اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

اشكرك جدا يا اخى على ردك و اهتمامك...زوجى مهندس اتصالات و الراتب 10 الاف ريال غير بدل السكن و توفير سيارة له...ولكن هو مسافر على اساس short mission اى 3 شهور قابلة للتجديد فهل هذا السبب او غيره يعرفل ذهابى معه؟

والشهادة المؤقتة واللهى يا اخى قالولى مش قبل اسبوعين وانا معنديش وقت ... مكتوب فى البطاقة المهنة ربة منزل فقط و المؤهل غير مكتوب فهل هذا كافى ام ما هو الحل؟

هنا بقى المشكلة معنى أنه مسافر على ثلاث شهور فقط أنه مسافر على تأشيرة رجال أعمال ودى للأسف الشديد ماينفعش يستقدم عليها

أما فى حالة أنه لو كان مسافر على تأشيرة "زيارة عمل" اللى هى 5 سنوات واللى بتمكنه من الإقامة فزوج حضرتك ينطبق عليه الشروط "مؤهل عالى + راتب فوق تقريباً 4000 ريال" وممكن المكان اللى هو رايحه يكون عمل موضوع الثلاث شهور ده مجرد بس اختبار وبمجرد أنه يعديه هايغيروله التأشيرة على طول لإقامة وما تزعليش من أنك ممكن ما تسافريش معاه فى الأول هو بس يجي ويشوف الوضع بداية هايعجبه ولا لأ والسكن وخلافه لازم يقيمه علشان يكون متأكد أن الموضوع كويس وهايكون مجزى

بخصوص لمهنتك الحالية المكتوبة "ربة منزل" ما تمنعش أنك تسافري معاه طبعاً وما ليهاش علاقة بحاجة إلا إذا كنتى عايزة تشتغلى فى قطر فى الحالة دى تثبيتيها وتوثقى الشهادات الخاصة بيكى وموضوع أسبوعين بقى مش هاتفرق خالص

وبالتوفيق إن شاء الله

رابط هذا التعليق

تعقيب هام قرأت فى جرائد اليوم فى الدوحة رفع الحد الأدنى لراتب المقيم الراغب فى استقدام عائلته إلى 7000 ريال وكان الأول 4500 ده بس توضيح وأنتم برضه فى الأمان لأن الراتب 10

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

جزاك الله خير على معلوماتك المفيدة ومساعدتك...طيب لو موضوع الاستقدام دة منفعش مش ممكن ياخدنى معاه بس على حسابه ولا دى برضو متنفعش؟

وانا قصدت انى مكتوبلى ربة منزل و غير مكتوب المؤهل فى البطاقة فهل الباسبور لازم يتكتب فية المؤهل ام ممكن يستكفوا بربة منزل فقط...انا كنت عايزة اعرف هى اية البيانات الضرورية للبسبور الاسم و تاريخ الميلاد و الجنسية والمهنة والمؤهل و اسم الكلية والجامعة ولا بيانات الدراسة مش مهمة عشان لو كدة مش هقدر اعمل البسبور غير لما احصل على الشهادة بعد اسبوعين ودة ممكن يسبب تعطيل

واسفة على التطويل و مشكور يا اخى

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير على معلوماتك المفيدة ومساعدتك...طيب لو موضوع الاستقدام دة منفعش مش ممكن ياخدنى معاه بس على حسابه ولا دى برضو متنفعش؟

وانا قصدت انى مكتوبلى ربة منزل و غير مكتوب المؤهل فى البطاقة فهل الباسبور لازم يتكتب فية المؤهل ام ممكن يستكفوا بربة منزل فقط...انا كنت عايزة اعرف هى اية البيانات الضرورية للبسبور الاسم و تاريخ الميلاد و الجنسية والمهنة والمؤهل و اسم الكلية والجامعة ولا بيانات الدراسة مش مهمة عشان لو كدة مش هقدر اعمل البسبور غير لما احصل على الشهادة بعد اسبوعين ودة ممكن يسبب تعطيل

أختى العزيزة الموضوع مش موضوع على حسابه ماهو هايخدك على حسابه بس الموضوع أنه يكون هو معاه فيزا إقامة مش فيزا رجال أعمال خليه بس يشوف نوع التأشيرة اللى هاتطلعله

