اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بسم الله الرحمن الرحيم

سلامو عليكم يا اهل البيت

انا شفت الموضوع الرائع جدا ده من 40 يوم تقريبا وقريت 70 او 80 صفحة منه

ومكنتش ناوي اعلق لغاية ما اقراه كله علشان مسألش حاجة متجاوب عنها قبل كده ولكن...........

انا زعلان من تغير اسلوب الحوار اللي كان كله ود ايام هادي ووجدي وجيهان و زوهيري السكرة بصورة ابنه اللي احسن من العسل وكل اللي قطعوا جزء من وقتهم علشان يفيدوا كتير من اللي زيي لغاية ما الموضوع بقي 1562 مداخلة فجزاهم الله خيرا.

انا قريت في قواعد التسجيل في محاورات المصريين ان هيتلغي تسجيل اي حد يخرج عن حدود الذوق طيب انا بطلب من الادارة انها تشطب automatic كلامه صح او غلط مش مشكلة. المشكلة ان كلامه بيعمل مشكلة.

ولكن لو جينا لمضمون كلامه فاكيد كندا فيها عيوب .

علشان المكان الوحيد اللي مفيهوش عيوب هو الجنة.

الاكيد ان كندا احسن بكتير جدا من مصر في كل المجالات ويمكن احسن من مصر في الاسلام كمان ايوة في الاسلام . هو الحرية والعدالة والمساواة واحترام حقوق الانسان والتكافل و الجمال والنظافة والنظام والتقدم ده كله ايه غير الاسلام.

وبعدين ماشي الله يكرم اصلك يا استاذنا الغالي مهندس ايهاب مفيش مانع لو تقولنا شوية العيوب اللي في كندا اهو حتي نكون صورة متكاملة (الغربة_ الاباحية _ السقعة_ معندهومش فول وطعمية_اي حاجة كئيبة للاخوة محبي العكننة)

النقطة التانية : هي اني طالب في 5 طب بشري جامعة الاسكندرية

و من ساعة ما قريت الموضوع ده من 5 اسابيع دخلت كورس فرنساوي والحمد لله نجحت في المستوي الاول وانا في التاني دلوقت وان شاء الله هاعمل المعادلة كمان سنة ونص ( قبل ما اسافر)

وسؤالي هو مادام الملف بياخد من 3-5 سنين فينفع اقدم الورق باعتبار ما سيكون

يعني انا قدامي سنة ونص في الكلية وبعدهم سنة امتياز تحسب كسنة خبرة

وقدامي 8 مستويات فرنساوي يخلصوا في سنة

انا بحكم الكلية كويس في الانجليزي ولكن معييش شهادة

واحتمال اتجوز

وبما اني هسافر هناك علي ممارس عام من 3-5 سنين

فاحسن اني اسافر وانا ممارس عام مش اكون اتخصصت هنا في مصر وبعدين ابدأ المشوار تاني من الاول هناك .

يعني عايز اسافر في خلال اول سنة بعد امتياز يعني اقدم دلوقت

طولت عليكم بس اعذروني ملخص ينفع ال cv بتاعي يبقي باعتبار ما ساكون

ويا استاذنا الغالي ايهاب كن كالشجرة يقذفها الناس بالحجارة فتي عليهم الثمار

وجزاكم الله خيرا واقبلوني كأخ لكم

رابط هذا التعليق

أنا جاي أهدي النفوس يعني...(الله يمسيك بالخير يا زوهيري)

tot::

حد بينادي؟ :lol:

انا لقيت الموضوع والع لوحده و مش محتاج تهدئه ولا حاجه فمحبتش اتدخل :Head:

صلوا على النبي يا جماعه مهما كانت غلطاتكم في بعض انتو في النهايه عرب برضوا :blink:

واحشنا يا مسيو وجدي فينك يا راجل؟ mf-:

انت إلى فين...أنا قالولي ده زوهيرى بيقعد في الواحة... رحت الواحة لقيت واحد منتحل شخصيتك وحاطط صورة الردار وبيقول أنه زهيري... tot::

وبعدين تعالى هنا...قلت بس أنا جاي ووسعولي...طب مونتريال، طب تورونتو...طب فانكوفر... فين باعم...إنت ناوي إمتى تيجي إن شاء الله؟؟؟

ديباش توا شوية يا زهيغي...

)

But iam sure the distance between Montreal and Toronto is four hours..(4 hours)exactly from the center of monteal till Dundas street toronto...

الفاضل أراد...

طب أنا راضي ذمتك... القطر إلى أسمه قطر بياخدها في 4 ساعات ونص...

