اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

بارك الله فيكم اخواني واخواتي على هذه المعلومات الوافية

سؤالي اني تم قبولي للهجرة الى كيبك لكن الفرنساوي عندي ضعيف.

هل ممكن اعمل اللاندنج في مقاطعة اخرى غير كيبك, مع العلم انني وقعت تعهد اني استقر في كيبك ضمن الورق ???? :lol:

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_5e.pdf

ايضا انا لا اعرف احدا في كندا وانوي عمل لاندنج والمغادرة في اسرع وقت, ماذا تنصحونني لاستلام PR CARD, هل يجب علي الانتظار حتى استلام الكارد???

وكم يستغرق استلامه, هل شهر يكفي ??? wst::

مسيو عتريس - عزبة كاليه- نجع مونتريال- مركز كيبك البصل

you must have an address in Canada in order to recieve ur PR card

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

: :lol:

wst:: Automatic

هل حضرتك موجود فى كندا ؟؟ فى اى مقاطعة ؟؟ ومن قد ايه ؟؟

ويا ريت حضرتك تحكيلنا عن جانب مما واجهك فى الغربة ؟؟ وما تعرضت له من مميزات وعيوب ولك جزيل الشكر

:roseop:arad

اهلا بك عضو جديد فى منتدانا وشكرا على مشاركاتك السابقة

واذا كنت حضرتك فى كندا ممكن حضرتك تقولنا جانب من تجربتك اذا اسعفك الوقت ؟؟

my dear sister Dohaa..i still outside of canada(i live in east europe) but i have two brother living in Windsor from 1992 i been in Canada and in Mississgue..but i visted canada arround four times..i will make landing as immigrant in march 2008 all i want say you will have a good life if you will mind own your bussiness..and try to forget the egyptien life style..smile,,and don`t say to anyone what you think about..in canada will steal you in civilized way..they will let you die in civilized way..the will lie you in civilzed way..all the smart people in canada they play with rules..so be smater than them ..Canada is the best country to live if u have kids..you will have no problems with them...i did`t involoved much with muslim familes in canada but you can grow up ur kids according the islam rules..

رابط هذا التعليق

استاذ Arad

اهلا بحضرتك انا فاكرة حضرتك كويس جدا بس والله ماوصلنى غير ورقتين فقط و انا معرفتش ابعت لحضرتك واقولك ان الورق ماوصلش و فيهم تقريبا اجابة سؤال واحد حاول حضرتك تبعتهم على الاميل التانى الى انا بعته لحضرتك امبارح و انا هحاول باى طريقة ممكن يقوللنا عليها الاعضاء انهم ينزلوا فى المنتدى و الكل يستفيدو لكن و الله موصانيش غير ورقتين

وشكرا ليك جدا جدا

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

ليه دائما اغلب ردود حضرتك بتبقى قاسية بعض الشىء

ياريت تحكيلنا على تجربتك يمكن نستفيد منها

Mr Automatic live in Canada from long time and he transfier the view in correct way..But the people in this site they have alot of dreams about Canada..and they think that in canada only honey and milk..good luck

رابط هذا التعليق

استاذ Arad

اهلا بحضرتك انا فاكرة حضرتك كويس جدا بس والله ماوصلنى غير ورقتين فقط و انا معرفتش ابعت لحضرتك واقولك ان الورق ماوصلش و فيهم تقريبا اجابة سؤال واحد حاول حضرتك تبعتهم على الاميل التانى الى انا بعته لحضرتك امبارح و انا هحاول باى طريقة ممكن يقوللنا عليها الاعضاء انهم ينزلوا فى المنتدى و الكل يستفيدو لكن و الله موصانيش غير ورقتين

وشكرا ليك جدا جدا

:roseop:

رابط هذا التعليق

:wub: arad

شكرا جزيلا على تعقيبك على استفسارى وسوف اتذكر نصائح حضرتك ونتمنى ان تصل كندا بالسلامة ولكن لا تنسانا وحاول ان تكون على اتصال بالمنتدى من وقت لاخر من ارض الواقع ( كندا )

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

يا جماعة الاحلام مش عيب ولا حرام وفى نفس الوقت احنا عارفين اننا هانتعب علشان نوصل ولكن الاهم اننا نبحث عن حياة منظمة ونظيفة وامنة وصحية لتربية الاطفال

