اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟


محاور

Recommended Posts

هذا الموضوع أعده - شخصيا - من أسوأ الموضوعات التى شاركت فيها


موضوع يبدأه صاحبه بسؤال ولا يجيب عليه


بل يهين كل من شارك معه فى الحوار بإعلانه أن له منهجا علميا


وعلى مدى سبع صفحات لا يفصح عن منهجه برغم طلب أكثر من مشارك لذلك


ومعظم - إن لم يكن كل - مداخلاته عبارة عن أسئلة يوجهها إلى من يتحاور معه



فعلا هو أسوأ موضوع شاركت فيه على مدى تسع سنوات


وأعلن ندمى وأسفى على ما فعلت


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ده بالاضافة لنظرية الانفجار العظيم و اللى مذكورة فى القرآن من 1400 سنة... و دى برضه تقع فى اطار اعجاز القرآن اللى ممكن غير العربى يفهمه...

و الحقيقة عدم تعارض القرآن مع العلم ده برضه من اعجاز القرآن... و ده من الاعجاز الدائم للقرآن الكريم... استحالة ان القرآن يتعارض مع العلم, و دى حاجة عالمية لا علاقة للغة فيها...

و أيضا نظرية النسبية... و هى التمدد الكونى... و دى مذكورة فى القرآن.

أتحدى ان القرآن يكون تعارض مع العلم فى أى آية مذكورة. :) و ده تحدى عالمى أيضا.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

هذا الموضوع أعده - شخصيا - من أسوأ الموضوعات التى شاركت فيها

موضوع يبدأه صاحبه بسؤال ولا يجيب عليه

بل يهين كل من شارك معه فى الحوار بإعلانه أن له منهجا علميا

وعلى مدى سبع صفحات لا يفصح عن منهجه برغم طلب أكثر من مشارك لذلك

ومعظم - إن لم يكن كل - مداخلاته عبارة عن أسئلة يوجهها إلى من يتحاور معه

فعلا هو أسوأ موضوع شاركت فيه على مدى تسع سنوات

وأعلن ندمى وأسفى على ما فعلت

أستاذى الكريم...

منهجى فى ايه؟ فى تنقية التراث؟

حضرتك ليه مش مصدق انى معنديش منهج و انى بدور على منهج علمى واضح...

يا استاذى الكريم انا ذكرت مرارا و تكرارا ان المنهج الوحيد الحالى لتنقية التراث هو منهج هدام سيؤدى الى التشكيك فى تحريف القرآن نفسه... و لن ينجى إلا من يؤمن بإعجاز القرآن.

انا كتبت مرارا و تكرارا فى هذا الموضوع انى ابحث عن طريقة علمية واضحة لتنقية التراث... او حتى على اساس ايه بيتم قبول حديث و رفض آخر؟ لإنى انا نفسى مش قادر أحدد طريقة معينة اقدر من خلالها اقول الحديث ده صحيح فعلا ولا لا.

أما المنطق و العقل, فهى مسألة معقدة و ليست بهذه السهولة... لان حضرتك عندك فى القرآن فيه مثلا معجزة زى اسراء الرسول من المسجد الحرام للمسجد الأقصى و العودة فى نفس الليلة... و دى معجزة... اى شىء خارق متخطى للعقل و المنطق... لو فيه بقى حديث بيتكلم عن معجزة معينة زى انشقاق القمر... انا هقدر احدد ازاى؟ ما هو اكيد انى مش هنكر ان الرسول له معجزات,و فى نفس الوقت مش هقدر استخدم العقل و المنطق مع المعجزات.

المسألة معقدة جدا و فى حاجة الى علماء متفرغين لهذه المسألة... اما ان كل واحد يطلع بمزاجه و هواه الشخصى يقول انا بقبل الحديث ده و برفض الحديث ده من غير خط واضح او خطوات واضحة؟!