لو هاتكتبى "حاصلة على" كل اللى هما عايزينه شهادة التخرج بس وبيتكتبي حاصلة على كذا فى البطاقة وهو ده اللى هايتكتب فى الباسبور

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك يا زعيم زعيم اية بقة اقوللك يا دكتوررررررررررررررررررررررررررر

انت باشا كبير والله ومعلوماتك كلها سليمة

وبجد تسلم على الرد الى بتساعد بية الاخوة فى المنتدى

الكبير كبير يا جماعة والله

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك يا زعيم زعيم اية بقة اقوللك يا دكتوررررررررررررررررررررررررررر

انت باشا كبير والله ومعلوماتك كلها سليمة

وبجد تسلم على الرد الى بتساعد بية الاخوة فى المنتدى

الكبير كبير يا جماعة والله

لا شكر على واجب يا عيلاء أنت عارف مسؤليات المنصب والحركات لازم كده واللى عند ربنا عمره ما بيروح

ألا عايز أسألك سؤال يا عيلاء أنت ليه دايماً صوتك عالي ؟ :unsure:

"طبعاً باين من الفونت الكبير"

رابط هذا التعليق

أختى العزيزة الموضوع مش موضوع على حسابه ماهو هايخدك على حسابه بس الموضوع أنه يكون هو معاه فيزا إقامة مش فيزا رجال أعمال خليه بس يشوف نوع التأشيرة اللى هاتطلعله

لو هاتكتبى "حاصلة على" كل اللى هما عايزينه شهادة التخرج بس وبيتكتبي حاصلة على كذا فى البطاقة وهو ده اللى هايتكتب فى الباسبور

ربنا يباركلك يارب و يوفقك ان شاء الله...انا فى حاجات كتير وضحت اودامى و دة لانى اول مرة اسافر برة مصر ولا اعرف فى موضوع التأشيرات دى حاجة...بس جوزى مش رايح كفرد واحد يشتغل هناك دة مشروع هناك و طالب مجموعة مهندسين من شركته بالاضافة الى انه مش بيعمل اوراقه بنفسه يعنى بيديها للشركة وهما يبعتوها للشركة فى قطر و يتعاملو هما فى تظبيت الاوراق والتأشيرات ...انا عارفة انى بتعبك واللهى بس انا فعلا معرفش حاجة خالص و كنت بس عايزة اعرف هل لو سافر 3 شهور و منفعش الاستقدام زى ما وضحتلى هل اقدر اروح بتأشيرة زيارة و ارجع مصر معاه لما يرجع بعد 3 شهور و بعدين اروح معاه كزيارة تانى لو جددوله و هكذا ولا برضو فيها مشكلة...و ممكن اروحله بفيزة سياحة ولا لا؟ اصلى معرفش اية الفرق بين الاتنين jdw::

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يارب و يوفقك ان شاء الله...انا فى حاجات كتير وضحت اودامى و دة لانى اول مرة اسافر برة مصر ولا اعرف فى موضوع التأشيرات دى حاجة...بس جوزى مش رايح كفرد واحد يشتغل هناك دة مشروع هناك و طالب مجموعة مهندسين من شركته بالاضافة الى انه مش بيعمل اوراقه بنفسه يعنى بيديها للشركة وهما يبعتوها للشركة فى قطر و يتعاملو هما فى تظبيت الاوراق والتأشيرات ...انا عارفة انى بتعبك واللهى بس انا فعلا معرفش حاجة خالص و كنت بس عايزة اعرف هل لو سافر 3 شهور و منفعش الاستقدام زى ما وضحتلى هل اقدر اروح بتأشيرة زيارة و ارجع مصر معاه لما يرجع بعد 3 شهور و بعدين اروح معاه كزيارة تانى لو جددوله و هكذا ولا برضو فيها مشكلة...و ممكن اروحله بفيزة سياحة ولا لا؟ اصلى معرفش اية الفرق بين الاتنين

ربنا يباركلك أختى العزيزة وربنا ييسر ليكم الحال :unsure:

تعالي بس نرتب الكلام اللى أنتى قولتيه

1- زوج حضرتك مسافر على أى جهة لأن شغله مقارب لمجالنا أنا مدير مشروعات برمجية هنا فى قطر وفيه ناس كانوا فى قطر على مشاريع واستمروا فيها بعد نهاية المشروع فهل جوزك مثلاً جى على فودافون قطر ؟ حددى الجهة ولو أنا أعرفها أقدر أقولك ممكن يعملوا معاه أيه وهل هايكون مشروع وخلاص ولا هايخلوه يستمر فى الدوحة

2- حالة تأشيرة الزيارة ليكى ممكنة بس نرتب أوراقنا أنت حاصلة على مؤهل أيه ؟ "اللى انتى هاتكتبيه فى الباسبور" ليه السؤال ده لأن مش منطقى أنك تكونى جاية زيارة أو بحثاً عن عمل بوظيفة "ربة منزل" اللى هي الوظيفة الحالية ... وكمان لأنى ساعدت أختين من مصر صيدلانين وجبتلهوم تأشيرة زيارة علشان يدخلوا امتحان تعيين هنا فى مستشفى حمد المشكلة أن تأشيرة الزيارة زوجك مش هايعرف يجيبها على كفالته فممكن يعمل أيه أنه يجيبها عن طريق فندق وأنا أعرف هنا فنادق محترمة ممكن يجيب منها التأشيرة ويكون هو ضامن وخلى بالك كفيلك فى الفترة دى هايكون الفندق وزوجك مجرد ضامن ليكى ومقابل ده بتدفعى ثمن التأشيرة + إقامة تقريباً أربعة ليالى على الأقل

بصى بقى سيناريو فيزة الزيارة دي هايكون المشكلة فيها ماليه بحتة ليه ؟ لأن دلوقت لما زوجك يجي قطر أكيد بما أنه مؤقت هايوفروله سكن على قده يمكن يقعدوه مع مجموعة ولو هما ناس محترمة هايقعدوه فى فندق بس هايكون لوحده وماعتقدش هايوافقوا على اقامتكم معاً "ياريت يعرف الموضوع ده هايمشى ازاى علشان يعرف يتصرف"

فى حالة لو هايقعد معاكي فى الفندق يبقى تكلفة الفندق انتوا الاتنين "ممكن يسأل لو ممكن ياخد بدل سكن" وهنا ممكن موضوع تانى أنه يدور على شقة صغيرة مؤقتة خلال الفترة دى وده يكون أحسن طبعاً

بس المهم أنك تاخدى بالك أن تأشيرة السياحة لشهر واحد فقط وللأسف انا عارف انها ممكن تتجدد بس قد أيه مش عارف

ياريت شوية الأسئلة دى تردى عليها علشان تعرفوا تقرروا هاتتصرفوا ازاى وأمتى زوجك هايجي الدوحة ؟

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههههههههههههه انا على فكرة صوتى واطى اساسا بس بحب اكتب بفونت كبير عشان تكون واضحة

المهم انت كويس الحمدلله

عزيزي عيلاء الله يبارك فيك يا رب الحمد لله أنا بخير بس الحالة النفسية طبعاً هى اللى مش بخير علشان البلاوى اللى بتحصل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

انا أن شاء الله هوصل قطر كمان أسبوع ..

كنت عايز أعرف ايه أفضل الأماكن في الدوحه للبحث عن سكن ..

يعني مكان يكون هادئ و أمان عشان زوجتي لما توصل بعد كده ..

ياريت لو في معلومات عن أفضل الأحياء و المناطق السكنيه في قطر ..

و تقبلوا تحياتي ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

و تقبلوا تحياتي ..

مرحبا بك أخي الحبيب ، وان شاء الله ربنا يوفقك في الدوحة ،، بالنسبة للسكن هو طبعا غالي متوسط الشقة 2 غرفة وصالة من 6000 إلى 8000 ريال شهريا ،، طبعا اختيارك للمكان والمواصفات يتوقف على بدل السكن المخصص لك أو المبلغ إللي أنت ناوي تخصصه للسكن ، اما الاماكن فهناك بن محمود - الهلال - ام غويلينا - منطقة المطار ، أو مناطق بعيد وأرخص شوية زي الريان أو الوكرة ، فإذا حددت أنت المبلغ المحدد لك للسكن من الممكن أن ندلك أين تبحث ،،

على العموم لا تقلق إن شاء الله الإخوة هنا كلهم في المنتدى متعاونين جدا ،،

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

و تقبلوا تحياتي ..

