اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

:blush2:

ازيكم كلكم عاملين ايه يارب تكونوا جميعا بخير وصحه وفى افضل حال

واهلا بكل الاعضاء الجديده فى المنتدى انا لاحظت انضمام كم كبير من الاعضاء الايام اللى فاتت

وميرسى لاى حد سال عليه وانا مش متواجده بس اكيد كلكم سمعتوا عن موضوع النت فى مصر

وان شاء الله هرد على المشاركات بتاعتكم فى المشاركات الجايه لان النت بطيئه اوى

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا هاتكلم بصفه عامه عن الطلاب الاجانب و اللذى و ضعهم يختلف كثيرا عن الطالب الكندى. الطالب الكندى طالما تقديراته كويسة و عنده توصية من دكتور - قبوله سهل جدا.

في مدينة تورونتو, توجد جامعتان و هم: جامعة تورنتو و جامعة يورك. البقية في المدينه عبارة عن معاهد عليا (المعاهد العليا تسمى كليات فى كندا). التقديم على الدراسات العليا في الجامعتين يتطلب منافسه صعبه جدا حيث أن كل جامعة تقدم عدد مقاعد محدوده للطلاب الدوليين في هذه البرامج. على سبيل المثال, في عام 2005, قبلت جامعة يورك 20 طالبا دوليا للماجستير في علوم حاسب. و مما يزيد من صعوبة المنافسة أن هناك طلاب من جامعات اوربيه مميزة و من الولايات المتحدة الأمريكية يقدمون على الدراسات العليا في كلتا الجامعتين. من أجل التقديم للدراسات العليا يجب عليك أن تستوفي التالي (بعدها سوف أخوض الحديث عن نقطة تاليه أعتبرها الأهم في هذا الموضوع) :

* 3 رسائل توصية Recommendation Letters:

يجيب أن تحصل على رسائل توصيه من أساتذه جامعيين قاموا بتدريسك سابقا و يجب ان تضع في الإعتبار أن يكون هؤولاء الأساتذه على قدر من الصبر بأن يقوم كل واحد منهم بملأ نموذج التوصيه الخاصة بكل جامعة و اللذي يحتوي على خانات تختلف عن النموج الموجود في جامعة أخري. كل هذا بالإضافة إلى أن يكون هذا الأستاذ مستعدا للتواصل مع الجامعة إما عبر البريد الإلكتروني أو الهاتف. و يجيب أن تضع في إعتبارك بأن يكون ها الأستاذ ذو منصب معقول حتى تؤخذ توصيته بعين الإعتبار. حتى نكون صرحاء مع أنفسنا, فإن طلاب الجامعات الأوربيه و الأمريكية يتفوقون علينا في ذلك حيث يأخذون توصيات من أساتذه معروفين على نطاق عالمي و ليس في بلادهم فقط.

* الغرض من الدراسة Statement Of Purpose:

تعتبر مهمه جدا من أجل التوضيح عن رغبتك في إتمام الدراسات العليا و عن سر إختيارك لهذه الجامعة بالتحديد. يجيب أن نأخذ في عين الإعتبار أن هذه العباره يجب أن تكون قويه و مؤثرة جدا حيث أن ضعفها يمكن أن يؤدي بملفك بأن يتم تجاهله. في عبارتك, يجب ان تهتم أن تتحدث عن بدايتك قبل الجامعة, و لماذا إخترت المجال اللذي أنت عليه حاليا, لمذا تعتبر نفسك مميزا عن باقي المتقدمين للدراسات العليا, لما إخترت هذه الجامعة بالتحديد, ماللذي تطلع إليه في المستقبل, ما هي الأشياء المميزة اللتي قمت بعملها في مجالك, من هو مثلك الأعلي في مجال دراستك و عملك, و يجب أن تهتم بأن يكون عرض أفكارك مرنا و قويا و غير مكرر. وأن تتوافق مع ابحاث المشرف الذى تنوى العمل معه.

