اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

اختى رويناء هنا الأغلب مافيش حاجة اسمها شقق وحشة الأغلب الاعم الشقق شبه بعض ونضيفة المشكله مش فى كدة المشكلة فى الاسعار...الاسعار نار وبالذات ابو ظبي بيقولوا اقل حاجة ب70 دا اذا وجدت

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعه محدش هيقدر يساعد حتى بنصيحة ايه الاماكن اللى ممكن تكون طالبه ناس دلوقتى فى مجال الكمبيوتر

الأخ الكريم انت المشكلة أنك اخترت موعد معلش مش تمام فى السفر

يعنى أزمة اقتصادية ومافيش فعاليات فى البلد وأهمها معرض جيتكس في دبي

أنت كنت الأحسن استنيت فترة المعرض دى وكل الناس بتاعة الكمبيوتر بيكونوا

فيها بس هاقولك أنا على أماكن ممكن تروح تسأل فيها

شركة اسمها جاما ليرن فى أبو ظبي www.gamalearn.com "صاحبها مصري اسمه أ/ عادل رزق"

مجلس إعمار بجوار بلدية دبي كانوا من فترة محتاجين حد فى IT

وربنا ييسر لك الحال

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

طب ادور فين على شقق اماكن ممكن الاقى فيها ؟

واهم حاجه المدارس ربنا يكرمكم التسجيل اول الشهر ابنى g1 بأذن الله والشويفات ايه اخبارها كويسه ولا ايه

رابط هذا التعليق

انا رحت الشويفات كويسة بس نظامها صارم جدا والولاد بيرجعوا الساعة 4

ادخلى على موقع المدرسة

وعايزة تعرفى اخبار عن كل مدرسة فى ابوظبي اعملى بحث هتلاقى متكلمين كتير عنها بالتفصيل

رابط هذا التعليق

الأخوة الأحباب لقد أتممت اجتياز المقابلة والختبارات الخاصة بشركة أبوظبى للخدمات الصحية كمراقب صحي ومكافحة أمراض معدية والتى تمت فى مصر وتم ارسال الأوراق المطلوبة الى أبوظبى و قالت شركة بايونير المنظمة للمقابلة ان العقد سيصل كمان 10 أيام يعنى على آخر شهر فبراير

فأرجوا الإفادة بخصوص المرتبات وهل توفر الشركة سكن أم لا وإذا لم توفر سكن فهل بتعطى بدل سكن وهل هناك صعوبة فى استقدام الزوجة

وهل هناك حد مصري شغال فيها يمكن الاتصال به

رابط هذا التعليق

اختى رويناء هنا الأغلب مافيش حاجة اسمها شقق وحشة الأغلب الاعم الشقق شبه بعض ونضيفة المشكله مش فى كدة المشكلة فى الاسعار...الاسعار نار وبالذات ابو ظبي بيقولوا اقل حاجة ب70 دا اذا وجدت

و ده خارج ابو ظبي و ليس داخلها فالايجارات داخل ابوظبي تبدأ من 150 الف

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

يا جماعه محدش هيقدر يساعد حتى بنصيحة ايه الاماكن اللى ممكن تكون طالبه ناس دلوقتى فى مجال الكمبيوتر

روح وادي السيليكون في دبي

انما في ابوظبي فشوف الفاداتا في شارع المطار عند بنك دبي الاسلامي او الامارات للكمبيوتر اعتقد في شارع الدفاع او جمبو في شارع المرور تقاطع الجوازات

و ممكن تروح محلات الجمله اللي في تقاطع شارع السلام مع الكترا ممكن يدلوك على شركة طالبه حد

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

الأخوة الأحباب لقد أتممت اجتياز المقابلة والختبارات الخاصة بشركة أبوظبى للخدمات الصحية كمراقب صحي ومكافحة أمراض معدية والتى تمت فى مصر وتم ارسال الأوراق المطلوبة الى أبوظبى و قالت شركة بايونير المنظمة للمقابلة ان العقد سيصل كمان 10 أيام يعنى على آخر شهر فبراير

فأرجوا الإفادة بخصوص المرتبات وهل توفر الشركة سكن أم لا وإذا لم توفر سكن فهل بتعطى بدل سكن وهل هناك صعوبة فى استقدام الزوجة

