اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

:roseop:

الاستاذ الفاضل ELSHAMY

ممكن اسال حضرتك سؤال ؟

يا ترى حضرتك قمت باجراءات الهجرة فى مصر ولا فى الخليج ؟ واذا كان فى مصر ممكن حضرتك تذكر لنا تفاصيل هذه الاجراءات والتواريخ ؟

انا عارفة ان الوقت المتبقى يا دوب علشان التجهيز للسفر ولكن ارجوا ان يتاح لحضرتك الوقت للرد على هذا الاستفسار وشكرا جزيلا لك 0

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

Salam alikom.....for all my friends in this site..i know alot of people they have`t success with canada immigration and they poste in this site and they try to spoil the dreams of the people who intersting to immigate..so don`t believe any of them..and thanks for Mr Ehab Salem cause he is only the person who transfier the view correct 99%..p.s..i visated Canada about 4 time ,,1998,,,2002,,2004,,,2006...Canada is the best place to Live even if you will have Casual jobs..Good luck for all...

رابط هذا التعليق

dear brothers and sisters.Iam egyptian living in Toronto for three yrs,I've read your conversations and would like to :roseop: [add my PERSONAL experience..first ,do y accept me without arabic letters? i donot have arabic keyboard? secondly,i'd like to be honest with all of applying to come to canada please...the picture is not soooooooo nice as y think..brother Ihab was very very lucky..iam working in the feild of social working and i have many statistical studies saying that only tiny ratio of new comers could find a <suitable,moderate income>job during the first two years..I donot like to spoil your dreams and take into considration that Toronto is diffrent than Montreal..even though who is living in Quebec now know what iam going to say that racism against mouslims is increasing we read this on the local news and on the arabic newsletters..the best place now is Alberta and up,this is for job,but to live there as a mouslim,i have no idea..this was a quick input..if you'rnot upset about what i wrote..and if'like more cose i have a family here and two kids in the puperty agae ..i'd talk about my PERSONAL AGAIN PERSONAL point of view,....salam alikom
رابط هذا التعليق

dear brothers and sisters.Iam egyptian living in Toronto for three yrs,I've read your conversations and would like to :roseop: [add my PERSONAL experience..first ,do y accept me without arabic letters? i donot have arabic keyboard? secondly,i'd like to be honest with all of applying to come to canada please...the picture is not soooooooo nice as y think..brother Ihab was very very lucky..iam working in the feild of social working and i have many statistical studies saying that only tiny ratio of new comers could find a <suitable,moderate income>job during the first two years..I donot like to spoil your dreams and take into considration that Toronto is diffrent than Montreal..even though who is living in Quebec now know what iam going to say that racism against mouslims is increasing we read this on the local news and on the arabic newsletters..the best place now is Alberta and up,this is for job,but to live there as a mouslim,i have no idea..this was a quick input..if you'rnot upset about what i wrote..and if'like more cose i have a family here and two kids in the puperty agae ..i'd talk about my PERSONAL AGAIN PERSONAL point of view,....salam alikom

ya ragel kol kalam ger dah :roseop: تم تعديل بواسطة Brasov
رابط هذا التعليق

Salam alikom.....for all my friends in this site..i know alot of people they have`t success with canada immigration and they poste in this site and they try to spoil the dreams of the people who intersting to immigate..so don`t believe any of them..and thanks for Mr Ehab Salem cause he is only the person who transfier the view correct 99%..p.s..i visated Canada about 4 time ,,1998,,,2002,,2004,,,2006...Canada is the best place to Live even if you will have Casual jobs..Good luck for all...

