اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ورط اللي بعدك بسؤال ,,, !!!!!!!!

مصرية يعني مصرية

Recommended Posts

شوف يا عم طفشان انا بحب مصر جغرافيا وتاريخ وبس

بحب اشوفها كل سنة وصلت لمرحلة ان شهرين بيروى عطشى ويخلونى احب غربتى

بازعل واتاثر ويمكن اعيط لما اشوف مشكلة فى مصر

عندى تبلد سياسى يعنى ينتخبوا يشيلوا ريس يغيرو وزير مش بحس بحماس او فرق

فمش عرفة اقولك اية كدة تبقى قلت شوف انت

سؤالى باة ممكن تكتبلى ملخص الكتاب لان الفيلم شفتة وعجبنى بس انا باكرة افلام نهاية العالم والحرب بيجبولى اكتائاب

فبشفهم كتكنيك سنمائى انما اعجاب مش اوى

احب اكتر الافلام الى فيها محاكمات وجمع ادلة وجريمة او رعب او فكرة فلسفية كبيرة تفهمها اخر الفيلم

يلا فى انتظار ملخص الكتاب

كلنا عندنا التبلد السياسي ده ... بس انا بأتكلم على الانتماء .. مع الوقت في الغربة الواحد ابتدى يحب المهجر بدرجات متفاوته بل و بيحس بالغربة احياناً في مصر اثناء الزيارة ... انا بس اللى بحس بالموضوع ده و لا ايه ؟؟؟ ح اعيش يا دكتور :huh:

بالنسبه للفيلم ده محتاج منك مشاهدة كمان لأنه اقرب الى الافلام الوثائقية عنه فيلم درامى و فيلم يستحق الاقتناء و الحواربتاعه تحفه ... اما نيكولاس كيج فأبدع فيه و بيتكلم عن مافيات تهريب السلاح و كنتيجه نهائية بيقول ان الدول مصنعة السلاح - و اهمها امريكا هى السبب ..

اما الكتاب فده طويــــــــــــــــــــــــــــــــل و مش عارف الخصه ازاي يعنى ... بس انا ح اكتب نبذه عن الفكرة و المؤلف ...

بصى يا سيدتى و بص يا عم نسر ..

كان يا مكان .. عمك استيفن كوفي و ده رجل متخصص في علوم الادارة عمل كتاب عظيم اسمه "السبع عادات للأشخاص الاكثر كفائة " و اتكلم فيه عن سبع نصائح اذا اتبعتهم و جعلت منهم عادة يومية تصبح شخص كفئ ... و فعلاً الكتاب كان ملهم لمجموعة كبيرة من القراء و دخل فعلاً في المناهج التعليمية لبعض الدول المحترمة - و انا مش بلقح كلام على حد <_< - الكلام ده كان في الثمانينات .... قوم اكتشف ان في عادة كمان - العادة الثامنه - ممكن تحول الشخص الكفئ الى شخص عظيم ...

العادة دى هى : كيفية اكتشاف صوتك و الهام الاخرين لأكتشاف اصواتهم ... طبعاً ده ما لوش دعوه خالص بستار اكاديمي :blink:

بيقول يا سيدي ان كل واحد مننا كان عنده و هو صغير مجموعة من الهدايه الغير مفتوحة و ما حاولش يفتحها و اتجه الى الطريق التقليدى و نصائح الاهل و " من خاف سلم " و " ما تبصليش بعين راضية " و " اللى تعرفه احسن من اللى ما تعرفوش " .. و بيقول لو تركنا الطريق ده و فتحنا الهدايا (القدرات او المواهب المدفونه ) و سيبنا حياتنا دى و اتجهنا في الاتجاه المعاكس ح نبقى عظماء :unsure:

ازاى ؟؟؟

روحو اشتروا الكتاب لأنه فعلاً قيم ...

سؤالي انا بقى

صحيت في يوم لقيت عمرك عشر سنين...وعقلك هو زي ماهو دلوقتي....هتتمنى تعمل اية عشان تحسن من مسار حياتك!!؟؟؟؟

ح ابطل اروح المدرسه و اشتغل صبي ميكانيكى :rolleyes:

سؤالى :

كلنا عندنا التبلد السياسي ده ... بس انا بأتكلم على الانتماء .. مع الوقت في الغربة الواحد ابتدى يحب المهجر بدرجات متفاوته بل و بيحس بالغربة احياناً في مصر اثناء الزيارة ... انا بس اللى بحس بالموضوع ده و لا ايه ؟؟؟ ح اعيش يا دكتور :huh:

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

• الردود 639
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ازيك يا عمرو بقالك كام يوم غايب

قلت لحسن تكون تعبان من مناخيرك ولا ركبهولاك بالمشاقلب زى المدخنة ولا حاجة

بس اضح انك كويس ولسة بتهزر زى ما نت

يا طفشان طيب قلى السبع نقط اية هما يعنى شوية شرح يا استاذ لانى معرفش ان كان ممكن الاقى الكتاب هنا فى السعودية

ولا حتى فى مصر

الا انت صحيح غربتك فين

من ناحية باة عندى تبلد اعتقد الى حد ما

وسؤال عمرو لو كان عندى 10 سنين وبنفس دماغى كنت قريت اكتر كنت كملت تعليم الفيولينا

كنت اهتميت اوى بالسباحة والجرى كرياضة لانى فيهم نص نص

انما اغير اى حاجة فى حياتى لا لان انا كل خطوة مشيتها كانت صح والحمد لله فمش حبة اغيرها

يمكن كنت صحبت بابا اكتر لانة مات وانا عندى 18 سنة فكنت استفدت بالوقت دة وحبيتة وحكيت معاه اكتر

مفيش ير كدة

سؤالى

لو كنت حيوان تحب تكون انهى حيوان ولية ؟

رابط هذا التعليق

كلنا عندنا التبلد السياسي ده ... بس انا بأتكلم على الانتماء .. مع الوقت في الغربة الواحد ابتدى يحب المهجر بدرجات متفاوته بل و بيحس بالغربة احياناً في مصر اثناء الزيارة ... انا بس اللى بحس بالموضوع ده و لا ايه ؟؟؟ ح اعيش يا دكتور :blink:

خد بيدي يا طفشان يا بني :rolleyes:

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

الله يسلمك يانانسي ...الحمدلله انا احسن....وربنا يستر علي من البنت سيتا الهندية

ردي على سؤالك...طبعا مش محتاج اجابة مني

لاني احب اكون

النسر المصري

طبعا عشان باحب السفر واليران والترحال والسياحة...وامنية حياتي اني ألف العالم

سؤالي بقى لو تحب تكون حشرة..انهي حشره تفضل... :blink:

رابط هذا التعليق

أحب أكون وردة لونها بمبي فاتح <_<

طيب لو مثلا انت ماشي في الشارع .. ولقيت واحد من بعيد بيتكلم بالموبايل .. وباين كده انه متنرفز وبيزعق للي معاه على الخط .. بس انت مش سامع هو بيقول ايه ..

تفتكر بيتخانق مع مين ؟؟

وايه سبب الخناقة ؟؟ :blink: :rolleyes:

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

أحب أكون وردة لونها بمبي فاتح :D

طيب لو مثلا انت ماشي في الشارع .. ولقيت واحد من بعيد بيتكلم بالموبايل .. وباين كده انه متنرفز وبيزعق للي معاه على الخط .. بس انت مش سامع هو بيقول ايه ..

تفتكر بيتخانق مع مين ؟؟

وايه سبب الخناقة ؟؟ :blink: :o

دى سهلة خالص ...

مع مراته طبعاً :o

و السبب : اتخنق من زنها

( احب افكركم ان الفئة دى من الزوجات قلة مندسة ملهاش ... انا مراتى سكر :closedeyes: )

سؤال :

احكى لنا عن لعبتك المفضلة في المرحلة الابتدائية ؟؟؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

الشطرنج ..

كانت لعبتى المفضلة فى المرحلة الاٍبتدائية .. اْلى جانب طبعا لعبة عريس و عروسه اللى أغلب الأطفال فى السن ده لعبوها مع بنت الجيران :closedeyes:

سؤال :

ما أكثر المواقف حرجا فى حياتك ؟؟

رابط هذا التعليق

الشطرنج ..

كانت لعبتى المفضلة فى المرحلة الاٍبتدائية .. اْلى جانب طبعا لعبة عريس و عروسه اللى أغلب الأطفال فى السن ده لعبوها مع بنت الجيران :blink:

سؤال :

ما أكثر المواقف حرجا فى حياتك ؟؟

لما أضطر اعتذر .. خصوصا لو حاسس إنى غلطت فى حق حد ..