* إثبات اللغة الإنجليزية English Proficiency:

يوجد العديد من الإمتحانات المعتمده هناك و أشهرها:

TOEFL (يجب أن تحصل على 580 او 600) - أنا اعرف ان نظام TOEFL تغير لكن غير متأكد ان تم تطبيقه ام لا

IELTS (يجب أن تحصل على 7)

GRE ضرورى لطلاب الهندسة و فى الدكتوراه -- اختيارية لعلوم حاسب فى الماستر فقط (طبعا مع اختبار نوع من الامتحانات الذى ذكرتها - هى لو حدها غير كافيه - ممكن تزيد من فرص قبول طلاب علوم حاسب فى الماستر)

* السيره الذاتية Resume : عامل مهمه جدا و ذلك يساعد الدكتور على معرفة الجانب العملى لك بعيدا عن الجانب الاكاديمى. أنا اعرف طالب صينى تم قبوله لانه عمل فى شركة مايكروسوفت و تم تفضيله عى العديد من الطلاب. لذا الموازنه بين الجانب الاكاديمى و العملى مهم جدا.

* المعدل التراكمي GPA:

هناك العديد من الطرق لحساب الGPA في الجامعات و لكي نتفادي الإحتياج لكيفية حساب الGPA سوف نكتفي بالإشارة إلى أن أغلب الجامعات تطلب حصول الطالب على درجات عالية. معرفتي في علوم الحاسب أنهم يطلبون 80%. يبقى السؤال, هل لو حصت على أقل منذ ذلك سوف يتم رفض ملفي؟ الإجابة هي أن فرصتك سوف تقل بشده و خاصة أن هناك طلاب من جامعات مرموقه حاصلين على معدلات تراكميه أعلى من 90%. فى الاغلب اقل من 80% لايقبل غير بتوصية من الدكتور. و طبعا الدرجة بتختلف من جامعة لجامعة. لكن الجامعات الكبيره تتطلب معدل تراكمى عالى. لكنه ليس العامل الاساسى المؤثر فى القبول.

المرحلة التالية:

هي المرحلة التي أشرت إلى أهميتها القصوى لكي يتم تفضيلك في القبول على طلاب من أوربا أو امريكا. هذه المرحلة هي المبادرة بالتعرف على مشرف Supervisor في الجامعة. كيف يتم ذلك؟ قم بتجميع أرقام هواتف و إيميلات الأساتذه الموجودين في قسمك. يجب أن تبدأ في التنظيم كالتالي قبل البدأ بالإتصال باحدهم. أرسل بريدا إلكترونيا إلى الأستاذ و بعدها قم بالإتصال به بعد يومين على سبيل المثال حتى تكون ضامنا بانه يمتلك عنك فكره مسبقه قبل الإتصال به. يجب أن تشير للأستاذ بأنك مهتم بان تصبح طالبا له و أنك طالب مميز في مجالك و تقترح بعض الأفكار بحوث معنيه لكي تقوم بها في الدراسات العليا تحت إشرافه (و طبعا يجب أن تكون في مجال ها الأستاذ). لو نجحت في الحصول على موافقة الأستاذ لكي يكون مشرفا لك, فإني أقول لك مبروك لقد تم قبولك في الجامعة. الدكتور ممكن أيضا يساعدك على الحصول على منحة جزئية او كامله حسب الموارد المتاحة له و احرص على اختيار دكتور جيد ترتاح فى التعامل معه. لو لم تنجح ي الحصل على موافقه أستاذ لكي يكون مشرفا لك, فأنت في إنتظار معجزة لكي يتم قبولك و تفضيلك على طلاب دوليين من جامعات أوربيه و أمريكية معروفه و لديهم ما يثبت بانهم الأفضل.

بالنسبة للسؤال عن اجراءات المهندسين و الاطباء - ان شاء الله هااكتب رد تفصيلى عنها قريبا. بالنسبة لى لانى حصلت على الماستر فعملت بشهاده كندية و لم ادخل فى طريق المعادلات.

تم تعديل بواسطة simpleDeveloper
رابط هذا التعليق

[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ألف شكر لكل المساهمين في هذا الموقع الراقي وجعل الله ما يقومون به من مساعدة للأخوانهم في ميزان حسناتهم . لي سؤال الى الأخوة المشاركين :

أنا عامل هجرة عن طريق مكتب محامي في ( دبي ) وأوراقي مقدمة على مقاطعة كيببك الفرنساوية

السؤال بعد وصولي ( مونتريال ) هل أستطيع الأنتقال الى ( تورنتو أو أحدى الولايات ) الأنكليزية وفي مدة أد أية

وجزاكم الله خير الجزاء

د. أحمد - دبي

رابط هذا التعليق

[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ألف شكر لكل المساهمين في هذا الموقع الراقي وجعل الله ما يقومون به من مساعدة للأخوانهم في ميزان حسناتهم . لي سؤال الى الأخوة المشاركين :