طب إحسبها معايا... الراجل جاي ومعاه أولاده ومراته... قول حايقعد في فندق في نص البلد... حيعملهم نوبة صحيان الساعة سابعة الصبح... على ما يفطروا ويلبسوا ويجهزوا تكون الساعة تمانية... ينزلوا يركبوا العربية ويطلعوا من نص البلد علشان يمسكوا ال401 في عز الrush hour قول كمان ساعة بقت الساعة تسعة... المسافة 500 كم...والسرعة 100 كم... يعنى 5 ساعات وحط عليهم ساعة في وقوف في النص علشان العيال تاكل وتخش الحمام يبقبوا على مشارف تورونتو (حلوة مشارف دي) حوالي الساعة 3 الضهر...حتكون الrush hour بقى في تورونتو :lol: على ما يوصوا الفندق إلى غالباً حايكون في نص البلد قول كمان ساعة بالتوهان بقت الساعة 4... حيعملوا check in ويطلعوا يحطوا حاجتهم ويفرفروا نفسهم من عناء السفر (حلوة عناء دي كمان؟) تلاقي الساعة 5 الضهر... يبقى نص يوم ولا مش نص يوم... طب ده أنا كارمه والله... هو أحسن له ياخد القطر وهناك لو عايز ممكن يأجر عربية...

ما علينا... أنا بس باسفسط في الكلام معاك علشان نكسر الجو المشحون المخيم على المكان (أوعى تقول المخيم دي مش حلوة بقى...)

بالمناسبة... أنا عندى إقتراح لطيف للأخوة إلى عايزين يقربوا شوية من واقع الحياة في كندا... طب ما تقروا جرايد... معظم الجرايد لها نسخ إلكترونية على النت... يعني لو كل يوم بدل ما تقروا جرايد مصر إلى إنتوا سايبينها إقرأوا جرايد كندا إلى أنتو رايحينها... دي مواقع الجرايد الرئيسية في مونتريال...وأكيد الأخوة إلى في باقي المقاطعات ممكن يحطوا مواقع الجرايد الرئيسية هناك...

Montreal gazette

le devoir

La Presse

ممكن برضه تطلعوا على موقع CBC

CBC

وهناك ممكن تسمع الراديو وتشوف الناس بتقول إيه وبتتكلم في إيه... يعني الساعة 2 ظهراً بتوقيت مصر تبقى الساعة 7 صباحاً هنا في مونتريال... أسمع الراديو حتلاقيهم بيقولوا الجو عامل إيه و المرور عامل إيه والبلد حاصل فيها إيه اليوم ده... وأهو تبقى بتعود نفسك على الجو...

ما فيش مانع تخش على Craigslist أو kijijiحيث كل شئ يباع ويشترى حتى الشرف...

برضه تعرف الأسعار ماشية إزاي...

يعني... اتسلى وانت في إنتظار الفيزا...وأهو كله حايقعدلك في هجرتك... وهنيالك يا فاعل الخير...

تقعدوا بالعافية...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

نسيت أقول إلى انا اصلاً داخل أقوله...

بالنوسبة لموضوع العيوب والمميزات...

شوفوا الصورة دي.

طب شوفوا دي...

دي مونتريال... حلوة؟... لما أنا أحط الصور دي يبقى مش باكدب أو بازيف أوضاع أو بارسم صورة وردي... مونتريال كدة فعلاً في وقت من الأوقات...

تعالوا بقى شوفوا دي...

ولا دي...

طب لما أحط الصور دي واقولك تخيل نفسك صاحي من الساعة 5 الصبح علشان تنزل تقضيلك ساعة بتشيل الجليد من على العربية الصبح علشان تروح شغلك... ومشوار الشغل ده أصلاً ممكن ياخدلة ساعتين مستريح... طب أبقى أنا متشأئم ومسودها في وشكوا... لأة برضه لأن هي دي مونتريال فعلاً في وقت تاني من السنة... وهكذا... مدينة زي أي مدينة في العالم فيها الحلو وفيها الوحش...

مشكلتنا بقى إحنا يا مصريين إننا ولأسباب معلومة للجميع أصبح "الإحترام" و"المعاملة الأدمية" و"النضافة في الأماكن العامة" و"التواليتات العامة" حاجة عجبة... بنعتبرها ميزة... في حين إن معظم دول العالم بتعتبرها حق اساسي مافيهوش نقاش... ألهم إلا دول العالم السابع إلى إحنا منهم... فلما بنشوف المعاملة دي لما بنسافر بنعتبرها قفزة حضارية وإنتصار للأنسانية في حين إن الناس هنا مش بتفكر في الموضوع أصلاً... لأنه هنا عارف إن المسئول أياً كان موقعه ده راجل شغال عنده وهو إلى بيدفعله مرتبه...لا وهو إلى مختاره كمان (ايو والله... بحاجة إسمها لامؤاخذة إنتخابات)...الفكرة إن مع مرور الوقت موضوع الإحترام والأدمية والمعاملة الإنسانية دي بتصبح حاجة عادية اساسية زي الهوا إلى بتشمه...فأنت بتدفع ضرايب يعني بتدفع مرتب أمينة المكتبة، أو الموظف الحكومي أو حتى رئيس الوزرا... وبالتالي فأنت متوقع خدمة كويسة وسريعة وبإتسامة كمان وتتوقع دورات مياة نضيفى لأنك دافع تمنها ومن حقك تصوت وتهلل لو فيها حاجة مش مظبوطة... ما بفلوسك بقى...

