اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

والله يا أخت لماضة انا هقولك بصراحة انا مش مقتنع بفكرة خروج بنات للعمل فى دولة تانية بعيد عن اهلهم انا مبهجمش حد على فكرة كل واحد وله ظروفه اللى بتقضى تصرفه بالشكل ده من عدمه ,لكن انا من خلال النماذج القليلة اللى قبلتها لبنات مصريين هنا فاقول ان الحياة صعبة جدا على اى شاب لوحده فما بالنا بالاخوات ,ربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله يا أخت لماضة انا هقولك بصراحة انا مش مقتنع بفكرة خروج بنات للعمل فى دولة تانية بعيد عن اهلهم انا مبهجمش حد على فكرة كل واحد وله ظروفه اللى بتقضى تصرفه بالشكل ده من عدمه ,لكن انا من خلال النماذج القليلة اللى قبلتها لبنات مصريين هنا فاقول ان الحياة صعبة جدا على اى شاب لوحده فما بالنا بالاخوات ,ربنا يوفق الجميع
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلش محتاجة أسمع رأيكم ضروري جدا فيما يلي:

1- أنا أصلا العقد بتاعي إني محاضر في كلية و ده مكتوب في العقد اللي وقعت عليه لكن بطاقة العمل لما طلعت لقيتهم عملينها وظيفة إدارية....لما سألت لقيت إجابات عبيطة متدخلش دماغ عيل صغير و بعدين أنا كنت ابتديت شغل خلاص؟؟؟

2- العقد فيه شرط إن مدة العقد 3 سنين و أنا أضفت جزئية التجديد يتم سنويا بموافقة كلا الطرفين....هل إضافتي دي في صفي يعني مثلا لو فكرت أسيبهم بعد سنة هيسبوني و لا إيه؟؟؟ و هو فيه حاجة إسمها عقد داخلي؟؟؟

3- هل قانون العمل فعلا ينص إن إذا استقدم صاحب العمل حد م بلده لازم يوفر له سكن أو يكون له بدل يقدر ب 6000 درهم؟؟؟؟

مش عارفة ع الرغم الناس اللي بشتغل معاهم لغاية دلوقتي كويسين معايا بس اكتشفت حاجات كتيرة مش ماشية مظبوط في الشغل و بعدين ليه عندي إحساس إني اتقرطست؟؟؟؟

معلش محتاجة استشارة حد يكون فاهم او مجرب

ألف مليون شكر

رابط هذا التعليق

الأخت لماضة,

موضوع المسمى الوظيفى ده انا قتلته بحثا ميهمكيش منه انا مهندس مدنى و جيت على وظيفة حاسب كميات لاقيتهم فى الكشف الطبى كاتبين فنى كميات انا بقى عملت اللى ما يتعمل ازاى تتكتب كدة قالولى لما تطلع الاقامة هتتظبط و لما طلعت الاقامة لقيتهم كتبين حاسب كميات فعلا لكن كدة بيدفعوا قيمة فيزا اقامة اقل فده مش هيضرك فى شئ اطمنى .

النقطة التانية اجابتها العقد اللى معاكى لو فى الجزء الشهير محدد المدة مكتوب رقم 3 سنوات يبقى كدة حضرتك معاهم الثلاث سنوات والجزئية اللى حضرتك ضفتيها دى اصلا من حقك تمشى لكن هتتوقع على حضرتك غرامة محترمة تدفعيهلم و كمان حرمان من العمل فى الامارات ككل لمدة سنة.

اما لو مفيش رقم محطوط يبقى عقد مفتوح وفى الحالة دى برضه لازم تقضى معاهم 3 سنين او تمشى بعد سنة من غير غرامة بس يطبق 6 شهور حرمان من العمل على جواز سفرك الا اذا :

-اخدتى منهم خطاب عدم ممانعة

-العمل على فيزا منطقة حرة

-العمل لاى جهة حكومية

فى الحالة دى تقدرى تنقلى كفلتك منغير 6 شهور حرمان .