السؤال بقى:

إيه اللى حصل للنسر المصرى؟ :closedeyes:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اكتر لعبة كنت بحبها الشطرنج وانى اعمل لبس للعروسة من بواقى القماش واخيطها

وانى اعمل اشكال بعجين كحك العيد

اكتر موقف محرج انك ممكن تمد ايدك تسلم على حد ويطلع مش من النوع الى بيسلم

النسر المصرى من يوم ماحط صورتة وكل يوم مشكلة

الظاهر الادارة رافت بحالة فشالت صورتة

شوية وحيبان حيروح فين

سؤالى

اكتر فكرة مجنونة جت فى بالك وعملتها ولا لا

رابط هذا التعليق

اكتر لعبة كنت بحبها الشطرنج وانى اعمل لبس للعروسة من بواقى القماش واخيطها

وانى اعمل اشكال بعجين كحك العيد

اكتر موقف محرج انك ممكن تمد ايدك تسلم على حد ويطلع مش من النوع الى بيسلم

النسر المصرى من يوم ماحط صورتة وكل يوم مشكلة

الظاهر الادارة رافت بحالة فشالت صورتة

شوية وحيبان حيروح فين

سؤالى

اكتر فكرة مجنونة جت فى بالك وعملتها ولا لا

على فكرة بالنسبة لسؤالك عن السبع عادات فده كتاب تانى و ما قرأتهوش :

اما عن السبع عادات فهم :

و ما تسألنيش لأنى ما قرأتش الكتاب ده :D

اكثر فكرة مجنونه كانت في المقطم ايام الجامعة كنا بنطلع بالليل و احياناً بنلعب كورة على الكورنيش و هوب ... الكورة وقعت و اليوم باظ :sad:

بصيت على المكان لقيته ضلمه جداً و الارتفاع حوالى 2 متر و بعدين منحدر ... و قررت انزل اجيب الكورة :blink:

جبنا خرطوم من القهوة و مسكوه و نزلونى بيه و جبت الكورة و ما رضيتش احدفها لهم لحد ما طلعونى B)

سؤال :

ايه اسوء صفة بتكرها في المصريين .... و انت متأكد انك مش بتعملها ؟؟ :closedeyes:

الشطرنج ..

اكتر لعبة كنت بحبها الشطرنج

ايه ده :o

هو الشطرنج بقي اللعبه الشعبية الاولى في مصر و انا مش واخذ بالى :blink: ما فيش كيكه ع العالى .. استغمايه ... نطة الانجليز ... 7 طوبات ...

و بعدين عايزين تقنعونى انكم كنتم بتلعبوا شطرنج في اولى ابتدائى :blink:

اففففف مليتو البلد :o

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

اسوء صفة فى كتير من المصرين

الحملجة والعشم

وانا طبعا عمرى ماكنت دة ودة مش هزار دة بجد جدا

طيب انت حاسس انك موهوب فى اية

رابط هذا التعليق

اسوء صفة فى كتير من المصرين

الحملجة والعشم

وانا طبعا عمرى ماكنت دة ودة مش هزار دة بجد جدا

طيب انت حاسس انك موهوب فى اية

يعني ايه حملجه يا نانسي؟ :closedeyes:

عن نفسي حاسة اني موهوبة في صنع كيك الشوكولا اللي ملوش حل :blink:

سؤالي

لو إنت من النوع القريوف جدا أساسا الي مش بيعرف يبلع الحاجات المقرفة سواء تصرفات او مادة و رحت مثلا تزور حد تعرفه...فوجئت إن كوباية الشاي مش نضيفة و شايف حاجات بتعوم في الشاي و صاحبك عشمه فيك و في صداقتك كبير عمال يقولك اشرب عشان تحلي بطبق الجيلي و عمال يلح اوي و انت مش بتحب تحرجه اساسا

هتعمل ايه

رابط هذا التعليق

الموقف دا حصل مع عمتى زماااان كنت في اعدادي ايامها ورحت معاها عند نعيمة الخياطة وحدث ما ذكرتيه بالضبط في كباية الشاي ونعيمه الخياطه كل خمس ثواني تقول اشربوا الشاي ان قلت انا مش بشرب شاي وخلصت فبقت العين على عمتى وهي ممسكة الكوب في ايدها ومش بتشرب لغاية ما نعيمةالخياطه اتلفتت تحيب حاجه وكانت كوباية الشاي طايرة من الشباك اللي عمتي جالسة بجوارة

وطبعاً سمعنا اجمل موشح ونشيد وطني اسكندراني من قاع حارة في سوق الميدان عند مصوغات الجمل

انا عن نفسي سوف افعل مثل ما فعلت عمتى اما ارميها من الشباك او اوقعها على الترابيزة يعني كوباية الشاي هتبقى معفنه اكيد المكان كله هيبقى شبه كوب الشاي

