اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

وبعد نقل الكفاله رافض انه يكتب عقد بيني وبينه (شغال من غير عقد) واللي وعدني بيه قبل نقل الكفاله معملهوش وما وفاش بوعده ليا .

وبدأت شويه مشاكل

بس انا عايز اعرف القانون هنا يسمحله انه يكنسل مع انه مش جايبني من مصر

فيه ناس قالولي انه مش من حقه الكنسل عشان مش جايبك من مصر

فهل هذا صحيح

واعمل ايه اذا كنت عايز اسيبه لأنه موافاش بحاجه من وعده ولا عايز يكتب العقد اللي اتفقنا عليه وغير انه مش عايز يديني اي شي من حقوقي ولا تذاكر الطيران ولا السكن .وغير كل كلامه

يا ريت حد يفدني

الأول أهلاً بيك الأخ أحمد

والله أنا مش عارف أقولك زى ماقالك المهندس أيهاب أنك تشتكيه في إدارة العمل ولا لأ ؟

لأن للأسف زى ماقالك أيهاب هنا الكفيل ممكن يمشيك وبغض النظر عن كونه جابك من مصر ولا لأ والمشكلة بتاعة نقل الكفالة

أن حتى الإتفاق على نقل الكفالة تاني مرة مع الكفيل ده بيكون اتفاق جنتلمان وغير موثق بس كل ما كانت الجهة كبيرة بتلتزم

بيه لكن كل ماكانت صغيرة فبيكون ده على كيف الكفيل

أنا مش عايز أنصحك قوى بموضوع أنك تشتكيه لأن ممكن يكون الكفيل عضمة جامدة هنا ويحصل ردة فعل منه تكون مش كويسة

بس نقول الأول الكفيل ده من فرع أيه في البلد وبعدين تشوف ممكن تشتكيه ولا أيه

رابط هذا التعليق

الجو اليوم رائع .. فوجئت الحقيقه بالمطر لما صحيت و الحقيقه انبسطت جدا ..

بعد صلاه الجمعه نزلت خدت لفه علي الكورنيش تحت المطر ..

و في مكان كده معرفش اسمه ايه .. هوا زي لسان كده او مارينا صغيره جنب متحف الفن الاسلامي .. دخلت و وقفت جوه تحت المطر شويه ..

الحمدلله .. المطر رفع من روحي المعنويه مع اني كنت ابتديت احس بنوع من الكاّبه .. بس الحمدلله انا دلوقتي احسن ..

للاسف .. الشئ الوحيد اللي مزعلني اني نسيت اخد الكاميرا معايا عشان اصور .. بس تتعوض ان شاء الله ..

سلام دلوقتي .

تم تعديل بواسطة NavigatorEg
رابط هذا التعليق

صحيح يا جماعه ..

ممكن تقولولي اسماء و مكان اي مطاعم كويسه ..

يا ريت بلاش مطاعم الوجبات السريعه الامريكيه .. خليها علي جنب دلوقتي ..

بس ممكن مطاعم مصريه او من اي حاجه .. بس تبقي كويسه ..

و تقبلوا تحياتي ..

رابط هذا التعليق

صحيح يا جماعه ..

ممكن تقولولي اسماء و مكان اي مطاعم كويسه ..

يا ريت بلاش مطاعم الوجبات السريعه الامريكيه .. خليها علي جنب دلوقتي ..

بس ممكن مطاعم مصريه او من اي حاجه .. بس تبقي كويسه ..

و تقبلوا تحياتي ..

لازم تحدد مستوى المطعم الأول وللأسف كل المطاعم المصرية اللى هنا من نوعية المطاعم "المكحرتة"

مطاعم تعبانة بس عليها أقبال برضه

رابط هذا التعليق

يعني .. مطاعم كويسه .. تكون بتعمل اكل كويس و نضافتها مضمونه .. بغض النظر مصريه او لا ..

