اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟

محاور

Recommended Posts

العجيب في الموضوع إن الحوار فضل شغال عقلاني بشكل مبهر لحد الصفحة 6 ! والسيد محاور أجاد بكل صدق لما كان بيتكلم عقلاني عقلاني عقلاني يعني

إنما بعد ما أثبت بالحجة المنطقية إن منهجهم مش علمي .... إتضح الفكرة من الحوار العقلاني ... حوار عقلاني مؤدي للاعقلانية

أحييك بشدة يا أستاذ محاور

رابط هذا التعليق

• الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ولا يزال الموضوع بالنسبالي عالق عند العقلانية .... ولا تزال الأسئلة اللي طرحها السيد محاور مطروحة ( كانت ومازالت ويبدو أنها ستبقى )

محاور شخص متسق مع نفسه .... القرآن معجزة خارق جميل وعظيم بس مش بشكل عقلاني بشكل إيماني لا يخضع للعقل ... أحترم إعترافه وصدقه

وعلى نفس الإتساق مع النفس يتعامل مع الروايات والأحاديث ... شخص بيحترم مبدأه في النهاية

ولكن اللي مش مفهوم اللي بيخضع القرآن لمجر الإيمان غير العقلاني ... مع يقين شبه واصل للآخر 100% يقين

والأحاديث رغم إنها من نفس الشخص ومن نفس المصدر وبنفس طريقة النقل إلا إنها بترفض وترد عادي جدًا بشكل عشوائي بلا منهج واضح في للرفض أو الأخذ

هوا الحديث اللي بيتضارب مع العلم نرميه كدا ببساطة ... ليه طيب ؟ أصل النبي مستحيل يقول كدا دا نبي !

ثم إن النبي مكنش عايز دا يتكتب ثم إنهم كتبوه بعد 200 سنة وفيه دسائس وكدا

طيب عرفت منين إن النبي مكنش عايزه يتكتب ؟ أصله مكتوب في البخاري كدا .. طيب حضرتك مصدق للبخاري أصلًا ؟ .... بص هوا على حسب ... هاه على حسب إيه ؟ بص مهو أصل .... إلخ

رابط هذا التعليق

نداء للسيد محاور
يافندم حضرتك لازم يبقى عندك تعريف كامل للمعجزة وشروطها قبل ماتقول القرآن معجزة
1- المعجزة شيء خارق ... يتفق جميع البشر على أنها فعل خارق
يعني مينفعش تقول القرآن خارق لإنه أدبيًا كدا إنتا حاسس إنه لذيذ .. لإنه ببساطة لما بيتكتب بأي لغة تانية بتضيع كل البلاغة ولو عايز تقرأ آيات من القرآن إقرأها باللغة الإنجليزية

كمان فيه آيات كتيرة خالية من البلاغة

2- المعجزة لازم الناس تشوفها
مينفعش مثلًا يخرج بالليل على البراق ومحدش يشوفه ... دي معجزة إيه دي اللي ماحصلتش إلا والناس نايمين هوا ربنا يعني مكنش ينفع يبعتله البراق أدام الناس والصحابة الكرام يعني
(** للي مش عارف البراق دا حصان بجنحة وبيطير بسرعات يبدو أنها خارقة فعلًا دا مجرد توضيح هههه )
ميستحقش الناس تشوفه ؟ بجد مش حرام يعني كل الهلمة دي ومحدش يشوفه في الآخر

فحضرتك مطلوب منك كدا منهج علمي واضح لتعريف المعجزة
وياريت يا سيدنا الكريم تقولي البيج بانج مذكور فين في القرآن

تم تعديل بواسطة EsoWay
رابط هذا التعليق

بوجود السيد : عيسوي ......

تيقن لي ما هية الموضوع والغرض منه

وبان أنه لا فائدة من النفخ في القربة المخرومة

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

بوجود السيد : عيسوي ......

تيقن لي ما هية الموضوع والغرض منه

وبان أنه لا فائدة من النفخ في القربة المخرومة

سيد عيسوي ولا غيره

الأفكار تنزل راجل لراجل و لو الفكرة منطقية هتكسب

رابط هذا التعليق

والسيد محاور أجاد بكل صدق لما كان بيتكلم عقلاني عقلاني عقلاني يعنية

أحييك بشدة يا أستاذ محاور

محاور شخص متسق مع نفسه ...