أنا عامل هجرة عن طريق مكتب محامي في ( دبي ) وأوراقي مقدمة على مقاطعة كيببك الفرنساوية

السؤال بعد وصولي ( مونتريال ) هل أستطيع الأنتقال الى ( تورنتو أو أحدى الولايات ) الأنكليزية وفي مدة أد أية

وجزاكم الله خير الجزاء

د. أحمد - دبي

Salam alikom...You don`t need to go to Montreal ..you Can landing directe to Toronto...you will get Fedreal Visa Insa allah...this Visa allow you to Landing in any place In Canada...Good luck

رابط هذا التعليق

<div align='center'>السلام عليكم و رحمه الله و بركاتة

الاخوة الاعزاء

انا سالت المحامى عن موعد تقديم جوزات السفر للحصول على الفيزا كان الرد انها بتاخد من 3 شهور الى 6 شهور لانهم خلال الفترة دة

بيستنوا رد الانتربول الدولى على الصحيفة الجنائية للمتقدمين

حبيت بس اطمن اخواتى واخوانى اللى مستنين الرد بعد ما ارسلوا الميديكل و fees landing

دمتم فى حفظ الرحمن

اختي مصرية والنعم شكرا ليكي علي ردك بخصوص طلب جوارزات السفر لطبع الفيزا ولكن عندي كم من سؤال

.

اولا هل هذه الفترة التي حددها المحامي لكي هي للمقدمين لكيوبيك ولا فيدرال ولا عموما لاني مقدمة من دبي والمكتب اللي مقدمة منه قالت من شهر الي شهرين بالكتير.

اختى الغالية

انا كمان مقدمة من ابوظبى والنظام الفيدرالى عموما حسال المحامى بالنسبة لكيوبيك وارد عليكى

وقالتي ان طباعة الفيزا بتاخد تقريبا 38 يوم من تاريخ ارسالنا للباسبورات ياريت الاخوة اللي مروا بنفس الخطوات يبلغونا .

سؤالي التاني هل انتي مقدمة من مصر ولا من مكان تاني لان المكان اعتقد يختلف .

انا مقدمة من ابوظبى وانتى عارفة اننا نتبع مكتب لندن

وهذا سؤال للاخوة جميعا ومن لديهم خبر هل لو حصلت علي الموافقة هل ممكن اني اقدم الباسبورات في سفارة كندا في مصر ولا شرط اني ابعتها من

هنا لان المكتب قال لي اني برسلها بالبريد السريع من هنا او اني اروح شخصيا اخدها من لندن.

بالنسبة للفيزا انا وابنى عملنا الميديكل فى مصر الدكتور سالنى حتسافرى منين قلتلة من ابوظبى لانى مقدمة من هناك

اما زوجى وبنتى عملوا الميديكل فى ابوظبى عموما المكتب هو اللى حيرسل الجوزات عموما خالينى اسال المحامى

</div>

سلام عليكم

بالامس وصلني خطاب طلب جوازات السفر من لندن عملنا المديكال كان في 22 اكتوبر حبيت اعطي هذه المعلومة لعمل توقيت زمني لاني اعرف انه الانتظار ممل وقاتل للذين عملوا المديكال في نفس التوقيت وخصوصا الاخت الفاضلة مصرية والنعم

اتمنى التوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

<div align='center'>السلام عليكم و رحمه الله و بركاتة

الاخوة الاعزاء

انا سالت المحامى عن موعد تقديم جوزات السفر للحصول على الفيزا كان الرد انها بتاخد من 3 شهور الى 6 شهور لانهم خلال الفترة دة

بيستنوا رد الانتربول الدولى على الصحيفة الجنائية للمتقدمين

حبيت بس اطمن اخواتى واخوانى اللى مستنين الرد بعد ما ارسلوا الميديكل و fees landing

دمتم فى حفظ الرحمن

اختي مصرية والنعم شكرا ليكي علي ردك بخصوص طلب جوارزات السفر لطبع الفيزا ولكن عندي كم من سؤال

.

اولا هل هذه الفترة التي حددها المحامي لكي هي للمقدمين لكيوبيك ولا فيدرال ولا عموما لاني مقدمة من دبي والمكتب اللي مقدمة منه قالت من شهر الي شهرين بالكتير.