زي كدة مايبقى واحد مسجون... يبص على الناس إلى برة إلى من حقهم ياكلوا إلى هم عاوزينه أو يخشوا الحمام وقت ما يحبوا ويبقى دى بالنسبة له أمل وحلم... تقول له بقى دي البلد تعبانة دي الحالة خربانة...مش حايسمعلك... يوم ما حيطلع من السجن حيبقى مش مصدق نفسه إنه حر... بس يوم ورا شهر ورا سنة حتلاقيه بيشتكي من حالة البلد والفساد و البطالة والغلاء وهكذا...

فبغياب "الأدمية" في بلدنا تخلي أي بلد تانية أحسن... بس مش معنى إنها أحسن إنها جنة...

طب زي بعضه...تصبحوا على خير...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .... احب اشكر كل الي في المنتدي هنا .. و ابعت باقة ورد ل الاساتذة الافاضل جيهان و وجدي و ايهاب و غيرهم من الناس الي بتخدمنا بنهر المعلومات .. جزاكم اللة خيرا...

قبل اما اتكلم احب اعتذر ل بشمهندس ايهاب و اتمنا ان الي الاسواب الي اتكلم بية اوتمواتك دة ميحرمناش منك و من تشريفك لينا و خدمتك لكل محتار ...

انا انشاء اللة فاضلي 4 شهور و اتخرج من كلية العلوم .. دبل سبيشايل الي انا شوفتو في مواقع جامعات كتير في كندا يساوي شهادتين بكالريوس .... (chemistry - physics)

عندي اما كبيير في الهجرة و الاسقرار و تحضير ماستر و دكتوراة انشاء اللة.

انا قريت كل الي موجود في التوبك هنا و الحمد للة لميت كل المطلوب و الي انا هحتاجو .. الف الف شكر لكل الي ساهم هنا و لو بكلمة.

كنت بي عاوز اطمن علي مستوي الشغل بالنسبة لخريج العلوم في شركات الكيميكالز و معامل الابحاث و بصفة خاصة في مجال البترول ....

جزاكم اللة خيرا

trust I seek and I find in you

every day for us something new

open mind for a different view

and nothing else matters

never cared for what they do

never cared for what they know

but I know

رابط هذا التعليق

أنا جاي أهدي النفوس يعني...(الله يمسيك بالخير يا زوهيري)

tot::

حد بينادي؟ :lol:

انا لقيت الموضوع والع لوحده و مش محتاج تهدئه ولا حاجه فمحبتش اتدخل :Head:

صلوا على النبي يا جماعه مهما كانت غلطاتكم في بعض انتو في النهايه عرب برضوا :blink:

واحشنا يا مسيو وجدي فينك يا راجل؟ mf-:

انت إلى فين...أنا قالولي ده زوهيرى بيقعد في الواحة... رحت الواحة لقيت واحد منتحل شخصيتك وحاطط صورة الردار وبيقول أنه زهيري... tot::

وبعدين تعالى هنا...قلت بس أنا جاي ووسعولي...طب مونتريال، طب تورونتو...طب فانكوفر... فين باعم...إنت ناوي إمتى تيجي إن شاء الله؟؟؟

ديباش توا شوية يا زهيغي...

)

But iam sure the distance between Montreal and Toronto is four hours..(4 hours)exactly from the center of monteal till Dundas street toronto...

الفاضل أراد...

طب أنا راضي ذمتك... القطر إلى أسمه قطر بياخدها في 4 ساعات ونص...

طب إحسبها معايا... الراجل جاي ومعاه أولاده ومراته... قول حايقعد في فندق في نص البلد... حيعملهم نوبة صحيان الساعة سابعة الصبح... على ما يفطروا ويلبسوا ويجهزوا تكون الساعة تمانية... ينزلوا يركبوا العربية ويطلعوا من نص البلد علشان يمسكوا ال401 في عز الrush hour قول كمان ساعة بقت الساعة تسعة... المسافة 500 كم...والسرعة 100 كم... يعنى 5 ساعات وحط عليهم ساعة في وقوف في النص علشان العيال تاكل وتخش الحمام يبقبوا على مشارف تورونتو (حلوة مشارف دي) حوالي الساعة 3 الضهر...حتكون الrush hour بقى في تورونتو :lol: على ما يوصوا الفندق إلى غالباً حايكون في نص البلد قول كمان ساعة بالتوهان بقت الساعة 4... حيعملوا check in ويطلعوا يحطوا حاجتهم ويفرفروا نفسهم من عناء السفر (حلوة عناء دي كمان؟) تلاقي الساعة 5 الضهر... يبقى نص يوم ولا مش نص يوم... طب ده أنا كارمه والله... هو أحسن له ياخد القطر وهناك لو عايز ممكن يأجر عربية...