أنت تتباهي بأنك ملحد وهذا معلوم ..... ومعاك الفكر يواجه بالفكر .......فما هو المنهج الذي تتنفق مع السيد محاور فيه ؟

هل تقبلا القرآن والتراث معا ...... ترفضاه معا ....... وكذلك الكتب السماوية الأخرى التي ورد ذكرها في الموضوع الإنجيل على وجه التحديد .....

لازم تتناقشوا معانا بوجه مكشوف ..... نحن مؤمنون بالكتب السماوية ...... ونخضع التراث للعقل لأنه غير مقدس من منطلق أننا مؤمنون بالله ومصدقين بأن كتابه لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه وعقولنا وقلوبنا لم تجد فيه ما يصطدم مع المنطق والفطرة المستقيمة

من حقك أن تنتقد منهجي ومن حقي أن أعرف منهجك ومنهجه حتى لا ننفخ في قربة مخرومة وحتى يكون النقاش مثمرا

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أنت تتباهي بأنك ملحد وهذا معلوم ..... ومعاك الفكر يواجه بالفكر .......فما هو المنهج الذي تتنفق مع السيد محاور فيه ؟

هل تقبلا القرآن والتراث معا ...... ترفضاه معا ....... وكذلك الكتب السماوية الأخرى التي ورد ذكرها في الموضوع الإنجيل على وجه التحديد .....

لازم تتناقشوا معانا بوجه مكشوف ..... نحن مؤمنون بالكتب السماوية ...... ونخضع التراث للعقل لأنه غير مقدس من منطلق أننا مؤمنون بالله ومصدقين بأن كتابه لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه وعقولنا وقلوبنا لم تجد فيه ما يصطدم مع المنطق والفطرة المستقيمة

من حقك أن تنتقد منهجي ومن حقي أن أعرف منهجك ومنهجه حتى لا ننفخ في قربة مخرومة وحتى يكون النقاش مثمرا

( السلفيين واللي بيتبنوا منهجهم في الأخذ بالروايات وعدم ردها بشكل عشوائي ) والملحدين

جميعهم يلتقون في النقطة نفسها

ولكن الؤمنين اللي بيتبنوا فكرة إن القرآن والأحاديث صادرين من النبي بالفعل... مصدقين إن ربنا أوحى له ومصدقين إنه نبي ومش عندهم أدنى مشكلة مع مدى سوء ماتحمله هذه النصوص

متقبلينها بكل مافيها من أخطاء ... يعني السلفي ممكن جدًا يتقبل زواج طفلة لم تحض ... متقبل إن المسلم يحقله يسبي الكافرة وينتهكها جنسيًا ويبيعها في السوق زي الحيوان الأليف

الملحدين شايفين إن الروايات والأحاديث و القرآن كلهم قالهم نبي الإسلام بالفعل ولكن مش مصدقين إن فيه نبي عنده كمية الأخطاء دي ولا قادرين يتقبلوا الكوارث الأخلاقية اللي إتعملت

حضراتكم منهج غريب ....

مش معترفين بأحاديث لمجرد إنها لا أخلاقية أو تتضارب مع العلم

رغم إن فيه آيات بتتضارب مع العلم وبتتضارب مع الأخلاق ولكن رافضين تفسيرها وبتؤولوها لتأويلات تانية !

تم تعديل بواسطة EsoWay
رابط هذا التعليق

فهذا يذكرني بمجموعة قامت بزيارتي عام 1979 كلهم يرتدون الجلاليب القصيرة وذوي لحى تشبه لحية حازم شومان -بتاع البرادعي عايز امي تقلع الحجاب- ومعهم شاب في السابعة عشرة من عمره، وإذا بهم يقدمون لي ذلك "الطفل" على أنه الداعية فلان والذي يريد أن يلقي علي مواعظ قرآنية تقربني إلى الله، ولما سألته عن عمره واجاب 17 عاما هجريا، لم أتمالك نفسي رسم ابتسامة عريضة على وجهي وسألته، هل إستطعت فهم القرآن جيد وفهم السنة الصحيحة فهما يؤهلك لأن تكون داعية؟ عموما متشكرين على الزيارة وأحب أن أزيدك أنني قرأت وفهمت ماهو أكبر من عمرك بأكمله، ويستحسن أن تشغل نفسك بالمدرسة وتنجح وتدخل الجامعة ووقتها يمكن تكون قدرت تفهم دينك بشكل أكبر.