مرحبا بك أخي الحبيب ، وان شاء الله ربنا يوفقك في الدوحة ،، بالنسبة للسكن هو طبعا غالي متوسط الشقة 2 غرفة وصالة من 6000 إلى 8000 ريال شهريا ،، طبعا اختيارك للمكان والمواصفات يتوقف على بدل السكن المخصص لك أو المبلغ إللي أنت ناوي تخصصه للسكن ، اما الاماكن فهناك بن محمود - الهلال - ام غويلينا - منطقة المطار ، أو مناطق بعيد وأرخص شوية زي الريان أو الوكرة ، فإذا حددت أنت المبلغ المحدد لك للسكن من الممكن أن ندلك أين تبحث ،،

على العموم لا تقلق إن شاء الله الإخوة هنا كلهم في المنتدى متعاونين جدا ،،

أخيراً كبير اليوران ظهر تاني يا مرحب بيك يا ابو ريم وسط عيلتك عارف يا ابو ريم ان الحاجة الوحيدة اللى بتخرج الواحد من مود الكلام فى السياسة والهم اللى احنا فيه أنه يلاقى حد يقدر يساعده ويقدم له يد العون ونترحم شوية من القلق ، بينى وبينك أنا تعبت يا ابو ريم كلام فى السياسة وعن فلسطين وعن مصر في المنتدى وفى الشغل حتى الواحد فى العربية بى بى سي أخبار وفى البيت خلاص الواحد فعلاً تعب وكمان أنا ان شاء الله نازل مصر على أول الشهر أسبوعين ومتوقع اللى هالاقيه هناك وربنا يستر

نرحب بالأخ الجديد مرحب بيك أخي NavigatorEg وزى ما قالك ابو ريم هنا هاتلاقي كل الناس متعاونين جداً وربنا ييسر لك الحال بس زى ماقالك ابو ريم السكن يعتمد على البدل اللى هاتاخده وهنا الدوحة أغلبها هادية وكويسة بس هى المسافة بين السكن والشغل اللى هاتفرق

رابط هذا التعليق

أخيراً كبير اليوران ظهر تاني يا مرحب بيك يا ابو ريم وسط عيلتك عارف يا ابو ريم ان الحاجة الوحيدة اللى بتخرج الواحد من مود الكلام فى السياسة والهم اللى احنا فيه أنه يلاقى حد يقدر يساعده ويقدم له يد العون ونترحم شوية من القلق ، بينى وبينك أنا تعبت يا ابو ريم كلام فى السياسة وعن فلسطين وعن مصر في المنتدى وفى الشغل حتى الواحد فى العربية بى بى سي أخبار وفى البيت خلاص الواحد فعلاً تعب وكمان أنا ان شاء الله نازل مصر على أول الشهر أسبوعين ومتوقع اللى هالاقيه هناك وربنا يستر

نرحب بالأخ الجديد مرحب بيك أخي NavigatorEg وزى ما قالك ابو ريم هنا هاتلاقي كل الناس متعاونين جداً وربنا ييسر لك الحال بس زى ماقالك ابو ريم السكن يعتمد على البدل اللى هاتاخده وهنا الدوحة أغلبها هادية وكويسة بس هى المسافة بين السكن والشغل اللى هاتفرق

معلش يازعيم أنت عارف السبب ، على العموم أنا دائما أجدك سباق بالرد وبخدمة إخوانا إللي في قطر او إللي ناوي يجي قطر لذلك أكتفي بما تكتبه أنت وخصو صا أنك ما شاء الله معلوماتك كثيرة ،،،

وأيضا لا أنسى الأخ الحبيب علاء ، ويبدو أنه لسه في زنقة الميزانية والشغل ، ولكن أنا بأكون سعيد لما بأقرأ تعليقاته الجميلة

وبحب صوته العالي :ninja:

