اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ورط اللي بعدك بسؤال ,,, !!!!!!!!

مصرية يعني مصرية

Recommended Posts

حبيبتى نانسى لو حد عمل كدة ف زمن الفساد دة افتكر موش هيقعد اكثر من شهرين بعد اما اللى حوالية

يحاولوا يضموة اليهم بكافة الوساءل ولا يجدوا معا ة اى حل طبعا من رشوة او ضغط او اى حااجة تانية

لانة بكل بساطة قضى على مصالحهم

عشام كدة التطهير ف مصر لازم يبقى جماعى

انا بصراحة كان مبداى ان كل واحد يبدا بنفسة

لغاية ما انا اللى واجهة المشكلة بنفسى وحاولت اواجة الفساد بنفسى واقف ف مواجهة الريح ولكنى لم اقدر وانسحبت لابدء ف مكان اخر

بمعنى انى ما اقدرتش اغير

ولكن على الاقل انا مبسوطة لانى لم اشارك

يبقى الحل التطهير الجماعى

سؤالى

هل تحسن الظن بالناس؟؟

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

• الردود 639
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السؤال

كان معاك 100 جنية وبعد سنتين بقى معاك 100 مليون جنية أختر من الاجابات

اشتغلت رئيس تحرير جريدة قومية

اشتغلت بتاع سيراميك و فياجرا

دخلت الانتخابات و بقيت عضو فى مجلس الشعب

أخرى أذكرها

اخري :

اتعينت محافظ :P

سؤال :

( كلاكيت تانى مرة و فكر فيه بجد و حاول تحل المشاكل بتاعتك و بتاعتى و بتاعتنا كلنا :angry: )

اذكر اول عمل ستقوم به لو تقلدت منصب من المناصب التالية :

- محافظ محافظتك ( مع ذكرها )

- رئيس حى في المنطقة التى تتبع لها ( مع ذكرها )

- وزير الصحة

- وزير التعليم

- وزير القوى العاملة

انا معاك يا طفشان بس كنت بحاول اخفف شوية من الكأبة اللي احا عيشنها

لو اتعينت محافظ

1 ) تنقيت جداول الناخبين من الذين ماتوا أو اختفوا او دخلوا مستشفى المجانين ( بجد مش بهزر بس يمكن اكون بهزر )

2 ) عمل اجتماع اسبوعي فى كل حي لمناقشة مشاكل الجماهير وايجاد حلول لها

3 ) وضع خطة بالتنسيق مع الكهرباء و التليفونات و المجاري و المياه لرصف الطرق بحيث لا يعاد حفرها مرة اخرى

4 ) التحرك ليلا بدون موكب لرؤية رجال الشرطة وماذا يفعلون مع الجمهور

5 ) وضع خطة مع الشركات و رجال الاعمال و المستفيدين لفتح مشاريع صغيرة للشباب العاطل عن العمل

لو بقيت وزير الصحة

1) التنسيق مع كليات الطب لوضع مادة تعلم الطبيب أن المريض انسان من لحم ودم وله احساس ومشاعر ولا يجب معاملته باحترام وان لا تنهك حرمة جسده امام المارة او الممرضات لا لسبب سوى انه مريض وفى مستشفى حكومي عام

2 ) رفع المرتبات وتحسين احوال المعيشة للاطباء و الممرضات ( طبعا للمصريين كلهم يستحسن )

3 ) وضع خطة لاستغلال موارد الوزارة فى انشاء مشاريع تدر ربح ( مثل مصانع المعدات الطبية مصانع أدوية بشرط فصل الملكيةعن الادارة ) واستغلال الارباح فى رفع المرتبات و الخدمة الطبية

4 ) وحاجات كتير قوي مش فاكرها

بس كفاية كدة دلوقتي وابقى اشوف البرنامج الانتخابي بتاعي لرئاسة جمهورية بجور استان

هل تحسن الظن بالناس؟؟

نعم يا اخت سهيلة حسن الظن بالناس يعطي مسافة للحوار وتفهم افكار الاخر بدون تعصب حتى وان لم نتفق على راي واحد يكفى ان كل منا لم ينفى الصدق عن الاخر