اختى الغالية

انا كمان مقدمة من ابوظبى والنظام الفيدرالى عموما حسال المحامى بالنسبة لكيوبيك وارد عليكى

وقالتي ان طباعة الفيزا بتاخد تقريبا 38 يوم من تاريخ ارسالنا للباسبورات ياريت الاخوة اللي مروا بنفس الخطوات يبلغونا .

سؤالي التاني هل انتي مقدمة من مصر ولا من مكان تاني لان المكان اعتقد يختلف .

انا مقدمة من ابوظبى وانتى عارفة اننا نتبع مكتب لندن

وهذا سؤال للاخوة جميعا ومن لديهم خبر هل لو حصلت علي الموافقة هل ممكن اني اقدم الباسبورات في سفارة كندا في مصر ولا شرط اني ابعتها من

هنا لان المكتب قال لي اني برسلها بالبريد السريع من هنا او اني اروح شخصيا اخدها من لندن.

بالنسبة للفيزا انا وابنى عملنا الميديكل فى مصر الدكتور سالنى حتسافرى منين قلتلة من ابوظبى لانى مقدمة من هناك

اما زوجى وبنتى عملوا الميديكل فى ابوظبى عموما المكتب هو اللى حيرسل الجوزات عموما خالينى اسال المحامى

</div>

سلام عليكم

بالامس وصلني خطاب طلب جوازات السفر من لندن عملنا المديكال كان في 22 اكتوبر حبيت اعطي هذه المعلومة لعمل توقيت زمني لاني اعرف انه الانتظار ممل وقاتل للذين عملوا المديكال في نفس التوقيت وخصوصا الاخت الفاضلة مصرية والنعم

اتمنى التوفيق للجميع

"

[وسط][/وسط]

وعليكم السلام

الف مبروك على الفيزا وبالتوفيق ان شاء الرحمن

الف شكرعلى مداخلتك

يارب

إذا أعطيتني مَالاً فلا تأخذ سَعادتي

وإذا أعَطيتني قوّة فلا تأخذ عّقليْ

وإذا أعَطيتني نجَاحاً فلا تأخذ تَواضعْي

وإذا أعطيتني تواضعاً فلا تأخذ اعتزازي بِكرامتي

يارب

عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي

وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ

وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة

وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ.

يارب

لا تدعني أصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَلا باليأس إذا فْشلت

بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجَاح.

يارب

إذا جَرَّدتني مِن المال فاتركْ لي الأمل

وَإذا جَرّدتني مِنَ النجَّاح فاترك لي قوّة العِنَاد حَتّى أتغلب عَلى الفَشل

وَإذا جَرّدتني مَن نعْمة الصَّحة فاترك لي نعمة الإيمان

يارب

إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الاعتذار

وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ

وإذا نَسيْتك يَارَبّ أرجو أن لا تنسَـاني مَنْ عَفوِك وَحْلمك

فأنت العَظيْم القَـهّار القَادِرْ عَـلى كُـلّ شيء..

رابط هذا التعليق

:happy:

:wub: طارق الشاطر

الف مبروك على هذه الخطوة وعقبال ما توصل كندا بالف سلامة ، والعقبى عند باقى الاخوة والاخوات وانا معاكم كمان

:blush2:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

الف مبروك اخ طارق وعقبال استلام الباسبور ان شاء الله بس معلش في ف فيه سؤال لوسمحت انت قدمت منين من الامارات ولا من مصر لاني مقدمة من دبي انا مقدمة فيدرال. واستلموا المديكال بلندن يوم 1 يناير 2008 والمكتب قالنا اا ان طلب الباسبور بيكون خلال شهر لشهرين ولقيت علي منتدي تاني ناس اخدتها خلال 3اسابيع فقلقانة جدا لان الوقت مهم جدا فياريت حد يفيدني

وانا شايفة هنا ان حضرتك بقالك اكتر من 3 اشهر فقلقت اكتر.

والف مبروك مرة تانية وبالتوفيق يارب

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

الف مبروك اخ طارق وعقبال استلام الباسبور ان شاء الله بس معلش في ف فيه سؤال لوسمحت انت قدمت منين من الامارات ولا من مصر لاني مقدمة من دبي انا مقدمة فيدرال. واستلموا المديكال بلندن يوم 1 يناير 2008 والمكتب قالنا اا ان طلب الباسبور بيكون خلال شهر لشهرين ولقيت علي منتدي تاني ناس اخدتها خلال 3اسابيع فقلقانة جدا لان الوقت مهم جدا فياريت حد يفيدني

وانا شايفة هنا ان حضرتك بقالك اكتر من 3 اشهر فقلقت اكتر.

