اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،

استاذ زيدان انا عارفة ان المشاركات بقت كتير و العملية عايزة متابعة دقيقة علشان تعرف مين مع و مين ضد كندا. حضرتك قلبت الموقف خالص :roseop: . على العموم جلّ من لا يسهو.

اخواتي عضوات (كل ما تريد معرفته عن كندا اتحدن) بارك الله فيكن و الله، دعاء و ياسمين جزاكن الله كل خير على التوضيح.

استاذ عز الدين الف مبروك و ربنا يوفقك و تجربة الهجرة تؤتي ثمارها ان شاء الله و تعود على حضرتك بكل النفع.

اسأل حضرتك نفس السؤال عندما طلبوا ارسال الباسبورات، طلبوا ارسالها لفين و ازاي؟ و شكرا مقدما.

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

:roseop:

ازيكم كلكم اعضاء المنتدى يارب تكونوا بخير وصحه وافضل حال

الاخت ابتهال

شكرا جدا على المعلومات الجميله والمفيده وفى انتظار المزيد

الاخ عز الدين

شكرا على اهتمامك بتوصيل المعلومه و توصل بالسلامه ان شاء الله كندا و ربنا يوفقك فيها وفى انتظار مشاركاتك علشان تحكيلنا طبعا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

:roseop:

الاخ محمد زيدان

اكيد فعلا حضرتك فهمت غلط او لخبط بين كوين وحد تانى لان كوين مكنش فى اى حاجه فى مشاركاتها تدل على انها مش عجباها كندا ده العكس تماما فاكيد حضرتك فهمتها غلط مثلا فحاول تراجع المشاركات تانى

الاخ ايهاب

شكرا على مشاركاتك تانى وصورك الجميله بس انا عايزه اقول تعليق ان صلاة الجمعه واجبه على كل مسلم فى اى مكان بس اكيد طبعا مافيش مانع من انها تقام فى اى مكان لو ان مثلا المسجد هيكون بعيد عن الشغل او عدم توفر الوقت الكافى المهم انها تتصللى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي الى كل اخوتي واخواتي في المنتدى

الف مبروك للاستاذ طارق الشاطر وبالتوفيق ان شاء الله وعقبال جميع المنتظرين استكمال الاجراءات والسفر الى كندا وربنا يحقق لنا جميعا كل ما نتمناه

الاخت العزيزة ابتهال اشكرك كثيرا جدا على معلوماتك القيمة وارجو منك المزيد من المعلومات وخصوصا ما يخصنا كنساء من عمل ومدارس للاولاد وملابس لنا كمحجبات وتعامل الاخرين لنا اذا كنا بمفردنا فمواجهة الحياه هناك في بداية الامر سوف تكون صعبة وخصوصا بعد انتقالنا من مكان كنا لانتحرك فيه خارج نطاق المنزل الى مكان سوف نعتمد على انفسنا فيه اعتماد كلي وجزاك الله خير وربنا يوفقك

الاستاذ ايهاب شكرا على الصور الرائعة والمعلومات الممتازة المفيدة واتمنى ان تفيدنا عن ما سمعت عن انه من الممكن ان المقيم في كندا ممكن يغير من اجازته الاسبوعية وان يعمل يومي السبت والاحد ويأخذ الخميس والجمعه اجازة بدلا منهما مع العلم ان العمل في ايام الاجازة يكون اجره مضاعف فما مصداقية هذه المعلومات ونرجو المزيد من المعلومات عن المساجد والصلاه فيها وقابلية اصحاب العمل للصلاه فمن الممكن ان نصلي فى اماكن العمل اذا تم رفض صاحب العمل الذهاب الى اي مسجد قريب :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته،

شكرا يا داليا على التوضيح جزاك الله كل خير. و الله الواحد حاسس انه وراه رجاله، اصدي سيدات، في المنتدى. :unsure:

انا كنت عاوزة اقول شوية نصايح بخصوص الميديكال، علشان انا لسة عاملاه قريب وو اجهتني بعض الصعوبات سأذكرها لعل هناك من يجد فيها ما يهمه:

1- بالنسبة لضغط الدم: يمكن قياسه قبل عمل الميديكال في اي مكان غير اللي حيهمل فيه الميديكال علشان يطمن عليه، لو كان هناك فيه ارتفاع عنالمعدل الطبيعي يفضل اخد دواء لخفضه.

