اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

الاخ روبى ...ايه ده هو محدش بيخش غيرك هنا واللا ايه .........اللهم اجزك عنا خير الجزاء

على كده لو انت مدخلتش محدش هيرد علينا :) ...هى الناس راحت فين ;) :roseop:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال للاخوه في الامارات

لو انا مقيم في الامارت والشركه صفت ونزلت الناس نهائي هل ممكن انقل كفاله في شركه تانيه وسمعت ان في الامارات اشهر حرمان اتمني لو حد يعرف يفيدني واشكركم

ايوة فى حالة استغناء الشركة عن الموظف بيكون له الحق الانتقال لاى شركة تانية و مبيكونش فى اى حرمان او غرامات

الاخز العزيز وكم تكلفه نقل الكفاله في حاله استغناء الشركه عن الشخص

رابط هذا التعليق

سؤال للاخوه في الامارات

لو انا مقيم في الامارت والشركه صفت ونزلت الناس نهائي هل ممكن انقل كفاله في شركه تانيه وسمعت ان في الامارات اشهر حرمان اتمني لو حد يعرف يفيدني واشكركم

ايوة فى حالة استغناء الشركة عن الموظف بيكون له الحق الانتقال لاى شركة تانية و مبيكونش فى اى حرمان او غرامات

الاخز العزيز وكم تكلفه نقل الكفاله في حاله استغناء الشركه عن الشخص

لن تكون هناك اى تكلفة اضافية على الموظف او الشركة الا تكلفة استخراج فيزا العمل الطبيعية عند استقدام اى موظف جديد للشركة

رابط هذا التعليق

اهلا بيكم, انا مصري ساكن في الامارات من 12 سنة, بشتغل مهندس في بلدية أبوظبي, لو عندكم استفسار خشوا على موضوعي بعنوان"العمل و الحياة في الامارات" و انا مستعد اجاوب على استفساراتكم عشان هنا الصفحات كتيرة .

رابط هذا التعليق

الاخ روبى - السلام عليكم بما انك الوحيد اللى بتخش تسال علينا ارجو الرد على استفسارى

شركة ديوا ارسلوا لى ميعاد المقابلة وطالبين :

صورة من جواز السفر

4 صور شخصية خلفية بيضاء

شهادة التخرج

بيان بالمرتب اللى هنا (مش عارف ايه ده - مش عارف ارد اقول ايه بصراحة)

المهم لاستخراج الجواز انا لسه معايا بطاقة قديمة فيها بيانات منزل والدى - المهنة طالب بكلية الهندسة

والمقابلة خلاص مافيش وقت هل فيه مشكلة لاستخراج الباسبور كده مع العلم انى معايا صورة من شهادة الجيش ( معاف مؤقت لس ال 30 )

معلش انا مستغرب من حاجة انه لسه مفيش مقابلة ولا حاجة ولا مثلا نجحت وطالبين الورق ده معناه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا يارياسة

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

الاخ روبى - السلام عليكم بما انك الوحيد اللى بتخش تسال علينا ارجو الرد على استفسارى

شركة ديوا ارسلوا لى ميعاد المقابلة وطالبين :

صورة من جواز السفر

4 صور شخصية خلفية بيضاء

شهادة التخرج

بيان بالمرتب اللى هنا (مش عارف ايه ده - مش عارف ارد اقول ايه بصراحة)

المهم لاستخراج الجواز انا لسه معايا بطاقة قديمة فيها بيانات منزل والدى - المهنة طالب بكلية الهندسة

والمقابلة خلاص مافيش وقت هل فيه مشكلة لاستخراج الباسبور كده مع العلم انى معايا صورة من شهادة الجيش ( معاف مؤقت لس ال 30 )

معلش انا مستغرب من حاجة انه لسه مفيش مقابلة ولا حاجة ولا مثلا نجحت وطالبين الورق ده معناه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا يارياسة

بالنسبة لجزئية الجواز فمقدرش بصراحة اقولك هل وجود طالب فى خانة الوظيفة هتأثر فى شئ و لا لا وإن كنت افضل انك مدام كدة كدة هتطلع لسه باسبور فطلع بطاقة رقم قومى بتعديل الوظيفة و العنوان بالمرة وده هيدعم موقفك قدامهم بالنسبة للتجنيد لانك قولت اعفاء مؤقت لسن 30 و ممكن الربط بين الوظيفة فى الجواز كطالب و بين الموقف التجنيدى على انه اعفاء لمدة حتى انتهاءالدراسة و برضه دى تكهنات مش قول فصل .

