اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

الاستاذ/ ايهاب

أشكرك على المشاركه و الصور بعد طول غياب و يا ريت ما تطولش علينا تانى فى الغياب وعايزة أتاكد من موضوع الكنيسه ده؟؟؟؟

هل لان مفيش مساجد قريبه من مكان العمل؟ وهل يجوز اصلا الصلاه للمسلمين فى الكنيسه؟ أرجوك طمننا فى هذا الموضوع و لك جزيل الشكر و معلش كنت بكرر سؤالى بخصوص هل ممكن ان الزوجه و اولادها تستقر فى كندا لمده سنه مثلا لوحدها سواء بتشتغل او لا؟ بمعنى اخر الامان فى كندا زى مصر كده ولا ايه؟ :lol:

الاستاذ/ طارق الشاطر

ألف مبروك على الفيزة و ربنا يكرمك ان شاء الله هناك و يوفقك ويسهل أمورك كلها يا ترى انت ناوى تعمل لاندينج و ترجع أو حتستقر هناك خلاص ؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الاخ العزيز / ايهاب

اشكرك على مشاركتك و حبيت اعرف هل معنى كلامك ان صلاة الجمعة للمسلمين تتم بالكنيسة و هل لا يوجد مسجد قريب من العمل مثلاً و لا ايه ياريت توضح شويه ، كمان هل اصحاب العمل بيتقبلوا خروجك للصلاة بسهولة و لا دي مسألة تختلف من صاحب عمل الى آخر و كذلك ماذا عن باقي الصلوات هل تصلي بمكان عملك ام ماذا

أستاذ / أحمد

أنا ناوي أخصص مشاركه للحديث عن تجربتي في موضوع الصلوات لأنه حدث بها أكثر من موقف طريف

دي هتكون غالبا الويك إند الجاي

لكن إجابات سريعه على أسئلتك

المساجد كتير .. لكنها مش زي بلادنا طبعا

موضوع خروجك للصلاه يتوقف على ظروف عملك و طبيعته .. لا توجد قاعده .. لكن هناك فتوى تقول أن صلاة الجمعه واجبه فقط في بلاد المسلمين . يعني لو كانت ظروف عملك لا تسمح يمكنك أداءها صلاة ظهر في عملك أو بعد رجوعك المنزل

هل لان مفيش مساجد قريبه من مكان العمل؟ وهل يجوز اصلا الصلاه للمسلمين فى الكنيسه؟ أرجوك طمننا فى هذا الموضوع و لك جزيل الشكر و معلش كنت بكرر سؤالى بخصوص هل ممكن ان الزوجه و اولادها تستقر فى كندا لمده سنه مثلا لوحدها سواء بتشتغل او لا؟ بمعنى اخر الامان فى كندا زى مصر كده ولا ايه؟ :sad:

من ناحية الأمان كندا ... أأمن من مصر بكتير

الموضوع اللي بتفكري فيه .. ستات كتير عاملينه .. نظام الحياه هنا يساعد من يريد الإعتماد على نفسه كثيرا

كل حاجه معروف طريقها و المعلومات متوفره عند أطراف أصابعك .. من النت أو التليفون

بس المهم الإنسان نفسه يكون من النوع النشيط .. الملحلح .. المثابر .. قوي القلب ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله،

اما بالنسبة للاستاذ اوتوماتيك ان مبسوطة انه بدأ يوضح وجهة نظره بس مش موافقة معاه في كل اللى قاله، ازاي حضرتك متحير من ان كندا و الكنديين متطورة عن مصر و المصريين:

1

- اهتمام كندا بالتعليم بكافة مراحلة و جعله مجاني حتى الHigh school و بمصاريف زهيده للجامعة و الماجستير و الدكتوراه ايمانا منها ان التعليم هو ما يصنع كل الفرق في شخصية الانسان سلوكه ومهاراته و انتاجه. المدرس لا يستطيع مزاولة المهنة دون الدراسة مدة سنتين و سنة عملي، اما في بلدنا اي حد معدي بيشتغل المهنة دية حتى في المدارس الانترناشيونال اللى بتاخد فلوس كتير .

و عليكم السلام ورحمه الله و بركاته

بالعكس يا كويين أنتي مافقه معايا تمام بس مش واخده بالك :sad:

أنا قلت كذا مره أن كندا فيها امتيازات عن مصر لاكن الي قصدي أوضحه أن الكنديين كناس هم زي المصريين في اهتمامهم بالمجتمع وحقوق الأنسان و..و..و

و الدليل هوا أتجاههم في الشؤون الي انتي كتبتي فيها و غيرها كتير. فمثلآ لو كانو مهتمين قوي بالدراسه العليه ليه قللو المنح اللي كانو يدوها للطلاب؟ مصاريف الدراسه بتزيد بصفه مستمره وهيا مش قلليله (زهيده!) خالص.