ما علينا... أنا بس باسفسط في الكلام معاك علشان نكسر الجو المشحون المخيم على المكان (أوعى تقول المخيم دي مش حلوة بقى...)

بالمناسبة... أنا عندى إقتراح لطيف للأخوة إلى عايزين يقربوا شوية من واقع الحياة في كندا... طب ما تقروا جرايد... معظم الجرايد لها نسخ إلكترونية على النت... يعني لو كل يوم بدل ما تقروا جرايد مصر إلى إنتوا سايبينها إقرأوا جرايد كندا إلى أنتو رايحينها... دي مواقع الجرايد الرئيسية في مونتريال...وأكيد الأخوة إلى في باقي المقاطعات ممكن يحطوا مواقع الجرايد الرئيسية هناك...

Montreal gazette

le devoir

La Presse

ممكن برضه تطلعوا على موقع CBC

CBC

وهناك ممكن تسمع الراديو وتشوف الناس بتقول إيه وبتتكلم في إيه... يعني الساعة 2 ظهراً بتوقيت مصر تبقى الساعة 7 صباحاً هنا في مونتريال... أسمع الراديو حتلاقيهم بيقولوا الجو عامل إيه و المرور عامل إيه والبلد حاصل فيها إيه اليوم ده... وأهو تبقى بتعود نفسك على الجو...

ما فيش مانع تخش على Craigslist أو kijijiحيث كل شئ يباع ويشترى حتى الشرف...

برضه تعرف الأسعار ماشية إزاي...

يعني... اتسلى وانت في إنتظار الفيزا...وأهو كله حايقعدلك في هجرتك... وهنيالك يا فاعل الخير...

تقعدوا بالعافية...

dear Wagdi in this time i had`t kids yet..and i was alone(i mean whene i wes in Canada)and i had friends who have car as well but i remmebr that i had meeting with someone in Toronto(exactly in Dundas street)we get the roda from Montreal to Toronto at 05.00 AM and we arrived to toronto at 09.00 may be littel bit more (but not more half an hour)any way you are right may be get diffrent cause he had childreen but as i told you i was (khafef khafef)all the best to you and good luck for all.....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

على كل اعضائنا الكرام

ايه الموضوع يعني انا اسيبكم شويه في البيت ارجع الاقيه متنعكش

انا آخر مرة دخلت المنتدى كانت صفحة 101 و فجأة قفذت 105 بس بعد ما قرأت لقيت الموضوع بعيد جداً عن الهدف النبيل و الجميل اللي كلنا بنتحاور بيه

احب اقول لابو كريم

انت قدمت باخلاص و اجتهاد شديد كل ما رأيت و عبرت بشخصيتك عن رأيك و ليس مطلوب منك او غيرك الا الاستمرار بمحاوراتك الهادفة البناءة المبنية على منطق يعبر عن شخصيتك و نرجو منك الاستمرار و الثبات على هذا المنهج و هو المطلوب فكل عضو حديثه يعبر عن شخصيته و الحلال بين و الحرام بين و الاختلاف لا يفسد للمنتدى قضية

و نرجو من الاخ اتوماتيك

ان يعبر عن رأيه بالموضوع و ليس بالاشخاص

و خلينا نكمل بقى ........ :Head:

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

على كل اعضائنا الكرام

ايه الموضوع يعني انا اسيبكم شويه في البيت ارجع الاقيه متنعكش

انا آخر مرة دخلت المنتدى كانت صفحة 101 و فجأة قفذت 105 بس بعد ما قرأت لقيت الموضوع بعيد جداً عن الهدف النبيل و الجميل اللي كلنا بنتحاور بيه

احب اقول لابو كريم

انت قدمت باخلاص و اجتهاد شديد كل ما رأيت و عبرت بشخصيتك عن رأيك و ليس مطلوب منك او غيرك الا الاستمرار بمحاوراتك الهادفة البناءة المبنية على منطق يعبر عن شخصيتك و نرجو منك الاستمرار و الثبات على هذا المنهج و هو المطلوب فكل عضو حديثه يعبر عن شخصيته و الحلال بين و الحرام بين و الاختلاف لا يفسد للمنتدى قضية

و نرجو من الاخ اتوماتيك

ان يعبر عن رأيه بالموضوع و ليس بالاشخاص

و خلينا نكمل بقى ........ :wub:

finaly...we have complet file abou Canada...From A to Z..even there are memebers talking about after arriving to Canada..how to rent apartement,,how to buy furnitures..(new)(secound hand)how to make drive licence(even they poste the site concern exam for G2,,G1<,full G...and we have sites concern how to find job...how to make equvalence for you diploma ..we have full list for markets and shops..i have a family in canada but i informed well through this site..thanks for Hady....Ehab Salem,,Wagdi,,Nansy,,osama,,free free,,Samuel,,and all the people whiche post in this site something to support others..Good luck for all