وان كنا بنحب نسأل اى اخ او اخت عايشين فعلا فى كندا فاحنا مش عايزين او منتظرين يخبرونا عن الجوانب الايجابية فقط ولكن نحب دائما نعرف الجوانب السلبية ايضا وخاصة من ناس كانوا عايشين فى مجتمعنا العربى الشرقى علشان الواحد يكون عنده خلفيات ممكن تساعده فى المستقبل من غير مايتفاجئ بيها

مافيش حياة من غير تعب ومافيش حياة كريمة من غير عمل جاد وخاصة للى عايزين يعملوا مستقبل محترم لاولادهم

وبالتالى احنا مش عايزين نروح كندا علشان ننام ونستريح لأ 00 لأ احنا عايزين نروح علشان نعيش ونشتغل ونعلم ولادنا كويس ونراعيهم صحيا احسن وايضا نرفه عنهم وعن نفسنا كمان

ودائما ابدا ندعى ربنا ونعمل اللى نقدر عليه علشان مانندمش فى اى لحظة على قرار الهجرة

:wub:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

قاسية فين؟ انا قلت ايه بالظبت اللي يعتبر قاسي؟

انا ضحقت لما قرأت كلام ايهاب لانه فعلا" بيشوف حاجات انا مابشوفهاش. مش علشان هيا مش موجوده.......لا ده هوا كلامه كله مظبوط بس الفرق اني انا اتعودت علي الحاجات دي فماخدش بالي. ياعني انا لو روحت المكتبه دي غالبا" حلاقي ميت حاجه اشتكي بيها . يمكن الكتب مش منظمه صح او بيقفلو بدري او ميردوش علي التلفون بسرعه ......................

وتصوري بقا اني بحكي حكايات زي ايهاب بس عن مصر و المصريين وجمال البلد وزوق اهلها وياسلام علي الاكل المصري اللي مافيش زيه. بحكي عن جبال سينا والبحر الاحمر.

اما عن تجربتي فهيا متنفعش حد لأنها قديمه جدا" وكل حاجه أتغيرت.

رابط هذا التعليق

و علي فكره انا لما بانزل مصر زياره انا ساعات كتير باقعد في الشارع اتفرج علي اللي رايح و جاي وابقي مبسوط جدا". كل الدوشه والزحمه والتلوث وبرده ببقي مبسوط. ياعني هيا دي الملاي بتاعتي

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

انا مع حضرتك جدا ان التعود بيخلى كل حاجة عادية بس الى مش متعود عليها بيشوفها مميزات بالذات لو حضرتك عايش فى مصر لان الزيارة غير الاستقرار صدقنى انت لو حبيت تستقر فى مصر دلوقتى مش هتقدر تعيش فيها غير اكتر من شهر بس مش تقضيهم فسح و تقول انها جميلة لاءة تعيش تنزل و تشتغل و تروح المصالح الحكومية تخلص ورقك وتدخل المكتبات الى حضرتك شايف انه عادية فى كندا متهيالى هنا ممكن متلاقيش فيها كتب اصلا و تمشى فى الشورارع الى كل متبص فى وش اى واحد تلاقيه شايل الهم ولا الشورارع وجماله صدقنى كل الى عايشيين فى مصر دلوقتى اول ماهيروحوا كندا هينبهروا بالحاجات الى حضرتك شايفها عادية وكمان اقل من عادية

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

انا مع حضرتك جدا ان التعود بيخلى كل حاجة عادية بس الى مش متعود عليها بيشوفها مميزات بالذات لو حضرتك عايش فى مصر لان الزيارة غير الاستقرار صدقنى انت لو حبيت تستقر فى مصر دلوقتى مش هتقدر تعيش فيها غير اكتر من شهر بس مش تقضيهم فسح و تقول انها جميلة لاءة تعيش تنزل و تشتغل و تروح المصالح الحكومية تخلص ورقك وتدخل المكتبات الى حضرتك شايف انه عادية فى كندا متهيالى هنا ممكن متلاقيش فيها كتب اصلا و تمشى فى الشورارع الى كل متبص فى وش اى واحد تلاقيه شايل الهم ولا الشورارع وجماله صدقنى كل الى عايشيين فى مصر دلوقتى اول ماهيروحوا كندا هينبهروا بالحاجات الى حضرتك شايفها عادية وكمان اقل من عادية

كلامك مظبوط ويطبق علي الحياه في كندا كمان. ياعني بعد كم سنه في كندا كل اللي حتشوفيه حيبقي زحمه الموصلات وصعوبه التعامل مع الحكومه وغلي الاسعار , والقوانين اللي بتاخد حقنا وفساد البوليس وقله ادب الناس..............

