اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

محدش يعرف محل تصوير نضيف..حاجة كده للصور التذكارية

أنا رحت ألوان الخليج قبل كده وطلع ستوديو على ما تفرج..

ماتجاوبش انت يا osmel33 إدي فرصة لاخواتك في الفصل يجاوبوا يا أخي :roseop::roseop::roseop:

أنت فين ياعم Virus ، أخيرا ظهرت ( نسخة 2009 ) وحشتنا يا راجل معلش الأخ أسامة بيجاوب على الأسئلة إللي بره المقرر ، علشان كده معظم الأسئلة بيجاوب عليها ، ومنها طبعا سؤالك بس أنا هاجاوب عنه المرة دي

على العموم في محلات تصوير كثير في شارع المطار القديم ( الشارع الذي به الرغيف الساخن ) على العموم قبل محل الرغيف الساخن بحوالي 200 متر هناك محل تصوير هو الأكبر في هذا الشارع بس بصراحة كويس وبيدلك نسخة على سي دي علشان لو عاوز تحتفظ بالصورة كسوفت كوبي ،،،

على العموم أنا معلش لا أتذكر اسم المحل ولو افتركته هاكتبلك اسمه بكره هنا في نفس الموضوع

وفكر في الكلام إللي قاله الأخ علاء وقولنا رأيك قبل الجمعة القادم

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

محدش يعرف محل تصوير نضيف..حاجة كده للصور التذكارية

أنا رحت ألوان الخليج قبل كده وطلع ستوديو على ما تفرج..

ماتجاوبش انت يا osmel33 إدي فرصة لاخواتك في الفصل يجاوبوا يا أخي :roseop::roseop::roseop:

ماشي يا فيروس أفندي كنت هانفعك ماشى... ماشي... شوف بقى مين هايجاوبك

ولا خلي الصور لو معاك صور تحمض لوحدها :roseop:

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههههههههههه لا انا مش عارف عشان انا مش فكرت فى الموضوع دة ابل كدة

بس يأخى هات انت كاميرا واتصور احسن بكتير يعنى

دة رأى

وعلى فكرة فى الاخر بردة استاذ / أسامة هو الى هيجواب

ازيك يا استاذ / أسامة عامل اية

وابو ريم اخبارك اية

محدش عاوز يجى الجمعة ياجماعة بعد الصلاة نتقابل كدة على الكورنيش

نشوف بعض :roseop:

على فكرة استاذ / أسامة كانت فرصة سعيدة جدا وبجد حضرتك وأبو ريم الاستاذ محمد فعلا ناس الواحد يفتخر ان يعرف ناس زايكوا والله

اخوك علاء

أنت اللى شخص جميل يا عيلاء والواحد مبسوط أنه أتعرف على ناس محترمة زيك وزى أخويا أبو ريم

وبس الناس علشان تعرف أحنا اتقابلنا أنا وعلاء وأبو ريم الجمعة اللى فاتت على الكورنيش واللى حابب أحنا موجودين

رابط هذا التعليق

اتقابلتوا!!!!!!!!!!!!

دي خيانة عظمى !!!واحنا بقى مالناش لازمة يعني!!!؟؟

أنا هقفلكوا الموضوع ده وها أعلي مستوى الإنذار لحد ما يضرب في السقف

وكمان مش عايز أتصور

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

اتقابلتوا!!!!!!!!!!!!

دي خيانة عظمى !!!واحنا بقى مالناش لازمة يعني!!!؟؟

أنا هقفلكوا الموضوع ده وها أعلي مستوى الإنذار لحد ما يضرب في السقف

وكمان مش عايز أتصور

ده أحنا هاتينا وعمالين نقول يا أخوانا عايزين نتقابل يا أخوانا عايزين نفعل التجمع

والناس ودن من طين وودن من عجين لغاية أما جه السيد المحترم أبو ريم

وراح قافش في وبعتلى رسالة خاصة ونظام بقى أحضر حالاً وكلام من ده وأتكلمنا

على التليفونات لغاية أما اتقابلنا يوم الجمعة اللى فاتت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دلوقتي اللي عايز يروح قطر يمتحن اختبارلمستشفي و مالوش قرايب يعمل ايه

في ناس قالوا سافر علي قطر ايرواي ..... بس الشركه قالت انها اوقفت الخاصيه دي

ايه الحل

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دلوقتي اللي عايز يروح قطر يمتحن اختبارلمستشفي و مالوش قرايب يعمل ايه

في ناس قالوا سافر علي قطر ايرواي ..... بس الشركه قالت انها اوقفت الخاصيه دي

ايه الحل

لازم يكون ليك حد هنا علشان تيجي على فندق والشخص ده بيكون ضامن ليك

رابط هذا التعليق

الحمدلله وصلت قطر ..

