اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ورط اللي بعدك بسؤال ,,, !!!!!!!!

مصرية يعني مصرية

Recommended Posts

طيب انا عندي سؤال:

مين الناس اللي معندكش اي مشاكل انك تاكل من نفس المعلقة اللي بياكلو بيها والا بتشرب من نفس الكوباية اللي بيشربوا بيها

من غير ما تقرفوا :lol: :wub:

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

• الردود 639
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اللى ممكن اكل بمعلقته او كوبايته

طبعا وبدون تردد ابنى

وساعات جوزى

سؤالى

فيه يوم بتكون الاكلة بتاعة الغدا مش على مذاجك انت او انتى ايه هيا الاكلة دى :lol:

اللهم انك سلطت علينا عدوا عليما بعيوبنا - يرانا هو وقبيله من حيث لا

نراهم --

اللهم آيسه منا كما آيستـه من رحمتك

وقنطه منا كما قنطـته من عـفوك -- وباعــد بيننا وبينه كما باعـدت بينه

وبين

رحمتك وجنتك

رابط هذا التعليق

هما اكلتين بصراحة ما ليش فيهم خالص

اللوبياااااااااااااااااااااااااا

السبانخ

ياى مش بيحبونى خالص

السوال

شعار الصيدلة

...

عند عرض أسماء الصيدليات المناوبة فى التليفزيون أو أى إعلان صيدلى او على الصيدلية نفسها

يرسمون صورة ثعبان يلتف حول كأس فارغ ، وهو شعا ر الصيدلة ، ما هو أصل هذا التقليد ؟

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

شعار الصيدلة

...

عند عرض أسماء الصيدليات المناوبة فى التليفزيون أو أى إعلان صيدلى او على الصيدلية نفسها

يرسمون صورة ثعبان يلتف حول كأس فارغ ، وهو شعا ر الصيدلة ، ما هو أصل هذا التقليد ؟

اظن ان المقصود هو ان الترياق ياتس من السم يعني ترياق لدغة الثعبان يكون مستخلص من التعبان نفسة ودا اللي بيعنيه وضع راس التعبان على الكاس لتفريغ السم في الكاس لاستخدامه كترياق فيما بعد

سؤالي :-

ليه لما نضحك كتير نقول اللهم اجعله خير ؟؟؟ :blink:

رابط هذا التعليق

ليه لما نضحك كتير نقول اللهم اجعله خير ؟؟؟ :blink:

وهي دي عايزة سؤال يا سو يا خويا

من كتر السعاده اللي احنا عايشين فيها اشي عبارات واشي انفلونزا طيور واشي بورصة وقعت واشي فتنه طائفيه

عايزنا بعد كل ده لما نضحك كتير ما نستغربش ؟

دا المفروض يبخرونا من الحسد

سؤالي هو انت ليه مش داخل المنتدي باسمك الحقيقي ؟

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

ليه لما نضحك كتير نقول اللهم اجعله خير ؟؟؟ :P

وهي دي عايزة سؤال يا سو يا خويا

من كتر السعاده اللي احنا عايشين فيها اشي عبارات واشي انفلونزا طيور واشي بورصة وقعت واشي فتنه طائفيه

عايزنا بعد كل ده لما نضحك كتير ما نستغربش ؟

دا المفروض يبخرونا من الحسد

سؤالي هو انت ليه مش داخل المنتدي باسمك الحقيقي ؟

فى موضوع الاسم ده انا اعتبر حاله خاصه وده بدون مبالغه لان اسمى يعتبر الوحيد فى مصر كلها ..

انا مفيش حد يسمع اسمى الا ويبلم ويقوللى ..اييييييييه .. اسمك ايه .. وده معناه ايه .. واصله ايه ..

ورغم انه بيعجب الناس جدا الا ان مفيش حد جت له الشجاعه يسميه لبنته او ابنه .. اه بالمناسبه الاسم

ده ينفع ولد وبنت

سبب انى مش بقوله .. ان انا مش متعوده احكى اى حاجه خاصه ومشاكلنا هنا فالغربه لعيلتى فى مصر

لسبب واحد انى مش عايزاهم يقلقوا علينا .. خاصه ان احنا عيله مترابطه وكبيره فى العدد ومنطورين

فى العالم كله .. الازاريطه .. كامب شيزار ..ميامى ..لوران.. عباس العقاد .. قصر النيل .. كندا

امريكا .. السعوديه .. استراليا ...وغيره

فقلت لنفسى الامر ما يسلمش يكون حد منهم فالمنتدى وانا ماعرفش .. واجى اخد رايكم فى مشكله خاصه واللا

حاجه .. حالاقى التليفونات على ودنه .. وماما حاجزه وجايه بكره .. وعياط فالتليفون كل ماكلمهم .. واديله

اه السؤال

لو لقيت طاقيه الاخفاء .. ايه اول مكان تحب تدخله او تدخليه .. فالخباثه ..