انا كنت متخيل ان حد هيتحدانى و يطلع لى خطوات علمية واضحة اقدر اعرف بيها الحديث السليم و الحديث الفاسد... لكن طلعت كلها خواطر و مشاعر و احاسيس خاضعة للهوى الشخصى بعيدا عن اى منهجية حقيقية ممكن اتباعها.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

يحضرني في مقال المعجزات مقولة الشيخ الشعراوي على قدر ما أذكر أن الإيمان بالمعجزة قرينة بمن رآاها وحضرها مثل السحرة أمام سيدنا موسى.

أما عن وصف القرآن بأنه معجزة الإسلام ، فأنا لا أرها معجزة، وإلا لانحصر دخول البشر في الإسلام على الناطقين بالعربية فقط.

90% من المسلمين في العالم لا يتحدثون العربية ولا يفهموها ولا يستطيعون تذوق معانيها، ولم يرتبط إسلامهم بقراءة القرآن، بل بفهم معانيه بلغتهم التي يعرفونها.

ومفروض أن الفاضل / محاور يعلم كل ذلك بحكم انه يعلم كل شيئ ويعرف البشر من كل الجنسيات كما أشار لذلك في أحد ردوده على.

و أيضا اعجاز الروح... سر الروح... فالقرآن ذكر ان الروح سر لن يكتشفه أحد...

حد يقدر يخلق روح؟ حد يقدر يمنع الموت؟ حد يقدر يحيي انسان؟ كل دى تحديات فرضها القرآن... و الأهم هو التحدى الخاص بأن الروح سر لن يكتشفه أحد.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

هذا الموضوع أعده - شخصيا - من أسوأ الموضوعات التى شاركت فيها

موضوع يبدأه صاحبه بسؤال ولا يجيب عليه

بل يهين كل من شارك معه فى الحوار بإعلانه أن له منهجا علميا

وعلى مدى سبع صفحات لا يفصح عن منهجه برغم طلب أكثر من مشارك لذلك

ومعظم - إن لم يكن كل - مداخلاته عبارة عن أسئلة يوجهها إلى من يتحاور معه

فعلا هو أسوأ موضوع شاركت فيه على مدى تسع سنوات

وأعلن ندمى وأسفى على ما فعلت

والله هذا ما وقع في نفسي أمس

أسوأ موضوع ...

وهذه أفضل مداخلة فيه

ولأول مرة أرى أنه يراد الانتصار للعته المسمى تراثا بطريقة جديدة وهي الطعن في طرق تلقي القرآن ومعجزات الأنبياء

ليس بالنظر فيه وبيان الخلل فيه

كنا أمام جدلية أو إلحادية كبرى

موضوع مقلوب يقول فيه محاور

ليس لي منهحج في قبولي التراث كله رغم ما فيه رغم أنني أقبله بدون نقاش ولا عقل ثم يسأل .. وما هو منهجكم في رفضه ؟

وإلا فارفضوا القرآن

لا يستويان

مال القرآن وعدم تصديقي لبشر

مال القرآن وهو من عند الله الذي آمنا بأنه الخالق الباريء القادر وتراث خلفه بشر مخلوق

( يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ )

مال القرآن المعجز وكلام البشر

مال القرآن الذي تكفل الله بحفظه والعمل البشري الذي يخطيء كثيرا ويصيب قليلا

مال القرآن الذي يعلي من شأن العقل والتفكر والتدبر والإيمان .... والدعوة لتلقي غيره بعد تعطيل العقل وبدون النظر في نصوصه

هاتوا من التراث آية من مثل القرآن أو سورة من مثله وادعوا كاتبيه فرادي أو مجتمعين لذلك

قلبت صفحات الموضوع من أوله

فلاحظت شيئا مهما بعد كل هذه الصفحات وبعد هذا الكم من مشاركات الأخ : محاور

أنه لم يذكر ولا آية واحدة كتاب الله

لعل المانع خير .... ولكن أين الخير في ذلك !!!

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

طبعا لن أرد على اى تجاوز, فأنا ارد على الفكر بالفكر... اما التجاوزات فى حقى فسأدعها و شأنها, عسى أن تكون سببا ليغفر الله لى.