الدوحه مدينه هاديه و لطيفه .. بس انا ليه حاسس ان في هدد في كل مكان .. زي ما تكون البلد بتتهد و بتتبني من أول و جديد .. :happy:

بجد يا جماعه انا استفدت من قرايه الموضوع ده كتير قبل ما اوصل ..

ربنا يكرمكم و يجازيكم كل خير ..

و يا ريت تقبلوني عضو معاكم في الرابطه اللي هتتعمل كمان 7 سنين ديه :rolleyes:

أحمد ..

رابط هذا التعليق

شكرا لسيادتكم ............... يعني ايه ليا حد يعني لازم قريب و لا ممكن صديق يضمني ( يعمل هناك)

الأخ adrianocrespo أي حد قريب صديق أى حد بيمضى على ورقة كده فى الفندق وخلاص

رابط هذا التعليق

الحمدلله وصلت قطر ..

الدوحه مدينه هاديه و لطيفه .. بس انا ليه حاسس ان في هدد في كل مكان .. زي ما تكون البلد بتتهد و بتتبني من أول و جديد .. :unsure:

بجد يا جماعه انا استفدت من قرايه الموضوع ده كتير قبل ما اوصل ..

ربنا يكرمكم و يجازيكم كل خير ..

و يا ريت تقبلوني عضو معاكم في الرابطه اللي هتتعمل كمان 7 سنين ديه :rolleyes:

أحمد ..

سلام مربع كبير للأخ أحمد في الدوحة :roseop:

يا راجل يا طيب ده أنت جاى أيام العز أحنا هنا من أيام الدوحة ماكانش فيها

شارع واحد مش مهدود يعنى الهدد الى انت شايفه ده الفينيش

علشان هما عايزين يطوروا البلد بشكل سريع

طبعاً يا مراحب يا مراحب بيك كعضو وعلى الفكرة الرابطة دى اتفعلت وأحنا أى نعم

كنا تلاتة بس العبد لله والأخ العزيز أبو ريم والأخ العزيز كمان عيلاء وأحنا أتقابلنا

يوم الجمعة اللى فاتت وآى نعم كنا تلاتة بس بس أحنا ما قولناش أن أحنا رابطة

ولا حاجة كده فى الخباسة أتقابلنا أصحاب مع بعض على الكورنيش وخلاص

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أولا تحياتى لكل الاخوة المصريين الموجودين فى قطر

اخوكم/ أيمن مهندس مدنى خبرة 10 سنوات واعمل فى مكتب استشارى كويس بالدوحة ومرتاح والحمد لله.

انا هنا من سنة تقريبا والبلد جميلة وهادية وبصراحة تتحب لكن المشكلة انى كنت أعمل فى مصر بجهة حكومية كويسة واخدت منها أجازة لمدة سنة ولما جيت أجدد الأجازة قام الاخوة المسئولين المحترمين هناك برفض تجديد الأجازة وأرسلو لى انذار بحجة انهم فى حاجة شديدة للمهندسين وعاوزين يفصلونى من الشغل والصراحة انا محتار هل اكمل هنا ومش مهم الوظيفة فى مصر ولا ارجع استلم الوظيفة الحكومية.

ولما دخلت على محاورات اخواتنا المصريين قلت استفيد بأفكارهم الجيدة والمقنعة حيث انى قرات كذا موضوع وكانوا فعلا نعم الأخوة والأصدقاء

وشكرا لتعاونكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا مصرى ومقيم بالدوحة انا بقالى 7 شهور وبصراحة كدة شوفت اللى محدتش شوفته قاعد من غير شغل والدينا هنا صعبة قوى وما صدقت لقيتكم يمكن القى مساعدة منكم لانى بصراحة على الاخر وهنا محدتش بيساعد حد ليه مش عارف وبسال ازى ادور على شغل هنا لانى لسه جديد ومش عارف اعمل ايه بالله عليكم كل اللى يقرأ رسالتى يرد عليا ولو باى حاجة تطمنى شوية انا اسمى محمد ورقمى 6030027 بالله عليكم ما تنسونى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

برحب بكل المصريين المقيمين بقطر

انا احمد مقيم بقطر من سنة ونص

بشتغل مصمم جرافيك

جيت قطر على شركة كمبيوتر (صيانة كمبيوتر) وبعد سنة الشركة قفلت ونقلت كفاله

بس للاسف عندي مشكله مع الكفيل الجديد كنت اعرفه قبل ما انقل كفاله عليه كان راجل محترم وثقت فيه ونقلت الكفاله

وبعد نقل الكفاله رافض انه يكتب عقد بيني وبينه (شغال من غير عقد) واللي وعدني بيه قبل نقل الكفاله معملهوش وما وفاش بوعده ليا .