:blink: :D

يا اشققققققققققققققققققققققققققيا

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري
لو لقيت طاقيه الاخفاء .. ايه اول مكان تحب تدخله او تدخليه .. فالخباثه ..

ههييي ههاهههاهاها....ده بقى سؤالي المفضل وجه على حظي...

انا من زمان وبحلم يكون عندي طاقية الاخفا...وقلت بقى استغلها ساعتها في اني ادخل على الكنيست والموساد الاسرائيلي

وبالمره السي اي ايه المريكيه

وأسرق مستنداتهم ووثائقهم والفضايح بتاعتهم

وبعدين افتح قناة تلفزيونية (لاني مش بثق في الحكومة المصرية كمان)

وابدأ بقى اتسلى عليهم يوم ورا يوم

اشي يوم فضايح مؤامرات على نفسيهم

واشي يوم فضايح حروب

واشي يوم معتقلات

واديلوا فضايح ورا فضايح

وطبعا العالم هينقلب عليهم من اول اكافر لحد المسلم المؤمن

وزغرطي يام انشراح.....مال امريكا راح راح...والدنيا في اسرائيل بقت سواح

سؤالي انا بقى

لو كنت انت سواق وركب معاك واحد عايز يروح مكان على بعد سبعة كيلو

قالك انا هديك اجرتك دهب

بس انا معايا عمود دهب عبارة عن سبع قطع لازقين في بعض

ومعايا منشار بيقطع مرتين بس

المطلوب منك تاخد كل كيلو متر حتة واحده بس

ازاي هتستخدم المنشار اللي بيقطع مرتين بس عشان تاخد اجرتك كاملة

رابط هذا التعليق

ايه يا نسر السؤال الغريب دا ولا انت كاتبه غلط

يا عمنا كل كيلو هتاخد حته واحده

والمسافه سبعه كيلو وهو سبع قطع طيب اقطعه ليه ما انا اخده كله وخلاص

انا متوقع ان الاجابه غلط على اساس ان الكلام فيه حاجه انا ما فهمتهاش علشان كده مش هسأل على اساس اني ما جاوبتش يعني وكده

تم تعديل بواسطة yasovinas

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

يا عم سو ماهو بيقولك لازم كل كيلو تاخد حتة واحدة بس (عشان مايضحكش عليك ويديك بومبة في آخر المشوار)

المهم ان المنشار يقطع مرتين بس والعمود عبارة عن سبع حتت لازقين في بعض ...ولازم تديلو كل كيلو حته واحدة بس...قولي ازاي!!!!!

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
يا عم سو ماهو بيقولك لازم كل كيلو تاخد حتة واحدة بس (عشان مايضحكش عليك ويديك بومبة في آخر المشوار)

المهم ان المنشار يقطع مرتين بس والعمود عبارة عن سبع حتت لازقين في بعض ...ولازم تديلو كل كيلو حته واحدة بس...قولي ازاي!!!!!

بص يا سيدي :

ح يقطع البتاع ده الى قطعتين : 4 و 3

و بعدين يقطع "3" الى قطعتين : 1 و 2

كده يبقى معاه 3 قطع : 1 و 2 و 4

اول كيلو يأخذ قطعة (1)

ثانى كيلو يأخذ قطعة (2) و يرجع قطعة (1)

ثالث كيلو يأخذ القطعة (1) .... و يخلي معاه القطعة (2)

رابع كيلو يرجع كل اللى معاه و يأخذ القطعة (4)

خامس كيلو يأخذ القطعة (1) تانى

سادس كيلو يرجع القطعة (1) و و يأخذ القطعة (2)

سابع كيلو يأخذ كل الدهب ...و يأخذ الزبون الغتت ده على حانطور عينه :)

سؤالى انا بقى :

كم مرة تحققت احلامك و وجدتها احلام " بايخة "

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

ادة يا استاذ طفشان انا ولهى كنت فاكرة ان موضوع السبع قطع والسبع مسافات دة هزار مش حاجة تتحل