مطاعم عالمية

تشيليز (إشارة رمادة) - بانداروسا (إشارة رمادا) - بلهمبار (مطعم هندي تحفة على الكورنيش ورا تمثال أورى) - الناندوز (مطعم برتغالي فى السيتى سنتر وفرع قبل دوار المدماك) - تانجور (مطعم هندى قبل أشارة رمادا) - لي فرانس (سيتى سنتر)

مطاعم عربية معقولة

المجلس والخيمة والأتوماتيك وفينيسيا (في السد) - الجبرى (أعتقد أنه أردني عند دوار سنا) - تركيا البخاري (قبل دوار المرخية) - شاطر عباس (فى حتت كتيرة منهم الحياة بلازا) - تركيا المركزي (شارع النصر) - بيت الفروج (شارع النصر)

مطاعم على ماتفرج

عش البلبل (شارع المطار التجاري و شارع الخليج موازى السد) - المشاهير (قبل دوار المرخية) - مطعم مصري عند دوار سنا بس نسيت أسمه - مطعم مصري تاني عند دوار الساعة - طبعاً مطعم بيروت (فول وفلافل وحاجات من دى بس أنا حاسس أنك تعرفه مافيش مصري جه هنا إلا وعدى عليه بس هو في شارع الكهربا وسوق واقف)

هافتكرلك مطاعم تاني وأقولك روح بس خلص على دول ولما ترجع أكون جهزتلك شوية كمان :wavinghappy:

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

و الله لسه حضرتك ما اعرف دوول و لا عديت علي اي حد منهم .. انا يا دوبك لسه واصل مكملتش اسبوع .. :closedeyes:

بس انا هاخد اللسته ديه و ابتدي اشوف ايه النظام :wavinghappy:

يلا .. اروح الحق ابدأ بقي

و متشكر جدا يا فندم علي اللسته القيمه ..

أحمد ..

رابط هذا التعليق

و الله لسه حضرتك ما اعرف دوول و لا عديت علي اي حد منهم .. انا يا دوبك لسه واصل مكملتش اسبوع .. :closedeyes:

بس انا هاخد اللسته ديه و ابتدي اشوف ايه النظام :wavinghappy:

يلا .. اروح الحق ابدأ بقي

و متشكر جدا يا فندم علي اللسته القيمه ..

أحمد ..

على الرحب والسعة يا سيد أحمد وأهلاً بيك تاني فى الحوارات وفي الدوحة :roseop:

رابط هذا التعليق

بس بعد سريان الشائعات هنا بكنسلة المصريين من أعمالهم وهى أنا تأكدت تماماً أنها شائعة لكن المشكلة أن الموضوع ده حصل هنا قبل

على يدي

في سنة 97 كل العاملين في الدفاع و الداخليه و ديوان المحاسبه اتفنشوا في ليله واحده و منعوا من دخول مكاتبهم في اليوم التالي لجمع متعلقاتهم الشخصيه و اجبروا على مغادرة البلاد في خلال اسبوعين

و باعو متعلقاتهم برخص التراب

الدور كان على وزارتنا بعدها لولا ان تم حل المشكله دبلوماسيا

رابط هذا التعليق

يعني .. مطاعم كويسه .. تكون بتعمل اكل كويس و نضافتها مضمونه .. بغض النظر مصريه او لا ..

مطاعم عالمية

تشيليز (إشارة رمادة) - بانداروسا (إشارة رمادا) - بلهمبار (مطعم هندي تحفة على الكورنيش ورا تمثال أورى) - الناندوز (مطعم برتغالي فى السيتى سنتر وفرع قبل دوار المدماك) - تانجور (مطعم هندى قبل أشارة رمادا) - لي فرانس (سيتى سنتر)

مطاعم عربية معقولة

المجلس والخيمة والأتوماتيك وفينيسيا (في السد) - الجبرى (أعتقد أنه أردني عند دوار سنا) - تركيا البخاري (قبل دوار المرخية) - شاطر عباس (فى حتت كتيرة منهم الحياة بلازا) - تركيا المركزي (شارع النصر) - بيت الفروج (شارع النصر)