فكان رده بأن التعليم حرام وان الحكومة كافرة وبأنه لا يذهب إلى مدارس ويتعلم العلوم الشرعية على يد والده.

هناك مثل مصري بيقول "ماتروحش تبيع الميه في حارة السقايين"

الفاضل / محاور

أولا قراءة وتدبر جزء من القرآن كل يوم هو أمر غير دقيق، ربما لو قلت "شهر" لكان ذلك مقبولا، انتوا في الكليات والمعاهد بالملخصات بتشتكوا وتقولوا الوقت كان ضيق وملحقناش نفهم، يبقى عايز القرآن يقرأ ويُفهم ويُتدبر كل جزء في يوم؟ ده كان اعتراضي الأول.

أما تعليقي العام على فكرتك وانك اردت من وراء ذلك كذا وكذا،

فهذا يذكرني بمجموعة قامت بزيارتي عام 1979 كلهم يرتدون الجلاليب القصيرة وذوي لحى تشبه لحية حازم شومان -بتاع البرادعي عايز امي تقلع الحجاب- ومعهم شاب في السابعة عشرة من عمره، وإذا بهم يقدمون لي ذلك "الطفل" على أنه الداعية فلان والذي يريد أن يلقي علي مواعظ قرآنية تقربني إلى الله، ولما سألته عن عمره واجاب 17 عاما هجريا، لم أتمالك نفسي رسم ابتسامة عريضة على وجهي وسألته، هل إستطعت فهم القرآن جيد وفهم السنة الصحيحة فهما يؤهلك لأن تكون داعية؟ عموما متشكرين على الزيارة وأحب أن أزيدك أنني قرأت وفهمت ماهو أكبر من عمرك بأكمله، ويستحسن أن تشغل نفسك بالمدرسة وتنجح وتدخل الجامعة ووقتها يمكن تكون قدرت تفهم دينك بشكل أكبر.

فكان رده بأن التعليم حرام وان الحكومة كافرة وبأنه لا يذهب إلى مدارس ويتعلم العلوم الشرعية على يد والده.

هناك مثل مصري بيقول "ماتروحش تبيع الميه في حارة السقايين"

حتى جماعة التبليغ والدعوة

تتبنى نفس الفكري التكفيري التفجيري المعادي للدولة

استنطقت أحدهم فوجدته يقول بنفس ما يعتقد الإخوان والدواعش

مع إنه لطيف يقوم بتعطيرنا جميعا كل صباح

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

كل جيل أذكى من الجيل اللى قبله... و علشان الجملة تتفهم فى سياقها الصحيح, فإنه مع كل جيل جديد تظهر أفكار جديدة, و يزيد تطور البشرية.

لما انا اطلع و انا بستخدم كمبيوتر من و انا عندى 3 سنين, فاستيعابى اكيد هيكون مختلف عن الجيل اللى كان بيستخدم المنافلة علشان يتكلم فى التليفون.

كلام جميل كلام معقول ما اقدرش اقول حاجة عنه ..

ممكن ده بقي يتبقي يتطبق علي تفاسير كتيرة برضه كانت مقبولة في عصور غير عصورنا خالص .. عصور ما قبل الكومبيوتر و قبل المانفيللا .. قبل الكهربا و ميه الحنفية .. لكن في عصرنا ده دلوقتي من المفروض انها ما تكونش مقبولة بنفس الصورة ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

( السلفيين واللي بيتبنوا منهجهم في الأخذ بالروايات وعدم ردها بشكل عشوائي ) والملحدين

جميعهم يلتقون في النقطة نفسها

مين اللي قال عشوائية هو العقل والمنطق والنظر والبحث ومدى المطابقة للعلم الصحيح عشوائية

ولكن المؤمنين اللي بيتبنوا فكرة إن القرآن والأحاديث صادرين من النبي بالفعل...