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يارب و يوفقك ان شاء الله...انا فى حاجات كتير وضحت اودامى و دة لانى اول مرة اسافر برة مصر ولا اعرف فى موضوع التأشيرات دى حاجة...بس جوزى مش رايح كفرد واحد يشتغل هناك دة مشروع هناك و طالب مجموعة مهندسين من شركته بالاضافة الى انه مش بيعمل اوراقه بنفسه يعنى بيديها للشركة وهما يبعتوها للشركة فى قطر و يتعاملو هما فى تظبيت الاوراق والتأشيرات ...انا عارفة انى بتعبك واللهى بس انا فعلا معرفش حاجة خالص و كنت بس عايزة اعرف هل لو سافر 3 شهور و منفعش الاستقدام زى ما وضحتلى هل اقدر اروح بتأشيرة زيارة و ارجع مصر معاه لما يرجع بعد 3 شهور و بعدين اروح معاه كزيارة تانى لو جددوله و هكذا ولا برضو فيها مشكلة...و ممكن اروحله بفيزة سياحة ولا لا؟ اصلى معرفش اية الفرق بين الاتنين

ربنا يباركلك أختى العزيزة وربنا ييسر ليكم الحال :aslam:

تعالي بس نرتب الكلام اللى أنتى قولتيه

1- زوج حضرتك مسافر على أى جهة لأن شغله مقارب لمجالنا أنا مدير مشروعات برمجية هنا فى قطر وفيه ناس كانوا فى قطر على مشاريع واستمروا فيها بعد نهاية المشروع فهل جوزك مثلاً جى على فودافون قطر ؟ حددى الجهة ولو أنا أعرفها أقدر أقولك ممكن يعملوا معاه أيه وهل هايكون مشروع وخلاص ولا هايخلوه يستمر فى الدوحة

2- حالة تأشيرة الزيارة ليكى ممكنة بس نرتب أوراقنا أنت حاصلة على مؤهل أيه ؟ "اللى انتى هاتكتبيه فى الباسبور" ليه السؤال ده لأن مش منطقى أنك تكونى جاية زيارة أو بحثاً عن عمل بوظيفة "ربة منزل" اللى هي الوظيفة الحالية ... وكمان لأنى ساعدت أختين من مصر صيدلانين وجبتلهوم تأشيرة زيارة علشان يدخلوا امتحان تعيين هنا فى مستشفى حمد المشكلة أن تأشيرة الزيارة زوجك مش هايعرف يجيبها على كفالته فممكن يعمل أيه أنه يجيبها عن طريق فندق وأنا أعرف هنا فنادق محترمة ممكن يجيب منها التأشيرة ويكون هو ضامن وخلى بالك كفيلك فى الفترة دى هايكون الفندق وزوجك مجرد ضامن ليكى ومقابل ده بتدفعى ثمن التأشيرة + إقامة تقريباً أربعة ليالى على الأقل

بصى بقى سيناريو فيزة الزيارة دي هايكون المشكلة فيها ماليه بحتة ليه ؟ لأن دلوقت لما زوجك يجي قطر أكيد بما أنه مؤقت هايوفروله سكن على قده يمكن يقعدوه مع مجموعة ولو هما ناس محترمة هايقعدوه فى فندق بس هايكون لوحده وماعتقدش هايوافقوا على اقامتكم معاً "ياريت يعرف الموضوع ده هايمشى ازاى علشان يعرف يتصرف"

فى حالة لو هايقعد معاكي فى الفندق يبقى تكلفة الفندق انتوا الاتنين "ممكن يسأل لو ممكن ياخد بدل سكن" وهنا ممكن موضوع تانى أنه يدور على شقة صغيرة مؤقتة خلال الفترة دى وده يكون أحسن طبعاً

بس المهم أنك تاخدى بالك أن تأشيرة السياحة لشهر واحد فقط وللأسف انا عارف انها ممكن تتجدد بس قد أيه مش عارف

ياريت شوية الأسئلة دى تردى عليها علشان تعرفوا تقرروا هاتتصرفوا ازاى وأمتى زوجك هايجي الدوحة ؟

هو مهندس اتصالات و فعلا جاى على فودافون قطر و مش عارفة نظام السكن اية عشان لسة البدل محددهوش بس هو هياخد بدل و ممكن حتى نزود عليه من المرتب فى سبيل اننا نأجر شقة صغيرة لو ربنا سهل و روحت معاه

انا حاصلة على ليسانس اداب انجلش يس هعمل لسة الباسبور و لو شهادتى مكانتش لسة طلعت هضطر اكتب فيه ربة منزل زى ما مكتوب فى البطاقة