وهل هناك حد مصري شغال فيها يمكن الاتصال به

الف مبروك و اعتقد هاتكون كويسة .. معرفش الصراحة اجابات اسئلتك و المفروض تسألهم للشركة و تكون عارفهم من الاول

اما استقدام الزوجه فهو سهل جدا و يشترط حد ادنى للمرتب 3 الاف و سكن او 4 الاف شامل و يشترط عدم العمل بمهن معينة (زي العمال و الطباخين و انت مش منهم)

الصعب بجد هو توفير سكن للزوجه

و بالتوفيق ان شاء الله

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

إخواني المغتربين ....بعد ان قرأت ما كتب في هذا الموقع قررت فتح موضوع لمغتربي الإمارات و الهدف منه حاجتين إتنين:

1- إنو نحاول نتلم مع بعض في بلد زي الإمارات يسكنها غالبية غير عربية.

2-تقديم الصورة الواقعية للإمارات و أسلوب المعيشة فيها بدون خيالات و لا تضخيم.....

و طبعا أنا شخصيا عامل الصفحة دي عشان البند التاني لأنو ياااااااما شفنا ناس كانت جاية و جايبه معاها الفاس و الغلق عشان تغرف

المهم :

أنا محاسب / محمد أحمد الشاطر

و تليفوني 00971505046443

و تحت الأمر في أي إستفسار عن الوضع و على كل حال أنا إن شاء الله متابع كل يوم و حزود الصفحة بكامل المعلومات أول بأول و الله ولى التوفيق

===

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي محمد الشاطر - شكرا جزيلا علي مبادرتك الطيبة واسمحي لي باستفسار بسيط

وهو بخصوص شركة في الشارقة اسمها "شركة الامارات والسعودية للاستشارات الادارية والاقتصادية " وهما بصراحة كانوا معلنين عن فرص عمل لديهم وارسلت السيرة الذاتية واتصلوا بي ويرغبون في عملي معهم - بس قالوا انه لازم من مقابلة شخصة في الامارات الاول والتذاكر عي حسابهم طبعا وذلك باعتبار انني مقيم في السعودية فعلي ما اعتقد انه دخول الامارات سهل . وذلك للعمل معهم في الدراسات والاستشارات الاقتصادية وذلك بمسمي "مستشار اقتصادي"

السؤال؟؟؟

1- ماهي سمعة هذه الشركة ؟

2- ماهو الراتب الممكن التفاوض عليه معهم لانهم سالوني انت بتاخد كام في السعودية ؟ وانا طبعا لم اجاوب عليهم

3- وكفاية كده وجزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

اضرب مرتب السعوديه في اربعه علشان تعيش بنفس المستوى

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

أخى الحبيب محمد عيسى بعد التحية

الأسئلة كانت متعلقة بمكافحة الأمراض المعدية والأمراض التى تنتقل عن طريق البيئة و أسئلة خاصة عن مرضى التيتانوس وأنفلونزا الطيور يعنى مسبب المرض ونوعه فيروسى ام بكتيرى وفترة الحضانة ومدة حجز و عزل المريض والمخالطين والحمد لله كانت اجاباتى بتوفيق ربنا اجابات مركزة ومباشرة وغير مترددة

والسؤال أخى الحبيب هل الشركة (شركة أبوظبى للخدمات الصحية ) توفر سكن ام لأ وهل تعرف متوسط راتب المراقب الصحى بها ؟

أرجو الإفادة

رابط هذا التعليق

في الحقيقه مش عارف و لا اعتقد يمكنني السؤال حاليا

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا سعيده جدا بوجود رابطه مصريين فى الامارات

انا عندى استفسار بسيط

انا استلمت تاشيره تبع شركة ابوظبي للخدمات الصحيه بابوظبي هيا صورة من التاشيره الاصليه وعليها اختام من وزارة القوى العامله والمستشار العمالي

المشكله انى لما رحت اطلع تصريح العمل قالى الموظف فى مكتب التصاريح احنا بناخدالورقه دي وبنعطيكي صورة منها