العقد الداخلى ده انا سمعت عنه لكن برضه سمعت ان الدولة بتحاول تحاربه مقدرش افتيلك فيه لانى معرفوش اوى الاخ dnrd اعتقد ممكن يديكى اجابة لو لسه متابع المنتدى .

-بالنسبة للسكن القانون محددش اى ارقام تخص السكن و كله مرتبط بالعقد اللى حضرتك مضيتيه لو العقد شامل السكن على جهة التوظيف يبقى كدة لو بدل سكن و محطوط رقم يبقى ده رقم بتاخديه كل شهر على مرتبك انما حد ادنى او اعلى مفيش ممكن مدير بياخد 10,000 شامل سكن و ممكن مدير فى شركة تانية ياخد 40,000 و السكن على الشركة .

-القرطسة ده احساس عام عند المصريين و انا اولهم يعنى احنا كل هدفنا بيبقى الخروج من البلد و السلام و مع الوقت هنا و سماع المرتبات اللى بتدفع بتحسى انك فى مصيدة انما عادى لازم اول شغل يكون كدة و كل واحد بيتعلم الدرس و لما بينقل لشغل تانى بيظبط الامور

رابط هذا التعليق

اما لو مفيش رقم محطوط يبقى عقد مفتوح وفى الحالة دى برضه لازم تقضى معاهم 3 سنين او تمشى بعد سنة من غير غرامة بس يطبق 6 شهور حرمان من العمل على جواز سفرك الا اذا :

-اخدتى منهم خطاب عدم ممانعة

-العمل على فيزا منطقة حرة

-العمل لاى جهة حكومية

فى الحالة دى تقدرى تنقلى كفلتك منغير 6 شهور حرمان .

أحب أضيف بالنسبة للعقد المفتوح ممكن تجنب "الغرامة" و "الحرمان" اذا قضيت معاهم سنة عمل و كنت من أحد الوظائف التالية المستثناة من حرمان وزارة العمل الأوتامتيكي (6 شهور) و هي:

المهندسين و الدكاترة و الصيادلة و المعلمين و المحاسبين حتى سائقي النقل الثقيل

راجع قانون العمل الأماراتي صفحة 19

http://www.zu.ac.ae/library/html/UAEInfo/d...AELabourLaw.pdf

و هنا مكمن الخطورة في المسمى الوظيفي و عدم ثقة صاحب العمل في العمال يدفعه الى تغيير المسمى خوفا من تلك الأمتيازات القانونية للمهنيين, متهيألي صعب مفاوضتهم في هذا الموضوع "المسمى الوظيفي و تغييره" حيقولك حتفرق ايه معاك و لكن هوا كده مسلط عليك سيف الحرمان :roseop: للأسف ده وضعنا جميعا كمصريين في الأمارات و لكن عندي مبدأ "اذا كان لابد من القرطسة فمحدش يقرطسني و لكن أتقرطس بمزاجي!"

رابط هذا التعليق

حتى هذا البند تم ابطال مفعول فيما عرف بتفعيل خطاب عدم الممانعة سنة 2007 حيث ضمت كل الاعمال المهنية وصار من غير المستطاع لاى مهنة تغيير الكفالة الا بموافقة الكفيل الأول حتى للمهندسين و الدكاترة و كل الوظائف المستثناة من قبل, الا انه اضيف تعديل المدة الى 3 سنوات فى نفس السنة حتى يعتدل النصاب نوعا ما بين الموظف و الكفيل ولنا الله .

رابط هذا التعليق

ازيكوا ياجماعه اخباركوا ايه من وماااااااان مادخلتش من يوم ماجيت االامارات بالظبط ازيك يااستاذ احمد ربنا يجازيك خير على ردودك اللى بتفيد الجميع

اى استفسار عن العين انا حاضره وبالنسبه للجماعه بتوع شركة ابو ظبي انا كمان تبع نفس الشركه لو فى اى استفسار انا موجوده