سؤالي الجديد هو

ماذا تفعل لو كسبت مليون جنية ؟

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

شوفى يا سهيلة

انا ولا احسن الظن فى الناس ولا اسىء الظن فى الناس

انا اتفرج على تصرفاتهم وردود افعالهم الى مع كل الناس التانية

ولهى لاقيت الى قدامى جدع وراجل (حتى لو ست يعنى اقصد تكون كلمتة واحدة) ولة مواقف واضحة

اقربة منى

لاقيتة مع الرايجة وانتهازى وبيسىء للاخرين

ابعد عنة نهائى حتى المعرفة مش عوزاها

وانا فى راى الناس مواقف ييكونا ادها ويستحقوا صداقتى يا ميلزمونيش

وبعدين ما بين اناس لى بترفضيهم نهائى والناس الى بتقربيهم ليكى

فية مساحة رمادى دى ماشاء الله بتساع كتيييير اوى

و98% من الناس عندى فى المساحة دى

علشان متصدمش لما يطلعوا اندال

لو كسبت مليون جنية

بصراحة معنديش حاجة عوزة اشتريها

اقصمهم على 3 الاول اتبرع بية

التانى اعمل مشروع صغير تديرة سيدات بتعول وملهاش مورد ويصرفوا بية على نفس النوعية

التالت اعمل تور حوالين البحر الابيض المتوسط

سؤالى

اية الحلم الى كان نفسك تحققة وضاع منك وكل ما تكتئب تقول لنفسك لو كنت عملتة كانت دنيتى اتغيرت؟

رابط هذا التعليق

بعد اذن nancy ممكن بس تعقيب على سؤال Tafshan ؟.... اصل الموضوع دا كبير ... ايه رايكم ناخده من صفحة موضوعات خفيفة ونناقشة بجد فى صفحة موضوعات جادة انا شفت هناك موضوع "متيجوا نفكر بإيجابية ونحلم ونحاول نحقق حلمنا" للاستاذ متفائل وهو و Tafshan والباقيين ناقشوا نقط مهمة جدا فى الموضوع دا واعتقد ممكن يضاف لها ايه المقترحات والافكار الممكنة لاصلاح : محافظتك , الحي اللى بتسكن فيه , الوزارات المختلفة اللى بتتعامل معاها .... او ممكن يتفرد موضوع جديد للمناقشة.

دا ان كان لي حق ابداء الرأي فى هذا المكان الافتراضي وان لم يكن .... فالمعذرة.

نرجع ل سؤال الحلم الضائع

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

اية الحلم الى كان نفسك تحققة وضاع منك وكل ما تكتئب تقول لنفسك لو كنت عملتة كانت دنيتى اتغيرت؟

مفيش .. :unsure:

أنا مؤمنة انه لو اطلعتم على الغيب لاخترتم الواقع ...

سؤالي بقى :

من وجهة نظرك ... ممكن توضحلي ايه العلاقة بين النوم والمذاكرة :blink: ؟؟!!

اوضّح : كل ما تفتح الكتاب هتذاكر .. تلاقي النوم كبس عليك حتى لو كان بقالك يومين نايم :blink:

(معاناة طالبة مطحونة mfb: )

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

سؤالي بقى :

من وجهة نظرك ... ممكن توضحلي ايه العلاقة بين النوم والمذاكرة :unsure: ؟؟!!

