اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

كنت عايز اسال عن الكشف الطبي للحصول على الاقامة فى قطر

هل فيه تحليل للاجسام المضادة لفيروس سي ام لا

بمعني هل قطر مثل السعودية ترفض الاقامة لمن ثبت وجود اجسام مضادة

لفيروس سي فى دمه

ارجو الاجابة السريعة لان الموضوع يهمني جدا ويا ريت لا يجاوبنى الا من لديه

معلومة مؤكدة ...... واشكركم جميعا اخواني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوكم عمرو - 7 سنين في الدوحه - كل سنه باجي هنا عمل مشاركه ... واقول اني مستعد و متحمس جدا للتفاعل مع الاخوه ...بس ما حدش بيتحرك للاسف

علي العموم انا مهندس اتصالات باشتغل في البترول و كده .....عمري 34 سنه

بالنسبه للاخ اللي كان بيسأل بخصوص ازدواج الاقامه في قطر ...فانا كان عندي اقامتين في قطر و الامارات في وقت واحد ... و ما كانش في مشاكل ... بس في رسوم 1500 ريال زياده عن الاقامه العاديه

بالمناسبه ..... حد سمع حاجه عن موضوع منع المصريين من دخول قطر ده ...هل فعلا هيبقي في مشاكل ,.... انا اقامتي انتهت و لسه ما جددتش ... و مقلق شويه من موضوع التجديد ....الايام دي ... و الهرتله اللي بتحصل دي

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخ اللي كان بيسأل بخصوص ازدواج الاقامه في قطر ...فانا كان عندي اقامتين في قطر و الامارات في وقت واحد ... و ما كانش في مشاكل ... بس في رسوم 1500 ريال زياده عن الاقامه العاديه

أنت عملت الإقامة القطرية ولا الإماراتية الأول لأنى أترفضت أنى أعمل القطرية إلا لما أكنسل الإماراتية لكن العكس ممكن أنك تعمل القطرية وبعدين الإمارتية وده برضه اللى حصل مع صديق لى كان معاه أقامتين فى البحرين والسعودية ماقدرش يعمل القطرية إلا لما كنسل الإقامتين التانين

بالمناسبه ..... حد سمع حاجه عن موضوع منع المصريين من دخول قطر ده ...هل فعلا هيبقي في مشاكل ,.... انا اقامتي انتهت و لسه ما جددتش ... و مقلق شويه من موضوع التجديد ....الايام دي ... و الهرتله اللي بتحصل دي

الموضوع ده لا أساس له وقناة العربية كذبته وأحنا لسه مطلعين تأشيرات لمصريين فى الشغل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخواني الاعزاء المصريين في قطر

تحياتي وتقديري لمجهودكم الرائع والمفيد جدا في هذة الصفحات الرائعه من المنتدى

اتمنى ان تقبلوني ضيف جديد معكم على قطر

وصلت قطر في اغسطس الاخير

واعمل في احد البنوك الجديده في قطر

6053044 برجاء التواصل والصداقه من الجميع

تحياتي وليد راشد

تم تعديل بواسطة وليد راشد
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخواني الاعزاء المصريين في قطر

تحياتي وتقديري لمجهودكم الرائع والمفيد جدا في هذة الصفحات الرائعه من المنتدى

اتمنى ان تقبلوني ضيف جديد معكم على قطر

وصلت قطر في اغسطس الاخير

واعمل في احد البنوك الجديده في قطر

6053044 برجاء التواصل والصداقه من الجميع

تحياتي وليد راشد

وأدى كمان عضو جديد فى التجمع الميمون :rolleyes:

مرحباً بيك يا سيد وليد نورت الدوحة ويا رب تكون مبسوط من الدوحة ومن الشغل فى الدوحة

رابط هذا التعليق

أنت عملت الإقامة القطرية ولا الإماراتية الأول لأنى أترفضت أنى أعمل القطرية إلا لما أكنسل الإماراتية لكن العكس ممكن أنك تعمل القطرية وبعدين الإمارتية وده برضه اللى حصل مع صديق لى كان معاه أقامتين فى البحرين والسعودية ماقدرش يعمل القطرية إلا لما كنسل الإقامتين التانين

لا عملت الاماراتيه الاول ..... انا كان عندي الاماراتيه ... وبعدين زودت القطريه... الكلام ده كان من حوالي 6 سنين