علي النعمة الراجل ده بيتكلم صح :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وركاته،،،،،،،،،،،،،

اهلا بكل اعضاء المنتدى

وحشتنى الكتابة معاكو بس والله غصب عنى بنتى كانت مريضة بس الحمد لله فكنت ادخل بس بسرعة اشاهد المشاركات

استاذ ايهاب ما شاء الله عليك انت بتدينا حافز كبير للهجرة من كلامك وصورك و مستنين المزيد

اخت دعاء اخبارك ايه ووصلتى لحد فين ربنا يكملك ان شاء الله على خير

استاذ وجدى حمد الله على السلامة و الله المنتدى منور بحضرتك ياريت حضرتك متغبش علينا تانى

انا كان عندى سؤال محيرنى و عايزة اخد رايكوا فيه انا بنتى هتدخل المدرسة ان شاء الله السنة الجاية

مش عارفة اقدم فى مدرسة فرنساوى و لا انجليزى انا طبعا مقدمة لكيبك بس مش عارفة طبعا هنستقر فيها ولا لاءة طبعا حسب ظروف الشغل الى هنحصل عليه فمش عارفة اقدم ايه ياريت تفيدونى

رابط هذا التعليق

الأخ اللمبيك

أظن مداخلتك ما تفيدش موضوع المنتدى فى شىء ومع هذا....

أعتقد كلامى فى مداخلتى السابقة واضح جدا....مش انا اللى حاهاجر لكن أسرتى

مش عارف يمكن حضرتك ما قريتش الكلام بدقة...خالص تحياتى...

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وركاته،،،،،،،،،،،،،

اهلا بكل اعضاء المنتدى

وحشتنى الكتابة معاكو بس والله غصب عنى بنتى كانت مريضة بس الحمد لله فكنت ادخل بس بسرعة اشاهد المشاركات

اخت دعاء اخبارك ايه ووصلتى لحد فين ربنا يكملك ان شاء الله على خير

انا كان عندى سؤال محيرنى و عايزة اخد رايكوا فيه انا بنتى هتدخل المدرسة ان شاء الله السنة الجاية

مش عارفة اقدم فى مدرسة فرنساوى و لا انجليزى انا طبعا مقدمة لكيبك بس مش عارفة طبعا هنستقر فيها ولا لاءة طبعا حسب ظروف الشغل الى هنحصل عليه فمش عارفة اقدم ايه ياريت تفيدونى

اختى الفاضلة المصرية :

الف مليون سلامة على بنتك وان شاء الله يتم شفاءها على خير وانا كمان بناتى معاهم البرد والكحة معظم الشتاء وربنا يحميهم كلهم

شكرا جزيلا على سؤالك واهتمامك لكن للاسف انا لسة ماعنديش اخبار جديدة غير انى عرفت ان ملفى اخد رقم من السفارة الفيدرال وبداوا دراسته فى شهر 10 - 2007 اما امتى المديكال فالحقيقة معرفش لان فى اراء متضاربة بخصوص الموضوع ( فى ناس بتقول بعد 6 شهور من معرفة رقم الملف - او المحامى بيقول 8 او 9 شهور - والجديد بقى اننا سمعنا ان المدة ممكن تكون سنة ونص ) واى كانت المدة احنا ما فيش فى ايدينا حاجة الا الانتظار وربنا يكرم الجميع

بالنسبة لموضوع المدرسة لبنوتك الكتكوتة ربنا يخليهالك :

اذا كنتم ناويين تعيشوا فى كندا بالفرنساوى ممكن تدخليها مدرسة فرنساوى واهو تذاكروا مع بعض لكن دة سوف يظل راى شخصى وليس نصيحة

اما بالنسبة لبناتى بصراحة انا دخلتهم ازهرى وقولت ان التاسيس الجيد فى القران وحفظه من الصغر سوف يترك اثر جيد مقدما وما كنتش قلقانة قوى من موضوع اللغة لان الاطفال لديهم القدرة على تعلم اللغة فى وقت اقصر بكتير من الكبار لانهم لسه صغيرين قوى

وادعوا من الله ان يهديكم الى القرار الصائب باذن الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لامؤخذاة كنت غايب بقالي كتير وكل سنة والجميع بخير بمناسبة العام الهجري الجديد

وسلامي للأخوات اللي قاعدين بالبنات المصابين بأمراض الشتاء وانتم عارفين جو مصر شوية جراثيم على بكتريا طايرة في الجو :roseop:

وسلام كبير مربع للأستاذ وجدي اللي أول مرة أبعتله بس أنا قريت اللي هو كاتبه في بدايه المنتدى والحمد لله خرج من بياته الشتوي من غير برد :lol:

وسلام كبير مكعب المرة دي لكبير خبراء تكنولوجيا المعلومات إيهاب باشا في بلاد الفرنجة كفر تورونتو مركز كندا البلد :lol:

وسؤال موجه للأستاذ وجدي لأن إجابته في المختصر المفيد أنا مقدم كيبك ومستني المديكال بس مش ناوي اقعد في كيبيك عشان الفرنساوي بتاعي مش قد كده :rolleyes:

هل ممكن اطلع من المطار على اي مكان تاني خارج كيبيك واكمل استخراج الأوراق بتاعة التأمين الصحي وخلافه :unsure:

وشكرا للجميع

رابط هذا التعليق

أختي دعاء

أنا سالت المحامي وقالي ان في ناس ملفهم مع الحكومة الفيدرالية اتفتح في مارس الماضي بعد ما أخدوا الموافقة على كيبيك ولغاية الوقتي ما جاش ليهم رد بمعاد المديكال فتقريبا الموضوع بقى بيتاخر فما تحطيش في دماغك خلي الأيام تعدي

وعلى العموم كل ملف وله وقته يعني مش لازم كل الناس تمشي ورا بعضها زي قبل المقابلة بالدور كله برقم ملفه يعني توقعي يجيلك المديكال في اي وقت واحنا مع بعض طمنيني لو في جديد أو عرفتي اي جديد

رابط هذا التعليق

:rolleyes:

الاستاذ الفاضل ELSHAMY

ممكن اسال حضرتك سؤال ؟

يا ترى حضرتك قمت باجراءات الهجرة فى مصر ولا فى الخليج ؟ واذا كان فى مصر ممكن حضرتك تذكر لنا تفاصيل هذه الاجراءات والتواريخ ؟

انا عارفة ان الوقت المتبقى يا دوب علشان التجهيز للسفر ولكن ارجوا ان يتاح لحضرتك الوقت للرد على هذا الاستفسار وشكرا جزيلا لك 0

:unsure:

الأخت دعاء

ربنا يعمل لك كل خير..أنا الحقيقة أنهيت كل الاجراءات من السعودية عن طريق مكتب مقره الرئيسى فى الشارقة وله فرع فى جدة والرياض. و الحقيقة كانوا ناس محترمين جدا وصادقين. الموضوع معايا كان سلس جدا والفضل لله أولا ثم لأنى طبيب وزوجتى طبيبة ويمكن ده رفع نقاط ال score والحمد لله نجحت فى امتحان اللغة من أول مرة وتم استثنائى من المقابلة (قولوا ما شاء الله)

عقبالكم جميعا وبالتوفيق

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

أرجو من الأخوة الأعزاء مساعدتي

تقدمت بطلب هجرة الى كيبك تحت بند المستثمر ويبدو أن مقابلتي قريبة

أريد معلومات عن الأسئلة و كيفية المقابلة

وشكرا لكم

رابط هذا التعليق

في هذا الموقع ستجد جدول نقاط التقييم ، ونبذة عن الطريقة

http://www.cic.gc.ca/english/irpa/fs-skilled.html

يمكنك أن تعمل انت تقييم ملفك بنفسك

http://www.cic.gc.ca/english/skilled/assess/Education.asp

الإخوه الأفاضل

هذه هى المرّه الأولى التى أقرأ فيها هذا الموضوع القيّم بالتفصيل و لاحظت للأسف أن الروابط الخاصه بالتقييم لا تعمل فهل أطمع فى إدراج روابط حديثه تعمل؟ معذره لو كان هناك تحديث تمّ لاحقا بالموضوع فهو طويل جدّا و مؤّكد سيحتاج وقت طويل منّى لإنهائه .. و شكرا مقدّما