مثل تاني, كان زمان BC Health Care بيغطي الكشف علي العيون و تكاليف المعالجه عند ال Chiropractor وبعدين شالوهم وكل واحد مسؤول عن نفسه!

طيب هل معني ده أن الكنديين ميقدروش اهميه صحتهم؟ لأ طبعآ لاكن الي حصل أن احنا مش عندنا أستعداد نضحي بوقتنا وراحت دماغنا وسكتنا واللي معاه مش فرقه كام دولار يصرفهم في السنه. وده بيحصل كتير وبقاله زمان والتدهور حيستمر لغايه ماحال كندا يبقي زي مصر وأوحش.

واخده بالك أنا أقصد ايه, الأتجاه يثبت أن المسأله مسأله وقت والفرق مش في ألناس.

2- شخصيتنا كمصريين او كعرب بوجه عام بنحب نبدأ From scratch يعني نهد اللى بناه اللي قبلنا و نبدأ من جديد، على كل المستويات، الدكتور يقول مين الدكتور الغبي اللى عملك العملية دي و لا ادالك الدوا ده، الميكانيكي يقولك مين ابن الحلال اللي صلحلك السيارة بالطريقة دي، المبيض يقوللك مين اللي تتقطع ايده اللي بيضلك الشقة كدا .عمرك ما تلاقي مدير يبني على اللى قابله كله بيهد الاول و بيبني من جديد علشان كده مفيش خطوة للأمام.

أولآ معظم المصريين مش عايشين لاكن هم في Survival Mode

والي بتقوليه موجود في كندا بس أقول تاني بنسبه قليله و لكن بتزيد و هذا الأتجاه.

3- حضرتك بتقول ان لو لك حق حتاخده طب ده فين عندنا بقى. احنا اصلا ملناش حق لا في مصر و لا في الخليج علشان نخده.

؛حقوقنا بتقل كل يوم. أيه رأيك بأه؟ وبكمان انتو لكم حقوق في مصر, محدش أدهالكم وميقدروش يأخذوها منكم الا لو سمحتلهم ولو كان بالسكوت. بالظبط زي الكنديين.

4- احترام الرأي الأخر، سمعت دكتور نفسي بيقول ان احنا كعرب عندنا احساس ان احنا الادنى في كل حاجة علشان كدة ديما بنحاول نشعر نفسنا بالنجاح عن طريق الاعتراض و مهاجمة الاخر و تسفيه رأي الاخر و التريقة و السخرية و عدم تقبل فكرة ان يكون هناك شخص له رأي مخالف لرأينا علشان مخ كل واحد فينا طبعا هوه احسن مخ.

طيب أنا حأثبتلك أني عربي وأقولك أن الدكتور ده أهبل وكلامه كله هبل لو يقصد العرب كجنس.

لاكن حضرتك قلت ان المجتهد حينجح في كندا و حيوصل يعني هم بيحترموا الانسان اللي جي من بيئة مختلفة و يقدروه طالما هو مجتهد.

أيوه ده فرق كبير بين التفكير المصري و الكندي.

اما عن ان كندا ما بقتش زي زمان و ده كلام مضبوط و سمعته من كذا حد، بس احب اسأللك فيه ايه في الدنيا بقى زي زمان، الخليج مبقاش زي زمان، مصر مبقتش زي زمان، الناس اخلاقها مبقتش زي زمان ،الأولاد مبقوش زي زمان، البركة مبقتش زي زمان، اشمعنى كندا حتبقي زي زمان.

مش قلتلك أنتي موافقه معايا ومش واخده بالك؟

مافيش فرق بين كندا ومصر الا الزمن. الكنديين مهملين ببلدهم زي المصريين بمصر.

"يب أنا حأسألك س}ال بسيط, انتي كتبتي كتير عن الي كندا تقدر تعملهولك...........................حتعملي أيه لكندا؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله،

اما بالنسبة للاستاذ اوتوماتيك ان مبسوطة انه بدأ يوضح وجهة نظره بس مش موافقة معاه في كل اللى قاله، ازاي حضرتك متحير من ان كندا و الكنديين متطورة عن مصر و المصريين:

1

- اهتمام كندا بالتعليم بكافة مراحلة و جعله مجاني حتى الHigh school و بمصاريف زهيده للجامعة و الماجستير و الدكتوراه ايمانا منها ان التعليم هو ما يصنع كل الفرق في شخصية الانسان سلوكه ومهاراته و انتاجه. المدرس لا يستطيع مزاولة المهنة دون الدراسة مدة سنتين و سنة عملي، اما في بلدنا اي حد معدي بيشتغل المهنة دية حتى في المدارس الانترناشيونال اللى بتاخد فلوس كتير .