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

كلامك مظبوط ويطبق علي الحياه في كندا كمان. ياعني بعد كم سنه في كندا كل اللي حتشوفيه حيبقي زحمه الموصلات وصعوبه التعامل مع الحكومه وغلي الاسعار , والقوانين اللي بتاخد حقنا وفساد البوليس وقله ادب الناس..............

مهما يكون مش حيكون زى مصر واسئلك لو حضرتك مش عجباك كنا لية مازلت يها ولم ترجع مصر او الخليج

اللى ايدة فى النار غير اللى ايدة فى الجنة

رابط هذا التعليق

استاذ Automatic

قاسية فين؟ انا قلت ايه بالظبت اللي يعتبر قاسي؟

انا ضحقت لما قرأت كلام ايهاب لانه فعلا" بيشوف حاجات انا مابشوفهاش. مش علشان هيا مش موجوده.......لا ده هوا كلامه كله مظبوط بس الفرق اني انا اتعودت علي الحاجات دي فماخدش بالي. ياعني انا لو روحت المكتبه دي غالبا" حلاقي ميت حاجه اشتكي بيها . يمكن الكتب مش منظمه صح او بيقفلو بدري او ميردوش علي التلفون بسرعه ......................

وتصوري بقا اني بحكي حكايات زي ايهاب بس عن مصر و المصريين وجمال البلد وزوق اهلها وياسلام علي الاكل المصري اللي مافيش زيه. بحكي عن جبال سينا والبحر الاحمر.

Novelty gives pleasure.elgorbal elgeded loh shada :roseop:

رابط هذا التعليق

يا جماعة هذه شغلة نسبية يعني كل واحد حسب وين وكيف كان عايش ومزاج وطريقة تقكير بس على العموم في حاجات ميختلفش عليها اتنين من ناحية النظام والتعامل مع الانسان كانسان مش كرقم متل......

وعلى فكرة يا ريت حد يكلمنا عن الحاجات السلبية على رأي الاخت دعاء وخصوصا الي تواجه المهاجر الجديد

رابط هذا التعليق

ازيكم كلكم والله المنتدى وجميع اعضاءه الكرام وحشونى جدا ومعلش مكنتش عارفه اشترك الايام اللى فاتت بسبب ظروف كتير بس كنت متابعه المشاركات كلها

*بالنسبه للاخت دعاء

مش عارفه اشكرك ازاى على مشاركاتك وعلى اهتمامك بوجود الاعضاء واستمرار المنتدى حاسه انك عامله زى الملاك الحارس للمنتدى ومعلش اعذرينى على التاخير

*بالنسبه لاستاذ وجدى

ميرسى جداااااا على ردك عليه وعذرا لتاخرى فى شكرك على سرعة ردك واهتمامك وياريت متتاخرش علينا كده انت من اساسات المنتدى اللى منقدرش نستغنى عنها

*بالنسبه لاستاذ ايهاب

ميرسى على مشاركاتك المفيده للمنتدى كله وياريت تستمر فى نقل اى تجارب سواء ايجابيه او سلبيه حتى لو من وجهة نظر حضرتك الشخصيه لانها بدون نقاش هتكون مفيده لينا

*بالنسبه لاختكم مصريه

الف سلامه على بنوتك ويارب تكون كويسه دلواتى وعلى فكره انا بتهيالى انك قبل كده قلتى انك هتبدئى كورسات فرنسى انتى وجوزك انا فعلا خلصت كورس وامتحنت بس النتيجه لسه مطلعتش بس حبيت اقولك ان التقديم للكورس الجاى اتحدد و هايكون يوم الاحد 10 والاتنين 11 فبراير من الساعه العاشره صباحا الى الثانية عشر ظهرا ومن الخامسه الى الثامنه مساء فى المجلس الثقافى الفرنسى فى مصر الجديده انا حبيت اقولك على المعاد علشان لو كنتوا حابين تقدموا والميل بتاعى مكتوب تحت لو تحبى تستفسرى عن اى حاجه