وبدأت شويه مشاكل

بس انا عايز اعرف القانون هنا يسمحله انه يكنسل مع انه مش جايبني من مصر

فيه ناس قالولي انه مش من حقه الكنسل عشان مش جايبك من مصر

فهل هذا صحيح

واعمل ايه اذا كنت عايز اسيبه لأنه موافاش بحاجه من وعده ولا عايز يكتب العقد اللي اتفقنا عليه وغير انه مش عايز يديني اي شي من حقوقي ولا تذاكر الطيران ولا السكن .وغير كل كلامه

يا ريت حد يفدني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ محمد

يا ريت تكتب مؤهل حضرتك وسنوات الخبرة وانت عاوز تشتغل ايه

وممكن برده تروح جريدة الراية فى المطار جنب اللولو هايبر ماركت وتنزل فيها اعلان وان شاء الله ربنا يكرمك ويوفقك

تم تعديل بواسطة AYMANTARHONY
رابط هذا التعليق

بس انا عايز اعرف القانون هنا يسمحله انه يكنسل مع انه مش جايبني من مصر

فيه ناس قالولي انه مش من حقه الكنسل عشان مش جايبك من مصر

فهل هذا صحيح

واعمل ايه اذا كنت عايز اسيبه لأنه موافاش بحاجه من وعده ولا عايز يكتب العقد اللي اتفقنا عليه وغير انه مش عايز يديني اي شي من حقوقي ولا تذاكر الطيران ولا السكن .وغير كل كلامه

يا ريت حد يفدني

الموضوع اللي ببتكلم عليه ده في الكويت مش في قطر

في الكويت مش من حق الكفيل يلغي إقامتك و يرحلك إلا إذا كان هو اللي جابك

أما قطر فهي مثل السعوديه في قانون الكفاله

الكفيل ممكن يلغي إقامتك و يرحلك في أي وقت حتى لو بقاللك عشرين سنه في البلد و لسه ناقل كفالتك عليه من شهر

طبعا ممكن تشتكيه في إدارة العمل اللي في الدائري الثالث و في المقابل هو ممكن يلغي إقامتك و يرحلك

فكر كويس و ربنا يسهلك أمورك

رابط هذا التعليق

انا هنا من سنة تقريبا والبلد جميلة وهادية وبصراحة تتحب لكن المشكلة انى كنت أعمل فى مصر بجهة حكومية كويسة واخدت منها أجازة لمدة سنة ولما جيت أجدد الأجازة قام الاخوة المسئولين المحترمين هناك برفض تجديد الأجازة وأرسلو لى انذار بحجة انهم فى حاجة شديدة للمهندسين وعاوزين يفصلونى من الشغل

دي مش حاجه شديده للمهندسين ... ده حقد بعيد عنك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أولا تحياتى لكل الاخوة المصريين الموجودين فى قطر

اخوكم/ أيمن مهندس مدنى خبرة 10 سنوات واعمل فى مكتب استشارى كويس بالدوحة ومرتاح والحمد لله.

انا هنا من سنة تقريبا والبلد جميلة وهادية وبصراحة تتحب لكن المشكلة انى كنت أعمل فى مصر بجهة حكومية كويسة واخدت منها أجازة لمدة سنة ولما جيت أجدد الأجازة قام الاخوة المسئولين المحترمين هناك برفض تجديد الأجازة وأرسلو لى انذار بحجة انهم فى حاجة شديدة للمهندسين وعاوزين يفصلونى من الشغل والصراحة انا محتار هل اكمل هنا ومش مهم الوظيفة فى مصر ولا ارجع استلم الوظيفة الحكومية.

ولما دخلت على محاورات اخواتنا المصريين قلت استفيد بأفكارهم الجيدة والمقنعة حيث انى قرات كذا موضوع وكانوا فعلا نعم الأخوة والأصدقاء

وشكرا لتعاونكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا أخ أيمن المشكلة اللى انت واقع فيها كنت أنا واقع فيها زمان قوى

واخترت ساعتها الغربة وأنا حالياً لو كانت الأمور مستقرة فى البلد أكثر كنت هاقولك استمر هنا وسيبك من مصر وشغل مصر

بس بعد سريان الشائعات هنا بكنسلة المصريين من أعمالهم وهى أنا تأكدت تماماً أنها شائعة لكن المشكلة أن الموضوع ده حصل هنا قبل

كده فعلاً فكرت جدياً أن الموضوع ده بتاع السفر غير آمن بالمرة يعنى بعد مايكون الواحد خد قرار بالإستمرار يحدث مالا يحمد عقباه ويرجع يقول

ياريت اللى جرى ما كان

فياريت تسأل وتجمع معلومات عن الوضع في البلد علشان لما تاخد قرار تبقى متأكد من أنه القرار الصح ... ولك تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...