و عليكم السلام ورحمه الله و بركاته

بالعكس يا كويين أنتي مافقه معايا تمام بس مش واخده بالك :roseop:

أنا قلت كذا مره أن كندا فيها امتيازات عن مصر لاكن الي قصدي أوضحه أن الكنديين كناس هم زي المصريين في اهتمامهم بالمجتمع وحقوق الأنسان و..و..و

و الدليل هوا أتجاههم في الشؤون الي انتي كتبتي فيها و غيرها كتير. فمثلآ لو كانو مهتمين قوي بالدراسه العليه ليه قللو المنح اللي كانو يدوها للطلاب؟ مصاريف الدراسه بتزيد بصفه مستمره وهيا مش قلليله (زهيده!) خالص.

مثل تاني, كان زمان BC Health Care بيغطي الكشف علي العيون و تكاليف المعالجه عند ال Chiropractor وبعدين شالوهم وكل واحد مسؤول عن نفسه!

طيب هل معني ده أن الكنديين ميقدروش اهميه صحتهم؟ لأ طبعآ لاكن الي حصل أن احنا مش عندنا أستعداد نضحي بوقتنا وراحت دماغنا وسكتنا واللي معاه مش فرقه كام دولار يصرفهم في السنه. وده بيحصل كتير وبقاله زمان والتدهور حيستمر لغايه ماحال كندا يبقي زي مصر وأوحش.

واخده بالك أنا أقصد ايه, الأتجاه يثبت أن المسأله مسأله وقت والفرق مش في ألناس.

2- شخصيتنا كمصريين او كعرب بوجه عام بنحب نبدأ From scratch يعني نهد اللى بناه اللي قبلنا و نبدأ من جديد، على كل المستويات، الدكتور يقول مين الدكتور الغبي اللى عملك العملية دي و لا ادالك الدوا ده، الميكانيكي يقولك مين ابن الحلال اللي صلحلك السيارة بالطريقة دي، المبيض يقوللك مين اللي تتقطع ايده اللي بيضلك الشقة كدا .عمرك ما تلاقي مدير يبني على اللى قابله كله بيهد الاول و بيبني من جديد علشان كده مفيش خطوة للأمام.

أولآ معظم المصريين مش عايشين لاكن هم في Survival Mode

والي بتقوليه موجود في كندا بس أقول تاني بنسبه قليله و لكن بتزيد و هذا الأتجاه.

3- حضرتك بتقول ان لو لك حق حتاخده طب ده فين عندنا بقى. احنا اصلا ملناش حق لا في مصر و لا في الخليج علشان نخده.

؛حقوقنا بتقل كل يوم. أيه رأيك بأه؟ وبكمان انتو لكم حقوق في مصر, محدش أدهالكم وميقدروش يأخذوها منكم الا لو سمحتلهم ولو كان بالسكوت. بالظبط زي الكنديين.

4- احترام الرأي الأخر، سمعت دكتور نفسي بيقول ان احنا كعرب عندنا احساس ان احنا الادنى في كل حاجة علشان كدة ديما بنحاول نشعر نفسنا بالنجاح عن طريق الاعتراض و مهاجمة الاخر و تسفيه رأي الاخر و التريقة و السخرية و عدم تقبل فكرة ان يكون هناك شخص له رأي مخالف لرأينا علشان مخ كل واحد فينا طبعا هوه احسن مخ.

طيب أنا حأثبتلك أني عربي وأقولك أن الدكتور ده أهبل وكلامه كله هبل لو يقصد العرب كجنس.

لاكن حضرتك قلت ان المجتهد حينجح في كندا و حيوصل يعني هم بيحترموا الانسان اللي جي من بيئة مختلفة و يقدروه طالما هو مجتهد.

أيوه ده فرق كبير بين التفكير المصري و الكندي.

اما عن ان كندا ما بقتش زي زمان و ده كلام مضبوط و سمعته من كذا حد، بس احب اسأللك فيه ايه في الدنيا بقى زي زمان، الخليج مبقاش زي زمان، مصر مبقتش زي زمان، الناس اخلاقها مبقتش زي زمان ،الأولاد مبقوش زي زمان، البركة مبقتش زي زمان، اشمعنى كندا حتبقي زي زمان.

مش قلتلك أنتي موافقه معايا ومش واخده بالك؟

مافيش فرق بين كندا ومصر الا الزمن. الكنديين مهملين ببلدهم زي المصريين بمصر.

"يب أنا حأسألك س}ال بسيط, انتي كتبتي كتير عن الي كندا تقدر تعملهولك...........................حتعملي أيه لكندا؟

yes REMMBER between Canada and Egypt 300 years...in all sorts of life..so after 300 years maybe Canada will be worest than Egypt..But do you can imagine Egypt after 300 years? :sad: :unsure: iam agree with you But not in all your opinions...what they do in Canada in one year ..they can the same in Egypt in 15 years...and i can prove you..(iam not just taklking)

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل طارق الشار،

شكراً جزيلا علي المعلومات والردود القيمة الخاصة بكندا، و ارجو معرفة بعض المعلومات الخاصة بالهجرة خصوصا في الواحل المتقدمة منها.