اوضّح : كل ما تفتح الكتاب هتذاكر .. تلاقي النوم كبس عليك حتى لو كان بقالك يومين نايم :blink:

(معاناة طالبة مطحونة :blink: )

شوفي يا جيجي انا هحكي لك حكاية سمعتها زمان

احد ائمة الفقة الاربعه اتاه احد التجار وقال له انني كنت قد دفنت مبلغ من المال في مكان ولا اذكر اين هو هذا المكان واحاول تذكر المكان منذ مده كبيرة ولا استطيع فقل بالله عليك وانت رجل صالح ومن اولياء الله ومبروك اين هذا المال

نظر اليه الامام وقال له ليس لدي جواب على سؤالك لكن ان اردت ان تعرف مكان المال فما عليك سوى ان تذهب الى بيتك بعد صلاة العشاء وتقوم الليل مصلياً حتى الفجر

ذهب الرجل بالفعل وفعل ما امرة به الامام وبعد صلاة الفجر وجد الامام التاجر ياتي اليه فرحاً وبشوشاً فلقد تذكر المكان ووجد المال

سال احد تلاميذ الامام عن حقيقة الامر فرد الامام انالم اعرف المكان ولم انجم ولكني تيقنت ان الشيطان لن يترك هذا التاجر قائما طوال الليل وسوف يوسوس له بمكان المال حتى يخرجه من صلاته وعبادته

وصلت ولا لاء

سؤالي

ايهم اهم في نظرك ان تفعل ما تحب

ام ان تحب ما تفعل

مع ذكر السبب

رابط هذا التعليق

ياسو ..

أنا شكلي وأنا بقرأ اللي انت كاتبه كان عامل كده :blink:

بجد .. مش فاهمه !!

أجاوب على سؤالك :

أكيد طبعا اني افعل ما أحب اهم ..

بس فيه حاجات كتيرة غصب عنك تعملها حتى لو مكنتش بتحبها ..

احنا عندنا مثل معبر جدا جدا .. ودايما على لساني وأقوله لصحباتي ..

" إذا ما طاعك الزمن فطعه " .. يعني اذا الزمان ماجاش على هواك .. تعال انت على هواه ..

اذا لم يكن ما تريد فأرد ما هو كائن ..

سؤالي :

حد فاهم اللي كاتبه ياسو .. عشان يفهمني :unsure: :blink:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

افهمك يا جيجي ؛؛؛ واتغدى من بيتنا

في القصه اللي ذكرتها ابليس وسوس للتاجر في البداية انه يدفن المال وانساه المكان حتى ينشغل بالتفكير في المال والمكان عن ذكر الله سبحانه وتعالى ؛؛؛؛ ولكن عندما وجد التاجر توجه للعبادة وقيام الليل وهو ما لا يريده ابليس ابدا فقد قام بارشاده عن مكان الفلوس وجعله يتذكره مما جعله ايضا يترك القيام والتعبد والصلاه ليذهب لاحضار المال

اما علاقة الحدوته بسؤالك هي ان برضه الشيطان هو اللي بيلعب في دماغك بالنعاس او الجلوس امام الكمبيوتر او عمل اي شيء غير المذاكرة اللي يفترض انها حاجه كويسه ليكي وهو ما لا يرضاه ابليس لنسل ادم

فخيمتو ولا موس فخيمتو

على فكرة المثل عندنا بيقول

ان جات لك غصب خدها جوده

يعني اذا كانت هتبقى غصب عنك يبقى اعملها كما لو كانت جوده منك

انا شخصيا رايي اني اذا ما عرفتش اعمل اللي بحبه يبقى الذكاء هو اني احب اللي بعمله علشان اتوافق واتصالح مع نفسي

رابط هذا التعليق

ايوى كده فهمت ...

والله معاك حق يا نوم يا كمبيوتر يا اكل :unsure:

بس بقولك ايه ..

الغداء عندنا النهارده .. حلفت عليك .. مش هامد ايدي لحد ما تيجي ( بقالي ساعتين متغدية :blink: )

بيتنا .. في اخر الشارع ..

تاني بيت على ايدك الشمال ..

