اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

سؤال لذوي الخبره و خصوصا في دبي

في ناس بتسكن في الشارقه و بيكون شغلها في دبي

على اساس ان السكن ارخص نسبيا في الشارقه

و لكن أمام هذا الفرق يوجد زحام مروري كبييير جدا في المشوار اليومي و قدره البعض بالساعات يوميا

و السؤال

هل فرق اسعار الايجارات بين دبي و الشارقه الآن يستحق معاناة المشوار اليومي من الشارقه لدبي و العوده؟

و هل هناك حلول لتفادي الزحام اليومي بين البلدين؟

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الفارق في اسعار الايجارات يصل الى الضعف تقريبا

يعني الي تدفعه في استديو في دبي ممكن تدفعه في شقة غرفتين في الشارقة

الاختيار يرجعلك 1- سكن واسع وعناء الطريق أم سكن صغير و راحة بال من الطريق

2-سكن رخيص و عناء الطريق أم سكن غالي و راحة بال من الطريق

3- ممكن تجيب عربية مجهزة بغرفة نوم و معيشة وحمام ومطبخ و تعيش فيها ارخص و احسن

رابط هذا التعليق

يعني مشكلة الطريق ملهاش حل اطلاقا يا زعلان بأي شكل؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هناك حلول بدأ تطبيقها زي الطرق المدفوعة الاجر يعني بتدفعه تعرفة معينة حاليا هي 4 دراهم عند العبور من كل بوابة

ظهر اثر لبعض هذه البوابات لكنه محدود في بعض المناطق بما حدى بوزيادة عدد البوابات على الطريق الواحد حتى يقل عدد السيارات التي تستخدم الطرق البديلة لتفادي البوابة الاولى حتى تدخل الطريق المدفوع فتم وضع بوابات اضافية بعد هذه المداخل الفرعية طبعا مفيش وقوف على البوابات لأنها الكترونية

المشكلة الحالية ان هيئة الطرق و المواصلات حطت البوابات على اغلب الطرق و الجسور لكنها لم تفعل بعد وبكده رجعنا تقريبا لنقطة الصفر طالما ان الناس حتدفع في اغلب الاحوال يبقى مش حتفرق معاها وحتستخدم الطريق الانسب وده حيرجع الزحام في ظن الناس بصور او باخرى وان كان قد يكون اقل مع تمنيات الناس بترك بعض الطرق الرئيسية التي تخدم حركة العبور من والى الشارقة بدون بوابات تعرفة حتى يحدث شيء من التوازن بين عدد الطرق المدفوعة و الغير مدفوعة

الشارقة كمان عندها نية استخدام هذه البوابات وفرض رسوم على استخدام الطرق زائد انها بتقوم بتوسعة بعض الطرق الرئيسية الا ان الزحام داخل مدينة الشارقة يظل الاسوأ

الحلول الاخرى هي حلول فردية وتتمثل في اختيار الاوقات المناسبة لتفادي الازدحام مع استخدام الطرق المدفوعة في بعض الاحيان مما يسهل الحركة ويجعلها اكثر انسيابية

رابط هذا التعليق

الاستاذ enerky

اهلابيك ف ابوظبى

بلد هادية ومنظمة وجميلة

انا عايشة فيها من سنة وان شاء اللة اقدر ارد على اسالتك على قدر المستطاع

بالنسبة للسكن فهو اغلى حاجة ف ابو ظبى

الاستوديو الايجار المفروش يتراوح من 3500 الى 4500 على حسب المساحة والمكان

فى ارخص بكتير طبعا بس فاماكن بعيد عن ابو ظبى وتحتاج لوجود سيارة معك

الاكل موش غالى يكفيك 500 درهم شهريا للاكل السوبر هنا

الفسح بقى عندك المولات على اعلى مستوى

والكورنيش راءع جداااااا

والشواطىء المجانية

والحداءق العامة المتاحةللجميع

اتمنى لك التوفيق

استاذه سهيله

انا متشكر جدا لمعلوماتك القيمه

اتمني الاقي ايجار بنفس التمن ده خصوصا اني مش عاوز ااجر مفروش لان الشغل بيتكفل بمصاريف التاسييس

المشكله ان سمعت ان الحكايه بتزيد يوم عن التاني فربنا يكرم والاقي سعر كويس ان شاء الله

شكرا مره تانيه وربنا يوفقك ويوفقنا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

طب ليه الناس اللي ساكنين في الشارقه و شغالين في دبي مبيتخدموش حاجه زي الرينج رود للإنتقال بين البلدين بدل الدخول في الزحمة ؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا على فكرة دى اول مشاركة ليا فى المنتدىة الرئع جدا وياريت لو حد يقدر يرد عليا اكون متشكر جدا الموضوع ببساطة