بالنسبة لسؤالك كم مرة تحققت احلامك وطلعت احلام بايخة

انا حلمت انى ادخل فنون جميلة ودخلتها ودى مكنتش بايخه

وحلمت اجيب بنتين بس دة الى طلع بايخ انهم طلعوا اخر شقاوة

سؤالى

لو حتطلع رحلة تحب تروح انهى بلد وتشوف اية فيها

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

استعنا ع الشقا بالله

احب اروح مكانين واول حاجة السعودية عشان نفسى اعمل عمرة او حج و اشوف الكعبة :angry:

ثانيا اروح فرنسا و ازور متحف اللوفر :blink:

سؤالللللللللللللى هو:

باشوف كتير من الرجالة برة بيتهم بيهزروا و يضحكوا :P و يكونوا شخصية مالهاش مثيل.... و جوة البيت العكس تماما..بيبقوا مكشرين :) و مش طايقين حتى يتكلموا مع حد.... يا ترى ليه؟

حبيبتي ان يسالوك عني يوما

فلا تفكري كثيرا

قولي لهم بكل كبرياء

يحبني..يحبني كثيرا

حبيبتي

ان عاتبوك يوما

كيف قصصتي شعرك الحرير

وكيف حطمت إناء طيب

من بعد ماربيته شهورا

وكان مثل الصيف في بلادي

يوزع الظلال والعبير

قولي لهم

انا قصصت شعري

لان من احبه ..يحبه قصيرا

حبيبتي ان اخبروك اني لا املك المال والقصور

وليس عندي في يدي بضع جنيهات تكف عنك تقلب الدهور

قولي لهم بكل كبرياء بانك حبي الاول والاخير

كفاني بانه يحبني كثيرا

وسامحيني لانني احبك كثيرا

رابط هذا التعليق

شوفي يا ستي الموضوع ده ممكن يكون له سبب من الاتنين

اما ان اللي في البيت نكديين فما ينفعش يضحك ويبتسم والا هيبقى شكله وحش وزي العبيط اللي بيضحك في وسط ميتم

او انه زي عبد الرحمن صاحبي السوري اللي كان يبقى جالس معانا على القهوه او في المكتب بنحكي في اي كلام او حتى راكبين السيارة او بنتمشى على الكورنيش ,,,,,ومنين ما تتصل بيه مراته يقول لها باقتضاب وشخط "شو بدك هلا ما ني فاضي بعدين بعدين" وبعد ما تكرر الموقف اكثر من عشرين مرة قلت ما بدهاش وسألته ليه بتعمل كده يا عبد فرد علية بنبرة الخبير المحنك اللي بينصح شبل صغير "النسوان ما بينعطوا وجه "

وفي النهاية ومع الوقت اكتشفت مدى ضعف شخصية عبد الرحمن وضحالة تفكيرة فكان بيهرب من زوجته علشان لا تكتشف ما هو فيه

سؤالي هو :-

هل ممكن ان تقبل الترشح لرئاسة الجمهورية ولماذا سواء موافق او رافض

تم تعديل بواسطة yasovinas

رابط هذا التعليق

احنا دخلنا في اسئلة الخيال العلمى :P

ماشى ..

انا موافق (وش واحد تنك قـــــــــــــــــــــــــوي)

السبب : و هى جت عليا :huh:

المقومات : اي حد في مصر ح يبقى احسن من سونه

سؤال : بعد ما وافقت - طبعاً - تبقى رئيس جمهورية مصر العربية ... ايه اول حاجه ح تعملها ( غير فتح حساب في بنك في سويسرا :P )

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

سؤال : بعد ما وافقت - طبعاً - تبقى رئيس جمهورية مصر العربية ... ايه اول حاجه ح تعملها ( غير فتح حساب في بنك في سويسرا :P )

أتاجر فى السلاح :P

سؤالى بقى؟

ليه العالم كله بيتقدم ودوله الجعانة بتتحول تدريجيا إلى دول صناعية ودوله الضعيفة بتتحول إلى دول نووية .. بينما نحن نعانى من هبوط حاد فى منحنى المعيشة والاقتصاد والتعليم والصحة و.... إلخ؟

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

أتاجر فى السلاح :P

سؤالى بقى؟

ليه العالم كله بيتقدم ودوله الجعانة بتتحول تدريجيا إلى دول صناعية ودوله الضعيفة بتتحول إلى دول نووية .. بينما نحن نعانى من هبوط حاد فى منحنى المعيشة والاقتصاد والتعليم والصحة و.... إلخ؟

الإجابة سهلة ...

علشان مش إنت الرئيس الحاكم القائد .. فلو كنت إنت رئيس الجمهورية مكانش بقى ده حالنا ...

السؤال ...