***بالنسبه الى ال 200 سؤال الخاصين بالمقابله بتاعت كيوبيك

انا مش عارفه افهم مين كان بعتهم لمين وهما عند مين مش عارفه بس بما انى مقدمه لكويبيك فارجوا من اى حد عنده الاسئله دى او اى حاجه مفيده للموضوع بتاع المقابله او غيره يبعتهالى على الميل بتاعى

daliaothman012@yahoo.com

رابط هذا التعليق

الى / الألي

أول مره كلمتني بطريقه غير لائقه .. في المشاركه دي

عند دخولي المحل ... جاء sales man لمساعدتي و دار الحوار كالتالي

(لاحظ الأدب في حوار البائع و إستعماله كلمة سيدي دائما و هو الطبيعي هنا حتى لو داخل تشتري حاجه بدولار)

:wub:

انته منين يا عم؟ ادب ايه وبتاع ايه ده كلهم سكه و معفنين :roseop:

.. فوتهالك .. على إعتبار إن .. عتاب ال********* إجتنابه

و بعدين تاني مره تجاوزت أدب الحديث معي .. في المشاركه دي

انتا عامل زي الطفل اللي أول مره يدخل الملاهي :waf: ......... يابختك يا عم

مقدرش أسكت لك .. عشان متفتكرش إني ضعيف .... و ده بيغري ال******* إنه يتمادى

بص يا ألي

أسهل شئ إنك تستخبى ورا إسم مستعار و تسخر من الناس

الصعب إنك تتحلى بالشجاعه و تظهر بشخصيتك الحقيقيه عشان تتحمل مسئولية ما تكتبه

السهل إنك تدخل من وقت للتاني ترمي تعليقات **********

الصعب إنك تستقطع من وقتك ووقت أسرتك عشان تقعد تكتب بإسهاب حاجات تفيد الناس

ياعني انا لو روحت المكتبه دي

أأأأأأه .. "لو" .. و .. "دي" .. إنت مالكش في سكة المكتبات أصلا .. ده له دلاله كبيره

طب سيب الناس اللي ليهم في المكتبات "دي" يفهموك

حلاقي ميت حاجه اشتكي منها

الجمله دي فيها خلاصة شخصيتك ..

. يمكن الكتب مش منظمه صح

لأ منظمه جدا .. متشغلش بالك

او بيقفلو بدري

المكتبه شغاله من 9 صباحا ل 9 مساءا و شغاله السبت

او ميردوش علي التلفون بسرعه

قعدت أفكر ايه اللي يخلي واحد يتصل بالمكتبه .. و رغم ذلك أنا أتصلت بيهم مره و ردوا عليا على طول

لأ نفسنا نسمع .. إتفضل

في النهايه انا حزين على الوقت اللي ضيعته في كتابة المشاركه دي و أسف للأخوه المحترمين المشاركين إني كتبت كلام زي ده

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

كلامك مظبوط ويطبق علي الحياه في كندا كمان. ياعني بعد كم سنه في كندا كل اللي حتشوفيه حيبقي

زحمه الموصلات

غير صحيح .. انا أعيش في تورونتو .. أكثر المدن الكنديه كثافه سكانيا .. و لا يوجد زحمة مواصلات

وصعوبه التعامل مع الحكومه

يا ناس يا عالم .. كل معاملات الحكومه تتم عن طريق البريد أو التليفون إلا ما ندر .. و في سرعه و سلاسه مطلقه .. مش ممكن اللي بيتكتب ده

وغلي الاسعار

حلو قوي .. دي نقطه مهمه عشان نعرف الفرق بين الكلام المرسل بدون دليل و الكلام الموزون المدعم بالدليل

إطلع على الرابط التالي عشان تعرف أخر إحصائيه عن تكلفة المعيشه في مدن العالم

COST OF LIVING SURVEY

ستجد أنه لا توجد مدينه كنديه واحده بين أغلى 50 مدينه على مستوى العالم .. و أن مدينة تورونتو في المركز 82

على الجانب الاخر .. لو نظرت على إحصائية جودة المعيشه على مستوى العالم .. على الرابط التالي

QUALITY OF LIVING SURVEY

ستجد المدن الكنديه تحتل مراكز متقدمه و بالتحديد مدينة فانكوفر التي تعيش فيها ..... في المركز الثالث

والقوانين اللي بتاخد حقنا

لو سمحت حدد .. بلاش كلام مرسل .. إعطينا نموذج لقوانين كنديه مجحفه

وفساد البوليس

برضه كلام مرسل .. أمثله لو سمحت

وقله ادب الناس....

طوال خمسة أشهر لم يواجهني موقف واحد به قلة أدب من أي فرد .. على النقيض تماما الناس لطيفه و مهذبه جدا جدا

لكن الظاهر كل واحد بياخد المعامله اللي يستحقها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...