رابط هذا التعليق

:wub:

ازيكم كلكم ياجماعه ارجو تكونوا كلكم بخير

***ياجماعه عايزه طلب من فضلكم

انا السايت عندى مش بيفتح اوقات كتير جدا ولمده طويله فمش بعرف ادخل فانا قلقانه احسن ميفتحش وطبعا ساعتها مش هاعرف اتكلم معاكم فارجو منكم انكم تبعتولى الميلات بتاعتكم ضرورى من فضلكم وده الميل بتاعى

daliaothman012@yahoo.com

علشان تبعتولى عليه

***بالنسبه لاستاذ وجدى

جوزى ان شاء الله رايح مونتريال عنده شغل فهو حابب انه يتعرف عليك فلو مفيش عند حضرتك مانع ياريت تبعتلى الميل بتاعك واى وسيلة اتصال تفضلها على الميل بتاعى اللى مكتوب فوق

وعندى سؤال الصور اللى بعتها جميله بس الصوره اللى فيها الثلج اعلى من العربيات دى بعد متفضل ساعه تشيل فى الثلج العربيه بتمشى ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ i*: :blink:

يعنى انا بحب البرد ومش معترضه ولا معترضه على الثلج :blink: والحمد لله متعقدتش ولا كرهت كندا علشان الصوره دى :wub:

بس المشكله انى عايزه افهم :P بتعملوا ايه فى الظروف دى

رابط هذا التعليق

الفاضلة داليا عثمان..

أنا أرسلت لحضرتك e-mail وفي إنتظار زوج حضرتك ويسعدني اتعرف عليه...

بالنوسبة بقى لموضوع التليج ...فأولاً أحب أوضح إن الشتا مش كله جداً أنا بس حطيت الصورة من باب إظهار النقيض...

إلى إنتي شايفاه ده بيحصل لما بتكون فيه عاصفة ثلجية... يعني مثلاً 30 -40 سم جليد ينزلوا في وقت قصير (8 _12 ساعة)... فممكن مثلاً تنامي باليل والدنيا حلوة وعريبتك واقفة زي العروسة في الشارع...وانتي نايمة طول اليل التلج يقعد ينزل... تصحي الصبح تلاقي عربيتك شبه مدفونة... شوفي... أولاً علشان ماتتخضيش ده بيحصل مرتين تلاتة نقول أربعة إكسيمان في الشتواية... وهنا فيه جيش بني أدمين شغلتهم يشيلوا الجليد في الشتا...وبمجرد ما العاصفة بتبتدي بتلاقي كاسحات ماشية في الشوارع تشيل الجليد...هي مش بتشيله هي بتزيحه على جنب (وده بيدفن العربيات إلى راكنة على جانبي الشارع أكتر:)

المهم الكاسحات دي بتبقى مهمتها الأساسية في الأول الطرق والحاور الرئيسية...وبيقعدوا فيها نقول يوم يومين قبل ما يبتدوا يخشوا على الشوارع الفرعية أو السكنية... تعملي إيه بقى... بيبقى عندك جاروف كبير كدة محطوط في العربية... بتبدي تشيلي الجليد من حوالين العربية وتوسعى لنفسك مخرج... العربيات في الشتا المفروض يتحط فيها عجل مخصوص للشتاء وده بيبقى مصمم علشان يستحمل درجات الحرارة المنخفضة ويحافظ على مرونته، وفي نفس الوقت يكلبش في الطريق ومايتزحلقش... فانتي بتقعدي كدة تاتا لحد ما تطلعة من الشارع بتاعك إلى الشارع الرئيسي إلى عادة حاتكون الكاسحات مشيت فيه فاحيبقى حالته أحسن...

بس كدة... وممكن أوي ماتعرفيش تخرجي أصلاً من الشارع بس ده بقى على حسب الشارع والمنطقة وكمية الجليد وكدة... وساعتها أحسن حاجة يا إما تتمشيها إفرنجي لأقرب مترو أو اوتوبيس (لو لازم يعني)... يا إما تطلعي بيتك تكملي نوم أو تعملي كوباية هوت شوكولات وتقعدي تتفرجي على المنظر من الشباك عملاً بالمثل الشعبي "إياكش تولع"...ز

أنا ساكن في عمارة فيها جراج داخلي...فما باحسش بالموضوع ده الصبح الحمد لله... بس لما باخلص شغل ويكون فيه جليد نزل لازم أشيل علشان أروح...:)

بس الموضوع ما بيبقاش سئ أوي يعني... لو أخدتيها بروح رياضية وقعدتي تقنعي نفسك وإنتي بتشيلي الجليد إن دي تجربة جميلة وحاجة ماعملتيهاش قبل كدة وإنك أمهما كان أحسن من سكان الإسكيمو... أما لو أبتديتي تقولي أنا إيه إلى الرماني عالهم ده...حتتعبي...

وزي ما قلت هما كلهم تلات أربع مرات في السنة بالكتير...