مفيش حاجة اسمها إيمان بالأحاديث ... من الإيمان الإيمان بالكتب السماوية وليس هناك في الإيمان شيء اسمه أحاديث والمصطلح متأخر جدا

مصدقين إن ربنا أوحى له ومصدقين إنه نبي ومش عندهم أدنى مشكلة مع مدى سوء ماتحمله هذه النصوص

لا تضع القرآن والحديث في سلة واحدة لأننا لا يمكن نحكم بحكم واحد في الحالتين عندنا فرق بين ما هو إلهي وما هو بشري

متقبلينها بكل مافيها من أخطاء ... يعني السلفي ممكن جدًا يتقبل زواج طفلة لم تحض ... متقبل إن المسلم يحقله يسبي الكافرة وينتهكها جنسيًا ويبيعها في السوق زي الحيوان الأليف

ما هو دا اعتراضنا على الروايات .... أنت مش متقبل هذه الأخطاء ومش متقبل نقدها نعمل إيه

الملحدين شايفين إن الروايات والأحاديث و القرآن كلهم قالهم نبي الإسلام بالفعل

ما هو منهجكم في ما رأيتموه أو في رأيكم هذا .... كيف آمنتم وأنتم غير مؤمنين .... مين قالك أو جعلك متيقنا إن النبي قال الروايات والأحاديث دي .... وما هو منهجكم في القبول

ولكن مش مصدقين إن فيه نبي عنده كمية الأخطاء دي ولا قادرين يتقبلوا الكوارث الأخلاقية اللي إتعملت

يعني إيه هو قال .... وهو مخطيء .... يعني عايز تقول هو مش نبي مثلا وتصل لنتيجة

هو قال القرآن والسنة ...... وهو أساء .... إذن واضح جدا أنك تدعونا لرفض الكتاب مع السنة واضح واضح

حضراتكم منهج غريب ....

مش معترفين بأحاديث لمجرد إنها لا أخلاقية أو تتضارب مع العلم رغم إن فيه آيات بتتضارب مع العلم وبتتضارب مع الأخلاق ولكن رافضين تفسيرها وبتؤولوها لتأويلات تانية !

الرؤية بقت أوضح أوضح أوضح .... تمام تمام تمام .... ناقشنا يا ريس في الآيات الموصوفة بأوصافك تلك فهذا هو التطور الطبيعي للموضوع وبما أن الموضوع مستمر من قبل الإدارة

أشكرك يا عيسوى لأنك وضحت لي الفهم الغائب عني في هذا الموضوع

مع تطابق الأفكار بينك وبين صاحب الموضوع حتى كأنها لشخص واحد

ولكني لم أفهم سبب الإداعاء بأن القرآن جمع في القرن الثاني الهجري زي الروايات إلا منك

أعترف بغبائي وأعتذر لمن يقرأون لي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ولكني لم أفهم سبب الإداعاء بأن القرآن جمع في القرن الثاني الهجري زي الروايات إلا منك

القرآن تم جمعه بعد وفاة رسول الله من سنة لسنتين, و ليس فى القرن الثانى الهجرى. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الو الو الى الرفيق عيسوى... حول. :)

أشكرك على مشاركاتك... و لكن هقول لك ليه القرآن معجزة...

أما مسألة التحول من العقلانية الى اللاعقلانية فى كلامى... فهذا يتوقف على نفسك و ليس على عقلك. :)

المشكلة اننا لا نفصل بين النفس و العقل... لكن ربنا هيحاسب النفس مش العقل, لإن النفس ممكن تضلل العقل و تخليه يقتنع بالكفر او الايمان.

الأخ طارق... مشاركات الرفيق عيسوى أثبتت انى مش ملحد, و لكن واضح انك مصر. :)

مش عايز أدعى ان يبوء أحدنا بالكفر, لإنى أخشى على نفسى من الكفر و أخشى عليك أيضا من الكفر.

حسبنا الله و نعم الوكيل.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مرة أخرى أشكر الرفيق عيسوى على مشاركته لإنه أثبت نظريتى و كلامى...

