اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

مساء الخير على كل الموجودين

عندي سؤال ويارب ألاقي الإجابة عند الأخوة اللي عندهم خلفية

بالنسبة لصحيفة الحالة الجنائية لو كان عندي بعض القضايا الخاصة بالشيكات وانتهت بالسداد يعني كان عليا فلوس لشركة عقارات واتأخرت في السداد والشركة رفعت قضية وأخدت حكم وبعد كدة عملت معارضة وسددت المبلغ وتم إلغاء الحكم هل الكلام ده بيظهر في الفيش والتشبيه وهل لو بيظهر يؤثر على ملف الهجرة والا إيه أفتونا أفادكم الله

Muhammad Zidan

و لا حتظهراى حاجة علشان المعارضة ايلي انت عملتها وقفت تنفيز الحكم و بعد السداد الغي الحكم واكيد انت معاك صورة من الحكم في قضايا الشيكات ودي اسمها جنحه تعتبر الجنحة لاغية بعدسدادقيمة الشيك موضوع النزاع

المحترم Toronto

طبعاً شكراً جزيلاً على اهتمامك وعلى ردك السليم لأني سألت امبارح محامي صديق وقال لي نفس الكلام

عندي سؤال تاني للعزيز Automatic والأخ إيهاب سالم

هل امتحان الأيلتس بيتم في المركز الثقافي البريطاني وبعدين آخد الشهادة وأقدمها للسفارة وقت مايطلبوها ؟ وبالنسبة لل Personal interview عبارة عن إيه هل هو اختبار للغة فقط والا بيشمل بعض المعلومات الخاصة بطبيعة عملي وإمتى بتتم المقابلة من تاريخ تقديم الأبليكيشن ؟

وهل بيحتاجو ترجمة الشهادات ( المؤهل - الخبرة - التجنيد ... الخ ) واعتمادها منين ؟

وشكراً جزيلاً للعزيز Automatic والأخ إيهاب سالم على كل معلوماتهم المفيدة جداً جداً وعاوز أقول حاجة للمحترم Toronto إن عندنا هنا في مرسى مطروح بعض شباب خريجي آداب وألسن وزراعة بيشتغلوا في النظافة ( زبال يعني ) وبيتقاضوا 500 جنيه من مجلس المدينة في مرسى مطروح وليهم بعد الظهر أشغال تانية في محلات ومكاتب وغيره يعني خلاص مابقتش حاجة تكسف زي ما كنا معتقدين وبيني وبينكو كده أحسن من قعدتهم على قهوة والا ينضموا لأي جماعة إرهابية من الجماعات اللي بنسمع عنها .... مش كده والا إيه :unsure: :roseop: -_-

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الى الاخوة الاعزاء القائمين على هذا الموضوع , بجد مش عارف اشكركم ازاى , اللى كنت بحاول اعرفوا فى شهور , عرفته منكم فى ساعتين ...بجد بجد جزاكم الله خيرا.... ويا رب يوسع رزقكم و يريح بالكم...

و ان شاء الله هقابلكم فى يوم من الايام علشان اشكركم... انا اخوكم مصطفى فى اخر سنة صيدلة ومهتم بوضوع الهجرة جداً....وكنت اعايز اعرف منكم ازاى اعمل معادلة او مقارنة للشهادة بتعتى وده بيحتاج ايه مننى....اتمنى ان تقبلونى صديقاً لكم...ولكم الاجر والثواب والدواء من الله

رابط هذا التعليق

هاى ياجماعة انا عضو جديد هنا والحقيقة انا سعيد بتعاونكم مع بعض وكمية المعلومات الرائعة دية عن موضوع الهجرة لان بجد فى ناس كتير مهتمة بموضوع الهجرة جدا وانا من المهتمين بالهجرة جدا ونفسى اسافر. بس انا ليا سؤال معلش فى الاول لان انا لسة عضو جديد هنا والسؤال هو اين اجد الابلكيشن بتاع الهجرة وبيتقدم فين بالتحديد. هل هنا فى السفارة ولا فى مكتب معين تابع للسفار ة ؟