فيه بلكونة منشور فيها جلابية زرقاء وبنطلون اخضر :blink:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

بعد اذن nancy ممكن بس تعقيب على سؤال Tafshan ؟.... اصل الموضوع دا كبير ... ايه رايكم ناخده من صفحة موضوعات خفيفة ونناقشة بجد فى صفحة موضوعات جادة انا شفت هناك موضوع "متيجوا نفكر بإيجابية ونحلم ونحاول نحقق حلمنا" للاستاذ متفائل وهو و Tafshan والباقيين ناقشوا نقط مهمة جدا فى الموضوع دا واعتقد ممكن يضاف لها ايه المقترحات والافكار الممكنة لاصلاح : محافظتك , الحي اللى بتسكن فيه , الوزارات المختلفة اللى بتتعامل معاها .... او ممكن يتفرد موضوع جديد للمناقشة.

دا ان كان لي حق ابداء الرأي فى هذا المكان الافتراضي وان لم يكن .... فالمعذرة.

نرجع ل سؤال الحلم الضائع

بدأت سلسلة موضوعات و اول موضوع :

سلسلة ماذا تفعل لو كنت : محافظ ( ... )

و تحت امرك يا فندم

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

سؤالي

ايهم اهم في نظرك ان تفعل ما تحب

ام ان تحب ما تفعل

مع ذكر السبب

بالطبع رفاهية ان اعمل ما احب غير واردة اساساً و بالتالى مضطر ان احب ما اعمل ..

سؤال :

هل تعتبر قرار السفر للعمل للخارج قرار صائب ( مع بيان ان كنت تعمل في الخارج او تعمل في مصر )

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

هل تعتبر قرار السفر للعمل للخارج قرار صائب ( مع بيان ان كنت تعمل في الخارج او تعمل في مصر )

لا أعتقد إنه قرار صائب , فهو يخدم الخطط قصيرة المدي فقط و يعتبر مضر للخطط طويلة المدي أي بعد العودة من الغربة .. حيث إن منصبك و دخلك بعد 10 سنوات من العمل مثلاّ هي محصلة للسنوات التسع السابقة لها , وهناك كثير من المجالات التي يجد أصحابها صعوبة في الإستفادة من خبراتهم التي إكتسبوها خارج مصر عند عودتهم للعمل في مصر .

ثانياّ , البلد فعلاّ فيها فرص للعمل و بدخل نسبي مرتفع بس للناس اللي بتحاول تطور نفسها بعد الدراسة الجامعية بكورسات و دراسات مع طبعاّ تمتعهم بالمرونة و الإخلاص في العمل مع بعض الصبر و طولة البال و مش للناس العادية اللي في منها عشرات الالاف .

أنا عن نفسي , بأعمل في مصر منذ تخرجي و رفضت تماماّ السفر للخارج رغم توفر كثير من العروض المغرية حيث إن تخصصي الهندسي مطلوب , و الحمد لله مستورة جداّ .

طبعاّ الكلام ده - من وجهه نظر شخصية - و بناء عن تجربة- و الفضل لله - ناجحة جداّ في مصر بدون وراثة و لا وسايط .

السؤال يا حلوين .... :wub:

( الصحة - المال - الحب - الأولاد - المنصب الإجتماعي - الكرامة - الوطن )

رتب إهتماماتك من المذكور أعلاه نتازلياّ ( الأهم فالأقل أهمية )

You can.... If you think you can

رابط هذا التعليق

انا بالنسبة الى حبة مكان غربتى لاكتر من سبب

انى عايشة فى اطهر مكان فى الدنيا واتمنى اموت فية كمان جوزى واخد وضعة وانا واخدة وضعى ولنا مركز هاىل جدا فى البلد وبناتى فى احسن مدرسة فى البلد وتربيتهم هنا تحت السيطرة اكتر من مصر

عيلتى عايشة كلها فى بلد اجنبى وصحبتى الانتيم برضة متغربة ومبتنزل الا كل صيف

يعنى بمعنى اصح محدش يهمنى فى مصر علشان اعيش فيها وشهرين الصيف بيكونوا كافين جدا

بالنسبة لترتيب الاولوايات

ولادى - الصحة-الحب -الكرامة-المنصب الاجتماعى -الوطن -المال

سؤالى

لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون.............؟

رابط هذا التعليق

انا بالنسبة الى حبة مكان غربتى لاكتر من سبب

انى عايشة فى اطهر مكان فى الدنيا واتمنى اموت فية كمان جوزى واخد وضعة وانا واخدة وضعى ولنا مركز هاىل جدا فى البلد وبناتى فى احسن مدرسة فى البلد وتربيتهم هنا تحت السيطرة اكتر من مصر