إنت حترشح نفسك إمتى ...؟؟؟

أقصد الساعة كام بالضبط ؟؟؟؟

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

لأ شوفوا الكوميديا ..

أسد:

--------------------

لم أنتخبه ..

وأنا برئ من إختياره ...

تحس انه فى الجزء التانى بيقولك فى ودنك :P

الإجابة على سؤالك سهلة جدا ..

بسم الله الرحمن الرحيم (صورة واخد بياخد الميكروفون من المذيعة ويحطه فى بؤه) .. الإجابة تونس .. :P

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

السؤال ...

الساعة 12 بالضبط :wub:

سؤال : ايه اكثر حاجه بتحبها في مصر ... وضح مع الرسم :wub:

تم تعديل بواسطة Tafshan

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

انا انااااااا عايزة اجااااااااااوب mfb:

اكتر حاجة باحبها فى مصر هى اهلى و اسكندرية :wub:

لان مصر هى اهلك مش حكاية هوا و تراب.. مصر بالناس اللى بتحبهم اللى فيها

سؤالى هو:

ما هى الايدلوجيات المتبحرة فى العالم الاكلينيكى المتشعب فى اللاوعى المنبسط فى الاشمئناطية العظمى المشكلة للانبعاجات العنقودية المنتشرة فى القشرة الخارجية للاهواء التصاعدية؟؟؟

ارجو ان يتم الرد بموضوعية شديدة و بدون تعصب :wub:

حبيبتي ان يسالوك عني يوما

فلا تفكري كثيرا

قولي لهم بكل كبرياء

يحبني..يحبني كثيرا

حبيبتي

ان عاتبوك يوما

كيف قصصتي شعرك الحرير

وكيف حطمت إناء طيب

من بعد ماربيته شهورا

وكان مثل الصيف في بلادي

يوزع الظلال والعبير

قولي لهم

انا قصصت شعري

لان من احبه ..يحبه قصيرا

حبيبتي ان اخبروك اني لا املك المال والقصور

وليس عندي في يدي بضع جنيهات تكف عنك تقلب الدهور

قولي لهم بكل كبرياء بانك حبي الاول والاخير

كفاني بانه يحبني كثيرا

وسامحيني لانني احبك كثيرا

رابط هذا التعليق

ايه حكاية التراب مع الشعب المصري انا نفسي افهم كل حد تكلمه يقولك تراب بلدي يعني يا خي هو عشرة بلدي

معلش يل نوريه الظاهر اني طلعت لك في البخت النهارده كل ما ادخل موضوع اخبط فيكي وانت خارجه منه سامحيني يا بونيتي

انا عاجبني قوي سؤال عصام بتاع ليه الناس بتتقدم واحنا بنتأخر لان رده سهل جداً وهو

لافاش كيري

لا فاش كيري

جبنة البقرة الضاحكه لافاش كيري

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منقول ‏" كتر الكلام اليومين دول عن سوء أداء وإدارة الاقتصاد المصري وقرب انهياره ، والكلام انحصر حوالين كذا نقطة 1-الديون المصرية ونسبتها إلى الدخل القومي والموازنة الحكومية 2-الإفراط في الإنفاق على البنية التحتية 3-المناخ الاستثماري في مصر ------------------------------------------------- هما دول أكتر 3 نقط الناس بتتكلم عليها  اولا : لازم نفهم الفرق بين الحقيقة،وبين الحقيقة الملونة،يعني انت ممكن تعرض حقيقة متجردة، وممكن تعرض نفس الحقيقة بس تلونها عشان تحقق هدفك من عرضها ---------
    • 2
      كتاب ابلة نظيرة حد فاكر الكتاب ده من اوائل كتب المطبخ في مصر حاولت احط رابط التحميل لكن المنتدي بيقولي غير مسموح لك باضافة رابط لموقع آخر
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 1
      هالة صدقي عن رجاء الجداوي : مش سريرها اللي عطل انقاذكم المفروض أن الاطباء من صفوة المجتمع وهم كذلك  لكن لا يمنع أن يكون هناك خارجون عن النص ... ولا يمنع وجود بعض المغرضين ومن لهم مطالب فئوية ........ومن هم ناقمين على الدولة .... ومن هم صانعوا الفتنة بالتعاون مع قناة الجزيره  نعم فقدنا اطباء والعالم كله فيه ضحايا من الاطباء اكتر مننا  الله يرحم الجميع  المطالب الفئوية في الوقت دا خيانة للامانة وللوطن الاتصال بالجزيرة والتحدث من خلالها خيانة  التلويح بالاستقالات
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...