ارجو الرد وافادتى

شكرا. please stay

رابط هذا التعليق

هاى ياجماعة فى الحقيقة انا سعيد بمعرفتى بهذا الموقع وكمية المعلومات الرائعة ديه عن الهجرة لان الموضوع دة محل اهتمام من ناس كتيرة جدا وانا من المهتمين بموضوع الهجرة جدا ونفسى فى السفر من زمان .بس لو سمحتولى اسأل سؤال فى البداية وهو من اين احصل على الابلكيشن بتاع الهجرة واين يقدم الورة بالضبط هل فى السفارة الكندية هنا ولا مكتب تابع ليها ولا اية ؟ ارجو افادتى من فضلكم.وشكرا

رابط هذا التعليق

هل امتحان الأيلتس بيتم في المركز الثقافي البريطاني وبعدين آخد الشهادة وأقدمها للسفارة وقت مايطلبوها ؟

ولا عندي فكره اي الأيلتس ده! أنا جيت هنا أساسآ علشان أدرس وبعدين قعدت بلطجه :unsure:

رابط هذا التعليق

:roseop: ان نفسا لم يشرق الحب فيها هي نفس لم تدري ما معناها

انا بالحب قد عرفت نفسي و بالحب قد عرفت الله

كل سنةو انتم طيبين -_-

وانت طيب :)

وحضرتك زميل ?

يعني عايش في تورونتو فعلا والا ده تشابه اسماء :unsure:

لا مش تشابه اسماء انا عايش في تورونتو بالتحديد في ميسيساجا بس بجد بلد بتاعة شهدات صحيح :)

رابط هذا التعليق

وعاوز أقول حاجة للمحترم Toronto إن عندنا هنا في مرسى مطروح بعض شباب خريجي آداب وألسن وزراعة بيشتغلوا في النظافة ( زبال يعني ) وبيتقاضوا 500 جنيه من مجلس المدينة في مرسى مطروح وليهم بعد الظهر أشغال تانية في محلات ومكاتب وغيره يعني خلاص مابقتش حاجة تكسف زي ما كنا معتقدين وبيني وبينكو كده أحسن من قعدتهم على قهوة والا ينضموا لأي جماعة إرهابية من الجماعات اللي بنسمع عنها .... مش كده والا إيه :unsure: :roseop: -_-

Muhammad Zidan

اولا لاشكر علي واجب و لو عايز اي استشارةقانونية قول اخوك كان وكيل محامي اد الدنيا بس الزمن000اما بالنسبة لمرسي مطروح فلا تعليق : :)

رابط هذا التعليق

هاى ياجماعة انا عضو جديد هنا والحقيقة انا سعيد بتعاونكم مع بعض وكمية المعلومات الرائعة دية عن موضوع الهجرة لان بجد فى ناس كتير مهتمة بموضوع الهجرة جدا وانا من المهتمين بالهجرة جدا ونفسى اسافر. بس انا ليا سؤال معلش فى الاول لان انا لسة عضو جديد هنا والسؤال هو اين اجد الابلكيشن بتاع الهجرة وبيتقدم فين بالتحديد. هل هنا فى السفارة ولا فى مكتب معين تابع للسفار ة ؟

ارجو الرد وافادتى

شكرا. please stay

الأستاذ Pleasestay

أهلاً بيك في المنتدى نورت وما تقلقش أي سؤال بيدور في زهنك عن موضوع الهجرة لكندا ها تلاقي إجابته هنا لأن عندنا من كل المراحل من أول ابتهال وإيهاب سالم وأوتوماتيك وتورنتو وكوين ومصرية والنعم ومصرية مغتربة وياسمين لغاية محمد زيدان

افتح الرابط اللي أنا كاتبه هاتلاقي الأبليكيشن حملها واحفظها على جهازك وكملها على الجهاز أو يدوي واطبعها وبعدين ابعتها بالبريد مع إيصال الدفع في البنك لأنهم ما بيقبلوش الأبليكيشن online وربنا يوفقك ويوفقنا :unsure: :roseop:

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008e_SW.pdf

Muhammad Zidan

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

اولا لاشكر علي واجب و لو عايز اي استشارةقانونية قول اخوك كان وكيل محامي اد الدنيا بس الزمن000اما بالنسبة لمرسي مطروح فلا تعليق :

مش فاهم قصدك يعني إيه لا تعليق

آخر الكلام

رابط هذا التعليق

اولا لاشكر علي واجب و لو عايز اي استشارةقانونية قول اخوك كان وكيل محامي اد الدنيا بس الزمن000اما بالنسبة لمرسي مطروح فلا تعليق :

مش فاهم قصدك يعني إيه لا تعليق

كويس 000ان لم تجد ما تريد فارد ما يكون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا عضو جديد هنا فى المنتدى . بصراحة انا بقالى اكتر من شهر أقرأ المواضيع هنا فى المنتدى وخصوصا مواضيع الهجرة لكندا بحكم انى مقدم للهجرة من الكويت .

