اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟

محاور

Recommended Posts

أخى الكريم طارق...

هل تعتقد انى أكذب عندما أكتب بأنى لم أصل لمنهج علمى سليم أستطيع أن أستخدمه لتنقية البخارى؟

و ربنا المعبود انا معنديش منهج... مش مصدق ليه؟ :)

حاليا انا لا استطيع ان ارفض او اقبل التراث... و طبعا لا استطيع ان انتقى... هنتقى على اساس ايه؟ على اساس عشوائى عبثى؟ ابقى بستهبل. :)

يا اخى الكريم نحن أمام معضلة... سيبك من كل كتب التراث لأنها تقع تحت ظل الاجتهادات... خلينا فى البخارى و مسلم... حتى هذه اللحظة لا يوجد منهج علمى سليم يسمح بتنقية الصحيحين...

و الهدف من الموضوع ده هو البحث عن منهج علمى سليم يسمح بعملية التنقية دى من غير ما نستخدم المنهج الهدام الخاص بالقرآنيين.

ممكن حضرتك تسألنى انا ليه شايف منهج القرآنيين هدام؟ ببساطة لانهم بيكذبوا الصحابة... يعنى بيقولوا ان الصحابة كذبوا على رسول الله و لن نقبل اى كلمة من كلامهم... عارف يعنى ايه انك تقول ان الصحابة كذبوا على رسول الله؟ يعنى بشىء من الاستدلال, إذا كانوا كذبوا على رسول الله و تقولوا عليه فى كلام لم يقله, فما المانع ان يكونوا فعلوا الشىء نفسه مع القرآن؟

عرفت ليه بقى انا برفض منهج القرآنيين فى رفض التراث بالكامل؟ لان منهجهم منهج هدام, إذا تبنته الأمة فسيؤدى الى مرحلة عبثية جديدة من التشكيك فى القرآن نفسه.

و إذا وصل المسلمون لمرحلة التشكيك فى القرآن نفسه, فدى هتبقى مصيبة و لعياذ بالله... و انا مقدرش انى اتحمل مسئولية ان اشترك فى المصيبة دى بصراحة.... اما لو انتم عايزين تتحملوا مسئولية المصيبة دى, فأنا لا امتلك سوى البلاغ و فقط... و انتم أحرار تعملوا اللى انتم عايزينه.

هتقول لى ما هو ربنا حفظ القرآن... هقول لك ربنا حفظ القرآن من التحريف... و لكنه لم يحفظه من التشكيك!!

نقول كمان باختصار: ليس لدى منهج علمى لقبول او رفض اى شىء من التراث, و لم اجد اى منهج علمى سليم, و لكن كلها انتقائات عشوائية شخصية تختلف من شخص لآخر.

و أرفض المنهج الهدام اللى بتتبنوه لإنه سيؤدى الى مرحلة عبثية جديدة بعد قرن او قرنين من الآن, حيث سيتم التشكيك فى القرآن نفسه من قبل المسلمين نفسهم. و أنا لا اقرأ الغيب, و لكن احنا عندنا مقدمات, و هذه المقدمات اللتى نشهدها الآن ستقودنا للنتيجة الكارثية دى.

واضح ولا أقول كمان؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أخى الكريم طارق... بعد ما نخلص النقطة دى, هقول لك بقى احنا ممكن نعمل ايه, علشان نقلص الفجوة دى... و ده مجرد احتمال... يعنى انا لسه مش متأكد من النتيجة... احنا هنمشى مع بعض فى عملية تتبع للتاريخ ما قبل البخارى و المسلم, علشان نحاول نوصل لشىء من الحقيقة. :)

اكتب ردك بس عالنقطة دى و بعدين ننقل. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

لا يا حفيدي العزيز ما انا رفضت ... بعتذرلك

تيتة العزيزة...