انا خريج كلية تجارة دفعة 2006 اشتغلت بلتجارة هنا فى مصر ملقتش فيها اى تقدم ومرتبات ضعيفة تكاد تكون معدومة

قعدت افكر..انا اعمل اية فى حياتى المهم انا حلو فى الكومبيوتر ....المهم رحت اخدت دورة ICDLوكملت اشتغلت فى شركة بتدينى 350

جنية ..قلت ماشى ... المهم مشيت فيها 6 اشهر لحد ما اخدت دورة Oracle Developerالمهم بقى انا عاوز اعرف هل الاوراكل ديوفولوبر

لية مستقبل فى الامارات ومطلوب ولا لاء ياريت حد يرد عليا والوضع المعيشى فى الامارات

رابط هذا التعليق

الاخ سامو زين

معلش اصل بحب سامو زين ... اولا ربنا يوفقك يارب فى حياتك

ثانيا : انا هقولك والله على الوضع بكل صراحة .. موضوع الاوراكل شغال هنا بس انا بلاقى ناش شغالة بية وناس تانية واخدة الكورس دة وللاسف مش شغالين بية وشغالين سيلز او سكرتارية

انا اخوية بردو فى مصر بياخد الكورس دة ... بس صدقنى هو نصيب يعنى الاخ اللى شغال سكرتير استعجل واقبل اى شغلانة يعنى تقريبا مكنش كمل 3 ايام فى البلد ..

بس على العموم علشان تضرب عصفورين بحجر انت دلوقتى خريج تجارة يعنى محاسب" زي انا كمان دفعة 2006 " بص يا سيدى تعمل اية :

انت الانجليزى بتاعك كويس ومعاك ICDL دة كويس لكن الاهم من كل دة خصوصا لينا كمحاسبين هى البرامج المحاسبية

انت لو تقدر تاخد برامج محاسبية زى QUIK BOOKS او PEACH THREE او TALLY دة يبقى كويس اوى

وكمان لو انت تجارة عربى ياريت تاخد كورس تجارة انجليزى بحيث تحفظ المصطلحات المحاسبية بالانجليزى وتقدر تعمل القوائم المالية بالانجليزى زى " قائمة المركز المالى والدخل والارباخ والخسائر وباقى القوائم "

لان لما تعمل مقابلة فى شركة اغلب الشركات بيبقى المديرين الماليين هنود وهيختبرك فى المحاسبة ويجيبلك مسألة تحلها قدام عنية ويشوف مستواك فى البرامج المحاسبية ..

بكدة يبقى انت مؤهل تبقى محاسب وبمرتب كويس " محاسب معاك جميع المتطلبات اللى عاوزينها هنا "

وان شاء الله ممكن تشتغل بمرتب كبداية 4000 او 3500 ودة يعتبر بداية كويس وبعد سنة ممكن مرتبك يوصل 6000

والله الكلام دة عن تجربة ودة اللى موجود هنا دلوقتى وبكل امانة .. وياريت كنت الاقى حد ينصحنى قبل ما اجى هنا علشان مكنتش اعرف الحاجات دى وللاسف اشتغلت براتب يكاد يكفى .. الحمد لله على كل شئ

بالنسبة للحياة هنا والمعيشة هبقى اكملك فى الحديث التالى ان شاء الله علشان المدير وصل ولازم اقفل

سلام مؤقت

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا على فكرة دى اول مشاركة ليا فى المنتدىة الرئع جدا وياريت لو حد يقدر يرد عليا اكون متشكر جدا الموضوع ببساطة

انا خريج كلية تجارة دفعة 2006 اشتغلت بلتجارة هنا فى مصر ملقتش فيها اى تقدم ومرتبات ضعيفة تكاد تكون معدومة

قعدت افكر..انا اعمل اية فى حياتى المهم انا حلو فى الكومبيوتر ....المهم رحت اخدت دورة ICDLوكملت اشتغلت فى شركة بتدينى 350

جنية ..قلت ماشى ... المهم مشيت فيها 6 اشهر لحد ما اخدت دورة Oracle Developerالمهم بقى انا عاوز اعرف هل الاوراكل ديوفولوبر

لية مستقبل فى الامارات ومطلوب ولا لاء ياريت حد يرد عليا والوضع المعيشى فى الامارات

هو مبدإيا من شبه المستحيل انك تشتغل في المكان ده منغير ما يكون معاك شهاده جامعيه في الحاسب الآلي إلا لو اعتبرت نفسك معاك ثانوية عامة بالإضافة للخبرة و القدره على حل المشاكل و مرتبك مش هايكون كبير

زي ما قال علاء احسنلك تشتغل محاسب بس قوي نفسك و لازم تكون في الانجيزي 100% بدون نقاش