احب اسال الاخوة حد يعرف هما دلوقتى فى لندن شغالين فى اى شهر انا واخد رقم ملف من شهر سبتمبر 2006

شكرا

رابط هذا التعليق

:closedeyes:

ازيكم يا جماعة الخير كلكم ، وحشتونى جدا جدا

انا طبعا باعتذر عن الغياب ولكن نظرا لظروف الانترنت التى مازالت متلخبطة عندنا فى مصر ماكنتش عارفة اتابع قوى الموضوع بتاعنا ويا رب تنتهى هذه المشكلة قريبا

بالاضافة انى مصابة مؤخرا بحالة من الاكتئاب بسبب عدم معرفة اى اخبار عن الخطوة القادمة بالنسبة لى وهى الكشف الطبى والانتظار طال ومش عارفة هايطول لحد امتى ؟

ارجوكم لو حد قابل فى شهر 5 او 6 - 2007 او يعرف حد قابل فى الفترة دى وعنده اى معلومات ولو تقريبية بخصوص الكشف الطبى من فضلكم يقول لى على طول علشان انا قلقانة جدا

سلامى وشكرى الجزيل لكم جميعا اخوانى واخواتى

:happy:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

الاخت دعاء انا شرحت لك سابقا اني اجريت المقابلة شهر السادس 2007 وشرحت لك كافت المجريات ولكنك لم تهتمي ولم تجيبي برد على الاقل على العموم انا اجريت المقابلة شهر السادس 2007 واستلمت اوراق الكشف الطبي منتصف شهر السابع واجريت الكشف في 25 من شهر السابع واتصلو بي نهاية شهر الواحد 2008 بطلب الجوازات واتصلو بي بعدها قبل كم يوم لاستلام الجوازات في 21 من الشهر الحالي وسوف اسافر يوم 27 من الشهر الحالي الى كندا ان شاء الله وعسى الله ان يسهل امورك وان لاتهملي هذه الرسالة ك سابقتها وهذه كل المعلومات التي لدي ولكن ايضاء اقول لكي لاتخافي فيوجد الكثير بنفس حالتك وسوف يتصلون بك في كل الاحوال والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق

اخى العزيز / ايهاب سالم

أخوك د / الشامى.... مصرى اسكندرانى ان شاء الله حاعمل landing مع الأسرة فى منتصف مارس القادم وأعتقد انى حأكون فى تورونتو ان شاء الله فى أيام 22 حتى 25 مارس.... من أمنيات حياتى أنا وزوجتى اننا نقابل حضرتك والأسرة اذا كان هذا الوقت مناسب لكم لأنك تعلم مدى الارتباك و الحيرة فى أخذ قرار الأستقرار وهو موضوع يطول شرحه ولا ينفع فيه عشرات المداخلات.

يمكنك الرد على من خلال هذا المنتدى أو ارسال e-mail لى بالطريقة التى تراها مناسبة للاتصال بك عند أو قبل وصولنا.

جزاك الله كل خير مقدما.

مش عاوز حاجة من السعودية (مكان عملى الحالى) سواء لك أو لأى أخ مصرى محتاج أى شىء ؟

خالص تحياتى

my e-mail: melshamy@hotmail.com

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

الاخت دعاء انا شرحت لك سابقا اني اجريت المقابلة شهر السادس 2007 وشرحت لك كافت المجريات ولكنك لم تهتمي ولم تجيبي برد على الاقل على العموم انا اجريت المقابلة شهر السادس 2007 واستلمت اوراق الكشف الطبي منتصف شهر السابع واجريت الكشف في 25 من شهر السابع واتصلو بي نهاية شهر الواحد 2008 بطلب الجوازات واتصلو بي بعدها قبل كم يوم لاستلام الجوازات في 21 من الشهر الحالي وسوف اسافر يوم 27 من الشهر الحالي الى كندا ان شاء الله وعسى الله ان يسهل امورك وان لاتهملي هذه الرسالة ك سابقتها وهذه كل المعلومات التي لدي ولكن ايضاء اقول لكي لاتخافي فيوجد الكثير بنفس حالتك وسوف يتصلون بك في كل الاحوال والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

