلم (237) عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( من توضأ فليستنثر ، ومن استجمر فليوتر )

ونقل ابن القيم رحمه الله في "إغاثة اللهفان" (1/151) إجماع المسلمين على جواز الاستجمار بالأحجار في زمن الشتاء والصيف .

ويشترط في الاستجمار بالأحجار ونحوها : أن يمسح ثلاث مسحات فأكثر حتى ينقي المحل ، وذلك لما رواه مسلم (262) عن سلمان الفارسي رضي الله عنه قال : ( نهانا النبي صلى الله عليه وسلم أن نستنجي بأقل من ثلاثة أحجار ) .

والاستنجاء بالماء أفضل ، لما رواه مسلم (271) والنسائي (45) واللفظ له عن أَنَس بْن مَالِكٍ رضي الله عنه قال : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلاءَ أَحْمِلُ أَنَا وَغُلامٌ مَعِي نَحْوِي إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ ، فَيَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ .

( إِدَاوَة ) إِنَاء صَغِير مِنْ جِلْد .

قال ابن قدامة رحمه الله في "المغني" (1/206) :

" وإن أراد الاقتصار على أحدهما فالماء أفضل ; لما روينا من الحديث ; ولأنه يطهر المحل , ويزيل العين والأثر , وهو أبلغ في التنظيف .

وإن اقتصر على الحجر أجزأه , بغير خلاف بين أهل العلم ; لما ذكرنا من الأخبار ; ولإجماع الصحابة رضي الله عنهم " اهـ .

والله أعلم .

تقبل خالص تقديري

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

تقبل تحياتي .

لأ الرق مش أنتهي عشان ده تطور الحياة الطبيعي

ده قانون و ضعي حطته الدول الأستعمارية لمصلحتها

و بعد ما هما استفادوا من الرق و طوال القرن ال 17 و ال 18 كانوا بياخدوا رقيق من أفريقيا و هما اللي عمروا القارات الجديدة و بعد ما ظهرت الألات الجديدة اللي ممكن تشتغل مكان البنأدم خلاص مش عايزين غيرهم يستفيد من الرق

طيب أشمعني جرموا الرق بعد ما كان بيسترقوا الناس ، و ياريت بيحسنوا معاملتهم زي ما امر الأسلام ، ده كان سخرةو و أذلال

أزاي حينتهي الرق نتيجة التطور ، الرق بينشأ ناتج من الحروب ، طيب ما هوه الصراع بين الخير و الشر ده باقي الي يوم القيامة

ربنا خلق البشر تكمل بعضها ناس عندها مخ و ناس عندها قوة

طيب ما هم الأفارقة بلادهم أغني البلاد و فيها أنهار و معادن و مع ذلك بيموتوا من الجوع عشان مخهم ضعيف ، دول محتاجين حد يشغلهم و يقولوهم أعملوا كذا و اعملوا كذا

و دلوقتي الأسوء أن بيسترقوا الناس يا ريت عشان السخرة ، عشان سرقة الأعضاء البشرية ، يعني قتل متعمد

تم تعديل بواسطة جويرية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

الآية التي ذكرتها ليس فيها التمتع وأنا أريد منك نصا يصحيحا صريحا يبيح التمتع بملك اليمين من غير زواج لأن الأمر ليس سهلا كما يظن البعض وسيادتك تطلب دليلا وأقول لك أن العلاقة لا تكون إلا زواج ومن قال بعلافة أخرى من غير زواج يأتي بالدليل ودليلي قوله تعالى

: " محصنين غير مسافحين ولا متخذي أخدان " قال ابن عباس: ومتخذات أخدان يعني أخلاء

وانقل لك النص الرابط الذي تجاهلته مرة أخرى

هل الاسلام أحل زواج اربعه نساء و معاشره عدد غير محدد من ملك اليمين ؟؟

و هل كان النبى يتسرى بالجوارى و له تسع زوجات ؟

اقول و بالله التوفيق ان الله شرع التزاوج بين الذكر و الانثى منذ آدم عليه السلام فقال

()يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَácute;َيْكُمْ رَقِيباً) (النساء:1)

و كان فى ذلك الوقت لا يوجد نظام الرق فكان كل النساء احرار فكان المصطلح القرءانى هو الزواج بين الرجال و النساء

و بعد مده ظهر نظام الرق و قد ظهر ذلك زمن سيدنا موسى ( )وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائيلَ) (الشعراء:22) و مع وجود العبوديه الا ان نظام الزواج فى طبقه العبيد استمر ساريا و من هذا الزواج و لد سيدنا موسى و لا يمكن ان يقبل الله ان يكون سيدنا موسى من سفاح او تسريه ؟