ممكن اقول لك على فكرة؟ ممكن تقرأى كل يوم جزء من القرآن بدءا من النهاردة, و اثناء قرائة القرآن, تبدأى تكتبى فى ورقة جانبية مشاعرك؟

يعنى اقرأى القرآن كل يوم جزء, و اثناء القرائة, شوفى المشاعر الداخلية بيحصل فيها ايه... و حاولى تكتبى المشاعر دى...

و بعد نهاية ال30 جزء على مدار تلاتين يوم, بصى على الورق اللى كتبتيه و تفريغ المشاعر.

انا مش عايز اعرف المشاعر دى ايه... المهم بس تكتبيها بأكبر قدر من الصدق و الشفافية... حتى لو كانت مشاعر غضب من الله و كفر و عصيان... مش مهم.. المهم انك تنقليها بكل صراحة حتى لو كان فيها سب للذات الالهية و استهزاء... و فى آخر التلاتين يوم, اجمعى الورق اللى مكتوب عليه مشاعرك بالتسلسل, و شوفى حصل فيها ايه و ايه الاختلاف.

مجرد فكرة ارجو انك تجربيها... فنحن ابناء التجربة و العلم التجريبى. :)

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

و ربنا المعبود انا معنديش منهج... مش مصدق ليه؟ :) ....... و أرفض المنهج الهدام اللى بتتبنوه

أنت جبت الخلاصة .... عايزنا بقى نتناقش في إيه تاني يا محاور

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

تيتة العزيزة...

ممكن اقول لك على فكرة؟ ممكن تقرأى كل يوم جزء من القرآن بدءا من النهاردة, و اثناء قرائة القرآن, تبدأى تكتبى فى ورقة جانبية مشاعرك؟

يعنى اقرأى القرآن كل يوم جزء, و اثناء القرائة, شوفى المشاعر الداخلية بيحصل فيها ايه... و حاولى تكتبى المشاعر دى...

و بعد نهاية ال30 جزء على مدار تلاتين يوم, بصى على الورق اللى كتبتيه و تفريغ المشاعر.

انا مش عايز اعرف المشاعر دى ايه... المهم بس تكتبيها بأكبر قدر من الصدق و الشفافية... حتى لو كانت مشاعر غضب من الله و كفر و عصيان... مش مهم.. المهم انك تنقليها بكل صراحة حتى لو كان فيها سب للذات الالهية و استهزاء... و فى آخر التلاتين يوم, اجمعى الورق اللى مكتوب عليه مشاعرك بالتسلسل, و شوفى حصل فيها ايه و ايه الاختلاف.

طيب ما تجرب الفكرة دي مع التراث ......

سبحان الله يا أخي تجرأت وعملت منهج على القرآن والحكم عليه حتى بالسب والاستهزاء بالله .....

وللآن لا تجد منهجا للحكم على تراث بشري

استغفر الله العظيم

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

طيب ما تجرب الفكرة دي مع التراث ......

سبحان الله يا أخي تجرأت وعملت منهج على القرآن والحكم عليه حتى بالسب والاستهزاء بالله .....

وللآن لا تجد منهجا للحكم على تراث بشري

استغفر الله العظيم

كنت بستغرب ليه مكنتش بتزعل وأنا بتهمك ضمنا بالإلحاد

الآن أتهمك علنا

لا إله إلا الله يا أخي

لم ألتفت لاتهامك الضمنى لى بالإلحاد, لإنى ظننت فيك خيرا... و لم أشأ ان أظن فيك ظن السوء... فبعض الظن إثم.

و اما ان تجرؤ على ان تتهمنى بالإلحاد علنا... ان ترمينى بالكفر بغير علم؟

الغريبة انى لم أسلم من اتهامات أنى اخوانى... و انى سلفى... و انى داعشى... و انى وهابى... و الآن وصلت بكم الفتنة و الخيبة ان ترمونى بالإلحاد و الكفر دون ان انطق بهما.

اللهم نجنا من شر هذه الفتنة

حسبنا الله و نعم الوكيل.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

لم ألتفت لاتهامك الضمنى لى بالإلحاد, لإنى ظننت فيك خيرا... و لم أشأ ان أظن فيك ظن السوء... فبعض الظن إثم.