رابط هذا التعليق

اخوكم مهندس مصرى فى وزارة الكهرباء بمصر - القاهرة ولدى عرض من هيئة كهرباء دبى الحقيقة ما عملتش المقابلة لسه ولكن اللى قريته معاكم خوفنى من السفر ولكن وسط هذا التجمع وجدت ناس برده يعنى بتدى امل ........ المهم انا عايز حد يقوللى ايه المميزات والعيوب فى ديوا ونظام الشغل وايه النقط المهمة فى العقد وايه اقل مرتب اطلع عليه فى دبى

لاننا طبعا يا اخوة مش سايبين بلدنا وطالعين نتفسح لكن طالعين نحوش ونعمل قرش خاصة انى متزوج حديثا وعايز طبعا اخد زوجتى معايا ونبنى مستقبلنا هناك اذا كان ممكن :unsure: :happy: :roseop:

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

اخوكم مهندس مصرى فى وزارة الكهرباء بمصر - القاهرة ولدى عرض من هيئة كهرباء دبى الحقيقة ما عملتش المقابلة لسه ولكن اللى قريته معاكم خوفنى من السفر ولكن وسط هذا التجمع وجدت ناس برده يعنى بتدى امل ........ المهم انا عايز حد يقوللى ايه المميزات والعيوب فى ديوا ونظام الشغل وايه النقط المهمة فى العقد وايه اقل مرتب اطلع عليه فى دبى

لاننا طبعا يا اخوة مش سايبين بلدنا وطالعين نتفسح لكن طالعين نحوش ونعمل قرش خاصة انى متزوج حديثا وعايز طبعا اخد زوجتى معايا ونبنى مستقبلنا هناك اذا كان ممكن :unsure: :happy: :roseop:

هو هناك فيه درجات وظيفيه و مرتباتها محدده مش مسألة تفاوض .. و ربنا يوفقك

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

لاننا طبعا يا اخوة مش سايبين بلدنا وطالعين نتفسح لكن طالعين نحوش ونعمل قرش خاصة انى متزوج حديثا وعايز طبعا اخد زوجتى معايا ونبنى مستقبلنا هناك اذا كان ممكن :lol: :lol: :rolleyes:

بالتوفيق ان شاء الله يا باشمهندس

انا كمان اخى مهندس وقاية ف وزارة الكهرباءبمصر وتم الرد عليه انه له موعد لمقابلات شركة ديوا دى.يا ريت تخليك على تواصل معانا بأى معلومات عشان نعرف اهم التفاصيل ال حضرتك طلبت تستفسر عنها .

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

وشكرا

:roseop: :roseop: :rose

رابط هذا التعليق

اولا : اشكر كل من ساهم برد على استفسارى :roseop:

ثانيا: برده محدش رد على التفاصيل اللى سالت عليها mfb: :Exclam:

ثالثا :الأخ محمد عيسى مع احترامى طبعا لراى حضرتك و بغض النظر عن موضوع الدرجات الحكاية برده فيها تفاوض لانى سمعت من اكتر من شخص ان على حسب شطارتك ولباقتك فى المقابلة ممكن تحدد برده الراتب المناسب يعنى مثلا انا خبرة 4 سنين وممكن يكون معايا زميل تانى نفس الخبرة انا مثلا اخد 8 وهو ياخد 11 .....12 .....13 مثلا........

المهم نريد تفاصيل عن الحياة فى دبى السكن واسعاره (سمعنا انها انخفضت شوية) والسكن فى الشارقة مصاريف الاكل والشرب والاتصالات معدل الامان وكل مايخص الحياة

والمعاملة مع الهنود :rolleyes: :roseop::roseop: :lol: :lol: مثلا اللى سمعت عنهم انهم اكتر من النمل

رابعا : الاخ EGYPTDNRD فين مشاركاتك المتميزة ياباشا وجميع الاخوة الافاضل طبعا :gather:

وختاما ارجو الردود وبالنسبه لماما نونا تم تاجيل المقابلة لمدة اسبوع او اتنين لاسباب خارجة عن ارادة الناس هناك سيتم موافاتنا بالايميل mil:

رابط هذا التعليق

اولا : اشكر كل من ساهم برد على استفسارى :roseop:

ثانيا: برده محدش رد على التفاصيل اللى سالت عليها mfb: :Exclam:

ثالثا :الأخ محمد عيسى مع احترامى طبعا لراى حضرتك و بغض النظر عن موضوع الدرجات الحكاية برده فيها تفاوض لانى سمعت من اكتر من شخص ان على حسب شطارتك ولباقتك فى المقابلة ممكن تحدد برده الراتب المناسب يعنى مثلا انا خبرة 4 سنين وممكن يكون معايا زميل تانى نفس الخبرة انا مثلا اخد 8 وهو ياخد 11 .....12 .....13 مثلا........