مطاعم على ماتفرج

عش البلبل (شارع المطار التجاري و شارع الخليج موازى السد) - المشاهير (قبل دوار المرخية) - مطعم مصري عند دوار سنا بس نسيت أسمه - مطعم مصري تاني عند دوار الساعة - طبعاً مطعم بيروت (فول وفلافل وحاجات من دى بس أنا حاسس أنك تعرفه مافيش مصري جه هنا إلا وعدى عليه بس هو في شارع الكهربا وسوق واقف)

هافتكرلك مطاعم تاني وأقولك روح بس خلص على دول ولما ترجع أكون جهزتلك شوية كمان :wavinghappy:

يا اسامه حرام عليك

حرام حرام حرام

بلاش سيرة مطاعم الدوحه و اكل الدوحه

باتعب انا كده

انما هو تمثال اوري لسه موجود

دي الدوره خلصت من زماااااان

رابط هذا التعليق

و في مكان كده معرفش اسمه ايه .. هوا زي لسان كده او مارينا صغيره جنب متحف الفن الاسلامي .. دخلت و وقفت جوه تحت المطر شويه ..

ده اسمه الفورضه سيادتك

رابط هذا التعليق

الله ينور ياعم osmel33 دي لستة من الآخر..

بصراحة الدوحة مفيهاش مطاعم جامدة زي الإمارات مثلا لكن ميمنعش إن في أكل كويس برضو..

"الشامي"..مطعم البيت الشامي،في رأيي احسن واحد في طقم المطاعم الشامي واللبناني كلها..يليه المجلس ثم الخيمة والحمراء

"المصري"..مفيش للأسف مطاعم بجد..الوحيد اللي بيعجبني ونضيف مطعم سمك صغنن كده اسمه البحار الصغير جنب العيش الساخن في النجمة أكله جميل

"الأمريكي"..أبل بيز (Apple Bees) أحسن من شيليز وبيناجن وفرايديز وخلافه...في كمان مطعم صغير كده في مجمع المناعي اللي في إشارة رمادا اسمه جوني روكتس (Johny Rockets) جنب ستاربكس..بيعمل هامبرجر خرافي بمعنى الكلمة..أخويا بييجلي من أبوظبي عشان ياكل من عنده!!

طبعا ولا جدال في المركز الأول...تركيا المركزي..جنة كل عزاب الدوحة..المطعم اللي الأمريكان معايا في الشغل بيعزموا بعض فيه في المناسبات..اللي أخت مراتي لما جات تزورنا خدت معاها 2 كيلو مشاوي لحد كندا ..اللي لومكلتش فيه أسبوعين ورا بعض ممكن اعيا!!

مع تحيات واحد أكيل مستني الغدا :wavinghappy:

تم تعديل بواسطة Virus

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

يا اسامه حرام عليك

حرام حرام حرام

بلاش سيرة مطاعم الدوحه و اكل الدوحه

باتعب انا كده

انما هو تمثال اوري لسه موجود

دي الدوره خلصت من زماااااان

جيت عالجرح أنا عارف يا ايهاب معلش

تمثال أورى ده بقى عامل زى تمثال رمسيس عندنا في مصر مش هايتشال

بس نقول الأول الكفيل ده من فرع أيه في البلد وبعدين تشوف ممكن تشتكيه ولا أيه

انت فاهم النظام كويس يا اسامه :wavinghappy:

طبعاً وربنا ينجينا منهم على خير أنت عارف يا أيهاب لما الشائعة دى حصلت تخيل عملت أيه

قدمت على هجرة كمان لأستراليا عشان أن ماجاتش دى تبقى دى بس المشكلة هنا غير لما

أنت كنت موجود أحنا للأسف نمنا وأتغطينا فى حضن البلد دى فكلنا تقريباً أو على الأقل اللى

أعرفهم عليهم ديون وبلاوى سودا بعيد عنك في البلد دى عيش بقى أقساط عربيات على قروض

شخصية على فيزا ولا كأنك فى أمريكا وربنا يستر

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

الله ينور ياعم osmel33 دي لستة من الآخر..