بس فكرة الفندق دى كويسة بس ازاى اقدر اعمل موضوع التأشيرة دى يعنى اتفق مع الفندق ازاى موضحتليش ولا دة على جوزى وهو هناك؟...انا بصراحة كنت فاكرة ان تأشيرة الزيارة لما يكون الزوج شغال هناك هتبقى سهلة اوى .. لية مش هتنفع بهدف زيارة الزوج و اجددها بعد كدة؟

هو المفروض الاسبوع الجاى ان شاء الله هيبعت ورقه عشان يظبطهوله و يعرف هيروح امتى يمكن خلال 3 اسابيع ان شاء الله و كمان هيقلهم انه عايز ياخد مراته معاه بس انا ببحث عن حلول اخرى فى حالة انهم رفضوا الاقى حل تانى اروح معاه به او حتى اروح بعده

رابط هذا التعليق

هو مهندس اتصالات و فعلا جاى على فودافون قطر و مش عارفة نظام السكن اية عشان لسة البدل محددهوش بس هو هياخد بدل و ممكن حتى نزود عليه من المرتب فى سبيل اننا نأجر شقة صغيرة لو ربنا سهل و روحت معاه

انا حاصلة على ليسانس اداب انجلش يس هعمل لسة الباسبور و لو شهادتى مكانتش لسة طلعت هضطر اكتب فيه ربة منزل زى ما مكتوب فى البطاقة

بس فكرة الفندق دى كويسة بس ازاى اقدر اعمل موضوع التأشيرة دى يعنى اتفق مع الفندق ازاى موضحتليش ولا دة على جوزى وهو هناك؟...انا بصراحة كنت فاكرة ان تأشيرة الزيارة لما يكون الزوج شغال هناك هتبقى سهلة اوى .. لية مش هتنفع بهدف زيارة الزوج و اجددها بعد كدة؟

هو المفروض الاسبوع الجاى ان شاء الله هيبعت ورقه عشان يظبطهوله و يعرف هيروح امتى يمكن خلال 3 اسابيع ان شاء الله و كمان هيقلهم انه عايز ياخد مراته معاه بس انا ببحث عن حلول اخرى فى حالة انهم رفضوا الاقى حل تانى اروح معاه به او حتى اروح بعده

الأخت العزيزة أولاً طالما هو جاى على فودافون أعتقد فيه احتمال كبير أنه يفضل فى الدوحة بس ده هايتوقف على الشركة اللى هو جاى منها هل أصلاً ده محتمل بالنسبة لها ولا هما عايزينه يرجع مصر تاني أعتقد الرد على الموضوع ده ممكن يعرفه زوج حضرتك

إياكي إياكي تطلعى بباسبور "ربة منزل" فى حالة تأشيرة الزيارة هاتكون صعبة جداً وأنتى بتقولى أنه لسه قدامه 3 اسابيع يعنى هاتكونى خلصتى الموضوع بتاع تغيير المهنة ده

تأشيرة الزيارة بتيجي بس من خلال فندق وأحنا حتى لما بنجيب حد من قرايبنا بتبقى أسمها زيارة عائلية ودى الشرط الأساسي فيها إن يكون طالب التأشيرة معاه إقامة فى البلد مش تأشيرة زيارة أو رجال أعمال المهم بس خلى زوجك يسأل عن نوع التأشيرة اللى هاتطلعله وبعدين نقدر نتكلم فى اللى ممكن تعملوه

أما عن نظام تأشيرة الفندق أن شاء الله لما المهندس يجي قطر بيروح هو الفندق ويقدم ليكى على أقامة مع تأشيرة زيارة من الفندق وبيدفع فلوسها وأنا آخر مرة عملت الموضوع ده كانت تأشيرة الزيارة ب 600 ريال وطبعاً الإقامة في الفندق وده طبعاً على حسب نوعية الفندق

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

الأخت العزيزة أولاً طالما هو جاى على فودافون أعتقد فيه احتمال كبير أنه يفضل فى الدوحة بس ده هايتوقف على الشركة اللى هو جاى منها هل أصلاً ده محتمل بالنسبة لها ولا هما عايزينه يرجع مصر تاني أعتقد الرد على الموضوع ده ممكن يعرفه زوج حضرتك