المهم نريد تفاصيل عن الحياة فى دبى السكن واسعاره (سمعنا انها انخفضت شوية) والسكن فى الشارقة مصاريف الاكل والشرب والاتصالات معدل الامان وكل مايخص الحياة

والمعاملة مع الهنود :rolleyes: :roseop::roseop: :lol: :lol: مثلا اللى سمعت عنهم انهم اكتر من النمل

رابعا : الاخ EGYPTDNRD فين مشاركاتك المتميزة ياباشا وجميع الاخوة الافاضل طبعا :gather:

وختاما ارجو الردود وبالنسبه لماما نونا تم تاجيل المقابلة لمدة اسبوع او اتنين لاسباب خارجة عن ارادة الناس هناك سيتم موافاتنا بالايميل mil:

توصل بالسلامة يا باشا و انا تحت امرك فى اى استفسار .اسعار الايجار قلت شوية دلوقتى فعلا يعنى مثلا استوديو ممكن يكلفك من 3 الى 4 الاف درهم فى الشهر و لو غرفة و صالة يبقى حوالى 6 الاف درهم ,الاكل و الشرب يعنى نقول من 500 الى 800 درهم فى الشهر اهم حاجة الانتقالات بقى يا بشمهندس انا اعرف ان ديوا بتدى عربيات حاول على اد متقدر عقدك يكون فيه عربية بدل متشترى انت لو اشتريت مش ازمة لان نظام التقسيط هنا سهل ,انا معرفش انت كام سنة خبرة ادينى عدد سنين الخبرة اقولك متوسط مرتبك كام مبدأيا لو انت 6-8 سنوات خبرة يبقى 18000 درهم معقولين كبداية ونصيحة اتأكد اوى اوى ان اى حاجة تتفق عليها تكون فى العقد مكتوبة لان مفيش حاجة اسمها جنتلمان اجريمنتس هنا كله بالعقد و اللى مكتوب فيه و بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الاخ روبى شكرا جزيلا على اهتمامك يارياسة ولعلم حضرتك انا خبرة 4 سنين ... بس فيه نقطة عايز اسال عليها هى هل ديوا بتوفر سكن؟ فى الخالة دى يبقى الراتب هيقل!!!! صح

فعايز تقوللى افبل بكام مع سكن ومن غير سكن خاصة ان معى زوجة وليس عندى اولاد لانى كما ذكرت متزوج حديثا

- نقطة تانية هى انى للاسف مابعرفش اسوق ولكن هنا فى مصر اللى هى مصر فيه سواقين مع العربيات ....فعلى فرض مافيش سيارة هل فيه مواصلات كويسة فى الامارات واذا كان فيه يبقى بدل المواصلات المناسب فى حدود كام ؟؟ : ............ وبالنسبة للسكن هل استوديو او شقة غرفة وصالة مناسبة لشخص وزوجته فقط وهل السكن فى الشارقة بعيد ام قريب

وهل السكن الذى توفره الحكومة مناسب ............. معلش اسئلة كتير بس الواحد مشتت وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآسف جدا للاطالة :rolleyes: :roseop:

رابط هذا التعليق

الاخ روبى شكرا جزيلا على اهتمامك يارياسة ولعلم حضرتك انا خبرة 4 سنين ... بس فيه نقطة عايز اسال عليها هى هل ديوا بتوفر سكن؟ فى الخالة دى يبقى الراتب هيقل!!!! صح

فعايز تقوللى افبل بكام مع سكن ومن غير سكن خاصة ان معى زوجة وليس عندى اولاد لانى كما ذكرت متزوج حديثا