شفتوا بقى ان الأجيال القادمة هتشكك فى القرآن بسبب منهجكم الهدام فى رفض التراث و قبول القرآن فقط لا غير؟

و القرآن ربنا حفظه من التحريف... و لكن لم يحفظه من التشكيك, لإن القرآن أصلا معجزته قائمة على التحدى فى ان تشكك فيه و أن تأتى بمثله, فتتعرى امام نفسك و إما تؤمن او تكفر.

المنهج الهدام اللى بتتبنوه فى رفض التراث بشكل عشوائى, سيؤدى الى الحاد الأجيال القادمة...

اتقوا الله و افهموا حجم المسئولية.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هو مؤمن يؤمن بالله والآخرة والجنة والنار وأنا ملحد ( إن هي إلا أرحام تدفع وقبور تبلع ومايفنينا إلا الدهر ) فهل نبدو كشخص واحد ؟

المشكلة أن الكثير من المسلمين معتقدين بأنه من سابع المستحيلات أن يترك شخص الإسلام وحين يترك أحدهم الإسلام ينظرون له بنظرية المؤامرة

أترك تلك النظرة قليلًا وركز في هذه النصوص التي أعلم علم اليقين أنك لن تقبل أحاديثًا ولا تفاسير مفسرين ولا إجماع فقهاء

ولذلك أطلب منك تفسيرًا شخصيًا لهذه الآيات

ألم تروا كيف خلق الله سبع سماوات طباقا وجعل القمر فيهن نورا وجعل الشمس سراجا

ويمسك السماء ان تقع على الارض

الله الذي رفع السماوات بغير عمد ترونها ثم استوى على العرش

وهو سؤال أيها الزميل ... بما أنك ترفض الأحاديث بلا منهج واضح ترفضها لمجرد أنها تخالف العقل وبشرية ! كأن من قالها لم يدعي أنه نبي يوحى إليه

كيف تعرف الصلاة وأحكامها ونواقضها بل كيف تميز الحق هل هي صلاة السنة أوصلاة الشيعة مثلًا

رابط هذا التعليق

الو الو الى الرفيق عيسوى... حول. :)

أشكرك على مشاركاتك... و لكن هقول لك ليه القرآن معجزة...

أما مسألة التحول من العقلانية الى اللاعقلانية فى كلامى... فهذا يتوقف على نفسك و ليس على عقلك. :)

المشكلة اننا لا نفصل بين النفس و العقل... لكن ربنا هيحاسب النفس مش العقل, لإن النفس ممكن تضلل العقل و تخليه يقتنع بالكفر او الايمان.

الأخ طارق... مشاركات الرفيق عيسوى أثبتت انى مش ملحد, و لكن واضح انك مصر. :)

مش عايز أدعى ان يبوء أحدنا بالكفر, لإنى أخشى على نفسى من الكفر و أخشى عليك أيضا من الكفر.

حسبنا الله و نعم الوكيل.

أنا أحييك على صدقك في التعامل مع جميع المعطيات معاملة المنصفين

رابط هذا التعليق

أنا أحييك على صدقك في التعامل مع جميع المعطيات معاملة المنصفين

يا رفيق عيسوى مفيش حد ادانى سبب عقلانى او منطقى للإيمان بالقرآن, رغم انهم اجمعوا على ان إيمانهم بالقرآن بناءا على العقل و المنطق. :)

و علشان كده ييجى واحد محترم زيك و عقلانى و منطقى برضه, فيرفض القرآن...

الإيمان ليس بالعقل يا رفيق عيسوى... الإيمان بالنفس... النفس البشرية اللى بيتم تجاهل الكلام عنها و كإن ربنا هيحاسب العقل و ليس النفس.

لو كان ربنا هيحاسب العقل, فهذا يعنى ان الله ظالم و لعياذ بالله, لإن عقول الناس مختلفة فى الدرجة.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طبعًا أنا هنتظر توضيح السيد محاور فيما يتعلق بما هو تعريفه للمعجزة ؟؟؟؟ ليه بتعتبر القرآن معجزة ؟؟؟؟

وأين في القرآن ذكر البيج بانج

ومسألة حفظ من التحريف عادي جدًا كتاب داروين محفوظ من التحريف .