2- بالنسبة للurine analysis ، يجب شرب لتر مياة او اكثر مرة واحدة، قبل عمل العينة، ولا تأخذ العينة من أول مرة، بيقولوا عليه mid stream.

احنا عدنا قياس الضغط الدم لزوجي عدة مرات على ايام متتالية و انا عدت الurine analysis خمس مرات ، مع ان هذه تعد من minor disorder ولكن الطبيب كان يريد ان تذهب التقارير من دون ايه disorders علشان ميطلبوش اعادة الميديكال.

رابط هذا التعليق

:unsure:

والله ياكوين انتى فعلا لذيذه وزى العسل فى كلامك

وبنت حلال علشان انا كنت عايزه اسال على الميديكال

بالنسبه للاطفال بيكون الميديكال بتاعهم ايه والكبار ايه تانى غير الضغط و urine analysis

وانتوا عملتوا الميديكال فى مصر وللا بره مصر ولو فى مصر عملتوه فين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا,انا عضو جديد في منتداكم الجميل وعايز اشكركم جميعا على المعلومات المفيدة اللي بتقطعوا من وقتكم الخاص عشان تفيدوا بيها غيركم ومش عايز اوجه شكري لحد معين بالاسم عشان منساش اي حد من المشاركين

انا متابع معاكم من حوالي الشهر و قررت انضم للعضوية لان عندي شوية استفسارات وجعالي دماغي وعاملالي صداع, بالمناسبة انا مقدم للهجرة من السعودية اغسطس 2005 عن طريق محامي و من 4 ايام بالظبط جاني طلب الباسبور و ناوي بإذن واحد احد اعمل اللاندنج اول ما الباسبور يرجع من لندن ( يمكن اول شهر 3 ). وعشان ماطولش عليكم هابدأ بالاسئلة

1- دلوقتي انا ظروف شغلي ما تسمحش اني اقعد في كندا اكتر من 15 يوم و زي مانتو عارفين كارت الاقامة لا يصدر قبل 4 اسابيع و بيتبعت بالبريد وما عنديش اقارب و لا معارف دلوقتي اتفق مع المحامي نفسة انو يستلم الكارت و يرجع يبعتهولي عالسعودية ولا في حل تاني احسن؟

2- بخصوص موضوع البنوك انا ناوي انزل بمبلغ معين ياترى ممكن اعمل شيك مصدق بإسمي من البنك هنا في السعودية و احطه في الحساب الكندي؟ و يا ترى يحتاج أد ايه عشان يتحصل؟

3- هل بطاقة الصرف الالي ATM بتطلع علطول ( وانتا واقف) ولا بيبعتوها بالبريد؟

4-استخراج الــ SIN كارد يحتاج وقت قد ايه؟ و كمان بيتبعت بالبريد و لا بتستلمه علطول؟

5- هل من الممكن اني استأجر صندوق بريد و يتبعث عليه كل الكلام السابق ده و بعدين شركة البريد ترجع تبعتهولي للسعودية مقابل اجر؟ ولا الكلام ده لا يسري على بطاقات الصراف و بطاقات الضمان الاجتماعي؟

مش عارف اذا كانت الاسئلة واضحة لانها في الاساس ملخبطة في دماغي و على فكره في لسه اسئله محبطة اكتلر من كده بس صبركم :unsure:

اخوكم الفينيقي

تم تعديل بواسطة Phoenician
رابط هذا التعليق

استاذ زيدان انا عارفة ان المشاركات بقت كتير و العملية عايزة متابعة دقيقة علشان تعرف مين مع و مين ضد كندا. حضرتك قلبت الموقف خالص :unsure: . على العموم جلّ من لا يسهو.

اخواتي عضوات (كل ما تريد معرفته عن كندا اتحدن) بارك الله فيكن و الله، دعاء و ياسمين جزاكن الله كل خير على التوضيح.

استاذ عز الدين الف مبروك و ربنا يوفقك و تجربة الهجرة تؤتي ثمارها ان شاء الله و تعود على حضرتك بكل النفع.

اسأل حضرتك نفس السؤال عندما طلبوا ارسال الباسبورات، طلبوا ارسالها لفين و ازاي؟ و شكرا مقدما.