و اما ان تجرؤ على ان تتهمنى بالإلحاد علنا... ان ترمينى بالكفر بغير علم؟

الغريبة انى لم أسلم من اتهامات أنى اخوانى... و انى سلفى... و انى داعشى... و انى وهابى... و الآن وصلت بكم الفتنة و الخيبة ان ترمونى بالإلحاد و الكفر دون ان انطق بهما.

حسبنا الله و نعم الوكيل.

أنت قلت أنك "تبليغ" و "دعوة"

وسألتك "تبليغ بإيه ودعوة إلى إيه، ولكنك لم ترد

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أنت قلت أنك "تبليغ" و "دعوة"

وسألتك "تبليغ بإيه ودعوة إلى إيه، ولكنك لم ترد

والله يا أستاذ : محمد ..... نفسي أشوف محاور بيستشهد بآية قرآنية واحدة

على ما أتذكر من أول ما عرفته لم أقرأ عنه آية قرآنية

هو التبليغ والدعوة مش محتاجين قرآن كريم

علاوة على هذه المداخلة اللي مش عارف أفهمها إزاي

تيتة العزيزة...

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

تيتة العزيزة...

أنا كمان مش فاهم،

وبعدين ايه حكاية قراءة جزء من القرآن كل يوم دي؟

هو احنا بنعد ليمون؟

مش الواجب برضه نفهم مانقرأه قبل أن ندون مشاعرنا ضد ربنا ونبقى ملحدين؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

انت مصمم؟ اتقى الله و امسك عليك لسانك.

و أما عن عدم استشهادى بآية, فارجع لمشاركاتى و هتلاقى الرد بنفسك.

اتق الله و امسك عليك لسانك... ولا تستهين بأمر جلل و عظيم كهذا... أتحسبه هينا و هو عند الله عظيم؟

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنا كمان مش فاهم،

وبعدين ايه حكاية قراءة جزء من القرآن كل يوم دي؟

هو احنا بنعد ليمون؟

مش الواجب برضه نفهم مانقرأه قبل أن ندون مشاعرنا ضد ربنا ونبقى ملحدين؟

أستاذى الفاضل... أحسبك رجلا ذا رجاحة عقل, و أثق فى ذلك.

تقسيم القرائة بهدف التنظيم.... فمن اراد ان يزيد او ينقص فلا جناح عليه, فله ما يريد وفقا لما يناسبه.

و القرائة مرتبطة بالتدبر و التفكير... فإن لم تكن القرائة تدفعك الى التفكير و التدبر, فما الفائدة منها؟

جرب ان تقرأ القرآن كاملا, و سترى بنفسك تطور مشاعرك و افكارك...

أما عن الاستهزاء و السب و الغضب, فهى مذكورة فى القرآن نفسه... فهل يعنى ذلك ان القرآن يحمل كفرا؟ او ان ناقل الكفر بكافر؟

ان المنهج التجريبى و اللذى يعتمد على التجربة لاثبات نظرية ما, هو ما قصدته بطلبى من تيتة...

فالقرآن مذكور فيه ان هناك من سيسمعه فيستهزأ به... و هناك من سيسمعه فيسب الله... و اما المؤمنون فستطمئن قلوبهم بذكر الله.

و هذا بالضبط ما قصدته... فأردت ان اجعلها تقرأ القرآن كاملا و ان تجرب هذا, بشرط ان تقرأ القرآن كاملا, و انا كل أملى ان تكون من المؤمنين فيطمئن قلبها بذكر الله, و ان تنكشف امامها حقيقة مشاعرها, فتعرف موقعها بنفسها بصدق دون نفاق.

مرة أخرى... احسبك رجلا ذا رجاحة عقل.

والله الموفق.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

و هذا بالضبط ما قصدته... فأردت ان اجعلها تقرأ القرآن كاملا و ان تجرب هذا, بشرط ان تقرأ القرآن كاملا, و انا كل أملى ان تكون من المؤمنين فيطمئن قلبها بذكر الله, و ان تنكشف امامها حقيقة مشاعرها, فتعرف موقعها بنفسها بصدق دون نفاق.