إياكي إياكي تطلعى بباسبور "ربة منزل" فى حالة تأشيرة الزيارة هاتكون صعبة جداً وأنتى بتقولى أنه لسه قدامه 3 اسابيع يعنى هاتكونى خلصتى الموضوع بتاع تغيير المهنة ده

تأشيرة الزيارة بتيجي بس من خلال فندق وأحنا حتى لما بنجيب حد من قرايبنا بتبقى أسمها زيارة عائلية ودى الشرط الأساسي فيها إن يكون طالب التأشيرة معاه إقامة فى البلد مش تأشيرة زيارة أو رجال أعمال المهم بس خلى زوجك يسأل عن نوع التأشيرة اللى هاتطلعله وبعدين نقدر نتكلم فى اللى ممكن تعملوه

أما عن نظام تأشيرة الفندق أن شاء الله لما المهندس يجي قطر بيروح هو الفندق ويقدم ليكى على أقامة مع تأشيرة زيارة من الفندق وبيدفع فلوسها وأنا آخر مرة عملت الموضوع ده كانت تأشيرة الزيارة ب 600 ريال وطبعاً الإقامة في الفندق وده طبعاً على حسب نوعية الفندق

اشكرك يا اخى على تعاونك و على معلوماتك المفيدة و ربنا يكرمك على وقوفك بجانبنا :rolleyes:

انا ان شاء الله هعمل زى ما قلتلى و هقدم الشهادة المؤقتة علشان يكتبوا مؤهلى بدل ربة منزل

كان ليا استفسار عن تأشيرة الفندق بتكون صلاحيتها اد اية وممكن تمد لمدة اد اية؟ و هل تعرف اسماء هذة الفنادق؟

رابط هذا التعليق

اشكرك يا اخى على تعاونك و على معلوماتك المفيدة و ربنا يكرمك على وقوفك بجانبنا :roseop:

انا ان شاء الله هعمل زى ما قلتلى و هقدم الشهادة المؤقتة علشان يكتبوا مؤهلى بدل ربة منزل

كان ليا استفسار عن تأشيرة الفندق بتكون صلاحيتها اد اية وممكن تمد لمدة اد اية؟ و هل تعرف اسماء هذة الفنادق؟

لا شكر على واجب أختى العزيزة wst::

تأشيرة الزيارة صلاحيتها ستة شهور تدخلى خلالها وهى مدتها شهر وبتجدد بس مش عارف بتتجدد قد أيه ممكن أبقى أسالك

فيه فندق المروج إن "ده اللى نزلت فيه الأختين اللى أنا قولتلك عليهم" وفيه فندق رتاج ودى فنادق محترمة وطبعاً فيه فنادق ال five stars زى مانتى عايزة بس الفندقين اللى أنا قولتك عليهم يعنى سعرهم معقول

وبينى وبينك فيه فندق تعبان جداً بس مع أنه تعبان بس بيطلع تأشيرات زيارة ممكن لما الباشمهندس يجى ممكن يسأل الفندق أنه ممكن يطلع التأشيرة من عندهم وانتى طبعاً مش هاتقعدى هناك خالص والفندق ده رخيص جداً بيطلع التأشيرة ب 600 ريال والليلة فيه بحوالى 250 ريال وده طبعاً سعر ماتلاقيهوش والفندق ده اسمه فندق سفير

رابط هذا التعليق

اريد ان اعمل فى الحكومة انا طبيبة ومعايا دبلوم نسا وتوليد من مصر بس مش عارفة اية الجهة اللى ممكن يقبلونى بسرعة بصراحة امتحان الترخيص دة دمة تقيل علشان كدة مش عاوزة امشى فى سكة القطاع الخاص

رابط هذا التعليق

اريد ان اعمل فى الحكومة انا طبيبة ومعايا دبلوم نسا وتوليد من مصر بس مش عارفة اية الجهة اللى ممكن يقبلونى بسرعة بصراحة امتحان الترخيص دة دمة تقيل علشان كدة مش عاوزة امشى فى سكة القطاع الخاص

وعليكم السلام ورحمة الله

أنتى داخلة فينا شمال كده ليه يا دكتورة مش لما الأول تعرفينا هو أيه الموضوع بالظبط

أنتى تقصدى أمتحان مستشفى حمد ؟ ولا أمتحان تاني وكمان أيه موضوع القطاع الخاص ده

واحده واحده علينا علشان نقدر نساعدك :lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...