ايه الاخبار ...مش هنتقابل ...... ؟

رابط هذا التعليق

أيه الأخبار يا شباب أنتوا فين بعد الأحداث اختفيتم لا حس ولا خبر أيه كلوا قاعد قدام الجزيرة ومتابعين ولا شاورتوا عقلكم وروحتوا على مكان الحدث طوالي :roseop:

عيلاء انت فين يا عيلاء ، أبو ريم أحضر حالاً أخوك شرب بيبس ، فيروس مش باين ليه ، الناس اللى كانت فى مصر رجعت ولا اتقفشت هناك :roseop:

يا خوانا أظهروا تانى لأن للأسف مافيش فايدة

رابط هذا التعليق

معلش أخي أسامة ،

والله الواحد ليس له نفس يعمل أي حاجة ،،، وللأسف دائما عندما نمر بمثل هذه الأحداث أشعر بانه لا معنى لحياتنا ، حيث أن النهاية المأساوية إما تنتظرنا في حوادث مفجعة في بلادنا ((( حوادث عبارة، حريق أو تصادم قطار،، سقوط في الترع ، حادث طرق ، إنهيارات مباني، او سجون وتعذيب))) أو ننتظر الدور يأتي علينا من أعدائنا المعروفين لنا ، ولكن للأسف إعلامنا بيخدع الناس كالعادة ويقلنا أن بتوع حماس الوحشين هما السبب ، ( مع العلم أن كل يوم بيموت منهم قادة وناس أهم من البهوات بتوعنا) وطبعا استغلوا مهاجمة بعض الدول لنا واستغلوا غيرتنا على بلدنا عندما سنسمع هذا الهجوم من المتخاذلين العرب ، ولكن رغم كل ما قرأته في هذا المنتدى أقول صراحة نحن جبناء كدولة ، نتحجج بالخوف من دخول إخوتنا من غزة إلى أراضينا ونقول أننا بنحافظ على الأمن القومي وبنحافظ على عدم تخلي أهالي غزة عن أراضيهم ،، ولكن نسينا أن الخوف يجب أن يكون من تمتع اسرائيل بنفوذ على حدودنا الشرقية ، وسيطرتهم على غزة، ونسنيا أن لو أن مصر هددت بالقوة ( حتى لو بمفردها ) كانت كلاب اسرائيل ستختبئ وتعمل لمثل هذا التصرف ألف حساب وليس كما حدث من التهديد من داخل مصر للأسف ، وإذا كانت المعاهدات والإلتزام بها سنجني منها الذل والعار إلى ما لا نهاية ، فنحن إذن نستاهل المصير الذي ينتظرنا.....

أسف على التحدث في هذا الموضوع ولكنه يفرض نفسه ،،، وإن شاء تنذاح الغمة ونلتقي قريبا لكي نشد أزر بعضنا ونخفف عن أنفسنا

تحياتي لك وفي انتظار باقي أحبائنا لكي يشاركونا ونحن نعذرهم لأن الجو العام الأن محبط ، ولكن الفرج قريب بإذن الله

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ارجوا ارجوا لمساعدة

حابة اسافر لدبي اشتغل واني مش مصرية بل ليبية وما لقيت احد يساعدني من اولاد بلادي فقلت اسال المصرين لانهم عندهم خبرة اكثر في الامور هذه وزي ما يقول المثل اسال المجرب ولا تسال الطبيب فارجوكم لا تردوني خايبة وجزاكم ربي كل خير

.......

سؤالي وببساطة هو اني احب اشتغل في دبي او في قطر بس لا عندي عقد ولا تاشيرة رجل اعمال كل لعندي كم مبلغ حابة ابدا منه واكون نفسي في تلك البلد بدافع الحصول علي تاشيرة الي اروبا والدراسة فيها هروبا من ورقة اثبات اني املك اي شي في ليبيا للسفارات الاوروبيه

بس المشكلة هي هل استطيع ان ابقي في دولة من دون وجود عقد عمل او اوراق اقامة ؟؟؟؟ يعني مثلا زي دخولي لدبي او قطر لدافع البحث عن عمل زي ما يعملوا العمالة المصرية في ليبيا ... طيب لو لا هل اقدر ابقي

14 يوم بتاشيرة زيارة وقمت بتجديد الزيارة اكثر من مرة يعني اجددها اربع او خمس مرات بدون خروجي من البلد ارجوكم ارجوكم اعطوني حل لو في طريقة ثانية لا تبخل علي ارجوكم

لاني راح اجن ولا احد يقولي ليبيا افضلك

...........