نسيت أقول إن غالباً في أول يوم في العاصفة المدارس بتقفل وبالتالي الأولاد بيقعدوا في البيت وبالتالي الأب أو الأم لو الأتنين بيشتغلوا واحد فيهم لازم يجرج في البيت معاهام ومايروحش الشغل...

تحياتي

تم تعديل بواسطة wagdi

رابط هذا التعليق

صباح الفل على الجميع

وحشتونى جدا جدا جدا

الموقع عندى ماكانش بيفتح طول الفترة اللى فاتت بالاضافة لانشغالى بالبيت والاولاد ، ولما رجعت لاقيت كان فيه مشكلة او مشادة كلامية لكن انا لن اخوض فى الموضوع ده تانى وكفاية كل المساهمات اللى تمت من الاخوة والاخوات الافاضل ( بارك الله فيهم جميعا ) فهى كلها خير دليل على روح المودة والاخوة التى تجمعنا هنا جميعا ( ادامها الله علينا )

اختى داليا :

انا باشكرك جزيل الشكر على مجاملتك الرقيقة فى حقى وارجوا ان اكون دائما عند حسن ظن الجميع بى وبالنسبة لموضوع ال e-mail انا سوف اضيفك عندى وسوف تظهر عندك رسالة تخبرك بذلك وتستطيعى من خلالها اضافتى لديك

:P وجدى

اشكرك جزيل الشكر على ردك على استفسارى ومساهماتك البناءة جدا خلال الفترة القصيرة الماضية حقيقى هذا دليل على عقل متفتح وقدرة على التكيف والرضا بالمقسوم بالاضافة الى روح الدعابة وخفة الدم المصرية المعهودة فاشكرك على نظرتك الموضوعية للقضية التى نحن بصددها

:wub: ايهاب سالم

نحن فى انتظارك لتكون ندا لاستاذ وجدى فى النظرة الموضوعية والذهن المتفتح وايضا خفة الدم ولكن هانصبر شوية لحد ال weekend ماشى ؟؟

:blink:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

اولا بالنسبه للاستاذ وجدى

انا مش عارفه اشكرك ازاى على زوئك وتعاونك مهما قلت مش هيكفى والميل وصلنى

اما باه بالنسبه للثلج فانا الحمد لله روحى رياضيه جدا ومش قلقانه مدام الموضوع ليه حلول معروفه ومهوش حاجه غريبه يارب بس يتمها على خير ونيجى وبعدين نشوف هنعمل ايه فى الثلج

وبالمناسبه اخبار رابطة المصريين ايه مافيش جديد ؟واخبار جيهان واستاذ وليد ايه ليه مش ظاهرين

بالنسبه للاخت دعاء

انا مش بجامل ولا حاجه بالعكس انتى فعلا كده واكتر كمان ويارب تواجدك بالصوره دى يفضل دايما لغاية منتقابل هناك كمان و

ميرسى اوى على ردك وانا فعلا ضيفتك عندى وبالنسبه لموضوع المشكله انا فعلا معاكى ان خلاص منتكلمش فى الموضوع ده تانى لان استاذ ايهاب او اى حد من اللى بيفيدونا بمشاركاتهم مش هيستفيدو هما حاجه غير الثواب هما بيفيدونا احنا وبينقلوا وجهة نظرهم واللى عايز يتفق معاهم اهلا وسهلا واللى مش عايز برده اهلا وسهلا بس بكل زوق ومن غير تجريح ولا تريئه لان اولا واخيرا كل واحد ليه وجهة نظر مختلفه وياريت اى حد هيعبر عن وجهة نظره باسلوب غير لائق كل الاعضاء يعتبرو ان المشاركه بتاعته كان شئ لم يكن علشان المنتدى ميفقدش هدفه

بالنسبه لاستاذ arad

انا برده قبلت الاضافه بتاعة حضرتك وميرسى جدا وكمان لقيت ال200 سؤال على المنتدى هنا ونزلتهم ميرسى جدا جدا مش عارفه اشكرك ازاى بس حاسه اننا فى امتحانات ثانويه عامه وقبل الامتحانات هتسيبلنا خبر انك متوفر لديك الاجابات النموذجيه ربنا يسهل علشان الموضوع طويل

بالنسبه لاختكم مصريه

اخبار بنوتك ايه يارب تكون كويسه بئالك كتير مظهرتيش يارب يكون المانع خير

بالنسبه لاستاذ ايهاب

احنا مستنيين مشاركاتك الجميله المتفائله المفيده

:P

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

داليا ازيك عاملة ايه انا ضفتك عندى و لاحمد الله بنتى الحمد لله كويسة و مرسى لسؤالك