مثل ما يجب فعلة في فترة الإنتظار خصوصاً انني قد قمت بتقديماول استمارات الهجرة منذxzfv بضعة شهور علماً بأنني اقيم معك في مدينة الخبر و الدمام

فآرجو التعارف اذا امكن

Hesham Ibrahim

email: hishamgl@gmail.com

0564293639

ر

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لسؤال الأخت الفاضلة ياسمين ايوه ممكن قوى الاسرة تعيش لوحدها هى والاولاد كل الامور سهلة جدا

اعرف نماذج كثيرة الاب فى الخليج والاسرة هنا لتكملة الدراسة ولانهاء اجراءات الهجرة كثير من السيدات يذكرون انهم كانوا خايفين من المجئ والعيش بالاولاد فى مجتمع غريب وبدون الزوج والان يرفضن مجرد التفكير فى مجرد العودة للعيش فى الخليج او بلادهم نهائيا

بالنسبة للامان اطمنى اكثر من امنة للاطفال والنساء وكبار السن انا والاولاد ممكن نمشى فى وسط البلد فى مونتريال الساعة 11 مساءافى امان

بقوة القانون لايستطيع اى رجل ان يعاكس امرأة والشرطة هنا حاسمةفى ذلك. النساء هنا مدلالات جدااااااا

التدليل ليس زى الوضع فى بلادنا من حيث وجود خادمات وسواق وانها لاتشترى شئ بنفسها وانما االتدليل بمعنى ان الطروف مهيأة لتعتمد على نفسها فى هدوء وبدون عصبية

وسائل المواصلات العامة سهلة وامنة

كثير من اللبنانيات والسوريات والفلسطينيات والاردنيات الذين عاشوا فى الخليج جاءوا بالاولاد هنا للهجرة والاب يأتى فقط فى الاجازات

ما شاهدته ان الا م هنا تستطيع ان تتابع امور المدارس والمقابلات مع المدرسين وانشطة الاولاد وكل شئ وتستمتع بالحياة

فقط اربطى اولادك باسلامنا وقيمنا بالدهاب لمدرسة العربى فى الويك اند وحفظ القران .......

والله الموفق

الأسد وحدها تأبى أن تتلقى الطعام البقايا

رابط هذا التعليق

مساء الخير تاني على الجميع

سؤال أرجو من الأخت ابتهال لوعندها أي معلومات أو تقدر تسأل وتفيدنا أنا وزوجتي خريجي كلية زراعة وزوجتي بتفكر تعمل مشروع إنتاج حيواني محدودة أو نحل العسل وإيه الأماكن المتاحة القرى أو المقاطعات اللي ممكن تنفذ فيها مشروع زي ده :roseop: وتقريباً تكلفته في حدود كام وإجراءات تصاريحه إيه وغحنا بنشكرك جداً على موضوع الحجاب والملابس النسائية وياريت تكلمينا برضه على الملابس الرجالي شوية :roseop:

بنشكرك جداً وربنا يوفقك

:roseop::roseop:

اسفة للتاخيرفى الرد انا ليس لدى فكرة عن ذلك

سامحونى وان عرفت شئ سانقله سريعا

بس فيه ملاحظات اولا الكل هنا خاصة اللاوروبيين واهل كيبيك يعشقون منتجات الالبان والعسل والمزارع ذات الانتاج المحدود فى الخضروات والغاكهة لان اسر هى التى تقوم بذلك وافلبهالا اورجانيك ويحترمون تلك المنتجات واسعارها اغلى وان كان بصورة مش مبالغ فيها

مدرستى فى اللغة الفرنسية من كيبيك تذكر لنا بكل فخر انها تشترى الاجبان من منطقة ريفية فى كيبيك تصنعها اسرة فى المنزل

اى (جبنة فلاحى) الى احنا نسينا قيمتها!!!! :roseop:

باشوف فى المحلات مربات وعسل نحل ومنتجات البان من انتاج عائلات فى معامل منزلية والتيمة الاساسية فى الترويج لتلك المنتجات انها

home made

زرت مرة مزرعة لانتاج الاجبان خارج مونتريال وكنت متصورة ان الرحلة لمصنع ضخم لكن كانت مزرعة ريفية بكل المعنى والاسرة هى التى تقوم بكل شئ وعلمت من البنت المشرفة على تربية الحيوانات انهم يحصلون على دعم حكومى طالما التزموا بموصفات النظافة