و من قبل موسى سيدنا ابراهيم قد تزوج اولا السيده ساره ثم تزوج من السيده هاجر و هى جاريه و ليس كما يقال فى الكتب انه كان يتسرى بها و ذلك بنص التوراة فى الاصحاح السادس عشرمن سفر التكوين ( فأخذت ساراى إمرأه ابرام هاجر المصريه جاريتها من بعد عشر سنين لاقامه ابرام فى ارض كنعان و أعطتها لابرام و جعلها زوجة له )

فمن اين جاؤابالفريه التى تقول ان ابراهيم كان يتسرى بهاجر ؟؟؟ و يتسرى اى يلهو معهالتسرى عنه؟

الجواب هو انهم و ضعوا اسم سيدنا ابراهيم ابو الانبياء القدوه لجميع الانبياء مع اسم سيدنا محمد و جمعوهما فى موضوع التسرى بالجوارى حتى يؤكدوا ان التسرى من عهد ابراهيم و ليس بدعه فى دين الاسلام كما ارادوهافاحشه فى دين الاسلام و قد صدقها رجال النقل بدون عقل ووضعوها فى كتب الفقه على انها شرع من عند الله القائل ( )أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ) (الشورى:21)

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

تقبل تحياتي .

لأ الرق مش أنتهي عشان ده تطور الحياة الطبيعي

ده قانون و ضعي حطته الدول الأستعمارية لمصلحتها

و بعد ما هما استفادوا من الرق و طوال القرن ال 17 و ال 18 كانوا بياخدوا رقيق من أفريقيا و هما اللي عمروا القارات الجديدة و بعد ما ظهرت الألات الجديدة اللي ممكن تشتغل مكان البنأدم خلاص مش عايزين غيرهم يستفيد من الرق

طيب أشمعني جرموا الرق بعد ما كان بيسترقوا الناس ، و ياريت بيحسنوا معاملتهم زي ما امر الأسلام ، ده كان سخرةو و أذلال

أزاي حينتهي الرق نتيجة التطور ، الرق بينشأ ناتج من الحروب ، طيب ما هوه الصراع بين الخير و الشر ده باقي الي يوم القيامة

طيب ما هم الأفارقة بلادهم أغني البلاد و فيها أنهار و معادن و مع ذلك بيموتوا من الجوع عشان مخهم ضعيف ، دول محتاجين حد يشغلهم و يقولوهم أعملوا كذا و اعملوا كذا

و دلوقتي الأسوء أن بيسترقوا الناس يا ريت عشان السخرة ، عشان سرقة الأعضاء البشرية ، يعني قتل متعمد

قانون الغاء الرق( الوضعى)

أكثر انسانية من الفهم المتشدد للاسلام

والمشكلة ليست فى الاسلام

المشكلة فى فهم المتشددين لة

قصور فى الفهم

قصور فى التفكير

ومش بس كدة

دة كمان بيجبر الناس تلغى دماغها

عشان تتشدد أكثر

ولاحول ولاقوة الا بالله

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل السلام عليكم

سورة المؤمنون (( وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ

إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ))

هل لى ان اسألك عن تفسيرها اذا سمحت ؟؟

ثم هل لى ان اسالك عن مصطلح ام ولد؟؟

و اخيرا اسمح لى ان اطلب منك يا اخى العزيز دليلك على عدم صلاحية استنادى الى الايه ( و ليس الذكر كالانثى ) فى هذه المسألة

بارك الله فيك

و تقبل تحياتى

السلام عليكم

انا لم اتجاهل الرابط يا اخى وانما دخلته فوجدته غثا لا قيمة له مع تمام احترامى الشخصى لكاتبه

اما عن الاية الكريمة سالفة الذكر فلما لم تتفضل بوضع تفسيرها او الاجابة عما سالتك يا اخى

و بالنسبة لسؤالك ايها الكريم فانى اجيبك بنفس الاية فأعد قراءتها و اقرأ تفسيرها بارك الله فيك

و أما عن الاية التى ذكرت فليس هذا بمحلها لاننى لا اناقشك فى مسألة الخليله

و اخيرا دعنى اهمس فى اذنك لماذا الحدة فى كلامك

و تقبل تحياتى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تقبل تحياتي .