بصراحة الدوحة مفيهاش مطاعم جامدة زي الإمارات مثلا لكن ميمنعش إن في أكل كويس برضو..

:closedeyes:

والله أنا من مطاعم الإمارات ما عجابنيش غير الشوكة الذهبية اللى فى أبو ظبي

مطعم تحفة بصراحة وبالذات فى شوربة السي فوود بتاعته حاجة كده ماقولوكوش والباقى كله أمريكاني

طبعا ولا جدال في المركز الأول...تركيا المركزي..جنة كل عزاب الدوحة..المطعم اللي الأمريكان معايا في الشغل بيعزموا بعض فيه في المناسبات

:roseop:

أمريكان بيعزموا بعض فى تركيا المركزى ؟ :wavinghappy: ده أيه الأمريكان المكحرتين دول ؟ دول أمريكان من

سان دييجو بولاق أبو العلا ولا أيه ؟ :roseop:

ده انا مره عزمت واحد صديق أسباني "يعنى بولاق أوروبا"

عزمته فى تركيا البخاري لقيته بص بألاطة وقاللى أيه المطعم ده ؟

ولسه المعلم بيتكلم ولقى فجأة كم غفير من الأجانب دخلوا المحل أهل بيت كده

فاستغرب قوى قولتله أستنى بس يا مشمش لما تاكل السمان المشوى بتاعهم

ماقولوكوش بعد ماكله حصله أيه ؟

ألا يا أخوانا من مرتادي مطعم تركيا البخاري اللى فى المرخية ماتعرفوش الأجانب بيروحوه

كتير ليه ؟

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ محمد

يا ريت تكتب مؤهل حضرتك وسنوات الخبرة وانت عاوز تشتغل ايه

وممكن برده تروح جريدة الراية فى المطار جنب اللولو هايبر ماركت وتنزل فيها اعلان وان شاء الله ربنا يكرمك ويوفقك

والله انا معايا بكالوريس خدمة اجتماعية 2005 والله خبرتى كلها فى المجال طبى والله ممكن اشتغل اى حاجة واحسن من القاعدة من غير شغل وشكرا ليك على ردك واهتمامك

رابط هذا التعليق

استاذ / اسامة

استاذ / فيرس

بجد انتوا ناس خبرة جامد جدا ولستة المطاعم دى جامدة جدا جدا واكيد استاذ فيرس هجرب مطعم Johny Rockets وهقوللك رأى بردة

المهم يا جماعة الخير عوززين نتغدى مع بعض بقة

بجد فكروا وانا موجود واكيد محدش عندة مانع

ههههههههههههههههههههه والمعاملة انجليزى عشان محدش يزعل ولا تتخنقوا هههههههههه

حددوا اليوم وانا موجود ياجماعة الخير والمطعم كمان والموضوع بجد حتى لو هنكون 4 او 5 أشخاص بس

هستنى الرد وعلى فكرة دةة وقت غدة يعنى ممكن يكون الساعة واحد ة و لا 2 يعنى فكروا كدة ومستنى الرد من الاخوة

رابط هذا التعليق

والله ياعلاء يا خويا أنا بعقد كل مقابلاتي من مقر إدارة الحزب بتاعي الكائن في سوق واقف على قهوة عشيرج..وحجز المواعيد مع الجرسون مصطفى...!! :unsure: :blink: :lol:

لأ بجد المره دي السبت الجاي أن تحت أمركوا بس خليها عشا أو نشرب حاجة على القهوة..

والدعوة عامة والمشاريب على...على الحزب

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...