لكن انا فعلا محتار... هل القرآن معجز؟ طيب ما هو تعريف المعجزة؟ أليست المعجزة هى فعل خارق لقواعد العقل و المنطق و السنن الكونية؟ أى انها اكبر من العقل و المنطق و قواعده؟ ام انكم تمتلكون تعريفا جديدا للمعجزات؟ طيب ايه هو تعريفكم للمعجزات؟ لم أجد ردا.

الموضوع فى غاية البساطة إذا اتبعنا فعلا قواعد المنطق و التفكير العلمى الحديث... لكنى لم أجد فى الردود سببا واضحا للإيمان بالقرآن الكريم؟

هل انتم تؤمنون به بالعقل و المنطق؟ طيب ازاى؟ يعنى هل لإنه متوافق مع العقل و المنطق؟ أم لإنه أكبر من العقل و المنطق و خارقا لهما بشكل يجزم بأنه ليس كلام بشر؟

ببساطة و وضوح شديد: إذا كان القرآن متوافق مع العقل و المنطق فهذا يعنى أن اى شخص عاقل و منطقى سيؤمن به فورا, و من لا يؤمن به مجنون و مختل عقليا.... و فى هذه الحالة القرآن لن يكون معجزة بالمناسبة, لإنه متوافق مع العقل و المنطق.

أما إذا كان القرآن معجزة إلهية, فهو خارق للعقل و المنطق و أكبر منهما...

حتى الآن لم أجد رد واضح عن الفقرة اللى فوق... و لو انا راجل عقلانى مادى بحت, و انتم تعرضون عليا القرآن بالعقل و المنطق... فما اللذى سيدفعنى للإيمان به؟ هل لأنه متوافق مع العقل و المنطق؟ و فى هذه الحالة سيكون مثله مثل أى كتاب علمى خاضع لقواعد العقل و المنطق...

أما إذا كان القرآن معجزة, فسأعلم ذلك - انا الرجل العقلانى المادى - لأنه سيكون كسر و خرق كل قواعدى المادية المنطقية... و فى هذه الحالة سأقف مع نفسى و أقرر هل انصاع لهذا الكتاب ام اتكبر على اتباعه؟

حتى الان لم أجد منكم رد على هذه المسألة... و لو انا عقلانى مادى بحت و قرأت ردودكم عن القرآن - دون ان اقرأ القرآن نفسه, فلن أجد فى ردودكم سببا واضحا يدفعكم او يدفعنى للإيمان بالقرآن.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

والله هذا ما وقع في نفسي أمس

مال القرآن وعدم تصديقي لبشر

مال القرآن وهو من عند الله الذي آمنا بأنه الخالق الباريء القادر وتراث خلفه بشر مخلوق

( يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ )

مال القرآن المعجز وكلام البشر

مال القرآن الذي تكفل الله بحفظه والعمل البشري الذي يخطيء كثيرا ويصيب قليلا

مال القرآن الذي يعلي من شأن العقل والتفكر والتدبر والإيمان .... والدعوة لتلقي غيره بعد تعطيل العقل وبدون النظر في نصوصه

هل القرآن معجز؟ إذن فهو معجزة... و خارق لقواعد العقل و المنطق....

أما لو انه معجزة ليست خارقة لقواعد العقل و المنطق, فما هو تعريف المعجزة عند حضرتك؟ :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

مرة أخرى فيما يخص التراث...

قلت مرارا و تكرارا انى لم أجد منهج علمى واضح لتنقية كتاب البخارى.... و هذا يجعلنى فى حيرة...

فأنا لا استطيع ان اقبله كله ولا ارفضه كله...

كل الردود لم توضح سبب واحد لاختيار حديث فى مقابل رفض حديث آخر... و لكنها مسألة عبثية تخضع للأهواء الشخصية فى اختيار ما يتوافق مع مصالحها و رفض ما يهدد مصالحها.