لأ الرق مش أنتهي عشان ده تطور الحياة الطبيعي ده قانون و ضعي حطته الدول الأستعمارية لمصلحتها

قانون الغاء الرق( الوضعى)

أكثر انسانية من الفهم المتشدد للاسلام

والمشكلة ليست فى الاسلام

المشكلة فى فهم المتشددين لة

قصور فى الفهم

قصور فى التفكير

ومش بس كدة

دة كمان بيجبر الناس تلغى دماغها

عشان تتشدد أكثر

ولاحول ولاقوة الا بالله

يا دكتور حسام نحن نسيء للاسلام أضعاف ما يسيء أليه كارهوه .......... تخيل ما أورده الزميل من أن...................... يصـــــــــــــح الاستجمار بالحجر أو المنديل ، ولو كان الماء موجودا ، بلا خلاف بين العلماء).

أكرر مع حضرتك لا حول و لا قوة الا بالله

تم تعديل بواسطة سهران

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

عزيزي : الباشمهندس ياسر

أنا معلوماتي المتواضعة قلتها ولكن باين إن حجتك أوضح ومعلوم إن حفظ الفرج بالزواج لا شيء فيه ولكن حفظ الفرج بملك اليمين مش عارف له طريقة تفسير

بارك الله فيك لقد كنت رائعا في المناقشة جزاك الله خيرا

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أنا معلوماتي المتواضعة قلتها ولكن باين إن حجتك أوضح ومعلوم إن حفظ الفرج بالزواج لا شيء فيه ولكن حفظ الفرج بملك اليمين مش عارف له طريقة تفسير

و فيك بارك يالكريم

انت لمن فى مطروح؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

و فيك بارك يالكريم

انت لمن فى مطروح؟؟

استاذ طارق، استاذ ياسر

اسلوب حوار ونقاش راقى يسعد المرء لمجرد المرور عليه.

بارك الله فيكم جميعا.

وجعل هذه الروح الطيبه هى الروح التى تتم بها جميع النقاشات بيننا.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

لا ومش كدة وبس يا عزيزى سهران

دة الاخت جويرية بتناقش بأفكار متشددة + طبقية

يعنى 2X1

مع الاعتذار لبرت بلس

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

يا دكتور حسام نحن نسيء للاسلام أضعاف ما يسيء أليه كارهوه .......... تخيل ما أورده الزميل من أن...................... يصـــــــــــــح الاستجمار بالحجر أو المنديل ، ولو كان الماء موجودا ، بلا خلاف بين العلماء).

أكرر مع حضرتك لا حول و لا قوة الا بالله

يا أستاذ يا سهران .. يا زميلي المحترم

أرجو أن تقرأ مشاركتي كاملة حتى تدرك المقصد من إوراد هذه الأحاديث بالذات في هذه المشاركة والتي كانت عن استفسارك الساخر عن حكم الاستجمار وعدد الحصي المطلوب تجميعها في الحمام لزوم الاستجمار ... والأحاديث مرة أخري ها هي وليس لي ذنب أنها لا تنال رضاك :

عند وجود الماء ، هل يصح الاستجمار بالحجر أو بالمنديل ، وإذا كان يصح ذلك فما الدليل ؟ وأيهما أفضل الاستنجاء أو الاستجمار ؟ .

الحمد لله

يصح الاستجمار بالحجر أو المنديل ، ولو كان الماء موجودا ، بلا خلاف بين العلماء .

والدليل على صحة الاستجمار بالأحجار ونحوها ما رواه البخاري (159) ومسلم (237) عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( من توضأ فليستنثر ، ومن استجمر فليوتر )

ونقل ابن القيم رحمه الله في "إغاثة اللهفان" (1/151) إجماع المسلمين على جواز الاستجمار بالأحجار في زمن الشتاء والصيف .

ويشترط في الاستجمار بالأحجار ونحوها : أن يمسح ثلاث مسحات فأكثر حتى ينقي المحل ، وذلك لما رواه مسلم (262) عن سلمان الفارسي رضي الله عنه قال : ( نهانا النبي صلى الله عليه وسلم أن نستنجي بأقل من ثلاثة أحجار ) .

والاستنجاء بالماء أفضل ، لما رواه مسلم (271) والنسائي (45) واللفظ له عن أَنَس بْن مَالِكٍ رضي الله عنه قال : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلاءَ أَحْمِلُ أَنَا وَغُلامٌ مَعِي نَحْوِي إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ ، فَيَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ .

( إِدَاوَة ) إِنَاء صَغِير مِنْ جِلْد .