نسيت اسأل

ماذا تفعل اذا حدث لك مانع ولم تستطيع ان توفي وعدك مع شخص عزيز عليك وانت متاكد بنسبه اكثر من 85% انه مش هيصدق الظروف او سبب عدم مقدرتك على الوفاء بالوعد ؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة yasovinas

رابط هذا التعليق

الموقف دا حصل مع عمتى زماااان كنت في اعدادي ايامها ورحت معاها عند نعيمة الخياطة وحدث ما ذكرتيه بالضبط في كباية الشاي ونعيمه الخياطه كل خمس ثواني تقول اشربوا الشاي ان قلت انا مش بشرب شاي وخلصت فبقت العين على عمتى وهي ممسكة الكوب في ايدها ومش بتشرب لغاية ما نعيمةالخياطه اتلفتت تحيب حاجه وكانت كوباية الشاي طايرة من الشباك اللي عمتي جالسة بجوارة

وطبعاً سمعنا اجمل موشح ونشيد وطني اسكندراني من قاع حارة في سوق الميدان عند مصوغات الجمل

انا عن نفسي سوف افعل مثل ما فعلت عمتى اما ارميها من الشباك او اوقعها على الترابيزة يعني كوباية الشاي هتبقى معفنه اكيد المكان كله هيبقى شبه كوب الشاي

نسيت اسأل

ماذا تفعل اذا حدث لك مانع ولم تستطيع ان توفي وعدك مع شخص عزيز عليك وانت متاكد بنسبه اكثر من 85% انه مش هيصدق الظروف او سبب عدم مقدرتك على الوفاء بالوعد ؟؟؟؟

لا فالح يا ياسو :closedeyes:

ما إنت كده عجلت بطبق الجيلي اللي الحاجات فيه مجمده :ph34r:

رابط هذا التعليق

نسيت اسأل

هأحاول قدر الامكان اشرح له الظروف ولو مصدقش ..

هو حر :closedeyes:

بس أكيد هأبقى زعلانة جدا من نفسي

بس اعمل ايه ...

ايه الاوقات اللي بتحس فيها نفسك انك عايز تطير .. وتحس ان روحك بترفرف ... :ph34r:

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

نسيت اسأل

هو حر :blink:

بس اعمل ايه ...

ايه الاوقات اللي بتحس فيها نفسك انك عايز تطير .. وتحس ان روحك بترفرف ... :blink:

اخر مرة خسيت بالموضوع ده كنت صغير قوى .. يعنى كان عندى بتاع 10 سينين ... لما كنت بروح ملاهى السندباد اللى في طريق اسماعيلية ... و مع الوقت و كل ما الواحد ما بيكبر بيقل شعورة بالسعادة .. لغاية ما يوصل لمرحلة انه لما يضحك قوى يقول " خير الهم اجعله خير " :closedeyes:

سؤال :

اذكر اول عمل ستقوم به لو تقلدت منصب من المناصب التالية :

- محافظ محافظتك ( مع ذكرها )

- رئيس حى في المنطقة التى تتبع لها ( مع ذكرها )

- وزير الصحة

- وزير التعليم

- وزير القوى العاملة

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

نسيت اسأل

هو حر :blink:

بس اعمل ايه ...

ايه الاوقات اللي بتحس فيها نفسك انك عايز تطير .. وتحس ان روحك بترفرف ... :blink:

اخر مرة خسيت بالموضوع ده كنت صغير قوى .. يعنى كان عندى بتاع 10 سينين ... لما كنت بروح ملاهى السندباد اللى في طريق اسماعيلية ... و مع الوقت و كل ما الواحد ما بيكبر بيقل شعورة بالسعادة .. لغاية ما يوصل لمرحلة انه لما يضحك قوى يقول " خير الهم اجعله خير " :closedeyes:

سؤال :

- وزير الصحة

- وزير التعليم

- وزير القوى العاملة

لو بقيت محافظ القاهرة هأمر بفتح كل البلاليع اللي فى الشوارع علشان أحل مشكلة الاسكان

لو بقيت رئيس حيى ( مش هقول لك حي أيه ) هأمر بشيل الاسفلت من الشوارع علشان أخفف من الحوادث و الزحمة

لو بقيت وزير الصحة هدي لكل مواطن حقنة فى أخوه

وزير التعليم هلغي أمتحان الثانوية العامة والخاصة

لو بقيت وزير القوى العاملة هخلي نشرة الوظائف بدل من كل اسبوع بجنية هخليها كل يوم بتنين جنية و رزق الهبل على المجانين