رابط هذا التعليق

يا رفيق عيسوى مفيش حد ادانى سبب عقلانى او منطقى للإيمان بالقرآن, رغم انهم اجمعوا على ان إيمانهم بالقرآن بناءا على العقل و المنطق. :)

و علشان كده ييجى واحد محترم زيك و عقلانى و منطقى برضه, فيرفض القرآن...

الإيمان ليس بالعقل يا رفيق عيسوى... الإيمان بالنفس... النفس البشرية اللى بيتم تجاهل الكلام عنها و كإن ربنا هيحاسب العقل و ليس النفس.

لو كان ربنا هيحاسب العقل, فهذا يعنى ان الله ظالم و لعياذ بالله, لإن عقول الناس مختلفة فى الدرجة.

مش فاهم الفكرة لسه

يعني ايه نفس ؟ وهتتحاسب ازاي بدون عقل ؟

مهو دا كلام مش ممكن يُعقل أساسًا ... على الأقل لحد الآن أنا مش فاهم الفكرة !

رابط هذا التعليق

مرة أخرى أشكر الرفيق عيسوى على مشاركته لإنه أثبت نظريتى و كلامى ...

شفتوا بقى ان الأجيال القادمة هتشكك فى القرآن بسبب منهجكم الهدام فى رفض التراث و قبول القرآن فقط لا غير؟

و القرآن ربنا حفظه من التحريف... و لكن لم يحفظه من التشكيك, لإن القرآن أصلا معجزته قائمة على التحدى فى ان تشكك فيه و أن تأتى بمثله, فتتعرى امام نفسك و إما تؤمن او تكفر.

المنهج الهدام اللى بتتبنوه فى رفض التراث بشكل عشوائى, سيؤدى الى الحاد الأجيال القادمة...

اتقوا الله و افهموا حجم المسئولية.

ذهب عيسوي وجاء محاور .... وكأن عيسوي لم يذهب أو كأن محاور كان موجودا .... أنا رأيي إن المنهج واحد ..... أنا حر في رأيي حتى الألفاظ مشتركة ..( عشوائي ) ...... يعني أنت مش عيسوي ؟ قصدي يعني تختلف عنه في الفكر

هل أصبح العقل والمنطق والنظر والعرض على القرآن وعلى العلم الحديث عشوائية

طيب

ما هو منهجك الغير عشوائي ؟

ولا هتقول تاني

أخى الكريم طارق...

هل تعتقد انى أكذب عندما أكتب بأنى لم أصل لمنهج علمى سليم أستطيع أن أستخدمه لتنقية البخارى؟ .... و ربنا المعبود انا معنديش منهج... مش مصدق ليه؟ :)

أي تراث تريد الحفاظ عليه وتحرم النظر فيه وترفعه إلى منزلة المقدس أو تسمو به إلى مكانة الكتب السماوية

وهل هو التراث الإسلامي فقط أم كل تراث حتى اليهودي والمسيحي

ما منهجك في قبول الإسلامي بلا قيد أو شرط

ورفض أي تراث آخر بلا قيد أو شرط إن كنت ترفض

لماذا لا تعتبر رفضك للتراث المسيحي واليهودي المحيط هو رفض للتوراة والإنجيل

أنت أو عيسوي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا أخ طارق انت سألتنى ما هو منهجى فى رفض التراث او قبوله..

و انا رديت عليك انى لا استطيع ان اجد منهج واضح فى رفض التراث او قبوله...

لكن اللى بتعمله ده تأويل لكلامى... انا لم أقل ان التراث مقدس, و لكنى فى نفس الوقت ارفض المنهج الهدام اللى بتتبناه فى هدم التراث, دون ان تستوعب آثار ذلك.

يا أخى انت حر فى قبول او رفض ما تريد مع نفسك, لكن ان تشجع الناس على رفض التراث, او على انتقائية تقوم بها بعشوائية دون أى معيار سوى اهوائك الشخصية, و كمان تشجع الناس على ده؟

أديك شفت النتيجة مقدما انك هيطلع لك ملحدين.

يا أخى الفاضل المسألة لها عواقب وخيمة ستظهر فى خلال عقود من الآن... لإن كلامكم سيؤدى الى إلحاد الأجيال القادمة..

انتم لا تختلفون اى اختلاف عن الوهابية اللى بتقولوا عليها متطرفة...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...