اختيار عشوائى لا اساس له ولا منهج له.... ما اللذى يدفعنى اقبل هذا المنهج العبثى العشوائى اللذى يختلف من شخص لآخر؟

و يا ريت منهجكم عشوائى عبثى فقط, بل هو منهج هدام سيؤدى فى النهاية الى انكار القرآن نفسه... انكم لم تستطيعوا حتى ان تعطونى سببا منطقيا للإيمان بالقرآن؟ فما بالكم بالاجيال القادمة اللتى ستفقد الكثير.

انا احذركم ان المنهج اللذى تتبعونه الآن هو منهج هدام سيؤدى الى كارثة ستظهر بعد قرن او قرنين من الآن... اللهم بلغت اللهم فاشهد... حتى احاججكم به يوم القيامة. علشان محدش يقول معرفتش.

اللهم بلغت اللهم فاشهد.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

آخر نقطة بقى...

فيما يخص العقل... العقل هو عضو من أعضاء الجسم... لكنى أجد منكم تجاهل كبير للنفس البشرية... و هى اللتى تستخدم العقل. فالعقل لا يفرق شيئا عن عضلة القلب... زى ما واحد قلبه ممكن يكون ضعيف, واحد عقله ممكن يكون ضعيف.

لماذا لا تتحدثون عن النفس البشرية و دورها؟ هو انتم بتتكونوا من ايه اصلا؟ أين دور النفس البشرية فى الايمان و الكفر؟

العقل مجرد أداة فقط لا غير... هو ربنا هيحاسب العقل؟ ولا هيحاسب النفس البشرية؟

اتمنى تجاوبوا عالسؤال ده و لو بينكم و بين انفسكم.... و بعد ما تجاوبوا, ارجعوا بقى اقروا مشاركاتى من اول و جديد من هذا المنطلق.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

طيب هقولك يا حفيدي العزيز

النفس البشرية زي ما اختارت الايمان و التعبد لله هي نفسها اللي عافت بول الإبل ورضاع الكبير

طيب هنعمل فيها ايه بقى النفس دي ؟!!!

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

طيب هقولك يا حفيدي العزيز

النفس البشرية زي ما اختارت الايمان و التعبد لله هي نفسها اللي عافت بول الإبل ورضاع الكبير

طيب هنعمل فيها ايه بقى النفس دي ؟!!!

ازيك يا تيتة عاملة ايه؟

والله يا تيتة انا معرفش ايه موضوع بول الابل و ارضاع الكبير... سمعت عنهما لكنى لم اهتم بهما... لإنها مسائل تفصيلية لا أنظر لها كثيرا.

و خلينى اوضح وجهة نظرى اكتر... ايه قيمة اى مسألة فى التفاصيل, إذا كان الأساس العقائدى فاسد؟ و انا هنا اناقش مسألة الأساس العقائدى الفاسد.

احنا يا تيتة بنطلع و احنا مش عارفين احنا مسلمين ليه و ايه قيمة القرآن و كل هذه الأسس العقائدية... احنا طلعنا مسلمين كده علشان ربنا اراد لنا ان نكون مسلمين... و ده مصيبة سودة. :)

لازم نغير ده يا تيتة... لازم نفهم احنا مؤمنين بالقرآن ليه؟ و ايه هو القرآن ده؟ هو معجزة ولا كلام منطقى؟ ده احنا حتى مش عارفين الاساسيات يا تيتة... انا بتكلم عننا كلنا...

اى مسألة فقهية او خلافية لا قيمة لها طالما ان الأساس فاسد.

لازم نبدأ نفهم احنا اصلا مسلمين ليه... و لازم نطلع الاجيال القادمة و هما فاهمين هما مسلمين ليه... علشان ميطلعوش يحتاروا حيرتنا دى ولا يدخلوا فى تيه بين الكتب زى التيه اللى الواحد دخله.

لو الاجيال القادمة تربت على أساس عقائدى سليم, يفهموا على اساسه هما مسلمين ليه, و ايه فضل الاسلام و معجزة القرآن, و لماذا اختار الاسلام و لا اختار اى دين آخر؟ لو قدرنا نعمل ده.... صدقينى اى مسائل خلافية زى اللى احنا بنتخانق عليها دى, هتبقى محطوطة فى سياقها الطبيعى و فى حدودها.