والف مبروك مرة تانية وبالتوفيق يارب

الله يكرمك يامصرية لو جالك اي اخبار بلغينا علطوووول لان انا وانتي نفس التوقيت تقريبا وانا لو جاتلي حاجة هبلغكم مباشرة والله الميسر

هو انا اتوقع ان طارق مقدم من الامارات لانه ذكر انه تبع مكتب لندن وده مسؤوول عن دول الخليج و موضوع ال3 اسابيع اللي انتي شفتيه انا شفته برضك بس زي ماذكرتلك قبل كدة كلهم هنووود . هم دايما الهنود كدة . شوفي مين اللي بيفوز بجوايز اللولو والسنترات التانية احنا عندنا في الدوحة مافيش جايزة عربية الا بيكونوا هم اللي واخدنها

فمحل الشاهد في كلامي انسي الهنود وتوقيتاتهم وخلينا حسب التوقيت المحلي للجنسيات العربية

رابط هذا التعليق

الاخ /pharmd شكرً جزئلاً واتمنى التوفيق لي ولكم في جميع نواحي الحياة وربنا افتحة على الجميع في هذا المنتدى الطيب

الاخت الفاضلة/ دعاء

اتمنى لكِ التوفيق وان تسمعي ما يسرك ويفرحك ان الله مع الصابرين

شكرً اختي الفاضلة / مصرية مغتربة افيدك اختي بانني مقدم من مدينة الخبر /السعودية تصنيف العامل الماهر اما عن سؤالك عن المدة

انتي وحظك لكن من خلال متابعتي المدة لاتتجاوز 3 اشهر وان كانت ستكون بسبب البريد , تاكدي اذا لم يصلك رد خلال شهر واحد ذلك

معناه ان الامور تسير على خير وبان المديكال تمام التمام بمعني ان الوضع ممتاز جداً وماهي الى مسالت وقت وسياتيك الرد بطلب

الجوازات no news good news اتمنى ان اكون افدتك الهبوط مدينة تورنتو والاقامة مدينة ادمنتون شمال كندا السفر 1/4 اتمنى التوفيق لجميع

تم تعديل بواسطة طارق الشاطر
رابط هذا التعليق

ألف مليون مبروك يا طارق وربنا يوفقك وتحقق اللي بتحلم بيه وعلى فكرة كلنا على المنتدى لينا نفس الميول والأهواء من خلال قراءاتي للمشاركات كلها لاخظت إن أصدقائنا حتى المقيمين في دول الخليج برضه مقدمين للهجرة لكندا زيهم زي اللي في مصر إذاً هي مش مسألة مادية ولا حاجة لكن حياة كريمة بنحاول نوفرها لأولادنا ومستوى تعليم متقدم ومستوى رعاية صحية وخلافه لو فضلت أعدد مزايا كندا ألاقي كتير جداً عاوز أقولك إني قرأت ومازلت أقرأ عن كندا وإن شاء الله خلال أسبوعين أكون قدمت للسفارة في مصر وعلى فكرة أنا عشت في برلين سنتين لكن ما تأقلمتش هناك خالص بس عندي يقين إن كندا هاتكون مناسبة لينا ولأفكارنا وأحلامنا وطموحاتنا وإدعيلي ربنا يوفقنيلأني خلاص مش ممكن أتراجع ومرة تانية ألف ألف مبروك

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سلام كبير اوي لجميع اعضاء وعضوات منتداني الجميل

كالعادة بتابع بشكل يومي كل المشاركات بس النهاردة شفت مشاركة الاخ العزيز simpledeveloper والي بيتكلم فيها عن الدراسات العليا في كندا وحسيت اد ايه الموضوع صعب وسوالي هوا

هل دا ينطبق علي كل التخصصات ولا دا علي it فقط

بمعني تاني انا مدرس انجليزي والغرض الاساسي من هجرتي الي نويها لكندا اني اعمل ماستر في اللغة الانجليزية فهل موضوع قبولي كطالب دراسات عليا حيكون صعب ولا التخصصات الادبية بيكون القبول فيها اسهل