يا نهار مش فايت !!! اقرأ القرآن كاملا ؟!!

انت فاكر تيتة كافرة ولا منافقة يا حفيدي العزيز ؟!!

انا الحمد لله بختم القرآن مرة كل شهر ، وبصلي الفجر حاضر ، و حاجة ومعتمرة مرتين وبصوم رمضان

ولما بقرأ القرآن لا بغضب من ربنا و لا بسبه و العياذ بالله ... انا عندي تساؤلات زي اي انسان

و لو كان قلبي مش بيطمئن بذكر الله ايه اللي هيخليني أقرأ القرآن واقوم اصلي الفجر حاضر ؟!!

التساؤلات اللي عندي المفروض تكون عند كل انسان بيفكر ومش شايفة انها غير عادية

وكمان مش شايفة ان عدم اليقين دا نفاق او كفر الا اذا كان المفروض الانسان ما يفكرش خالص

انا مقدرة ومتفهمة ان هدفك مصلحتي و شاكرة لك محاولاتك واهتمامك بجدتك ومن هم على شاكلتها .

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

أديكم وقعتونا فى الغلط... :)

اعتذر ليكى يا تيتة ان فهمتى قصدى بهذا الشكل... و أرجو ان تقبلى اعتذارى.. و لكن اقصده هو ابعد من ذلك... و هو سبب انى طلبت منك فتح موضوع جديد. :)

ما قصدته يا تيتة من موضوع المشاعر و كتابتها, هو مسألة قطع الشك باليقين....

حضرتك لما بتقرأى القرآن, كلى ثقة انك بتكونى فى حالة يقين و اطمئنان, لكن بعد الانتهاء من القرائة و الالتهاء بمشاغل الحياة, ننسى مشاعرنا اللتى شعرنا بها و نحن نقرأ القرآن, فأما إذا دوننا هذه المشاعر, فإذا كانت حالة اليقين هى اللتى وصلنا لها و دوناها يوما تلو الآخر, و مع ختم قرائة القرآن, نصل الى أقصى مراحل اليقين, و سيظهر ذلك جليا فى مشاعرك المدونة...

مسألة اليقين القاطع يا تيتة بنحس بيها ساعات و بننساها ساعات, و هى دى طبيعة الايمان, انه يزيد و ينقص... و لكن إذا دوننا مشاعرنا, فنعود لها عند الحاجة, فنقطع الشك باليقين.

نقطة أخرى كنت عايز اكلمك فيها...

درجات الجنة مقسمة حسب درجة اليقين و الاعمال, فكلما زادت درجة اليقين, كلما زادت درجتك فى الجنة... فما المانع ان يزيد يقينك الى اقصى درجة ممكنة, طالما انها كده كده مش فارقة؟ يعنى ايه؟ يعنى اذا كان الواحد ليس لديه يقين كامل, و لكنه قرر اختيار طريق ما رغم عدم يقينه الكامل, فما المانع بأن يكتمل اليقين و يصل لأقصى حد ممكن, طالما انك تسيرين فى هذا الطريق و لن تغيريه؟

يا رب الفكرة تكون واضح. :)

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أديكم وقعتونا فى الغلط...

لقد وقعت في الفخ :) مافيش غلط ولا حاجة ان شاء الله

اعتذر ليكى يا تيتة ان فهمتى قصدى بهذا الشكل... و أرجو ان تقبلى اعتذارى.. و لكن اقصده هو ابعد من ذلك... و هو سبب انى طلبت منك فتح موضوع جديد.

قبلت الاعتذار وصافي يا لبن :)

ما قصدته يا تيتة من موضوع المشاعر و كتابتها, هو مسألة قطع الشك باليقين....