انزلى اسألى اى حد هو مؤمن بالقرآن ليه؟ هتلاقيه مش عارف يرد... لازم ده يتغير مع الاجيال القادمة.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أهلا بحفيدي العزيز .. ازيك انت ؟!! لسه راسك ما وجعتكش من المحاورات ؟!!

لو نزلت الشارع و سألت الناس انتم بتؤمنوا بالقرآن ليه ؟ هيقولي لان دا من عند ربنا

و اذا قولتلهم ايش عرفكم انه من عند ربنا ما يمكن الاسلام مش الدين الصح ؟ هيقتلوني

مع اني لو قرأت عليهم سورة مش من القرآن ومن تاليف واحد ملحد .... مش هيعرفوا انها مش من القرآن ...وحصل و عملت التجربة دي

الناس فعلا مش عارفة هي مسلمة ليه... خلينا نقول 70% منهم ..ودول عادة ما عندهمش وقت يبحثوا في اللي احنا بنبحث فيه

بس في الغالب اذا بحثوا مش هيوصلوا لنتيجة و هيفضلوا زي ما هما

ومادام اختاروا انهم يبقوا زي ما هما ... يبقوا اختاروا الدين الاسلامي

يبقى الافضل انهم يتمسكوا بالأساسيات و يتركوا التراهات وكل ما هو مجافي للعقل و المنطق

انا عارفة انك عاوز توصلهم لليقين

ايدي على كتفك واعمل دراسة تقنعهم باللي انت مقتنع بيه ... تبقى كسبت ثواب في البشرية

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا بحفيدي العزيز .. ازيك انت ؟!! لسه راسك ما وجعتكش من المحاورات ؟!!

لو نزلت الشارع و سألت الناس انتم بتؤمنوا بالقرآن ليه ؟ هيقولي لان دا من عند ربنا

و اذا قولتلهم ايش عرفكم انه من عند ربنا ما يمكن الاسلام مش الدين الصح ؟ هيقتلوني

مع اني لو قرأت عليهم سورة مش من القرآن ومن تاليف واحد ملحد .... مش هيعرفوا انها مش من القرآن ...وحصل و عملت التجربة دي

الناس فعلا مش عارفة هي مسلمة ليه... خلينا نقول 70% منهم ..ودول عادة ما عندهمش وقت يبحثوا في اللي احنا بنبحث فيه

بس في الغالب اذا بحثوا مش هيوصلوا لنتيجة و هيفضلوا زي ما هما

ومادام اختاروا انهم يبقوا زي ما هما ... يبقوا اختاروا الدين الاسلامي

يبقى الافضل انهم يتمسكوا بالأساسيات و يتركوا التراهات وكل ما هو مجافي للعقل و المنطق

انا عارفة انك عاوز توصلهم لليقين

ايدي على كتفك واعمل دراسة تقنعهم باللي انت مقتنع بيه ... تبقى كسبت ثواب في البشرية

اسمحى لى يا تيتة ان اتحفظ على مقولة انهم مش هيوصلوا لنتيجة لو بحثوا.

و طبعا ان تأليف كلام ممكن تساوى مع القرآن... استحالة يا تيتة....

بصى يا تيتة... ألفى آية و حطيها مع القرآن فى النص... و هتشوفى اختلاف رهيب.... العرب نفسهم اللى نزل القرآن عليهم معرفوش يعملوها... احنا هنعرف؟

ممكن يا تيتة نفتح موضوع جديد نتناقش فيه انا و انتى عن اسباب عدم يقينك؟ و نخلى الموضوع مفتوح بلا حواجز...

ينفع؟ :)

القرآن فيه اجابات لكل الناس.... فيه اجابات للعقلانى المادى... و فيه اجابات للفيلسوف الحائر خصوصا إذا اتبع منهج ديكارت فى الشك المنهجى... و فيه اجابات للعالم الباحث... و فيه اجابات للإنسان البسيط اللى مش عايز حاجة من الدنيا غير انه يعيش و خلاص...