دعاء اخبارك ايه و اخبار البنات ايه خلصوا امتحانات و لالسة؟

مصرية و مغتربة انتى فين

استاذ وجدى الحمد لله انت مبقتش تتاخر علينا و ياريت تفضل كدة على طول فعلا مشاركات جميلة و اضافت لينا بجانب فعلا خفة دمك ايوة كدة خلى المحاورات دمها خفيف وهل فعلا على راى داليا اخبار الرابطة ايه عرفتوا تتقابلوا و لا انا كنت شايفاك متحمس جدا ليها ودة ان دل يدل على جدعنة المصريين ربنا يكتر من امثالك فعلا

استاذ ايهاب انت فين انت لسة زعلان خلاص بقى متزعلش و ارجع نورنا و ميهمكش اى واحد اسلوبه بيدل على شخصيته وخلى قلبك ابيض انت ميرضاكشى تزعل الناس دى كلها بغيابك احنا فى انتظارك

استاذ arad

شكرا على الاسئلة ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

داليا ازيك عاملة ايه انا ضفتك عندى و لاحمد الله بنتى الحمد لله كويسة و مرسى لسؤالك

دعاء اخبارك ايه و اخبار البنات ايه خلصوا امتحانات و لالسة؟

مصرية و مغتربة انتى فين

استاذ وجدى الحمد لله انت مبقتش تتاخر علينا و ياريت تفضل كدة على طول فعلا مشاركات جميلة و اضافت لينا بجانب فعلا خفة دمك ايوة كدة خلى المحاورات دمها خفيف وهل فعلا على راى داليا اخبار الرابطة ايه عرفتوا تتقابلوا و لا انا كنت شايفاك متحمس جدا ليها ودة ان دل يدل على جدعنة المصريين ربنا يكتر من امثالك فعلا

استاذ ايهاب انت فين انت لسة زعلان خلاص بقى متزعلش و ارجع نورنا و ميهمكش اى واحد اسلوبه بيدل على شخصيته وخلى قلبك ابيض انت ميرضاكشى تزعل الناس دى كلها بغيابك احنا فى انتظارك

استاذ arad

شكرا على الاسئلة ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

Say thanks for Allah...

رابط هذا التعليق

:roseop:

:lol:

اما باه بالنسبه للثلج فانا الحمد لله روحى رياضيه جدا ومش قلقانه مدام الموضوع ليه حلول معروفه ومهوش حاجه غريبه يارب بس يتمها على خير ونيجى وبعدين نشوف هنعمل ايه فى الثلج

وبالمناسبه اخبار رابطة المصريين ايه مافيش جديد ؟واخبار جيهان واستاذ وليد ايه ليه مش ظاهرين

بالنسبه للاخت دعاء

انا مش بجامل ولا حاجه بالعكس انتى فعلا كده واكتر كمان ويارب تواجدك بالصوره دى يفضل دايما لغاية منتقابل هناك كمان و

ميرسى اوى على ردك وانا فعلا ضيفتك عندى وبالنسبه لموضوع المشكله انا فعلا معاكى ان خلاص منتكلمش فى الموضوع ده تانى لان استاذ ايهاب او اى حد من اللى بيفيدونا بمشاركاتهم مش هيستفيدو هما حاجه غير الثواب هما بيفيدونا احنا وبينقلوا وجهة نظرهم واللى عايز يتفق معاهم اهلا وسهلا واللى مش عايز برده اهلا وسهلا بس بكل زوق ومن غير تجريح ولا تريئه لان اولا واخيرا كل واحد ليه وجهة نظر مختلفه وياريت اى حد هيعبر عن وجهة نظره باسلوب غير لائق كل الاعضاء يعتبرو ان المشاركه بتاعته كان شئ لم يكن علشان المنتدى ميفقدش هدفه

بالنسبه لاستاذ arad

انا برده قبلت الاضافه بتاعة حضرتك وميرسى جدا وكمان لقيت ال200 سؤال على المنتدى هنا ونزلتهم ميرسى جدا جدا مش عارفه اشكرك ازاى بس حاسه اننا فى امتحانات ثانويه عامه وقبل الامتحانات هتسيبلنا خبر انك متوفر لديك الاجابات النموذجيه ربنا يسهل علشان الموضوع طويل

بالنسبه لاختكم مصريه

بالنسبه لاستاذ ايهاب

:)

my dear sister Dalia is better to searching for the answering by your self...in order to have much french .vocabulary .good luck

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخت دعاء

بالنسبه لاستاذ arad

بالنسبه لاختكم مصريه

بالنسبه لاستاذ ايهاب

my dear sister Dalia is better to searching for the answering by your self...in order to have much french .vocabulary .good luck

i have a good idea if u have connection with french teacher in egypt or where you live can helping you for the answering and translate this Questions..

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخت دعاء

بالنسبه لاستاذ arad

بالنسبه لاختكم مصريه

بالنسبه لاستاذ ايهاب

i have a good idea if u have connection with french teacher in egypt or where you live can helping you for the answering and translate this Questions..