واذا سافرة هنالك فما هي الاوراق لي هما راح يطلبوها علي لما اريد اقيم في الدولة الثانية

لاني ما عندي اي اي خبرة في الامرو هذه ومش حابة ارجع لليبيا ثاني من بعد سفري منها لظروف الله يعلم بيها

...........

ملاحظة: انا اريد اشتغل علي الكمبيوتر تصميم ومعالجة صور علي كارول درو و فوتوشوب ايضا اقدر اني اشتغل كمصورة في محلات التصوير وما عندي مشكلة

...........

حابة اعرف من باب الفضول كيف الواحد يحصل علي عقد من بلد ثاني وهو موجود في بلده من غير ما يسافر الي البلد الاخر او البحث عن عمل هنالك ؟؟؟ اعرف اني كثرة اسالة بس تعرفوا البنات محدود ة معلوماتهم في الامور هذه واني بنت .

>>>>>>>>>>>>>>

رابط هذا التعليق

ارجوا ارجوا لمساعدة

حابة اسافر لدبي اشتغل واني مش مصرية بل ليبية وما لقيت احد يساعدني من اولاد بلادي فقلت اسال المصرين لانهم عندهم خبرة اكثر في الامور هذه وزي ما يقول المثل اسال المجرب ولا تسال الطبيب فارجوكم لا تردوني خايبة وجزاكم ربي كل خير

أولاً مرحباً بيكي أخت فاطيمة وسط اخواتك

سؤالي وببساطة هو اني احب اشتغل في دبي او في قطر بس لا عندي عقد ولا تاشيرة رجل اعمال كل لعندي كم مبلغ حابة ابدا منه واكون نفسي في تلك البلد بدافع الحصول علي تاشيرة الي اروبا والدراسة فيها هروبا من ورقة اثبات اني املك اي شي في ليبيا للسفارات الاوروبيه

أنتي كده توهيتنا يعنى أيه بتهربي من ورقة اثبات أنك تملكين شىء فى ليبيا قدام السفارات الأوروبية ؟

بس المشكلة هي هل استطيع ان ابقي في دولة من دون وجود عقد عمل او اوراق اقامة ؟؟؟؟ يعني مثلا زي دخولي لدبي او قطر لدافع البحث عن عمل زي ما يعملوا العمالة المصرية في ليبيا ... طيب لو لا هل اقدر ابقي

ماتقدريش تقعدى فى أى دولة خليجية إلا لما يكون معاكي إقامة وتكوني على كفالة جهة أو شركة أو حتى شخص مواطن زى حالات العمالة المنزلية

14 يوم بتاشيرة زيارة وقمت بتجديد الزيارة اكثر من مرة يعني اجددها اربع او خمس مرات بدون خروجي من البلد ارجوكم ارجوكم اعطوني حل لو في طريقة ثانية لا تبخل علي ارجوكم

لاني راح اجن ولا احد يقولي ليبيا افضلك

...........

واذا سافرة هنالك فما هي الاوراق لي هما راح يطلبوها علي لما اريد اقيم في الدولة الثانية

لاني ما عندي اي اي خبرة في الامرو هذه ومش حابة ارجع لليبيا ثاني من بعد سفري منها لظروف الله يعلم بيها

...........

ظروفك أنتى أعلم بيها

ملاحظة: انا اريد اشتغل علي الكمبيوتر تصميم ومعالجة صور علي كارول درو و فوتوشوب ايضا اقدر اني اشتغل كمصورة في محلات التصوير وما عندي مشكلة

...........

حابة اعرف من باب الفضول كيف الواحد يحصل علي عقد من بلد ثاني وهو موجود في بلده من غير ما يسافر الي البلد الاخر او البحث عن عمل هنالك ؟؟؟ اعرف اني كثرة اسالة بس تعرفوا البنات محدود ة معلوماتهم في الامور هذه واني بنت .