ولما هتوصلي بازن الله هيعطوكى هما الاصل بعد ماتسلميهم الصورة

انا بصراحه خايفه

ومش عارفه اعمل ايه خصوصا انه مش كل مكاتب مصر بتعمل كدا يعنى محافظات محافظات

فابالله عليكوا اللى عندوا اجابه يفيدنى

بالنسبه للاخ حسين اللى امتحن تبع بايونيير انا امتحنت تبع القوى العامله بس انا معايا بكالريوس تمريض

كنت عاوزه اسالك انت كمان عملت ايه فى التاشيره فى تصاريح العمل

تم تعديل بواسطة raniaelashry
رابط هذا التعليق

مفيش مشكله خالص سواء اديتيهم الصورة الموثقة او معملتيش تصريح العمل

صورة التأشيرة الموثقه ياخدوها براحتهم الصورة تكفي في المطار لانه يتم استبدالها بالاصل من مكتب مختص في المطار هنا و بالتالي فلا داعي للقلق من هذا الإجراء

و تصريح العمل بيكون مطلوب فقط عند السفر بيطلع عليه ضابط الجوازات و ليس هناك تشديد عليه

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

سؤال تانى معلش هو انا وثقت كل الاوراق والشهادات بتاعتى من ادارة الجامعه اللى انا تابعه ليها ومن الخارجيه

بس فى ناس بتقول انه لازم تتوثق من سفاره الامارات نفسها والا مابيكونش ليها لزمه

طبعا سفاره الامارات التوثيق فيها الورقه ب175 جنيه لو عادي لو مستعجل250 جنيه

كمان الفيش والتشبيه بيتوثق من الخارجيه ولا اصلا مالوش لزمه لانهم من ضمن الطلبات اللى طالبينها مننا شهاده حسن سير وسلوك فقالوا فيما معناها هو الفيش والتشبيه وووووووو اصلا عملاه من 3 شهر بس هما اللى اتاخروا فى الفيزا فعلشان كدا انتهي

رابط هذا التعليق

هو فعلا لازم يتوثق من سفارة الإمارات، و الشهادات بتتوثق الأول في المكتب التعليمي التابع للسفاره في شارع شهاب بالمهندسين، بس فيه حل تاني و اسهل من كده طالما اتوثقت من الخارجيه خلاص، و هو انك نيجي بيها الإمارات بدون توثيق و بعدين توثقيها من السفارة المصريه بابوظبي و الخارجية الاماراتيه، و هنا الاجراءات سهله و محترمه مفيهاش الطوابير اللي في الشارع زي مصر و ده اللي عملته

ما اعرفش موضوع الفيش ده بس اعتقد شهادة حسن السير و السلوك دي بتطلع من مكان العمل .. ده تصوري بس مش معلومة مؤكدة

تم تعديل بواسطة محمد عيسى

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

والله يا جماعه انا مبسوط جدا انى فى تجمع زى دى وناس عندها خبرة تقدر تساعد وان شاء الله ابقى عضو دائم فى التجمع

انا اسمى عبدالرحمن جيت من حوالى اسبوعين فى ابو ظبى وبدور على شغل فى مجال IT & NETWORK وربنا يكرم ان شاء الله واللى يقدر يساعد بنصيحة او معلومه يبقى ساعتها المنتدى مفيد بشكل عملى

وده رقم تليفونى للتواصل مع اى مصرى 0507826084

تم تعديل بواسطة BONOFREEZ
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

اريد ان أسال سوال واسفه مقدما لو كان مكرر

زوجى كان يعمل فى شركه خاصه وبعدين ومع الركود ابتدت الامور الماليه تتغير المهم جاله عرض من شركه حكوميه فى ابوظبى

مع التأكيد ان مافيش اى مشكله فى تغيير الفيزا ولن يحتاج الى حتى مغادره البلاد

وبعد ان قدم استقالته وجدان شركته القديمه عملتله ممانعه 6شهور برضه الشركه الحكوميه بتقول مافيش مشكله وميقدروش يعملوا حاجه

هل هذا الكلام صحيح

يعنى فعلا عدم الممانعه متأثرش لو كان رايح لشركه حكومه؟؟ وانه فعلا غير مضطر لمغدره البلد؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...