بس انا شايفة ان المشاعر مالهاش علاقة بالاسئلة اللي بتدور في عقلي

حضرتك لما بتقرأى القرآن, كلى ثقة انك بتكونى فى حالة يقين و اطمئنان, لكن بعد الانتهاء من القرائة و الالتهاء بمشاغل الحياة, ننسى مشاعرنا اللتى شعرنا بها و نحن نقرأ القرآن, فأما إذا دوننا هذه المشاعر, فإذا كانت حالة اليقين هى اللتى وصلنا لها و دوناها يوما تلو الآخر, و مع ختم قرائة القرآن, نصل الى أقصى مراحل اليقين, و سيظهر ذلك جليا فى مشاعرك المدونة...

احنا لما بنقرأ القرآن بنشعر براحة نفسية نتيجة للجو الروحاني اللي بنعيش فيه ... لكن دا مالوش علاقة بالاسئلة زي ما قلت قبل كدا

مسألة اليقين القاطع يا تيتة بنحس بيها ساعات و بننساها ساعات, و هى دى طبيعة الايمان, انه يزيد و ينقص... و لكن إذا دوننا مشاعرنا, فنعود لها عند الحاجة, فنقطع الشك باليقين.

ايوه مظبوط كل شوية بطارية الايمان زي ما قال الشيخ الشعراوي بتقل و بتكون عاوزة اعادة شحن

نقطة أخرى كنت عايز اكلمك فيها...

درجات الجنة مقسمة حسب درجة اليقين و الاعمال, فكلما زادت درجة اليقين, كلما زادت درجتك فى الجنة.

انا مش طالبة جنة سفن ستارز المهم ادخل وخلاص ...مش هبقى طماعة

.. فما المانع ان يزيد يقينك الى اقصى درجة ممكنة, طالما انها كده كده مش فارقة؟ يعنى ايه؟ يعنى اذا كان الواحد ليس لديه يقين كامل, و لكنه قرر اختيار طريق ما رغم عدم يقينه الكامل, فما المانع بأن يكتمل اليقين و يصل لأقصى حد ممكن, طالما انك تسيرين فى هذا الطريق و لن تغيريه؟

يا رب الفكرة تكون واضح. :)

واضحة الفكرة بس اليقين مش بايدي طالما الاسئلة لسه بتدور في راسي :)

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

أستاذى الفاضل... أحسبك رجلا ذا رجاحة عقل, و أثق فى ذلك.

تقسيم القرائة بهدف التنظيم.... فمن اراد ان يزيد او ينقص فلا جناح عليه, فله ما يريد وفقا لما يناسبه.

و القرائة مرتبطة بالتدبر و التفكير... فإن لم تكن القرائة تدفعك الى التفكير و التدبر, فما الفائدة منها؟

جرب ان تقرأ القرآن كاملا, و سترى بنفسك تطور مشاعرك و افكارك...

أما عن الاستهزاء و السب و الغضب, فهى مذكورة فى القرآن نفسه... فهل يعنى ذلك ان القرآن يحمل كفرا؟ او ان ناقل الكفر بكافر؟

ان المنهج التجريبى و اللذى يعتمد على التجربة لاثبات نظرية ما, هو ما قصدته بطلبى من تيتة...

فالقرآن مذكور فيه ان هناك من سيسمعه فيستهزأ به... و هناك من سيسمعه فيسب الله... و اما المؤمنون فستطمئن قلوبهم بذكر الله.

مرة أخرى... احسبك رجلا ذا رجاحة عقل.

والله الموفق.

الفاضل / محاور

أولا قراءة وتدبر جزء من القرآن كل يوم هو أمر غير دقيق، ربما لو قلت "شهر" لكان ذلك مقبولا، انتوا في الكليات والمعاهد بالملخصات بتشتكوا وتقولوا الوقت كان ضيق وملحقناش نفهم، يبقى عايز القرآن يقرأ ويُفهم ويُتدبر كل جزء في يوم؟ ده كان اعتراضي الأول.