- نقطة تانية هى انى للاسف مابعرفش اسوق ولكن هنا فى مصر اللى هى مصر فيه سواقين مع العربيات ....فعلى فرض مافيش سيارة هل فيه مواصلات كويسة فى الامارات واذا كان فيه يبقى بدل المواصلات المناسب فى حدود كام ؟؟ : ............ وبالنسبة للسكن هل استوديو او شقة غرفة وصالة مناسبة لشخص وزوجته فقط وهل السكن فى الشارقة بعيد ام قريب

وهل السكن الذى توفره الحكومة مناسب ............. معلش اسئلة كتير بس الواحد مشتت وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآسف جدا للاطالة :unsure: :happy:

هما اللى اعرفه مبيوفروش سكن انما انا برضه هديك الرقمين الاول لو عليك كل حاجة يبقى 15000-16000 درهم ولو يوفروا سكن و مواصلات يبقى 8000 حلو بس تأكد انه سكن عائلى ,المواصلات موجودة لكن استخدامها صعب لان المسافات طويلة و عددها قليل فاللى بيحصل ان ممكن مشوار ياخد معاك ساعة او اكتر على اما توصل فالاحسن اول اما الاقامة تطلع تقدم على الرخصة فورا ,السكن لو انت ومراتك و مش هتقيموا علاقات مع اصحاب و لا حاجة يبقى استوديو حلو عليكوا لو اجتماعين و زيارات و كدة بقى اوضة و صالة ,السكن فى الشارقة ارخص بس المشواركل يوم ياخد ساعتين رايح و ساعتين جاى من الزحمة و هيهلكك و يهلك عربيتك والاختيار فى الاخر ليك برضه فناس تقولك انا جاى عشان اتعب بس اوفر شوية و ناس تانية تقول الفرق ده ميستهلش التعب ده و كل واحد و دماغه بقى

انا بس نسيت اقولك اخر مرة انى سمعت ان ديوا ممكن متجددش العقود للمهندسينها من كذا واحدقبل كدة يعنى عقدك محدد مثلا سنتين عدت السنتين يقولك شكرا بس ده اعتقد العيب الوحيد اللى سمعته عنها و ان كان فى رأيى مش عيب اوى لان كل الناس هنا شغالة دلوقتى على كف عفريت نتيجة الظروف الاقتصادية الحالية و ربنا المعين

رابط هذا التعليق

مش عارفة أشكركم إزاي ربنا يريحكم زي ما طمنتوني و لو إن برضه في شوية أفكار بتتنطط في دماغي

أنا معايا عقد مكتوب فيه محاضر.....حلو و فيزا العمل و بطاقة العمل مكتوب فيها وظيفة إدارية

طب لو عايزة أخلص م موضوع الحرمان ده هل وجود عقد معايا بالصيغة دي مش يديني حبة أمل يعني و لا إيه؟؟؟

بالنسبة بقي للقرطاس التاني

عقدي مكتوب فيه 3 سنين و بعدين الشرط اللي حطيته يجدد سنويا بموافقة كلا الطرفين......طب لو حبيت أمشي هتطبق برضه الممانعة

طب إيه إجراءات تجديد العقد.....عايزة أثبت بشكل أو بآخر إنه سنوي عشان أهرب من أي غرامة أو حرمان من حق

بشكر اهتمامك مرة تانية و يا ريت فعلا كنت عرفت المنتدي قبل ما آجي فعلا فيه حاجات كتير وضحتلي

مش عارفة أشكركم إزاي....طب أعمل طبق رز بلبن ....طب حلة محشي

طب أقولكم علي حاجة أنا بيقولوا عليا هايلة في الإنجليزي....لو احتجتم أيتها خدمة إحنا موجودين

تحياتي

لماضة مراسل قطاع القرطاس

رابط هذا التعليق

مش عارفة أشكركم إزاي ربنا يريحكم زي ما طمنتوني و لو إن برضه في شوية أفكار بتتنطط في دماغي

أنا معايا عقد مكتوب فيه محاضر.....حلو و فيزا العمل و بطاقة العمل مكتوب فيها وظيفة إدارية