السؤال

كان معاك 100 جنية وبعد سنتين بقى معاك 100 مليون جنية أختر من الاجابات

اشتغلت رئيس تحرير جريدة قومية

اشتغلت بتاع سيراميك و فياجرا

دخلت الانتخابات و بقيت عضو فى مجلس الشعب

أخرى أذكرها

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

السؤال

كان معاك 100 جنية وبعد سنتين بقى معاك 100 مليون جنية أختر من الاجابات

اشتغلت رئيس تحرير جريدة قومية

اشتغلت بتاع سيراميك و فياجرا

دخلت الانتخابات و بقيت عضو فى مجلس الشعب

أخرى أذكرها

اخري :

اتعينت محافظ :P

سؤال :

( كلاكيت تانى مرة و فكر فيه بجد و حاول تحل المشاكل بتاعتك و بتاعتى و بتاعتنا كلنا :angry: )

- وزير الصحة

- وزير التعليم

- وزير القوى العاملة

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

شوف لو انا فى اى مكان منهم حاعمل خطوات معينة مش حتتغير

1- حارفد كل الحرمية والمحاسيب ومساحين الجوخ

2- حعمل لجنة من ناس عندها ضمير وسرعة تصرف لقرائة وحل المشاكل المبعوتة للوزارة

ومرمية من زمن والتراب والفئران كلوها

3- حاقراء الابحاث مع ناس متخصصة (الابحاث الى عملها الموظفين والباحثين عن تطوير العمل بالوازرة وخصوصا الشباب وحديثى التعين قبل ما يفقدوا حماسهم وانتمائهم)

4- حاتحفظ على الفلوس الخاصة بالوزارة واحطها فى خزنة اصرف منها بايدى وعلى عينى للى يستحق وفى اللازم

5- حانزل مكتبى فى المزاد واخلص على الفاخمة الزايدة

6- انقل مكتبى فى المدخل ويكون مش اكتر من كرسى وترابيزة زى الى بيكتبوا العرايض ادام المحكمة

واعمل زيارات مفاجاءة فى كل الاماكن الى الوزارة مسؤلة عنها ومن غير عربية تشريفة وسواق لا بعربية (سيت) محدش يعرف انها بتاعة مسؤل من الاصل

7-حاخلى شغلى فى الوزارة الصبح واسمع الناس بعد الظهر واقراء الشكاوى بالليل واحلها الفجر

طبعا كلام مثالى بس مصر عاوزة الف فدائى ماسك الحلول فى ايدة ومصر دى حتبقى بلد تانية خالص

سؤالى

تفتكر لو احد عمل كدة حيفضل فى مكانة كام يوم ؟

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منقول ‏" كتر الكلام اليومين دول عن سوء أداء وإدارة الاقتصاد المصري وقرب انهياره ، والكلام انحصر حوالين كذا نقطة 1-الديون المصرية ونسبتها إلى الدخل القومي والموازنة الحكومية 2-الإفراط في الإنفاق على البنية التحتية 3-المناخ الاستثماري في مصر ------------------------------------------------- هما دول أكتر 3 نقط الناس بتتكلم عليها  اولا : لازم نفهم الفرق بين الحقيقة،وبين الحقيقة الملونة،يعني انت ممكن تعرض حقيقة متجردة، وممكن تعرض نفس الحقيقة بس تلونها عشان تحقق هدفك من عرضها ---------
    • 2
      كتاب ابلة نظيرة حد فاكر الكتاب ده من اوائل كتب المطبخ في مصر حاولت احط رابط التحميل لكن المنتدي بيقولي غير مسموح لك باضافة رابط لموقع آخر
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 1
      هالة صدقي عن رجاء الجداوي : مش سريرها اللي عطل انقاذكم المفروض أن الاطباء من صفوة المجتمع وهم كذلك  لكن لا يمنع أن يكون هناك خارجون عن النص ... ولا يمنع وجود بعض المغرضين ومن لهم مطالب فئوية ........ومن هم ناقمين على الدولة .... ومن هم صانعوا الفتنة بالتعاون مع قناة الجزيره  نعم فقدنا اطباء والعالم كله فيه ضحايا من الاطباء اكتر مننا  الله يرحم الجميع  المطالب الفئوية في الوقت دا خيانة للامانة وللوطن الاتصال بالجزيرة والتحدث من خلالها خيانة  التلويح بالاستقالات
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...