أما تعليقي العام على فكرتك وانك اردت من وراء ذلك كذا وكذا،

فهذا يذكرني بمجموعة قامت بزيارتي عام 1979 كلهم يرتدون الجلاليب القصيرة وذوي لحى تشبه لحية حازم شومان -بتاع البرادعي عايز امي تقلع الحجاب- ومعهم شاب في السابعة عشرة من عمره، وإذا بهم يقدمون لي ذلك "الطفل" على أنه الداعية فلان والذي يريد أن يلقي علي مواعظ قرآنية تقربني إلى الله، ولما سألته عن عمره واجاب 17 عاما هجريا، لم أتمالك نفسي رسم ابتسامة عريضة على وجهي وسألته، هل إستطعت فهم القرآن جيد وفهم السنة الصحيحة فهما يؤهلك لأن تكون داعية؟ عموما متشكرين على الزيارة وأحب أن أزيدك أنني قرأت وفهمت ماهو أكبر من عمرك بأكمله، ويستحسن أن تشغل نفسك بالمدرسة وتنجح وتدخل الجامعة ووقتها يمكن تكون قدرت تفهم دينك بشكل أكبر.

فكان رده بأن التعليم حرام وان الحكومة كافرة وبأنه لا يذهب إلى مدارس ويتعلم العلوم الشرعية على يد والده.

هناك مثل مصري بيقول "ماتروحش تبيع الميه في حارة السقايين"

--

رابط

رابط هذا التعليق

متفق مع حضرتك فى مجمل الكلام و ان كان عندى اعتراض بسيط... و هو ان كل جيل أذكى من الجيل اللى قبله... و علشان الجملة تتفهم فى سياقها الصحيح, فإنه مع كل جيل جديد تظهر أفكار جديدة, و يزيد تطور البشرية.

لما انا اطلع و انا بستخدم كمبيوتر من و انا عندى 3 سنين, فاستيعابى اكيد هيكون مختلف عن الجيل اللى كان بيستخدم المنافلة علشان يتكلم فى التليفون.

و مع الاستيعاب المختلف, يظهر فكر مختلف... مش شرط انه يكون صح, و لكنه أكيد أكثر انفتاحا و تقبلا.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أستاذى الكريم أبو محمد...

كنت سألتنى فى أول الموضوع لماذا أصر على ان القرآن قد تم كتابته بعد رسول الله, و هذا هو المعلوم لى, بأن القرآن تم كتابته بالكامل بعد رسول الله, و أنه كان مفرق, و الدليل على ذلك ان سيدنا ابوبكر خشى ان يضيع القرآن, فجمع حملة القرآن, و تم جمع القرآن مما كان مكتوبا و من الصدور أيضا.

و انا رديت على حضرتك انى اعتقد انه هناك حكمة من هذا الأمر... و هو مجرد اعتقاد شخصى...

والله اعلم يا استاذى الكريم, ان الله اراد ان يحدث الأمر على هذا النحو, حتى يتبين المؤمن من الكافر... فكل ما يثير الشك و التساؤل سيدفع المؤمن الى مزيد من الإيمان, و سيدفع الكافر الى مزيد من الشك و الحيرة.

بالطبع هذا مجرد خاطر شخصى, اما المسألة التاريخية فهى معلومة و ان لم يكن لدينا رواية واحدة, و لكنى لا أخلط الخواطر بما هو معلوم, و هذا هو سبب التوضيح.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الفاضل / محاور

أولا قراءة وتدبر جزء من القرآن كل يوم هو أمر غير دقيق، ربما لو قلت "شهر" لكان ذلك مقبولا، انتوا في الكليات والمعاهد بالملخصات بتشتكوا وتقولوا الوقت كان ضيق وملحقناش نفهم، يبقى عايز القرآن يقرأ ويُفهم ويُتدبر كل جزء في يوم؟ ده كان اعتراضي الأول.