طب لو عايزة أخلص م موضوع الحرمان ده هل وجود عقد معايا بالصيغة دي مش يديني حبة أمل يعني و لا إيه؟؟؟

عقدي مكتوب فيه 3 سنين و بعدين الشرط اللي حطيته يجدد سنويا بموافقة كلا الطرفين......طب لو حبيت أمشي هتطبق برضه الممانعة

طب إيه إجراءات تجديد العقد.....عايزة أثبت بشكل أو بآخر إنه سنوي عشان أهرب من أي غرامة أو حرمان من حق

بشكر اهتمامك مرة تانية و يا ريت فعلا كنت عرفت المنتدي قبل ما آجي فعلا فيه حاجات كتير وضحتلي

طب أقولكم علي حاجة أنا بيقولوا عليا هايلة في الإنجليزي....لو احتجتم أيتها خدمة إحنا موجودين

تحياتي

لماضة مراسل قطاع القرطاس

رابط هذا التعليق

محدش عايز يدلى بدلوه ويقول رايه تانى؟؟؟؟..... طب محدش شغال فى ديوا او يعرف حد شغال فى ديوا يقول لنا معلومات عن طبيعة العمل هناك

- الاستاذ EGYPTDNRD انت فين؟؟؟ احب برده اسمع رايك بحكم موقعك اذا كنت تعرف حد امين فى ديوا خليه يكلمنى ويجزيه الله عنى خيرا

والف سلامة وتحية لجميع الاخوة المصريين فى الامارات :) ;) :roseop:

رابط هذا التعليق

تحياتي

لماضة مراسل قطاع القرطاس

لا شكر على واجب ده المفروض اللى يعمله كل واحد ناحية اى حد يجى جديد وتبادل المعلومات ده هوه اللى يشكل قاعدة بيانات الناس كلها تستفيد منها مش انتى بس و لا انا بس لانى مريت بالمرحلة دى و عارف اد ايه اللى يستعد للسفر او يبقى لسه جاى جديد محتاج اى معلومة تريحه.

عودة لالقاء نظرة من داخل القرطاس انا هريحك انتى قبل اما اول سنة تنتهى بشهر تاخدى صورة العقد و صورة الاقامة و تطلعى على مكتب العمل القريب منك و تسألى موظف او موظفة هناك خدى بالك لازم يكون موظف و متسمعيش لاى حد تانى و تحكيله الحكاية و توريله الورق و تشوفى هيقولك ايه وخدى بالك قبل السنة بشهر واحد مش دلوقتى لان القوانين هنا بتتغير مع كل طلعة شمس فممكن تبقى فى صالحك دلوقتى و بعد شهرين تلاتة تبقى فى غير صالحك و العكس صحيح.

وانصح كل الناس تقرا الجلف نيوز يوميا لان اى تعديلات قانونية هما بينشروها و ليهم موقع على النت كمان بينزل الصحيفة الكترونيا و مجانا انا شخصيا استفدت منه اوى.

بالنسبة للمحشى فبرغم من انك جيتى على الوتر الحساس و لكن هانت فاضل 3 شهور على الاجازةالسنوية و اغطس فى كام حلة منه فى مصر انشالله فمؤقتا حضرتك تاكليهولنا و يكفينا منك دعوة ربنا يوفقك ويوفق الجميع لما يحب و يرضى.

رابط هذا التعليق

سؤال للاخوه في الامارات

لو انا مقيم في الامارت والشركه صفت ونزلت الناس نهائي هل ممكن انقل كفاله في شركه تانيه وسمعت ان في الامارات اشهر حرمان اتمني لو حد يعرف يفيدني واشكركم

رابط هذا التعليق

سؤال للاخوه في الامارات

لو انا مقيم في الامارت والشركه صفت ونزلت الناس نهائي هل ممكن انقل كفاله في شركه تانيه وسمعت ان في الامارات اشهر حرمان اتمني لو حد يعرف يفيدني واشكركم

ايوة فى حالة استغناء الشركة عن الموظف بيكون له الحق الانتقال لاى شركة تانية و مبيكونش فى اى حرمان او غرامات

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...