يحبون هنا العيش المخبوز بالطرق التقليديةة الفلاحى يعنى والملحوظ ان الخبز المصرى مطلوب هنا لكن لايوجد مخابز له انما المنتشر الخبز الشامى ( مطلوب هنا من العرب والاجانب على السواء)

ياله فكرة اهى لمشروع مخبز مصرى لانتاج العيش والفطير المشلتت والبسبوسة وكعك العيد :)

عندما تدخل اى كوفى شوب تجد انها تقليدية ( لااقصد سلاسل المحلات المنتشرة والمعلروفة للكل) انما مقهى صغير للافطار على الاستايل الفرنسى بالكرواسان والمافين مع النسكافيه او الكابتشينو - تجد ان المخبوزات والمربات عملها صاحب المحل او زوجته او ابنته طازة فى الفرن الموجود فى المكان

اسفة للرغى الكتير لكن ديه فرصة حتى اقول انه لابد ان نعيد الاحترام لمنتاجاتنا المشهورة كاخبز البلدى والجبن الفلاحى

الملابس الرجالى البلوفرات او البدل مع بالطو الثلج . زى كل افراد الاسرة

الأسد وحدها تأبى أن تتلقى الطعام البقايا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

مساء الخير على كل اهالى كندا اللى برة و جوة كندا

جزاك الله خيرا يا اخت ابتهال على اجابتك على اسئلتى و على فكرة بحب جدا طريقة سردك للمواضيع لذيذه جدا جدا و كأنى بأقرأ لاخت قريبه منى قوى :roseop::roseop:

ألف شكر يا أستاذ ايهاب على الرد و احنا فى انتظار المزيد من المعلومات عن الصلوات زى ما وعدتنا بس يا ريت لا تتأخر علينا :roseop:

الاخ الفاضل وجدى اين انت؟؟؟؟؟ اثريت المنتدى شويه صغيرة و بعدين مشيت و سبتنا. بليز لا تحرمنا من مشاركاتك الاكثر من رائعة. :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

سيد اتوماتيك، سعيدة ان احنا مش مختلفين و لكن برضه:

When choosing between two evils, I always like to try the one I've never tried before

ماذا سأقدم لكندا، اعتقد ان مجرد اني افكر و اتواضع و اهاجر كندا ده يعتبر حاجة تستحق التقدير من قبل كندا و الكنديين. :roseop:

الف مبروك استاذ طارق الشاطر و يا رب تكون تجربة الهجرة ناجحة لك و لاسرتك.

ممكن اسأل حضرتك، لما طلبوا منك ارسال الباسبورات، طلبوا ارسالها للندن و لا للسفارة الكندية بالسعودية؟

رابط هذا التعليق

تحيه الى كل الاخوه في هذا المنتدى المفيد.

انا مقيم في قطر و قد بدأت معاملة الهجره في شهر يناير 2005 و قد استلمت بحمد الله التاشيره في شهر اكتوبر2007 و انا مستعد للسفر الى كندا مع نهاية شهر مايو.

لقد قرات العديد من التساؤلات عن الوقت الازم للحصول على التأشيره بعد تسليم الفحص الطبي.

و أود هنا ان انقل تجربتي:

لقد استلمنا رساله من دائرة الهجره في شهر اغسطس2007 تحتوي على كل الطلبات الخاصه بالفحص الطبي علما انه لم يطلب مني اي مقابله و الحمدلله، بعد ذلك انهينا الفحص الطبي و ارسلناه الى السفاره في لندن و بعد ثلاث اسابيع استلمنا رساله من السفارة في لندن يطالبون بارسال الجوازات للحصول على التأشيرات، و بعد ثلاث اسابيع من ارسال جوازات السفر استلمنا الجوازات و التأشيرات و اوأوراق (أللاندينغ).

نحن الان في مراحل الاستعداد للسفر مع نهاية مايو 2008، علما ان التـأشيرة صالحة فقط حتى منتصف اغسطس2008 و هو موعد انتهاء صلاحية الفحص الطبي.

اشكركم على مشاركاتكم اللتي كانت عونا لي خلال فترة اجراآت الهجره، و اللتي زودتني بالكثير من المعلومات المفيده.

و انا مستعد للأجابه عن اي استفسار.

طابت اوقاتكم و الى اللقاء.