عيلتى عايشة كلها فى بلد اجنبى وصحبتى الانتيم برضة متغربة ومبتنزل الا كل صيف

يعنى بمعنى اصح محدش يهمنى فى مصر علشان اعيش فيها وشهرين الصيف بيكونوا كافين جدا

بالنسبة لترتيب الاولوايات

ولادى - الصحة-الحب -الكرامة-المنصب الاجتماعى -الوطن -المال

سؤالى

لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون.............؟

محدش بيهمك فى مصر شكرا شكرا شكرا :angry: :angry: :closedeyes: :sad:

الجواب على سؤالك

لو لم أكن مصريا لوددت أن أكون مصريا مصريا مصريا مصريا مصريا مصريا حتى النخاع وحتى أخر قطرة من دمي

ولو يسجنوني ولو يبعدوني

هقرب و اقرب ومش ممكن اهرب

السؤال هو

أيه اللي نفسك تغيره فى نفسك

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

اية ياعم محمود مكشرلى لية

انا قلت حاجة غلط :closedeyes: (عوزة توضيح )

عموما حاجاوب على سؤالك نفسى اغير فى نفسى

ان دموعى متبقاش قريبة لدرجة ان ممكن اعيط فى اى مكان من غير مشاكل

وانى ابطل حساسية ان كل كلمة تتقالى تفرق معايا الحلوة والوحشة والهزار والجد

انى اقلل من النت لانى بقيت مدمنة

سؤالى

اكتر فاكهه بتحبها

اكتر خضار بتحبة

اكتر اكلة تحبها

رابط هذا التعليق

معلش يا اخت نانسي انا ما كنتش مكشر والله العظيم بس كلمة مابيهمنيش حد فى مصر زعلتني شوية يمكن اكون خدتها على نفسي ( انا و كل عيال مصر الطيبين ) مش أحنا كمان عائلتك مش كل المصريين عائلة واحدة صحيح فيها ناس ميصحش ييكونوا ولادها بس كل عيلة فيها الصالح و الطالح هنتبرى منهم يعني

دموعك الليى بتنزل فى أي مكان واي زمان ده معناه أنك انسانة و انسانة بجد بتحس ( ربنا يدمها عليك نعمة )

عموما اكتر فاكهة بحبها المانجة ( زي ابني عمرو ) و الخوخ

اتر خضار بحبه البسلة مع الجزر

اكتر اكلة بحبها السمك بكل انواعه ( ما عدا الارموط ) والجمبري و ( الكرشة والممبار )

السؤال هو

مين الشخص اللي مش ممكن تنساه ابدا

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

سؤالى

اكتر فاكهه بتحبها

اكتر خضار بتحبة

اكتر اكلة تحبها

اكثر فاكهة : الاناناس

اكثر خضار : البامية

اكثر اكلة : المسقعة ...

سؤال :

لو اضطرتك الظروف الى العمل في مهنه حرفية ... فما هى الحرفة التى قد تختارها و لماذا ؟؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

بتاع كنافة

وانا صغير كان بيعجبني اوي حرفيته وتمكنه من رص دواير الكنافة جوا بعضها بالاداه البسيطة اللى كان بيستخدمها (كوز مخروم) ;)

السؤال:

تحب لما تكبر تبقى ايه ؟ :unsure:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

خلاص يامحمود انا لما انزل الاجازة حشوف كوووول الى فى المنتدى علشان ابقى شفت كل مصر ولا يهمك :unsure:

بالنسبة لسؤالك مين الى مش ممكن انساة ابدا بابا الله يرحمة على طول فى بالى رغم انة مات من 20 سنة بس لسة بفتكرة وكل ما اطلع عمرة اوهبهالة وكل ما اقرى قران ادعيلة وكل ما ازعل من اى حاجة افتكرة حسة انى مشبعتش منة وانى محزنتش علية كفاية