قال ابن قدامة رحمه الله في "المغني" (1/206) :

" وإن أراد الاقتصار على أحدهما فالماء أفضل ; لما روينا من الحديث ; ولأنه يطهر المحل , ويزيل العين والأثر , وهو أبلغ في التنظيف .

وإن اقتصر على الحجر أجزأه , بغير خلاف بين أهل العلم ; لما ذكرنا من الأخبار ; ولإجماع الصحابة رضي الله عنهم " اهـ .

يعني ببساطة شديدة أنه يجوز استعمال الأحجار في الاستنجاء رغم وجود الماء .....

ولكن يفضل الاستنجاء بالماء عن أي طريقة أخرى ...

والله أعلم

ودعنا من موضوع الاستجمار يا زميلي الفاضل فهو ليس موضوع المناقشة

كما أنك لست أحرص الناس على الدفاع عن الإسلام

وخلال إحدى مشاركاتك ذكرت أنه يجب إعمال العقل لفهم مقاصد التشريع

والحقيقة أنها مقولة ثمينة ورائعة ...

ولكن في موضوع الرق والعبودية لم يرد بالقرآن والسنة أي تشريع ...

وإلا لما كان هذا النقاش والحوار ...

فما طرح هذا الموضوع إلا لاستبيان حقيقة الموضوع ولماذا لم يرد تشريع يمنع ويحرم هذه الممارسة .

ولك خالص تحياتي وتقديري</SPAN></SPAN></SPAN>

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 10
      حينما حكم مرسي و رفضنا حكمه ...كانت كل أمالنا لكي نتخلص من هذا الكابوس هو ان يقوم (جيشنا) الجيش المصري بدعم المعارضين ايجابيا و الانقلاب على الحاكم الفاشل الظالم الخائن (كما نراه)....او حتى سلبيا بعدم التدخل لصالح الحاكم الظالم لكن لم يرد بأذهاننا ابدا (كما يفكر انصار الإخوان حاليا) ان نستنجد بقوات خارجيه او جيوش اجنبيه لتحطيم جيشنا الوطني من اجل ان نستولي على الحكم هذا هو الفرق بين الوطني و الخائن بين المصري و العميل بين الشريف و الداعر بين الرجل و المخنث فإذا كان ثمن الحصول على كرسي الحك
    • 7
      الأزهر وفتاوى جدلية  السبت 29/فبراير/2020 - 10:45 م   كان الأزهر هو المعهد العلمى الوحيد بالدولة المصرية، فكان من يتخرج منه يسمى (عالما)؛ لأن باقى الشعب كان أمّيًا. ومع ازدياد تعداد الشعب لم يضع المشايخ خطة للتوسع في إنشاء المعاهد الأزهرية فصارت مصر نهبا للأمية بفضل الريادة الأزهرية للتعليم بمصر حتى جاء قسيس اسمه (دنلوب) بعهد اللورد كرومر وأنشأ (التعليم الخاص) وهو ما يسمى حاليا بالتعليم العام الذى التحقت به الفتيات
    • 1
      كتير بنسمع الاسطوانة المشروخة اللى بيتدور وبتقول ان الاسلام انتشر بالسيف المسلمين حكموا اكثر من 100 دولة الدول دى فيها عدد كبير من غير المسلمين زى مصر فيها حوالى 18 مليون زى الهند اللى حكمها المسلمين 800 سنة الديانة الرسمية والغالبية فى الهند الهندوسية فلو كان الاسلام ينتشر بالسيف لما حدثت هذه الحقائق
    • 0
      موقع الاسلام سؤال وجواب الاف الاسئلة اكثر من 10 لغات ويمكنك ارسال سؤال www.islamqa.com
    • 242
      السؤال واضح و مطروح للنقاش كيف يكون الرد عمليا و حقيقيا و منطقيا و مقنعا ؟ فوجهة النظر الأخرى و منهم البابا الكاثوليكي و كل الأقباط ان الاسلام انتشر بالسيف و الفتح الاسلامي لأسبانيا على سبيل المثال مثل الفتح الأمريكي للعراق فالأول بهدف نشر الاسلام و الثاني بهدف نشر الديموقراطيه بصرف النظر عن النوايا والله وحده العالم بها فلنراعي و نفترض عند النقاش و الاجابه اننا نتكلم مع من لا يدينون بعقيدتنا و لا يقتنعون بمعتقداتنا الدينيه كيف نناقشهم ونقنعهم بهدوء؟
  • أضف...