:D

:) عبد الخالق عباس

اولا : شكرا جزيلا على اهتمامك بالرد

ثانيا : انا لم اتعمد ابدا اهمال مداخلاتك او اى من مداخلات الاخوة والاخوات ولكن انا لا اتدخل الا اذا كان لدى معلومات مهمة ولكن كما اوضحت سابقا انا ليس عندى اى معلومات غير انى انهيت المقابلة فى شهر 6 - 2007 فقط ولا ادرى الى الان ما سبب التاخير فى ارسال الكشف الطبى

ثالثا : لقد اعتقدت ان هجرة حضرتك معتمدة على الاقارب المتواجدين فى كندا ( sponser ship ) وهى اعتقد تكون اجراءاتها مختلفة عن اللذين ليس لهم اى اقرباء فى كندا مثلى

وهذا واضح من ارسال الكشف الطبى لك بعد شهر فقط من المقابلة وهذا لا يحدث فى حالة المهاجرين عن طريق ( skills workers )

ومن هذه الملابسات كلها فهمت ان ظروف حضرتك مختلفة تماما عن ظروفى وبالتالى لن استطيع ان اعطى لحضرتك اى معلومات ولو تقريبية لانى ببساطة ليس عندى فكرة ولا شئ غير هذا

على العموم انا اشكرك جزيل الشكر على اخبارى انك سوف تتسلم ان شاء الله الجوازات هذا الشهر وادعوا الله ان يوفقك الله وعائلتك الكريمة وان تصلوا كندا بسلامة الله وامنه وان تجدوا المعونه هناك دائما

:)

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

الله يوفقك وينولج ماتتمنيه باذن الله ومثل ماقلت لك ان الكشف الطبي الخاص بك سوف يكون موعده قريب ياما نهاية شهر الثاني او خلال شهر الثالث حسب خبرتي والله اعلم

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمان الرحيم

والله الأخوة في المنتدى متعاونين كتير خاصة أيهاب ووليد وهادي ...إلخ

مشكوريين على المعلومات القيمة بس أنا مش فاهم حاجة مع إني أتقن الفرنسية بس لست من من يرغبون الى الذهاب

إلى كيبك او مونتريال إلي الإخوة مبيعرفوهوش إنو ممكن تجد عنصرية أكثر في كيبك لأنهم يرغبون الإنفصال من كندا الكبرى

وبيعتبرو أي مهاجر يعزز عدم الإنفصال بالنسبة للفرنسي ممكن إمتحان الTEF هو بس المطلوب وعلى فكرة موجود في

موقع كندا العام ويوجد كذلك إمتحانات تجريبية له لاداعي للدوشة بتاعت الدلف والدالف ...إلخ

رابط هذا التعليق

الأخت دعاء

متقلقيش لأني عرفت إن تقريبا جواب الكشف الطبي بيوصلك بعد تقريبا 9 شهور من فتح الملف الفيدرال وأنت فتحتي ملف الفيدرال في شهر أكتوبر يعني انتظري للصيف وإن شاء الله كل شيء يعدي ويهون وحاولي تشتتي انتباهك لحاجة تانية عشان القلق

وعلى خير توصلي هناك إن شاء الله :roseop:

رابط هذا التعليق

أنا طلع لي هجرة وانا في مصر اعيش بخصوص المعماريين

هل يوجد لهم شغل هناك وكيف تتم المعادلة بتعت الشهادات

بدقة أرجوكم .

وشكرا

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء المقيمين فى كندا.

ان شاء الله حأعمل لاندينج بعد 3 أسابيع فى أونتاريو. هل أنا محتاج أترجم رخصة القيادة السعودية التى معى أو أترجم رخصة القيادة المصرية لتسهيل اجراءات استخراج الرخصة.

شكرا للجميع

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...