الأخت المحترمة Queen

آسف جداً على سوء الفهم أنا راجعت مشاركاتك وطبعاً وضحت كل حاجة وعلى فكرة أنا ما كنتش بهاجمك ولا حاجة بس أنا فهمت ردك على سؤال أوتوماتيك بخصوص ها تعملي إيه لكندا ؟ غلط ده اللي خلاني أفهم بالعكس عموماً أرجو إنك ما تزعليش وأنا لا أقصد أبداً أي هجوم أو شيء يزعلك بس أنا عاوز دايماً إن احنا بالبلدي كده نزُق بعض لقدام وزي ما أنا بأقول دايماً كلنا في المنتدى ده من نفس الفئة المثقفة المتعلمة اللي ليها نفس الاتجاهات والميول وبتشابه كتير في بعض الأراء وواضح جداً جداً جداً إن ليكي شعبية كبيرة في المنتدى :roseop:

وكمان متشكر جداً لكل الأعضاء المحترمين اللي وضحولي الخطأ اللي أن وقعت فيه وربنا يخليكوا دايما

وكمان ألف مليون مبروك لمصر على الفوز على كوت دي فوار والوصول للنهائي :blink: :) :lol: :roseop:

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

استاذ زيدان انا عارفة ان المشاركات بقت كتير و العملية عايزة متابعة دقيقة علشان تعرف مين مع و مين ضد كندا. حضرتك قلبت الموقف خالص . على العموم جلّ من لا يسهو.

الأخت المحترمة Queenآسف جداً على سوء الفهم أنا راجعت مشاركاتك وطبعاً وضحت كل حاجة وعلى فكرة أنا ما كنتش بهاجمك ولا حاجة بس أنا فهمت ردك على سؤال أوتوماتيك بخصوص ها تعملي إيه لكندا ؟ غلط ده اللي خلاني أفهم بالعكس عموماً أرجو إنك ما تزعليش وأنا لا أقصد أبداً أي هجوم أو شيء يزعلك بس أنا عاوز دايماً إن احنا بالبلدي كده نزُق بعض لقدام وزي ما أنا بأقول دايماً كلنا في المنتدى ده من نفس الفئة المثقفة المتعلمة اللي ليها نفس الاتجاهات والميول وبتشابه كتير في بعض الأراء وواضح جداً جداً جداً إن ليكي شعبية كبيرة في المنتدى وكمان متشكر جداً لكل الأعضاء المحترمين اللي وضحولي الخطأ اللي أن وقعت فيه وربنا يخليكوا دايما

وكمان ألف مليون مبروك لمصر على الفوز على كوت دي فوار والوصول للنهائي

Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

2- بخصوص موضوع البنوك انا ناوي انزل بمبلغ معين ياترى ممكن اعمل شيك مصدق بإسمي من البنك هنا في السعودية و احطه في الحساب الكندي؟ و يا ترى يحتاج أد ايه عشان يتحصل؟

علي حسب البنك الي صدر منه الشيك المصدق والبنك الكندي الي تفتح فيه الحساب. أحسن حاجه التعامل مع بنك ليه فرع في البلدين. (HSBC؟)

3- هل بطاقة الصرف الالي ATM بتطلع علطول ( وانتا واقف) ولا بيبعتوها بالبريد؟

بيدوك كرت مؤقت ويبعتولك الكارت الأساسي بالبريد وماياخودش أكتر من أسبوع تقريبآز

4-استخراج الــ SIN كارد يحتاج وقت قد ايه؟ و كمان بيتبعت بالبريد و لا بتستلمه علطول؟

بيدوك الرقم فورآ ويبعتولك الكارت بالبريد في 5 أيام

5- هل من الممكن اني استأجر صندوق بريد و يتبعث عليه كل الكلام السابق ده و بعدين شركة البريد ترجع تبعتهولي للسعودية مقابل اجر؟ ولا الكلام ده لا يسري على بطاقات الصراف و بطاقات الضمان الاجتماعي؟

ممكن وأنا بأعمل كدا بالظبط. حتي رخصه ااسواقه مسجل فيها عنوان صندوق البريد ولو مش مسموح بيه قانونآ. بس أجر صندوق بريد يكون عنوانه شكله زي أي عنوان ‘ادي. ياعني مش P.OBox 12334 و حتلاقي كتير بالذات محلات أسمها "UPS Store" .

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ اوتوماتك على الرد السريع و ياريت اذا حد عنده معلومات اضافية ينورنا

السلام عليكم اخي Phoenician السؤوال الروتيني وهو كم المدة من ارسالك الطبي الى طلب ارسال الباسبورتات

رابط هذا التعليق

شكرا ليك يا داليا، انت و الله اللي بنت حلال.