أما تعليقي العام على فكرتك وانك اردت من وراء ذلك كذا وكذا،

فهذا يذكرني بمجموعة قامت بزيارتي عام 1979 كلهم يرتدون الجلاليب القصيرة وذوي لحى تشبه لحية حازم شومان -بتاع البرادعي عايز امي تقلع الحجاب- ومعهم شاب في السابعة عشرة من عمره، وإذا بهم يقدمون لي ذلك "الطفل" على أنه الداعية فلان والذي يريد أن يلقي علي مواعظ قرآنية تقربني إلى الله، ولما سألته عن عمره واجاب 17 عاما هجريا، لم أتمالك نفسي رسم ابتسامة عريضة على وجهي وسألته، هل إستطعت فهم القرآن جيد وفهم السنة الصحيحة فهما يؤهلك لأن تكون داعية؟ عموما متشكرين على الزيارة وأحب أن أزيدك أنني قرأت وفهمت ماهو أكبر من عمرك بأكمله، ويستحسن أن تشغل نفسك بالمدرسة وتنجح وتدخل الجامعة ووقتها يمكن تكون قدرت تفهم دينك بشكل أكبر.

فكان رده بأن التعليم حرام وان الحكومة كافرة وبأنه لا يذهب إلى مدارس ويتعلم العلوم الشرعية على يد والده.

هناك مثل مصري بيقول "ماتروحش تبيع الميه في حارة السقايين"

بتوع التبليغ والدعوة دول أنا قابلتهم سنة 1981 فى الكويت

شكلهم زى ما وصفتهم بالضبط جلابيب قصيرة وسواك فى جيب "الدشداشة" ولحية كثيفة

كنت راجع من الشغل لقيت اتنين واقفين أمام باب العمارة مع الحارس الأفغانى

بادرونى بالسلام .. رديت .. عرفونى بنفسهم ودعونى لصلاة العصر تانى يوم فى المسجد (كان يوم جمعة)

وبدأوا بالكلام عن إن الإسلام يحتاج إلى من يدعو إليه وبالذات فى البلاد غير العربية

لأن فيها مسلمين بيعرفوا الإسلام بصورة مشوهة واحنا لازم نفهمهم الإسلام الصحيح

وإن اخوة لنا بياخدوا أجازات من أشغالهم وبيطلعوا فى رحلات دعوة

وطلبوا منى عمل نفس الشئ .. وإن شاء الله يا أخى سنتفق على البلد التى سنخرج إليها

فى الحقيقة وقتها أنا كنت راجع من أجازة الصيف فاعتذرت إنى ليس لى رصيد أجازات

فطلبوا منى عدم الانقطاع عن مقابلات بعد صلاة العصر

فى الحقيقة بقى .. غيرت المسجد اللى كنت باصلى فيه

:)

ناس طيبين أوى .. ما لهومش دعوة بالسياسة خالص

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

مثال الساحر اللى حضرتك ذكرته مثال فاسد, لان الساحر لا يقوم فعليا بعمل خارق...

لكن المثال الخاص بسيدنا ابراهيم... هو انه رأى بعينه معجزة خارقة للعقل و المنطق... و هو ده اللى أجبر عقله على الايمان... لان ما رآه امام عينه تجاوز عقله و خرق السنن الكونية اللى ربنا وضعها فى الكون لتحكمه.

و هو ده اللى بيفرق النبى عن الكذاب... ان النبى يأتى بالمعجزة...

الموضوع معقد و مركب و لذلك خلينا نبسطها لخطوات و نناقشها...:

1- يأتى شخص يقول انه نبى...

2- نقول له ايه امارتك يا عم انك نبى و مش بتشتغلنا؟

3- يجيب معجزة خارقة تتجاوز العقل و تخترق المنطق و السنن الكونية

4- عقلنا هيقول لنا انه شاف شىء خارق له و خارق للمنطق ولا يمكن ان يحدث سوى من قوى خارقة فوق البشر.

5- الخطوة الاخيرة و هى ان تؤمن بهذا الاعجاز و الشىء الخارق للعقل و المنطق او ان تكابر و ترفض.

إيه هيا بقى المعجزة اللي أثبتتلك إن النبي صادق

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...