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أختي دعاء

أنا سالت المحامي وقالي ان في ناس ملفهم مع الحكومة الفيدرالية اتفتح في مارس الماضي بعد ما أخدوا الموافقة على كيبيك ولغاية الوقتي ما جاش ليهم رد بمعاد المديكال فتقريبا الموضوع بقى بيتاخر فما تحطيش في دماغك خلي الأيام تعدي

وعلى العموم كل ملف وله وقته يعني مش لازم كل الناس تمشي ورا بعضها زي قبل المقابلة بالدور كله برقم ملفه يعني توقعي يجيلك المديكال في اي وقت واحنا مع بعض طمنيني لو في جديد أو عرفتي اي جديد

:rolleyes:

اخى الفاضل مزاميزو :

الحمد لله على كل حال واحنا مافيش فى ايدينا حاجة غير الانتظار وان شاء الله سوف اخبركم فور علمى باى جديد وحضرتك لو عرفت باى جديد يخص اى حالة من حالات مكتب المحامى الخاص بك ياريت تبلغنى اهو الواحد برضه بيدور على اى بارقة امل وشكرا لك جزيل الشكر

الاستاذ الفاضل Elshamy :

شكرا جزيلا على اهتمامك بالرد على استفسارى وادعوا من الله ان يوفقك وعائلتك الكريمة فى المرحلة القادمة وان شاء الله توصلوا كتدا بسلامة الله وهانستنى اخباركم للاطمئنان عليكم من هناك

:unsure:

رابط هذا التعليق

في هذا الموقع ستجد جدول نقاط التقييم ، ونبذة عن الطريقة

http://www.cic.gc.ca/english/irpa/fs-skilled.html

يمكنك أن تعمل انت تقييم ملفك بنفسك

http://www.cic.gc.ca/english/skilled/assess/Education.asp

الإخوه الأفاضل

هذه هى المرّه الأولى التى أقرأ فيها هذا الموضوع القيّم بالتفصيل و لاحظت للأسف أن الروابط الخاصه بالتقييم لا تعمل فهل أطمع فى إدراج روابط حديثه تعمل؟ معذره لو كان هناك تحديث تمّ لاحقا بالموضوع فهو طويل جدّا و مؤّكد سيحتاج وقت طويل منّى لإنهائه .. و شكرا مقدّما

I think these are what you're looking for!

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ply-factors.asp

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ssess/index.asp

رابط هذا التعليق

وشكرا لكم

:bro: issams :

ستجد ان شاء الله معلومات عن المقابلة الشخصية فى المداخلات الاتية :

- مشاركة رقم 1158 صفحة 78 فى هذه المحاورات

- مشاركة رقم 1255 صفحة 84

- مشاركة رقم 1291 صفحة 87

ارجوا ان تستفيد منها واذا كان هناك اى استفسار اخر فى حدود معرفتى تحت امرك

رابط هذا التعليق

سؤال مهم لمن سبقوني انا مقدمة من دبي كم من وقت علي الانتظار لطلب الباسبور لطبع الفيزا بعد ارسال الميديكال؟؟

وبعد طلب الباسبور كم من وقت لاستلام الفيزا؟؟؟؟؟

تمنوا لي التوفيق انا وزوجي.

تم تعديل بواسطة مصرية و مغتربة

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

وشكرا لكم

:bro: issams :

ستجد ان شاء الله معلومات عن المقابلة الشخصية فى المداخلات الاتية :

- مشاركة رقم 1158 صفحة 78 فى هذه المحاورات

- مشاركة رقم 1255 صفحة 84

- مشاركة رقم 1291 صفحة 87

ارجوا ان تستفيد منها واذا كان هناك اى استفسار اخر فى حدود معرفتى تحت امرك

شكرا لردك السريع أخت دعاء

أنا مقدم Entrepreneurs ,وكما علمت أن اللغة غير مهمة في المقابلة ويمكن يكون معنا مترجم

هل يطلبون دراسة جدوى اقتصادية للمشروع أم أنهم يريدون تدقيق الأوراق و تدقيق الخبرة

شكرا لك و الله يعطيك ألف عافية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...