بالنسبة للكبار: قياس طول و وزن، ثانيا كشف نظر، ثالثا urine analysis، رابعا تحليل دم خامسا اشعة على الصدر و اخيرا كشف باطنه عادي، ثم يقوم الدكتور بسؤل عدة اسئلة عن عمليات سابقة، عن امراض اصيب بها الشخص سابقا...

بالنسبة للأطفال فوق خمس سنوات: تحليل بول فقط و كشف باطنة عادي و سريع.

بالنسبة للأطفال تحت خمس سنوات: كشف باطنة عادي فقط

احنا عملنا مرتين كشف طبي علشان احنا جبنا طفل بعد الميديكال الأول و عندما ارسلوا الميديكال للطفل الجديد كان الميديكال الأول expired و لذلك عملنا ميديكال تاني لكل الاسرة.

الأول كان في مصر و كان في مستشفى اسمها انجلو اميريكان و الثاني في السعودية.

و انتي ذاهبة لعمل الكشف الطبي بتاخدي : عدد 2 صورة لكل افراد الاسرة و خطاب الكشف الطبي من المفوضية و الباسبور و نظرات ان كنت ترتدين نظارة. و ياريت يكون معاكي حد يمسك العيال علشان ميرفعوش ضغطك انت او ابوهم، و يكون الضغط طبيعي.

ربنا يوفقك.

استاذ زيدان، لا داعي اطلاقا للأعتذار، كلنا معرض ان يختلط عليه الامر، و المو ضوع مش موضوع شعبية و لا حاجة بس السيدات في هذا المنتدى محترمات و متعاونات و لطيفات جدا (تحيز لنون النسوة طبعا) و عايزين يوضحوا اي سوء فهم علشان محدش في المنتدى يزعل من التاني.

و الف مبروك على فوز الفراعنة و عقبال النهائي، لو اني كان نفسي (زيدان) يجيب جون كمان.

رابط هذا التعليق

Dear Brothers Forum

Friendly respectable Queen

First: No individual may be a mistake not apologize for sinners because non apologized mean continuation in error

Second: the idea of facing all our strength Taatzaamih Women's Union, which will create the Union Shop to resist the trend Women who Tnhazin him all your strength

Finally: God willing Zidane John answered in the final game :rolleyes:

Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

Dear Brothers Forum

Friendly respectable Queen

First: No individual may be a mistake not apologize for sinners because non apologized mean continuation in error

Second: the idea of facing all our strength Taatzaamih Women's Union, which will create the Union Shop to resist the trend Women who Tnhazin him all your strength

Finally: God willing Zidane John answered in the final game :lol:

Muhammad Zidan

مش فاهم! :ninja:

رابط هذا التعليق

ااسف على التاخير في الرد شكراً اختي داليا عثمان على هذه الدعوة الطيبة وربنا اوفق الجميع ويتقبل مننا جميعاً اخترت مدينة

ادمنتون لان فرص العمل بها كثيرة وارخص من جميع النواحي بس مشكلتها بردها زائد شوية

رابط هذا التعليق

شكراً اخي العزيز محمد زيدان اولاً ااسف لردي المتاخر وربنا اوفقك واحقق احلامك وتذهب الى كندا عما قريب وانا على يقين انها

ستعجبك وتلبي جميع طموحاتك اتمنى لك التوفيق من كل قلبي وعقبال ما اقولك مليون مبروك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

سيد اتوماتيك، سعيدة ان احنا مش مختلفين و لكن برضه:

When choosing between two evils, I always like to try the one I've never tried before

ماذا سأقدم لكندا، اعتقد ان مجرد اني افكر و اتواضع و اهاجر كندا ده يعتبر حاجة تستحق التقدير من قبل كندا و الكنديين. :ninja:

الف مبروك استاذ طارق الشاطر و يا رب تكون تجربة الهجرة ناجحة لك و لاسرتك.

ممكن اسأل حضرتك، لما طلبوا منك ارسال الباسبورات، طلبوا ارسالها للندن و لا للسفارة الكندية بالسعودية؟

شكراً جزيلاً queen ارجو ان تكون التجربة ناجحة وترحب بنا كندا وتحقق طموحنا ارسال الجوازات الى مكتب لندن وليس الى السفارة الكندية ويجب ارسالها في ظرف 60 يوما مع صورتين فتوغرافية بمواصفات خاصة لكل شخص مع ملئ فورم معين مرسل من قبلهم وظرف فارغ به عنوانك اتمنى ان اكون افدتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...