سؤال طفشان اية المهنة الى كنت احب اشتغلها

نقاش احب اللوان اوى وتدهن الحطان وتوسخ هدومك وتبقى كلك بالالوان

سؤال واحد تانى دة موتنى من الضحك

يعنىاية لما تكبر تحب تشتغل اية امال احنا اية دلوقت

بس حنعتبرها تحب المرحلة الجاية فى حياتك تكون اية احب انى افتح مكتب ومركز فنون للاطفال

سؤالى

لو ممكن تخلع ايدك من كل حاجة دلوقت تحب تعمل اية وفين وتخلع من مين؟ ;)

رابط هذا التعليق

خلاص يامحمود انا لما انزل الاجازة حشوف كوووول الى فى المنتدى علشان ابقى شفت كل مصر ولا يهمك :lol:

بالنسبة لسؤالك مين الى مش ممكن انساة ابدا بابا الله يرحمة على طول فى بالى رغم انة مات من 20 سنة بس لسة بفتكرة وكل ما اطلع عمرة اوهبهالة وكل ما اقرى قران ادعيلة وكل ما ازعل من اى حاجة افتكرة حسة انى مشبعتش منة وانى محزنتش علية كفاية

سؤال طفشان اية المهنة الى كنت احب اشتغلها

نقاش احب اللوان اوى وتدهن الحطان وتوسخ هدومك وتبقى كلك بالالوان

سؤال واحد تانى دة موتنى من الضحك

يعنىاية لما تكبر تحب تشتغل اية امال احنا اية دلوقت

بس حنعتبرها تحب المرحلة الجاية فى حياتك تكون اية احب انى افتح مكتب ومركز فنون للاطفال

سؤالى

لو ممكن تخلع ايدك من كل حاجة دلوقت تحب تعمل اية وفين وتخلع من مين؟ ;)

الاخت نانسي

أول ما تنزلي بلغينا و احنا هنفرش الطبلية فى ميدان التحرير ونعمل لك عزموة ملهاش حل انت والاسرة الكريمة هندبح لكم بصارة

مش هجاوب على السؤال لتكون مراتي عرفتني

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منقول ‏" كتر الكلام اليومين دول عن سوء أداء وإدارة الاقتصاد المصري وقرب انهياره ، والكلام انحصر حوالين كذا نقطة 1-الديون المصرية ونسبتها إلى الدخل القومي والموازنة الحكومية 2-الإفراط في الإنفاق على البنية التحتية 3-المناخ الاستثماري في مصر ------------------------------------------------- هما دول أكتر 3 نقط الناس بتتكلم عليها  اولا : لازم نفهم الفرق بين الحقيقة،وبين الحقيقة الملونة،يعني انت ممكن تعرض حقيقة متجردة، وممكن تعرض نفس الحقيقة بس تلونها عشان تحقق هدفك من عرضها ---------
    • 2
      كتاب ابلة نظيرة حد فاكر الكتاب ده من اوائل كتب المطبخ في مصر حاولت احط رابط التحميل لكن المنتدي بيقولي غير مسموح لك باضافة رابط لموقع آخر
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 1
      هالة صدقي عن رجاء الجداوي : مش سريرها اللي عطل انقاذكم المفروض أن الاطباء من صفوة المجتمع وهم كذلك  لكن لا يمنع أن يكون هناك خارجون عن النص ... ولا يمنع وجود بعض المغرضين ومن لهم مطالب فئوية ........ومن هم ناقمين على الدولة .... ومن هم صانعوا الفتنة بالتعاون مع قناة الجزيره  نعم فقدنا اطباء والعالم كله فيه ضحايا من الاطباء اكتر مننا  الله يرحم الجميع  المطالب الفئوية في الوقت دا خيانة للامانة وللوطن الاتصال بالجزيرة والتحدث من خلالها خيانة  التلويح بالاستقالات
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...