>>>>>>>>>>>>>>

مسألة أنك تحصلى على تعاقد عمل وأنتى فى البلد الموجودة فيها بيتم من خلال لقاء الكفيل اللى ممكن تشتغلى معاه وبيعملك مقابلة ولما يتم الموافقة عليكى بيبعتلك تأشيرة الدخول ثم الإقامة

بس فيه أقتراح أنك تروحي البلد اللى انتى عايزة تدوري فيها وليكن قطر وقطر حالياً تأشيرة الزيارة الخاصة بيها شهر وبتجدد وتدوري على عمل من خلال مقابلات فى أماكن كتيرة إلى أن يوفقك الله فى عمل وتأشيرة الزيارة بتيجي من خلال حجز فى فندق

رابط هذا التعليق

أنتي كده توهيتنا يعنى أيه بتهربي من ورقة اثبات أنك تملكين شىء فى ليبيا قدام السفارات الأوروبية ؟

يعني لما اقدم اوراقي لاي سفارة اروبيا لزم يكون مع هذه الاوراق ورقة تتبث اني املك بيت او اي شي باسمي وهذا مستحيل طبعا بنسبة لي .... وشكرا شكرا جزيلا اخوي علي ردك السريع ... اما دخولي لقطر عن طريق تاشيرة زيارة ولمدة شهر فهدا اقتراح حلو بس عندي سؤال لو اني مش حابة اخرج من قطر وابقي فيها طول عمري ومن غير ورقة اقامة او شغل يربطني بدولة هذه فهل ينفع او لا مع العلم اني اقدر ادبر تكلفة معيشتي في دولة قطر

رابط هذا التعليق

يعني لما اقدم اوراقي لاي سفارة اروبيا لزم يكون مع هذه الاوراق ورقة تتبث اني املك بيت او اي شي باسمي وهذا مستحيل طبعا بنسبة لي .... وشكرا شكرا جزيلا اخوي علي ردك السريع ... اما دخولي لقطر عن طريق تاشيرة زيارة ولمدة شهر فهدا اقتراح حلو بس عندي سؤال لو اني مش حابة اخرج من قطر وابقي فيها طول عمري ومن غير ورقة اقامة او شغل يربطني بدولة هذه فهل ينفع او لا مع العلم اني اقدر ادبر تكلفة معيشتي في دولة قطر

والله يا أخت فاطيمة الحلول المطروحة لبقائك فى قطر ممكن تكون الآتى:

1- تشتغلى فى شركة أو جهة وتفضلى طول مدة تعاقدك وده طبعاً مرتبط ببقائك فى العمل وده أنتى قولتى أنك مش عايزة ترتبطى من خلال عمل

2- تتعرفي على حد قطرى ويفتحلك مشروع أو على الأقل يكفلك تماما طول حياته وكنت باسمع هنا أن فيه قطريات بترحب بالموضوع ده بس طبعاً لما يكون فيه معرفة كبيرة بينها وبين من تكفلها

3- الحل الأخير طبعاً الزواج من واحد قطري

رابط هذا التعليق

ازيك اخى العزيز

اخبارك اية

معلش كلنا مقصريين فى حق بعض بس بجد اعذرنا الظروف والبلد وغزة والشغل مخلية الواحد مش شايف قدامة و الله

على العموم انا قرات ردك على اخت فاطمة

بس فى حل كمان انها تحاول تدور الاول على تأشيرة فى بلدها ( الى أحنا بنسميها فيزة حرة ) بس انصحها مش تطلع من بلدها غير لما تكون عارفة هى رايحة فين

اختى العزيزة انتى هتكونى لوحدك فى الغربة انتى عارفة يعنى اية

يعنى لوحدك فى بلد غريبة لزم ترتبى امورك ابل السفر على الاقل مكان المعيشة الموضوع عاوز شوية تفكير وبلاش تسرع

اوك وبالنسبة لمجال شغللك ممكن تدورى على الانترنت فىوظائف الدوحة وتشوفى يمكن حاجة تكون مناسبة ليكى

على العموم ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

ازيك اخى العزيز

اخبارك اية

معلش كلنا مقصريين فى حق بعض بس بجد اعذرنا الظروف والبلد وغزة والشغل مخلية الواحد مش شايف قدامة و الله

الحمد لله يا علاء كيفك أنت ؟ أتمنى أن تكون بخير حال

على العموم انا قرات ردك على اخت فاطمة

بس فى حل كمان انها تحاول تدور الاول على تأشيرة فى بلدها ( الى أحنا بنسميها فيزة حرة ) بس انصحها مش تطلع من بلدها غير لما تكون عارفة هى رايحة فين