رابط هذا التعليق

مساء الخير تاني على الجميع

سؤال أرجو من الأخت ابتهال لوعندها أي معلومات أو تقدر تسأل وتفيدنا أنا وزوجتي خريجي كلية زراعة وزوجتي بتفكر تعمل مشروع إنتاج حيواني محدودة أو نحل العسل وإيه الأماكن المتاحة القرى أو المقاطعات اللي ممكن تنفذ فيها مشروع زي ده :roseop: وتقريباً تكلفته في حدود كام وإجراءات تصاريحه إيه وغحنا بنشكرك جداً على موضوع الحجاب والملابس النسائية وياريت تكلمينا برضه على الملابس الرجالي شوية :)

بنشكرك جداً وربنا يوفقك

:roseop::roseop:

اسفة للتاخيرفى الرد انا ليس لدى فكرة عن ذلك

سامحونى وان عرفت شئ سانقله سريعا

بس فيه ملاحظات اولا الكل هنا خاصة اللاوروبيين واهل كيبيك يعشقون منتجات الالبان والعسل والمزارع ذات الانتاج المحدود فى الخضروات والغاكهة لان اسر هى التى تقوم بذلك وافلبهالا اورجانيك ويحترمون تلك المنتجات واسعارها اغلى وان كان بصورة مش مبالغ فيها

مدرستى فى اللغة الفرنسية من كيبيك تذكر لنا بكل فخر انها تشترى الاجبان من منطقة ريفية فى كيبيك تصنعها اسرة فى المنزل

اى (جبنة فلاحى) الى احنا نسينا قيمتها!!!! -_-

باشوف فى المحلات مربات وعسل نحل ومنتجات البان من انتاج عائلات فى معامل منزلية والتيمة الاساسية فى الترويج لتلك المنتجات انها

home made

زرت مرة مزرعة لانتاج الاجبان خارج مونتريال وكنت متصورة ان الرحلة لمصنع ضخم لكن كانت مزرعة ريفية بكل المعنى والاسرة هى التى تقوم بكل شئ وعلمت من البنت المشرفة على تربية الحيوانات انهم يحصلون على دعم حكومى طالما التزموا بموصفات النظافة

يحبون هنا العيش المخبوز بالطرق التقليديةة الفلاحى يعنى والملحوظ ان الخبز المصرى مطلوب هنا لكن لايوجد مخابز له انما المنتشر الخبز الشامى ( مطلوب هنا من العرب والاجانب على السواء)

ياله فكرة اهى لمشروع مخبز مصرى لانتاج العيش والفطير المشلتت والبسبوسة وكعك العيد mc(:

عندما تدخل اى كوفى شوب تجد انها تقليدية ( لااقصد سلاسل المحلات المنتشرة والمعلروفة للكل) انما مقهى صغير للافطار على الاستايل الفرنسى بالكرواسان والمافين مع النسكافيه او الكابتشينو - تجد ان المخبوزات والمربات عملها صاحب المحل او زوجته او ابنته طازة فى الفرن الموجود فى المكان

اسفة للرغى الكتير لكن ديه فرصة حتى اقول انه لابد ان نعيد الاحترام لمنتاجاتنا المشهورة كاخبز البلدى والجبن الفلاحى

الملابس الرجالى البلوفرات او البدل مع بالطو الثلج . زى كل افراد الاسرة

الأخت المحترمة ابتهال

مساء الخير عليكي وعلى كل الأخوة الأعضاء والزوار

بنشكرك جداً جداً على المعلومات المفيدة ويارب تفضلي معانا على طول وكل ما تشوفي حاجة أو يلفت نظرك شئ مهم تعرضيه علينا في المنتدى وعلى فكرة أعتقد إن كل المشاركين بيأيدوكي في إننا بقينا بعيد أوي عن المنتجات المنزلية كان في عندنا زمان في كل مدينة حاجة اسمها الأسر المنتجة بتبيع كل منتجات ربات البيوت وبأسعار بسيطة ومرضية لأصحاب المنتج والمشترين دلوقتي اختفت تماماً واللي فاضل منها بيبيع نفس منتجات السوبر ماركت وبنفس الأسعار

عموماً بندعيلك ربنا يوفقك وبنشكرك تاني وعاوزين نشكرك على طول :roseop::roseop:

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

سيد اتوماتيك، سعيدة ان احنا مش مختلفين و لكن برضه:

When choosing between two evils, I always like to try the one I've never tried before

ماذا سأقدم لكندا، اعتقد ان مجرد اني افكر و اتواضع و اهاجر كندا ده يعتبر حاجة تستحق التقدير من قبل كندا و الكنديين. :roseop:

الف مبروك استاذ طارق الشاطر و يا رب تكون تجربة الهجرة ناجحة لك و لاسرتك.