القرآن و الاسلام فيهما اجابات لكل حائر يا تيتة... مهما كان عقله... ضعيف او ألمعى... و بعد ان تصل كل نفس للحقيقة... يتبقى عليها الاختيار... اما قبول الحقيقة... و اما اختيار الضياع و اللاحقيقة...

الاسلام يحسم الصراع بين العقل و النفس... لكن من يختار عدم حسم الصراع, فعليه ان يراجع نفسه.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

طبعا لن أرد على اى تجاوز, فأنا ارد على الفكر بالفكر... اما التجاوزات فى حقى فسأدعها و شأنها, عسى أن تكون سببا ليغفر الله لى.

واضح تغير الأسلوب 180 درجه بعد تدخل الاداره !!!

غلط جدا ان اي حد يدخل مكان جديد فارد صدره و بعدين لما اصحاب المكان يتدخلوا تبتدي التقيه :)

ربنا يهدي الجميع

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اسمحى لى يا تيتة ان اتحفظ على مقولة انهم مش هيوصلوا لنتيجة لو بحثوا.

و طبعا ان تأليف كلام ممكن تساوى مع القرآن... استحالة يا تيتة....

بصى يا تيتة... ألفى آية و حطيها مع القرآن فى النص... و هتشوفى اختلاف رهيب.... العرب نفسهم اللى نزل القرآن عليهم معرفوش يعملوها... احنا هنعرف؟

ممكن يا تيتة نفتح موضوع جديد نتناقش فيه انا و انتى عن اسباب عدم يقينك؟ و نخلى الموضوع مفتوح بلا حواجز...

ينفع؟ :)

القرآن فيه اجابات لكل الناس.... فيه اجابات للعقلانى المادى... و فيه اجابات للفيلسوف الحائر خصوصا إذا اتبع منهج ديكارت فى الشك المنهجى... و فيه اجابات للعالم الباحث... و فيه اجابات للإنسان البسيط اللى مش عايز حاجة من الدنيا غير انه يعيش و خلاص...

القرآن و الاسلام فيهما اجابات لكل حائر يا تيتة... مهما كان عقله... ضعيف او ألمعى... و بعد ان تصل كل نفس للحقيقة... يتبقى عليها الاختيار... اما قبول الحقيقة... و اما اختيار الضياع و اللاحقيقة...

الاسلام يحسم الصراع بين العقل و النفس... لكن من يختار عدم حسم الصراع, فعليه ان يراجع نفسه.

انا متأكدة يا حفيدي العزيز ان أغلب الناس مافيش عندها يقين

تعرف لو كان الناس زي ما هما بيدعوا عندهم يقين ما كانوش عملوا اي ذنوب او على الأقل كبائر

اللي يقولك عندي يقين يا اما كداب يا عمره ما فتح كتاب

لو هنفتح موضوع و نقعد نتناقش انا وانت الموضوع عمره ما هينتهي

وانا ما عنديش نفس طويل للحوار زيك ...بزهق بسرعة جدااا

و ببقى عاوزة اكتب كلمتين تفهم منهم كل حاجة

انت بتقولي الاسلام بيحسم الصراع بين العقل و النفس

لأ بالعكس دا بيزود الصراع

أغلب ردود رجال الدين على المآخذ اللي بتتاخد على الاسلام غير مقنعة بالنسبالي

يبقى هيجي اليقين منين ؟!!

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

هل القرآن معجز؟ إذن فهو معجزة... و خارق لقواعد العقل و المنطق....