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

طب ليه الناس اللي ساكنين في الشارقه و شغالين في دبي مبيتخدموش حاجه زي الرينج رود للإنتقال بين البلدين بدل الدخول في الزحمة ؟

حد عنده اجابه؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حد عنده اجابه؟

معرفش لاني مش في دبي لكن اللي اقدر اقوله ان برضه طريق الإمارات بيكون زحمة في أوقات الذروة كما انه يحل جزء يسير جدا من الطريق و الباقي يلزمه اقتحام دبي بزحمتها و رخامة شوارعها

دانا مره قعدت ساعتين في مدخل دبي بس (شارع الشيخ زايد)

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

حد عنده اجابه؟

معرفش لاني مش في دبي لكن اللي اقدر اقوله ان برضه طريق الإمارات بيكون زحمة في أوقات الذروة كما انه يحل جزء يسير جدا من الطريق و الباقي يلزمه اقتحام دبي بزحمتها و رخامة شوارعها

مش فاهم يا محمد!

تقصد تقول ان طريق الإمارات هو الرينج رود أو الدائري بتاع دبي؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حد عنده اجابه؟

مش فاهم يا محمد!

تقصد تقول ان طريق الإمارات هو الرينج رود أو الدائري بتاع دبي؟

للرفع

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

للرفع تاني والنبي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المشكلة فى الزحمة ان كل بياخد طريق الامارات لكن ممكن طريق تانى ودة للاسف لفة طويلة من عند القرهود وبعد كدة الجميرا .. لكن الناس اللى بتاخد الطريق دة مش معاهم كات سالك علشان كدة بياخدوا اللفة الطويلة دى ومنها كمان هروب من الزحمة .. لكن مش هروب من البترول..

دى معلوماتى ومش اكيدة علشان مش معايا سيارة اقدر ال واشوف الطرق..

كل سنة وانتم طيبين

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

المشكلة فى الزحمة ان كل بياخد طريق الامارات لكن ممكن طريق تانى ودة للاسف لفة طويلة من عند القرهود وبعد كدة الجميرا .. لكن الناس اللى بتاخد الطريق دة مش معاهم كات سالك علشان كدة بياخدوا اللفة الطويلة دى ومنها كمان هروب من الزحمة .. لكن مش هروب من البترول..

كل سنة وانتم طيبين

ياعم متبخلش علينا وقول اكتر شويه :roseop:

يعني الطريق اللي بتقول عليه ده ياخد وقت قد ايه من اخر الشارقه جنب دبي لغاية جبل علي؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ياعم متبخلش علينا وقول اكتر شويه

يعني الطريق اللي بتقول عليه ده ياخد وقت قد ايه من اخر الشارقه جنب دبي لغاية جبل علي؟؟

ههههههههههههههههههه والله مش ببخل بس انا مش متأكد ،، على العموم هسألك انهاردة وهقولك بالظبط على كل حاجة ..

ماشى يا عسل . :blink:

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتم طيبين

ياعم متبخلش علينا وقول اكتر شويه :blink:

يعني اذا قلنا من القصيص الصناعية لحد المنطقة الحرة في جبل علي و الطريق سالك بدون زحمة ممكن نص ساعه الى اربعين دقيقه

شارع الإمارات هو الطريق الدائري بتاع دبي و يربطها بالشارقة و عجمان

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

انا كنت قبل كده سالت ف موضوع تاني عن الايجار ف ابو ظبي

بس معلش لو ينفع تعرفوني اخر التطورات نظرا لاني خلاص مسافر اخر الشهر ده

انا عازب وعاوز استوديو صغير ويكون معقول مش قصر يعني ف الفخامه

واشكركم مقدما علي ردودكم وربنا يكرمنا كلنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرحت جدا بالموقع لاني من فتره افكر في موقع خاص بالمصريين بالامارات علشان نقدر نتواصل مع بعض

يريت الاقي ترحيب

انا مهندس كمبيوتر وفني خدع وجرافيك

عندي فكره كويسه جدا عن التصميمات والمواقع

وبقترح عليكم لو نعمل موضوع رابطة المصريين بالامارات دي

ونعمل موقع خاص بينا

نقدر نضيف فيه

بحث عن وظائف للناس اللي جايه جديد او القيمين ومش مرتاحين

اجارات

مساعدة الناس اللي عندهم مشاكل

خدمات متكامله يعني

ويكون للرابطه دي مجموعه في كل اماره

فيه ناس بتيجي هنا وبتتبهدل ومش بتلاقي حد يقف جنبها

يريت منبقاش بتوع كلام وبس ونبدأ فعلا التنفيذ في الموضوع دا

انا بقدم الموقع كامل بتصميمه هديه مني للرابطه ويريت الموضوع دا يتفعل

مستني ردودكم

أرق تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...