ممكن اسأل حضرتك، لما طلبوا منك ارسال الباسبورات، طلبوا ارسالها للندن و لا للسفارة الكندية بالسعودية؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته queen

تقدري تقوليلي بما إن كل اللي بيقولوه في كندا وعنها مش عاجبك تقدري تقوليلي مقدمه هجرة لكندا ليه

خلينا نشجع بعض مش نخوف بعض الواحد ما بيصدق يعمل خطوة ويلاقي ناس بتشجعه وتفهمه وتسهل عليه وبعدين الأخ أوتوماتيك الحقيقة بيقول حاجات واقعية جداًً في فرق كبير بينا وبين كندا 300 سنة وأكتر وفعلاً اللي ممكن نعمله هناك في سنة يتعمل في مصر في 20 سنة وأنا عاوز أقولك باختصار إن كان عندي تجربة في مشروع مكتبة لبيع وتجارة مهمات المكاتب كان شغلي كل شوية يتوقف بسبب مرة التأمينات ومرة الضرائب ومرة المرافق ومرة إشغال الطريق ومرة مجلس المدينة ومرة الغرفة التجارية ومرة الضرائب ومرة السجل التجاري وأقسم لك بالله إني ما ببالغ في اللي بقولوه وعاوز أقولك إني قعدت سنة وتسع شهور في ألمانيا في برلين وهانوفر حسيت إن عمرنا ما ها نوصل ل1/10 من تقدمهم وحبهم لبعضهم وتيسير الأمور على كل المشروعات الصغيرة والأمان اللي بتلاقيه وغيره وغيره وغيره

عموماً أنا مش بهاجمك بس إحنا محتاجين نحمس بعض ونشجع بعض لأننا كلنا بندور على راحة نفسية وأمان وراحة أولادنا وصحتهم وتعليمهم وأمانهم وكل حاجة حلوة ليهم مش كده والا إيه

Muhammad Zidan :roseop:

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

:roseop:

مساء الفل على الجميع

اختى الفاضلة : ابتهال

اشكرك جزيل الشكر على المعلومات التى تمدينا بيها من خلال مشاهداتك وملاحظاتك لما يدور حولك فى المجتمع الكندى ( الكيبيكى بالتحديد ) لان كل المعلومات دى بتعرفنا على هذا المجتمع اكتر

:roseop:Izzeddin

اتمنى ان تصل كندا بالف سلامة وربنا ييسر لك جميع الاجراءات وان شاء الله تكون تجربة مكللة بالنجاح

:roseop:Muhammad Zidan

اعتقد ان حضرتك فهمت الاخت كوين غلط مش هى اللى مش عاجبها كندا ده الاستاذ اوتوماتيك هو اللى كان دايما بيحاول يوضح لنا ان كندا ليست كما نتوقع وبيقول ان مافيش فرق بينها وبين مصر وكانت الاخت كوين بتحاول تتناقش معاه فى الموضوع علشان توضح له ان نظرته خاطئة فحبيت اوضح لحضرتك هذه النقطة

وارجوا الاستفادة للجميع فى عرض جميع الاراء

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

تحيه الى كل الاخوه في هذا المنتدى المفيد.

انا مقيم في قطر و قد بدأت معاملة الهجره في شهر يناير 2005 و قد استلمت بحمد الله التاشيره في شهر اكتوبر2007 و انا مستعد للسفر الى كندا مع نهاية شهر مايو.

لقد قرات العديد من التساؤلات عن الوقت الازم للحصول على التأشيره بعد تسليم الفحص الطبي.

و أود هنا ان انقل تجربتي:

لقد استلمنا رساله من دائرة الهجره في شهر اغسطس2007 تحتوي على كل الطلبات الخاصه بالفحص الطبي علما انه لم يطلب مني اي مقابله و الحمدلله، بعد ذلك انهينا الفحص الطبي و ارسلناه الى السفاره في لندن و بعد ثلاث اسابيع استلمنا رساله من السفارة في لندن يطالبون بارسال الجوازات للحصول على التأشيرات، و بعد ثلاث اسابيع من ارسال جوازات السفر استلمنا الجوازات و التأشيرات و اوأوراق (أللاندينغ).

نحن الان في مراحل الاستعداد للسفر مع نهاية مايو 2008، علما ان التـأشيرة صالحة فقط حتى منتصف اغسطس2008 و هو موعد انتهاء صلاحية الفحص الطبي.

اشكركم على مشاركاتكم اللتي كانت عونا لي خلال فترة اجراآت الهجره، و اللتي زودتني بالكثير من المعلومات المفيده.

و انا مستعد للأجابه عن اي استفسار.

طابت اوقاتكم و الى اللقاء.

شكرا ليك سيد عزالدين واتمنالك كل التوفيق ان شاء الله ودعواتك لينا بالتوفيق .