أما لو انه معجزة ليست خارقة لقواعد العقل و المنطق, فما هو تعريف المعجزة عند حضرتك؟

:)

مع إني مكنتش ناوي أكمل في هذه العبثية الجدلية الإلحادية ولكن أنا عرفتلك المعجزة من قبل حسب ما تعلمتها في الأزهر صغيرا وارجع لتعريفي

هي أمر خارق للعادة يظهر على يد مدعي النبوة ..... قلت خارق للعادة ..... فرأيتك تردد في كل مداخلة خارق لقواعد العقل والمنطق

لا يلزمنا تعريفك ..... هو تعريفك أنت ..... أنت أعلم به ...... المعجزات من الله وليست مستحيلة عليه أبدا في عقلي وفي عقل العقلاء

ورجاء لا توجه لي أسئلة في هذا الموضوع قبل أن تخبرنا عن منهجك في القبول

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

انا متأكدة يا حفيدي العزيز ان أغلب الناس مافيش عندها يقين

تعرف لو كان الناس زي ما هما بيدعوا عندهم يقين ما كانوش عملوا اي ذنوب او على الأقل كبائر

اللي يقولك عندي يقين يا اما كداب يا عمره ما فتح كتاب

لو هنفتح موضوع و نقعد نتناقش انا وانت الموضوع عمره ما هينتهي

وانا ما عنديش نفس طويل للحوار زيك ...بزهق بسرعة جدااا

و ببقى عاوزة اكتب كلمتين تفهم منهم كل حاجة

انت بتقولي الاسلام بيحسم الصراع بين العقل و النفس

لأ بالعكس دا بيزود الصراع

أغلب ردود رجال الدين على المآخذ اللي بتتاخد على الاسلام غير مقنعة بالنسبالي

يبقى هيجي اليقين منين ؟!!

طيب يا تيتة ممكن نفتح موضوع جديد؟

انا اعتقد انى فهمت قصدك.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

مع إني مكنتش ناوي أكمل في هذه العبثية الجدلية الإلحادية ولكن أنا عرفتلك المعجزة من قبل حسب ما تعلمتها في الأزهر صغيرا وارجع لتعريفي

هي أمر خارق للعادة يظهر على يد مدعي النبوة ..... قلت خارق للعادة ..... فرأيتك تردد في كل مداخلة خارق لقواعد العقل والمنطق

لا يلزمنا تعريفك ..... هو تعريفك أنت ..... أنت أعلم به ...... المعجزات من الله وليست مستحيلة عليه أبدا في عقلي وفي عقل العقلاء

ورجاء لا توجه لي أسئلة في هذا الموضوع قبل أن تخبرنا عن منهجك في القبول

خارق للعادة يعنى خارق للسنن الكونية... متفق معايا فى دى؟

اما بالنسبة لمنهجى فى القبول... ممكن توضح اكتر؟

فهل تقصد منهجى فى قبول منهجك؟ ام منهجى فى قبول الاحاديث من وجهة نظرى؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

بهدوء ..... كده .... علشان ..... أنت مش مقتنع ......

رجاء تقول لنا عن منهجك في قبول التراث .....

مش يا أخي تنورنا الأول بصفتك قابل للتراث وغير رافض له .... ما منهجك في قبوله لأن ألأصل إنك كنت تقولنا الأول

فلا تحرمنا من بيان منهجك في قبول التراث

بشرط أن يكون منهج علمي

وإحنا ردينا عليك كتير وأنا عن نفسي والله سيبت شغلي وعطلت نفسي

يلا يا بطل

على ما أروح أشتري مرارة وراجع عالطول

تحياتي

:)

مع إني مكنتش ناوي أكمل في هذه العبثية الجدلية الإلحادية ولكن أنا عرفتلك المعجزة من قبل حسب ما تعلمتها في الأزهر صغيرا وارجع لتعريفي

هي أمر خارق للعادة يظهر على يد مدعي النبوة ..... قلت خارق للعادة ..... فرأيتك تردد في كل مداخلة خارق لقواعد العقل والمنطق

لا يلزمنا تعريفك ..... هو تعريفك أنت ..... أنت أعلم به ...... المعجزات من الله وليست مستحيلة عليه أبدا في عقلي وفي عقل العقلاء

ورجاء لا توجه لي أسئلة في هذا الموضوع قبل أن تخبرنا عن منهجك في القبول

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

طيب يا تيتة ممكن نفتح موضوع جديد؟

انا اعتقد انى فهمت قصدك.

لا يا حفيدي العزيز ما انا رفضت ... بعتذرلك

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...