اما فيما يخص المرتب فممكن يكون مطلوب المرتب الحالى و المتوقع من جانبك لتقاضيه منهم فى الحالة دى اكتب الرواتب اللى انا قولتهالك و بالنسة للمرتب الحالى اذكره مش هتفرق ده سؤل تقليدى فى دول الخليج كلهاو هدفه بس ان الشخص اللى هيعملك المقابلة يبقى فاهم ممكن يضغط عليك فى المرتب اد ايه و خد بالك الزيادة بشكل مبالغ فيه مثلا فى المرتب الحالى بتلفت انتباهم لان غالب بيكون فى دراسات لمرتبات السوق الداخلى او الخارجى فنصيحتى هنا لو انت هتقدم كل ده فى المقابلة خلى جزئية المرتب الحالى ده للمناقشة فى المقابلة و اكتفى بذكر المرتب المتوقع لو هما طالبينه دلوقتى.

بالنسبة لانهم طلبوا الورقيات دى كلها وبعدين المقابلة هتم فده عادى ممكن ناس بتوظف برضه منغير حتى مقابلة و يجيلك اوفر مثلا بالايميل بناءا على السى فى بتاعك بس و على ما فهمت منك انك شغال فى وزارة الكهرباء فى مصر يعنى نفس الشغل تيبيكال بتاع ديوا فطبيعى لاتقلق وابقى طمنى بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بخصوص شركة ديوا للمياة ...هيا كانت طالبة تخصصات اية ...وهل فية منقابلات اتعملت ولا لاء ..وياريت لو تكرمت حد يجيب ليا ايميل شركة ديوا

ممكن ..اكون شاكر ليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا يامغتربى الامارات

انا وصلت الحمدالله من يوم 3 فى الشهر ونسكن فى ديسكفرى جاردنز ياريت لو عيله ساكنه معانا او قريب منا نتواصل معاهم

ياحسن فعلا الواحد هيبتدى يزهق

اغلب العماره هنود والوحيده اللى شوفتها شكلها مصرى قولتها سلام عليكم مرضتش

وللاسف جوزى معندوش اصحاب هنا واللى يعرفهم مش متجوزين

وحتى الاولاد مش واخدين على كده بنتى سنتين ونص بتسأل على جيرانا فى مصر

رحوا فين؟ مشيوا ليه؟

وابنى بيشوف الاولاد تحت بس اغلبهم هنود والتواصل صعب حتى بالانجليزى بيقولى مافيش حد بيعرف عربى شويه

وجوزى شغله فى ابوظبى بيرجع طبعا تعبان وخلاص اليوم تقريبا خلص

انا حاولت انزل الجنينه يمكن نشوف حد نتعرف عليه بس تقريبا المصريين مبيحبوش الجنينه شوفت اغلب الجنسيات الا مصريين

وشكرا

تم تعديل بواسطة الرويناء
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بخصوص شركة ديوا للمياة ...هيا كانت طالبة تخصصات اية ...وهل فية منقابلات اتعملت ولا لاء ..وياريت لو تكرمت حد يجيب ليا ايميل شركة ديوا

ممكن ..اكون شاكر ليكم

محد شمن الاخوة الكرام رد على سؤالى ممكن اعرف اقدم فين وشكرا ليكوا ....انا كنت فى الامارات قبل كدة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اهلا بيك ليه بس انتقلتوا يلا بالتوفيق

عاوزه أسال احنا اقامتنا تبع ابوظبى وعاوزه اقدم على رخصه (معنديش رخصه مصرى)ممكن اقدم فى المدرسه هنا فى دبى وافتح ملف هنا ولا لازم ابوظبى