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أرجو مساعدتكم يا أخواني

أنا نفسي أهاجر بس الأنجليزي عندي زي ما انتو عارفين الكلمتين اللي خدناهم في المدرسة

حاولت أخد كورسات قبل كدة بس زي قلتها مستفدتش منها حاجة

مش عارفة أتعلم أزاي

طيب أحاول في أجراءات الهجرة و بعديت أتعلم و لا أعمل أيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أرجو مساعدتكم يا أخواني

أنا نفسي أهاجر بس الأنجليزي عندي زي ما انتو عارفين الكلمتين اللي خدناهم في المدرسة

مش عارفة أتعلم أزاي

مش انتى خلاص اتفقتى مع الاخ هشام الكندى الكندى الكندى ان شاء الله

عاوزة انجليزي في ايه بقي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أرجو مساعدتكم يا أخواني

مش عارفة أتعلم أزاي

مش انتى خلاص اتفقتى مع الاخ هشام الكندى الكندى الكندى ان شاء الله

عاوزة انجليزي في ايه بقي

لأ لسة متفقتش معاه مش عارفة هو باين عليه فاكرني راجل والموضوع مقلب :roseop:

المهم لو حد يقدر يساعدني في موضوع الأنجليزي ده ياريت أبقي متشكرة أوي له

رابط هذا التعليق

لا يا لؤلؤه انا مش ناسيكي بس مش عارف اراسلك. بعت لك ايميل علي الرسائل الداخليه مش عارف انتي مش بتردي ليه انا فعلا محتاجلك

انا قوي جدا جدا في الانجليزي و صدقيني مش ناسيكي ابدا و لا فاكرك راجل

فيه حاجه في الاكونت بتاعك مش عارف ايه هيا راسلي الادارة او ابعتيلي رساله داخليه علشان نتواصل اكتر

كن على حذر

من الكريم إذا اهنته ، ومن العاقل إذا احرجته ، ومن اللئيم إذا اكرمته ، ومن الاحمق إذا مازحته ، ومن الفاجر إذا عاشرته ... وإنى ذقت الطيبات كلها فلم اجد اطيب من العافيه ، وذقت المرارات فلم اجد امر من الحاجه إلى الناس ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين ، اعلم ان الدهر يومان يوم لك ويوم عليك ، فإن كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبر فكلاهما سينحر ........

الامام علي بن ابي طالب

رابط هذا التعليق

لا يا لؤلؤه انا مش ناسيكي بس مش عارف اراسلك. بعت لك ايميل علي الرسائل الداخليه مش عارف انتي مش بتردي ليه انا فعلا محتاجلك

انا قوي جدا جدا في الانجليزي و صدقيني مش ناسيكي ابدا و لا فاكرك راجل

فيه حاجه في الاكونت بتاعك مش عارف ايه هيا راسلي الادارة او ابعتيلي رساله داخليه علشان نتواصل اكتر

:) :blush2: :blush2: MABROUKKKKK YA H YA CANADY ..INSA ALLAH

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

اهالى كندا الكرام

يا ريت يا جماعه لا نخرج عن الهدف الاساسى لهذا المنتدى الجميل لاننا كلنا فى مركب واحد سواء اللى موجود بكندا او اللى مجرد بيفكر فى موضوع الهجرة كلنا بيجمعنا هدف واحد جميل و هو الطموح والبحث عن حياه كريمه و نظيفة لنا و لاولادنا.

الاخ محمد زيدان على فكرة والله كوين فى اخر مشاركه ليها كانت بتهذر و هى من الناس المحترمه جدا فى المنتدى و ارجو منك مراجعه مشاركاتها حتلاقيها موزونه و جميله جدا انا كذا مرة رفعت لها القبعه بمعنى انها بتقول اللى بيدور فى بالنا ومش بنعرف نعبر عنه

و عموما احنا فى جميع الاحوال لازم نعرف الجانب الاخر السئ لكندا عشان ما نروحش نتفاجئ هناك بمشاكل عديده لم نكن نتوقعها يعنى الفكرة يا بخت من بكانى و بكى على و لا ضحكنى و ضحك الناس على مش كده و لا ايه؟؟؟

و أحب ان أؤكد احترامى لجميع الاراء المذكورة فى هذا المنتدى ويا ريت لو اى احد عايش فى كندا عنده سلبيات او ايجابيات تفيدنا فى موضوع الهجرة لا يتردد فى سردها لافادتنا جميعا و يا رب يوفق الجميع.

الاخت لؤلؤه

انصحك بعدم عمل اى اجراءات للهجرة الا بعد التأكد انك وصلتى او حتوصلى لمستوى معقول لللانجليزى -- لو انتى متزوجة و زوجك الانجليزى بتاعه كويس مممكن تبدأى الاجراءات و ذلك لان امتحان الايليت سخيف و صعب جدا و هو العقبه الوحيده من وجهة نظرى فى تسهيل اجراءات الهجرة

اتفرجى على افلام اجنبيه كتير من غير ترجمه و نشرات اخبار اجنبيه و ابدأى كورسات انجليش مكثفة و حاولى تتكلمى انجليش طول الوقت فى البيت بمعنى اخر عيشى فى مود الانجليش و الاهم من ده كله انك يكون عندك حافز كبير و رغبه كبيرة للتعلم و ربنا معاكى ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...