ان شاء الله يفيدني من له علم بذلك

سلامي للجميع وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

مساء الخير تاني على الجميع

سؤال أرجو من الأخت ابتهال لوعندها أي معلومات أو تقدر تسأل وتفيدنا أنا وزوجتي خريجي كلية زراعة وزوجتي بتفكر تعمل مشروع إنتاج حيواني محدودة أو نحل العسل وإيه الأماكن المتاحة القرى أو المقاطعات اللي ممكن تنفذ فيها مشروع زي ده :blush2: وتقريباً تكلفته في حدود كام وإجراءات تصاريحه إيه وغحنا بنشكرك جداً على موضوع الحجاب والملابس النسائية وياريت تكلمينا برضه على الملابس الرجالي شوية :lol:

بنشكرك جداً وربنا يوفقك

:blush2: :wub:

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

:lol:

الف الف مبروك لاستاذ طارق وربنا يوفقك هناك وتحقق اللى نفسك فيه خبر جميل فعلا الحمد لله طمنتنا ان فيه امل والوقت مش باه طويل زى ماتوقعنا ربنا يوفقك ان شاء الله ويوفق الجميع بس سؤال لو سمحت ليه اخترت تحديدا مدينة ادمنتون

رابط هذا التعليق

الاخ simple developer

ميرسى جدا على المعلومات الخاصه بالدراسه بس طبعا مينفعش نتكلم عن الدراسه فى مصر لان مافيش وجه للمقارنه وليهم حق ميعترفوش بشهاداتنا ويحتاجوا معادلات حتى لو المناهج واحده ونحن فى انتظار المزيد

رابط هذا التعليق

الجمعه الماضيه .... 1 فبراير

هبت على تورنتو ... ثالث عاصفه ثلجيه لهذا الشتاء

إلتقطت هذه الصور بكاميرا الموبايل و أنا في الطريق من عملي الى الكنيسه القريبه لأداء صلاة الجمعه .. كالعاده كل أسبوع

أثناء الخطبه ..

بعد إنتهاء الصلاه و المصلون يغادرون الكنيسه

المصلون عائدون لأعمالهم .. و الكنيسه في الخلفيه

هذه عن الحياه فوق الأرض

أما في نفس هذه الاجواء .. فالحياه تحت الأرض فيما يسمى ال path system و هي الشوارع التي تربط وسط تورونتو كله ببعضه البعض

تبدو هكذا

رابط هذا التعليق

الجمعه الماضيه .... 1 فبراير

هبت على تورنتو ... ثالث عاصفه ثلجيه لهذا الشتاء

إلتقطت هذه الصور بكاميرا الموبايل و أنا في الطريق من عملي الى الكنيسه القريبه لأداء صلاة الجمعه .. كالعاده كل أسبوع

الاخ الكريم / طارق الشاطر

الف الف مبروك و نتمنى لك كل التوفيق و النجاح و لكن لا تنسى الاستمرار بالمشاركات بمنتدانا الجميل

الاخ العزيز / ايهاب

اشكرك على مشاركتك و حبيت اعرف هل معنى كلامك ان صلاة الجمعة للمسلمين تتم بالكنيسة و هل لا يوجد مسجد قريب من العمل مثلاً و لا ايه ياريت توضح شويه ، كمان هل اصحاب العمل بيتقبلوا خروجك للصلاة بسهولة و لا دي مسألة تختلف من صاحب عمل الى آخر و كذلك ماذا عن باقي الصلوات هل تصلي بمكان عملك ام ماذا ؟؟؟؟؟؟؟

الاخ الكريم / SimpleDeveloper

اشكرك على مجهودك العظيم في توضيح اجراءات الطلاب الاجانب بالدراسات العليا و ارجو منك توضيح الفرق في حالة المهاجر حيث يعامل كمواطن كندي و اعتقد كذلك ان هناك جامعات اخرى تختلف في اجراءاتها و متطلباتها للالتحاق بالدراسات العليا مثل واترلوو .

و ايضاً ماذا عن التوصيه السابقة للمهاجر و ان كانت مطلوبة هل تقبل من دكتور بالجامعات المصرية ام ما المقصود بها .

ياريت توضح رأيك جزاك الله خير.