رابط هذا التعليق

لا ابدا احنا نقلنا بر دبي علشان اقرب لوالدة زوجتي بس انا بحب بصراحة الجاردنز و شايفها منطقة جميلة ومناسبة انتوا ساكنين في الديسكفري جاردنز البنايات الدورين ولا في بنايات اعمار الطويلة ولا في البنايات الصغيرة الاربع طوابق (الجاردنز) الجديدة

موضوع الرخصة ده ممكن يفيدك فيه السندباد خليني اتصل بيه و أتأكد منه

هو زوج حضرتك بيشتغل ايه

رابط هذا التعليق

اتصلت بمركز بالحصا لتعليم قيادة السيارات بيقولوا لازم تاخدي موافقه من ابوظبي الاول و تيجي بيها تعبي الفورم عندهم ومفيش مشاكل

ده موقع حكومة دبي شروط استخراج الرخصة و فيه وصلات للمدارس المعتمده للتعليم

http://www.dubai.ae/ar.portal?topic,drivli..._pageLabel=home

رابط هذا التعليق

هو اوركل فينانشيل يعني بيشتغل في المالية على برامج اوركل ولا هو مطور برامج محاسبية ومالية - معلش اصلي جاهل بالموضوع ده اول مره اسمعه وربنا يكون في عونه بيروح ابو ظبي كل يوم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا يامغتربى الامارات

انا وصلت الحمدالله من يوم 3 فى الشهر ونسكن فى ديسكفرى جاردنز ياريت لو عيله ساكنه معانا او قريب منا نتواصل معاهم

ياحسن فعلا الواحد هيبتدى يزهق

اغلب العماره هنود والوحيده اللى شوفتها شكلها مصرى قولتها سلام عليكم مرضتش

وللاسف جوزى معندوش اصحاب هنا واللى يعرفهم مش متجوزين

وحتى الاولاد مش واخدين على كده بنتى سنتين ونص بتسأل على جيرانا فى مصر

رحوا فين؟ مشيوا ليه؟

وابنى بيشوف الاولاد تحت بس اغلبهم هنود والتواصل صعب حتى بالانجليزى بيقولى مافيش حد بيعرف عربى شويه

وجوزى شغله فى ابوظبى بيرجع طبعا تعبان وخلاص اليوم تقريبا خلص

انا حاولت انزل الجنينه يمكن نشوف حد نتعرف عليه بس تقريبا المصريين مبيحبوش الجنينه شوفت اغلب الجنسيات الا مصريين

وشكرا

حمد لله على السلامة و انشالله اقامة سعيدة , بالنسبة للجناين مش هتلاقى عرب كتير فى الوقت ده لان الصيف دخل خلاص انما فى الشتا ممكن تلاقى ناس تتعرفى عليهم و الاولاد يلعبوا مع بعض قدامكم انا ارشح حديقة الصفا دى تانى تقاطع فى الشيخ زايد و ممكن توصللها برضه من شارع الوصل انما برضه ده فى الشتا ,بالنسبة للصيف حاولى تتشتركى فى اى جيم حواليكى هتلاقى اكيد لو انى معرفش الديسكفرى اوى انما ده مكان تجمع و ممكن تكونى فى صداقات بالذات سيدات البيوت فى الصبح و بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى سؤال بالنسبة لمستشفى العين هل هى مستشفى كويسة. لانى جالى عرض عمل بها و مش عارف أقبله و لا أرفضه .

يا ريت اللى عنده فكره عن مستشفى العين بمدينة العين يتفضل و يقولها.

جزاكم الله كل خير

:ninja: :roseop: wst::

رابط هذا التعليق

الاخوة المصريين فى الامارات السلام عليكم

لو فية مغسلة فى الشارقة - تحديدا البطينة وفى شارع كويس وبها ماكينة غسيل 10 كيلوا ودراى كلين 15 كيلوا و2 مكبس منهم واحد لم يستخدم بالاضافة الى ترخيص للمحل بميزانين ولكن لم ينفذ وبها 2 عمال هنود منهم عامل على كفالة المغسلة وجارى استخراج عدد 2 فيزة عامل ولديها تعاقد مع 4 محلات كوى + فندقين

ممكن سعرها يوصل لكام

وشكرا

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...