Advice for Quebec Immigrators..before the interview you must have some offers jobs in Quebec (just print the offers)to show the officer that u searching and you are serious and you can ADept in Quebec..this site could be usefull for you..www.joboom.ca

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخت دعاء

بالنسبه لاستاذ arad

بالنسبه لاختكم مصريه

بالنسبه لاستاذ ايهاب

Advice for Quebec Immigrators..before the interview you must have some offers jobs in Quebec (just print the offers)to show the officer that u searching and you are serious and you can ADept in Quebec..this site could be usefull for you..www.joboom.ca

Recherche :

Canoë La Toile du Québec Web

www.jobboom.com

Bienvenue chez jobboom

Un chef de file du recrutement en ligne au Canada et un spécialiste du marché de l’emploi. Jobboom Recrutement présente des milliers d’offres d’emploi, des conseils carrière et de l’information sur le monde du travail. Jobboom Formation offre un grand répertoire de la formation continue au Québec.

Choisissez une province Alberta C.-B. I-P-E Manitoba Nouveau-Brunswick Nouvelle-Écosse Ontario Québec Saskatchewan Terre-Neuve Territoires Welcome to jobboom

Jobboom is a leader in online recruiting that specializes in the Canadian job market. We feature thousands of job postings every day and provide employment news and career management advice.

Choose a province Alberta British Columbia Manitoba New Brunswick Newfoundland Nova Scotia Ontario PEI Quebec Saskatchewan Territories Copyright © 1995-2008 Tous droits réservés

Conditions d’utilisation | Politique de confidentialité | Trousse média | Aide / FAQ | Canoë Embauche Plan du réseau Canoë ------------Aide / FAQ------------PORTAIL CANOËAccueilActualitésDivertissementCinémaSportsSantéTechno & SciencesARGENTArt de VivreMicasa-Maison PassionVoyagesFillesCoolBloguesBlogue régionauxClavardagesFils RSSCanoë MobileZone JeunesseZone Haute Vitesse------------LCNTVATVA dans votre régionUn homme mortStar AcadémieOccupation Double------------AutonetAnnonces ClasséesJobboomLa Toile du QuébecMégagicielMicasa.caMotonetRéseau ContactShopping------------AbonnementsBulletins électroniquesCartes virtuellesCirculationCourriel gratuitHoraire téléHoroscopeHôtelsMétéoMots croisésPasseport CanoëPlans de maisonsRestosVoyance------------Progisia Informatique------------Canoe in English

رابط هذا التعليق

سلام الله عليكم جميعا ...... الاخوات والاخوه

اولا احب ان اقول لكم كنت مفتقده المنتدى كثيرا وهذا لان الكمبيوتر بتاعى كان بايظ الفتره الماضيه وبعد كده المنتدى كنت بحاول افتحه مكنش راضى يفتح

ثانيا احب اسجل تقديرى وسلامى الخاص الى اختى دعاء التى تحاول دائما اثراء المنتدى والى الاخت داليا والى الاخت المصريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقوللها التمسى الى اخواتك سبعين عذرا

ثالثا احب ارحب بالاستاذ وجدى ورجوعه المنتدى تانى بالسلامه والله المنتدى نور .......واحب ان اقول لك ان امشاركه الاخيره رائعه وكلها زبد ان احنا لازم نهتم بشئون البلد الا احنا سوف نذهب لها .... ومن خلال خبرتك الطويله فى كندا احكى لنا عن نصف الكوب الفاضى شويه ...... وان كان هناك حرام مقارنه كندا مثلا بمصر من ناحيه المساحه وعدد السكان والموارد يعنى كلام الاستاذ ايهاب عن زحمه المواصلات مثلا له كل الحق ان يشوف العمليه فاضيه هناك ..... عدد سكان مصر ما يقارب 80 مليون وكند1 32 مليون يعنى حرام المقارنه

الاستاذ ايهاب لك كل تقدير فانت مثال للشاب المكافح الناجح ولك من الله كل توفيق والرجو منك الا تحرمن من مشاركتك فى المنتدى

الاخ ارمد بلاش اقتباس كتييييييييييييييييير لان اكتشفت انك الى قفزت بالمنتدى الى هذه الصفحات وبصراحه بتلخبطنا

والى الاخ زوهيرى لما الاستاذ وجدى بينادى عليك حاول تجاوب بسرعه اكتر من كده ومتسبهوش لوحده وانت فين فى كندا والا خارج كندا...............

رابط هذا التعليق

الاخت ياسمين

اهلا بيكى فى المنتدى مره تانيه وياريت نشوفك دايما وياريت تاخدى الميل بتاعى وتبعتيلى الميل بتاعك علشان كتير الموقع مبيفتحش

الاخ arad

ميرسى على الاسئله وميرسى على اهتمامك بس طبعا انا كنت بهزر على موضوع الاجابات دى ده بس اسوة بالثانويه العامه تريئه يعنى :lol: لكن انا لسه يادوب خلصت كورس واحد فبشيل الحاجات دى ولما الفرنسى يقوى شويه افهمها ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...