تم تعديل بواسطة ahmed_saleh

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

اهلا برجوع استاذ ايهاب لمنتداه

و الله انت بتقول كلام زي الفل انت واستاذ وجدي . منتهي الموضوعية والحيادية

وبما ان الجمهور دائما علي حق . وبما ان انا من الجمهور فان بطلب ان يعاد مسار الحوار الي الهدف اللي كان عليه و هو افادة راغبي الهجرة الي كندا و اللي عايز يشتم في كندا مش تبقي شتيمة وخلاص لكن يقولنا نروح فين بدل كندا علشان يبقي في فايدة لأني لاحظت ان كل اللي هنا طموحيين جدا يعني ميرضوش بالحلو لأ دول عايزيين الأحسن يعني اغلبهم كان في الخليج و الخليج املة بالنسبة لناس كتير في مصر وتعب نفسه علشان عايز الاحسن له ولأولاده ولو فيه احسن من كندا هيروحله لكن انا شايف ان اتوماتك و هو زعلان من كندا فهو مش زعلان من كندا ده هو زعلان من العالم كله و مش راضي عن حياته اصلا ( قال كذا مرة عن نفسه انه فاشل )

فطبعا كلامه كله هيبقي سودوي .

اهل المنتدي هنا وانا كمثال منهم عندي ثقة في ربنا ومتيقن اني لو في الصومال هبقي ناجح جدا بمعني ان مين هيقدر يقف قدامي لو ربنا معايا .

برضه سيدنا الرسول (ص) كان ناجح جدا في دعوته وكان مخلص ليها ومع ذلك ساب مكة ( اللي قال عنها ( فيما معناه) والله انك احب المدن الي قلبي ولولا ان اهلك اخرجوني ما خرجت ابدا ) وراح المدينة ومن قبلها راح الطائف فقط... بحثا عن تربة خصبة لمشروعه (صلي الله عليه وسلم) ونجح . وانا برضه بادور علي تربة لمشاريعي .

فلو سمحتم اللي هيقول عيوب يقول حلول يعني يقول لأ كندا مش حلوة روحوا استراليا مثلا

وبالنسبة لاستاذ ايهاب و استاذ وجدي كفاية كده دفاع عن كندا و كملوا بقي حكاية تجربتكم اللي كنتم بدأتم حكايتها ( وحشنا الكلام ده)

الاخت دعاء شكرا لردك و جزاك الله خيرا علي نيتك لكن السؤال لسه قائم

والسؤال هو اني طالب في 5 طب بشري جامعة الاسكندرية

و من ساعة ما قريت الموضوع ده من 5 اسابيع دخلت كورس فرنساوي والحمد لله نجحت في المستوي الاول وانا في التاني دلوقت وان شاء الله هاعمل المعادلة كمان سنة ونص ( قبل ما اسافر)

وسؤالي هو مادام الملف بياخد من 3-5 سنين فينفع اقدم الورق باعتبار ما سيكون

يعني انا قدامي سنة ونص في الكلية وبعدهم سنة امتياز تحسب كسنة خبرة

وقدامي 8 مستويات فرنساوي يخلصوا في سنة

انا بحكم الكلية كويس في الانجليزي ولكن معييش شهادة

واحتمال اتجوز

وبما اني هسافر هناك علي ممارس عام من 3-5 سنين

فاحسن اني اسافر وانا ممارس عام مش اكون اتخصصت هنا في مصر وبعدين ابدأ المشوار تاني من الاول هناك .

يعني عايز اسافر في خلال اول سنة بعد امتياز يعني اقدم دلوقت

طولت عليكم بس اعذروني ملخص ينفع ال cv بتاعي يبقي باعتبار ما ساكون

دكتور احمد

انا اخوك مدحت شاهين

بص

انا انت

ههههههههههههه

نفس الحكايه بالحرف

بس شيل احمد عبده وحط مدحت شاهين

وشيل اسكندريه وحط القاهره

بالضبط الباقى والله

ياريت نتواصل مع بعض

ايميلاتى اهيه

borntobefree2002@hotmail.com

or

borntobefree1985@yahoo.com

على فكره انا مسافر بكره اسكندريه لخالتى بالصدفه والله

ولو كنت شفت مشاركاتك من كام يوم كنت عرفت اقابلك

انا مش عارف ابعت على الخاص رقم موبيلى لانى مش عارف ليه مش شغال عندى الخاص

اوكى على العموم ان شاء الله تعارف خير

Dr_Medhat

" لا أعلم بعد الحلال والحرام أنبل من الطب ، إلاَّ أنّ أهل الكتاب قد غلبونا عليه "

الامام الشافعي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...