ماهو يا علاء الفيزا الحرة هو أنها تيجى على كفالة حد قطرى وده اللى أنا قولتوهولها فى الرد وانت عارف أن المشكلة أن التأشيرات دى بتكون صعبة من بره قطر فهى لو جت ودورت ممكن تتعرف على واحدة قطرية ولا حاجة وتساعدها

اختى العزيزة انتى هتكونى لوحدك فى الغربة انتى عارفة يعنى اية

يعنى لوحدك فى بلد غريبة لزم ترتبى امورك ابل السفر على الاقل مكان المعيشة الموضوع عاوز شوية تفكير وبلاش تسرع

ودى المشكلة الحقيقية اللى لازم تكون عاملة حسابها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا سعيدة اوى انى لقيت الموقع دة :blink: ...انا ان شاء الله مسافرة مع جوزى قطر بس عندى استفسارات و يارب الاقى اجاباتها عندكو

انا عايزة اعرف هل من الممكن رفض منح تأشيرة للزوجة للسفر مع زوجها لاى سبب؟

و الاستفسار التانى انا شهادتى المؤقتة مش لاقياها و هعمل بدل فاقد بس طبعا هتاخد وقت و دة مستند مطلوب لعمل جواز السفر...و عرفت ان لو زوجى ضافنى على جواز سفره مش هيطلبو هذة الشهادة...فهل ينفع اسافر معه وانا مش عندى باسبور خاص بيا يعنى اعتمد على اضافتى عنده ولا لا؟

وشكرا جزيلا :wub:

رابط هذا التعليق

انا سعيدة اوى انى لقيت الموقع دة :) ...انا ان شاء الله مسافرة مع جوزى قطر بس عندى استفسارات و يارب الاقى اجاباتها عندكو

و الاستفسار التانى انا شهادتى المؤقتة مش لاقياها و هعمل بدل فاقد بس طبعا هتاخد وقت و دة مستند مطلوب لعمل جواز السفر...و عرفت ان لو زوجى ضافنى على جواز سفره مش هيطلبو هذة الشهادة...فهل ينفع اسافر معه وانا مش عندى باسبور خاص بيا يعنى اعتمد على اضافتى عنده ولا لا؟

وشكرا جزيلا :rolleyes:

الأخت العزيزة زوج حضرتك بيشتغل أيه ؟ وبياخد راتب كام ؟ دى المعايير الأساسية في عملية الإستقدام

مانصاحكيش بموضوع أضافتك على الباسبور وأى شهادة مؤقتة بتطلع فى ظرف يومين وموضوع أنك تطلعي معاه ما عتقدش انها تنفع لأنه بيكون ليك إقامة منفصلة عن إقامة زوجك بس ممكن أسألك هنا بتوع الجوازات عندنا وأحنا حاضرين لأى استفسار

رابط هذا التعليق

انا سعيدة اوى انى لقيت الموقع دة :) ...انا ان شاء الله مسافرة مع جوزى قطر بس عندى استفسارات و يارب الاقى اجاباتها عندكو

وشكرا جزيلا :rolleyes:

الأخت العزيزة زوج حضرتك بيشتغل أيه ؟ وبياخد راتب كام ؟ دى المعايير الأساسية في عملية الإستقدام

مانصاحكيش بموضوع أضافتك على الباسبور وأى شهادة مؤقتة بتطلع فى ظرف يومين وموضوع أنك تطلعي معاه ما عتقدش انها تنفع لأنه بيكون ليك إقامة منفصلة عن إقامة زوجك بس ممكن أسألك هنا بتوع الجوازات عندنا وأحنا حاضرين لأى استفسار

اشكرك جدا يا اخى على ردك و اهتمامك...زوجى مهندس اتصالات و الراتب 10 الاف ريال غير بدل السكن و توفير سيارة له...ولكن هو مسافر على اساس short mission اى 3 شهور قابلة للتجديد فهل هذا السبب او غيره يعرفل ذهابى معه؟

والشهادة المؤقتة واللهى يا اخى قالولى مش قبل اسبوعين وانا معنديش وقت ... مكتوب فى البطاقة المهنة ربة منزل فقط و المؤهل غير مكتوب فهل هذا كافى ام ما هو الحل؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...